Постанова
від 22.06.2023 по справі 640/19587/20
КАСАЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД ВЕРХОВНОГО СУДУ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

22 червня 2023 року

м. Київ

справа № 640/19587/20

адміністративне провадження № К/9901/12443/21

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Стрелець Т.Г.,

суддів: Стеценка С.Г., Тацій Л.В.,

розглянувши у порядку письмового провадження у касаційній інстанції адміністративну справу № 640/19587/20

за позовом Громадської організації «Оболонська Січ» до Головного управління Держгеокадастру у м. Києві, треті особи Департамент земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), Товариство з обмеженою відповідальністю «ІНТЕРСПОРТ» про визнання протиправними дій, зобов`язання вчинити дії, провадження у якій відкрито

за касаційною скаргою Громадської організації «Оболонська Січ» на рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 25 листопада 2020 року (прийняте у складі головуючого судді Вєкуа Н.Г.) та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 24 лютого 2021 року (ухвалену у складі колегії суддів: головуючого судді Степанюка А.Г., суддів: Губської Л.В., Епель О.В.)

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. У серпні 2020 року Громадська організація «Оболонська Січ» (далі - ГО «Оболонська Січ», позивач) звернулася до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовом до Головного управління Держгеокадастру у м. Києві (далі - ГУ Держгеокадастру у м. Києві, відповідач), треті особи - Департамент земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) (далі - Департамент земельних ресурсів, третя особа-1), Товариство з обмеженою відповідальністю «Інтерспорт» (далі - ТОВ «Інтерспорт», третя особа-2), в якому просила:

- визнати незаконними дії ГУ Держгеокадастру у м. Києві щодо внесення 08.11.2019 року відомостей до Державного земельного кадастру в частині коду цільового призначення земельної ділянки, кадастровий номер 8000000000:78:043:0018, місце розташування: місто Київ, Оболонський район, проспект Героїв Сталінграда, 45, за кодом КВЦПЗ « 03.10 Для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури (адміністративних будинків, офісних приміщень та інших будівель громадської забудови, які використовуються для здійснення підприємницької та іншої діяльності, пов`язаної з отриманням прибутку)»;

- зобов`язати ГУ Держгеокадастру у м. Києві вилучити з Державного земельного кадастру відомості про цільове призначення земельної ділянки, кадастровий номер 8000000000:78:043:0018, місце розташування: місто Київ, Оболонський район, проспект Героїв Сталінграда, 45, за кодом КВЦПЗ « 03.10 Для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури (адміністративних будинків, офісних приміщень та інших будівель громадської забудови, які використовуються для здійснення підприємницької та іншої діяльності, пов`язаної з отриманням прибутку)»;

- зобов`язати ГУ Держгеокадастру у м. Києві відновити у Державному земельному кадастрі відомості про цільове призначення земельної ділянки, кадастровий номер 8000000000:78:043:0018, місце розташування: місто Київ, Оболонський район, проспект Героїв Сталінграда, 45, за кодом КВЦПЗ « 07.02 Для будівництва та обслуговування об`єктів фізичної культури і спорту».

2. Позовні вимоги обґрунтовані тим, що рішенням Київської міської ради від 14 березня 2002 року № 300/1734 передано в користування ТОВ «ІНТЕРСПОРТ» земельну ділянку на просп. Героїв Сталінграда, 45 в Оболонському районі м. Києва. На підставі вказаного рішення, 07 листопада 2002 року між Київською міською радою, як Орендодавцем, та ТОВ «ІНТЕРСПОРТ», як Орендарем, укладено строком на 25 років договір оренди вказаної земельної ділянки, розміром 1,5792 га, для реконструкції з розширенням в частині прибудови до споруди колишньої школи масового навчання населення плаванню під спортивно-оздоровчий комплекс, його подальшої експлуатації і обслуговування критих тенісних кортів з комплексним благоустроєм прилеглої території у межах, які перенесені в натуру (на місцевість) і зазначені на плані, що є невід`ємною частиною цього договору.

Державним кадастровим реєстратором ГУ Держгеокадастру у м. Києві 21 лютого 2017 року за заявою ТОВ «ІНТЕРСПОРТ» внесено до Державного земельного кадастру відомості про вищевказану земельну ділянку в частині коду цільового призначення - « 07.02 Для будівництва та обслуговування об`єктів фізичної культури і спорту».

За заявою ТОВ «ІНТЕРСПОРТ» Державним кадастровим реєстратором ГУ Держгеокадастру у м. Києві 08 листопаада 2019 року внесено до Державного земельного кадастру зміни щодо коду цільового призначення спірної земельної ділянки, у зв`язку з чим в Державному земельному кадастрі містяться такі дані про вид цільового призначення спірної земельної ділянки: « 03.10 Для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури (адміністративних будинків, офісних приміщень та інших будівель громадської забудови, які використовуються для здійснення підприємницької та іншої діяльності, пов`язаної з отриманням прибутку)».

Проте, станом на 08 листопада 2019 року рішення щодо зміни цільового призначення земельної ділянки по просп. Героїв Сталінграда, 45 у м. Києві, у порядку ч. 2 ст. 20 ЗК України, Київська міська рада за поданням Департаменту земельних ресурсів не приймала, що вказує на незаконність дій ГУ Держгеокадастру у м. Києві щодо зміни коду цільового призначення спірної земельної ділянки.

Позивач вважає, що земельна ділянка має визначене цільове призначення для рекреаційних потреб та не може бути віднесена до земель для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури.

Короткий зміст рішень суду першої та апеляційної інстанцій

3. Рішенням Окружного адміністративного суду м. Києва від 25 листопада 2020 року, яке залишене без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 24 лютого 2021 року у задоволенні позову відмовлено.

4. Приймаючи такі рішення, суди виходили з того, що матеріали землеустрою, які стали підставою для формування земельної ділянки, свідчать про її належність до земель іншої комерційної діяльності, відомості щодо включення її до земель рекреаційного призначення відсутні, а відтак проведення виправлення індексу цільового призначення земельної ділянки без фактичної зміни цільового призначення останньої відбувалося у межах правового поля та жодним чином не зумовило порушень прав ГО «Оболонська Січ».

Короткий зміст вимог касаційної скарги

5. 08 квітня 2021 року до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду надійшла касаційна скарга ГО «Оболонська Січ».

У касаційній скарзі ГО «Оболонська Січ» просить скасувати рішення Окружного адміністративного суду м. Києва 25 листопада 2020 року та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 24 лютого 2021 року та ухвалити нове судове рішення, яким задовольнити позовні вимоги у повному обсязі.

Касаційна скарга обґрунтована тим, що суди помилково віднесли справу до категорії малозначних, чим порушили норми процесуального права, оскільки рішення прийняли без проведення судового засідання та без повідомлення сторін у зв`язку з розглядом справи в порядку спрощеного позовного провадження, яка за своїми ознаками має розглядатися в порядку загального позовного провадження.

Також позивач наполягає, що суд першої інстанції не розглянув клопотання позивача та відповідача про розгляд справи у порядку загального позовного провадження. Суд апеляційної інстанції не надав оцінки вказаним обставинам. Такі дії судів на думку скаржника грубо порушили принципи змагальності сторін та офіційного з`ясування всіх обставин у справі.

На думку скаржника, розгляд справи у порядку письмового провадження вплинуло на неповне дослідження доказів які містяться в матеріалах справи та на встановлення обставин, що мають істотне значення, на підставі недопустимих доказів.

Вважаючи наявність підстави для відкриття касаційного провадження, передбаченої пунктом 3 частини четвертої статті 328 КАС України, ГО «Оболонська Січ» зазначила про відсутність висновку Верховного Суду щодо питання застосування норми права у подібних правовідносинах, а саме: щодо правомірності внесення державним кадастровим реєстратором до ДЗК відомостей про зміну коду цільового призначення земельної ділянки, без визначення згідно статті 19 та частини першої статті 20 Земельної кодексу України категорії землі до якої за основним цільовим призначенням відноситься така земельна ділянка. Наслідком чого є повна зміна цільового призначення земельної ділянки виключно на підставі звернення (заяви) користувача земельної ділянки, без розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, яким передбачена зміна цільового призначення.

6. Згідно протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 08 квітня 2021 року, сформовано колегію суддів у складі: головуючий суддя Стрелець Т.Г., судді Стеценко С.Г., Тацій Л.В.

7. Ухвалою Верховного Суду від 26 квітня 2021 року відкрито касаційне провадження за цією скаргою.

17 травня 2021 року до Верховного Суду надійшов відзив ТОВ «Інтерспорт» на касаційну скаргу. Третя особа-2 просить відмовити у задоволенні касаційної скарги та залишити оскаржувані судові рішення без змін.

18 травня 2021 року до Верховного Суду надійшов відзив ГУ Держгеокадастру у м. Києві на касаційну скаргу. Відповідач просить відмовити у задоволенні касаційної скарги та залишити оскаржувані судові рішення без змін.

Ухвалою Верховного Суду від 09 червня 2021 року відмовлено у задоволенні клопотання ГО «Оболонська Січ» про зупинення виконання (дії) рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 25 листопада 2020 року та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 24 лютого 2021 року.

8. Верховний Суд ухвалою від 22 червня 2023 року задовольнив клопотання ГУ Держгеокадастру у м. Києві та в Київській області про заміну відповідача ГУ Держгеокадастру у м. Києві на його правонаступника - ГУ Держгеокадастру у м. Києві та в Київській області; призначив розгляд справи у порядку письмового провадження з 22 червня 2023 року.

II. ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ СПРАВИ

9. Як встановлено судами попередніх інстанцій, 09 квітня 1999 року ЗАТ «Інтерспорт» придбано на аукціоні нежитловий будинок під № 45, літера А, розташований по проспекту Героїв Сталінграда у м. Києві, що підтверджується актом продажу майна з аукціону № 6-524/2 від 09 квітня 1999 року.

ЗАТ «Інтерспорт» реорганізовано шляхом перетворення у ТОВ «Інтерспорт».

06 серпня 2001 року Головним управлінням з питань майна Київської міської державної адміністрації видано ТОВ «Інтерспорт» свідоцтво серії НБ № 010004437 про право власності на нежилий будинок площею 6800.300 кв.м, який розташований в місті Києві за адресою: проспект Героїв Сталінграда, будинок № 45, літера А.

13 серпня 2001 року право власності ТОВ «Інтерспорт» на указаний нежилий будинок зареєстровано в Київському бюро технічної інвентаризації за реєстровим № 2578-П.

У 2001 році ТОВ «Транспроект» за дорученням Київської міської ради від 16 травня 2001 року № 225-КР-2460/2 та завданням на складання проекту відведення земельної ділянки розроблено Проект відведення земельних ділянок та оформлення ТОВ «Інтерспорт» права користування земельною ділянкою для обслуговування, експлуатації і реконструкції з розширенням, в частині прибудови, споруди колишньої школи масового навчання населення плаванню під спортивно-оздоровчий комплекс та для будівництва, експлуатації і обслуговування критих тенісних кортів з комплексним благоустроєм прилеглої території на просп. Героїв Сталінграда, 45 у Оболонському районі м. Києва.

Із змісту пояснювальної записки до вказаного Проекту відведення земельних ділянок, земельна ділянка на просп. Героїв Сталінграда, 45 в Оболонському районі м. Києва відноситься до забудовних земель, в тому числі земель громадського призначення.

Відповідно до Українського класифікатора цільового використання землі (УКЦВЗ) вказана земельна ділянка відноситься до земель комерційного використання - іншої комерційної діяльності. Код цільового використання - 1.11.6.

Аналогічна інформація зазначена у відомостях щодо складу земельних угідь.

Рішенням Київської міської ради від 14 березня 2002 року № 300/1734 «Про надання і вилучення земельних ділянок та припинення права користування землею» (пункт 26):

- затверджено проект відведення земельних ділянок ТОВ «Інтерспорт» для реконструкції з розширенням в частині прибудови до споруди колишньої школи масового навчання населення плаванню під спортивно-оздоровчий комплекс, його подальшої експлуатації і обслуговування та для будівництва, подальшої експлуатації і обслуговування критих тенісних кортів з комплексним благоустроєм прилеглої території на просп. Героїв Сталінграда, 45 у Оболонському районі м. Києва;

- передано ТОВ «ІНТЕРСПОРТ» земельні ділянки площею 1,76 га на просп. Героїв Сталінграда, 45 у Оболонському районі м. Києва, з них:

площею 1,61 га - в довгострокову оренду на 25 років для реконструкції з розширенням в частині прибудови до споруди колишньої школи масового навчання населення плаванню під спортивно-оздоровчий комплекс, його подальшої експлуатації і обслуговування та для будівництва, подальшої експлуатації і обслуговування критих тенісних кортів з комплексним благоустроєм прилеглої території на просп. Героїв Сталінграда, 45 у Оболонському районі м. Києва (площею 0,59 га - за рахунок земель міської забудови та площею 1,02 га - за рахунок частини земель, відведених відповідно до рішення виконавчого комітету Київської міської ради народних депутатів від 07 квітня 1980 року № 441/3 «Про відведення земельної ділянки Київській міській раді Республіканського товариства рятування на водах Української РСР під будівництво школи для навчання населення плаванню); - (території за рахунок території міської забудови (а.с 66 Т.1))

площею 0,15 га - в короткострокову оренду на 1 рік (період будівництва) за рахунок земель міської забудови.

Судами встановлено, що категорія земель указаним рішенням не визначена.

У подальшому, на підставі рішення Київської міської ради від 14 березня 2002 року № 300/1734, між Київською міською радою, як Орендодавцем, та ТОВ «Інтерспорт», як Орендарем, укладено строком на 25 (двадцять п`ять) років Договір оренди земельної ділянки від 07 листопада 2002 року, який посвідчений приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу Щербаковим В.З. та зареєстрований в реєстрі за № 2329. Даний договір зареєстровано Головним управлінням земельних ресурсів Київської міської державної адміністрації, про що зроблено запис від 14 березня 2003 року за № 78-6-00077 у книзі записів державної реєстрації договорів.

За даним Договором ТОВ «Інтерспорт» передано в оренду земельну ділянку з наступними характеристиками:

- місце розташування - просп. Героїв Сталінграда, 45 (сорок п`ять) у Оболонському районі м. Києва;

- розмір - 1,5792 (одна ціла і п`ять тисяч сімсот дев`яносто дві десятитисячних) га;

- вид використання - для реконструкції з розширенням в частині прибудови до споруди колишньої школи масового навчання населення плаванню під спортивно-оздоровчий комплекс, його подальшої експлуатації і обслуговування критих тенісних кортів з комплексним благоустроєм прилеглої території.

Відповідно до рішення Київської міської ради від 25 грудня 2012 року № 715/8999 у зв`язку з припиненням повноважень виконавчого органу Київської міської ради з ведення Державного земельного кадастру у місті Києві та з метою забезпечення його ведення центральним органом з питань земельних ресурсів і його територіальним органом у місті Києві, до Державного агентства земельних ресурсів України передано інформацію про земельні ділянки в межах міста Києва, зареєстровані Головним управлінням земельних ресурсів виконавчого органу Київради (КМДА) до 01 січня 2013 року в електронному вигляді у форматі обмінного файлу уніфікованої форми.

Згідно переданої інформації, Головним управлінням земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (КМДА) до 01 січня 2013 року зареєстровано земельну ділянку з кадастровим номером 8000000000:78:043:0018, площею 1,5792 га. Вид використання - для реконструкції з розширенням в частині прибудови до споруди колишньої школи масового навчання населення плаванню під спортивно-оздоровчий комплекс, його подальшої експлуатації і обслуговування та для будівництва, подальшої експлуатації і обслуговування критих тенісних кортів з комплексним благоустроєм прилеглої території. Цільове призначення - іншої комерційної діяльності.

21 лютого 2017 року державним кадастровим реєстратором ГУ Держгеокадастру м. Києві згідно Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2012 року № 1051, на підставі заяви ТОВ «Інтерспорт» від 21 лютого 2017 року № ЗВ-8000512222017, внесено відомості (зміни до них) до Державного земельного кадастру про земельну ділянку з кадастровим номером 8000000000:78:043:0018 в частині коду цільового призначення - 07.02 для будівництва та обслуговування об`єктів фізичної культури і спорту.

22 жовтня 2019 року ТОВ «Інтерспорт» звернулося до ГУ Держгеокадастру у м. Києві щодо приведення у відповідність до Класифікації видів цільового призначення земель цільового призначення земельної ділянки з кадастровим номером 8000000000:78:043:0018 шляхом присвоєння їй коду 03.10 «Для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури (адміністративних будинків, офісних приміщень та інших будівель громадської забудови, які використовуються для здійснення підприємницької та іншої діяльності, пов`язаної з отриманням прибутку)».

Згідно протоколу наради представників ГУ Держгеокадастру у м. Києві, Голови постійної комісії Київської міської ради з питань містобудування, архітектури та землекористування, начальника управління забезпечення діяльності постійної комісії Київської міської ради з питань містобудування, архітектури та землекористування та представників Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 28 березня 2019 року стосовно врегулювання питання визначення категорії та кодів цільового призначення земельних ділянок у відомостях Державного земельного кадастру і рішеннях Київської міської ради, Департамент земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) протягом 7 робочих днів розглядає листи Головного управління Держгеокадастру у м. Києві стосовно отримання інформації щодо коду цільового призначення земельних ділянок з урахуванням матеріалів формування земельної ділянки.

З урахуванням листа ТОВ «Інтерспорт» від 22 жовтня 2019 року № 40-19 та з метою забезпечення обліку земельних ділянок за видами цільового призначення та приведення відомостей Державного земельного кадастру у відповідність до наказу Державного комітету України із земельних ресурсів від 23 липня 2010 року № 548 «Про затвердження Класифікації видів цільового призначення земель», Головним управлінням Держгеокадастру у м. Києві направлено лист до Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 28 жовтня 2019 року № 19-26-0.2-5238/2-19.

У даному листі ГУ Держгеокадастру у м. Києві просило Департамент земельних ресурсів надати інформацію щодо коду цільового призначення земельної ділянки з кадастровим номером 8000000000:78:043:0018 з урахуванням матеріалів по її формуванню.

В листі від 06 листопада 2019 року № 05702-20648 Департамент земельних ресурсів поінформував, що вбачає за можливе класифікувати цільове призначення земельної ділянки з кадастровим номером 8000000000:78:043:0018 за кодом КВЦПЗ - 03.10 (для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури (адміністративних будинків, офісних приміщень та інших будівель громадської забудови, які використовуються для здійснення підприємницької та іншої діяльності, пов`язаної з отриманням прибутку).

08 листопада 2019 року з метою забезпечення достовірності і коректності відомостей Державного земельного кадастру про земельну ділянку з кадастровим номером 8000000000:78:043:0018, державним кадастровим реєстратором ГУ Держгеокадастру м. Києві виправлено допущену помилку у частині внесення інформації про код цільового призначення « 07.02 для будівництва та обслуговування об`єктів фізичної культури і спорту» на «іншої комерційної діяльності».

13 листопада 2019 року до ГУ Держгеокадастру у м. Києві надійшла заява ТОВ «Інтерспорт» від 12 листопада 2019 року про внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру про земельну ділянку з кадастровим номером 8000000000:78:043:0018 в частині коду цільового призначення - « 03.10». До вказаної заяви ТОВ «Інтерспорт», серед інших документів, було додано також документацію із землеустрою.

У той же день державним кадастровим реєстратором ГУ Держгеокадастру м. Києві згідно Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2012 року № 1051, за заявою ТОВ «Інтерспорт» від 13 листопада 2019 року №ЗВ-8001196772019 внесено відомості (зміни до них) до Державного земельного кадастру про земельну ділянку з кадастровим номером 8000000000:78:043:0018 в частині коду цільового призначення - 03.10 «для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури (адміністративних будинків, офісних приміщень та інших будівель громадської забудови, які використовуються для здійснення підприємницької та іншої діяльності, пов`язаної з отриманням прибутку)».

Не погоджуючись з проведеними реєстраційними діями відповідача стосовно спірної земельної ділянки, позивач звернувся до суду із даним позовом.

ІІІ. ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

11. Відповідно до статті 19 Конституції України, правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством.

Органи державної влади та місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Спірні правовідносини регулюються ЗК України, Законом України від 7 липня 2011 року № 3613-VI «Про Державний земельний кадастр» (далі - Закон № 3613-VI), Законом України 22 травня 2003 року № 858-IV «Про землеустрій» (далі - Закон № 858-IV), а також постановою КМУ № 1051 від 17 жовтня 2012 року «Про затвердження Порядку ведення Державного земельного кадастру» (далі - Порядок № 1051).

Стаття 19 ЗК України встановлює, що землі України за основним цільовим призначенням поділяються на такі категорії: а) землі сільськогосподарського призначення; б) землі житлової та громадської забудови; в) землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення; г) землі оздоровчого призначення; ґ) землі рекреаційного призначення; д) землі історико-культурного призначення; е) землі лісогосподарського призначення; є) землі водного фонду; ж) землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення.

Отже, за змістом цієї норми категорії визначають саме основне цільове призначення землі.

Згідно із частиною першою статті 20 ЗК України віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень.

Зміна цільового призначення земельних ділянок здійснюється за проектами землеустрою щодо їх відведення.

Зміна цільового призначення земельних ділянок державної або комунальної власності провадиться Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування, які приймають рішення про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок та передачу цих ділянок у власність або надання у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу (частина друга статті 20 ЗК України).

Рада міністрів Автономної Республіки Крим, орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування у місячний строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, погодженого в порядку, встановленому статтею 186 1 цього Кодексу, приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та зміну її цільового призначення.

В контексті предмету спору, колегія суддів КАС ВС зазначає, що наміри щодо використання земельної ділянки в межах певної категорії земель мають відповідати містобудівній документації та документації із землеустрою.

12. Закон України "Про землеустрій" визначає правові та організаційні основи діяльності у сфері землеустрою і спрямований на регулювання відносин, які виникають між органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами із забезпечення сталого розвитку землекористування.

Відповідно до статті 1 Закону України № 858-IV землеустрій це сукупність соціально-економічних та екологічних заходів, спрямованих на регулювання земельних відносин та раціональну організацію території адміністративно-територіальних одиниць, суб`єктів господарювання, що здійснюються під впливом суспільно-виробничих відносин і розвитку продуктивних сил.

Також зазначена стаття визначає, що цільове призначення земельної ділянки це використання земельної ділянки за призначенням, визначеним на підставі документації із землеустрою у встановленому законодавством порядку.

Отже, цільове призначення конкретної земельної ділянки фіксується у рішенні уповноваженого органу про передачу її у власність або надання у користування та в документі, що посвідчує право на земельну ділянку.

Зазначений висновок сформований в постанові Верховного Суду від 14 листопада 2019 року у справі № 344/10412/16-а.

За приписами статті 2 Закону України № 858-IV землеустрій забезпечує, у тому числі (…) реалізацію державної політики щодо використання та охорони земель, здійснення земельної реформи, вдосконалення земельних відносин, наукове обґрунтування розподілу земель за цільовим призначенням з урахуванням державних, громадських та приватних інтересів, формування раціональної системи землеволодіння і землекористування, створення екологічно сталих агроландшафтів тощо.

Згідно із статтею 50 Закону України «Про землеустрій» проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки розробляється у разі формування нової земельної ділянки (крім поділу та об`єднання) або зміни цільового призначення земельної ділянки.

13. Своєю чергою, Закон України «Про Державний земельний кадастр» установлює правові, економічні та організаційні основи діяльності у сфері Державного земельного кадастру.

Відповідно до статті 1 Закон України № 3613-VI Державний земельний кадастр - єдина державна геоінформаційна система відомостей про землі, розташовані в межах державного кордону України, їх цільове призначення, обмеження у їх використанні, а також дані про кількісну і якісну характеристику земель, їх оцінку, про розподіл земель між власниками і користувачами.

Відповідно до частин 1, 5 статті 5 Закону, ведення Державного земельного кадастру здійснюється шляхом: внесення відомостей про об`єкти Державного земельного кадастру; внесення змін до відомостей про об`єкти Державного земельного кадастру. Внесення відомостей до Державного земельного кадастру та користування такими відомостями здійснюється виключно на підставі та відповідно до цього Закону. Забороняється вимагати для внесення відомостей до Державного земельного кадастру та користування такими відомостями надання документів та здійснення дій, прямо не передбачених цим Законом.

Згідно з абзацом одинадцятим частини першої статті 15 Закону України «Про Державний земельний кадастр» до Державного земельного кадастру включаються, зокрема, відомості про цільове призначення земельної ділянки (категорія земель, вид використання земельної ділянки в межах певної категорії земель).

Пункти «а» і «б» частини другої статті 21 Закону України «Про Державний земельний кадастр» передбачають, що відомості про цільове призначення земельних ділянок вносяться до Державного земельного кадастру:

а) щодо категорії земель:

на підставі відповідної документації із землеустрою, яка розробляється при формуванні земельних ділянок, - щодо земельних ділянок, які формуються;

на підставі проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, яким передбачена зміна її цільового призначення; на підставі технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель;

б) щодо виду використання земельної ділянки в межах певної категорії земель:

на підставі відповідної документації із землеустрою, яка розробляється при формуванні земельних ділянок, - щодо земельних ділянок, які формуються;

на підставі письмової заяви власника (користувача) земельної ділянки державної чи комунальної власності, - у разі зміни виду використання земельної ділянки (крім земель сільськогосподарського призначення та земель оборони);

на підставі проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, яким передбачена зміна її цільового призначення.

Отже, за змістом статей 15, 22 Закону України Закон України № 3613-VI відомості про цільове призначення земельних ділянок вносяться до Державного земельного кадастру щодо категорій земель та щодо виду використання земельної ділянки в межах певної категорії земель.

14. Відповідно до частини третьої статті 5 вказаного Закону порядок ведення Державного земельного кадастру визначається Кабінетом Міністрів України відповідно до вимог цього Закону.

Підпунктом 10 пункту 24 Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2012 року № 1051 (далі - Порядок № 1051), визначено, що до Державного земельного кадастру вносяться відомості про земельні ділянки, зокрема про цільове призначення (категорія земель, вид використання земельної ділянки в межах певної категорії земель), що включає такі складові: категорія земель згідно з підпунктом 6 пункту 22 цього Порядку; цільове призначення згідно з документацією із землеустрою; вид використання земельної ділянки в межах певної категорії земель згідно з частиною п`ятою статті 20 Земельного кодексу України.

15. Відмовляючи у задоволенні позовних вимог суди дійшли висновку, що твердження позивача, що спірна земельна ділянка відноситься до земель рекреаційного призначення, спростовуються документацією із землеустрою, яка стала підставою для формування земельної ділянки та яка свідчать про її належність до земель іншої комерційної діяльності.

Такі висновки зроблені на підставі змісту пояснювальної записки до Проекту відведення земельних ділянок ТОВ «Інтерспорт» на просп. Героїв Сталінграда, 45 в Оболонському районі м. Києва, а також відомостей складу земельних угідь. Земельна ділянка за вказаною адресою відноситься до забудовних земель, в тому числі земель громадського призначення. Відповідно до Українського класифікатора цільового використання землі (УКЦВЗ), вказана земельна ділянка відноситься до земель комерційного використання - іншої комерційної діяльності. Код цільового використання - 1.11.6.

Також суди дійшли висновку, що спірна земельна ділянка за функціональним призначенням відноситься до земель житлової та громадської забудови (території житлової забудови багатоповерхової (існуючі).

Враховуючи викладене, суди попередніх інстанцій зробили висновок, що оскаржуваними рішеннями суб`єкта владних повноважень виправлено помилку допущену 21 лютого 2017 року при внесенні відомостей (зміни до них) до Державного земельного кадастру про земельну ділянку з кадастровим номером 8000000000:78:043:0018 в частині коду цільового призначення - 07.02 для будівництва та обслуговування об`єктів фізичної культури і спорту.

16. Колегія суддів КАС ВС зазначає, що порядок виправлення помилок, допущених при веденні Державного земельного кадастру передбачений нормами статті 37 Закону України «Про державний земельний кадастр».

За приписами статті 37 Закону №3613-VI, у разі виявлення фізичною або юридичною особою у витязі, довідці з Державного земельного кадастру, викопіюванні з картографічних матеріалів Державного земельного кадастру технічної помилки (описка, друкарська, граматична, арифметична чи інша помилка), допущеної органом, що здійснює ведення Державного земельного кадастру, заінтересована особа письмово повідомляє про це центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, який перевіряє відповідність відомостей Державного земельного кадастру інформації, що міститься в документах, які стали підставою для внесення цих відомостей. Якщо факт невідповідності підтверджено, орган, що здійснює ведення Державного земельного кадастру, безоплатно виправляє допущену помилку в день надходження повідомлення та не пізніше наступного дня повідомляє про це заінтересованих осіб.

У разі виявлення технічної помилки, допущеної в записах Державного земельного кадастру органом, що здійснює його ведення, зазначений орган у п`ятиденний строк письмово повідомляє про це заінтересовану особу.

Виправлення технічних помилок, допущених у відомостях Державного земельного кадастру внаслідок наявності технічних помилок у документах, на підставі яких були внесені такі відомості, здійснюється після виправлення помилок у зазначених документах.

Виправлення інших помилок, допущених у відомостях Державного земельного кадастру внаслідок помилки у документації із землеустрою, оцінки земель, здійснюється після внесення змін до такої документації.

Виправлення помилок у відомостях про земельну ділянку може здійснюватися також на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок у натурі (на місцевості) або матеріалів інвентаризації земель чи рішення суду.

Інформація про виправлення технічних помилок не пізніше наступного дня з дня їх виправлення надається в письмовій формі власникам та користувачам земельних ділянок, а також третім особам, чиїх інтересів стосувалося виправлення помилок.

Згідно із пунктом 138 Порядку ведення Державного земельного кадастру, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2012 р. №1051, помилками у Державному земельному кадастрі є: 1) технічна помилка (описка, друкарська, граматична, арифметична чи інша помилка), допущена органом, що здійснює ведення Державного земельного кадастру; 2) технічна помилка (описка, друкарська, граматична, арифметична чи інша помилка), допущена не з вини органу, що здійснює ведення Державного земельного кадастру (в тому числі технічна помилка у документах, на підставі яких внесені відомості до Державного земельного кадастру); 3) помилка, допущена у відомостях Державного земельного кадастру внаслідок помилки у документації із землеустрою та оцінки земель (в тому числі виявлена після перенесення інформації про земельні ділянки з державного реєстру земель та відомостей про інші об`єкти Державного земельного кадастру, що містяться в документації із землеустрою та оцінки земель, затвердженій та переданій до 1 січня 2013 р. до Державного фонду документації із землеустрою); 4) помилка, допущена у відомостях Державного земельного кадастру, внесених до нього з інших кадастрів та інформаційних систем у порядку інформаційної взаємодії; 5) технічна помилка, допущена у відомостях Державного земельного кадастру внаслідок перенесення до Державного земельного кадастру відомостей про земельну ділянку, яка не була зареєстрована в державному реєстрі земель; 6) помилка, допущена у відомостях Державного земельного кадастру під час державної реєстрації земельної ділянки; 7) помилка у застосуванні систем координат для земельних ділянок, які були зареєстровані до 1 січня 2013 року та перенесені до Державного земельного кадастру.

Відомості про земельну ділянку та інші об`єкти Державного земельного кадастру у разі виправлення помилки щодо реєстрації земельної ділянки або виправлення помилкового перенесення відомостей про земельну ділянку з Державного реєстру земель до Державного земельного кадастру та у разі скасування державної реєстрації земельної ділянки або виправлення помилки щодо інших об`єктів Державного земельного кадастру: набувають статусу архівних за рішенням Державного кадастрового реєстратора; відображаються на кадастровій карті в архівному шарі даних геоінформаційної системи; зберігаються в Державному земельному кадастрі постійно разом з відомостями про відповідного Державного кадастрового реєстратора, дату та час набуття статусу архівних такими відомостями.

У відповідності до пункту 150 Порядку, якщо за результатами розгляду повідомлення про виявлення технічної помилки Державним кадастровим реєстратором встановлено, що відомості Державного земельного кадастру відповідають інформації, що міститься в документах, які є підставою для їх внесення, але потребують виправлення у зв`язку з виявленням технічних помилок у таких документах, Державний кадастровий реєстратор повідомляє про це заявникові згідно з додатком 34 із зазначенням документів та технічних помилок у них, виправлення яких має передувати виправленню відповідних відомостей у Державному земельному кадастрі.

17. Проте, судом касаційної інстанції встановлено, що судами попередніх інстанцій при розгляді справи не досліджено та не надано оцінки наступним обставинам:

- на підставі яких документів Головним управлінням земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (КМДА) до 01 січня 2013 року зареєстровано земельну ділянку з кадастровим номером 8000000000:78:043:0018;

- на підставі яких документів 21 лютого 2017 року державним кадастровим реєстратором ГУ Держгеокадастру м. Києві внесено відомості (зміни до них) до Державного земельного кадастру про земельну ділянку з кадастровим номером 8000000000:78:043:0018 в частині коду цільового призначення - « 07.02 для будівництва та обслуговування об`єктів фізичної культури і спорту»;

- яка помилка була допущена при визначені коду цільового призначення - « 07.02» та чи дотримано відповідачем порядок виправлення помилки передбачений статтею 37 Закону України «Про Державний земельний кадастр» при внесенні відомостей про код цільового призначення - « 03.10».

Крім того, як вбачається з матеріалів справи, під час розгляду справи в судах попередніх інстанцій ГО «Оболонська Січ» наполягала, що рішенням Київської міської ради від 19 липня 2005 року № 806/3381 затверджена Програма розвитку зеленої зони м. Києва до 2010 року та концепції формування зелених насаджень в центральній частині міста (чинність програми продовжено до 31 грудня 2020 року відповідно до рішення КМР від 19 грудня 2019 року № 507/8080) згідно якої 0, 45 га - спірної земельної ділянки (спорткомплексу «Акваріум»), надано статус скверу, що у відповідності до статей 50, 51 ЗК України є землею рекреаційного призначення. На підтвердження чого надавався витяг з Містобудівного кадастру Києва.

Проте, такі доводи позивача залишись без дослідження та надання їм правової оцінки.

Позивач не погоджується з висновками судів попередніх інстанцій, що код цільового використання землі згідно УКЦВЗ, зазначений у пояснювальній записці до Проекту відведення земельних ділянок ТОВ «Інтерспорт», а також у відомостях складу земельних угідь, є безспірним доказом, що земельна ділянка з кадастровим номером 8000000000:78:043:0018, не відноситься до земель рекреаційного призначення.

ГО «Оболонська Січ» зазначає, що рішенням Київської міської ради від 14 березня 2002 року № 300/1734 земельна ділянка передана в оренду виключно під спортивно-оздоровчий комплекс, його подальшу експлуатацію та обслуговування.

Статті 50 - 52 Земельного Кодексу України містять норми, що встановлюють перелік земель які відносяться до рекреаційних у зв`язку з видом їх використання.

Відповідно до змісту статті 40 Закону України «Про фізичну культуру і спорт» в редакції змін станом на 27 липня 2001 року земельні ділянки, на яких розташовані фізкультурно-оздоровчі та спортивні споруди, належать до земель рекреаційного призначення. Аналогічна норма міститься в статті 48 вказаного Закону в редакції станом на час вчинення спірних реєстраційних дій.

З цих підстав ГО «Оболонська Січ» наполягає, що спірна земельна ділянка відноситься саме до земель рекреаційного призначення, проте судами попередніх інстанцій ці доводи було проігноровано.

Верховний Суд, в силу вимог статті 341 КАС України, процесуально позбавлений можливості досліджувати докази. Разом з тим, без дослідження і з`ясування наведених вище обставин не можна ухвалити законне та обґрунтоване рішення.

Згідно із пунктом 2 частини першої статті 349 КАС України суд касаційної інстанції за наслідками розгляду касаційної скарги має право скасувати судові рішення судів першої та (або) апеляційної інстанцій повністю або частково і передати справу повністю або частково на новий розгляд .

Відповідно до частини другої статті 353 КАС України підставою для скасування судових рішень судів першої та (або) апеляційної інстанцій і направлення справи на новий судовий розгляд є неправильне застосування норм матеріального права чи порушення норм процесуального права, яке унеможливило встановлення фактичних обставин, що мають значення для правильного вирішення справи, якщо, зокрема, суд не дослідив зібрані у справі докази.

Приписами частини 4 статті 353 КАС України передбачено, що справа направляється до суду апеляційної інстанції для продовження розгляду або на новий розгляд, якщо порушення допущені тільки цим судом. В усіх інших випадках справа направляється до суду першої інстанції.

Тому, задля повного і всебічного з`ясування усіх обставин справи, враховуючи вищенаведене, колегія суддів дійшла висновку про необхідність направлення справи 640/19587/20 на новий розгляд до суду першої інстанції.

18. Стосовно доводів скаржників про помилковість розгляду судом першої інстанції справи в порядку спрощеного позовного провадження, колегія суддів КАС ВС зазначає наступне.

Відповідно до частини 4 статті 12 КАС України виключно за правилами загального позовного провадження розглядаються справи у спорах:

1) щодо оскарження нормативно-правових актів, за винятком випадків, визначених цим Кодексом;

2) щодо оскарження рішень, дій та бездіяльності суб`єкта владних повноважень, якщо позивачем також заявлено вимоги про відшкодування шкоди, заподіяної такими рішеннями, діями чи бездіяльністю, у сумі, що перевищує п`ятсот розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб;

3) про примусове відчуження земельної ділянки, інших об`єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, з мотивів суспільної необхідності;

4) щодо оскарження рішення суб`єкта владних повноважень, на підставі якого ним може бути заявлено вимогу про стягнення грошових коштів у сумі, що перевищує п`ятсот розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб;

5) щодо оскарження рішень Національної комісії з реабілітації у правовідносинах, що виникли на підставі Закону України "Про реабілітацію жертв репресій комуністичного тоталітарного режиму 1917-1991 років".

6) щодо оскарження індивідуальних актів Національного банку України, Фонду гарантування вкладів фізичних осіб, Міністерства фінансів України, Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку, рішень Кабінету Міністрів України, визначених частиною першою статті 266-1 цього Кодексу.

Предметом розгляду вказаної справи є визнання незаконними дій та зобов`язання ГУ Держгеокадастру у м. Києві вчинити дії щодо внесення відомостей до Державного земельного кадастру в частині коду цільового призначення земельної ділянки.

Отже, вказана категорія не належить до справ, які розглядаються виключно за правилами загального позовного провадження, а тому колегія суддів КАС ВС погоджується з висновком суду апеляційної інстанції, що суд першої інстанції не позбавлений можливості здійснювати її розгляд за правилами спрощеного позовного провадження.

Суд також звертає увагу на те, що здійснюючи судочинство Європейський суд з прав людини в рішенні від 18 липня 2006 р. у справі "Проніна проти України" зазначив, що за змістом пункту 1 статті 6 Конвенції суди зобов`язані обґрунтувати свої рішення, проте це не може сприйматись як вимога давати детальну відповідь на кожен довод. Межі цього обов`язку можуть бути різними залежно від характеру ухвалюваного рішення (CASE OF Svetlana Vladimirovna PRONINA against Ukraine (Application no. 63566/00)).

З огляду на викладене колегія суддів КАС ВС дійшла висновку, що касаційна скарга підлягає частковому задоволенню, а оскаржувані судові рішення - скасуванню із направленням справи до суду першої інстанції на новий розгляд.

Водночас, колегія суддів КАС ВС зауважує, що згідно статей 1-2 Закону України «Про ліквідацію Окружного адміністративного суду міста Києва та утворення Київського міського окружного адміністративного суду» від 13.12.2022 №2825-IX (далі - Закон №2825-IX), ліквідовано Окружний адміністративний суд міста Києва та утворено Київський міський окружний адміністративний суд із місцезнаходженням у місті Києві.

Згідно абзацу 3 пункту 2 розділу ІІ Прикінцеві та перехідні положення Закону №2825-IX до початку роботи Київського міського окружного адміністративного суду справи, підсудні окружному адміністративному суду, територіальна юрисдикція якого поширюється на місто Київ, розглядаються та вирішуються Київським окружним адміністративним судом.

Відтак, враховуючи приписи Закону №2825-IX, справа № 640/19587/20 підлягає направленню на новий розгляд до Київського окружного адміністративного суду.

Керуючись статтями 341, 345, 349, 353, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України, Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду

п о с т а н о в и в :

Касаційну скаргу Громадської організації «Оболонська Січ» - задовольнити частково.

Рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 25 листопада 2020 року та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 24 лютого 2021 року у справі № 640/19587/20 - скасувати.

Справу № 640/19587/20 направити на новий розгляд до Київського окружного адміністративного суду.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною і оскарженню не підлягає.

Головуючий Стрелець Т.Г.

Судді Стеценко С.Г.

Тацій Л.В.

Дата ухвалення рішення22.06.2023
Оприлюднено23.06.2023
Номер документу111725225
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —640/19587/20

Постанова від 22.06.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стрелець Т.Г.

Ухвала від 22.06.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стрелець Т.Г.

Ухвала від 22.11.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стрелець Т.Г.

Ухвала від 04.08.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стрелець Т.Г.

Ухвала від 14.07.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стрелець Т.Г.

Ухвала від 09.06.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стрелець Т.Г.

Ухвала від 26.04.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стрелець Т.Г.

Постанова від 24.02.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Степанюк Анатолій Германович

Ухвала від 23.02.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Степанюк Анатолій Германович

Ухвала від 18.01.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Степанюк Анатолій Германович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні