Постанова
від 13.06.2023 по справі 921/21/23
ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

79010, м.Львів, вул.Личаківська,81


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"13" червня 2023 р. Справа №921/21/23

Західний апеляційний господарський суд у складі колегії:

Головуючого - судді Бонк Т.Б.

Суддів Бойко С.М.,

Якімець Г.Г.,

секретар судового засідання Кострик К.,

представники сторін:

позивача: Мірошниченко О.В.,

відповідача: Семусь Т. А.,

розглянувши апеляційну скаргу Українського культурного фонду від 18.04.2023 №318/01-22/2-23 (вх. суду від 01.05.2023 №01-05/1394/23)

на рішення Господарського суду Тернопільської області від 27.03.2023, повний текст рішення складено 11.04.2023, суддя Чопко Ю.О.,

у справі № 921/21/23

за позовом: Українського культурного фонду, м. Київ,

до відповідача: Громадської організації "Фестиваль "Файне місто", м. Тернопіль,

про стягнення 598 875,00 грн заборгованості

ВСТАНОВИВ:

Короткий зміст вимог позовної заяви і рішення суду першої інстанції:

У грудні 2022року Український культурний фонд(далі - УКФ, Фонд) звернувся до Господарського суду Тернопільської області з позовом до ГО "Фестиваль "Файне місто" про стягнення 598 875, 00 грн заборгованості.

Позовні вимоги обгрунтовані тим, що на виконання умов договору про надання гранту №41СР22-03556 від 30.06.2021 позивач перерахував відповідачу 598 875грн для реалізації культурно-мистецького проекту «Мобільний промотур молодих виконавців жанру від фестивалю «Файне Місто». Позивач вказує, що після отримання 31.12.2021 звіту незалежного аудитора з наданням впевненості щодо достовірності та відповідності фінальної звітності про реалізацію Проекту вимогам УКФ, фахівцями УКФ встановлено, що із 17міст лише у двох містах заходи відбулись у період дії договору, решта договорів з контрагентами були укладені поза межами строку реалізації проекту. У зв`язку з чим, на підставі ч. 5 ст. 12 ЗУ «Про Український культурний фонд» дирекцією Фонду прийнято рішення про розірвання договору в односторонньому порядку і надіслано відповідачу вимогу про повернення сплачених за договором коштів, яку останній залишив без відповіді.

Рішенням Господарського суду Тернопільської області від 27.03.2023 у справі № 921/21/23 відмовлено у задоволенні позову.

При прийнятті рішення суд першої інстанції дійшов висновку, що відповідач не допустив істотного порушення умов договору про надання гранту, а відтак про відсутність підстав для повернення відповідачем коштів за договором. Зокрема, суд встановив, що згідно з Інструкцією для заявників Конкурсної програми Українського культурного фонду "Інноваційний культурний продукт", лот 2 "Музика", затвердженої наказом УКФ №135 від 28.09.2020, а саме - Календаря проведення конкурсного відбору та строків реалізації проекту позивачем встановлено строк для підписання договорів про надання гранту до 11.05.2021. Водночас, дослідивши листування сторін, суд встановив, що саме позивачем не було дотримано ним же встановлених в Інструкції для заявників ЛОТ 2: Музика строків проведення конкурсного відбору та строків реалізації проекту. Також суд вказав на складений незалежним аудитором звіт №2235 від 11.11.2021 з надання впевненості щодо достовірності та відповідності фінальної звітності про реалізацію культурно-мистецького проекту вимогам УКФ згідно з договором №4ІСР22-03556 від 30.06.2021, в якому аудитор зазначив, що показники Фінальної звітності справедливо та достовірно відображають інформацію про реалізацію культурно-мистецького проекту в межах договору №4ІСР22-03556 від 30.06.2021.

Короткий зміст вимог та узагальнених доводів учасників справи:

Фонд (позивач) не погодився з рішенням суду першої інстанції, подав апеляційну скаргу, в якій просить його скасувати та задоволити позовні вимоги.

В апеляційній скарзі скаржник, посилаючись на помилкове застосування судом першої інстанції ст.ст. 1150-1152 ЦК України та необхідність застосування положень ст.ст. 530,629, 631 ЦК України, вказує, що умовами укладеного сторонами договору про надання гранту не передбачено, що його умови можуть застосовуватись до відносин між ними, які виникли до його укладення. Тому, апелянт вважає, що на дотримання умов договору з чітко визначеним строком для його реалізації з 30.06.2021 грантоотримувач погодився, підписуючи такий договір. Зазначає, що комунікація співробітників Фонду з грантоотримувачами здійснюється з робою скриньки в процесі узгодження інформації та пошуку прийнятних варіантів та не є остаточною, офіційною позицією Фонду є лист виконавчого директора, затверджений належним чином.

У відзиві на апеляційну скаргу відповідач просить залишити оскаржуване рішення без змін, апеляційну скаргу позивача-без задоволення.

Відповідач зазначає, що позивач ні в позовній заяві, ні в апеляційній скарзі не заперечує і не ставить під сумнів фактичне проведення відповідачем заходів, передбачених проектом відповідно до умов договору №4ІСР22-03556 від 30.06.2021, про що відповідач надав позивачу відповідний фінальний звіт по проекту. Вказує, що суд першої інстанції дійшов обгрунтованого висновку, що саме позивачем не дотримано ним вже встановлених в Інструкції для заявників Конкурсної програми УКФ «Інноваційний культурний продукт», лот 2 «Музика» строків проведення конкурсного відбору та строків реалізації проекту.

13.06.2023 від апелянта також надійшли письмові пояснення, в яких він зазначає, що відповідно до п. 2 розділу ІІ договору проект реалізується згідно з робочим планом реалізації проекту, починаючи виключно з дня підписання сторонами договору, у даному випадку з 30.06.2021. Водночас, із сімнадцяти міст, лише у двох заходи були проведені у період дії договору, а саме 30.06.2021 у м. Полтаві та 01.07.2021 у м.Черкаси, тому апелянт вважає, що витрати відповідача відносяться до заходів, що відбулися поза межами періоду реалізації проекту.

Ухвалою Західного апеляційного господарського суду від 08.05.2023 у справі № 921/21/23 відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою позивача.

Подальший рух викладено в ухвалах суду.

Так, ухвалою від 06.06.2023 розгляд справи відкладено на 13.06.2023.

У судовому засіданні 13.06.2023 представник скаржника підтримав доводи та вимоги апеляційної скарги, просила оскаржуване рішення скасувати та прийняти нове про задоволення позовних вимог.

Представник відповідача заперечила щодо апеляційної скарги та просила залишити оскаржуване рішення без змін.

Розглянувши наявні у справі матеріали, давши належну правову оцінку доводам, які містяться в апеляційній скарзі, колегія суддів апеляційного господарського суду дійшла висновку, що апеляційну скаргу слід залишити без задоволення, а оскаржуване рішення суду першої інстанції залишити без змін, з огляду на наступне.

Згідно з встановленими судами першої та апеляційної інстанцій обставин, і визначених відповідно до них правовідносин, вбачається, що :

Наказом №135 від 28.09.2020 Український культурний фонд затвердив Додаток №3/2 "Інструкцію для заявників Конкурсної програми Українського культурного фонду "Інноваційний культурний продукт", лот 2 "Музика"(том 1,а.с. 221-237).

Відповідно до даної Інструкції, а саме: календаря проведення конкурсного відбору та строків реалізації проекту встановлені наступні строки:

- подання аплікаційних пакетів лише в електронному вигляді з 07.10.2020 до 14.01.2021;

- проведення інформаційної компанії (в т.ч. онлайн консультацій) з 07.10.2020 до 14.01.2021;

- публікація реєстру отриманих аплікаційних пакетів до 18.01.2021;

- відбір проектів на відповідність технічним критеріям з 15.01.2021 до 26.02.2021;

- повідомлення в особистому онлайн кабінеті заявника про статус аплікаційного пакета після технічного відбору до 05.03.2021;

- публікація реєстру проектів за результатами відбору проектів на відповідність технічним критеріям до 05.03.2021;

- оцінювання проектів експертами експертних рад Фонду з 15.01.2021 до 15.03.2021;

- повідомлення в особистому онлайн кабінеті заявника із балами аплікаційного пакета після експертного оцінювання до 26.03.2021;

- публікація рейтингового реєстру всіх проектів після експертного оцінювання до 26.03.2021;

- погодження рішень експертних рад Дирекцією фонду (шляхом проведення переговорних процедур) та схвалення Наглядовою радою УКФ з 29.03.2021 до 11.05.2021;

- реалізація проектів включно з поданням звітності з дати підписання договору про надання гранту Фондом, але не раніше 30 квітня до 30.10.2021.

Сторонами не заперечується, що ГО «Файне місто» розробило та подало аплікаційний пакет в електронному вигляді через особистий онлайн кабінет на сайті УКФ 14.01.2021.

УКФ електронним листом від 21.04.2021 повідомив ГО "Фестиваль "Файне місто" про зміщення строків експертного оцінювання та відповідно зміщенням графіку проведення переговорних процедур та строків підписання договорів про надання гранту реалізацію проектів 2021 неможливо розпочати раніше червня 2021(том 1,а.с. 241-243).

Електронним листом від 18.05.2021 УКФ повідомив відповідача, що переговорна процедура завершена. Проектна заявка та обов`язкові додатки готові до друку для підписання договору про надання гранту. Зауваження до кошторису відсутні. Також просив надати довідку про відсутність відкритих виконавчих проваджень(том 1,а.с 244).

17.06.2021 УКФ електронним листом повідомив відповідача, що процедура від 17.06.2021 успішно завершена(том 1.а.с. 245).

Електронним листом від 29.06.2021 УКФ повідомив відповідача про необхідність якнайшвидшого підписання паперового версії угод(том 1,а.с. 249).

30.06.2021 Український культурний фонд (далі - Фонд) та ГО"Фестиваль "Файне місто" (далі - Грантоотримувач) уклали договір №4ІСР22-03556 про надання гранту, відповідно до умов якого Фонд надає Грантоотримувачу на умовах, визначених договором, грант для реалізації культурно-мистецького проєкту "Мобільний промотур молодих виконавців жанру від фестивалю Файне Місто" (далі -Проєкт), опис та мінімальні технічні вимоги до якого наведено у проєктній заявці та у кошторисі Проєкту згідно з додатками 1 та 2 до цього Договору, а Грантоотримувач реалізує Проєкт на умовах, визначених цим договором(том 1,а.с. 13-21).

Згідно з п.1 розділу ІІ договору грантоотримувач реалізує проект до 01.10.2021 включно з періодом підготовки та надання Фонду пакетної звітної документації відповідно до п.3 цього розділу.

Відповідно до п. 2 розділу ІІ договору проєкт реалізується згідно з робочим планом реалізації проєкту у розділі ХІ проєктної заявки.

Для підтвердження реалізації проекту гратоотримувач надає фонду змістовий звіт про виконання проекту (додаток №3), звіт про надходження та використання коштів для реалізації проекту (додаток №4) з копіями первинних бухгалтерськиих документів(п. 3 розділу ІІ договору).

Згідно з п.1 розділу ІІІ договору загальна сума гранту становить 798 500грн.

У розділі ІХ договору визначено порядок дострокового розірвання договору.

Так, у разі істотних порушень умов цього договору, визначених ЗУ «Про Український культурний фонд», його може бути розірвано за заявою Фонду в односторонньому порядку.

Рішення Фонду про розірвання цього договору приймається за наявності факту істотного порушення його умов.

У разі дострокового розірвання договору внаслідок використання будь-якої частини гранту не за призначенням або з порушенням чинного законодавства грантоотримувач зобов`язаний протягом 20 календарних днів з дня отримання повідомлення про розірвання цього договору в односторонньому порядку повернути у повному обсязі перераховані фондом гроші.

Цей договір набирає чинності з дня його підписання сторонами та діє до 31.12.20221, але в будь-якому випадку до повного виконання сторонами своїх зобов`язань (п.1 розділу ХІІ Договору).

Невід`ємними частинами Договору є додатки до нього, а саме: Додаток 1 - проєктна заявка; Додаток 2 - кошторис Проєкту; Додаток 3 - змістовний звіт про використання Проєкту; Додаток 4 - звіт про надходження та використання коштів для реалізації Проєкту; Додаток 5 - графік платежів.

У візитній картці проекту (додаток №1 до договору) початокм проекту зазнчено червень 2021року (том 1,а.с. 22).

В додатку №1 до проектної заявки викладений робочий план проекту, згідно з яким всі заходи та види діяльності по проекту розпочинаються з червня 2021року(том 1,а.с. 214-220).

29.10.2021 сторони підписали додаткову угоду №1 до договору №4ІСР22-03556, якою внесли зміни, зокрема, до п.1.1 розділу ІІ та погодили, що грантоотримувач реалізовує проект до 12.11.2021 включно з періодом підготовки та надання фонду пакету звітної документації (том 1,а.с. 253).

На виконання умов договору Фонд перерахував на розрахунковий рахунок відповідача кошти гранту у розмірі 598 875,00 грн згідно з графіком платежів (Додаток 5 до Договору), що підтверджується платіжними дорученнями №1429 від 08.07.2021 на суму 359 325,00 грн та №2527 від 13.09.2021 на суму 239 550 грн(том 1.а.с. 93,94).

Відповідач надав позивачу пакет фінальної звітності (змістовий звіт про виконання Проєкту інституційної підтримки, звіт про надходження та використання коштів для реалізації Проєкту інституційної підтримки з копіями первинних бухгалтерських документів), підтверджений Звітом незалежного аудитора з надання впевненості щодо достовірності та відповідності фінальної звітності про реалізацію культурно-мистецького проєкту вимогам Українського культурного фонду, проведеним ТОВ "Тер Аудит" №2235 від 11.11.2021 (далі - Звіт незалежного аудитора).

Зокрема, у вказаному звіті незалежного аудитора зазначено, що показники фінальної звітності справедливо та достовірно відображають інформацію про реалізацію культурно-мистецького проекту в межах договору №4ІСР22-03556 від 30.06.2021 (том 1,а.с 108-121).

Позивач у позовній заяві вказав, що 31.12.2021 після отримання звіту незалежного аудитора, фахівцями фонду при перевірці наданих відповідачем документів фінальної звітності було виявлено наступні порушення:

- заходи передбачені в рамках "Мобільного промотору молодих виконавців жанру від фестивалю Файне Місто" відбувся у червні - липні 2021 року проходили у 17 містах, водночас, лише у двох заходи відбулися у період дії Договору, а саме: 30.06.2021 у м. Полтава та 01.07.2021 у м. Черкаси. В решта містах промотур проводився поза межами строку реалізації Проєкту визначеними Договором про надання гранту від 30.06.2021 № 4ICP22-03556, а саме: 09.06.2021 в м. Києві, 10.06.2021 в м. Луцьк, 12.06.2021 в м. Рівне, 13.06.2021 в м. Львів, 15.06.2021 в м. Тернопіль, 16.06.2021 в м. Iвано-Франкiвськ, 17.06.2021 в м. Чернiвцi, 18.06.2021 в м. Хмельницький, 20.06.2021 в м. Вінниця, 22.06.2021 в м. Одеса, 23.06.2021 в м. Херсон, 24.06.2021 в м. Миколаїв, 26.06.2021 в м. Запоріжжя, 27.06.2021 в м. Дніпро та 28.06.2021 в м. Харків.

Також при перевірці встановлено, що у фінансових документах вказані загальні суми, без прив`язки до окремих концертів, а саме:

- договір про надання послуг мiж вiдповiдачем та ТОВ "Мармонтов" вiд 03.06.2021 на транспортні послуги з перевезення вантажу включає 17 міст на загальну суму 90 000,00 грн. Акт наданих послуг від 02.07.2021 складено на загальну суму 90 000 грн;

- договір оренди обладнання мiж вiдповiдачем та ФОП Кононенко В.В. від 01.06.2021 № 02-06-21 на загальну суму 88 000 грн. Акт наданих послуг від 31.08.2021 складено на загальну суму 88 000,00 грн;

- договір оренди обладнання мiж вiдповiдачем та ТОВ Концертно-Комерцiйний центр "Шлягер" від 01.06.2021 на загальну суму 48 000,00 грн. Акт наданих послуг від 06.09.2021 складено на загальну суму 48 000,00 грн;

- договір оренди обладнання мiж вiдповiдачем та ФОП Кононенко В.В. від 01.06.2021 № 01-06-21 на загальну суму 204 000, 00 грн. Акт наданих послуг від 02.07.2021 складено на загальну суму 204 000, 00 грн;

- договір про надання послуг мiж вiдповiдачем та ФОП Басюк М.М. від 01.06.2021 № 010621/02 на загальну суму 34 000,00 грн. Акт наданих послуг від 02.07.2021 складено на загальну суму 34 000,00 грн;

- договір про надання послуг оренди обладнання мiж вiдповiдачем та ФОП Басюк М.М. від 02.06.2021 № 020621 на загальну суму 24 000,00 грн. Акт наданих послуг від 01.07.2021 складено на загальну суму 24 000,00 грн;

- договір про надання послуг з організації перевезень пасажирів між вiдповiдачем та ФОП Ющак А.Л. вiд 02.06.2021 № 02/06/21 на загальну суму 90 000,00 грн. Акт наданих послуг від 02.07.2021 складено на загальну суму 90 000,00 грн;

- договір про надання послуг мiж вiдповiдачем та ФОП Кожушко У.С. від 03.06.2021 на загальну суму 42 000,00 грн. Акт наданих послуг від 16.06.2021 складено на загальну суму 42 000,00 грн;

- договір про надання послуг мiж вiдповiдачем та ФОП Плахотний М.М. від 01.06.2021 на загальну суму 42 000,00 грн. Акт наданих послуг від 01.07.2021 складено на загальну суму 42 000,00 грн;

- договір про надання послуг мiж вiдповiдачем та ФОП Дунаевська А.О. від 07.06.2021 на загальну суму 52 500, 00 грн. Акт наданих послуг від 27.06.2021 складено на загальну суму 52 500, 00 грн;

- договір про надання послуг мiж вiдповiдачем та ФОП Драгомерецький В.В. від 04.06.2021 на загальну суму 42 000,00 грн. Акт наданих послуг від 21.06.2021 складено на загальну суму 42 000,00 грн;

- договір на поставку товарів мiж вiдповiдачем та ФОП Дегтярьов О.М. від 04.06.2021 на загальну суму 12 000,00 грн (додаток 35). Видаткова накладна від 04.06.2021 на загальну суму 12 000,00 грн (додаток 36);

- договір про надання послуг мiж вiдповiдачем та ФОП Сисюк Ю.Г. від 01.07.2021 на загальну суму 22 800,00 грн. Акт наданих послуг від 31.10.2021 на загальну суму 22 800, 00 грн.

В матеріалах справи наявний лист-пояснення ГО «Фестиваль «Файне місто» №30/2 від 20.11.2021, адресований виконавчому директору УКФ, в якому відповідач вказав, що в робочому плані та всій проектній документації початок проекту починається з червня, тому реалізація проекту розпочата саме в червні. Зазначено, що на етапі переговорних процедур організації довелось скоротити терміни проведення проекту на місяць, оскільки на етапі подачі заявки було заплановано почати проект ще в травні, але через тривалі переговорні процедури всі проекти цього року було перенесено на червень-липень. У період підготовки проекту та переговорної процедури відповідачем було озвучено та прописано те, що проект має розпочатись в червні, про що свідчить додаток «Робочий план проекту», також під час переговорної процедури менеджерами фонду запропоновано дату початку проекту поставити -червень 2021року (том 1.а.с. 123).

Рішенням дирекції Українського культурного фонду №77-1 від 29.12.2021 вирішено розірвати угоду в односторонньому порядку з грантоотримувачем ГО "Фестиваль "Файне місто", проєкт №4ІСР22-03556 "Мобільний промотур молодих виконавців жанру від фестивалю Файне Місто" на підставі ч. 5 ст. 12 ЗУ «Про Український культурний фонд»(том 1,а.с. 122).

Листом №1454-02/02-08 від 30.12.2021 позивач повідомив відповідача про розірвання договору в односторонньому порядку(том 1,а.с. 125).

Листом №07/01-19 від 10.01.2022 позивачем направлено на адресу відповідача копії рішення №77-1 від 29.12.2021(том 1.а.с. 127).

03.02.2022 Український культурний фонд листом №90/01-19 повідомив відповідача про необхідність повернення суми гранту в розмірі 598 875 грн впродовж 20 календарних днів з дня отримання повідомлення(том 1.а.с. 129-130).

При перегляді рішення місцевого господарського суду судова колегія Західного апеляційного господарського суду керувалась наступним:

Як зазначено вище, предметом даного спору є вимоги УКФ до ГО «Фестиваль «Файне місто» про стягнення 598 875, 00 грн у зв`язку з порушенням, на думку позивача, відповідачем умов договору про надання гранту №41СР22-03556 від 30.06.2021.

Відповідно до статті 526 ЦК України зобов`язання має виконуватись належним чином відповідно до умов договору та вимог цього кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.

Згідно з статтею 627 ЦК України сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору, з урахуванням вимог цього кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.

За умовами статті 629 ЦК України договір є обов`язковим для виконання сторонами.

Правовідносини сторін виникли на підставі договору №4ІСР22-03556 про надання гранту, за умовами якого позивач надає відповідачу грант для реалізації культурно-мистецького проєкту "Мобільний промотур молодих виконавців жанру від фестивалю Файне Місто".

Правові, організаційні, фінансові засади діяльності Українського культурного фонду, метою створення якого є сприяння розвитку культури та мистецтв України, забезпечення сприятливих умов для розвитку інтелектуального та духовного потенціалу особистості і суспільства, широкого доступу громадян до національного культурного надбання, підтримка культурного розмаїття та інтеграції української культури у світовий культурний простір визначається Законом України "Про Український культурний фонд".

Відповідно до ч.1 та 2 ст.1 Закону України "Про Український культурний фонд" Український культурний фонд є бюджетною установою, що виконує передбачені цим Законом спеціальні функції щодо сприяння національно-культурному розвиткові України. Діяльність Українського культурного фонду спрямовується та координується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сферах культури та мистецтв. Український культурний фонд є юридичною особою публічного права, має відокремлене майно, яке є об`єктом права державної власності і перебуває в оперативному управлінні Українського культурного фонду. Український культурний фонд має самостійний баланс, свої печатку і штамп. Український культурний фонд є неприбутковою організацією, особливості створення, діяльності, припинення та правового статусу якої визначаються з урахуванням особливостей, встановлених цим Законом.

Згідно із ч.1 ст.3 Закону України "Про Український культурний фонд" основними завданнями Українського культурного фонду є, зокрема, надання інституційної підтримки; підтримка та розвиток проектів у сферах культури та мистецтв, креативних індустрій, культурно-пізнавального (внутрішнього) туризму та національного музичного продукту.

Частиною 2 статті 3 Закону України "Про Український культурний фонд" передбачено, що на виконання покладених на нього завдань Український культурний фонд, зокрема, надає гранти юридичним особам незалежно від форми власності, гранти та стипендії фізичним особам, здійснює інші види підтримки проектів, визначені Положенням про Український культурний фонд.

Під терміном "проект" у цьому Законі розуміється діяльність фізичних і юридичних осіб, спрямована на створення певного культурного продукту, культурного блага чи культурної послуги (їх сукупності); продукту чи послуги (їх сукупності) національного музичного продукту; продукту чи послуги (їх сукупності) з культурно-пізнавального (внутрішнього) туризму; продукту чи послуги (їх сукупності) з основної економічної діяльності за видами, що належать до креативних індустрій, затвердженими Кабінетом Міністрів України, або інституційна підтримка юридичних осіб, спрямована на забезпечення стабільної діяльності юридичних осіб та їх розвитку в умовах дії запроваджених відповідно до законодавства обмежень господарської діяльності, зумовлених запровадженням воєнного чи надзвичайного стану, з метою досягнення чітко визначених цілей у межах визначеного кошторису (бюджету) та здійснення якої вимагає вчинення в узгоджені строки дій, передбачених укладеною з Українським культурним фондом угодою.

Під терміном "грант інституційної підтримки" у цьому Законі розуміється надання на безоплатній і безповоротній основі фінансових ресурсів юридичним особам усіх форм власності сфери культури, культурно-пізнавального (внутрішнього) туризму, національного музичного продукту та фізичним особам - підприємцям, які здійснюють економічну діяльність за видами, що належать до креативних індустрій, затвердженими Кабінетом Міністрів України з метою забезпечення їх стабільної діяльності та розвитку в умовах дії обмежувальних заходів, зумовлених запровадженням воєнного чи надзвичайного стану, надзвичайної ситуації або карантину, внаслідок яких скасовуються або обмежуються масові заходи або іншим чином прямо або опосередковано обмежується діяльність у сфері культури та креативних індустрій (частина 3 статті 3 Закону України "Про Український культурний фонд").

Відповідно до частини 3 статті 12 Закону України "Про Український культурний фонд" у разі прийняття Дирекцією Фонду рішення про надання фінансування певному проекту за рахунок коштів Українського культурного фонду з отримувачем коштів укладається договір про надання гранту.

Грант - фінансові ресурси, що надаються на безоплатній і безповоротній основі Українським культурним фондом суб`єкту, який провадить діяльність у сфері культури, для реалізації проекту, рішення про фінансування якого прийняте в порядку, передбаченому цим Законом.

Відповідно до частини 5 вказаної ст. 12 у разі істотного порушення умов договору про надання гранту договір може бути розірваний в односторонньому порядку за заявою Українського культурного фонду.

Істотним порушенням, зокрема, є нецільове використання коштів, здійснення витрат у розмірах, більших, ніж передбачено договором про надання гранту, та інші порушення, що дають підстави для обґрунтованих припущень, що договір не буде виконано або його виконання не відповідатиме цілям, якими сторони керувалися при його укладенні.

Як вбачається зі змісту позовної заяви, істотним порушенням умов договору про надання гранту позивач визначив те, що відповідач здійснив видатки коштів гранту за договорами, дата укладання яких передує даті укладання договору про надання гранту, що прямо заборонено пп.3.2.6. п.3.2. Порядку здійснення контролю за виконанням суб`єктами, які отримують фінансування, зобов`язань перед Українським культурним фондом, що затверджений рішенням Наглядової ради Українського культурного фонду №173 від 24.11.2021.

Відповідно до підпункту 3.4.1. пункту 3.4. Порядку здійснення контролю за виконання суб`єктами, які отримують фінансування, зобов`язань перед Українським культурним фондом, затвердженого рішенням Наглядової ради Українського культурного фонду від 24.11.2021 № 173 (далі - Порядок), Фонд здійснює постійний контроль за виконанням грантоотримувачами своїх зобов`язань, визначених Договором. Об`єктами контролю є порядок виконання Договору, дотримання строків реалізації Проєкту, у тому числі проміжних, правильність та обґрунтованість витрачання коштів.

Згідно з пп. 3.2.6. п.3.2. вказаного Порядку забороняється здійснювати будь-які витрати за договорами, дата укладання яких передує даті укладання договору.

Разом з тим, як вірно зазначив суд першої інстанції, позивач посилається на Порядок здійснення контролю за виконанням суб`єктами, які отримують фінансування, зобов`язань перед Українським культурним фондом, що затверджений рішенням Наглядової ради Українського культурного фонду №173 від 24.11.2021, тобто Порядок затверджений вже після укладення договору та здійснення заходів на його виконання.

На момент укладення Договору №4ІСР22-03556 від 30.06.2021 про надання гранту, його виконання та проведення аудиторської перевірки діяв Порядок здійснення контролю за виконанням суб`єктами, які отримують фінансування, зобов`язань перед Українським культурним фондом, що затверджений рішенням Наглядової ради Українського культурного фонду №78 від 06.05.2021. Саме на цей порядок посилається Позивач у прийнятому рішенні №77-1 від 29.12.2021, яким розірвано договір про надання гранту. Водночас у даному Порядку пп.3.2.6. п.3.2. на який посилається позивач, як на підставу позову, взагалі відсутній.

З матеріалів справи вбачається та не заперечується самим позивачем, відповідач фактично провів заходи, передбачені проектом відповідно до умов договору №4ІСР22-03556 від 30.06.2021, про що відповідач надав позивачу відповідний фінальний звіт по проекту.

Зокрема, в матеріалах справи наявний звіт незалежного аудитора №2235 від 11.11.2021 ТОВ Аудиторська Фірма "Тер Аудит" з надання впевненості щодо достовірності та відповідності фінальної звітності про реалізацію культурно-мистецького проєкту вимогам Українського культурного фонду згідно з договором №4ІСР22-03556 від 30.06.2021, що складений до затвердження Порядку рішенням Наглядової ради Українського культурного фонду №173 від 24.11.2021.

Як вказано у звіті, на думку незалежного аудитора, показники фінальної звітності справедливо та достовірно відображають інформацію про реалізацію культурно-мистецького проєкту в межах Договору №4ІСР22-03556 від 30.06.2021.

При цьому як вбачається зі змісту звіту незалежного аудитора масштаб перевірки становить: документальним методом 100% від загального обсягу документації. Обсяг аудиторської перевірки період з 10.05.2021 по 11.11.2021. Аудиторами суцільним методом перевірена вся надана Грантоотримувачем первинна документація. Реєстр документів, що підтверджують достовірність витрат та цільового використання коштів по реалізації культурно-мистецького проєкту за період від 10.05. до 11.11.2021 наведено в таблиці (додаток №1 до звіту).

Відповідно до ст.1150 ЦК України конкурс (змагання) має право оголосити фізична або юридична особа (засновник конкурсу). Конкурс оголошується публічно через засоби масової інформації. Оголошення про конкурс може бути зроблено іншим чином.

Згідно зі ст.1151 ЦК України засновник конкурсу повідомляє про його умови одночасно з оголошенням про конкурс або персонально кожному, хто виявив бажання брати участь у ньому.

Як вбачається з Інструкції для заявників Конкурсної програми Українського культурного фонду "Інноваційний культурний продукт", лот 2 "Музика", затвердженої наказом УКФ №135 від 28.09.2020, а саме - Календаря проведення конкурсного відбору та строків реалізації проекту УКФ встановлено строк для подання аплікаційних проектів до 15.01.2021.

Строк для завершення усіх процедур( в тому числі, погодження рішень експертних рад дирекцією Фонду (шляхом проведення переговорних процедур) та схвалення наглядовою радою УКІ) встановлений до 30.04.2021.

Підписання Договорів про надання гранту і публікаціє реєстру проектів переможців, згідно з Календарем, повинно було відбутися до 11.05.2021.

Реалізація проектів включно з поданням звітності розпочинається з дати підписання договору про надання гранту Фондом, але не раніше 30 квітня та завершується 30.10.2021.

Сторонами не заперечується, що ГО «Фестиваль «Файне місто» розробило та подало аплікаційний пакет в електронному вигляді через особистий онлайн кабінет на сайті УКФ 14.01.2021.

УКФ електронним листом від 21.04.2021 повідомив ГО "Фестиваль "Файне місто" про зміщення строків експертного оцінювання та відповідно зміщенням графіку проведення переговорних процедур та строків підписання договорів про надання гранту реалізацію проектів 2021 неможливо розпочати раніше червня 2021(том 1,а.с. 241-243).

Електронним листом від 18.05.2021 УКФ повідомив відповідача, що переговорна процедура завершена. Проектна заявка та обов`язкові додатки готові до друку для підписання договору про надання гранту. Зауваження до кошторису відсутні. Також просив надати довідку про відсутність відкритих виконавчих проваджень(том 1,а.с 244).

17.06.2021 УКФ електронним листом повідомив відповідача, що процедура від 17.06.2021 успішно завершена(том 1.а.с. 245).

Електронним листом від 29.06.2021 УКФ повідомив відповідача про необхідність якнайшвидшого підписання паперового версії угод(том 1,а.с. 249).

Договір, як вказано вище, сторони підписали 30.06.2021.

Отже, з наявних у справі копій листів між сторонами, вбачається, що саме позивачем не було дотримано ним же встановлених в Інструкції для заявників ЛОТ 2: Музика строків проведення конкурсного відбору та строків реалізації проекту, так як підписання договорів по Інструкції мало відбутись 11.05.2021, водночас, в листі від 21.04.2021 позивач сам вказав, що реалізацію проектів 2021року неможливо розпочати раніше червня 2021року.

При цьому, позивач не надав суду жодних доказів, що листування зі сторони УКФ велося неуповноваженими особами.

Згідно зі ст.1152 ЦК України засновник конкурсу має право змінити його умови до початку конкурсу. Зміна умов конкурсу після його початку не допускається. Про зміну умов конкурсу має бути оголошено в тому ж порядку, в якому було оголошено конкурс. Якщо у зв`язку зі зміною умов конкурсу участь у ньому для особи втратила інтерес або стала неможливою, ця особа має право на відшкодування засновником витрат, які були понесені нею для підготовки до участі в конкурсі.

Відповідно до частини 1 статті 530 Цивільного кодексу України, якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).

Відтак, з огляду на те, що строки на підписання договорів про надання грантів були зміщені самим же позивачем, а відповідач фактично провів передбачені умовами договору заходи щодо реалізації проекту, що підтверджується звітом незалежного аудитора №2235 від 11.11.2021, апеляційний суд погоджується з висновками суду першої інстанції про відсутність підстав вважати, що з боку ГО "Фестиваль "Файне місто " було допущено істотне порушення умов договору про надання гранту. З урахуванням наведеного підстав для повернення відповідачем коштів за цим договором також немає.

Висновок апеляційного суду за результатами розгляду апеляційної скарги.

Відповідно до ч.1 ст.236 ГПК України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.

За приписами ч. 1 ст. 269 ГПК України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права (ч. 1 ст. 276 ГПК України).

На підставі викладеного колегія суддів Західного апеляційного господарського суду вважає, що рішення Господарського суду Тернопільської області від 27.03.2023 у справі № 921/21/23 ґрунтується на матеріалах справи та чинному законодавстві і підстав для його скасування немає, а зазначені в апеляційній скарзі доводи скаржника не обґрунтовані і не визнаються такими, що можуть бути підставою для скасування чи зміни оскаржуваного судового рішення.

Судові витрати в суді апеляційної інстанції.

Оскільки у цьому випадку суд апеляційної інстанції не змінює рішення, та не ухвалює нового рішення, розподіл судових витрат судом апеляційної інстанції не здійснюється (частина 14 статті 129 ГПК України). Відтак, згідно з ст.129 ГПК України сплачений апелянтом судовий збір за подання апеляційної скарги слід залишити за скаржником.

Керуючись ст.ст. 86,129, 236, 254, 269, 270, 275, 276, 281, 282 ГПК України, Західний апеляційний господарський суд

ПОСТАНОВИВ:

1. Апеляційну скаргу Українського культурного фонду від 18.04.2023 №318/01-22/2-23 (вх. суду від 01.05.2023 №01-05/1394/23)- залишити без задоволення.

2. Рішення Господарського суду Тернопільської області від 27.03.2023 у справі № 921/21/23- залишити без змін.

3. Судовий збір за перегляд справи у суді апеляційної інстанції - покласти на скаржника.

4.Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом двадцяти днів з дня її проголошення згідно зі ст.ст. 286-289 ГПК України.

5. Матеріали справи повернути до місцевого господарського суду.

Повний текст постанови складено 19.06.2023

Головуючий суддя Т.Б. Бонк

суддя С.М. Бойко

суддя Г.Г. Якімець

Дата ухвалення рішення13.06.2023
Оприлюднено21.06.2023
Номер документу111641263
СудочинствоГосподарське
КатегоріяІнші справи

Судовий реєстр по справі —921/21/23

Постанова від 13.06.2023

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Бонк Тетяна Богданівна

Ухвала від 06.06.2023

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Бонк Тетяна Богданівна

Ухвала від 24.05.2023

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Бонк Тетяна Богданівна

Ухвала від 18.05.2023

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Бонк Тетяна Богданівна

Ухвала від 08.05.2023

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Бонк Тетяна Богданівна

Рішення від 27.03.2023

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Чопко Ю.О.

Ухвала від 14.03.2023

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Чопко Ю.О.

Ухвала від 13.03.2023

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Чопко Ю.О.

Ухвала від 24.02.2023

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Чопко Ю.О.

Ухвала від 22.02.2023

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Чопко Ю.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні