Рішення
від 19.06.2023 по справі 924/926/22
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

29000, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1 тел. 71-81-84, факс 71-81-98


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"19" червня 2023 р. Справа № 924/926/22

Господарський суд Хмельницької області у складі судді Вибодовського О.Д. при секретарі судового засідання Сорока Д.В. розглянувши матеріали

за позовом АТ "Укртелеком", м.Київ

до Ярмолинецької селищної ради, смт.Ярмолинці, Хмельницького району, Хмельницької області

про стягнення 8 680,91 грн.

Представники сторін:

Від позивача: Кривий В.П. - згідно довіреності від 10.01.2023р.

Від відповідача: не з"явився

В судовому засіданні відповідно до ст.240 ГПК України проголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Суть:

До господарського суду Хмельницької області надійшла позовна заява АТ "Укртелеком", м.Київ до Ярмолинецької селищної ради, смт.Ярмолинці, Хмельницького району, Хмельницької області про стягнення 8 680,91 грн.

Ухвалою суду від 13.12.2023р. прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі. Справу вирішено розглядати за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін за наявними матеріалами.

Обгрунтовуючи позов, позивач зазначає, що у період з 1 січня 2021 року по 30 червня 2022 року надав на пільгових умовах послуги зв`язку населенню Ярмолинецької територіальної громади на загальну суму 8 690,91 грн..

В спірний період Хмельницькою філією АТ «Укртелеком» абонентам, які включені до Єдиного державного автоматизованого реєстру осіб, які мають право на пільги і перелічені у формі « 2-пільга», надані послуги зв`язку на суму 8 680,91 грн., що підтверджується розрахунком суми заборгованості, який доданий до позовної заяви.

Ярмолинецька селищна рада у спірний період стала єдиним органом соціального захисту населення на території громади. Тобто, розпорядником коштів місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення, в тому числі щодо відшкодування витрат на послуги зв`язку, наданих пільговим категоріям громадян, які проживають на території Ярмолинецької громади.

На адресу суду 26.12.2022р. від відповідача надійшов відзив на позов, в якому зазначено, що згідно з ч.2 ст.97 БК України порядок та умови надання субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам визначаються Кабінетом Міністрів України.

Постановою Кабінету Міністрів України від 24.12.2019р. №1101 затверджено Порядок використання коштів, передбачених у державному бюджеті для виплати деяких видів допомог, компенсацій, грошового забезпечення та оплати послуг окремим категоріям населення (далі - Порядок №1101).

Пунктами 2, 3 Порядку № 1101 (в редакції чинній у спірний період) визначено, що головним розпорядником бюджетних коштів та відповідальним виконавцем бюджетної програми є Мінсоцполітики. Розпорядниками бюджетних коштів нижчого рівня є: структурні підрозділи з питань соціального захисту населення обласних, Київської та Севастопольської міських держадміністрацій; структурні підрозділи з питань соціального захисту населення районних, районних у м. Києві та м. Севастополі держадміністрацій, виконавчі органи міських, районних у містах (у разі їх , утворення) рад, центри з нарахування та здійснення соціальних виплат, які відповідають вимогам пункту 47 частини першої-статті 2 БК України.

Відповідно до п. 5 цього Порядку розподіл бюджетних коштів за напрямами, зазначеними у пункті 4 цього Порядку, здійснюється головним розпорядником бюджетних коштів за пропозиціями регіональних органів соціального захисту населення на підставі поданих структурними підрозділами з питань соціального захисту населення за встановленими формою та строками Мінсоцполітики даних, сформованих виходячи з прогнозної кількості отримувачів допомог, компенсацій, грошового забезпечення та оплати послуг, кількості малих групових будинків та дітей, які перебувають в них, установлених розмірів відповідних виплат, а також з урахуванням необхідності виконання бюджетних зобов`язань минулих років, узятих на облік в органах Казначейства, у разі їх відповідності паспорту бюджетної програми.

Пунктами 7-9 Порядку № 1101 визначено, що структурні підрозділи з питань соціального захисту населення подають щомісяця: до 25 числа регіональним органам соціального захисту населення заявки щодо потреби в бюджетних коштах для. виплати деяких видів допомог, компенсацій, грошового забезпечення та оплати послуг окремим категоріям населення на наступний місяць; до 8 числа заявки щодо, потреби в бюджетних коштах для виплати деяких видів допомог, компенсацій, грошового забезпечення та оплати послуг окремим категоріям населення на поточний місяць.

Регіональні органи соціального захисту населення узагальнюють отримані від структурних підрозділів з питань соціального захисту населення заявки, та не пізніше ніж протягом двох робочих днів подають Мінсоцполітики узагальнену заявку за встановленою ним формою в розрізі адміністративно-територіальних одиниць, за якими Мінсоцполітики не пізніше ніж протягом трьох робочих днів перераховує бюджетні кошти регіональним органам соціального захисту населення.

До адміністративно-територіальної реформи, реалізація державної політики у сфері соціального захисту населення, яке проживає на території Ярмолинецького району Хмельницької області, забезпечувалася Управлінням соціального захисту населення Ярмолинецької районної державної адміністрації, як структурним підрозділом районної держадміністрацій.

Підпунктом-22 п.3 Постанови Верховної Ради України "Про утворення та ліквідацію районів" від 17.07.2020р. № 807-ІХ постановлено ліквідувати у Хмельницькій області: Білогірський, Віньковецький, Волочиський, Городоцький, Деражнянський, Дунаєвецький, Ізяславський; Кам`янець-Подільський, Красилівський, Летичівський, Новоушицький, Полонський, Славутський, Старокостянтинівський, Старосинявський, Теофіпольський, Хмельницький, Чемеровецький, Шепетівський, Ярмолинецький райони.

Разом з тим, підпунктом 22 пункту 1 цієї ж Постанови Верховної Ради України у Хмельницькій області утворено Хмельницький район (з адміністративним центром у місті Хмельницький) і у складі, територій Антонінської селищної, Війтовецької селищної, Віньковецької селищної, Вовковинецької селищної, Волочиської міської, Городоцької міської, Гвардійської сільської, Деражнянської міської, Заслучненської сільської, Зіньківської сільської, Красилівської міської, Летичівської селищної, Лісовоґринівецької сільської, Меджибізької селищної, Миролюбненської сільської, Наркевицької селищної, Розсошанської сільської, Сатанівської селищної, Солобковецької сільської, Старокостянтинівської міської, Староостропільської сільської, Старрсинявської селищної, Теофіпольської .селищної, Хмельницької міської, Чорноострівської селищної, Щиборівської сільської, Ярмолинецької селищної територіальних громад, затверджених Кабінетом Міністрів України; та ліквідовано, зокрема, Ярмолинецький район у Хмельницькій області.

Згідно з Переліком районних державних адміністрацій, що реорганізуються шляхом приєднання до районних державних адміністрацій, розташованих в адміністративних центрах районів, утворених постановою Верховної Ради України від 17 липня 2020 р. № 807-IX, що є додатком 1 до розпорядження Кабінету Міністрів України від 16.12.2020 № 1635-2 від 16.12.2020 "Про реорганізацію та утворення районних державних адміністрацій", Ярмолинецька районна державна адміністрація реорганізується шляхом приєднання до Хмельницької районної державної адміністрації.

08.08.2022р. було проведено державну реєстрацію припинення юридичної особи - Управління соціального захисту населення Ярмолинецької районної державної адміністрації (код 03198557).

На сайті Хмельницької державної адміністрації у розділі «Структуру та графік роботи управління соціального захисту населення Хмельницької РДА» зазначено відділ, з питань обслуговування громадян, призначення та виплати державних соціальних допомог, соціальної підтримки пільгових категорій громадян та осіб з інвалідністю (смт. Ярмолинці).

Правонаступником Управління соціального захисту населення Ярмолинецької районної державної адміністрації, яке поширювало свою компетенцію на територію підпорядковану Ярмолинецькій селищній територіальній громаді, є Управління соціального захисту населення Хмельницької районної державної адміністрації.

Таким чином, у спірний період забезпечення реалізації державної політики у сфері соціального захисту населення, яке проживає на території Ярмолинецького району Хмельницької області, належало до компетенції Управління соціального захисту населення Ярмолинецької районної державної адміністрації, а надалі до компетенції правонаступника Управління соціального захисту населення Хмельницької районної державної адміністрації, оскільки саме управління є розпорядником бюджетних коштів нижчого рівня, який підзвітний головному розпоряднику бюджетних коштів та відповідальним, виконавцем бюджетної програми - Мінсоцполітики.

Витрати на надання послуг зв`язку пільговим категоріям населення Ярмолинецької селищної територіальної громади можуть бути відшкодовані за рахунок місцевого бюджету.

Звертає увагу, що у матеріалах позовної заяви відсутні відомості щодо дійсності перебування осіб, що визначені у списках тих кому було надано послуги, у статусі пільговиків.

Реєстри обліку пільговиків селищній раді уповноваженим органом не передавалися.

Оскільки, Ярмолинецька селищна рада не є розпорядником коштів призначених для відшкодування витрат пільгових категорій осіб на послуги зв`язку, не має доступу до реєстру пільговиків, ці повноваження не відносяться до повноважень ради.

До видатків місцевих бюджетів, що можуть здійснюватись з усіх місцевих бюджетів, належать й, зокрема, пільги з послуг зв`язку, інші передбачені законодавством пільги, що надаються особам, визначеним пунктом 20-4 частини першої статті 91 БК України. Тобто, стаття 91 Бюджетного кодексу України передбачає видатки, які можуть здійснюватись з усіх місцевих бюджетів, але не передбачає прямого обов`язку всіх місцевих бюджетів на відшкодування послуг зв`язку. Тобто кожна рада сама вирішує, на що саме вона буде витрачати кошти з урахуванням вимог Бюджетного кодексу України, зокрема тієї ж статті 91.

Ярмолинецька селищна рада може бути відповідачем у випадку укладення відповідного договору з оператором, шляхом взяття на себе договірних зобов`язань відшкодовувати пільги на телекомунікаційні послуги або ж у разі прийняття відповідного рішення на сесії ради та у випадку можливості здійснювати такі витрати з бюджету ОТГ.

В даному випадку відшкодування витрат на послуги зв`язку є правом, а не обов`язком ради.

Згідно з ч. 2 ст. 14 ЦК України особа не може бути примушена до дій, вчинення яких не є обов`язковим для неї.

Отже, позивачем пред`явлено вимогу про стягнення 8 680,91 грн. заборгованості по витратах, понесених внаслідок надання телекомунікаційних послуг на пільгових умовах, до неналежного відповідача.

Відповідач вважає, що Акти звіряння розрахунків за надані пільговикам послуги форма "3-пільга" не є доказом в розумінні ст.ст. 76 - 77 ГПК України, оскільки складання таких документів не передбачено діючим законодавством у спірний період.

Крім того, наявні в матеріалах справи Акти звіряння розрахунків за надані пільговикам послуги форма "3-пільга" оформлені позивачем в одностороньому порядку, відповідачем не погоджені та не підписані.

Оскільки, позовну вимогу про стягнення заборгованості 8 680,91 грн. за телекомунікаційні послуги (послуги зв`язку) на пільгових умовах, надання яких не підтверджено належними та допустимими доказами та пред`явлено до неналежного відповідача, в зв`язку з чим на думку відповідача, вказана позовна вимога задоволенню не підлягає.

Присутній в судовому засіданні представник позивача наполягав на задоволенні позову обгрунтовуючи доданими до заяви доказами.

Представник відповідача в засідання суду не з"явився.

Матеріалами справи встановлено.

Згідно з розпорядженням Кабінету Міністрів України "Про визначення адміністративних центрів та затвердження територій громад Хмельницької області" від 12.06.2020р. №727-р визначено адміністративні центри та затверджено території територіальних громад Хмельницької області.

До Ярмолинецької територіальної громади увійшли наступні територіальні громади (населені пункти): Ярмолинецька, Антоновецька, Баранівська, Боднарівська, Буйволовецька, Вербецька, Вербецько-Мурована, Жилинецька, Кадиївська, Косогірська, Москалівська, Пасічнянська, Правдівська, Савинецька, Соколівська, Соснівська, Сутковецька, Томашівська, Шарівська, Ясенівська.

Відповідно до п.п.4 п.6 розділу V «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», сформована Ярмолинецька територіальна громада (сільська рада) є правонаступником усього майна та обов`язків сільських рад.

Фінансування витрат, пов`язаних з наданням пільг здійснюється за рахунок коштів бюджетів усіх рівнів, що передбачено статтею 20 Закону України «Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії», статтями 89-91 Бюджетного кодексу України, статтею 6 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», положеннями статті 17 Закону України «Про жертви нацистських переслідувань», статті 63 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», статті 9 Закону України «Про статус ветеранів військової служби, ветеранів органів внутрішніх справ, ветеранів Національної поліції і деяких інших осіб та їх соціальний захист», статті 23 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей», преамбули Закону України «Про охорону дитинства».

Спеціальною нормою законодавства щодо джерел фінансування для відшкодування вартості телекомунікаційних послуг, є пп.20 ст. 91 Бюджетного кодексу України, в якому зазначено, що видатки на пільги з послуг зв`язку належать до видатків місцевих бюджетів. Згідно статті 61 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» органи місцевого самоврядування самостійно затверджують і виконують місцеві бюджети згідно з Бюджетним кодексом України.

Фінансування пільг з оплати послуг зв`язку за рахунок місцевих бюджетів передбачено, також, наказом Міністерства соціальної політики України від 14.05.18 №688 «Про затвердження Типового переліку бюджетних програм і результативних показників їх виконання для місцевих бюджетів у галузі «Соціальний захист та соціальне забезпечення».

З метою забезпечення соціальних програм, гарантом яких є держава, підприємство надсилало на електронну адресу розпорядника «Розрахунок видатків на відшкодування витрат, пов`язаних з наданням пільг» (форма « 2-пільга»). До позовної заяви додаються дублікати роздруківок текстового файлу форми « 2-пільга» та розрахунку видатків.

Позивачем направлялись відповідачу два примірники актів звіряння розрахунків за формою « 3-пільга», які згідно з п. 11 Положення про Єдиний державний автоматизований реєстр осіб, які мають право на пільги та наказу Міністерства праці та соціальної політики України від 28.03.2003р. №83 «Про затвердження форми №3 пільга» мали складатися відповідачем. Однак, оскільки відповідач не виконував обов`язку щодо складання актів звіряння, вони складались і надсилались до уповноваженого органу позивачем протягом всього спірного періоду.

Відповідач надіслані акти не підписував і не повертав примірник позивачу.

В додатках до позову містяться докази (Додатки 3-21) про надсилання документів на поштову адресу відповідача щодо заборгованості, яка утворилась з 1 січня 2021р. по 30 червня 2022 р.

В спірний період Хмельницькою філією АТ «Укртелеком» абонентам, які включені до Єдиного державного автоматизованого реєстру осіб, які мають право на пільги і перелічені у формі «2-пільга», надані послуги зв`язку на суму 8 680,91 грн., що підтверджується розрахунком суми заборгованості за період з 1 січня 2021р. по 30 червня 2022 р., станом на 01.07.2022р., який доданий до позовної заяви.

Аналізуючи подані докази, оцінюючи їх у сукупності, суд до уваги бере таке:

У відповідності до пунктів 1, 6 ст. 92 Конституції України, права і свободи людини і громадянина, гарантії цих прав і свобод; основні обов`язки громадянина; основи соціального захисту тощо визначаються виключно законами України.

Згідно з пунктом 19 частини першої ст. 12 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту, учасникам бойових дій» надаються такі пільги: позачергове користування всіма послугами зв`язку та позачергове встановлення на пільгових умовах квартирних телефонів (оплата у розмірі 20 процентів від тарифів вартості основних та 50 процентів додаткових робіт). Абонементна плата за користування телефоном встановлюється у розмірі 50 процентів від затверджених тарифів.

Відповідно до пункту 10 частини першої ст. 13 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», особам з інвалідністю внаслідок війни та прирівняним до них особам надаються такі пільги: позачергове безплатне встановлення квартирних телефонів і позачергове користування всіма послугами зв`язку. Абонементна плата за користування квартирним телефоном встановлюється у розмірі 50 процентів від затверджених тарифів, а для осіб з інвалідністю внаслідок Другої світової війни зі 100-процентною знижкою від затверджених тарифів.

За змістом пункту 18 частини першої ст. 14 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту, учасникам війни» надаються такі пільги: позачергове користування всіма послугами зв`язку та позачергове встановлення телефонів (оплата у розмірі 20 процентів від тарифів вартості основних та 50 процентів додаткових робіт). Абонементна плата за користування телефоном встановлюється у розмірі 50 процентів від затверджених тарифів.

Пунктом 20 частини першої ст. 15 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту встановлено, що особам, на яких поширюється чинність цього Закону», надаються такі пільги: позачергове користування всіма послугами зв`язку та позачергове встановлення на пільгових умовах квартирних телефонів (оплата у розмірі 20 процентів від тарифів вартості основних та 50 процентів - додаткових робіт). Абонементна плата за користування телефоном встановлюється у розмірі 50 процентів від затверджених тарифів.

Відповідно до пункту 11 ст. 20 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», особам, віднесеним до категорії 1, надаються гарантовані державою компенсації та пільги, зокрема, 50-процентна знижка плати за користування телефоном (абонентна плата, оплата послуг електрозв`язку за місцеві телефонні розмови з квартирних телефонів при посекундному обліку їх тривалості). Зазначені у цьому пункті пільги надаються також членам сімей громадян, постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи, які проживають у жилих будинках (квартирах) усіх форм власності в межах норм, передбачених законом.

Пунктом 5 частини першої ст. 21 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» передбачено, що особам, віднесеним до категорії 2, надаються гарантовані державою компенсації та пільги, зокрема, першочергове встановлення телефону з оплатою 50 процентів вартості його встановлення.

Згідно пункту 6 частини першої статті 6 Закону України «Про статус ветеранів військової служби, ветеранів органів внутрішніх справ, ветеранів Національної поліції і деяких інших осіб та їх соціальний захист», ветеранам військової служби, органів внутрішніх справ, Національної поліції України, податкової міліції, Бюро економічної безпеки України, державної пожежної охорони, Державної кримінально-виконавчої служби України, служби цивільного захисту, Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України надаються пільги: 50-відсоткова знижка плати за користування квартирним телефоном ветеранами військової служби, ветеранами органів внутрішніх справ, ветеранам Національної поліції, ветеранам податкової міліції, ветеранами державної пожежної охорони, ветеранами Державної кримінально-виконавчої служби України, ветеранами служби цивільного захисту, ветеранами Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України і членами їх сімей, які проживають разом з ними, в жилих будинках усіх форм власності в межах норм, передбачених законодавством.

На підставі абзацу другого частини п`ятої ст. 12 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей», особам, звільненим з військової служби, які стали інвалідами під час проходження військової служби, надається 50-відсоткова знижка плати за встановлення і користування квартирним телефоном.

Відповідно до пункту 4 частини третьої ст.13 Закону України «Про охорону дитинства» багатодітним сім`ям надаються пільги, зокрема, позачергове встановлення квартирних телефонів. Абонентна плата за користування квартирним телефоном встановлюється у розмірі 50 відсотків від затверджених тарифів.

Надання телекомунікаційних послуг на пільгових умовах жертвам нацистських переслідувань встановлюють положення пункту 18 ст. 61, пункту 10 ст. 62, пункту 17 ст. 63, пункту 19 ст. 64 Закону України «Про жертви нацистських переслідувань».

Відповідно до частини третьої ст. 63 Закону України «Про телекомунікації» (що був чинним на момент виникнення спірних правовідносин), телекомунікаційні послуги споживачам, які мають установлені законодавством України пільги з їх оплати, надаються операторами, провайдерами телекомунікацій відповідно до законодавства України.

Згідно пункту 63 Правил надання та отримання телекомунікаційних послуг, що затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 11.04.2012 року № 295, установлені законами пільги з оплати послуг надаються споживачеві відповідно до законодавства за місцем його проживання з дня пред`явлення ним документа, що підтверджує право на пільги.

Вказані норми законодавства закріплюють реалізацію державних гарантій певним категоріям громадян та є нормами прямої дії: безумовний обов`язок оператора телекомунікаційних послуг надавати пільгові послуги зв`язку визначеним категоріям громадян кореспондує безумовний обов`язок держави в особі її органів відшкодувати такі пільги.

Положеннями ст. 11 Цивільного кодексу України визначено, що цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки. Цивільні права та обов`язки можуть виникати безпосередньо з актів цивільного законодавства.

В силу ст. 174 Господарського кодексу України господарські зобов`язання можуть виникати, зокрема, безпосередньо із закону або іншого нормативно правового акту, що регулює господарську діяльність.

Відповідно до ст. 87 Бюджетного кодексу України, видатки на соціальний захист та соціальне забезпечення належать до видатків, що здійснюються з Державного бюджету України. При цьому, порядок та умови надання субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам визначаються Кабінетом Міністрів України (частина друга ст. 97 Бюджетного кодексу України).

В силу приписів п. 204 ст. 91 Бюджетного кодексу України, до видатків місцевих бюджетів, що можуть здійснюватися з усіх місцевих бюджетів, належать видатки на пільги з послуг зв`язку, інші передбачені законодавством пільги, що надаються ветеранам війни; особам, на яких поширюється дія Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту»; особам, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною; вдовам (вдівцям) та батькам померлих (загиблих) осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною; постраждалим учасникам Революції Гідності; особам, які мають особливі трудові заслуги перед Батьківщиною; вдовам (вдівцям) та батькам померлих (загиблих) осіб, які мають особливі трудові заслуги перед Батьківщиною; ветеранам праці; жертвам нацистських переслідувань; ветеранам військової служби; ветеранам органів внутрішніх справ; ветеранам Національної поліції; ветеранам податкової міліції; ветеранам державної пожежної охорони; ветеранам Державної кримінально-виконавчої служби; ветеранам служби цивільного захисту; ветеранам Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України; вдовам (вдівцям) померлих (загиблих) ветеранів військової служби, ветеранів органів внутрішніх справ, ветеранів Національної поліції, ветеранів податкової міліції, ветеранів державної пожежної охорони, ветеранів Державної кримінально-виконавчої служби, ветеранів служби цивільного захисту та ветеранів Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України; особам, звільненим з військової служби, які стали особами з інвалідністю під час проходження військової служби; особам з інвалідністю, дітям з інвалідністю та особам, які супроводжують осіб з інвалідністю I групи або дітей з інвалідністю (не більше одного супроводжуючого); реабілітованим громадянам, які стали особами з інвалідністю внаслідок репресій або є пенсіонерами; громадянам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи; дружинам (чоловікам) та опікунам (на час опікунства) дітей померлих громадян, смерть яких пов`язана з Чорнобильською катастрофою; багатодітним сім`ям, дитячим будинкам сімейного типу та прийомним сім`ям, в яких не менше року проживають відповідно троє або більше дітей, а також сім`ям (крім багатодітних сімей), в яких не менше року проживають троє і більше дітей, враховуючи тих, над якими встановлено опіку чи піклування.

З аналізу наведених правових норм випливає, що бюджетне законодавство України відносить витрати на пільги з послуг зв`язку до видатків місцевих бюджетів.

З метою удосконалення обліку осіб, які мають право на пільги за соціальною ознакою, Кабінет Міністрів України постановою від 29.01.2003 № 117 затвердив Положення про Єдиний державний автоматизований реєстр осіб, які мають право на пільги.

Законодавством закріплений чіткий перелік вимог щодо відомостей, які мають бути зазначені під час здійснення розрахунків видатків на відшкодування витрат, пов`язаних із наданням пільг, зокрема, відомості, за якими можливо ідентифікувати особу, перелік її пільг та період їх отримання, місце проживання особи.

Отже, чинне законодавство передбачає відшкодування витрат за надані послуги зв`язку пільговим категоріям громадян, при цьому, зобов`язання сторін по даній справі виникають безпосередньо із Законів України і не залежать від їх бажання.

Спеціальною нормою законодавства щодо джерел фінансування для відшкодування вартості телекомунікаційних послуг, є пп.20 ст. 91 Бюджетного кодексу України, в якому зазначено, що видатки на пільги з послуг зв`язку належать до видатків місцевих бюджетів. Згідно статті 61 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» органи місцевого самоврядування самостійно затверджують і виконують місцеві бюджети згідно з Бюджетним кодексом України.

Фінансування пільг з оплати послуг зв`язку за рахунок місцевих бюджетів передбачено, також, наказом Міністерства соціальної політики України від 14.05.18 №688 «Про затвердження Типового переліку бюджетних програм і результативних показників їх виконання для місцевих бюджетів у галузі «Соціальний захист та соціальне забезпечення».

З метою забезпечення соціальних програм, гарантом яких є держава, підприємство надсилало на електронну адресу розпорядника «Розрахунок видатків на відшкодування витрат, пов`язаних з наданням пільг» (форма « 2-пільга»). До позовної заяви додаються дублікати роздруківок текстового файлу форми « 2-пільга» та розрахунку видатків.

Позивачем направлялись відповідачу два примірники актів звіряння розрахунків за формою « 3-пільга», які згідно з п. 11 Положення про Єдиний державний автоматизований реєстр осіб, які мають право на пільги та наказу Міністерства праці та соціальної політики України від 28.03.2003р. №83 «Про затвердження форми №3 пільга» мали складатися відповідачем. Однак, оскільки відповідач не виконував обов`язку щодо складання актів звіряння, вони складались і надсилались до уповноваженого органу позивачем протягом всього спірного періоду.

Відповідач надіслані акти не підписував і не повертав примірник позивачу.

В додатках до позову містяться докази (Додатки 3-21) про надсилання документів на поштову адресу відповідача щодо заборгованості, яка утворилась з 1 січня 2021р. по 30 червня 2022 р.

В спірний період Хмельницькою філією АТ «Укртелеком» абонентам, які включені до Єдиного державного автоматизованого реєстру осіб, які мають право на пільги і перелічені у формі « 2-пільга», надані послуги зв`язку на суму 8 680,91 грн., що підтверджується розрахунком суми заборгованості за період з 1 січня 2021р. по 30 червня 2022 р., станом на 01.07.2022р., який доданий до позовної заяви.

Таким чином, за відповідачем нормативно визначено обов`язок щомісячно, на підставі відповідних щомісячних звітів, здійснювати з позивачем розрахунки з відшкодування витрат за надані телекомунікаційні послуги пільговим категоріям громадян.

З врахуванням вищенаведеного, суд доходить висновку, що саме відповідачем має бути компенсована вартість телекомунікаційних послуг, наданих позивачем на пільгових умовах визначеній законодавством категорії населення на території Ярмолинецької териториальної громади у період з 1 січня 2021р. по 30 червня 2022 р..

Відповідно до статті 17 Закону України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини» від 23.02.2006 № 3477-IV, суди застосовують при розгляді справ Конвенцію та практику Суду як джерело права.

Європейським судом з прав людини у рішеннях у справі Терем ЛТД, Чечеткін та Оліус проти України від 18.10.2005 року, у справі Бакалов проти України від 30.11.2004 та у справі Кечко проти України від 08.11.2005 зазначено, що відсутність бюджетного фінансування (бюджетних коштів) не є підставою для звільнення від відповідальності за порушення зобов`язання.

Аналогічна позиція також викладена у постанові Західного апеляційного господарського суду по справі №926/2083/22 від 01.03.2023р.

Згідно ст.73 Господарського процесуального кодексу України, доказами є будь які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Відповідно до ст. 74 Господарського процесуального кодексу України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

Положеннями ст. 76 ГПК України визначено, що належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Відповідно до частини першої ст. 77 ГПК України обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.

В силу ст. 79 ГПК України, наявність обставини, на яку сторона покликається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування.

Суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів) (ст. 86 Господарського процесуального кодексу України).

З урахуванням вищевикладеного, суд приходить до висновку про задоволення позову в повному обсязі.

Судові витрати відповідно до ст.129 ГПК України покладаються на відповідача.

Керуючись ст. ст. 2, 4, 74, 86, 129, 233, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд -

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити.

Стягнути з Ярмолинецької селищної ради, (32100, смт.Ярмолинці, Хмельницького району, Хмельницької області, площа 600-річчя Ярмолинець, 1, код: 05399248) на користь АТ "Укртелеком", (01601, м.Київ бул.Т.Шевченка, 18, код: 21560766) - 8 680,91 грн. (вісім тисяч шість сот вісімдесят гривень 91 коп.) - заборгованості по компенсації видатків на відшкодування витрат, пов`язаних з наданням пільг на телекомунікаційні послуги та 2 481,00 грн. (дві тисячі чотириста вісімдесят одну гривню 00 коп.) - витрат по оплаті судового збору.

Видати наказ.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів до Північно - західного апеляційного господарського суду. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повний текст рішення складено та підписано 20.06.2023р.

Суддя О.Д. Вибодовський

Віддрук 3 прим.:

1- до справи

2- позивачу - ІНФОРМАЦІЯ_1;

3 - відповідачу - info@yarmolynetska-gromada.gov.ua.

СудГосподарський суд Хмельницької області
Дата ухвалення рішення19.06.2023
Оприлюднено22.06.2023
Номер документу111644502
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань надання послуг

Судовий реєстр по справі —924/926/22

Постанова від 28.09.2023

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Бучинська Г.Б.

Ухвала від 18.09.2023

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Бучинська Г.Б.

Ухвала від 26.07.2023

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Маціщук А.В.

Ухвала від 25.07.2023

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Маціщук А.В.

Рішення від 19.06.2023

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Вибодовський О.Д.

Ухвала від 29.05.2023

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Вибодовський О.Д.

Ухвала від 17.05.2023

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Вибодовський О.Д.

Ухвала від 03.05.2023

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Вибодовський О.Д.

Ухвала від 19.04.2023

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Вибодовський О.Д.

Ухвала від 22.03.2023

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Вибодовський О.Д.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні