Рішення
від 19.06.2023 по справі 557/1235/22
ГОЩАНСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД РІВНЕНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа №557/1235/22

Провадження №2/557/47/2023

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

19 червня 2023 року смт.Гоща

Гощанський районний суд Рівненської області в складі:

головуючого судді Пацка Д.В.

секретар судового засідання Довгалець Н.М.

справа № 557/1235/22

учасник справи:

позивач ОСОБА_1

відповідач Гощанська селищна рада

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні відповідача Рівненська обласна державна адміністрація,

за участю позивача ОСОБА_1

представника позивача адвоката Пузирка О.О.

представника відповідача адвоката Міськової О.Г.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в смт. Гоща в порядку загального позовного провадження цивільну справу за позовом ОСОБА_1 до Гощанської селищної ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні відповідача: Рівненська обласна державна адміністрація, про визнання договорів оренди поновленими,

ВСТАНОВИВ:

Виклад позиції позивача та заперечень відповідача

ОСОБА_1 звернувся до суду з вищевказаним позовом, в обґрунтування позову вказує, що 06 квітня 2009 року Гощанська районна державна адміністрація, як орендодавець та Позивач як орендар, уклали договір оренди земельної ділянки водного фонду для риборозведення (далі по тексту Договір), на якій знаходиться ставок за межами населеного пункту с.Липки строком на 10 років.

Згідно договору оренди, об`єктом оренди є земельна ділянка площею 13,38 га, із земель запасу водного фонду (ставок) Липківської сільської ради, з них: - водне плесо - 11,91 га; - прибережна захисна смуга - 4 1,466 га, в т. ч. сіножаті - 1,466 га, під гідротехнічними спорудами - 0,004 га. Для риборозведення за рахунок земель запасу водного фонду.

Вказана земельна ділянка загальною площею 13,38 га була відведена в натурі згідно плану, що додається та передана по акту приймання-передачі. У зв`язку з тим, що на вказаній земельній ділянці розташований ставок, земляна гребля та водоскидна споруда, додатково 14 квітня 2009 року сторони уклали договір оренди водного об`єкта, до складу якого входять водне дзеркало площею 11,91 га середньої глибини водойми - 1,15 м; об`ємом води - 136,97 тис. куб. м. та земляна гребля з водоскидною спорудою. Договір укладено строком на 10 (десять) років.

Згідно інформації Регіонального офісу водних ресурсів у Рівненській області, що надійшла листом № 686/08-34 від 09.09.2022 року та паспорта водного об`єкта «Ставок площею 11,9121 га, розташований за межами с. Липки на території Липківської сільської ради Гощанського району Рівненської області, розробленого ПП «ІНВІЕКО-Захід» на замовлення Департаменту екології та природних ресурсів Рівненської облдержадміністрації та погодженого Державним агентством водних ресурсів України 22.06.2018 року вказаний водний об`єкт не являється державною власністю, дані про іншого власника, балансоутримувача відсутні.

Відповідно до приписів ст. 335 ЦК України вказане майно є безхазяйним і може перебувати на обліку та в управлінні органу місцевого самоврядування - Гощанської селищної ради.

Договір оренди земельної ділянки, як уже зазначалося вище, був укладений терміном на 10 років і діяв до 06 квітня 2019 року.

Оскільки договір оренди водного об`єкту є похідним від договору оренди землі, то його строк дії також закінчувався 06 квітня 2019 року.

Згідно пункту 8 Договору оренди землі та після закінчення строку дії Договорів орендар має переважне право поновити їх на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 30 днів до закінчення строку дії Договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію.

Розпорядженням голови Рівненської обласної державної адміністрації №108 від 14.04.2014 року затверджено методичні рекомендації щодо надання у користування на умовах оренди земель водного фонду та водних об`єктів розташованих на території Рівненської області.

Згідно п. 7 Методичних рекомендацій орендодавцями водних об`єктів, що надаються у користування на умовах оренди за рахунок земель комунальної власності були органи місцевого самоврядування, а за рахунок земель державної власності (за межами населених пунктів) обласна державна адміністрація.

У квітні 2019 року орендодавцем земельної ділянки водного фонду за межами с. Липки Гощанського району Рівненської області була Рівненська обласна державна адміністрація, до компетенції якої входило продовження терміну оренди земельної ділянки на умовах виписаних в пункті 8 Договору оренди та ст. 33 Закону України «Про оренду землі». З метою реалізації свого переважного права поновити Договір оренди на новий строк, 15 лютого 2019 року Позивач подав до Рівненської ОДА відповідну заяву та пакет документів необхідних для поновлення Договору на новий строк та продовжував користуватися орендованою земельною ділянкою до цього часу, сплачуючи всі необхідні платежі та здійснюючи господарську діяльність на земельній ділянці згідно її цільового призначення.

Заява Позивача про поновлення договору була зареєстрована в Рівненській ОДА 15 лютого 2019 року, тобто в строки визначені пунктом 8 Договору.

До заяви про поновлення договору оренди додано проект додаткової угоди, як того вимагає ЗУ«Про оренду землі».

Відмови у поновленні Договору Позивач не отримав і згідно ч. 7 ст. 33 Закону України «Про оренду землі» Договір вважається поновленим на той самий строк і на тих самих умовах згідно Договору оренди землі від 06 квітня 2009 року.

01 березня 2019 року листом № 608/05/13-02/19 Департаменту екології та природних ресурсів Рівненської ОДА позивача повідомили, що подані ним матеріали розглядаються на предмет відповідності чинному законодавству щодо поновлення вищезазначеного Договору оренди.

11 квітня 2019 року за № 1043/05/1.3-02/19 Департамент екології та природних ресурсів Рівненської ОДА направив до Гощанської райдержадміністрації доручення з проханням визначити розмір орендної плати за оренду землі і водного об`єкта з метою поновлення Договору оренди та направити інформацію Департаменту до 01 травня 2019 року.

17 травня 2019 року листом № 1390/05/1.3-02/19 Департамент екології та природних ресурсів Рівненської ОДА повідомили Позивача, що на лист Департаменту до Гощанської райдержадміністрації про надання пропозиції стосовно встановлення розміру річної орендної плати у відсотках від нормативної грошової оцінки за земельну ділянку водного фонду площею 13,38 га, з метою поновлення вищезазначеного Договору, Гощанська райдержадміністрація листом від 02.05.2019 року №1083/0-03-19 повідомила, що на засіданні постійної діючої комісії з визначення орендної плати за землю за межами населених пунктів 24.04.2019 року одноголосно вирішено не вносити відповідні пропозиції.

Враховуючи вищезазначене, питання поновлення Договору - оренди від 27.03.2009 року потребує додаткового розгляду, про результати якого буде повідомлено.

Рішенням Гощанської селищної ради № 9 від 08.12.2020 року орендована Позивачем земельна ділянка була включена в межі населеного пункту с. Липки.

15 липня 2021 року листом № 02-29/2082 Гощанська селищна рада звернулася до Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області з проханням провести перевірку щодо дотримання вимог земельного законодавства при використанні громадянином ОСОБА_1 земельної ділянки з кадастровим номером 5621284400:03:003:0001 площею 13,38 га, що розташована на території Гощанської селищної територіальної громади Рівненського району Рівненської області.

У відповідьГоловне управлінняДержгеокадастру уРівненській областілистом №8-17-0.4.003-1009/90-21від 02.08.2021року повідомилоГощанську селищнураду проте,що начас проведенняперевірки земельнаділянка водногофонду зкадастровим номером5621284400:03:003:0001,площею 13,38 га перебуває від квітня 2009 у користуванні Позивача на підставі Договору оренди від 06 квітня 2009 року, порушень земельного законодавства не виявлено.

Факт користування орендованою земельною ділянкою та веденням господарської діяльності - риборозведенням на орендованому водному об`єкті після закінчення терміну дії договорів оренди Позивач підтвердив довідкою ГУ ДПС у Рівненській області № 8696/6/17-00-19-02-05 від 05.09.2022 року, згідно якої Позивач сплачував орендну плату в 2019 році - 12 110,00 грн., у 2020 році - 13 567,00 грн., у 2021 році - 14 090,00 грн., станом на 22.08.2022 року - 9 630,00 грн.

А також, вносив платежі за спеціальне водокористування в 2019-2020 роках - 3158,00 грн., в 2021 році - 4588,00 грн., 2022 році - 2920,00 грн. Одержувач коштів з 2021 року Гощанська ОТГ.

Оплата оренди землі після закінчення терміну дії Договору оренди землі від 06 квітня 2009 року Позивачем здійснювалась за ставкою визначеною в пункті 9 Договору оренди - 4,3% з врахуванням нової нормативної грошової оцінки землі станом на грудень 2018 року - 241 840,00 грн.

В 2014, 21 травня 2020 року, 22 вересня 2021 року та 25 березня 2022 позивачем було проведено зариблення ставка однорічним коропом в кількості 200 кг, кількості 350 кг, дворічним коропом в кількості 650 кг на суму 55 250,00 грн., що підтверджується актами про зариблення та накладними, вказані заходи по зарибленню були необхідними для відновлення біоресурсів водойми.

15.02.2019 року позивач звернувся до Рівненської ОДА із заявою про поновлення договору оренди землі, в якому відповідно до ст. 33 Закону України "Про оренду землі" та у зв`язку зі змінами п. 5 ст. 122 Земельного кодексу України просив продовжити та внести зміни шляхом укладання додаткової угоди до договору оренди землі, зареєстрованого в Гощанському районному відділі Рівненської регіональної філії ДП "Центр ДЗК" при Держкомземі України 06.04.2009 року за №040959500001, щодо земельної ділянки площею 13,38 га (кадастровий номер 5621284400:03:003:0001), яка перебуває в оренді для рибогосподарських потреб на території Липківської сільської ради Гощанського району Рівненської області.

Таким чином, позивач звернувся до Рівненської ОДА із заявою про поновлення договору оренди землі від 06.04.2009 року у межах строку, визначеного сторонами у п. 8 розділу 8 Договору оренди землі від 06.04.2009 року, а саме до 15.02.2019 року.

Відповідь позивачу було повідомлено про те, що його заява розглядається на предмет відповідності чинному законодавству і про результати розгляду буде повідомлено додатково, а листом від 17.05.2019 року № 1390/05/1.3-02/19 повідомлено, що питання поновлення договору оренди від 27.03.2009 року (дата вказана в листі не відповідає договору оренди термін якого поновлюється) потребує додаткового розгляду, про результати якого буде повідомлено його пізніше.

Для застосування положень частин 1 - 5 статті 33 Закону України "Про оренду землі" та визнання за орендарем переважного права на поновлення договору оренди необхідна наявність таких юридичних фактів: орендар належним чином виконує свої обов`язки за договором; орендар до спливу строку договору повідомив орендодавця у встановлені строки про свій намір скористатися переважним правом укладення договору на новий строк; до заяви орендар додав проект додаткової угоди; орендодавець протягом місяця не повідомив орендаря про наявність заперечень і своє рішення.

Тобто реалізація переважного права на поновлення договору оренди, передбачена у наведеній нормі, можлива лише за умови дотримання встановлених такою нормою процедури і строків.

Позивач зазначає, що вказано норма права зобов`язує не тільки орендаря, але і орендодавця дотримуватись процедури розгляду заяви орендаря.

Істотні умови виписані в Договорі оренди, термін якого закінчувався 06 квітня 2019 року і від яких у належній і допустимій формі позивач не відмовився, а інших пропозицій від Рівненської ОДА та її структурних підрозділів не надходило як і не було повідомлення про відмову у поновленні строку дії договору.

Дії Рівненської ОДА - орендодавця при розгляді заяви орендаря про продовження строку договору оренди земельної ділянки та дії орендаря після подання заяви про поновлення строку договору оренди, виконання обов`язків орендаря після закінчення терміну дії договору вказують на мовчазну згоду сторін договору оренди стосовно поновлення його на тих самих умовах на той самий строк у відповідності до ч. 6 ст. 33 ЗУ «Про оренду землі».

Внаслідок проведення адміністративно-територіальної реформи в Україні утворилась Гощанська об`єднана територіальна громада і до складу Гощанської селищної ради було включено с.Липки та передані землі сільських рад за межами населених пунктів, в тому числі земельна ділянка (кадастровий номер 5621284400:03:003:0001), яка перебуває в оренді.

Згідно витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права станом на 21.05.2020 року Позивач зареєстрований як орендар вказаної земельної ділянки.

Рішенням Гощанської селищної ради від 08.12.2020 року № 9 земельна ділянка (кадастровий номер 5621284400:03:003:0001) надійшла у власність Гощанської селищної ради, що підтверджую Витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності, яке відбулося 18.02.2022 року.

Позивач посилаючись на ст. 770 ЦК України, якою визначено, що у разі зміни власника земельної ділянки, переданої в оренду до нового власника переходять права та обов`язки наймодавця.

Для врегулювання ситуації Позивач 14 липня 2022 року звернувся до Гощанської селищної ради із зверненням, в якому повідомив про конфлікти, які виникають з жителями с. Липки з приводу користування ним ставком та щодо сприяння селищної ради у здійсненні підприємницької діяльності.

Проте, відповіді на його лист-звернення Позивач не отримав, а 15 серпня 2022 року, отримав вимогу Гощанської селищної ради оформленої листом № 02-29/2129 від 10.08.2022 року про повернення орендованої земельної ділянки Гощанській селищній раді у місячний термін з дня отримання зазначеного листа.

Просить суд визнати Договір оренди землі від 06 квітня 2009 року, укладений з Рівненською ОДА, поновленим з 06 квітня 2019 року до 06 квітня 2029 року на підставі Додаткової угоди в поданій редакції.

Представником відповідача Гощанської селищної ради Міськовою О.Г. 26.01.2023 року було подано відзив на позов. Ознайомившись із мотивами та доводами позовної заяви ОСОБА_1 , відповідач по справі вважає їх безпідставними та необґрунтованими, з огляду на наступне.

Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 12 серпня 2020 року № 722-р «Про визначення адміністративних центрів та затвердження територій територіальних громад Рівненської області» Липківська сільська рада, на території якої і розташована спірна земельна ділянка, увійшла до складу Гощанської територіальної громади Рівненського району Рівненської області.

Відповідно до п.2 вказаного рішення, Гощанська селищна рада є правонаступником всього майна, прав та обов`язків сільських рад зазначених у п. 2 цього рішення, з поміж інших і Липківської сільської ради.

18 лютого 2022 року було зареєстроване право комунальної власності Гощанської селищної ради на спірну земельну Ділянку, площею 13,3758 (копія витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності № 300555985 від 21 лютого 2022 року.

Враховуючи факт закінчення строку дії Договорів оренди від 06 квітня 2009 року та від 14 квітня 2009 року, беручи до уваги систематичні звернення-скарги від жителів громади пов`язані з обмеженням їхніх прав щодо користування спірним водним об`єктом, з метою відновлення таких прав інтересів жителів Гощанської територіальної громади, керуючись положеннями статей 152 ЗК України, статей 193 та 222 ГК України, статей 525, 526, 530, 629 ЦК України, на підставі статей 13, 15, 34 ЗУ «Про оренду землі» 10 серпня 2022 року на адресу ОСОБА_1 Гощанською селищною радою була направлена Вимога про повернення земельної ділянки (копія наявна у матеріалах справи).

На думку сторони відповідача, володіння та використання земельної ділянки орендарем понад строк дії договору оренди є протиправним та незаконним. Право оренди припиняється у визначену дату і орендар фактично перестає ним бути та особа стає, такою, що яка в незаконний спосіб користується земельною ділянкою.

Щодо позиції ОСОБА_1 , викладеної в позовній заяві, з приводу наявної «мовчазної згоди на поновлення Договору, оскільки відмови в поновленні такого Договору не було», сторона відповідача вказує, поновлення договору на підставі «мовчазної згоди» на яку посилається Позивач у своїй позовній заяві за своєю сутністю не передбачає ані факту звернення орендаря до орендодавця, яке мало місце 15 лютого 2019 року, ані факту проведення переговорів сторін щодо зміни істотних умов договору, які мали місце у листуваннях, факт яких не заперечується і самим Позивачем. Договір вважається поновленим внаслідок «мовчазної згоди» сторін у разі коли сторони, по суті, не вчиняють жодних активних дій, тобто діють пасивно.

Щодо переважного права Позивача перед іншими особами на укладення договору оренди землі на новий строк після надходження до Рівненської обласної Державної адміністрації звернення ОСОБА_1 щодо поновлення договору оренди землі від 06 квітня 2019 року, Департамент екології та природних ресурсів Рівненської обласної Державної адміністрації листом від 11 квітня 2019 року звернувся до Гощанської райдержадміністрації про надання пропозиції щодо встановлення розміру річної орендної плати за спірну земельну ділянку у відсотках від її нормативної грошової оцінки. В подальшому Гощанська райдержадміністрація повідомила ОСОБА_1 про те, що на «засіданні постійно діючою комісією з визначення орендної плати за землю за межами населених пунктів 24.04.2019 року одноголосно вирішено не вносити пропозиції щодо встановлення розміру річної орендної плати за земельну ділянку водного фонду площею 13,4300 га за межами населеного пункту на території Липківської сільської ради Гощанського району у відсотках від її нормативної грошової оцінки. Враховуючи вищезазначене, між ОСОБА_1 та облдержадміністрацією не було досягнуто домовленості щодо умов договору».

Отже, вказана постійно діюча комісія ухвалила рішення, яким не узгодила розміру орендної плати за користування земельною ділянкою Позивачем.

Відповідно до положень частини четвертої статті 33 ЗУ «Про оренду землі» при укладенні договору оренди землі на новий строк його умови можуть бути змінені за згодою сторін. У разі недосягнення домовленості щодо орендної плати та інших істотних умов договору переважне право орендаря на укладення договору оренди землі припиняється.

Сторона відповідача вважає, що недосягнення сторонами домовленостей щодо істотних умов договору при їх зміні, до яких належить, зокрема, розмір орендної плати, - виключає поновлення договору оренди землі з підстав переважного права.

Посилаючись на ст. 33 Закону України «Про оренду землі», сторона відповідача вказує, що без укладення додаткової угоди до договору оренди землі завершення процедури поновлення такого договору є неможливим. Така угода має ознаки не тільки зобов`язального, але й речового договору, оскільки засвідчує волю сторін на передання земельної ділянки у тимчасове володіння орендареві на новий строк.

Рішення про поновлення спірних договорів оренди Орендодавцем прийнято не було, додаткові угоди про поновлення договору оренди землі та договору оренди водного об`єкта - підписаними не були, відтак правові підстави вважати, що дані договори були поновлені на той самий строк, і на тих самих умова, - відсутні.

Як вже зазначалось раніше, право комунальної власності Гощанської селищної ради на спірну земельну ділянку зареєстроване лише в лютому 2022 року. Відтак, не є зрозумілим яким чином Гощанська селищна рада може виступати Орендодавцем земельної ділянки у 2019 році не маючи жодної законодавчої підстави для цього та яким чином має бути підписана запропонована Позивачем Додаткова угода від 06 квітня 2019 року до Договору оренди землі від 06 квітня 2009 року посадовою особою органу місцевого самоврядування без наявних на це повноважень у 2019 році.

Звертають увагу суду на те, що ОСОБА_1 до своєї позовної заяви не надано жодного належного, допустимого та достатнього доказу, в розумінні статей 77 - 80 ЦК України, які б підтверджували факт звернення ним із відповідною заявою (повідомленням) про поновлення договору оренди водного об`єкту від 14 квітня 2009 року та долученням до такої заяви (повідомлення) проекту додаткової угоди.

Підсумовуючи викладене Гощанська селищна рада вважає, що переважне право ОСОБА_1 , на укладення договору оренди землі та водного об`єкта на новий строк, як орендаря земельної ділянки площею 13,38 га, із земель запасу водного фонду (ставок), з яких водне плесо - 11,91га, прибережна захисна смуга - 1, 466 га, в т.ч. сіножаті - 1,466 га, під гідротехнічними спорудами - 0, 004 га - було припиненим у зв`язку з недосягненням домовленості щодо розміру орендної плати між ним та Орендодавцем у 2019 році, яка є однією з істотних умов даних договорів, а відтак визнання поновленим в судовому порядку договору оренди землі та визнання поновленим договору оренди водного об`єкти, за відсутності згоди на це власника земельної ділянки, - суперечить приписам цивільного та земельного законодавства. Переважне право орендаря на укладення договору оренди землі на новий строк, не може домінувати над виключним правом орендодавця, як власника земельної ділянки, щодо користування та розпорядження нею на власний розсуд після закінчення строку дії договору оренди землі.

17.02.2023 до суду від позивача надійшла відповідь на відзив, в якій позивач зазначає, що на виконання пункту 8 цього Договору та у відповідності до ст. 33 Закону України «Про оренду землі» за місяць до спливу строку оренди ОСОБА_1 подав до Рівненської ОДА заяву про поновлення договору оренди та повний пакет документів, який вимагає ст. 33 Закону України «Про оренду землі», а також Методичні рекомендації, затверджені розпорядженням голови Рівненської ОДА №108 від 14.04.2014 року.

Після закінчення терміну договору оренди від Рівненської ОДА не поступило заперечення проти поновлення Договору оренди на новий строк і ОСОБА_1 відкрито продовжував користуватися земельною ділянкою на умовах викладених в Договорі оренди, строк якого закінчився, здійснював заходи по риборозведенню, сплачував орендну плату. Орендодавець будь-якими своїми діями не заперечував проти такого становища.

Отже, між Орендодавцем та ОСОБА_1 з 2019 року до 18 лютого 2022 року (дата зміни власника земельної ділянки) продовжували існувати земельні правовідносини, установлені на підставі Договору оренди, строк якого закінчився.

Позивач посилається на ч. 4 ст. 32 Закону України «Про оренду землі» перехід права власності на орендовану земельну ділянку до іншої особи (у тому числі в порядку спадкування), реорганізація юридичної особи-орендаря не є підставою для зміни умов або припинення договору, якщо інше не передбачено договором оренди землі.

Не внесення пропозиції постійно діючою комісією Гощанської районної адміністрацією з визначення орендної плати за землю за межами населеного пункту щодо встановлення розміру річної орендної плати за земельну ділянку водного фонду площею 13,43 га за межами населеного пункту на території Липківської сільської ради Гощанського району Рівненської області у відсотках в її нормативно-грошової оцінки не можна вважати відмовою Рівненської ОДА в поновленні договору оренди на новий термін.

Зауважує, що Гощанська селищна рада отримує орендну плату відповідно до договору оренди, термін якого закінчився з врахуванням нової нормативно-грошової оцінки земельної ділянки.

Заяви, клопотання, інші процесуальні дії у справі

Ухвалою судді Гощанського районного суду Рівненської області від 10 жовтня 2022 року вказану вище позовну заяву прийнято до розгляду та відкрите провадження у справі, розгляд справи постановлено здійснювати за правилами загального позовного провадження.

Ухвалою судді Гощанського районного суду Рівненської області від 23 лютого 2023 року, підготовче провадження закрито та призначено справу до судового розгляду по суті.

Інші процесуальні дії по справі судом не здійснювалися.

В судовому засіданні позивач ОСОБА_1 та його представник адвокат Пузирко О.О. позовні вимоги підтримали повністю з підстав, викладених у позові та просять їх задовольнити.

Представник відповідача адвокат Міськова О.Г. просила в задоволені позову відмовити з підстав, викладених у відзиві на позов.

Представник третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні відповідача - Рівненська обласна державна адміністрація, в судове засідання не з`явився, хоча про день та час розгляду справи був повідомлений належним чином у передбаченому законом порядку, направив клопотання про розгляд справи без їх участі, проти позовних вимог заперечують повністю.

Фактичні обставини, встановлені судом

Заслухавши учасників судового розгляду, розглянувши матеріали справи, всебічно та повно дослідивши надані докази, суд встановив такі фактичні обставини.

06.04.2009 між Гощанською районною державною адміністрацією (орендодавець) та ОСОБА_1 (орендар) укладено договір оренди землі, за умовами якого орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку для риборозведення, на якій знаходиться ставок за межами населеного пункту с. Липки.

Відповідно до п.п. 2-6 договору оренди землі в оренду передається земельна ділянка площею 13,38 га для риборозведення за рахунок земель водного фонду, що знаходиться на території Липківської сільської ради.

На земельній ділянці знаходяться об`єкти нерухомого майна гідротехнічні споруди, інші об`єкти інфраструктури відсутні.

Земельна ділянка передається в оренду разом з водним плесом 11, 91 га; прибережна захисна смуга 1,466 га, в т.ч. сіножаті 1, 466 га, під гідротехнічними спорудами 0,004 га.

Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 54987,44 грн. Земельна ділянка не має недоліків, що можуть перешкоджати її ефективному використанню.

Згідно із п. 8 договору оренди землі договір укладено на десять років. Після закінчення строку дії договору орендар має переважне право поновити його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 30 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію.

За умовами п. 9 договору оренди землі орендна плата вноситься у грошовій формі та розмірі 2358,64 грн. в рік.

Пунктом 36 договору оренди землі сторонами погоджено, що зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв`язується у судовому порядку.

06.04.2009 позивачем та відповідачем складено і підписано акт приймання-передачі земельної ділянки до договору оренди землі (державна реєстрація від 06.04.2009 № 040959500001), за якими орендодавець надає, а орендар приймає в строки земельну ділянку за межами населених пунктів Липківської сільської ради Гощанського району Рівненської області, загальною площею 13,38 га.

14.04.2009 року між Гощанською районною державною адміністрацією (орендодавець) та ОСОБА_1 (орендар) укладено договір оренди, за умовами якого орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування водний об`єкт (ставок) загального користування якій знаходиться ставок за межами населеного пункту с. Липки для рибозаведення.

За умовами п.п. 7.1. договору оренди водного об`єкта цей договір укладено терміном на десять років починаючи з 06.04.2009.

Відповідно до п. п. 2.1. п. 2 даного договору за використання водного об`єкта загальнодержавного значення орендар вносить орендодавцю плату з розрахунку 10 грн. за 1 га водного дзеркала, що складає 133,80 грн. за рік (згідност. 51 Водного кодексу Україниплата може бути змінена за домовленістю сторін).

Відповідно до п.п. 8.1. п. 8 договору оренди водного об`єкта зміна умов договору здійснюється за взаємною згодою сторін шляхом укладення додаткового договору. У разі недосягнення згоди щодо умов договору спір вирішується у судовому порядку.

15.11.2013 позивачем та відповідачем складено і підписано акт приймання-передачі водного об`єкта в оренду за якими орендодавець надає, а орендар приймає в користування на умовах оренди водний об`єкт (ставок) для риборозведення загальною площею земельної ділянки 13, 38 га, в тому числі площа водного дзеркала 11,91 га, середня глибина водойми 1, 15 м, об`єм води 136, 97 тис. м.куб., що розташований в с. Липки за межами території Липківської сільської ради Гощанського району, загальною площею 13,38 га.

15.02.2019 року позивач звернувся до Рівненської ОДА із заявою про поновлення договору оренди землі, в якому відповідно до ст. 33 Закону України "Про оренду землі" та у зв`язку зі змінами п.5 ст. 122 Земельного кодексу України просив продовжити та внести зміни шляхом укладання додаткової угоди До договору оренди землі, зареєстрованого в Гощанському районному відділі Рівненської регіональної філії ДП "Центр ДЗК" при Держкомземі України, 06.04.2009 року за №040959500001, щодо земельної ділянки площею) 13,38 га (кадастровий номер 5621284400:03:003:0001), яка перебуває в оренді для рибогосподарських потреб на території Липківської сільської ради Гощанського району Рівненської області.

Листом від 17.05.2019 року № 1390/05/1.3-02/19 повідомлено, що питання поновлення договору оренди від 27.03.2009 року (дата вказана в листі не відповідає договору оренди термін якого поновлюється) потребує додаткового розгляду, про результати якого буде повідомлено.

15.02.2019 позивач звернувся до Рівненської обласної адміністрації із клопотанням, в якому просив розглянути питання щодо зменшення розміру орендної плати на земельну ділянку площею 13,3758 га (кадастровий номер 5621284400:03:003:0001), що перебуває на території Липківської сільської ради Гощанського району Рівненської області, в зв`язку з збільшенням розміру грошової оцінки земельної ділянки зменшити відсоткову ставку орендної плати за земельну ділянку.

Внаслідок проведення адміністративно-територіальної реформи в Україні утворилась Гощанська об`єднана територіальна громада і до складу Гощанської селищної ради було включено с.Липки та передані землі сільських рад за межами населених пунктів, в тому числі земельна ділянка (кадастровий номер 5621284400:03:003:0001), яка перебуває в оренді Позивача.

Рішенням Гощанської селищної ради від 08.12.2020 року № 9 земельна ділянка (кадастровий номер 5621284400:03:003:0001) надійшла у власність Гощанської селищної ради, що підтверджую Витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності, яке відбулося 18.02.2022 року.

Рішенням Гощанської селищної ради від 08 квітня 2021 року № 348 були затверджені передавальні акти щодо передачі майна сільських рад, які припиняються в результаті реорганізації шляхом приєднання до Гощанської селищної ради (копія рішення додається).

10 серпня 2022 року на адресу ОСОБА_1 Гощанською селищною радою була направлена вимога про повернення земельної ділянки (копія наявна у матеріалах справи, дана вимога отримана позивачем ).

Відповідно до ч. 1ст. 12 Цивільно процесуального кодексу України, цивільне судочинство здійснюється на засадах змагальності сторін.

Відповідно до ст.ст. 76, 81 Цивільно процесуального кодексу України, доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається, як на підставу своїх вимог та заперечень.

Відповідно до ч. 1ст. 77 Цивільно процесуального кодексу України, належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування.

Матеріалами справи та її фактичними обставинами підтверджено, що 06.04.2009 між позивачем та Гощанською районною державною адміністрацією укладено договір оренди земельної ділянки площею 13,38 га (кадастровий номер 5621284400:03:003:0001), що перебуває в оренді для рибогосподарських потреб (10.07) на території Липківської сільської ради Гощанського району Рівненської області. 01.06.2009 між позивачем та Гощанською районною державною адміністрацією укладено договір оренди водного об`єкта (ставка) загальнодержавного значення, що знаходиться за межами Липківської сільської ради. За умовами вказаних договорів позивач прийняв у користування на умовах строкової оренди земельну ділянку площею 13,38 га (кадастровий номер 5621284400:03:003:0001) та водного об`єкту (ставка) для рибозаведення загальною площею 13,38 га, в тому числі площа водного дзеркала 11,91 га, середня глибина водойми 1,15 м, об`єм води 136,97 тис. м. куб., що розташована в с. Липки за межами території Липківської сільської ради Гощанського району.

Статтею 759 Цивільного кодексу Українипередбачено, що за договором найму (оренди) наймодавець передає або зобов`язується передати наймачеві майно у користування за плату на певний строк. Законом можуть бути передбачені особливості укладення та виконання договору найму (оренди).

Відповідно до ч. 1ст. 760 Цивільного кодексу Українипредметом договору найму може бути річ, яка визначена індивідуальними ознаками і яка зберігає свій первісний вигляд при неодноразовому використанні (неспоживна річ).

Згідно із ч. 1ст. 763 Цивільного кодексу Українидоговір найму укладається на строк, встановлений договором.

Відповідно дост. 792 Цивільного кодексу Україниза договором найму (оренди) земельної ділянки наймодавець зобов`язується передати наймачеві земельну ділянку на встановлений договором строк у володіння та користування за плату. Земельна ділянка може передаватись у найм разом з насадженнями, будівлями, спорудами, водоймами, які знаходяться на ній, або без них. Відносини щодо найму (оренди) земельної ділянки регулюються законом.

Відносини, пов`язані з орендою землі, зокрема, регулюються Земельним кодексом України,Цивільним кодексом України,Законом України «Про оренду землі».

Статтею 1 Закону України «Про оренду землі»(далі - Закон) передбачено, що оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

Відповідно до ст. 3 Закону об`єктами оренди є земельні ділянки, що перебувають у власності громадян, юридичних осіб, комунальній або державній власності.

Статтею 13 Законувизначено, що договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Згідно ізст. 5 Законуорендарями земельних ділянок є юридичні або фізичні особи, яким на підставі договору оренди належить право володіння і користування земельною ділянкою. Орендарями земельних ділянок можуть бути: а) районні, обласні, Київська і Севастопольська міські державні адміністрації, Рада міністрів Автономної Республіки Крим та Кабінет Міністрів України в межах повноважень, визначених законом; б) сільські, селищні, міські, районні та обласні ради, Верховна Рада Автономної Республіки Крим у межах повноважень, визначених законом; в) громадяни і юридичні особи України, іноземці та особи без громадянства, іноземні юридичні особи, міжнародні об`єднання та організації, а також іноземні держави.

Відповідно до ч.ч. 1, 4ст. 51 Водного кодексу Україниу користування на умовах оренди для рибогосподарських потреб, культурно-оздоровчих, лікувальних, рекреаційних, спортивних і туристичних цілей, проведення науково-дослідних робіт можуть надаватися водосховища (крім водосховищ комплексного призначення), ставки, озера та замкнені природні водойми. Водні об`єкти надаються у користування на умовах оренди органами, що здійснюють розпорядження земельними ділянками під водою (водним простором) згідно з повноваженнями, визначенимиЗемельним кодексом України, відповідно до договору оренди, погодженого з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері водного господарства.

Як встановлено судом договір оренди землі від 06.04.2009 та договір оренди водного об`єкта від 14.04.2009 укладено сторонами строком на десять років, тобто до 06.04.2019 та 14.04.2019.

Згідно ізст. 33 Законупо закінченню строку, на який було укладено договір оренди землі, орендар, який належно виконував обов`язки за умовами договору, має переважне право перед іншими особами на укладення договору оренди землі на новий строк (поновлення договору оренди землі). Орендар, який має намір скористатися переважним правом на укладення договору оренди землі на новий строк, зобов`язаний повідомити про це орендодавця до спливу строку договору оренди землі у строк, встановлений цим договором, але не пізніше ніж за місяць до спливу строку договору оренди землі. До листа-повідомлення про поновлення договору оренди землі орендар додає проект додаткової угоди. При поновленні договору оренди землі його умови можуть бути змінені за згодою сторін. У разі недосягнення домовленості щодо орендної плати та інших істотних умов договору переважне право орендаря на укладення договору оренди землі припиняється. Орендодавець у місячний термін розглядає надісланий орендарем лист-повідомлення з проектом додаткової угоди, перевіряє його на відповідність вимогамзакону, узгоджує з орендарем (за необхідності) істотні умови договору і, за відсутності заперечень, приймає рішення про поновлення договору оренди землі (щодо земель державної та комунальної власності), укладає з орендарем додаткову угоду про поновлення договору оренди землі. За наявності заперечень орендодавця щодо поновлення договору оренди землі орендарю направляється лист-повідомлення про прийняте орендодавцем рішення. У разі якщо орендар продовжує користуватися земельною ділянкою після закінчення строку договору оренди і за відсутності протягом одного місяця після закінчення строку договору листа-повідомлення орендодавця про заперечення у поновленні договору оренди землі такий договір вважається поновленим на той самий строк і на тих самих умовах, які були передбачені договором. У цьому випадку укладання додаткової угоди про поновлення договору оренди землі здійснюється із: власником земельної ділянки (щодо земель приватної власності); уповноваженим керівником органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування без прийняття рішення органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування про поновлення договору оренди землі (щодо земель державної або комунальної власності). Керівник органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який уповноважений підписувати додаткову угоду до договору оренди землі щодо земельної ділянки державної або комунальної власності, визначається рішенням цього органу. Додаткова угода до договору оренди землі про його поновлення має бути укладена сторонами у місячний строк в обов`язковому порядку.

Відповідно дост. 30 Законузміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

На підставі розпорядження голови Рівненської обласної державної адміністрації від 14.04.2014 № 108 «Про організацію роботи із забезпечення надання водних об`єктів у користування в Рівненській області, Департаменту екології та природних ресурсів делеговано повноваження укладання від імені облдержадміністрації договорів оренди земель водного фонду та водних об`єктів.

15.02.2019 позивач звернувся до відповідача із листом-повідомленням про поновлення договору оренди землі, в якому у відповідності дост. 33 Закону України «Про оренду землі»та у зв`язку із змінами п. 5ст. 122 Земельного кодексу України,просив поновити та внести зміни шляхом укладання додаткової угоди до договору оренди землі зареєстрованого в Гощанському районному відділі Рівненської регіональної філії ДП «Центр ДЗК» при Держкомземі України від 06.04.2009 за №040959500001 на земельну ділянку площею 13,38 га (кадастровий номер 5621284400:03:003:0001), що перебуває в оренді для рибогосподарських потреб (10.07) на території Липківської сільської ради Гощанського району Рівненської області.

Відповідно до п. 36 Договору оренди водного об`єкта зміна умов договору здійснюється за взаємною згодою сторін шляхом укладення додаткового договору. У разі недосягнення згоди щодо умов договору спір вирішується у судовому порядку.

Таким чином, позивач звернувся до відповідача із повідомленням про поновлення договору оренди землі від 06.04.2009 у межах строку, визначеного сторонами у п. 8 розділу 8 договору оренди землі від 06.04.2009, а саме 15.02.2019.

При цьому, останньому повідомлено про необхідність надання додаткових документів, в тому числі витягу з протоколу засідання постійно діючої комісії районної державної адміністрації по визначенню розміру орендної плати за земельну ділянку водного фонду. В подальшому позивач звертався до Гощанської районної державної адміністрації щодо питання визначенню розміру орендної плати за земельну ділянку водного фонду, яка повідомила позивачу, що дійсно встановлена у договорі орендна плата не відповідає вимогамПодаткового кодексу України, при цьому повноваження щодо розпорядження земельними ділянками водного фонду та водними об`єктами віднесено до компетенції департаменту екології та природних ресурсів Рівненської обласної державної адміністрації у зв`язку з чим повідомлено, що позивачу необхідно звернути до департаменту екології Рівненської обласної державної адміністрації з відповідною ініціативою укладення додаткової угоди до договору оренди земельної ділянки водного фонду з метою приведення його у відповідність до вимог чинного законодавства.

Для застосування положень частин 1-5статті 33 Закону України "Про оренду землі"та визнання за орендарем переважного права на поновлення договору оренди необхідно встановити такі юридичні факти: орендар належним чином виконує свої обов`язки за договором; орендар до спливу строку договору повідомив орендодавця у встановлені строки про свій намір скористатися переважним правом укладення договору на новий строк; до листа-повідомлення орендар додав проект додаткової угоди; орендодавець протягом місяця не повідомив орендаря про наявність заперечень і своє рішення.

Тобто реалізація переважного права на поновлення договору оренди, передбачена у наведеній нормі, можлива лише за умови дотримання встановлених такою нормою процедури і строків.

Для продовження договірних відносин необхідно волевиявлення на це сторін договору, досягнення ними згоди щодо продовження договору із застосуванням переважного права орендаря на продовження договору оренди, у тому числі на змінених умовах (частина 1-5статті 33 Закону України "Про оренду землі") або мовчазна згода сторін договору стосовно поновлення договору на тих самих умовах на той самий строк (частина 6статті 33 Закону України "Про оренду землі").

У розумінні наведених положень законодавства основними відмінностями у застосуванні положень частин 1 - 5тачастини 6 Закону України "Про оренду землі"є умови додаткової угоди (відмінні від попередніх, або ті самі чи тотожні (частини 1 - 5статті 33 цього Закону) та наявність погодження обох сторін щодо істотних умов договору, або ті самі (частина 6статті 33 цього Закону) та строк, в який орендодавець повинен повідомити орендаря про відсутність наміру продовжувати або поновлювати договір оренди (у місячний строк після повідомлення орендаря про намір продовжувати договір оренди земельної ділянки (частини 1 - 5статті 33 цього Закону) чи у місячний строк після закінчення строку дії договору (частина 6статті 33 цього Закону).

Відповідно до частин 1 - 5статті 33 Закону України "Про оренду землі"умови договору оренди землі можуть бути змінені лише за згодою сторін, а у разі недосягнення такої домовленості щодо істотних умов переважне право орендаря на укладення договору оренди землі припиняється; недосягнення сторонами домовленостей щодо істотних умов договору при їх зміні виключає поновлення договору оренди землі з підстав переважного права (частина 4статті 33 Закону України "Про оренду землі").

Вказана правова позиція взаємоузгоджується із правою позицією, викладеною у постанові Верховного Суду від 16.09.2019 у справі № 908/2314/18.

Згідно із ч. 1ст. 15 Законуістотними умовами договору оренди землі є: об`єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки);строк дії договору оренди орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.

Таким чином, встановлення розміру орендної плати є істотною умовою договору оренди землі.

Позивачем не заперечувалося факту необхідності узгодження розміру орендної плати за договором оренди землі, який позивач бажає продовжити, а також факту того, що вказані зміни призведуть до змін істотних умов договору у зв`язку з чим має укладатися додаткова угода про поновлення та внесення змін до договору оренди землі. При цьому, орендодавцем зазначалося про невідповідність розміру орендної плати чинному законодавству. Отже, поновлення договору оренди землі на тих же умовах, що існували станом на день укладення договору, не представляється можливим.

Як вбачається зі змісту Листа РОДА Департаменту екології та природних ресурсів від 17.05.2019 №1390/05/1.3-02/19, на заяву ОСОБА_1 від 15.02.2019, Гощанська районна державна адміністрація листом від 02.05.2019 № 1083/0-03-19 повідомила, що на засіданні постійно діючої комісії з визначення орендної плати за землю, вирішено не вносити пропозиції щодо встановлення розміру річної орендної плати за земельну ділянку водного фонду площею 13,3758 га за межами населеного пункту на території Липківської сільської ради, яка перебуває у користуванні на підставі договору оренди у ОСОБА_1 .

Також, згідно відповіді на запит адвоката Пузирка Олександра (вих. №4749/0/01-31/20 від 05.06.2020), постійно діюча комісія з визначення орендної плати за землю за межами населених пунктів, посилаючись ч. 4 ст. 33 Закону України «Про оренду землі» у разі недосягнення домовленостей щодо орендної плати та інших істотних умов договору про його поновлення, переважне право орендаря на укладення договору оренди припиняється, ухвалено рішення, яким не узгоджено питання щодо встановлення розміру орендної плати за користування земельною ділянкою позивачем, тобто не досягнуто згоди щодо істотної умов, а недосягнення сторонами домовленостей щодо істотних умов договору при їх зміні виключає поновлення договору оренди землі з підстав переважного права.

Судом встановлено та визнається позивачем у заявах по суті, що Гощанська селищна рада згідно вимоги №02-29/2129 від 10.09.2022 про повернення земельної ділянки, орендодавець як власник земельної ділянки зазначив, що не має наміру підписувати додаткову угоду про поновлення договору оренди земельної ділянки.

Зокрема вказує, що строк дії договору оренди землі від 06 квітня 2009 року закінчився ще 06 квітня 2019 року.

Посилаючись на Пункт 21 Договору визначено, що після припинення дії договору орендар повертає орендодавцеві земельну ділянку у стані не гіршому порівняно з тим, у якому він одержав її в оренду.

З поміж інших підстав припинення дії, Договору, згідно з пунктом 37, дія договору припиняється у разі закінчення строку, на який його було укладено.

Статтею 34 Закону України «Про оренду землі» чітко регламентовано, що у разі припинення або розірвання договору оренди землі орендар зобов`язаний повернути орендодавцеві земельну ділянку на умовах, визначених договором. Орендар не має права утримувати земельну ділянку для задоволення своїх вимог до орендодавця.

У разі невиконання орендарем обов`язку щодо умов повернення орендодавцеві земельної ділянки орендар зобов`язаний відшкодувати Орендодавцю завдані збитки.

З моменту набрання чинності Законом № 1423, тобто з 27.05.2021 набрав чинності і пункт 24 Перехідних положень Земельного кодексу України, згідно з яким землями комунальної власності територіальних громад вважається всі землі державної власності, розташовані за межами населених пунктів у межах таких територіальних громад.

18 лютого 2022 року було зареєстровано право комунальної власності Гощанської селищної ради на вказану земельну ділянку. Витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності №300555985.

Про наявність будь - якого правовстановлюючого (або іншого) документу, який би підтверджував законність ФОП ОСОБА_1 , права володіння і користування земельною ділянкою з кадастровим номером 5621284400:03:003:0001, яка перебуває у комунальній власності Гощанської територіальної громади, власнику даної земельної ділянки невідомо, а тому суд приходить до переконання, що будь-які договірні відносини між ними відсутні.

За таких підстав, слід констатувати, що сторони не досягли згоди щодо поновлення договору оренди землі та додаткова угода до договору про його поновлення не була укладена сторонами у місячний строк, як цього вимагала частина 8статті 33 Закону України «Про оренду землі», переважне право орендаря, передбачене ч. 1-5 вказаної статті Закону припинилось, договір оренди припинив свою дію в зв`язку із закінченням строку, на який його було укладено, відповідно до положеньст.31 Закону України «Про оренду землі».

Суд зауважує, що відсутність волевиявлення орендодавця та недосягнення сторонами домовленості щодо істотних умов договору вказує на відсутність підстав для визнання договору оренди земельної ділянки поновленим.

Аналогічна правова позиція неодноразово підтримана Верховним Судом (постанови від 06.12.2019 у справі №454/2313/17, від 17.10.2018 у справі №379/338/16-ц, від 06.04.2020 у справі №378/382/18, від 22.09.2020 у справі №917/130/19, від 10.06.2019 р. у справі №313/435/17, від 10 серпня 2022 року у справі №379/661/21, від 22 лютого 2023 року у справі №954/1000/20).

Окрім того, Верховний Суд у постанові від 22.05.2019 у справі №709/1899/17 вказав на відсутність в орендодавця обов`язку обґрунтовувати свою відмову в поновленні договору оренди.

У постанові від 28.09.2020 у справі №272/440/18 Верховний Суд також вказав на те, що у разі незгоди орендодавця у поновленні договору оренди, направленої орендарю у місячний строк до закінчення строку його дії, переважне право на укладення договору оренди землі припиняється, тому що переважне право орендаря на укладення договору оренди землі на новий строк, не може домінувати над виключним правом орендодавця, як власника земельної ділянки, щодо користування та розпорядження нею на власний розсуд після закінчення строку дії договору оренди землі.

Суд зазначає, що за змістом частини 1статті 627 ЦК Українисторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цьогоКодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.

З урахуванням норм статей319,626 ЦК України, реалізація переважного права на поновлення договору оренди, яка передбачена частиною 1статті 33 Закону України «Про оренду землі», можлива лише за умови дотримання встановленої цією нормою процедури та наявності волевиявлення сторін.

На це також неодноразово вказував Верховний Суд в постановах від 27.06.2019 р. у справі №312/275/17, від 22.05.2019 р. у справі №709/1899/17, від 16.01.2019 р. у справі №375/1125/15-ц, від 21.11.2018 р. у справі №693/9/18.

Отже, враховуючи відсутність волевиявлення Гощанської селищної ради на поновлення строку дії договору та направлення відповідачем 10.09.2022 - Гощанською селищною радою вимоги про повернення земельної ділянки і як наслідок неузгодження сторонами істотних умов договору, які орендар пропонував орендодавцю, суд вважає за необхідне відмовити у задоволенні вимоги позивача про визнання укладеною додаткової угоди до договору від 06.04.2009 року між ОСОБА_1 та Гощанською селищною радою.

Встановлення зазначених обставин є самостійною та достатньою підставою для відмови у задоволенні означених позовних вимог безвідносно до інших обставин справи.

З огляду на вищенаведене, беручи до уваги всі встановлені судом факти і відповідні їм правовідносини, належність, допустимість і достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок у їх сукупності, суд доходить висновку про відмову у задоволенні позову ОСОБА_1 до Гощанської селищної ради, про визнання договору оренди поновленим та визнання додаткової угоди укладеною.

Відповідно до п. 2 ч. 2ст. 141 ЦПК України, судовий збір покладається на позивача.

Керуючись ст.ст.12, 81, 200, 263-265 ЦПК України, суд

УХВАЛИВ:

В задоволенні позову ОСОБА_1 до Гощанської селищної ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні відповідача: Рівненська обласна державна адміністрація, про визнання договорів оренди поновленими, відмовити повністю.

Апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення.

Апеляційна скарга подається безпосередньодо Рівненського апеляційного суду.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручені у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження на рішення суду - якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Строк на апеляційне оскарження може бути також поновлений в разі пропуску з інших поважних причин, крім випадків, зазначених у частині другійстатті 358 ЦПК України.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повне судове рішення виготовлено 27.06.2023.

Позивач: ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНКОПП: НОМЕР_1 , місце проживання: АДРЕСА_1 .

Відповідач: Гощанська селищна рада, місцезнаходження: 35400, Рівненська область, Рівненський район, смт Гоща, вул. Незалежності 72. ЄДРПОУ: 04385416.

Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні відповідача: Рівненська обласна державна адміністрація, місцезнаходження: вул. Просвіти, буд. 2, м. Рівне Рівненська область, 33013. ЄДРПОУ:13986712.

Суддя Д.В. Пацко

СудГощанський районний суд Рівненської області
Дата ухвалення рішення19.06.2023
Оприлюднено28.06.2023
Номер документу111793523
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема договорів (крім категорій 301000000-303000000), з них оренди

Судовий реєстр по справі —557/1235/22

Рішення від 27.02.2024

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Горплюк А.М.

Рішення від 27.02.2024

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Горплюк А.М.

Ухвала від 15.02.2024

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Горплюк А.М.

Ухвала від 01.02.2024

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Горплюк А.М.

Ухвала від 11.01.2024

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Горплюк А.М.

Ухвала від 14.12.2023

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Горплюк А.М.

Ухвала від 04.12.2023

Цивільне

Рівненський апеляційний суд

Гордійчук С. О.

Постанова від 23.11.2023

Цивільне

Рівненський апеляційний суд

Гордійчук С. О.

Рішення від 23.11.2023

Цивільне

Рівненський апеляційний суд

Гордійчук С. О.

Ухвала від 04.09.2023

Цивільне

Рівненський апеляційний суд

Гордійчук С. О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні