ЦЕНТРАЛЬНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
29.06.2023 року м.Дніпро Справа № 904/8715/21
Центральний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючий суддя Чус О.В. (доповідач),
судді Кощеєв І.М., Орєшкіна Е.В.,
секретар судового засідання Солодова І.М.
Представники сторін:
Від позивача: Скворцов Д.В., (в залі суду) самопредставництво
Від відповідача: Сєроух Є.В. (поза межавими суду) - самопредставнитво
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Товариства з
обмеженою відповідальністю "Керуюча компанія "Дом.Ком" на рішення
Господарського суду Дніпропетровської області від 19.01.2023 (повне судове рішення
складено 30.01.2023., суддя Рудь І.А.) у справі №904/8715/21
за позовом Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Зінчевського 4",
м. Кривий Ріг
до Товариства з обмеженою відповідальністю "Керуюча компанія "Дом.Ком",
м. Кривий Ріг
про припинення здійснення зловживання своїми правами та скасування донарахування
у розмірі 114 271 грн. 25 коп.
ВСТАНОВИВ:
Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Зінчевського 4" звернулося до Господарського суду Дніпропетровської області з позовом від 27.10.2021 № б/н, в якому просило зобов`язати Товариство з обмеженою відповідальністю "Керуюча компанія "Дом.Ком" припинити зловживання своїми правами та скасувати донарахування на загальну суму 114 271 грн 25 коп.
Позовні вимоги мотивовані посиланням на безпідставне нарахування відповідачем у квітні 2021 співвласникам будинку № 4 по вул. Миколи Зінчевського у м. Кривий Ріг суми донарахування за послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, у розмірі, що перевищує визначений договором тариф, після припинення договірних відносин 01.04.2021.
Рішенням Господарського суду Дніпропетровської області від 19.01.2023 у даній справі позов задоволено повністю. Зобов`язано Товариство з обмеженою відповідальністю "Керуюча компанія "Дом.Ком" припинити зловживання своїми правами та скасувати донарахування на загальну суму 114 271 грн. 25 коп. з ПДВ, що було здійснено останнім у квітні 2021 по будинку № 4 по вул. Миколи Зінчевського у м. Кривий Ріг. Стягнуто з Товариства з обмеженою відповідальністю "Керуюча компанія "Дом.Ком" на користь Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Зінчевського 4" 2 270 грн 00 коп. витрат зі сплати судового збору.
Рішення місцевого господарського суду обґрунтовано посиланням на встановлені обставини безпідставності спірного донарахування за послуги, надані по будинку № 4 по вул. М.Зінчевського у період з січня 2017 року по квітень 2021 року, яке здійснено відповідачем у квітні 2021 року, тобто поза межами строку дії договору, що свідчить про зловживання відповідачем своїм правом, яке полягає у намаганнях отримати додатковий дохід від співвласників будинку в порядку, не передбаченому законом та договором про надання послуг.
Не погодившись з вказаним рішенням, Товариство з обмеженою відповідальністю "Керуюча компанія "Дом.Ком", звернулось до Центрального апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове рішення, яким у задоволенні позовної заяви відмовити у повному обсязі.
В обґрунтування доводів апеляційної скарги, заявник зазначає, що з урахуванням абз.6 п.5 ст.13 Закону України Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку та пп.15 п.6 договору №26/2018 від 08.08.2018, у березні 2021 на підставі наказу по ТОВ Керуюча компанія Дом.Ком №75/2 від 29.03.2021, було здійснено остаточне нарахування співвласникам будинку за надані товариством послуги у розмірі 57,515 грн/м.кв, а в квітні було здійснено донарахування за спожиту електричну енергію у розмірі 0,6548 грн/м.кв.
Одностороннього збільшення тарифу на послугу з утримання будинку та послугу з управління багатоквартирним будинком з боку відповідача не було.
Фактичні витрати підприємства за вже виконані роботи та надані послуги значно перевищили встановлену договором ціну, саме тому станом на 01.04.2021 заборгованість будинку по ремонтному фонду складає 114 271,25 грн.
Співвласниками порушувались умови спірного договору та здійснювались оплати за надані послуги неналежним чином, а ТОВ Керуюча компанія Дом.Ком в свою чергу, безперебійно надавало всі послуги, передбачені договором.
Заборгованість співвласників будинку за вже надані підприємством послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкової території та управління будинком станом на 01.04.2021 складала 147 919,96 грн.
Зміст відповіді ГУ Держспоживслужби в Дніпропетровській області від 28.05.2021 №07.6/8671 свідчить про те, що періодом в якому було здійснене донарахування у розмірі 57,515 грн/ м.кв. зазначено саме березень 2021, а не квітень 2021 року, які зазначає позивач та суд першої інстанції в оскаржуваному рішенні.
Позивачем не доведено, що саме відповідач поза інформаційної системи ЄМАСКР НОВА-КОМ, надсилав усім співвласникам будинку рахунки на сплату житлово-комунальних послуг, до яких було включено суму спірного донарахування за тарифом 57,515 грн/ м.кв.
У відзиві на апеляційну скаргу позивач просить відмовити у задоволенні апеляційної скарги, рішення господарського суду залишити без змін.
Позивач зазначає, що з урахуванням положень цивільного законодавства в частині обов`язковості виконання договірних відносин, зміст ч.5 Прикінцеві та перехідні положення Закону України Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку не наділяє відповідача правом порушувати умови договору про надання послуг з управління та нараховувати співвласникам будинку плату в розмірі, що перевищує встановлений договором розмір.
Відповідачем у одноособовому порядку без погодження зі співвласниками, як споживачами послуги з утримання, було виконано роботи, загальний розмір яких склав 53,8399 грн/кв.м.
Обсяг робіт (ремонт покрівлі кв.№№10,22,31,38,39,40) було виконано відповідачем у грудні 2017 року за власною ініціативою.
Виконання поточного ремонту конструктивних елементів, яким є покрівля багатоквартирного будинку здійснюється в межах затвердженого тарифу (ціни договору), кошторису та розрахунку та не може розглядатись як фактичні та додаткові витрати.
Відповідач не звертався до співвласників будинку з пропозиціями збільшення ціни послуги з утримання; також не було повідомлень про однобічну зміну ціни тарифу та про можливість зростання вартості послуг, що надавалися.
Позивач звертає увагу, що таке нарахування значно перевищує затверджений органами місцевого самоврядування тариф з утримання багатоквартирного будинку.
У грудні 2017 року зазначене нарахування за послуги з утримання будинком відповідачем до сплати споживачам виставлено не було, а про існування цих робіт стало відомо співвласникам багатоквартирного будинку лише у квітні 2021 року.
Вищезазначене призвело до порушення прав власників щодо можливості в односторонньому порядку відмовитися від договору у зв`язку з рішенням відповідача істотно збільшити розмір плати за надані послуги та не було ним спростовано.
Жодним законодавчим актом не регламентовано нарахуванням відповідачем плати за послугу з утримання (управління) у формі донарахування за використану електроенерію, які були здійснені відповідачем у травні 2021 року.
У відповіді на відзив відповідач вказує, що донарахування 57,515 кв./м.кв. було здійснено у березні 2021 року, що не заперечується з боку позивача. Разом з тим. У квітні 2021 року відповідачем дійсно було здійснено донарахування за спожиту електричну енергію у розмірі 0,6548 грн/м.кв, оскільки позивач, припинивши договірні зобов`язання з ТОВ КК Дом Ком з 01.04.2021, фактично споживач електроенергію за рахунок відповідача.
Споживачі зобов`язані оплатити житлово-комунальні послуги, якщо вони фактично користувалися ними. Послуги, які надавались співвласникам, підтверджені відповідними документами та прийняті без претензій.
За період перебування будинку на обслуговуванні у відповідача, мешканцями будинку було надано заяви про виконання робіт, які не входять в обов`язковий перелік послуг та виконуються за окрему плату, зокрема заяви про ремонт покрівлі, про перекриття покрівлі, усунення затікань до квартири.
Відповідно до протоколу передачі судової справи раніше визначеному складу суду від 21.02.2023 у даній справі визначено колегію суддів у складі: головуючий, доповідач суддя Чус О.В., судді: Кощеєв І.М., Орєшкіна Е.В.
Ухвалою Центрального апеляційного господарського суду від 22.02.2023 відкладено вирішення питань, пов`язаних з рухом апеляційної скарги, до надходження до Центрального апеляційного господарського суду матеріалів справи № 904/8715/21.
01.03.2023 до Центрального апеляційного господарського суду надійшли матеріали справи № 904/8715/21.
Ухвалою Центрального апеляційного господарського суду від 06.03.2023 відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю "Керуюча компанія "Дом.Ком" на рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 19.01.2023; розгляд апеляційної скарги призначено в судовому засіданні на 20.04.2023 року об 10:40 годин.
Ухвалою Центрального апеляційного господарського судувід 17.04.2023 заяву (клопотання) Товариства з обмеженою відповідальністю "Керуюча компанія "Дом.Ком" задоволено. Визначено провести судове засідання у справі 904/8715/21, призначене на 20.04.2023 о 10:40 год. з Товариством з обмеженою відповідальністю "Керуюча компанія "Дом.Ком" в приміщенні Центрального апеляційного господарського суду (зал судового засідання №511) в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду з використанням власних технічних засобів в системі відеокоференцзв`язку "EasyCon" (https://vkz.court.gov.ua/).
20.04.2023 у судовому засіданні оголошено перерву до 25.05.2023 до 10 годин 40 хвилин.
У зв`язку з перебуванням судді-члена колегії Кощеєва І.М. у відпустці, розгляд справи № 904/8715/21, призначеної на 25 травня 2023 року не відбувся.
Ухвалою Центрального апеляційного господарського суду від 30.05.2023 розгляд апеляційної скарги Товариства з обмеженою відповідальністю "Керуюча компанія "Дом.Ком" призначено у судовому засіданні на 29.06.2023 на 10 годин 40 хвилин.
29.06.2023 в судовому засіданні оголошено вступну та резолютивну частини постанови.
Заслухавши доповідь судді-доповідача, пояснення присутніх учасників справи, дослідивши наведені в апеляційній скарзі доводи та надані заперечення, перевіривши на підставі встановлених фактичних обставин справи правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального і процесуального права, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з таких підстав.
Як вбачається з матеріалів справи, 21.12.2012 між усіма співвласниками багатоквартирного будинку №4 по вул.Миколи Зінчевського в м.Кривому Розі (співвласники будинку) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Керуюча компанія "Дом.Ком" укладено типовий публічний договір про надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій.
Правовою підставою для укладання вказаного договору було рішення Виконавчого комітету Криворізької міської ради, на підставі якого між Управлінням благоустрою та житлової політики Виконкому Криворізької міської ради та Товариством з обмеженою відповідальністю "Керуюча компанія "Дом.Ком" укладено договір про надання послуг з управління будинком, спорудою або групою будинків і споруд по житловим будинкам Жовтневого району (об`єкт №1) від 21.12.2012, відповідно до якого Товариство з обмеженою відповідальністю "Керуюча компанія "Дом.Ком" є управителем житлових будинків та споруд у Жовтневому районі міста Кривого Рогу, у тому числі у період з 01.04.2013 по 05.05.2018, багатоквартирного будинку за адресою: місто Кривий Ріг, вулиця Миколи Зінчевського, будинок 4.
Предметом договору про надання послуг з управління будинком, спорудою або групою будинків і споруд по житловим будинкам Жовтневого району (об`єкт № 1) від 21.12.2012 є зобов`язання відповідача (управителя) надавати послуги з утримання будинком, спорудою, житловим комплексом або комплексом будинків і споруд та об`єктів благоустрою, що розташовані на прибудинкових територіях, для забезпечення його сталого функціонування відповідно до цільового призначення, збереження його споживчих властивостей та організації забезпечення потреби власників, співвласників, наймачів, орендарів окремих житлових і нежитлових приміщень у своєчасному отриманні житлово-комунальних послуг відповідної якості, а Управління благоустрою та житлової політики Виконкому Криворізької міської ради, як замовник, надає право Товариству з обмеженою відповідальністю "Керуюча компанія "Дом.Ком", як управителю, відраховувати належну йому плату від загальної суми оплати за житлово-комунальні послуги, а також відшкодовувати здійснені ним необхідні витрати, пов`язані з управлінням об`єктом, у разі, коли управитель отримав на такі витрати письмову згоду замовника.
У відповідності до положень та додатків до рішення Виконавчого комітету Криворізької міської ради Про встановлення тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, що надаються населенню м. Кривого Рогу Товариством з обмеженою відповідальністю "Керуюча компанія "Дом.Ком" № 180 від 12.04.2017, з травня 2017 у розрізі багатоквартирного будинку за адресою: м. Кривий Ріг, вул. М. Зінчевського, буд. 4 встановлено наступний тариф на послугу з утримання багатоквартирного будинку: 4,7996 грн./м2 з ПДВ.
08.08.2018 між Товариством з обмеженою відповідальністю "Керуюча компанія "Дом.Ком" (управитель) та співвласниками багатоквартирного будинку за адресою: м. Кривий Ріг, вул. М. Зінчевсього, 4 (співвласники) укладено договір про надання послуги з управління багатоквартирним будинком № 206/2018 (надалі договір), у відповідності до п. 1 якого управитель зобов`язується надати співвласникам багатоквартирного будинку за адресою: м. Кривий Ріг, вул. М. Зінчевського, 4 послугу з управління багатоквартирним будинком, а співвласники зобов`язуються оплачувати управителю послугу з управління згідно з вимогами законодавства та умовами цього договору.
За змістом п.8 договору ціна послуги з управління визначена сторонами у розмірі 4,7996 грн з ПДВ на місяць за 1 кв.метр загальної площі житлового або нежитлового приміщення у будинку, якщо інша рахункова одиниця послуги не погоджена сторонами та включає: витрати на утримання будинку та прибудинкової території і поточний ремонт спільного майна будинку в розмірі 4,4762 грн. відповідно до кошторису витрат на утримання будинку та прибудинкової території; винагороду управителю в розмірі 0,3234 грн. на місяць.
Пунктом 9 договору передбачено, що плата за послугу з управління нараховується щомісяця управителем та вноситься кожним співвласником не пізніше 20 числа місяця, наступного за розрахунковим.
За умовами п.10 договору управитель щороку, не пізніше ніж за 2 місяці до закінчення строку дії цього договору, звітує перед співвласниками про виконання кошторису витрат та подає співвласникам на погодження новий кошторис витрат.
Новий кошторис витрат підлягає погодженню співвласниками шляхом прийняття відповідного рішення протягом місяця у порядку, встановленому законом, з подальшим внесенням змін до цього договору.
У випадку якщо новий кошторис співвласниками не погоджено, продовжує діяти раніше погоджений кошторис витрат. У разі прийняття уповноваженим органом рішення про зміну розміру податків і зборів, мінімальної заробітної плати, цін і тарифів на паливно-енергетичні ресурси, сторонами погоджено, що пропорційно управителем змінюється ціна послуги, про що управитель повідомляє співвласників у строк, не менше ніж за 15 календарних днів до введення у дію нової ціни послуги, з посиланням на рішення відповідних органів.
Новий кошторис витрат підлягає погодженню співвласниками шляхом прийняття відповідного рішення у порядку, встановленому законом, з подальшим внесенням змін до цього договору. У випадку якщо новий кошторис співвласниками не погоджено, продовжує діяти раніше погоджений кошторис витрат.
Відповідно до п.23 договору внесення змін до умов цього договору відбувається шляхом укладання сторонами додаткової угоди, якщо інше не передбачено цим договором.
Згідно з п.28 договору цей договір набирає чинності з 08.08.2018 та укладається сторонами на один рік.
Якщо за місяць до закінчення строку дії цього договору жодна із сторін не повідомить письмово іншій стороні про відмову від цього договору, він вважається продовженим на один рік (п. 29 договору).
У п.31 договору сторони погодили, що якщо протягом строку дії цього договору співвласники приймають рішення про зміну форми управління будинком або про обрання іншого управителя, цей договір достроково припиняється через два місяці з дати отримання управителем повідомлення від співвласників (уповноваженої ними особи) про таке рішення.
Сторонами також укладено додатки до договору, зокрема, додаток 4 "Періодичність виконання (надання) робіт (послуг) з утримання будинку та прибудинкової території по вул. Миколи Зінчевського, 4", додаток 5 "Кошторис витрат на утримання будинку та прибудинкової території по вул. Миколи Зінчевського, 4", погоджено договірну ціну на послуги з управління будинком.
14.12.2020 співвласниками багатоквартирному будинку за адресою: м. Кривий Ріг, вул.Миколи Зінчевського, 4 створено Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку Зінчевського 4, що підтверджується випискою з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань.
20.12.2020 ОСББ Зінчевського 4, на підставі рішення, прийнятого співвласниками багатоквартирного будинку за адресою: м.Кривий Ріг, вул.М.Зінчевського, 4 щодо здійснення господарчого забезпечення діяльності ОСББ Зінчевського 4 шляхом самозабезпечення, повідомлено ТОВ КК Дом. Ком про припинення між співвласниками та ТОВ КК Дом.Ком будь-яких договірних відносин та припинення договору.
Вказане повідомлення уповноваженої особи та протокол загальних зборів співвласників про припинення відносин за договором про надання послуги з управління багатоквартирним будинком № 206/2018 від 08.08.2018, у зв`язку зі створенням ОСББ "Зінчевського 4 ", відповідачем отримано 27.01.2021.
Отже, з урахуванням п.31 договору про надання послуги з управління багатоквартирним будинком № 206/2018 від 08.08.2018, цей договір вважається достроково припиненим з 01.04.2021.
Позивач стверджує, що незважаючи на відсутність договірних відносин із співвласниками будинку, відповідач у квітні 2021 надіслав усім співвласникам будинку рахунки на сплату житлово-комунальних послуг, розмір яких значно перевищував затверджений п. 8 договору розмір ціни послуги з управління (57,515 грн./м. кв., а не 4,7996 грн./м. кв.).
Зі змісту відповіді ГУ Держспоживслужби в Дніпропетровській області від 28.05.2021 № 07.6/8671) та відповіді Товариства з обмеженою відповідальністю "Керуюча компанія "Дом.Ком" на звернення від 12.05.2021 № 251 позивачу стало відомо, що: у квітні 2021 по будинку № 4 по вул. М. Зінчевського здійснене донарахування на загальну суму 114271,25 грн. з ПДВ (57,515 грн/м. кв.), так як фактичні витрати по складових тарифу (ціни договору) перевищують нарахування за нормативним тарифом за березень-квітень 2021 року; донарахування на загальну суму 114 271,25 грн. з ПДВ (57,515 грн./м. кв.) здійснено на підставі ч.5 ст.13 Закону України Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку.
Позивач вважає дії відповідача щодо здійснення у квітні 2021 року донарахування на загальну суму 114 271,25 грн з ПДВ за нібито, надані відповідачем послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій за період з січня 2017 року по квітень 2021 року неправомірними, такі дії відповідача є зловживанням зловживанням своїм правом, яке полягає у намаганні отримати додатковий дохід за рахунок співвласників житлового будинку № 4 по вул.М. Зінчевського, у порядку, не передбаченому законом та договором про надання послуг.
Відповідно до статті 55 Конституції України права і свободи людини і громадянина захищаються судом. Кожен має право будь-якими не забороненими законом засобами захищати свої права і свободи від порушень і протиправних посягань.
За приписами ст.124 Конституції України юрисдикція судів поширюється на всі правовідносини, що виникають у державі.
Законодавець у частинах першій та другій статті 4 Господарського процесуального кодексу України встановив, що право на звернення до господарського суду в установленому цим Кодексом порядку гарантується. Ніхто не може бути позбавлений права на розгляд його справи у господарському суді, до юрисдикції якого вона віднесена законом. Юридичні особи та фізичні особи - підприємці, фізичні особи, які не є підприємцями, державні органи, органи місцевого самоврядування мають право на звернення до господарського суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав та законних інтересів у справах, віднесених законом до юрисдикції господарського суду, а також для вжиття передбачених законом заходів, спрямованих на запобігання правопорушенням.
Статтею 14 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках. Учасник справи розпоряджається своїми правами щодо предмета спору на власний розсуд.
Згідно зі ст.15 Цивільного кодексу України, кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Під захистом розуміються дії уповноваженої особи, діяльність юрисдикційних органів та осіб, які у передбаченому законом порядку зобов`язані вжити заходів до поновлення порушеного, оспорюваного чи невизнаного цивільного права.
Статтею 16 Цивільного кодексу України встановлено, що способами захисту цивільних прав та інтересів може бути: визнання права; визнання правочину недійсним; припинення дії, яка порушує право; відновлення становища, яке існувало до порушення; примусове виконання обов`язку в натурі; зміна правовідношення; припинення правовідношення; відшкодування збитків та майнової шкоди; відшкодування моральної (немайнової) шкоди; визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, їхніх посадових і службових осіб.
Відповідно до частини першої та другої статті 5 Господарського процесуального кодексу України, здійснюючи правосуддя, господарський суд захищає права та інтереси фізичних і юридичних осіб, державні та суспільні інтереси у спосіб, визначений законом або договором. У випадку, якщо закон або договір не визначають ефективного способу захисту порушеного права чи інтересу особи, яка звернулася до суду, суд відповідно до викладеної в позові вимоги такої особи може визначити у своєму рішенні такий спосіб захисту, який не суперечить закону.
Вирішуючи спір, суд повинен надати об`єктивну оцінку наявності порушеного права чи інтересу, а також визначити, чи відповідає обраний позивачем спосіб захисту порушеного права тим, що передбачені законодавством, та чи забезпечить такий спосіб захисту відновлення порушеного права позивача.
Предметом спору у даній справі є вимога позивача про зобов`язання відповідача припинити зловживання своїми правами та скасування донарахування на загальну суму 114 271,25 грн.
Статтею 385 Цивільного кодексу України передбачено, що власники квартир та нежитлових приміщень у багатоквартирному будинку (будинках) для забезпечення експлуатації такого будинку (будинків), користування квартирами та нежитловими приміщеннями та управління, утримання і використання спільного майна багатоквартирного будинку (будинків) можуть створювати об`єднання співвласників багатоквартирного будинку (будинків). Таке об`єднання є юридичною особою, що створюється та діє відповідно до закону та статуту. Об`єднання власників квартир, житлових будинків є юридичною особою, яка створюється та діє відповідно до статуту та закону.
Правові та організаційні засади створення, функціонування, реорганізації та ліквідації об`єднань власників жилих та нежилих приміщень багатоквартирного будинку, захисту їхніх прав та виконання обов`язків щодо спільного утримання багатоквартирного будинку визначено Законом України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку".
Статтею 1 Закону України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку" визначено, що об`єднання співвласників багатоквартирного будинку - це юридична особа, створена власниками квартир та/або нежитлових приміщень багатоквартирного будинку для сприяння використанню їхнього власного майна та управління, утримання і використання спільного майна.
Відповідно до статті 2 Закону України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку" цей Закон регулює: порядок створення, реєстрації, реорганізації, діяльності і ліквідації об`єднань, асоціацій; відносини суб`єктів права власності щодо користування та розпорядження спільним майном співвласників у об`єднанні; відносини між об`єднаннями та асоціаціями; відносини між об`єднаннями, асоціаціями і органами державної влади та органами місцевого самоврядування; відносини між об`єднаннями і господарюючими суб`єктами.
Частиною 1 статті 4 Закону України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку" встановлено, що об`єднання створюється для забезпечення і захисту прав співвласників та дотримання їхніх обов`язків, належного утримання та використання спільного майна, забезпечення своєчасного надходження коштів для сплати всіх платежів, передбачених законодавством та статутними документами.
Згідно з частиною 4 статті 4 Закону України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку" основна діяльність об`єднання полягає у здійсненні функцій, що забезпечують реалізацію прав співвласників на володіння та користування спільним майном співвласників, належне утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території, сприяння співвласникам в отриманні житлово-комунальних та інших послуг належної якості за обґрунтованими цінами та виконання ними своїх зобов`язань, пов`язаних з діяльністю об`єднання.
Колегія суддів у розгляді даної справи враховує правову позицію Верховного Суду викладену у постанові від 07.11.2019 зі справи №910/11948/18 згідно з якою: "з урахуванням мети створення, ОСББ має пряме та безпосереднє відношення до усіх питань, що стосуються будинку, а отже може мати власну, окрему від інтересів кожного окремого члена об`єднання, матеріально-правову зацікавленість у спорах що стосуються будинку. Наявність матеріально-правової зацікавленості у ОСББ у правовідносинах, що виникають щодо будинку чи його складових, утримання, експлуатації та інших подібних питань є передумовою визнання за ОСББ самостійної процесуальної правосуб`єктності, а отже і права на звернення до суду із самостійним позовом".
Відтак, невизнання за ОСББ самостійного права на звернення до суду в інтересах членів, призведе до неможливості забезпечення і захисту прав співвласників будинку і стало б невиправданою перешкодою для досягнення мети об`єднання.
Відносини, що виникають у процесі надання та споживання житлово-комунальних послуг регулюються Законом України "Про житлово-комунальні послуги".
На час укладання між співвласниками багатоквартирного будинку №4 по вул.М.Зінчевського та відповідачем публічного договору про надання послуг від 21.12.2012 діяв Закон України "Про житлово-комунальні послуги" від 24.06.2004 за №1785-VI.
Відповідно до статті 1 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" у цьому Законі наведені нижче терміни вживаються в такому значенні:
- виконавець - суб`єкт господарювання, предметом діяльності якого є надання житлово-комунальної послуги споживачу відповідно до умов договору;
- житлово-комунальні послуги - результат господарської діяльності, спрямованої на забезпечення умов проживання та перебування осіб у жилих і нежилих приміщеннях, будинках і спорудах, комплексах будинків і споруд відповідно до нормативів, норм, стандартів, порядків і правил;
- власник приміщення, будинку, споруди, житлового комплексу або комплексу будинків і споруд (далі - власник) - фізична або юридична особа, якій належить право володіння, користування та розпоряджання приміщенням, будинком, спорудою, житловим комплексом або комплексом будинків і споруд, зареєстроване у встановленому законом порядку;
- споживач - фізична чи юридична особа, яка отримує або має намір отримати житлово-комунальну послугу;
- управитель - особа, яка за договором з власником чи балансоутримувачем здійснює управління будинком, спорудою, житловим комплексом або комплексом будинків і споруд (далі - управління будинком) і забезпечує його належну експлуатацію відповідно до закону та умов договору;
- утримання будинків і прибудинкових територій - господарська діяльність, спрямована на задоволення потреби фізичної чи юридичної особи щодо забезпечення експлуатації та/або ремонту жилих та нежилих приміщень, будинків і споруд, комплексів будинків і споруд, а також утримання прилеглої до них (прибудинкової) території відповідно до вимог нормативів, норм, стандартів, порядків і правил згідно із законодавством.
За приписами статей 12, 13 Закону України Про житлово-комунальні послуги житлово-комунальні послуги поділяються за: функціональним призначенням; порядком затвердження цін/тарифів. Залежно від функціонального призначення житлово-комунальні послуги поділяються на: 1) комунальні послуги (централізоване постачання холодної та гарячої води, водовідведення, газо- та електропостачання, централізоване опалення, а також вивезення побутових відходів тощо); 2) послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій (прибирання внутрішньобудинкових приміщень та прибудинкової території, санітарно-технічне обслуговування, обслуговування внутрішньобудинкових мереж, утримання ліфтів, освітлення місць загального користування, поточний ремонт, вивезення побутових відходів тощо); 3) послуги з управління будинком, спорудою або групою будинків (балансоутримання, укладання договорів на виконання послуг, контроль виконання умов договору тощо); 4) послуги з ремонту приміщень, будинків, споруд (заміна та підсилення елементів конструкцій та мереж, їх реконструкція, відновлення несучої спроможності несучих елементів конструкцій тощо).
Тобто, всі послуги, у тому числі й послуги з утримання будинку та прибудинкової території є житлово-комунальними послугами.
Частиною другою статті 14 Закону України Про житлово-комунальні послуги визначено, що ціни/тарифи на комунальні послуги та послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій формуються і затверджуються центральними органами виконавчої влади, національними комісіями, що здійснюють державне регулювання у відповідних сферах, та органами місцевого самоврядування відповідно до їхніх повноважень, визначених законом.
Виконавчий комітет встановлює в порядку і межах, визначених законодавством, тарифи щодо оплати комунальних та інших послуг, які надаються підприємствами та організаціями комунальної власності відповідної територіальної громади (пп.2 п. а ст.28 Закону України Про місцеве самоврядування).
Судами встановлено та не заперечується сторонами, що з грудня 2012 року співвласники багатоквартирного будинку № 4 по вул. М.Зінчевського на підставі типового публічного договору про надання послуг у відносинах із відповідачем (виконавцем) комунальної послуги з утримання будинку і споруд та прибудинкової території в розумінні положень Закону України Про житлово-комунальні послуги були споживачами таких послуг.
За умовами типового публічного договору про надання послуг споживачі мали обов`язок перед відповідачем (виконавцем) щодо своєчасної оплати таких послуг за встановленим тарифом у строк та на умовах, що передбачені цим договором.
З 10.06.2018 Закону України Про житлово-комунальні послуги №1875-IV та постанова Кабінету Міністрів України від 20.05.2009 №529 Про затвердження Типового договору про надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій щодо відносин, які регулюють надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, управління будинком втратили чинність із набранням чинності Закону України "Про житлово-комунальні послуги" від 09.11.2017 №2189-VIII та постанови Кабінету Міністрів України від 05.09.2018 №712 "Про затвердження правил надання послуги з управління багатоквартирним будинком та Типового договору про надання послуги з управління багатоквартирним будинком".
Таким чином, на час укладання сторонами договору про надання послуги з управління багатоквартирним будинком №206/2018 від 08.08.2018 діяв Закон України "Про житлово-комунальні послуги" №2189-VIII.
Відповідно до частини першої ст.5 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" до житлово-комунальних послуг належить житлова послуга - послуга з управління багатоквартирним будинком. Послуга з управління багатоквартирним будинком включає: забезпечення утримання спільного майна багатоквартирного будинку, зокрема прибирання внутрішньобудинкових приміщень та прибудинкової території, якщо прибудинкова територія, за даними Державного земельного кадастру, знаходиться у власності або користуванні співвласників багатоквартирного будинку відповідно до вимог законодавства, виконання санітарно-технічних робіт, обслуговування внутрішньобудинкових систем (крім обслуговування внутрішньобудинкових систем, що використовуються для надання відповідної комунальної послуги у разі укладення індивідуальних договорів з обслуговуванням внутрішньобудинкових систем про надання такої послуги, за умовами яких обслуговування таких систем здійснюється виконавцем), утримання ліфтів тощо; купівлю електричної енергії для забезпечення функціонування спільного майна багатоквартирного будинку; поточний ремонт спільного майна багатоквартирного будинку; інші додаткові послуги, які можуть бути замовлені співвласниками багатоквартирного будинку.
Частиною першою статті 6 України "Про житлово-комунальні послуги" передбачено, що учасниками правовідносин у сфері надання житлово-комунальних послуг є: 1) споживачі (індивідуальні та колективні); 2) управитель; 3) виконавці комунальних послуг.
За приписами ч.ч.1,2 ст.12 Закону України "Про житлово-комунальні послуги", надання житлово-комунальних послуг здійснюється виключно на договірних засадах. Договори про надання житлово-комунальних послуг укладаються відповідно до типових або примірних договорів, затверджених Кабінетом Міністрів України або іншими уповноваженими законом державними органами відповідно до закону. Такі договори можуть затверджуватися окремо для різних моделей організації договірних відносин (індивідуальний договір та колективний договір про надання комунальних послуг) та для різних категорій споживачів (індивідуальний споживач, колективний споживач).
Договір про надання комунальної послуги укладається між виконавцем відповідної послуги та споживачем або особою, яка відповідно до договору або закону укладає такий договір в інтересах споживача, або з управителем багатоквартирного будинку з метою постачання електричної енергії для забезпечення функціонування спільного майна багатоквартирного будинку (ч.1 ст.13 Закону України Про житлово-комунальні послуги).
Відповідно до ч.1 ст.10 Закону України Про житлово-комунальні послуги ціни (тарифи) на житлово-комунальні послуги встановлюються за домовленістю сторін, крім випадків, коли відповідно до закону ціни (тарифи) є регульованими. У такому разі ціни (тарифи) встановлюються уповноваженими законом державними органами або органами місцевого самоврядування відповідно до закону.
Порядок формування тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій було затверджено постановою Кабінету Міністрів України №869 від 01.06.2011 (далі - Порядок).
Пунктом 2 Порядку передбачено, що тариф на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій (далі - тариф на послуги) є сукупною (загальною) вартістю надання таких послуг, розрахованою на основі економічно обґрунтованих планованих (нормативних) витрат з урахуванням планового прибутку та податку на додану вартість або єдиного податку. Тариф на послуги розраховується окремо за кожним будинком залежно від запланованих кількісних показників послуг, що фактично повинні надаватися для забезпечення належного санітарно-гігієнічного, протипожежного, технічного стану будинків і споруд та прибудинкових територій з урахуванням переліку послуг згідно з додатком до цього Порядку.
Згідно з пунктом 34 Порядку виконавці під час виконання робіт можуть у разі потреби здійснювати перерозподіл витрат у структурі тарифів на послуги без зміни загального обсягу таких витрат та з урахуванням фактичної вартості наданих послуг у межах встановлених тарифів.
Аналіз положень пунктів 2 та 34 Порядку дає підстави для висновку про те, що розрахунок тарифу на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій - це визначення, на підставі економічно обґрунтованих планових (нормативних) витрат собівартості послуги, з подальшим розрахунком на підставі цієї собівартості з урахуванням планового прибутку та податку на додану вартість сукупної вартості послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій.
З 10.06.2018 до повноважень органів місцевого самоврядування також належить, зокрема: встановлення цін/тарифів на комунальні послуги відповідно до закону; затвердження норм споживання комунальних послуг.
Згідно з положеннями частини другої статті 10 Закону України Про житлово-комунальні послуги вартість послуг з управління багатоквартирним будинком визначається за домовленістю сторін, крім випадку обрання управителя органом місцевого самоврядування. Ціна послуги з управління багатоквартирним будинком у разі визначення управителя органом місцевого самоврядування на конкурсних засадах відповідно до Закону України "Про особливості здійснення права власності в багатоквартирному будинку" визначається на рівні ціни, запропонованої в конкурсній пропозиції переможцем конкурсу. Така ціна протягом строку дії договору управління може змінюватися виключно за погодженням сторін з підстав та в порядку, визначених таким договором.
Частинами третьою - п`ятою статті 10 Закону №2189-VIII визначено, що ціна послуги з управління багатоквартирним будинком встановлюється договором про надання послуг з управління багатоквартирним будинком з розрахунку на один квадратний метр загальної площі житлового або нежитлового приміщення, якщо інше не визначено договором про надання послуг з управління багатоквартирним будинком, та включає: 1) витрати на утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території і поточний ремонт спільного майна багатоквартирного будинку відповідно до кошторису витрат на утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території, крім витрат на обслуговування внутрішньобудинкових систем, що використовуються для надання відповідної комунальної послуги, у разі укладення індивідуальних договорів про надання такої послуги, за умовами яких обслуговування таких систем здійснюється виконавцем; 2) винагороду управителю, яка визначається за згодою сторін. Кошторис витрат на утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території є невід`ємною частиною договору про надання послуг з управління багатоквартирним будинком. Кошторис витрат на утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території враховує обов`язковий перелік робіт (послуг), який затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері житлово-комунального господарства, а також періодичність виконання (надання) робіт (послуг) з утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території. На вимогу споживача надається інформація про фактичні витрати управителя відповідно до кошторису витрат на утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території. На вимогу органу місцевого самоврядування надається інформація про кількісні та якісні показники наданих послуг з управління, їхню вартість, а також галузева звітність. Інформування споживачів про намір зміни цін/тарифів на комунальні послуги з обґрунтуванням такої необхідності здійснюється виконавцями відповідних послуг в порядку, затвердженому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері житлово-комунального господарства. На вимогу органу місцевого самоврядування надається інформація про кількісні та якісні показники наданих комунальних послуг, їхню вартість, а також галузева звітність. У разі прийняття уповноваженим органом рішення про зміну цін/тарифів на комунальні послуги виконавець у строк, що не перевищує 15 днів з дати введення їх у дію, повідомляє про це споживачам з посиланням на рішення відповідних органів.
Управління багатоквартирним будинком управителем здійснюється на підставі договору про надання послуг з управління багатоквартирним будинком, що укладається згідно з типовим договором (ч.1 ст.18 Закону України Про житлово-комунальні послуги).
Пунктом 4 Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку" встановлено, що до визначення співвласниками багатоквартирного будинку, в якому не створено об`єднання співвласників, форми управління багатоквартирним будинком, але не більше одного року із дня набрання чинності цим Законом, послуги з утримання такого будинку надає суб`єкт господарювання, визначений виконавцем послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій у багатоквартирному будинку до набрання чинності цим Законом.
Отже, виходячи із змісту положень статей 7,8,9,12 Закону України Про житлово-комунальні послуги, співвласники будинку споживали та оплачували послуги згідно тарифу встановленого у рішенні Виконавчого комітету Криворізької міської ради Про встановлення тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, що надаються населенню м.Кривого Рогу Товариством з обмеженою відповідальністю "Керуюча компанія "Дом.Ком" № 180 від 12.04.2017 та на умовах типових договорів про надання послуг від 21.12.2012 та від 18.08.2018.
Частинами першою, другою статті 14 Закону України Про житлово-комунальні послуги, передбачено, що за рішенням співвласників багатоквартирного будинку (уповноваженого органу управління об`єднання співвласників багатоквартирного будинку), прийнятим відповідно до закону, договір про надання комунальної послуги укладається з виконавцем відповідної комунальної послуги, визначеним статтею 6 цього Закону: 1) кожним співвласником багатоквартирного будинку самостійно (індивідуальний договір); 2) від імені та за рахунок усіх співвласників багатоквартирного будинку управителем або іншою уповноваженою співвласниками особою (колективний договір); 3) об`єднанням співвласників багатоквартирного будинку або іншою юридичною особою, яка об`єднує всіх співвласників такого будинку та в їхніх інтересах укладає відповідний договір про надання комунальних послуг, як колективним споживачем. Співвласники багатоквартирного будинку (об`єднання співвласників багатоквартирного будинку) самостійно обирають одну з моделей організації договірних відносин, визначену частиною першою цієї статті, за кожним видом комунальної послуги (крім послуг з постачання та розподілу природного газу і з постачання та розподілу електричної енергії).
Відповідно до частин третьої, четвертої ст.14 Закону України Про житлово -комунальні послуги індивідуальний договір про надання комунальних послуг укладається між співвласником багатоквартирного будинку та виконавцем відповідної комунальної послуги. Колективний договір про надання комунальної послуги укладається з виконавцем такої послуги особою, уповноваженою на це співвласниками, від імені та за рахунок усіх співвласників багатоквартирного будинку. У разі укладення колективного договору до відносин між співвласниками багатоквартирного будинку та уповноваженою співвласниками особою застосовуються положення Цивільного кодексу України про доручення, якщо інше не встановлено домовленістю між ними.
Із зазначених норм вказаного Закону вбачається можливість співвласникам багатоквартирного будинку самостійно обрати одну з моделей організації договірних відносин: за індивідуальним договором або за колективним договором.
На загальних зборах ОСББ "Зінчевського 4" прийнято рішення про здійснення управління багатоквартирним будинком № 4 по вул. М. Зінчевського через статутні органи позивача. Про таке рішення позивач повідомив відповідача листом, який отриманий останнім 27.01.2021.
Як зазначає позивач та не заперечує відповідач, відповідно до умов п. 31 договору, з 01.04.2021 договір про надання послуги з управління багатоквартирним будинком №206/2018 від 08.08.2018 вважається достроково припиненим.
Відповідно до пункту 5 Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку" у разі якщо протягом одного року з дня набрання чинності цим Законом співвласники багатоквартирного будинку, в якому не створено об`єднання співвласників, не прийняли рішення про форму управління багатоквартирним будинком, управління таким будинком здійснюється управителем, який призначається на конкурсних засадах виконавчим органом місцевої ради, на території якої розташований багатоквартирний будинок. У разі якщо місцевою радою або її виконавчим органом відповідно до законодавства прийнято рішення про делегування іншому органу - суб`єкту владних повноважень функцій із здійснення управління об`єктами житлово-комунального господарства, забезпечення їх утримання та ефективної експлуатації, необхідного рівня та якості послуг, управитель призначається на конкурсних засадах таким органом. У такому разі ціна послуги з управління багатоквартирним будинком визначається за результатами конкурсу, який проводиться в порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної житлової політики і політики у сфері житлово-комунального господарства, а договір про надання послуг з управління багатоквартирним будинком строком на один рік від імені співвласників підписує уповноважена особа виконавчого органу відповідної місцевої ради, за рішенням якого призначено управителя. Якщо за один місяць до закінчення зазначеного строку жодна із сторін не повідомить письмово другу сторону про відмову від договору, договір вважається продовженим на черговий однорічний строк. У період від оголошення конкурсу з призначення управителя багатоквартирного будинку до моменту визначення переможців конкурсу і укладення договорів про надання послуг з управління багатоквартирним будинком послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій продовжують надавати у відповідних багатоквартирних будинках виконавці таких послуг, які надавали відповідні послуги до початку проведення конкурсу. Якщо протягом дії договору про надання послуг з управління багатоквартирним будинком, укладеного за результатами конкурсу, співвласники приймуть рішення про зміну форми управління багатоквартирним будинком або про обрання іншого управителя, співвласники мають право достроково розірвати такий договір, попередивши про це управителя, призначеного на конкурсних засадах, не пізніш як за два місяці до дня розірвання договору. У разі зміни форми управління багатоквартирним будинком або обрання іншого управителя виконавець послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій має здійснити остаточне нарахування плати за послуги відповідно до фактичних нарахувань та обсягів наданих послуг.
Відповідачем у квітні 2021 року здійснено донарахування в сумі 114 271,25 грн за договором про надання послуги з управління багатоквартирним будинком №206/2018 від 08.08.2018, який припинив свою дію з 01.04.2021.
У квітні 2021 року відповідачем надіслано усім співвласникам будинку рахунки на сплату житлово-комунальних послуг, до яких включено суму спірного донарахування за тарифом 57,515 грн/м.
Водночас, у відповідності до положень та додатків до рішення Виконавчого комітету Криворізької міської ради Про встановлення тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, що надаються населенню м.Кривого Рогу товариством з обмеженою відповідальністю КК Дом.Ком №180 віж 14.04.2017 з травня 2017 у розрізі багатоквартирного будинку за адресою: м.Кривий Ріг, вул.М.Зінчевського, будинок 4 встановлено наступний тариф за послугу з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій: 4,7996 грн/м.кв з ПДВ.
У спірний період сторонами виконавчим комітетом рішення про зміну тарифу або приведення тарифів на послугу з утримання будинків і споруд прибудинкових територій до економічно обґрунтованого рівня прийнято не було.
Крім того, сторонами до договору про надання послуги з управління багатоквартирним будинком №206/2018 від 08.08.2018 не вносилися зміні щодо ціни послуги управління та не затверджувався інший кошторис витрат, аніж доданий позивачем до позовної заяви. Докази протилежного (відповідні додаткові угоди) матеріали справи не містять та сторонами до суду не надані.
Відповідачем не надано доказів звернення до співвласників житлового будинку № 4 по вул. М. Зінчевського з повідомленням про збільшення такого тарифу в односторонньому порядку.
Приймаючи до уваги умови договору про надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій та положення Закону України Про житлово-комунальні послуги, судом першої інстанції правомірно зазначено, що остаточні розрахунки між співвласниками житлового будинку № 4 по вул.М.Зінчевського та відповідачем мають відбуватись саме у відповідності до умов договору.
При цьому, умови договору не наділяють відповідача (виконавця послуги) правом здійснювати нарахування плати у розмірі, який перевищує встановлений договором тариф.
Таким чиним, обгрунтованим є висновок суду першої інстанції щодо безпідставності донарахування відповідачем за послуги, надані по будинку №4 по вул.М.Зінчевського у період з січня 2017 року по квітень 2021 року, яке здійснено відповідачем у квітні 2021 року, тобто поза межами строку дії договору.
З огляду на прийняття співвласниками житлового будинку №4 по вул.М.Зінчевського рішення про створення ОСББ та повідомлення про вказане рішення відповідача, надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій співвласникам зазначеного будинку з 01.04.2021 можливе лише за рішенням загальних зборів та за результатами укладення договору, як і можливість стягнення із співвласників суми вартості таких послуг.
Станом на 01.04.2021 між ОСББ "Зінчевського 4" та Товариством з обмеженою відповідальністю "Керуюча компанія "Дом.Ком" колективного договору про надання послуг з утримання будинку і споруд та прибудинкової території укладено не було. Доказів існування будь-яких договірних відносин у співвласників житлового будинку № 4 по вул. М.Зінчевського із відповідачем станом на квітень 2021 року матеріали справи не містять.
Отже, цілком обґрунтованим є висновок господарського суду, що спірне донарахування здійснене відповідачем у квітні 2021 року є зловживанням відповідачем своїм правом, яке полягає у намаганні отримати додатковий дохід від співвласників будинку в порядку, не передбаченому ні законом, ні договором про надання послуг.
Враховуючи викладене, приймаючи до уваги наявність обставин безпідставності спірного донарахування за послуги, надані по будинку № 4 по вул. М.Зінчевського у період з січня 2017 року по квітень 2021 року, яке здійснено відповідачем у квітні 2021 року, тобто поза межами строку дії договору, господарський суд дійшов обґрунтованого висновку про зловживання відповідачем своїм правом, яке полягає у намаганнях отримати додатковий дохід від співвласників будинку в порядку, не передбаченому законом та договором про надання послуг та наявність правих підстав для задоволення позовних вимог.
Також місцевий господарський суд, враховуючи характер спірних правовідносин, правильно зазначив, що з огляду на встановлену судом безпідставність спірного нарахування як і у період до 01.04.2021 (всупереч укладеним з співвласниками будинку договорами про надання послуг), то відповідно і донарахування на загальну суму 114 271,25 грн. з ПДВ, здійснене відповідачем у квітні 2021 по будинку № 4 по вул. М. Зінчевського, не може бути подією, з якою положення пункту п`ятого Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку" пов`язує виникнення зобов`язань співвласників будинку.
Зловживання правом не є підставою для виникнення зобов`язання, саме тому у даному випадку застосування пункту п`ятого Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку" неможливо саме в силу вищевстановлених обставин - відсутності у співвласників житлового будинку № 4 по вул.М.Зінчевського самого зобов`язання щодо оплати грошових коштів на суму 114 271, 25 грн. з ПДВ, які є платою за послуги надані у період з січня 2017 року по квітень 2021 року у розмірі, що перевищує встановлений договором тариф.
Законом України від 20.09.2019 №132-IX "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо стимулювання інвестиційної діяльності в Україні", було внесено зміни до Господарського процесуального кодексу України та змінено назву статті 79 цього кодексу з "Достатність доказів" на нову - "Вірогідність доказів" та викладено її у новій редакції з фактичним впровадженням у господарський процес стандарту доказування "вірогідність доказів".
Стандарт доказування "вірогідність доказів", на відміну від "достатності доказів", підкреслює необхідність співставлення судом доказів, які надає позивач та відповідач. Тобто з введенням в дію нового стандарту доказування необхідним є не надати достатньо доказів для підтвердження певної обставини, а надати саме ту їх кількість, яка зможе переважити доводи протилежної сторони судового процесу.
Відповідно до статті 79 Господарського процесуального кодексу України наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування. Питання про вірогідність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.
Тлумачення змісту цієї статті свідчить, що нею покладено на суд обов`язок оцінювати докази, обставини справи з огляду на їх вірогідність, яка дозволяє дійти висновку, що факти, які розглядаються, скоріше були (мали місце), аніж не були.
За результатами аналізу всіх наявних у справі доказів в їх сукупності, колегія суддів приходить до висновку, що докази щодо безпідставності здійсненого відповідачем донарахування за послуги, надані у період з січня 2017 року по квітень 2021 року є більш вірогідними, ніж докази надані на їх спростування.
Враховуючи викладене, колегія суддів апеляційного господарського суду вважає, що суд першої інстанції повно з`ясував обставини справи і дав їм правильну юридичну оцінку. Порушень чи неправильного застосування норм матеріального чи процесуального права під час ухвалення рішення судом апеляційної інстанції не встановлено. В зв`язку з цим апеляційна скарга задоволенню не підлягає, а рішення суду першої інстанції має бути залишене без змін.
Судові витрати зі сплати судового збору за подання позову та апеляційної скарги на підставі положень ст. 129 Господарського процесуального кодексу України покладаються на позивача.
Керуючись ст. ст. 129, 236, 269, 275, 276, 282 Господарського процесуального кодексу України суд
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Керуюча компанія "Дом.Ком" на рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 19.01.2023 у справі №904/8715/21 - залишити без задоволення.
Рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 19.01.2023 у справі №904/8715/21 залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена до Верховного суду протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення у порядку та випадках, передбачених ст.287 Господарського процесуального кодексу України.
Повний текст постанови складено 04.07.2023
Головуючий суддя О.В. Чус
Суддя І.М. Кощеєв
Суддя Е.В. Орєшкіна
Суд | Центральний апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 29.06.2023 |
Оприлюднено | 06.07.2023 |
Номер документу | 111970551 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Інші справи |
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Рудь Ірина Анатоліївна
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Березкіна Олена Володимирівна
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Березкіна Олена Володимирівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні