Постанова
від 28.06.2023 по справі 525/869/21
КАСАЦІЙНИЙ ЦИВІЛЬНИЙ СУД ВЕРХОВНОГО СУДУ

Постанова

Іменем України

28 червня 2023 року

м. Київ

справа № 525/869/21

провадження № 61-9982св22

Верховний Суд у складі колегії суддів Другої судової палати Касаційного цивільного суду:

головуючого - Червинської М. Є.,

суддів: Зайцева А. Ю., Коротенка Є. В., Коротуна В. М. (суддя-доповідач),

Крата В. І.,

учасники справи:

позивач - ОСОБА_1 ,

відповідачі: Великобагачанська селищна рада Полтавської області, ОСОБА_2 ,

третя особа - Приватне підприємство «Великобагачанський комбікормовий завод»,

розглянув у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи касаційну скаргу представника

ОСОБА_1 - Кумечко Марини Сергіївни на рішення Великобагачанського районного суду Полтавської області від 18 квітня 2022 року у складі судді Ячала Ю. І. та постанову Полтавського апеляційного суду від 13 вересня

2022 року у складі колегії суддів: Карпушина Г. Л., Кузнєцової О. Ю., Хіль Л. М.,

ВСТАНОВИВ:

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

У липні 2021 року ОСОБА_1 звернулася до суду з позовом до Великобагачанської селищної ради Полтавської області, ОСОБА_2 , третя особа - Приватне підприємство «Великобагачанський комбікормовий завод» (далі - ПП «Великобагачанський комбікормовий завод»), про визнання протиправними дій суб`єкта владних повноважень та скасування права власності.

Позов мотивований тим, що ОСОБА_1 неодноразово зверталася до Великобагачанської селищної ради із заявами про надання дозволу на розроблення проектної документації щодо відведення земельної ділянки

у власність, в задоволенні яких їй селищна рада своїми рішеннями постійно відмовляла.

Рішенням 42-ї сесії 7-го скликання Великобагачанської селищної ради від

15 січня 2020 року ОСОБА_1 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою. Відповідно до цього рішення позивач замовив проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства за межами населених пунктів на території Великобагачанської селищної ради. Проект землеустрою був погоджений висновком про розгляд проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки від 16 січня 2021 року № 791/82-21 (екстериторіальне погодження).

У подальшому відповідно до Закону України «Про Державний земельний кадастр» здійснено реєстрацію земельної ділянки у Державному земельному кадастрі та присвоєно кадастровий номер 5320255100:00:008:1412.

Після цього позивачка звернулася до Великобагачанської селищної ради із заявою про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки із земель сільськогосподарського призначення площею 1,75 га, кадастровий номер 5320255100:00:008:1412, та передання її у власність

в порядку приватизації.

Вказувала, що рішенням 8-ї сесії 8-го скликання Великобагачанської селищної ради їй відмовлено у затвердженні проекту землеустрою з формальних підстав.

Незважаючи на те що за проектом землеустрою ОСОБА_1 було сформовано земельну ділянку і що позивачка, маючи правомірні очікування на отримання земельної ділянки у власність, вживала всіх заходів для оформлення її у власність, селищна рада передала її у власність іншій особі, ОСОБА_2 .

Позивачка вважала, що Великобагачанська селищна рада, передавши земельну ділянку ОСОБА_2 , порушила її право на правомірне очікування отримання земельної ділянки у власність.

Земельна ділянка на території Великобагачанської селищної ради

є сформованою, оскільки визначено її площу 1,75 га, межі, присвоєно кадастровий номер, відомості про земельну ділянку внесено до Державного земельного кадастру та позначено на публічній кадастровій карті України. ОСОБА_2 набуту у власність спірну земельну ділянку передала

у користування на підставі договору оренди землі від 07 червня 2021 року

ПП «Великобагачанський комбікормовий завод».

ОСОБА_1 просила визнати протиправним та скасувати рішення 8-ї сесії

8-го скликання Великобагачанської селищної ради від 27 квітня 2021 року про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 1,75 га з кадастровим номером 5320255100:00:008:1412 та передання її у власність ОСОБА_2 , скасувати рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень № 58442710 від 31 травня 2021 року, припинити в Державному реєстрі прав запис про право власності № 42223957 за ОСОБА_2 на земельну ділянку площею 1,75 га, кадастровий номер 5320255100:00:008:1412, скасувати договір оренди землі, серія та номер б/н, укладений 07 червня

2021 року, видавник - ПП «Великобагачанський комбікормовий завод» та ОСОБА_2 , на цю земельну ділянку, скасувати рішення про його державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 14 червня 2021 року індексний номер 58717843, здійснену державним реєстратором виконавчого комітету Великобагачанської селищної ради Сидоренко О. Г., та припинити

у Державному реєстрі прав запис про інше речове право № 42474482.

Короткий зміст судових рішень судів першої та апеляційної інстанцій

Рішенням Великобагачанського районного суду Полтавської області від

18 квітня 2022 року у задоволенні позовних вимог відмовлено.

Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції виходив

з того, що Великобагачанська селищна рада, приймаючи рішення 8-ї сесії

8-го скликання від 27 квітня 2021 року про затвердження проекту землеустрою відповідачу ОСОБА_2 щодо відведення земельної ділянки

у власність площею 1,75 га, кадастровий номер 5320255100:00:008:1412, для ведення особистого селянського господарства за рахунок земель сільськогосподарського призначення комунальної власності, яка розташована за межами населених пунктів на території Великобагачанської селищної ради Миргородського району Полтавської області, діяла в межах повноважень та не допустила порушень законодавства і прав позивача, передаючи земельну ділянку комунальної власності, кадастровий номер 5320255100:00:008:1412, у власність відповідача.

Додатковим рішенням Великобагачанського районного суду Полтавської області від 25 квітня 2022 року стягнено з ОСОБА_1 на користь

ОСОБА_2 судові витрати в сумі 6 000,00 грн.

Постановою Полтавського апеляційного суду від 13 вересня 2022 року апеляційну скаргу ОСОБА_1 залишено без задоволення.

Рішення Великобагачанського районного суду Полтавської області від

18 квітня 2022 року залишено без змін.

Залишаючи апеляційну скаргу ОСОБА_1 без задоволення, апеляційний суд погодився з висновком суду першої інстанції.

Короткий зміст вимог та доводів касаційної скарги

06 жовтня 2022 року представник ОСОБА_1 - адвокат Кумечко М. С. подала до Верховного Суду касаційну скаргу, у якій просить скасувати рішення Великобагачанського районного суду Полтавської області від

18 квітня 2022 року та постанову Полтавського апеляційного суду від

13 вересня 2022 року і ухвалити нове рішення, яким позовні вимоги задовольнити.

Касаційна скарга мотивована тим, що суди попередніх інстанцій не врахували жодних висновків Великої Палати Верховного Суду та Верховного Суду, на які заявник посилався під час судових засідань, у позовній заяві та в апеляційній скарзі. Заявник вказує, що позивачка отримала дозвіл на розроблення проекту землеустрою, і саме за її проектом було сформовано земельну ділянку. Суди, встановивши, що позивачка раніше за відповідачку отримала дозвіл на розроблення проекту землеустрою, розробила землевпорядну документацію, зробили неправильний висновок про відсутність порушення земельного законодавства.

Аргументи інших учасників справи

13 січня 2023 року Великобагачанська селищна рада подала до Верховного Суду відзив, у якому просить касаційну скаргу залишити без задоволення,

а оскаржувані судові рішення - без змін.

Відзив мотивований тим, що за допомогою суду позивака намагається узаконити фальсифікацію місця розташування земельної ділянки, що

є недопустимим. ФОП ОСОБА_4 розробила проект в зовсім іншому місці, без урахування графічного матеріалу, який додавався до заяви та на який надавався дозвіл. Вказувала, що проект землеустрою не міг погоджувати селищний голова Саковський Ю. Б. , а тим більше секретар ради Срібна Л. О., оскільки їхні повноваження були припинені 17 листопада 2020 року.

Рух касаційної скарги та матеріалів справи

Ухвалою Верховного Суду від 22 грудня 2022 року відкрито касаційне провадження у справі та витребувано її матеріали з Великобагачанського районного суду Полтавської області.

31 січня 2023 року матеріали цивільної справи надійшли до Верховного Суду.

Ухвалою Верховного Суду від 09 травня 2023 року справу призначено до судового розгляду.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

Згідно з частиною другою статті 389 ЦПК України підставами касаційного оскарження судових рішень, зазначених у пункті 1 частини першої цієї статті,

є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права виключно у таких випадках: 1) якщо суд апеляційної інстанції в оскаржуваному судовому рішенні застосував норму права без урахування висновку щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладеного у постанові Верховного Суду, крім випадку наявності постанови Верховного Суду про відступлення від такого висновку;

2) якщо скаржник вмотивовано обґрунтував необхідність відступлення від висновку щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладеного у постанові Верховного Суду та застосованого судом апеляційної інстанції в оскаржуваному судовому рішенні; 3) якщо відсутній висновок Верховного Суду щодо питання застосування норми права у подібних правовідносинах; 4) якщо судове рішення оскаржується з підстав, передбачених частинами першою, третьою статті 411 цього Кодексу. Підставами касаційного оскарження судових рішень, зазначених у пунктах 2, 3 частини першої цієї статті, є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права.

Частиною першою статті 400 ЦПК України встановлено, що, переглядаючи

у касаційному порядку судові рішення, суд касаційної інстанції в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, перевіряє правильність застосування судом першої або апеляційної інстанції норм матеріального чи процесуального права і не може встановлювати або (та) вважати доведеними обставини, що не були встановлені в рішенні чи відкинуті ним, вирішувати питання про достовірність або недостовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими.

Перевіривши доводи касаційної скарги, врахувавши аргументи, наведені

у відзиві на касаційну скаргу, Верховний Суд дійшов висновку, що касаційна скарга підлягає частковому задоволенню з таких підстав.

Фактичні обставини справи

02 січня 2020 року ОСОБА_1 звернулася до Великобагачанської селищної ради із заявою про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки орієнтовною площею 1,75 га, для ведення особистого селянського господарства, яка розташована поза межами населеного пункту.

Рішенням 42-ї сесії 7-го скликання Великобагачанської селищної ради від

15 січня 2020 року ОСОБА_1 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки орієнтовною площею 1,75 га, для ведення особистого селянського господарства, яка розташована за межами селища Велика Багачка на території Великобагачанської селищної ради Великобагачанського району Полтавської області.

19 листопада 2020 року ОСОБА_1 звернулася із заявою до ФОП

ОСОБА_4 про розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки. До заяви додала такі оригінали та копії: 1) паспорт та ідентифікаційний номер; 2) заяву до Великобагачанської селищної ради про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою; 3) рішення Великобагачанської селищної ради.

ФОП ОСОБА_4 на підставі рішення Великобагачанської селищної ради від 15 січня 2020 року в період з 19 листопада 2020 року до 01 березня 2021 року розробила проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки (зі зміною цільового призначення) у власність для ведення особистого селянського господарства громадянці ОСОБА_1 за межами населеного пункту на території Великобагачанської селищної ради.

Рішенням 3-ї сесії 8-го скликання Великобагачанської селищної ради від

24 грудня 2020 року затверджено технічну документацію із землеустрою щодо інвентаризації земель сільськогосподарського призначення колективної власності колишнього Колективного сільськогосподарського підприємства «ім. Леніна», а саме: одна із зазначених земельна ділянка площею 12,9740 га, кадастровий номер 5320255100:00:008:1403, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, категорія земель - землі сільськогосподарського призначення, яка розташована за межами населеного пункту на території Великобагачанської селищної ради. Здійснено державну реєстрацію права комунальної власності Великобагачанської селищної ради на земельну ділянку відповідно до вимог чинного законодавства.

Державна реєстрація права комунальної власності на земельну ділянку, кадастровий номер 5320255100:00:008:1403, здійснена після 24 грудня

2020 року.

24 грудня 2020 року ОСОБА_2 звернулася до Великобагачанської селищної ради із заявою про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки орієнтовною площею 2,00 га, для ведення особистого селянського господарства із земель комунальної власності, кадастровий номер 5320255100:00:008:1403, для товарного сільськогосподарського виробництва, зі зміною цільового призначення, та дозволу на проведення поділу вищевказаної земельної ділянки.

Рішенням 5-ї сесії 8-го скликання Великобагачанської селищної ради від

26 січня 2021 року надано дозвіл на поділ земельної ділянки 5320255100:00:008:1403 та надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (зі зміною цільового призначення) для ведення особистого селянського господарства громадянам ОСОБА_2 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , порядкові номери за протоколом сесії № 185, 186, 187, 188.

Зокрема ОСОБА_2 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства (код згідно з КВЦПЗ 01.03) за рахунок земель сільськогосподарського призначення комунальної власності (кадастровий номер 5320255100:00:008:1403) орієнтовною площею 2,00 га за межами населених пунктів на території Великобагачанської селищної ради Великобагачанського району Полтавської області.

05 лютого 2021 року ОСОБА_2 звернулася із заявою до ФОП ОСОБА_9 про розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки. До заяви додала такі оригінали та копії: 1) паспорт та ідентифікаційний номер;

2) заяву до Великобагачанської селищної ради про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою; 3) рішення Великобагачанської селищної ради про надання дозволу на поділ земельної ділянки 5320255100:00:008:1403 та надання дозволу на розроблення проекту землеустрою.

01 березня 2021 року ФОП ОСОБА_4 звернулася до відділу

у Великобагачанському районі головного управління Держгеокадастру

у Полтавській області із заявою щодо формування земельної ділянки за результатами проекту землеустрою від 19 листопада 2020 року

№ 619-11/2020 та реєстрації земельної ділянки в Державному земельному кадастрі.

16 березня 2021 року державний кадастровий реєстратор відділу

у Великобагачанському районі головного управління Держгеокадастру

у Полтавській області Харченко К. Ю. на підставі проекту землеустрою

від 19 листопада 2020 року № 619-11/2020 розробленого ФОП ОСОБА_4 здійснив формування та реєстрацію в Державному земельному кадастрі земельної ділянки з кадастровим номером 5320255100:00:008:1412.

23 березня 2021 року ОСОБА_1 звернулася до Великобагачанської селищної ради Полтавської області із заявою про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 1,75 га, кадастровий номер 5320255100:00:008:1412, зі зміною цільового призначення у власність для ведення особистого селянського господарства, за межами населеного пункту на території Великобагачанської селищної ради.

ФОП ОСОБА_9 на підставі рішення Великобагачанської селищної ради Полтавської області від 26 січня 2021 року в період з 05 лютого 2021 року до 26 березня 2021 року розробив проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства громадянці ОСОБА_2 .

Рішенням 8-ї сесії 8-го скликання Великобагачанської селищної ради від

27 квітня 2021 року відмовлено ОСОБА_1 у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність площею 1,75 га, кадастровий номер 5320255100:00:008:1412, для ведення особистого селянського господарства за рахунок земель сільськогосподарського призначення, не наданих у власність та користування, яка розташована за межами селища Велика Багачка на території Великобагачанської селищної ради Миргородського району Полтавської області, у зв`язку з невідповідністю місця розташування доданих до заяви про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність графічних матеріалів з місцем розташування земельної ділянки в поданому на затвердження проекті землеустрою щодо відведення земельної ділянки

у власність, порядковий номер за протоколом сесії № 50.

Доручено селищному голові Горбаню С. Г. звернутися до Миргородської окружної прокуратури щодо перевірки законності розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність ОСОБА_1 .

Рішенням 8-ї сесії 8-го скликання Великобагачанської селищної ради від

27 квітня 2021 року затверджено ОСОБА_2 проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність площею 1,75 га, кадастровий номер 5320255100:00:008:1412, для ведення особистого селянського господарства за рахунок земель сільськогосподарського призначення комунальної власності, яка розташована за межами населених пунктів на території Великобагачанської селищної ради Миргородського району Полтавської області, порядковий номер за протоколом сесії № 112.

25 травня 2021 року здійснено державну реєстрацію права власності земельної ділянки площею 1,75 га, кадастровий номер 5320255100:00:008:1412, за ОСОБА_2 , номер запису про право власності в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 42223957.

08 червня 2021 року здійснено державну реєстрацію іншого речового права оренди земельної ділянки щодо цієї земельної ділянки, підстава реєстрації - договір оренди землі від 07 червня 2021 року, орендар -

ПП «Великобагачанський комбікормовий завод», номер запису про інше речове право в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 42474482.

Земельна ділянка площею 1,75 га, кадастровий номер 5320255100:00:008:1412, фактично сформована шляхом поділу раніше сформованої земельної ділянки площею 12,9740 га, кадастровий номер 5320255100:00:008:1403, що перебувала у комунальній власності Великобагачанської селищної ради.

Мотиви, з яких виходить Верховний Суд та застосовані норми права

У частинах першій, другій та п`ятій статті 263 ЦПК України встановлено, що судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.

Зазначеним вимогам закону оскаржуване судове рішення апеляційного суду не відповідає.

Згідно зі статтею 14 Конституції України право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

Згідно з пунктом «в» частини третьої статті 116 ЗК України безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності

в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом.

Громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок зі земель державної або комунальної власності для ведення особистого селянського господарства не більше 2,00 га (пункт «б» частини першої статті 121 ЗК України).

Порядок безоплатної приватизації земельних ділянок громадянами, погодження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок та повноваження органів виконавчої влади в частині погодження цих проектів регулюються статтями 118, 186-1 ЗК України.

Відповідно до частини шостої статті 118 ЗК України громадяни, зацікавлені

в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим. Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.

Згідно з частиною сьомою статті 118 ЗК України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Отже, перелік підстав для відмови у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність є вичерпним, відповідний орган у разі ухвалення рішення про відмову у наданні такого дозволу зобов`язаний належним чином мотивувати причини цієї відмови.

Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, що передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу,

у двотижневий строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність (частина дев`ята статті 118 ЗК України).

Відповідно до частин четвертої, п`ятої та шостої статті 186-1 ЗК України розробник проекту землеустрою подає на погодження до органу, визначеного в частині першій цієї статті, за місцем розташування земельної ділянки оригінал проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки. Орган, зазначений в частині першій цієї статті, зобов`язаний протягом десяти робочих днів з дня одержання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або копії такого проекту безоплатно надати або надіслати рекомендованим листом з повідомленням розробнику свої висновки про його погодження або про відмову в такому погодженні з обов`язковим посиланням на закони та прийняті відповідно до них нормативно-правові акти, що регулюють відносини у відповідній сфері. Підставою для відмови

у погодженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки може бути лише невідповідність його положень вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, документації із землеустрою або містобудівній документації.

Згідно з частиною першою статті 79-1 ЗК України формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі. Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера. Формування земельних ділянок (крім випадків, визначених у частинах шостій - сьомій цієї статті) здійснюється за проектами землеустрою щодо відведення земельних ділянок.

Відповідно до частини першої статті 50 Закону України «Про землеустрій» проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок складаються лише у разі зміни цільового призначення земельних ділянок або формування нових земельних ділянок.

Дозвіл на розробку проекту землеустрою означає дозвіл власника земельної ділянки здійснити певні дії на землі власника, щоб мати змогу у подальшому точно визначити предмет оренди. Отже, цей дозвіл наділяє заінтересовану особу повноваженням ідентифікувати на землі власника земельну ділянку, яку ця особа бажає отримати в оренду у майбутньому.

Рішення про надання дозволу на розробку проекту землеустрою не

є правовстановлюючим актом і не гарантує особі чи невизначеному колу осіб набуття права власності чи користування на земельну ділянку

(див. постанови Великої Палати Верховного Суду від 17 жовтня 2018 року

у справі № 380/624/16-ц, (провадження № 14-301цс18), від 29 вересня

2020 року у справі № 688/2908/16-ц (провадження № 14-28цс20).

Добросовісність та розумність належать до фундаментальних засад цивільного права (пункт 6 частини першої статті 3 ЦК України).

Верховний Суд зазначає, що на будь-якому етапі надання земельної ділянки

у власність чи користування сторони повинні діяти правомірно, зокрема, поводитися добросовісно, розумно враховувати інтереси одна одної, утримуватися від недобросовісних дій чи бездіяльності.

Подібні правові висновки Велика Палата Верховного Суду сформулювала

у постанові від 29 вересня 2020 року у справі № 688/2908/16-ц (провадження № 14-28цс20) згідно з якими неможливо надати єдину універсальну відповідь на питання про те, чи є поведінка органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який надав дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки кільком особам, правомірною чи неправомірною. Відповідь на це питання залежить від оцінки такої поведінки як добросовісної чи недобросовісної, і така оцінка має здійснюватися у кожній справі окремо, виходячи з конкретних обставин справи.

Отже, рішення про надання дозволу на розробку проекту землеустрою

є стадією процесу отримання права власності чи користування на земельну ділянку. Звернення особи до органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування з метою отримання земельної ділянки у власність чи користування зумовлене інтересом особи на отримання цієї земельної ділянки, за відсутності для цього законних перешкод. Зазначений інтерес,

у разі формування земельної ділянки за заявою такої особи та поданими документами, підлягає правовому захисту. Погодження та затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, яка раніше сформована на підставі проекту землеустрою іншої особи, порушує законний інтерес такої особи щодо можливості завершити розпочату ним відповідно до чинного законодавства процедуру приватизації земельної ділянки та суперечить вимогам землеустрою. За наявності двох або більше бажаючих отримати земельну ділянку державної чи комунальної власності

у власність при безоплатній передачі земельних ділянок в межах встановлених норм (стаття 121 ЗК України), першочергове право на таке отримання має особа, на підставі проекту землеустрою якої сформована відповідна ділянка, якщо для цього немає законних перешкод.

Апеляційний суд встановив, що рішенням Великобагачанської селищної ради від 15 січня 2020 року ОСОБА_1 надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.

За заявою ОСОБА_1 від 19 листопада 2020 року розроблено проект землеустрою щодо відведення їй земельної ділянки.

Рішенням Великобагачанської селищної ради від 27 квітня 2021 року

ОСОБА_1 відмовлено у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність площею 1,75 га, кадастровий номер 5320255100:00:008:1412.

Разом з цим, 24 грудня 2020 року ОСОБА_2 звернулася із заявою до Великобагачанської селищної ради про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства із земель комунальної власності.

Рішенням Великобагачанської селищної ради від 26 січня 2021 року надано ОСОБА_2 дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства.

За заявою ОСОБА_2 від 05 лютого 2021 року розроблено проект землеустрою щодо відведення їй земельної ділянки.

Рішенням Великобагачанської селищної ради від 27 квітня 2021 року наданий ОСОБА_2 проект землеустрою затверджено і передано їй у власність спірну земельну ділянку площею 1,75 га, з кадастровим номером 5320255100:00:008:1412.

Відповідно до статті 118 ЗК України завершальним етапом отримання земельної ділянки шляхом безоплатної приватизації є саме затвердження проекту землеустрою та передача (надання) земельної ділянки у власність на підставі погодженого проекту землеустрою, розробленого відповідно до вимог законодавства.

Оскільки, на відміну від ОСОБА_2 , ОСОБА_1 першою подала заяву про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, тому вона першою отримала легітимні сподівання та правомірні очікування на законне завершення такої процедури - прийняття органом місцевого самоврядування рішення про затвердження проекту землеустрою та надання їй спірної земельної ділянки у власність.

Водночас Великобагачанська селищна рада фактично надала необґрунтовану перевагу у відведенні земельної ділянки іншій особі, заява якої була зареєстрована пізніше за заяву ОСОБА_1 . При цьому саме на підставі проекту землеустрою, зробленого на замовлення позивача, була сформована спірна земельна ділянка, і законних перешкод для відмови у затвердженні проекту землеустрою апеляційний суд не встановив.

Погоджуючись з висновком суду першої інстанції, апеляційний суд наведеного не врахував, неправильно застосував норми матеріального права до спірних правовідносин, не перевірив доводів позивача, не надав оцінки поведінці органу місцевого самоврядування, який надав дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки кільком особам,

з урахуванням обставин цієї справи; не врахував те, що рішенням 42-ї сесії

7-го скликання Великобагачанської селищної ради від 15 січня 2020 року надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення

у власність земельної ділянки орієнтовною площею 1,75 га для ведення особистого селянського господарства, яка розташована за межами селища Велика Багачка на території Великобагачанської селищної ради,

а тому дійшов передчасного висновку про відмову в задоволенні позову,оскільки надання дозволу органом місцевого самоврядування на розроблення проекту землеустрою двом окремим громадянам щодо однієї

і тієї ж земельної ділянки є таким, що суперечить нормам землеустрою, та зумовлює позбавлення одного з них можливості завершити розпочату ним відповідно до законодавства процедуру отримання у власність земельної ділянки.

Ураховуючи, що фактичні обставини, які мають значення для правильного вирішення справи, судом повністю не встановлено, а тому судове рішення апеляційного суду не відповідає вимогам статті 263 ЦПК України щодо законності й обґрунтованості, що відповідно до статті 411 ЦПК України

є підставою для його скасування з передачею справи на новий розгляд до суду апеляційної інстанції.

Керуючись статтями 400, 411, 416 ЦПК України, Верховний Суд у складі колегії суддів Другої судової палати Касаційного цивільного суду

ПОСТАНОВИВ:

Касаційну скаргу представника ОСОБА_1 - Кумечко Марини Сергіївни задовольнити частково.

Постанову Полтавського апеляційного суду від 13 вересня 2022 року скасувати, справу передати на новий розгляд до суду апеляційної інстанції.

Постанова суду касаційної інстанції набирає законної сили з моменту її прийняття, є остаточною і оскарженню не підлягає.

ГоловуючийМ. Є. Червинська Судді: А. Ю. Зайцев Є. В. Коротенко В. М. Коротун В. І. Крат

СудКасаційний цивільний суд Верховного Суду
Дата ухвалення рішення28.06.2023
Оприлюднено03.07.2023
Номер документу111906766
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них:

Судовий реєстр по справі —525/869/21

Ухвала від 30.09.2024

Цивільне

Полтавський апеляційний суд

Дорош А. І.

Постанова від 11.09.2024

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Лідовець Руслан Анатолійович

Ухвала від 08.07.2024

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Лідовець Руслан Анатолійович

Постанова від 07.05.2024

Цивільне

Полтавський апеляційний суд

Дряниця Ю. В.

Ухвала від 22.04.2024

Цивільне

Полтавський апеляційний суд

Дряниця Ю. В.

Ухвала від 14.03.2024

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Русинчук Микола Миколайович

Постанова від 15.02.2024

Цивільне

Полтавський апеляційний суд

Дряниця Ю. В.

Ухвала від 28.07.2023

Цивільне

Полтавський апеляційний суд

Дряниця Ю. В.

Постанова від 28.06.2023

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Коротун Вадим Михайлович

Окрема думка від 28.06.2023

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Крат Василь Іванович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні