Постанова
від 13.06.2023 по справі 921/128/22
КАСАЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВЕРХОВНОГО СУДУ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

13 червня 2023 року

м. Київ

справа № 921/128/22

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Вронська Г.О. - головуюча, Губенко Н. М., Кондратової І. Д.,

за участю секретаря судового засідання Юдицького К.О.,

представників учасників справи:

від позивача: Верлика Т. М.,

від відповідача: Куценка М. А.,

від третьої особи: не з`явився,

розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Торговий Дім "Аско"

на рішення Господарського суду міста Києва

у складі судді Щербаков С.О.

від 22.09.2022

та постанову Північного апеляційного господарського суду

у складі колегії суддів: Владимиренко С. В., Демидова А. М., Ходаківська І. П.

від 14.03.2023

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Торговий Дім "Аско"

до Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Товариство з обмеженою відповідальністю "Компанія з управління активами "Агрі Капітал"

про визнання незаконною відмови у скасуванні реєстрації випуску облігацій та зобов`язання вчинити дії

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. Товариство з обмеженою відповідальністю "Торговий Дім "Аско" (далі - Позивач) звернулося до Господарського суду Тернопільської області із позовом до Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку (далі - Відповідач) про:

- визнання незаконним рішення Відповідача про відмову у скасуванні реєстрації випуску дисконтних іменних облігацій серії А, оформленого листом від 26.07.2021 № 12/02/15630-АПн, прийнятого за наслідком розгляду заяв Позивача;

- зобов`язання Відповідача скасувати реєстрацію випуску дисконтних іменних облігацій серії А Позивача, що посвідчена свідоцтвом про реєстрацію випуску облігацій підприємств за реєстраційним номером 85/2/11, дата реєстрації - 07.07.2011 (дата видачі свідоцтва - 25.10.2011, дата видачі дублікату - 22.03.2016) та анулювати свідоцтво (його дублікат) про реєстрацію випуску облігацій підприємства за реєстраційним номером 85/2/11 дата реєстрації - 07.07.2011.

2. Позов обґрунтований тим, що вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю "Компанія з управління активами "Агрі Капітал" за облігаціями серії А до Товариства з обмеженою відповідальністю "Торговий дім "Аско" у кількості 8 625 штук номінальною вартістю 8 625 000,00 грн є погашеними з огляду на ухвалу Господарського суду Київської області від 04.02.2019 у справі № 911/3819/17 про банкрутство Товариства з обмеженою відповідальністю "Торговий дім "Аско", якою затверджено мирову угоду від 28.12.2018 та закрито провадження у справі № 911/3819/17. Проте Відповідач листом від 26.07.2021 № 12/02/15630-АПн відмовився скасувати реєстрацію випуску дисконтних іменних облігацій серії А Товариства з обмеженою відповідальністю "Торговий Дім "Аско", що посвідчено свідоцтвом про реєстрацію випуску облігацій підприємств за реєстраційним номером 85/2/11, дата реєстрації - 07.07.2011 (дата видачі свідоцтва - 25.10.2011, дата видачі дублікату - 22.03.2016) та анулювати свідоцтво (його дублікат) про реєстрацію випуску облігацій підприємства за реєстраційним номером 85/2/11, дата реєстрації 07.07.2011.

Короткий зміст рішення суду першої інстанції та постанови суду апеляційної інстанції

3. Рішенням Господарського суду міста Києва від 22.09.2022, залишеним без змін постановою Північного апеляційного господарського суду від 14.03.2023, у задоволені позову відмовлено.

4. Рішення мотивоване тим, що Позивач фактично оскаржує відповідь Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку, яка міститься у листі від 26.07.2021 № 12/02/15630-АПн та яка за своєю суттю не є рішенням суб`єкта владних повноважень, що створює певні наслідки, у тому числі і для Позивача.

5. Відмовляючи у задоволенні позову про скасування реєстрації випуску дисконтних іменних облігацій серії А та анулювання відповідного свідоцтва, суд першої інстанції виходив з такого:

- ухвалою Господарського суду Київської області від 04.02.2019 у справі № 911/3819/17 про банкрутство Товариства з обмеженою відповідальністю "Торговий Дім "Аско", якою затверджено мирову угоду від 28.12.2018 та закрито провадження у справі № 911/3819/17, не вирішувалось питання дострокового погашення випуску облігацій серії А Товариства з обмеженою відповідальністю "Торговий Дім "Аско", вказана ухвала не містила відомостей щодо кількості та номінальної вартості облігацій серії А, а тому Позивач безпідставно посилається на нею як на доказ дострокового погашення випуску облігацій серії А у розмірі 8 625 000, 00 грн;

- ухвалою Господарського суду Київської області від 29.10.2021 у справі № 911/3819/17 відхилено кредиторські вимоги, які згідно з статтею 38 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" внесено ліквідатором до реєстру вимог кредиторів у шосту чергу, а саме вимоги: "Товариство з обмеженою відповідальністю "Компанія з управління активами "Агрі Капітал" у розмірі 6 900 000, 00 грн".

Встановивши недоведення Позивачем відповідно до вимог статті 74 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України), що вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю "Компанія з управління активами "Агрі Капітал" за облігаціями серії А до Позивача у кількості 8 625 шт на загальну номінальну вартість 8 625 000, 00 грн є достроково погашеними, оскільки в матеріалах справи відсутнє судове рішення про дострокове погашення облігацій, відповідні платіжні доручення, суд відмовив у позові про зобов`язання Відповідача скасувати реєстрацію випуску дисконтних іменних облігацій серії А Позивача, що посвідчена свідоцтвом про реєстрацію випуску облігацій підприємств за реєстраційним номером 85/2/11, дата реєстрації - 07.07.2011 (дата видачі свідоцтва - 25.10.2011, дата видачі дублікату - 22.03.2016) та анулювати свідоцтво (його дублікат) про реєстрацію випуску облігацій підприємства за реєстраційним номером 85/2/11 дата реєстрації - 07.07.2011.

6. Апеляційний господарський суд погодився з висновком суду першої інстанції про відсутність підстав для задоволення позову, зазначивши про його законність та обґрунтованість.

Короткий зміст вимог касаційної скарги та аргументи учасників справи

7. Позивач подав касаційну скаргу, в якій просить скасувати рішення суду першої та апеляційної інстанцій та прийняти нове рішення про задоволення позову.

8. Підставами для скасування судових рішення зазначає пункт 3 частини 2 статті 287 ГПК України - відсутність висновку Верховного Суду щодо застосування статті 2, частин 1, 2 статті 77, частини 4 статті 79, частини 4 статті 83 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" та статті 605 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) у відносинах погашення облігацій підприємств в межах процедури банкрутства їх емітента.

9. Позивач зазначає також, що суди попередніх інстанцій не звернули уваги на те, що Позивач неодноразово звертався до Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку з різними пакетами документів, в яких надавав пояснення щодо підстав дострокового погашення облігацій (внаслідок мирової угоди в процедурі банкрутства), проте результатом їх розгляду були формальні відмови, оформлені листами, які за своєю суттю є рішення цієї Комісії.

10. У касаційній скарзі Позивач також посилається на постанову Верховного Суду від 16.12.2021 у справі № 910/18264/20, в якій міститься висновок про те, що повернення Комітетом (не прийняття до розгляду) спільної заяви Позивачів про дозвіл, оформлене листом, за своєю суттю є рішенням, тобто актом індивідуальної дії; а дискреційні повноваження Комітету мають узгоджуватись з конституційним принципом верховенства права та такими його елементами, як юридична визначеність та заборона свавілля.

11. Крім того, Позивач зазначає, що визнання незаконним рішення/відмови Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку у скасуванні реєстрації випуску облігацій та надання судом відповідної правової оцінки обставинам дострокового погашення облігацій у поєднанні із зобов`язанням Відповідача скасувати реєстрацію випуску облігацій та анулювати свідоцтво є ефективним способом поновлення та захисту його порушених прав.

12. Відповідач подав відзив на касаційну скаргу, в якому просить відмовити у задоволенні касаційної скарги, а рішення місцевого господарського суду і постанову суду апеляційної інстанції залишити без змін, оскільки вони є законними і обґрунтованими, а касаційна скарга - безпідставною.

13. У відзиві Відповідач зазначає, що на підтвердження погашення вимог Товариства з обмеженою відповідальністю "Торговий Дім "Аско" за облігаціями серії А в кількості 8 625 штуки на загальну номінальну вартість 8 625 000,00 грн Позивач посилається на ухвалу Господарського суду міста Києва від 04.02.2019 у справі № 911/3819/17, яка не містить відомостей щодо кількості та номінальної вартості облігацій серії А як підставу для погашення у вказаному Позивачем розмірі 8 625 000,00 грн.

14. Відповідач погоджується з висновком судів попередніх інстанцій, що Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку у листі від 26.07.2021 № 12/02/15630-АПн фактично роз`яснила порядок скасування реєстрації випуску облігацій відповідно до Положення про порядок здійснення емісії облігацій підприємств, облігацій міжнародних фінансових організацій та їх обігу, затвердженого рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 27.12.2013 № 2998 (далі - Положення № 2998), а не відмовила у скасуванні реєстрації випуску облігацій. Тобто вказана відповідь не є рішенням суб`єкта владних повноважень, що створює певні наслідки для Позивача.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

15. Позивач був емітентом дисконтних іменних облігацій серії А в кількості 8 625 штук (бездокументарна форма) на загальну суму 8 625 000,00 грн, що підтверджується свідоцтвом про реєстрацію випуску облігацій підприємств за реєстраційним номером 85/2/11, дата реєстрації - 07.07.2011, дата видачі свідоцтва - 25.10.2011, дата видачі дублікату - 22.03.2016.

16. Згідно з рішень позачергових загальних зборів учасників Товариства з обмеженою відповідальністю "Торговий Дім "Аско" про закрите (приватне) розміщення облігацій, оформлених протоколом № 18/05/11-1, погашення облігацій повинно було здійснюватися шляхом виплати їх номінальної вартості у період з 01.07.2020 до 30.09.2020, про що свідчить і інформація про реквізити випуску облігацій з сайту Відповідача.

17. Відповідно до інформаційної довідки Приватного акціонерного товариства "Національний депозитарій України" від 30.10.2017 № 144836 власником дисконтних іменних облігацій серії А в кількості 8 625 штук (бездокументарна форма) на загальну суму 8 625 000,00 грн є Товариство з обмеженою відповідальністю "Торговий Дім "Аско".

18. Ухвалою Господарського суду Київської області від 26.01.2018 порушено провадження у справі № 911/3819/17 про банкрутство Товариства з обмеженою відповідальністю "Торговий дім "Аско"; введено мораторій на задоволення вимог кредиторів відповідно до статті 19 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" та процедуру розпорядження майном Товариства з обмеженою відповідальністю "Торговий дім "Аско" строком на 115 календарних днів.

19. Ухвалою Господарського суду Київської області від 20.03.2018 у справі № 911/3819/17 затверджено реєстр грошових вимог кредиторів у загальній сумі 22 282 915 487, 05 грн, яка станом на 20.03.2018, складається з вимог:

1) кредитора - BNY Mellon Corporate Trustee Services Limited (Бі.Ен.Вай.Меллон Корпорейт Трасті Сервісес Лімітед) судові витрати у сумі 3 524,00 - перша черга, основний борг у розмірі 17 433 624 330,40 грн - четверта черга;

2) кредитора - Міжнародна Фінансова Корпорація, судові витрати у сумі 3 524,00 - перша черга, основний борг у розмірі 3 513 556 099,05 грн - четверта черга, неустойка (пеня) у розмірі 247 746 649,20 грн - шоста черга;

3) кредитора - Товариство з обмеженою відповідальністю "Мрія Сервіс", судові витрати у розмірі 3 524,00 грн - перша черга, основний борг у розмірі 6 586 170,72 грн - четверта черга;

4) кредитора - Товариство з обмеженою відповідальністю "Мрія Трейдінг", судові витрати у розмірі 3 524, 00 грн - перша черга, основний борг у розмірі 6 124 655,10 грн - четверта черга.

5) кредитора - Публічне акціонерне товариство "Універсал Банк", судові витрати у розмірі 3 524, 00 - перша черга, основний борг у розмірі 1 075 263 486, 58 грн - четверта черга.

Кредиторські вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю "Мрія Трейдінг" у розмірі 1 800 532, 39 грн та кредиторські вимоги Публічного акціонерного товариства "Універсал Банк" у розмірі 70 724 677, 71 грн відхилено.

20. Постановою Господарського суду Київської області від 18.06.2018 у справі № 911/3819/17 Позивача визнано банкрутом та відкрито ліквідаційну процедуру строком на 12 місяців; призначено ліквідатором Товариства з обмеженою відповідальністю "Торговий дім "Аско" арбітражного керуючого Каленчук Оксану Іванівну (далі - Каленчук О. І. (свідоцтво про право на здійснення діяльності арбітражного керуючого (розпорядника майна, керуючого санацією, ліквідатора) № 1736, видане 05.11.2015 Міністерством юстиції України).

21. Ухвалою Господарського суду Київської області від 29.10.2021 у справі № 911/3819/17 затверджено реєстр грошових вимог кредиторів у ліквідаційній процедурі у загальній сумі 22 282 915 487,05 грн, яка станом на 29.10.2018, складається з таких вимог:

1) кредитора - BNY Mellon Corporate Trustee Services Limited (Бі.Ен.Вай.Меллон Корпорейт Трасті Сервісес Лімітед), судові витрати у розмірі 3 524,00 грн - перша черга, основний борг у розмірі 17 433 624 330,40 грн - четверта черга;

2) кредитора - Міжнародна Фінансова Корпорація, судові витрати у розмірі 3 524,00 - перша черга, основний борг у розмірі 3 513 556 099,05 грн - четверта черга, неустойка (пеня) у розмірі 247 746 649,20грн - шоста черга;

3) кредитора - Товариство з обмеженою відповідальністю "Мрія Сервіс", судові витрати у розмірі 3 524,00 грн - перша черга, основний борг у розмірі 6 586 170,72 грн - четверта черга;

4) кредитора - Товариство з обмеженою відповідальністю "Мрія Трейдінг", судові витрати у розмірі 3 524,00 грн - перша черга, основний борг у розмірі 6 124 655,10 грн - четверта черга.

5) кредитора - Публічне акціонерне товариство "Універсал Банк", судові витрати у розмірі 3 524,00 грн - перша черга, основний борг у розмірі 1 075 263 486,58 грн - четверта черга.

22. Відповідно до пункту 2 резолютивної частини ухвали суду першої інстанції від 29.10.2021 у справі № 911/3819/17 кредиторські вимоги, які згідно зі статтею 38 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" внесені ліквідатором до реєстру вимог кредиторів у шосту чергу Товариства з обмеженою відповідальністю "Торговий дім "Аско", а саме: Товариство з обмеженою відповідальністю "Компанія з управління активами "Агрі Капітал" у розмірі 6 900 000, 00 грн; Товариство з обмеженою відповідальністю "Мрія Фармінг Тернопіль" у розмірі 9 900, 00 грн; Приватне підприємство "Норія Захід" у розмірі 702 663, 62 грн; Товариство з обмеженою відповідальністю "Остапюк Г.Д." у розмірі 6 267 976, 35 грн; Товариство з обмеженою відповідальністю "ТерАгро" у розмірі 38 317, 75 грн; Товариство з обмеженою відповідальністю "Група компаній Мрія Агро" у розмірі 4 337 893, 29 грн; Креді Свісс АГ у розмірі 263 322 753, 69 грн; Deutsche bank AG London Branch у розмірі 867 374 587, 02 грн; Товариство з обмеженою відповідальністю "Фінансова компанія "Авістар" у розмірі 391 619 472, 38 грн відхилено.

23. Ухвалою Господарського суду Київської області від 04.02.2019 у справі № 911/3819/17 затверджено мирову угоду, укладену 28.12.2018 між Товариством з обмеженою відповідальністю "Торговий дім "Аско" в особі ліквідатора Каленчук О. І. та кредиторами Товариства з обмеженою відповідальністю "Торговий дім "Аско" в особі голови комітету кредиторів Бі.Ен.Вай Меллон Корпорейт Трасті Сервісесс Лімітед від імені якого діє Власенко А. А. на підставі довіреності від 23.01.2018.

24. У пунктах 2.4, 2.5 затвердженої судом мирової угоди сторони погодили, що загальний розмір заборгованості боржника перед кредиторами четвертої черги, яка включена в реєстр вимог кредиторів, в загальному розмірі становить 17 446 335 156, 22 грн; сторони визначили, що у затвердженому господарським судом реєстрі вимог кредиторів відсутні кредитори, вимоги яких забезпечені заставою майна боржника. На дату укладення цієї мирової угоди у боржника не існує зобов`язань інших черг погашення вимог перед кредиторами.

25. З моменту затвердження господарським судом мирової угоди вимоги кредиторів, які не були заявлені в установлений Законом України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" строк або відхилені господарським судом, зокрема ухвалою Господарського суду Київської області від 29.10.2018 у справі № 911/3819/17, вважаються погашеними (пункт 2.7 затвердженої судом мирової угоди).

26. Крім того, ухвалою суду першої інстанції від 29.10.2018 у справі № 911/3819/17 припинено дію мораторію на задоволення вимог кредиторів, який було введено ухвалою Господарського суду Київської області від 26.01.2018 у справі № 911/3819/17; провадження у справі № 911/3819/17 про банкрутство Товариства з обмеженою відповідальністю "Торговий дім "Аско" закрито; вимоги конкурсних кредиторів, які не були заявлені в установлений цим Законом строк або відхилені господарським судом, вважаються погашеними, а виконавчі документи за відповідними вимогами визнаються такими, що не підлягають виконанню.

27. Позивача, з посиланням на ухвалу Господарського суду міста Києва від 04.02.2019 у справі № 911/3819/17, зазначає, що вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю "Компанія з управління активами "Агрі Капітал" за облігаціями серії А до Товариства з обмеженою відповідальністю "Торговий дім "Аско" у кількості 8 625 штук на загальну номінальну вартість 8 625 000, 00 грн є погашеними.

28. Позивач зазначає, що він з урахуванням обставин дострокового погашення облігацій (затвердження судом мирової угоди у справі № 911/3819/17 про банкрутство) та з метою формалізації (оформлення) такого погашення, неодноразово звертався до Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку з пакетами документів для скасування реєстрації випуску облігацій та анулювання свідоцтва про реєстрацію випуску облігацій.

29. Зокрема, Позивач звертався до Відповідача із листом від 05.07.2021 № 1/с, заявою від 05.07.2021 № 1/з про подання звіту про наслідки погашення (про дострокове погашення) облігацій, звітом про дострокове погашення облігацій (а. с. 96 - 101, т. 1), проте Відповідач листом від 26.07.2021 № 012/02/15630-АПн надав відповідь, з якої вбачається, що погашення відсоткових та дисконтних облігацій відповідно до вимог Положення № 2998 здійснюється виключно коштами; за наслідками погашення (дострокового погашення) Центральний депозитарій цінних паперів засвідчує емітенту звіт про наслідки погашення облігацій (звіт про дострокове погашення облігацій) певного випуску підписом уповноваженої особи та печаткою Центрального депозитарію цінних паперів.

ДЖЕРЕЛА ПРАВА Й АКТИ ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ

30. Цивільний кодекс України (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин)

Стаття 15. Право на захист цивільних прав та інтересів

1. Кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання.

2. Кожна особа має право на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства.

Стаття 16. Захист цивільних прав та інтересів судом

1. Кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.

2. Способами захисту цивільних прав та інтересів можуть бути:

1) визнання права;

3) припинення дії, яка порушує право;

4) відновлення становища, яке існувало до порушення;

6) зміна правовідношення; …

Суд може захистити цивільне право або інтерес іншим способом, що встановлений договором або законом чи судом у визначених законом випадках.

31. Стаття 21. Визнання незаконним правового акта органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування

1. Суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.

32. Закон України "Про цінні папери та фондовий ринок" (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин)

Стаття 1. Визначення термінів

1. У цьому Законі терміни вживаються в такому значенні:

3) випуск цінних паперів - сукупність певного виду емісійних цінних паперів одного емітента, однієї номінальної вартості, які мають однакову форму випуску і міжнародний ідентифікаційний номер, та забезпечують їх власникам однакові права незалежно від часу придбання і способу їх емісії;

5) емісія - сукупність дій емітента, що провадяться в установленій законодавством послідовності і спрямовані на розміщення емісійних цінних паперів серед їх перших власників;

11) обіг цінних паперів - вчинення правочинів, пов`язаних з переходом прав на цінні папери і прав за цінними паперами, крім договорів, що укладаються у процесі емісії, при викупі цінних паперів їх емітентом та купівлі-продажу емітентом викуплених цінних паперів;

13) погашення емісійних цінних паперів - сукупність дій емітента та власників цінних паперів, що здійснюються в установленому Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку порядку та пов`язані з виконанням емітентом зобов`язань за борговими емісійними цінними паперами та іншими емісійними цінними паперами в установлених законом випадках шляхом виплати власникам таких цінних паперів номінальної вартості цінних паперів та доходу за такими цінними паперами (якщо це передбачено проспектом цінних паперів або рішенням про емісію цінних паперів) або постачання (надання) товарів (послуг), або конвертації цінних паперів у строки, передбачені проспектом цінних паперів або рішенням про емісію цінних паперів, та скасування реєстрації випуску цінних паперів.

33. Стаття 47. Регулювання ринку цінних паперів

2. Державне регулювання ринку цінних паперів здійснює Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку, а також інші державні органи у межах своїх повноважень, визначених законом.

34. Закону України "Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні" (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин)

Стаття 1. Визначення термінів

Державне регулювання ринків капіталу та організованих товарних ринків - здійснення державою в особі Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку комплексних заходів щодо упорядкування, контролю, нагляду за ринками капіталу, регулювання правил функціонування організованих товарних ринків і провадження клірингової діяльності щодо правочинів, вчинених на таких ринках, а також заходів щодо запобігання і протидії зловживанням і порушенням на ринках капіталу та організованих товарних ринках

Стаття 5. Органи, що здійснюють державне регулювання ринку цінних паперів

Державне регулювання ринку цінних паперів здійснює Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку.

Стаття 7. Завдання Національної комісії України з цінних паперів та фондового ринку

Основними завданнями Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку є:

1) формування та забезпечення реалізації єдиної державної політики щодо розвитку та функціонування ринку цінних паперів та їх похідних в Україні, сприяння адаптації національного ринку цінних паперів до міжнародних стандартів;

2) координація діяльності державних органів з питань функціонування в Україні ринку цінних паперів та їх похідних;

3) здійснення державного регулювання та контролю за випуском і обігом цінних паперів та їх похідних на території України, а також у сфері спільного інвестування.

Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку відповідно до покладених на неї завдань у випадках і межах, встановлених законом:

1) встановлює вимоги щодо випуску (емісії) і обігу цінних паперів та їх похідних, інформації про випуск та розміщення цінних паперів, у тому числі іноземних емітентів (з урахуванням вимог валютного законодавства України), які здійснюють випуск і розміщення цінних паперів на території України, а також встановлює порядок реєстрації випуску цінних паперів та інформації про випуск цінних паперів;

2) встановлює за погодженням з Національним банком України додаткові вимоги щодо випуску цінних паперів комерційними банками;

3) встановлює порядок реєстрації випуску цінних паперів та затвердження проспекту цінних паперів;

5) здійснює реєстрацію випусків цінних паперів, затверджує проспекти цінних паперів та скасовує реєстрацію випусків цінних паперів.

35. Положення про Національну комісію з цінних паперів та фондового ринку, затверджене указом Президента України від 23.11.2011 № 1063/2011

13. Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку у межах своїх повноважень, на основі та на виконання Конституції та законів України, актів і доручень Президента України, актів Кабінету Міністрів України видає розпорядження, організовує і контролює їх виконання.

Рішення Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку, прийняті у межах її повноважень, є обов`язковими до виконання центральними органами виконавчої влади, їх територіальними органами та місцевими державними адміністраціями, органами влади Автономної Республіки Крим, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами та організаціями всіх форм власності і громадянами.

Рішення Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку можуть бути оскаржені в установленому законодавством порядку.

Рішення Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку, які є нормативно-правовими актами, підлягають державній реєстрації в установленому законодавством порядку.

Рішення Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку, які є нормативно-правовими актами, не потребують узгодження з іншими органами державної влади, крім випадків, передбачених законом. Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку має право видавати в установленому порядку разом з органами виконавчої влади спільні акти. Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку як колегіальний орган може приймати рішення з будь-яких питань, віднесених до її компетенції.

36. Положення про порядок здійснення емісії облігацій підприємств, облігацій міжнародних фінансових організацій та їх обігу, затверджене рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 27.12.2013 № 2998

Розділ IV. Погашення, анулювання, конвертація облігацій, скасування реєстрації випуску облігацій

1. Скасування реєстрації випуску облігацій

1. Реєструвальний орган здійснює скасування реєстрації випуску облігацій та анулює тимчасове свідоцтво про реєстрацію випуску облігацій у разі:

прийняття емітентом рішення про відмову від розміщення облігацій;

якщо протягом строку укладення договорів з першими власниками облігацій, який вказаний у проспекті емісії облігацій, не було укладено жодного договору з першими власниками;

незатвердження у встановлені законодавством строки результатів розміщення облігацій;

прийняття емітентом рішення про відмову від проведення конвертації облігацій.

3. Реєструвальний орган здійснює скасування реєстрації випуску облігацій та анулює свідоцтво про реєстрацію випуску облігацій у разі:

погашення (дострокового погашення) облігацій у повному обсязі;

якщо до настання строків погашення облігацій емітент здійснив викуп всіх облігацій одного випуску (серії) та прийняв рішення про анулювання викуплених облігацій;

проведення конвертації облігацій.

4. Уповноважена особа реєструвального органу видає розпорядження про скасування реєстрації випуску облігацій та анулювання свідоцтва (додаток 24) у разі:

1) погашення (дострокового погашення) облігацій у повному обсязі - на підставі поданих емітентом документів, визначених пунктами 2-5 глави 2 цього розділу;

2. Погашення (дострокове погашення) облігацій

1. Погашення відсоткових та дисконтних облігацій здійснюється виключно грошима. Погашення цільових облігацій здійснюється шляхом передачі товарів та/або надання послуг, а також сплати коштів власнику таких облігацій у випадках та порядку, передбачених проспектом емісії облігацій.

За наслідками погашення (дострокового погашення) Центральний депозитарій цінних паперів засвідчує емітенту звіт про наслідки погашення облігацій (звіт про дострокове погашення облігацій) певного випуску підписом уповноваженої особи та печаткою Центрального депозитарію цінних паперів.

Звіт про наслідки погашення (про дострокове погашення) облігацій надається емітентом для засвідчення Центральному депозитарію цінних паперів виключно після виконання зобов`язань за облігаціями перед їх власниками в повному обсязі.

Строк погашення облігацій не повинен перевищувати одного року з дати початку погашення.

Облігації можуть розміщуватися з фіксованим строком погашення, єдиним для всього випуску.

Дострокове погашення облігацій за ініціативою емітента дозволяється у випадку, коли така можливість передбачена проспектом емісії, яким мають бути визначені порядок прийняття рішення уповноваженим органом емітента про дострокове погашення випуску або окремої серії облігацій, повідомлення власників облігацій про здійснення дострокового погашення облігацій, порядок встановлення ціни дострокового погашення облігацій і строк, у який облігації мають бути пред`явлені їх власниками для дострокового погашення.

Дострокове погашення облігацій за вимогою їх власників дозволяється у випадках, передбачених проспектом емісії, яким мають бути визначені порядок прийняття рішення уповноваженим органом емітента про дострокове погашення випуску або окремої серії облігацій, порядок встановлення ціни дострокового погашення облігацій, строк, у який облігації можуть бути пред`явлені для дострокового погашення.

2. Емітент подає до реєструвального органу звіт про наслідки погашення облігацій (кожної серії у разі випуску облігацій різними серіями) не пізніше 15 днів після закінчення строку погашення випуску (серії) облігацій, який вказаний у проспекті емісії облігацій, а у разі дострокового погашення облігацій (кожної серії у разі випуску облігацій різними серіями) - не пізніше 15 днів після закінчення дострокового погашення випуску (серії) облігацій.

3. Звіт про наслідки погашення облігацій має містити інформацію, зазначену в додатку 25 до цього Положення.

4. Звіт про дострокове погашення облігацій має містити інформацію, зазначену в додатку 26 до цього Положення.

Звіт про наслідки погашення (про дострокове погашення) облігацій подається в одному примірнику.

5. При поданні звіту про наслідки погашення (про дострокове погашення) облігацій емітент також подає до реєструвального органу:

1) заяву про подання звіту про наслідки погашення (про дострокове погашення) облігацій (додаток 27);

2) довідку, що містить інформацію стосовно підтвердження факту виконання емітентом зобов`язань перед власниками, зокрема реквізити платіжних документів, актів прийому-передачі тощо;

3) оригінал свідоцтва про реєстрацію випуску (серії) облігацій;

4) копію рішення уповноваженого органу емітента облігацій підприємств про дострокове погашення облігацій (у разі прийняття рішення про дострокове погашення).

Рішення уповноваженого органу емітента про дострокове погашення облігацій має містити таку інформацію:

підстави для прийняття рішення;

порядок повідомлення власників облігацій про прийняття емітентом рішення про дострокове погашення випуску (серії) облігацій;

ціну дострокового погашення облігацій, порядок її встановлення та розрахунок (для відсоткових/дисконтних облігацій);

дати початку та закінчення строку, у який облігації мають бути пред`явлені для дострокового погашення.

V. Припинення юридичної особи - емітента облігацій підприємств

1. Зупинення (відновлення) обігу облігацій емітента облігацій, що припиняється (припинився)

1. Припинення юридичної особи - емітента облігацій шляхом злиття, приєднання, поділу, перетворення, ліквідації, внаслідок прийняття постанови господарського суду про визнання юридичної особи - емітента облігацій банкрутом і відкриття ліквідаційної процедури або постановлення судового рішення щодо припинення юридичної особи - емітента облігацій, що не пов`язано з банкрутством такої особи, здійснюється у порядку, встановленому законодавством України.

3) у разі отримання реєструвальним органом інформації про визнання юридичної особи - емітента облігацій банкрутом та відкриття ліквідаційної процедури реєструвальний орган здійснює зупинення обігу облігацій шляхом оформлення відповідного розпорядження.

При цьому зупинення обігу облігацій здійснюється у разі отримання:

постанови господарського суду про визнання і відкриття ліквідаційної процедури юридичної особи - емітента облігацій (з відміткою про набрання законної сили у разі прийняття відповідної постанови до 19 січня 2013 року) або її копії, засвідченої судом;

або інформації про внесення до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань (далі - Єдиний державний реєстр) запису про рішення суду щодо визнання юридичної особи - емітента облігацій банкрутом та відкриття ліквідаційної процедури;…

2. Скасування реєстрації випуску облігацій емітента, що припиняється (припинився)

1. Скасування реєстрації випуску облігацій та анулювання свідоцтва про реєстрацію випуску облігацій здійснюється у разі:

1) якщо у строк, встановлений для розрахунків з кредиторами, усі облігації емітента, який припиняється шляхом злиття, приєднання, поділу або перетворення, будуть погашені, при цьому для скасування реєстрації випуску облігацій та анулювання свідоцтва про реєстрацію випуску облігацій комісія з припинення емітента протягом 10 робочих днів з дати затвердження передавального акта або розподільчого балансу подає до реєструвального органу такі документи:

заяву про скасування реєстрації випуску (серії) облігацій (додаток 29);

копію рішення про затвердження передавального акта/розподільчого балансу, що засвідчується підписом голови комісії з припинення та печаткою емітента;

копію передавального акта, якщо припинення здійснюється в результаті злиття, приєднання або перетворення, або копію розподільчого балансу, якщо припинення здійснюється в результаті поділу, засвідчену підписом голови комісії з припинення та печаткою емітента;

звіт про дострокове погашення облігацій (додаток 26);

оригінал (оригінали) свідоцтва (свідоцтв) про реєстрацію випуску (серії) облігацій;

2) затвердження ліквідаційного балансу/схвалення звіту ліквідатора комітетом кредиторів (у разі прийняття постанови господарського суду про визнання емітента облігацій банкрутом і відкриття ліквідаційної процедури) емітента облігацій, що припиняється шляхом ліквідації.

При цьому зобов`язання за облігаціями емітента-банкрута, не задоволені за недостатністю майна, у порядку, визначеному законодавством, вважаються погашеними.

Для скасування реєстрації випуску облігацій та анулювання свідоцтва про реєстрацію випуску облігацій комісія з припинення емітента протягом 10 робочих днів з дати затвердження ліквідаційного балансу/схвалення звіту ліквідатора комітетом кредиторів (у разі прийняття постанови господарського суду про визнання емітента облігацій банкрутом і відкриття ліквідаційної процедури) подає до реєструвального органу такі документи:

заяву про скасування реєстрації випуску (серії) облігацій (додаток 29);

копію рішення про затвердження ліквідаційного балансу емітента облігацій, засвідчену підписом голови комісії з припинення і печаткою емітента (крім випадку прийняття постанови господарського суду про визнання емітента облігацій банкрутом і відкриття ліквідаційної процедури), при цьому:

у разі прийняття відповідного рішення уповноваженим органом емітента облігацій подається копія такого рішення, оформленого відповідно до законодавства, засвідчена підписом голови комісії з припинення і печаткою емітента;

у разі прийняття рішення Фонду гарантування вкладів фізичних осіб щодо затвердження ліквідаційного балансу та звіту уповноваженої особи про завершення ліквідаційної процедури подається копія такого рішення;

звіт про наслідки погашення облігацій в одному примірнику, засвідчений підписом голови комісії з припинення та печаткою емітента, підписом керівника та печаткою аудитора (аудиторської фірми), підписом керівника та печаткою Центрального депозитарію цінних паперів;

копію затвердженого ліквідаційного балансу емітента облігацій, засвідчену підписом голови ліквідаційної комісії (ліквідатора) і печаткою емітента/копії ліквідаційного балансу та звіту ліквідатора, схваленого комітетом кредиторів, власником майна (органом, уповноваженим управляти майном) боржника (для державних підприємств або підприємств, у статутному капіталі яких частка державної власності перевищує 50 відсотків), засвідчені підписом голови комісії з припинення і печаткою емітента (у разі прийняття постанови господарського суду про визнання емітента облігацій банкрутом і відкриття ліквідаційної процедури);

оригінали свідоцтв про реєстрацію випуску облігацій;

3) отримання реєструвальним органом інформації про емітента облігацій, що був:

припинений шляхом ліквідації, але реєстрація випуску облігацій якого не була скасована в установленому порядку;

припинений шляхом перетворення, але реєстрація випуску облігацій якого не була скасована в установленому порядку, при цьому господарське товариство - правонаступник припинено шляхом ліквідації.

При цьому скасування реєстрації випуску облігацій здійснюється у разі, якщо інформація про відповідне припинення юридичної особи - емітента облігацій підтверджується відомостями Єдиного державного реєстру, або у разі отримання від органів державної статистики відповідної інформації про таке припинення.

2. Уповноважена особа реєструвального органу на підставі отриманих документів, визначених пунктом 1 цієї глави, протягом 15 робочих днів з дати їх надходження до реєструвального органу видає розпорядження про скасування реєстрації випуску облігацій та анулювання свідоцтва про реєстрацію випуску облігацій (додаток 24).

3. Реєструвальний орган забезпечує:

1) не пізніше наступного робочого дня з дати видачі розпорядження про скасування реєстрації випуску облігацій та анулювання свідоцтва про реєстрацію випуску облігацій:

оприлюднення відповідного розпорядження на офіційному веб-сайті реєструвального органу;

направлення відповідного розпорядження до Центрального депозитарію цінних паперів відповідно до нормативно-правового акта реєструвального органу, що встановлює порядок обміну електронними документами реєструвального органу та Центрального депозитарію цінних паперів;

2) протягом трьох робочих днів з дати видачі розпорядження про скасування реєстрації випуску облігацій та анулювання свідоцтва або розпорядження про відмову в скасуванні реєстрації випуску облігацій та анулюванні свідоцтва направлення відповідного розпорядження емітенту.

У разі видачі розпорядження про скасування реєстрації випуску облігацій та анулювання свідоцтва про реєстрацію випуску облігацій реєструвальний орган одночасно з таким розпорядженням направляє емітенту довідку про відсутність нескасованих випусків цінних паперів (крім випадку, коли в емітента наявні інші випуски цінних паперів, реєстрація випуску яких не скасована).

4. На підставі розпорядження про скасування реєстрації випуску облігацій та анулювання свідоцтва про реєстрацію випуску облігацій реєструвальним органом вносяться відповідні зміни до Державного реєстру випусків цінних паперів.

5. Відмова в скасуванні реєстрації випуску облігацій оформлюється відповідним розпорядженням (додаток 31) та здійснюється у разі:

невідповідності поданих документів вимогам законодавства;

внесення недостовірних відомостей до документів, подання яких передбачено цим Положенням;

порушення встановленого законодавством порядку припинення юридичної особи - емітента облігацій.

37. Закон України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" (в редакції, чинній на момент порушення провадження у справі про банкрутство Позивача та затвердження судом мирової угоди)

Стаття 1. Визначення термінів

1. Для цілей цього Закону терміни вживаються в такому значенні:

конкурсні кредитори - кредитори за вимогами до боржника, які виникли до відкриття провадження (проваджень) у справі про банкрутство і виконання яких не забезпечено заставою майна боржника;

Стаття 23. Виявлення кредиторів та осіб, які мають бажання взяти участь у санації боржника

1. Конкурсні кредитори за вимогами, які виникли до дня відкриття провадження (проваджень) у справі про банкрутство, зобов`язані подати до господарського суду письмові заяви з вимогами до боржника, а також документи, що їх підтверджують, протягом тридцяти днів від дня офіційного оприлюднення оголошення про відкриття провадження (проваджень) у справі про банкрутство.

Відлік строку на заявлення грошових вимог кредиторів до боржника починається з дня офіційного оприлюднення оголошення про відкриття провадження (проваджень) у справі про банкрутство. Зазначений строк є граничним і поновленню не підлягає.

4. Особи, вимоги яких заявлені після закінчення строку, встановленого для їх подання, або не заявлені взагалі, не є конкурсними кредиторами, а їх вимоги погашаються в шосту чергу в ліквідаційній процедурі;

Стаття 77. Мирова угода та строк її укладення

1. Під мировою угодою у справі про банкрутство розуміється домовленість між боржником і кредиторами стосовно відстрочки та/або розстрочки, а також прощення (списання) кредиторами боргів боржника, яка оформляється шляхом укладення угоди між сторонами.

2. Мирова угода може бути укладена на будь-якій стадії провадження у справі про банкрутство. У процедурі розпорядження майном боржника мирову угоду може бути укладено лише після виявлення всіх кредиторів і затвердження господарським судом реєстру вимог кредиторів.

3. Рішення про укладення мирової угоди від імені кредиторів приймається комітетом кредиторів більшістю голосів кредиторів - членів комітету та вважається прийнятим за умови, що всі кредитори, вимоги яких забезпечені заставою майна боржника, висловили письмову згоду на укладення мирової угоди; …

Стаття 79. Укладення мирової угоди та набрання нею чинності

1. Мирова угода укладається у письмовій формі та підлягає затвердженню господарським судом, про що зазначається в ухвалі господарського суду про закриття провадження у справі про банкрутство.

2. Мирова угода набирає чинності з дня її затвердження господарським судом і є обов`язковою для боржника (банкрута), кредиторів, вимоги яких забезпечені заставою, кредиторів другої та наступних черг.

4. Мирова угода повинна містити положення про:

розміри, порядок і строки виконання зобов`язань боржника;

відстрочку чи розстрочку або прощення (списання) боргів чи їх частини.

Крім того, мирова угода може містити умови щодо:

виконання зобов`язань боржника третіми особами;

задоволення вимог кредиторів іншими способами, що не суперечать закону.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

Оцінка аргументів учасників справи і висновків судів першої та апеляційної інстанції

38. Щодо вимоги про визнання незаконним рішення Відповідача про відмову у скасуванні реєстрації випуску дисконтних іменних облігацій серії А, оформленого листом від 26.07.2021 № 12/02/15630-АПн, прийнятого за наслідком розгляду заяв Позивача, необхідно зазначити таке.

39. Суди попередніх інстанцій, надавши оцінку наявним у матеріалах справи документам, встановили, що Відповідач листом від 26.07.2021 № 12/02/15630-АПн надав Позивачу відповідь на лист № 1/с від 05.07.2021 щодо скасування реєстрації випуску облігацій Товариства з обмеженою відповідальністю "Торговий Дім "Аско" серії А (свідоцтво про реєстрацію випуску облігацій від 07.07.2011 № 85/2/11, дата видачі свідоцтва - 25.10.2011, дата видачі дублікату - 22.03.2016).

40. Суди встановили, що у цьому листі Відповідач роз`яснив Позивачу порядок скасування реєстрації випуску облігацій, який здійснюється відповідно до Положення № 2998.

41. Суди попередніх інстанцій зазначили також, що у листах від 31.07.2022 № 12/02/542-АПн, від 19.03.2021 № 12/02/5723-АПн, від 15.04.2021 № 12/02/6749-АПн, від 25.05.2021 №12/02/8543-АПн (а. с. 105, 111, 116-117, 125-126, т. 1) Відповідач вказав Позивачу на невідповідність наданих ним документів вимогам Положення № 2998, необхідних для скасування реєстрації випуску облігацій Товариства з обмеженою відповідальністю "Торговий Дім "Аско" серії А (свідоцтво про реєстрацію випуску облігацій від 07.07.2011 № 85/2/11, дата видачі свідоцтва - 25.10.2011, дата видачі дублікату - 22.03.2016).

42. Залежно від компетенції органу, який прийняв відповідний документ, і характеру та обсягу відносин, що врегульовано ним, акти поділяються на нормативні і такі, що не мають нормативного характеру, тобто індивідуальні.

Індивідуальний акт - це акт (рішення) суб`єкта владних повноважень, виданий (прийняте) на виконання владних управлінських функцій або в порядку надання адміністративних послуг, який (яке) стосується прав або інтересів визначеної в акті особи або осіб та дія якого вичерпується його виконанням або має визначений строк.

За владно-регулятивною природою всі юридичні акти поділяються на правотворчі, правотлумачні (правоінтерпретаційні) та правозастосовні. Нормативно-правові акти належать до правотворчих, а індивідуальні - до правозастосовних.

Нормативно-правовий акт - це письмовий документ компетентного органу держави, уповноваженого нею органу місцевого самоврядування чи іншого суб`єкта, в якому закріплено забезпечуване нею формально обов`язкове правило поведінки загального характеру. Такий акт приймається як шляхом безпосереднього волевиявлення народу, так і уповноваженим на це суб`єктом за встановленою процедурою, розрахований на невизначене коло осіб і на багаторазове застосування.

Натомість, індивідуально-правові акти як результати правозастосування адресовані конкретним особам, тобто є формально обов`язковими для персоніфікованих (чітко визначених) суб`єктів; вміщують індивідуальні приписи, в яких зафіксовані суб`єктивні права та/чи обов`язки адресатів цих актів; розраховані на врегулювання лише конкретної життєвої ситуації, а тому їх юридична чинність (формальна обов`язковість) вичерпується одноразовою реалізацією. Крім того, такі акти не можуть мати зворотної дії в часі, а свій зовнішній прояв можуть отримувати не лише в письмовій (документальній), але й в усній (вербальній) або ж фізично-діяльнісній (конклюдентній) формах.

Нормативно-правовий акт містить загальнообов`язкові правила поведінки (норми права), тоді як акт застосування норм права (індивідуальний акт) - індивідуально-конкретні приписи, що є результатом застосування норм права; вимоги нормативно-правового акта стосуються всіх суб`єктів, які опиняються в нормативно регламентованій ситуації, а акт застосування норм права адресується конкретним суб`єктам і створює права та/чи обов`язки лише для цих суб`єктів; нормативно-правовий акт регулює певний вид суспільних відносин, а акт застосування норм права - конкретну життєву ситуацію; нормативно-правовий акт діє впродовж тривалого часу та не вичерпує свою дію фактами його застосування, тоді як дія акта застосування норм права закінчується у зв`язку з припиненням існування конкретних правовідносин.

43. Велика Палата Верховного Суду у постанові від 18.09.2019 у справі № 2040/6074/18 дійшла висновку, що право на оскарження рішення (індивідуального акта) суб`єкта владних повноважень надано особі, щодо якої воно прийняте або прав, свобод та інтересів якої воно безпосередньо стосується (аналогічний висновок викладено і в постановах Великої Палати Верховного Суду від 14.03.2018 у справі № 9901/22/17, від 06.06.2018 у справі № 800/489/17, від 12.06.2018 у справі № 800/587/17, від 16.10.2018 у справі № 9901/415/18 та від 09.04.2019 у справі № 9901/611/18).

44. Листи - це службова кореспонденція, вони не є нормативно-правовими актами, можуть носити лише роз`яснювальний, інформаційний та рекомендаційний характер і не повинні містити нових правових норм, які зачіпають права, свободи й законні інтереси громадян або мають міжвідомчий характер. Такі правові норми мають бути викладені виключно у нормативно-правовому акті, затвердженому відповідним розпорядчим документом уповноваженого відповідно до законодавства суб`єкта нормотворення, погодженому із заінтересованими органами та зареєстрованому в органах юстиції в порядку, встановленому законодавством про державну реєстрацію нормативно-правових актів (аналогічний висновок міститься у пункті 39 постанови Верховного Суду від 18.07.2019 у справі № 826/2426/16).

45. Верховний Суд зазначає, що Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку вправі скасувати реєстрацію випуску цінних паперів, що вбачається, зокрема, з статті 7 Закону України "Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні", яке може оформлятись у вигляді рішення цієї Комісії та є актом індивідуальної дії.

46. Водночас суди попередніх інстанцій встановили, що Позивач у цьому випадку оскаржує не рішення Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку як суб`єкта владних повноважень, а відповідь цього органу від 26.07.2021 № 12/02/15630-АПн, оформлену листом, в якій Позивачу було роз`яснено порядок скасування реєстрації випуску облігацій відповідно до Положення № 2998 і яка (відповідь) не містить відмови у скасуванні реєстрації випуску облігацій (а. с. 101, т. 1).

47. Позивач при зверненні з цим позовом помилково ототожнив рішення Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку як суб`єкта владних повноважень з відповіддю цієї Комісії, оформлену листом, адресовану Позивачу, тобто Позивач фактично оскаржує кореспонденцію Відповідача, до якої не застосовуються вимоги щодо незаконності.

48. Отже, надавши оцінку наявним у справі доказам відповідно до вимог статті 86 ГПК України, застосувавши правильно норми матеріального права, які регулюють спірні правовідносин, суди попередніх інстанції правомірно відмовили у позові про визнання незаконним рішення Відповідача про відмову у скасуванні реєстрації випуску дисконтних іменних облігацій серії А, оформленого листом № 12/02/15630-АПн від 26.07.2021, прийнятого за наслідком розгляду заяв Позивача.

49. Щодо вимоги про зобов`язання Відповідача скасувати реєстрацію випуску дисконтних іменних облігацій серії А Позивача, що посвідчена свідоцтвом про реєстрацію випуску облігацій підприємств за реєстраційним номером 85/2/11, дата реєстрації 07.07.2011 (дата видачі свідоцтва - 25.10.2011, дата видачі дублікату - 22.03.2016) та анулювати свідоцтво (його дублікат) про реєстрацію випуску облігацій підприємства за реєстраційним номером 85/2/11 дата реєстрації - 07.07.2011, то необхідно зазначити таке.

50. Як вбачається із матеріалів справи, Позивач як на підставу для задоволення цієї вимоги посилається на дострокове погашення вимог Товариства з обмеженою відповідальністю "Компанія з управління активами "Агрі Капітал" за облігаціями серії А до Товариства з обмеженою відповідальністю "Торговий дім "Аско" у кількості 8 625 штук на загальну номінальну вартість 8 625 000, 00 грн.

51. З аналізу статті 7 Закону України "Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні", Положення № 2998 вбачається, що Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку скасовує реєстрацію випуску цінних паперів та анулює відповідне свідоцтво про їх реєстрацію за дотримання заявником умов, визначених у чинному законодавстві.

52. Верховний Суд зазначає про відсутність підстав для задоволення цієї вимоги, оскільки Позивачем не доведено неправомірність дій Комісії та наявності підстав для зобов`язання її скасувати реєстрацію випуску дисконтних іменних облігацій та анулювати відповідне свідоцтво (його дублікат) про реєстрацію випуску облігацій, що нею здійснюється відповідно до вимог Закону України "Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні", Положення № 2998.

53. Верховний Суд зазначає, що дострокове погашення вимог Товариства з обмеженою відповідальністю "Компанія з управління активами "Агрі Капітал" за облігаціями серії А до Товариства з обмеженою відповідальністю "Торговий дім "Аско" у кількості 8 625 штук на загальну номінальну вартість 8 625 000, 00 грн не може бути предметом оцінки у цьому спорі між Позивачем і Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку при оскарженні Позивачем її дій, а це питання має досліджуватись у спорі між власником цих облігацій і Товариством з обмеженою відповідальністю "Торговий дім "Аско" як емітентом цих облігацій.

54. Верховний Суд зазначає, що оскільки помилкове дослідження і посилання судів попередніх інстанцій на недоведеність Позивачем дострокового погашення вимог Товариства з обмеженою відповідальністю "Компанія з управління активами "Агрі Капітал" за облігаціями серії А до Товариства з обмеженою відповідальністю "Торговий дім "Аско" у кількості 8 625 штук на загальну номінальну вартість 8 625 000, 00 грн у цьому спорі не призвело до ухвалення незаконного рішення, то Верховний Суд не вбачає підстав для скасування оскаржуваних судових рішень, які правомірно відмовили у задоволенні позову.

55. Аргументи скаржника у касаційній скарзі про те, що суди попередніх інстанцій не звернули уваги на те, що Позивач неодноразово звертався до Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку з різними пакетами документів, в яких надавав пояснення щодо підстав дострокового погашення облігацій (в наслідок мирової угоди в процедурі банкрутства), проте результатом їх розгляду були формальні відмови, оформлені листами, які за своєю суттю є рішенням цієї Комісії, то вони зводяться до переоцінки доказів у справі, що згідно зі статтею 300 ГПК України не входить до повноважень суду касаційної інстанції.

56. Щодо посилання Скаржника на постанову Верховного Суду від 16.12.2021 у справі № 910/18264/20, то вони є безпідставними, адже вказана справа не є релевантною до спірних правовідносин.

57. Решта доводів Скаржника в касаційній скарзі зводяться до переоцінки доказів, наявних у матеріалах справи, та до встановлення обставин у справі, що з огляду на встановлені статтею 300 ГПК України межі розгляду справи судом касаційної інстанції, не є компетенцією суду касаційної інстанції.

Висновки за результатами розгляду касаційної скарги

58. Звертаючись з касаційною скаргою, Позивач не спростував висновки судів першої та апеляційної інстанцій про відсутність підстав для задоволення позовних вимог.

59. Зважаючи на викладене, Верховний Суд дійшов висновку про залишення касаційної скарги без задоволення, а оскаржуваних судових рішень - без змін.

Судові витрати

60. Понесені Скаржником у зв`язку з переглядом справи у суді касаційної інстанції судові витрати покладаються на останнього, оскільки касаційна скарга залишається без задоволення.

Висновки про правильне застосування норм права

Незаконним може бути визнано рішення Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку про відмову у скасуванні реєстрації випуску цінних паперів, прийняте цим органом як суб`єктом владних повноважень, яке породжує певні наслідки для заявника, а не будь-який інший документ цього органу, який є звичайною кореспонденцією.

Верховний Суд не викладає висновку щодо застосування статті 2, частин 1, 2 статті 77, частини 4 статті 79, частини 4 статті 83 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" та статті 605 ЦК України у відносинах погашення облігацій підприємств в межах процедури банкрутства їх емітента, адже питання дострокового погашення спірних цінних паперів має досліджуватись не у спорі між емітентом цінних паперів та відповідною Комісією.

Керуючись статтями 300, 301, 308, 309, 314, 315, 317 Господарського процесуального кодексу України, Суд

ПОСТАНОВИВ:

1. Касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Торговий Дім "Аско" залишити без задоволення.

2. Рішенням Господарського суду міста Києва від 22.09.2022 та постанову Північного апеляційного господарського суду від 14.03.2023 у справі № 921/128/22 залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з моменту її прийняття та оскарженню не підлягає.

Головуюча Г. Вронська

Судді Н. Губенко

І. Кондратова

Дата ухвалення рішення13.06.2023
Оприлюднено26.06.2023
Номер документу111739069
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —921/128/22

Постанова від 13.06.2023

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Вронська Г.О.

Ухвала від 31.05.2023

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Вронська Г.О.

Ухвала від 09.05.2023

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Вронська Г.О.

Постанова від 14.03.2023

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Владимиренко С.В.

Ухвала від 13.02.2023

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Владимиренко С.В.

Ухвала від 13.12.2022

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Владимиренко С.В.

Ухвала від 21.11.2022

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Владимиренко С.В.

Ухвала від 15.11.2022

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Владимиренко С.В.

Ухвала від 31.10.2022

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Владимиренко С.В.

Рішення від 22.09.2022

Господарське

Господарський суд міста Києва

Щербаков С.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні