Рішення
від 15.05.2023 по справі 160/6810/22
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

15 травня 2023 року Справа № 160/6810/22

Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Озерянської С.І., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін в письмовому провадженні у місті Дніпрі адміністративну справу за адміністративним позовом Департаменту житлово-комунального господарства та будівництва Кам`янської міської ради до Північно-східного офісу Держаудитслужби про визнання протиправним та скасування висновку,-

ВСТАНОВИВ :

11.05.2022 року Департамент житлово-комунального господарства та будівництва Кам`янської міської ради звернувся до Дніпропетровського окружного адміністративного суду із позовною заявою до Північно-східного офісу Держаудитслужби в якій просить: визнати протиправним та скасувати висновок Північно-східного офісу Держаудитслужби, оприлюднений на веб-порталі Уповноваженого органу з питань закупівель 02 травня 2022 року, про результати моніторингу закупівлі за кодом CPV -«Послуги з озеленення територій та утримання зелених насаджень (викошування та згрібання скошеної трави на території міста, стрижка живоплоту) (за ДК 021:2015 - код 77310000-6 - Послуги з озеленення територій та утримання зелених насаджень) (ідентифікатор закупівлі UA-2021-11-30-006585-Ь) - в повному обсязі.

В обґрунтування позовної заяви позивачем зазначено, що Департаментом житлово-комунального господарства та будівництва Кам`янської міської ради було проведено закупівлю за кодом СРУ - «Послуги з озеленення територій та утримання зелених насаджень (викошування та згрібання скошеної трави на території міста, стрижка живоплоту) (за ДК 021:2015 - код 77310000-6 - Послуги з озеленення територій та утримання зелених насаджень) (ідентифікатор закупівлі ІІА-2021-11-30-006585-Ь). Північно-східним офісом Держаудитслужби за результатами моніторингу відповідної закупівлі було складено висновок (оприлюднено в електронній системі закупівель від 02.05.2022), яким було встановлено порушення законодавства у сфері публічних закупівель. У висновку зазначено, що позивач порушив вимоги Постанови Кабінету Міністрів України від 11.10.2016 № 710 «Про ефективне використання державних коштів». Північно-східний офіс Держаудитслужби в оскаржуваному висновку вказує, що замовник посилання на сторінку власного веб-сайту головного розпорядника бюджетних коштів, на якому розміщено інформацію про обкутування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру витрат, очікуваної вартості предмета закупівлі, не надав, а сайт Кам`янської міської ради не відображає жодної інформації, чим порушено вимоги Постанови Кабінету Міністрів України від 11.10.2016 № 710 «Про ефективне використання державних коштів». Згідно пункту 11 частини 1 статті 8 Закону України «Про правовий режим воєнного стану», в Україні або в окремих її місцевостях, де введено воєнний стан, військове командування разом із військовими адміністраціями (у разі їх утворення) можуть самостійно або із залученням органів виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування запроваджувати та здійснювати в межах тимчасових обмежень конституційних прав і свобод людини і громадянина, а також прав і законних інтересів юридичних осіб, передбачених указом Президента України про введення воєнного стану, такі заходи правового режиму воєнного стану: регулювати у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, роботу постачальників електронних комунікаційних мереж та/або послуг, поліграфічних підприємств, видавництв, телерадіоорганізацій, телерадіоцентрів та інших підприємств, установ, організацій і закладів культури та засобів масової інформації, а також використовувати місцеві радіостанції, телевізійні центри та друкарні для військових потреб і проведення роз`яснювальної роботи серед військ і населення; забороняти роботу приймально-передавальних радіостанцій особистого і колективного користування та передачу інформації через комп`ютерні мережі. Дніпро Асоціація міст України через електронну пошту звернулася до Кам`янської міської ради з вимогою прибрати інформацію з сайту міської ради. У зв`язку з цим тимчасове припинення функціонування сайту Кам`янської міської ради спричинене воєнним станом в країні та обґрунтовується Законом України «Про правовий режим воєнного стану» та зверненням Дніпро Асоціації міст України. Таким чином позивач виконав всі вимоги Закону України «Про публічні закупівлі» та не порушував законодавства у сфері публічних закупівель, ствердження ж відповідача викладені у оскаржуваному висновку являються необґрунтованими. Вимоги контролюючого органу про усунення виявлених порушень законодавства повинні бути сформовані внаслідок реалізації контролюючим органом своєї компетенції (завдань і функцій відповідно до законодавства), містити чіткі, конкретні і зрозумілі, приписи на адресу підконтрольного суб`єкту (об`єкту контролю, його посадових осіб), які є обов`язковими до виконання останнім. При цьому «законність» письмової вимоги контролюючого органу безумовно передбачає її обґрунтованість, тобто наявність підстав для її скерування адресату. Разом з тим, зазначивши у Висновку про необхідність «здійснити заходи направлені на недопущення встановлених порушень у подальшому» Відповідач не конкретизував, методику, правову базу притягнення до відповідальності осіб. У зв`язку з цим відповідач не зазначив чітких вимог та/або рекомендацій щодо способу усунення виявлених під час моніторингу порушень.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 16.05.2022 року позовну заяву Департаменту житлово-комунального господарства та будівництва Кам`янської міської ради до Північно-східного офісу Держаудитслужби про визнання протиправним та скасування висновку залишено без руху.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 07.11.2022 року позовну заяву Департаменту житлово-комунального господарства та будівництва Кам`янської міської ради до Північно-Східного офісу Держаудитслужби про визнання протиправним та скасування висновку, повернуто позивачу.

Постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 25.01.2023 року ухвалу Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 07 листопада 2022 року у справі №160/6810/22 скасовано і направлено справу для продовження розгляду до суду першої інстанції.

Відповідно до розпорядження № 77д від 24.02.2023 року призначено повторний автоматизований розподіл по справі №160/6810/22 за позовом Департаменту житлово-комунального господарства та будівництва Кам`янської міської ради до Північно-східного офісу Держаудитслужби про визнання протиправним та скасування висновку.

Відповідно до повторного автоматизованого розподілу судової справи адміністративна справа №160/6810/22 була розподілена судді Озерянській С.І.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 28.02.2023 року, продовжено Департаменту житлово-комунального господарства та будівництва Кам`янської міської ради строк для усунення недоліків позовної заяви Департаменту житлово-комунального господарства та будівництва Кам`янської міської ради до Північно-східного офісу Держаудитслужби про визнання протиправним та скасування висновку на 10 днів з дня отримання копії цієї ухвали, в порядку та спосіб встановлені ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 16.05.2022 року.

В зазначений строк позивачем були усунуті недоліки позовної заяви.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 15.03.2023 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі № 160/6810/22 за позовом Департаменту житлово-комунального господарства та будівництва Кам`янської міської ради до Північно-східного офісу Держаудитслужби про визнання протиправним та скасування висновку. Розглядати справу ухвалено за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін.

Правом подання відзиву на позов (у разі заперечення проти позову) Північно-східний офіс Держаудитслужби не скористався.

Відповідно до частини 6 статті 162 Кодексу адміністративного судочинства України, у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Згідно з частиною 5 статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.

Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору, суд встановив та зазначає наступне.

Департамент Житлово-комунального господарства та будівництва Кам`янської міської ради ( код ЄДРПОУ 34827358) зареєстровано в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 01.07.2021 року. Основним видом діяльності за КВЕД є: 84.11 Державне управління загального характеру.

Відповідно висновку про результати процедури закупівлі UA-2021-11-30-006585-b від 02.05.2022 року, 22.04.2022 року Північно-східним офісом Держаудитслужби розпочато моніторинг відкритих торгів з публікацією англійською мовою викошування газонів тримером на рівнинах, 240000000UAN, 77310000-6, ДК021, 12535900,м.кв.; викошування газонів тримером на схилах, 240000000 UAN, 77310000-6, ДК021, 70000,м.кв.;згрібання скошеної трави та порослі, 24000000 UAN, 77310000-6, ДК021,912600 м.кв.; стрижка живоплоту, 24000000 UAN, 77310000-6, ДК021, 198000 пог. метр.

Згідно констатуючої частини оскаржуваного висновку за результатами моніторингу процедури закупівлі, моніторингом питання дотримання вимог Постанови № 710 в частині оприлюднення обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі шляхом розміщення на власному веб-сайті (або на офіційному веб-сайті головного розпорядника бюджетних коштів, суб`єкта управління об`єктами державної власності, що здійснює функції з управління суб`єктом господарювання державного сектору економіки) протягом п`яти робочих днів з дня оприлюднення оголошення про проведення конкурентної процедури закупівель, встановлено. Відповідно до OpenBudget - Державний веб-портал бюджету для громадян (https//ореnbudget.gov.ua/spending-agencies/34827358/ргоfiІе) Замовник є головним розпорядником бюджетних коштів місцевого бюджету. З метою з`ясування наявності ознак порушень органом державного фінансового контролю в ході моніторингу через електронну систему закупівель було надано запит замовнику щодо документального обґрунтування виконання вимог Постанови № 710. У своїй відповіді замовник зазначив: «Також повідомляємо, що департамент не має власного веб сайту, тому всю необхідну інформацію розміщуємо на сайті Кам`янської міської ради (https //каm.gov.ua». Однак, при переході по зазначеному в поясненні посиланні на сайт Кам`янської міської ради відображена наступна інформація: «Сторінка, яку ви шукаєте, має іншу адресу або невірний шлюз». Будь-яких інших посилань чи додаткової інформації в поясненні Замовником не надано. Натомість пунктом 4-1 Постанови № 710 чітко визначено обов`язок «головним розпорядникам бюджетних коштів (розпорядникам бюджетних коштів нижчого рівня), суб`єктам господарювання державного сектору економіки з метою прозорого, ефективного та раціонального використання коштів забезпечити: обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі; оприлюднення обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі шляхом розміщення на власному веб-сайті (або на офіційному веб-сайті головного розпорядника бюджетних коштів, суб`єкта управління об`єктами державної власності, що здійснює функції з управління суб`єктом господарювання державного сектору економіки) протягом п`яти робочих днів з дня оприлюднення оголошення про проведення конкурентної процедури закупівель або повідомлення про намір укласти договір про закупівлю за результатами переговорної процедури закупівель». Таким чином, моніторингом питання дотримання вимог Постанови № 710 встановлено порушення пункту 4-1 Постанови № 710.

Відповідно до пункту 3 Констатуючої частини висновку за результатом моніторингу процедури закупівлі UA-2021-11-30-006585-d, з огляду на встановлені порушення законодавства у сфері закупівель та з огляду на відсутність механізму їх усунення, керуючись статтями 5 та 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» та статтею 8 Закону України «Про публічні закупівлі», Держаудитслужба зобов`язує здійснити заходи направлені на недопущення встановлених порушень у подальшому, зокрема шляхом притягнення до відповідальності осіб, якими допущені порушення та протягом п`яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття таких заходів.

Не погоджуючись з прийнятим висновком, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам та вирішуючи спір по суті заявлених позовних вимог, суд виходить з наступного.

Частиною 2 статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави та територіальної громади встановлені в Законі України «Про публічні закупівлі» від 25 грудня 2015 року № 922-VIII (Закон № 922-VIII).

За визначенням у пункту 14 частини 1 статті 1 Закону України «Про публічні закупівлі», моніторинг процедури закупівлі - аналіз дотримання замовником законодавства у сфері публічних закупівель під час проведення процедури закупівлі, укладення договору про закупівлю та протягом його дії з метою запобігання порушенням законодавства у сфері публічних закупівель.

Частиною 1 статті 7 Закону України «Про публічні закупівлі» встановлено, що уповноважений орган здійснює регулювання та реалізує державну політику у сфері закупівель у межах повноважень, визначених цим Законом.

За частиною 1 статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі» моніторинг процедури закупівлі здійснюють центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю, та його міжрегіональні територіальні органи (далі - органи державного фінансового контролю).

Моніторинг процедури закупівлі здійснюється протягом проведення процедури закупівлі, укладення договору про закупівлю та його дії.

Моніторинг процедури закупівлі не проводиться на відповідність тендерної документації вимогам частини четвертої статті 22 цього Закону.

Моніторинг процедур закупівель здійснюється також щодо процедур закупівель, особливості яких передбачені у законах, що визначені у частинах восьмій та дев`ятій статті 3 цього Закону.

Згідно із частиною 2 статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі» рішення про початок моніторингу процедури закупівлі приймає керівник органу державного фінансового контролю або його заступник (або уповноважена керівником особа) за наявності однієї або декількох із таких підстав: 1) дані автоматичних індикаторів ризиків; 2) інформація, отримана від органів державної влади, народних депутатів України, органів місцевого самоврядування, про наявність ознак порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель; 3) повідомлення в засобах масової інформації, що містять відомості про наявність ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель; 4) виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель; 5) інформація, отримана від громадських об`єднань, про наявність ознак порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, виявлених за результатами громадського контролю у сфері публічних закупівель відповідно до статті 7 цього Закону.

Для аналізу даних, що свідчать про ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, може використовуватися: інформація, оприлюднена в електронній системі закупівель; інформація, що міститься в єдиних державних реєстрах; інформація в базах даних, відкритих для доступу центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю.

Відповідно до частини 6 статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі» за результатами моніторингу процедури закупівлі посадова особа органу державного фінансового контролю складає та підписує висновок про результати моніторингу процедури закупівлі (далі - висновок), що затверджується керівником органу державного фінансового контролю або його заступником. Такий висновок підлягає оприлюдненню в електронній системі закупівель протягом трьох робочих днів з дня його складання.

За змістом частини сьомої статті 8 цього Закону у висновку обов`язково зазначаються: 1) найменування, місцезнаходження та ідентифікаційний код замовника в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, щодо якого здійснювався моніторинг процедури закупівлі; 2) назва предмета закупівлі із зазначенням коду за Єдиним закупівельним словником (у разі поділу на лоти такі відомості повинні зазначатися щодо кожного лота) та назви відповідних класифікаторів предмета закупівлі і частин предмета закупівлі (лотів) (за наявності) та його очікувана вартість; 3) унікальний номер оголошення про проведення конкурентної процедури закупівлі, присвоєний електронною системою закупівель, та/або унікальний номер повідомлення про намір укласти договір про закупівлю у разі застосування переговорної процедури закупівлі; 4) опис порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, виявленого за результатами моніторингу процедури закупівлі; 5) зобов`язання щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель.

У висновку може зазначатися додаткова інформація, визначена органом державного фінансового контролю.

За приписами частини 2 статті 2 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» від 26.01.1993 року №2939 (Закон №2939) державний фінансовий контроль забезпечується органом державного фінансового контролю через проведення державного фінансового аудиту, інспектування, перевірки закупівель та моніторингу закупівель.

Відповідно до статті 5 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» контроль за дотриманням законодавства у сфері закупівель здійснюється шляхом проведення моніторингу закупівлі у порядку, встановленому Законом України «Про публічні закупівлі», проведення перевірки закупівель, а також під час державного фінансового аудиту та інспектування. Моніторинг закупівлі здійснюється за місцезнаходженням органу державного фінансового контролю.

Постановою Кабінету Міністрів України №43 від 03.02.2016, затверджено Положення про Державну аудиторську службу України. Державна аудиторська служба України (Держаудитслужба) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра фінансів та який реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю.

Держаудитслужба, відповідно до п.п.3 п.4 Положення, реалізує державний фінансовий контроль через здійснення: державного фінансового аудиту; перевірки державних закупівель; інспектування (ревізії); моніторингу закупівель.

Відповідно до пункту 7 Положення, Держаудитслужба здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку міжрегіональні територіальні органи.

Щодо встановлених у висновку порушень, суд зазначає.

Відповідач у Висновку про результати моніторингу процедури закупівлі вказав на порушення позивачем пункту 4-1постанови Кабінету Міністрів України від 11.10.2016 року №710 «Про ефективне використання державних коштів» в частині не оприлюднення замовником інформації про обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі на власному веб- сайті.

Північно-східним офісом Держаудитслужби поставлено замовнику питання яким чином та на підставі яких документів ним здійснено обґрунтування розміру витрат, технічних та якісних характеристик предмета закупівлі та визначено його очікувану вартість. Також запропоновано надати посилання на сторінку власного веб-сайту (або на офіційного веб-сайту головного розпорядника бюджетних коштів, суб`єкта управління об`єктами державної власності, що здійснює функції з управління суб`єктом господарювання державного сектору економіки) на якому розміщено обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру витрат, очікуваної вартості предмета закупівлі.

За поясненнями замовника, замовник самостійно визначив необхідні технічні характеристики предмета закупівлі послуг «Послуги з озеленення територій та утримання зелених насаджень (викошування та згрібання скошеної трави на території міста, стрижка живоплоту) на основі СРV за ДК 021:2015 - код 77310000-6 - Послуги з озеленення територій та утримання зелених насаджень (інформацію опубліковано в електронній системі закупівель за номером ID UA-2021-11-30-006585-b). Замовник самостійно визначив необхідні технічні характеристики предмета закупівлі, виходячи зі специфіки предмета закупівлі, керуючись принципами здійснення закупівель та з дотриманням норм чинного законодавства. Очікувану вартість визначено керуючись річною потребою, спіставляючи очікувану вартість закупівлі з попередніми роками. Необхідні технічні характеристики предмета закупівлі передбачені у Додатку 3 до тендерної документації, а також проектом договору передбачено, що послуги повинні надаватися виконавцем з належною якістю та відповідно до норм чинного законодавства України, характеристик, правил тощо з врахуванням застосування заходів із захисту довкілля. Обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі розміщено на https://ргоzorro.gov.ua. Також повідомлено, що департамент не має власного веб сайту, тому всю необхідну інформацію розміщує на сайті Кам`янської міської ради http://kam.gov.ua.

Відповідно до частини 1 статті 10 Закону України «Про публічні закупівлі», замовник самостійно та безоплатно через авторизовані електронні майданчики оприлюднює в електронній системі закупівель у порядку, встановленому Уповноваженим органом та цим Законом, інформацію про закупівлю, зокрема, оголошення про проведення конкурентних процедур закупівель, тендерну документацію та проект договору про закупівлю: оголошення про проведення відкритих торгів - не пізніше ніж за 15 днів до кінцевого строку подання тендерних пропозицій, якщо вартість закупівлі не перевищує межі, встановлені у частині третій цієї статті, та не пізніше 30 днів у разі перевищення таких меж (пункт 3); зміни до тендерної документації та роз`яснення до неї (у разі наявності) у машинозчитувальному форматі - протягом одного дня з дня прийняття рішення про їх внесення або надання роз`яснень (пункт 3).

Частиною 1 статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі» встановлено, що тендерна документація безоплатно оприлюднюється замовником разом з оголошенням про проведення конкурентних процедур закупівель в електронній системі закупівель для загального доступу шляхом заповнення полів в електронній системі закупівель. Тендерна документація не є об`єктом авторського права та/або суміжних прав.

За змістом частини 2 статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі» у тендерній документації зазначаються такі відомості, зокрема, інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, у тому числі відповідну технічну специфікацію (у разі потреби - плани, креслення, малюнки чи опис предмета закупівлі). Технічні, якісні характеристики предмета закупівлі та технічні специфікації до предмета закупівлі повинні визначатися замовником з урахуванням вимог, визначених частиною четвертою статті 5 цього Закону (пункт 3).

11.10.2016 Кабінетом Міністрів України було прийнято постанову №710 «Про ефективне використання державних коштів».

Відповідно до підпункту 1 пункту 4 вказаної постанови (із змінами) рекомендовано з урахуванням затверджених цією постановою заходів органам місцевого самоврядування - затвердити заходи щодо ефективного та раціонального використання бюджетних коштів, а також забезпечити оприлюднення обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, його очікуваної вартості та/або розміру бюджетного призначення на власному веб-сайті протягом п`яти робочих днів з дня оприлюднення оголошення про проведення конкурентної процедури закупівель або повідомлення про намір укласти договір про закупівлю за результатами переговорної процедури закупівель.

В подальшому постановою Кабінету Міністрів України від 16.12. 2020 р. № 1266 «Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 1 серпня 2013 р. № 631 і від 11 жовтня 2016 р. № 710» постанову доповнено пунктом 4-1, відповідно до якого встановлено:

«Головним розпорядникам бюджетних коштів (розпорядникам бюджетних коштів нижчого рівня), суб`єктам господарювання державного сектору економіки з метою прозорого, ефективного та раціонального використання коштів забезпечити:

обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі;

оприлюднення обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі шляхом розміщення на власному веб-сайті (або на офіційному веб-сайті головного розпорядника бюджетних коштів, суб`єкта управління об`єктами державної власності, що здійснює функції з управління суб`єктом господарювання державного сектору економіки) протягом п`яти робочих днів з дня оприлюднення оголошення про проведення конкурентної процедури закупівель або повідомлення про намір укласти договір про закупівлю за результатами переговорної процедури закупівель.».

Визначення головних розпорядників бюджетних коштів наведено у пункті 18 частини 1 статті 1 Бюджетного кодексу України, відповідно якого головні розпорядники бюджетних коштів - бюджетні установи в особі їх керівників, які відповідно до статті 22 цього Кодексу отримують повноваження шляхом встановлення бюджетних призначень.

Бюджетні установи - органи державної влади, органи місцевого самоврядування, а також організації, створені ними у встановленому порядку, що повністю утримуються за рахунок відповідно державного бюджету чи місцевого бюджету. Бюджетні установи є неприбутковими (п.12 ч. 1 ст.1 Бюджетного кодексу України).

Відповідно до пунктів 1.1., 5.5. Положення про департамент житлово-комунального господарства та будівництва Кам`янської міської ради, затвердженого рішенням міської ради від 23.06.2021 №217-08/VIII, Департамент житлово-комунального господарства та будівництва Кам`янської міської ради (далі - департамент) є виконавчим органом Кам`янської міської ради, що утворюється Кам`янською міською радою (код ЄДРПОУ - 24604168). Департамент є підзвітним та підконтрольним міській раді, підпорядкований міському голові, виконавчому комітету міської ради.

Департамент утримується за рахунок коштів міського бюджету. Гранична чисельність, фонд оплати праці працівників, кошторис доходів та видатків департаменту затверджує міська рада.

Тобто, позивач є установою, яка створена органом місцевого самоврядування та повністю утримується за рахунок місцевого бюджету, а тому є бюджетною установою та розпорядником бюджетних коштів, що підтверджується інформацією з Єдиного реєстру розпорядників та одержувачів бюджетних коштів Державної казначейської служби України та підпадає під застосування п. 4-1 постанови Кабінету Міністрів України «Про ефективне використання державних коштів».

Виходячи з наведеного, відповідач обґрунтовано вказав про порушення позивачем п. 4-1 постанови Кабінету Міністрів України «Про ефективне використання державних коштів».

Вказаний пункт носить імперативний, обов`язковий а не рекомендований характер, який зобов`язує оприлюднювати обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі шляхом розміщення на власному веб-сайті (або на офіційному веб-сайті головного розпорядника бюджетних коштів, суб`єкта управління об`єктами державної власності, що здійснює функції з управління суб`єктом господарювання державного сектору економіки) протягом п`яти робочих днів з дня оприлюднення оголошення про проведення конкурентної процедури закупівель або повідомлення про намір укласти договір про закупівлю за результатами переговорної процедури закупівель.

Щодо тверджень позивача з посиланням на частину 1 статті 8 Закону України «Про правовий режим воєнного стану», суд зазначає наступне.

Так, 24 лютого 2022 року у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України Указом Президента України № 64/2022 введено воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб.

У подальшому, Указом Президента України від 14.03.2022 року № 133/22 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 26 березня 2022 року строком на 30 діб. Указом Президента України від 18.04.2022 року № 259/2022 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 25 квітня 2022 року строком на 30 діб. Указом Президента України від 17.05.2022 року № 341/2022 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 25 травня 2022 року строком на 90 діб. Указом Президента України від 12.08.2022 року № 573/2022 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 23 серпня 2022 року строком на 90 діб. Указом Президента України від 07.11.2022 року № 757/2022 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 21 листопада 2022 року строком на 90 діб. Указом Президента України від 06 лютого 2023 року № 58/2023 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 19 лютого 2023 року строком на 90 діб. Указом Президента України від 01 травня 2023 року № 254/2023 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 20 травня 2023 року строком на 90 діб.

Згідно зі статтею 1 Закону України від 12.05.2015 №389-VIII «Про правовий режим воєнного стану» воєнний стан - це особливий правовий режим, що вводиться в Україні або в окремих її місцевостях у разі збройної агресії чи загрози нападу, небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності та передбачає надання відповідним органам державної влади, військовому командуванню, військовим адміністраціям та органам місцевого самоврядування повноважень, необхідних для відвернення загрози, відсічі збройної агресії та забезпечення національної безпеки, усунення загрози небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності, а також тимчасове, зумовлене загрозою, обмеження конституційних прав і свобод людини і громадянина та прав і законних інтересів юридичних осіб із зазначенням строку дії цих обмежень.

Відповідно до частини першої статті 10 Закону України від 12.05.2015 №389-VIII «Про правовий режим воєнного стану» у період воєнного стану не можуть бути припинені повноваження Президента України, Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України, Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини, а також судів, органів прокуратури України, органів, що здійснюють оперативно-розшукову діяльність, досудове розслідування, та органів, підрозділи яких здійснюють контррозвідувальну діяльність.

Відповідно пункту 11 частини 1 статті 8 Закону України «Про правовий режим воєнного стану», в Україні або в окремих її місцевостях, де введено воєнний стан, військове командування разом із військовими адміністраціями (у разі їх утворення) можуть самостійно або із залученням органів виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування запроваджувати та здійснювати в межах тимчасових обмежень конституційних прав і свобод людини і громадянина, а також прав і законних інтересів юридичних осіб, передбачених указом Президента України про введення воєнного стану, такі заходи правового режиму воєнного стану: регулювати у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, роботу постачальників електронних комунікаційних мереж та/або послуг, поліграфічних підприємств, видавництв, телерадіоорганізацій, телерадіоцентрів та інших підприємств, установ, організацій і закладів культури та медіа, а також використовувати місцеві радіостанції, телевізійні центри та друкарні для військових потреб і проведення роз`яснювальної роботи серед військ і населення; забороняти роботу приймально-передавальних радіостанцій особистого і колективного користування та передачу інформації через комп`ютерні мережі.

Отже, в період воєнного стану можлива заборона роботи приймально-передавальних радіостанцій особистого і колективного користування та передачі інформації через комп`ютерні мережі, проте, зазначені обмеження можуть бути введені військовим командуванням разом із військовими адміністраціями (у разі їх утворення).

Відповідно до статуту Всеукраїнської асоціації органів місцевого самоврядування «Асоціація міст України», Всеукраїнська асоціація органів місцевого самоврядування «Асоціація міст України» (далі - Асоціація) є добровільним неприбутковим об`єднанням міських рад, що створене ними з метою більш ефективного здійснення своїх повноважень, узгодження дій органів місцевого самоврядування міського рівня щодо захисту прав та інтересів територіальних громад міст, сприяння їх соціально-економічному та культурному розвитку.

Згідно з Положенням про Дніпропетровське регіональне відділення Всеукраїнської асоціації органів місцевого самоврядування «Асоціація міст України» в редакції, затверджена Рішенням Правління АМУ 09 грудня 2016 року, РВ АМУ утворюється з метою ефективної реалізації мети і завдань Всеукраїнської асоціації органів місцевого самоврядування «Асоціація міст України» (далі Асоціація), забезпечення узгоджувальної координації органів місцевого самоврядування та їх об`єднань щодо захисту прав та інтересів територіальних громад на регіональному рівні, реалізації рішень органів управління Асоціації за умови наявності в області не менше трьох членів Асоціації. РВ АМУ виступає на регіональному рівні від імені Асоціації, є юридичною особою, має самостійний кошторис, печатки, штампи і бланки з найменуванням Асоціації і власним найменуванням та інші реквізити, вправі відкривати поточні рахунки в установах банків, укладати угоди, мати власне майно та майнові і немайнові права.

До повноважень РВ АМУ віднесені наступні:

1) сприяє становленню та розвитку місцевого самоврядування в регіоні;

2) захищає права та інтереси членів Асоціації на регіональному рівні, а також через органи управління Асоціації у вищих та центральних органах влади;

3) організовує виконання статутних завдань Асоціації, реалізацію рішень її керівних органів та органів управління;

4) здійснює інформаційну, аналітичну, консультативну та навчально-методичну діяльність у сфері соціально-економічного розвитку на регіональному рівні;

5) сприяє інформаційному забезпеченню органів місцевого самоврядування, бере участь у створені інформаційних фондів та банків даних;

6) вивчає та розповсюджує передовий досвід з питань діяльності органів місцевого самоврядування;

7) обирає делегатів уповноважених представників органів місцевого самоврядування на конференції Асоціації;

8) подає пропозиції щодо формування Правління Асоціації відповідно до принципу рівного представництва;

9) співпрацює з іншими РВ АМУ;

10) здійснює інші повноваження, передбачені Статутом Асоціації.

Отже, оскільки Дніпропетровське регіональне відділення Всеукраїнської асоціації органів місцевого самоврядування «Асоціація міст України», яке виступає на регіональному рівні від імені Асоціації, яка в свою чергу є добровільним неприбутковим об`єднанням міських рад, вимога Дніпро Асоціація міст України через електронну пошту прибрати інформацію з сайту міської ради. У зв`язку з цим тимчасове припинення функціонування сайту Кам`янської міської ради спричинене воєнним станом в країні та обґрунтовується Законом України «Про правовий режим воєнного стану» та зверненням Дніпро Асоціації міст України не є обов`язковою в розумінні пункту 11 частини 1 статті 8 Закону України «Про правовий режим воєнного стану».

Проте вимоги п. 4-1 постанови Кабінету Міністрів України «Про ефективне використання державних коштів носять імперативний, обов`язковий, а не рекомендований характер, який зобов`язує оприлюднювати обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі шляхом розміщення на власному веб-сайті (або на офіційному веб-сайті головного розпорядника бюджетних коштів, суб`єкта управління об`єктами державної власності, що здійснює функції з управління суб`єктом господарювання державного сектору економіки) протягом п`яти робочих днів з дня оприлюднення оголошення про проведення конкурентної процедури закупівель або повідомлення про намір укласти договір про закупівлю за результатами переговорної процедури закупівель.

Отже, Департамент житлово-комунального господарства та будівництва Кам`янської міської ради повинен був оприлюднити обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі шляхом розміщення на власному веб-сайті (або на офіційному веб-сайті головного розпорядника бюджетних коштів, суб`єкта управління об`єктами державної власності, що здійснює функції з управління суб`єктом господарювання державного сектору економіки) протягом п`яти робочих днів з дня оприлюднення оголошення про проведення конкурентної процедури закупівель або повідомлення про намір укласти договір про закупівлю за результатами переговорної процедури закупівель, проте в порушення пункту 4-1 Постанови № 710 зроблено не було.

Враховуючи наведене, суд приходить до висновку про наявність з боку позивача порушень вимог пункту 4-1 Постанови №710.

Не погоджується суд також і з твердженням позивача, що вказавши у висновку про необхідність здійснення заходів направлених на недопущення встановлених порушень у подальшому, зокрема шляхом притягнення до відповідальності осіб, якими допущені порушення, з наступних підстав.

Як вбачається з зобов`язальної частини Висновку щодо усунення порушень законодавства у сфері публічних закупівель, відповідачем при визначені заходу усунення виявлених правопорушень враховано, що закупівля перебувала на стадії дії договору, а отже внести зміни до тендерної документації та оприлюднити документ зі змінами не є можливим на цій стадії, а тому Управління визначило конкретний захід усунути порушення шляхом притягнення до відповідальності осіб, якими допущено порушення.

Слід також зазначити, що частиною 1 статті 8 Закону «Про публічні закупівлі», передбачено право замовника протягом трьох робочих днів з дня оприлюднення висновку одноразово звернутися до органу державного фінансового контролю за роз`ясненням змісту висновку та його зобов`язань, визначених у висновку.

Позивач наданим правом не скористався.

Згідно частиною 1 статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

За приписами частини 1 статті 73 Кодексу адміністративного судочинства України належними є докази, які містять інформацію щодо предмету доказування.

Відповідно до частин 1, 2 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Позивачем, в даній справі, не було доведено обґрунтованість обставин на які він посилається в позовній заяві.

Оскільки позовні вимоги є такими, що не підлягають задоволенню, суд не здійснює розподіл судових витрат.

На підставі викладеного, керуючись статтями 139,242-246,255,262,295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

УХВАЛИВ:

В задоволенні позовної заяви Департаменту житлово-комунального господарства та будівництва Кам`янської міської ради до Північно-східного офісу Держаудитслужби про визнання протиправним та скасування висновку - відмовити.

Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в порядку та строки, передбачені статтями 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя С.І. Озерянська

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення15.05.2023
Оприлюднено29.06.2023
Номер документу111812132
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо здійснення публічних закупівель, з них

Судовий реєстр по справі —160/6810/22

Постанова від 21.11.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Ясенова Т.І.

Ухвала від 28.06.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Ясенова Т.І.

Ухвала від 02.05.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Ясенова Т.І.

Ухвала від 08.08.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Ясенова Т.І.

Ухвала від 08.08.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Ясенова Т.І.

Рішення від 15.05.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Озерянська Світлана Іванівна

Ухвала від 15.03.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Озерянська Світлана Іванівна

Ухвала від 28.02.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Озерянська Світлана Іванівна

Постанова від 25.01.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чередниченко В.Є.

Ухвала від 07.11.2022

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Турлакова Наталія Василівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні