Постанова
від 05.07.2023 по справі 933/414/22
ДНІПРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

ДНІПРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

Провадження № 22-ц/803/5232/23 Справа № 933/414/22 Суддя у 1-й інстанції - Попович І.А. Суддя у 2-й інстанції - Тимченко О. О.

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

05 липня 2023 року м.Кривий Ріг

справа № 933/414/22

провадження № 22-ц/803/5232/23

Дніпровський апеляційний суд у складі колегії суддів судової палати з розгляду цивільних справ :

головуючого - Тимченко О.О.,

суддів: МірутиО.А.,Хейло Я.В.,

за участюсекретаря судовогозасідання Тимофєєвої В.О.,

учасники справи:

позивач ОСОБА_1 ,

відповідач Комунальний позашкільний початковий спеціалізований мистецький навчальний заклад «Олександрівська школа мистецтв»,

відповідач Олександрівська селищна рада Краматорського району Донецької області,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні Дніпровського апеляційного суду в м. Кривий Ріг Дніпропетровської області цивільну справу № 933/414/22 за позовом ОСОБА_1 до Комунального позашкільного початкового спеціалізованого мистецького навчального закладу «Олександрівська школа мистецтв» та Олександрівської селищної ради Краматорського району Донецької області про визнання протиправним і скасування наказу про призупинення дії трудового договору та зобов`язання нарахування і виплати середнього заробітку за час вимушеного прогулу,

за апеляційною скаргою ОСОБА_1 , в інтересах якої діє ОСОБА_2 ,

на рішення Олександрівського районного суду Донецької області від 22 березня 2023 року (суддя Попович І.А.), ухваленого в приміщенні Олександрівського районногосуду Донецькоїобласті,повне судове рішення складено 27 березня 2023 року,

В С Т А Н О В И В:

КОРОТКИЙ ЗМІСТ ПОЗОВНИХ ВИМОГ

В грудні 2022 року ОСОБА_1 звернулася до Олександрівського районного суду Донецької області з позовом, в обґрунтування якого посилалася на те, що починаючи з 12.11.1993 року вона працює в комунальному закладі «Олександрівська мистецька школа» Олександрівської селищної ради Донецької області на посаді викладача фортепіано та вокального співу. Відповідач є комунальним закладом, відповідно до Закону України «Про комунальну власність» є некомерційною організацією, що фінансується з місцевого бюджету, а саме з бюджету Олександрівської селищної ради Краматорського району Донецької області. Відповідно до наказу КЗ «Олександрівська мистецька школа Олександрівської селищної ради» за № 22К від 10.08.2022 року було призупинено дію трудових договорів з викладачами цього закладу, в тому числі і з нею. В обґрунтування свого наказу відповідач у справі зазначив, що призупинення дії трудових договорів здійснено з метою збереження життя і здоров`я учнів, педагогічних та інших працівників Олександрівської мистецької школи та неможливістю організувати навчальний процес в умовах відсутності доступу до початкової мистецької освіти. Вважає, що наказ № 22К від 10.08.2022 року є таким що суперечить діючому законодавству України та грубо порушує права викладачів та дітей, здобувачів позашкільної освіти. Крім того, наказ не відповідає вимогам Закону України «Про правовий режим воєнного стану», Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану», який набув чинності 24 березня 2022 року з подальшими змінами, частині 1 статті 57-1 Закону України «Про освіту», листу Міністерства економіки України від 09.05.2022 року № 4712-06/22838-09. Вважає, що право надане роботодавцю призупиняти дію трудового договору з працівниками, що не припиняє трудових відносин, не є абсолютним. Головною умовою призупинення трудового договору з працівником є абсолютна неможливість роботодавця надати роботу, а працівника - виконувати її. Тому за умови, що працівник бажає та може виконувати роботу, а роботодавець може надати роботу, відсутні підстави для призупинення дії трудового договору. На даний час мистецький заклад не пошкоджено, незважаючи на те, що деякі діти та викладачі виїхали з території Олександрівської ОТГ, яка знаходиться під контролем України, починаючи з моменту агресії, викладачі проводили навчання дистанційно та завершили навчальний процес у 2021-2022 роках, що підтверджується наказом відповідача №11-од від 29.03.2022 року, звітом вокального відділення за 2 семестр та 2021-2022 навчальний рік, а також протоколом педагогічної ради Олександрівської мистецької школи № 6 від 10.06.2022 року. Перед початком нового навчального року викладачами було проведено опитування батьків та їх дітей щодо дистанційного навчання. По результатам опитування, значна більшість здобувачів освіти виявила бажання навчатися дистанційно. Незважаючи на те, що під час воєнного стану педагогічні працівники можуть виконувати роботу дистанційно, з використанням інформаційно-комунікаційних технологій, що передбачено законодавством про працю, було видано наказ № 22К від 10.08.2022 року про призупинення дії трудових договорів. Вказує, що єдиною підставою для призупинення трудових договорів є відсутність фінансування Олександрівської мистецької школи Олександрівської селищної ради, про що йдеться мова в зазначеному вище наказі, де зазначено посилання на лист начальника відділу фінансів Олександрівської селищної ради «Про зменшення планових асигнувань по закладу «Олександрівська мистецька школа» від 08.08.2022 року № 88/01-19. З огляду на викладене та враховуючи, що з нею не припинено трудовий договір, а призупинено його дію, ефективним способом відновлення порушеного права позивача є поновлення дії трудового договору. Внаслідок видання незаконного наказу про призупинення дії трудового договору фактично створена ситуація вимушеного прогулу, викликана протиправними діями відповідача. Тому, відповідно до частини 1 статті 10 ЦПК України, керуючись принципами верховенства права, з метою відновлення порушених трудових прав працівника, вважає за необхідне застосувати аналогію закону, відповідно до частини 9 статті 10 ЦПК України, та застосувати положення статті 235 КЗпП, якою передбачено, що при винесенні рішення про поновлення на роботі орган, який розглядає трудовий спір, одночасно приймає рішення про виплату працівникові середнього заробітку за час вимушеного прогулу. Попередній (орієнтовний) розрахунок суми судових витрат складає 992,40 грн - сума сплаченого позивачем судового збору, та оплати на професійну правничу допомогу у розмірі 6 000 грн.

Просила визнати протиправним та скасувати наказ комунального навчального закладу «Олександрівська школа мистецтв» № 22К від 10 серпня 2022 року «Про призупинення дії трудового договору з ОСОБА_1 », та зобов`язати Олександрівську селищну раду Краматорського району Донецької області нарахувати та виплатити середній заробіток за час вимушеного прогулу за період з 10 серпня 2022 року по день ухвалення судом рішення у справі. Стягнути з Олександрівської селищної ради Краматорського району Донецької області на її користь витрати на професійну правничу допомогу в розмірі 6 000,00 грн та судовий збір.

КОРОТКИЙ ЗМІСТ РІШЕННЯ СУДУ ПЕРШОЇ ІНСТАНЦІЇ

Рішенням Олександрівського районного суду Донецької області від 22 березня 2023 року в задоволенні позову ОСОБА_1 відмовлено.

Рішення суду мотивоване тим, що з огляду на введення в Україні з 24 лютого 2022 року воєнного стану, а також прийняття Кабінетом Міністрів України Розпорядження від 02 серпня 2022 року № 679-р «Про проведення обов`язкової евакуації населення Донецької області», у відповідача були наявні правові підстави для призупинення дії трудового договору з позивачем. В свою чергу, позивач у справі не довів в судовому засіданні можливість здійснення нею роботи по дистанційному навчанню здобувачів позашкільної освіти та можливість здобувачів приймати участь в навчальних заходах у дистанційному режимі, не надала доказів на підтвердження своїх посилань в позовній заяві про проведення опитування батьків та їх дітей щодо дистанційного навчання та погодження значної їх частини навчатися дистанційно. Крім того, ОСОБА_1 не оскаржує наказ в.о. директора комунального закладу № 16-од «Про призупинення освітнього процесу мистецької школи» в тому числі в частині щодо визнання неможливим організувати навчальний процес в дистанційному режимі навчання, який є дійсним.

КОРОТКИЙ ЗМІСТ ВИМОГ АПЕЛЯЦІЙНОЇ СКАРГИ

В апеляційній скарзі, поданій до апеляційного суду, ОСОБА_1 , в інтересах якої діє Василевич С.О., посилається на неправильне застосування судом першої інстанції норм матеріального права, просить рішення суду скасувати та ухвалити нове рішення, яким задовольнити її позовні вимоги в повному обсязі.

УЗАГАЛЬНЕННЯ ДОВОДІВ ОСОБИ, ЯКА ПОДАЛА АПЕЛЯЦІЙНУ СКАРГУ

Апеляційна скарга мотивована тим, що надане законом право роботодавцю призупиняти дію трудового договору з працівникам, що не припиняє трудових відносин, не є абсолютним. Призупинення дії трудового договору можливе у разі, якщо роботодавець не може організувати процес роботи і забезпечити працівника роботою, а працівник не може виконувати свої трудові обов`язки. Вказує, що вона, починаючи з 29 березня 2022 року, працювала в дистанційному режимі, крім того, нею були сплановані питання, які повинні були затвердити на педагогічній нараді, яка мала відбутися в серпні 2022 року. Проте, 10 серпня 2022 року оскаржуваним наказом з нею було призупинено дію трудового договору без зазначення причин неможливості виконання нею трудових обов`язків. Також посилається на те, що призупинення трудового договору в закладах освіти є неправомірним, оскільки Законом України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» не скасовує та не зупиняє дію норм Закону України «Про освіту», згідно зі статтею 57-1 якого, працівникам закладів освіти гарантується збереження місця роботи, середнього заробітку та інших виплат, передбачених законом. Крім того, не погоджується з висновком суду першої інстанції про неможливість проведення дистанційного навчання у закладах позашкільної освіти.

УЗАГАЛЬНЕННЯ ДОВОДІВ ТА ЗАПЕРЕЧЕНЬ ІНШІХ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

Від Олександрівської селищної ради Краматорського району Донецької області до апеляційного суду надійшов відзив на апеляційну скаргу позивача, в якому відповідач вказує, що рішення суду першої інстанції відповідає вимогам закону та матеріалам справи, просить апеляційну скаргу позивача залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції без змін.

Від Комунального позашкільного початкового спеціалізованого мистецького навчального закладу «Олександрівська школа мистецтв» відзив на апеляційну скаргу не надходив.

Відповідно до частини 3 статті 360 ЦПК України, відсутність відзиву на апеляційну скаргу не перешкоджає перегляду рішення суду першої інстанції.

ОСОБА_2 , який діє в інтересах ОСОБА_1 , в судовому засіданні підтримав доводи апеляційної скарги, просив її задовольнити.

Представник Олександрівської селищної ради Краматорського району Донецької області в судовому засіданні проти доводів апеляційної скарги заперечував, просив її відхилити.

Представник Комунальногопозашкільний початковийспеціалізований мистецькийнавчальний заклад«Олександрівська школамистецтв» всудове засіданняне з`явився, про час та місце розгляду справи повідомлений належним чином.

Суд ухвалив, розглядати справу у відсутність сторін, які не з`явились, оскільки відповідно до положень частини 2 статті 372 ЦПК України неявка сторін або інших учасників справи, належним чином повідомлених про дату, час і місце розгляду справи, не перешкоджає розгляду справи.

ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ

Згідно з записом в трудовій книжці НОМЕР_1 , ОСОБА_1 прийнята по переводу до Олександрівської дитячої школи мистецтв, наказ № 92 від 12.11.1993 року.

Наказом в.о. директора комунального закладу «Олександрівська мистецька школа Олександрівської селищної ради Донецької області від 10.08.2022 року за № 22К «Про призупинення дії трудових договорів», трудовий договір з викладачем КЗ «Олександрівська мистецька школа» Олександрівської селищної ради Донецької області ОСОБА_1 призупинено з 10.08.2022 року до відновлення можливості виконувати роботу, але не пізніше дня припинення або скасування воєнного стану. Наказ виданий в.о. директора ОСОБА_3 .

Наказом директора комунального закладу «Олександрівська мистецька школа» Олександрівської селищної ради Донецької області № 11-од від 29.03.2022 року «Про організацію роботи мистецької школи в період військового стану», з 01.04.2022 року оголошено простій не з вини працівників на період військового стану, серед яких є позивач, працівників закладу переведено в період військового стану під час простою на оплату праці у розмірі 2/3 посадового окладу.

Протоколом № 6 засідання педагогічної ради Олександрівської школи мистецтв від 10.06.2022 року про підсумки навчально-виховної роботи за 2021-2022 навчальний рік та завдання на 2022-2023 навчальний рік, зокрема, ухвалено рішення: враховуючи аналітичний матеріал за рік, спланувати роботу відділів на 2022-2023 н.р. з урахуванням досягнень, недоліків учнів, навчальних, методичних та організаційних проблем для успішного вирішення.

За списком учнів школи, на навчанні перебувало 86 учнів.

Викладачами Олександрівської мистецької школи, у тому числі й позивачем у справі, було надіслано скаргу на адресу Східного міжрегіонального управління Державної служби України з питань праці, щодо видачі наказу комунального закладу Олександрівська мистецька школа Олександрівської селищної ради № 22К від 10.08.2022 року «Про призупинення дії трудових договорів» з викладачами закладу. У скарзі зазначили, що на їхню думку, основною та єдиною підставою для призупинення трудових договорів є відсутність фінансування Олександрівської мистецької школи. Крім того, як зазначили викладачі у своїй скарзі, існує ще один наказ комунального закладу Олександрівська мистецька школа Олександрівської селищної ради № 16-од від 10.08.2022 року «Про призупинення освітнього процесу мистецької школи», де зазначено, що починаючи з 10.08.2022 року було тимчасово призупинено освітній процес в комунальному закладі Олександрівська мистецька школа Олександрівської селищної ради, у зв`язку з неможливістю організувати навчальний процес в дистанційному режимі навчання та організацію простою закладу і працівників, у зв`язку з неможливістю фінансування селищною радою та зменшення планових асигнувань по КЗ «Олександрівська мистецька школа». Вважають, що економією на викладачах Олександрівської мистецької школи керівництво Олександрівської селищної ради призупиняє дію трудових договорів з працівниками закладу освіти на час дії воєнного стану, залишаючи їх без засобів існування, та порушує гарантовані державою права всіх учасників освітнього процесу.

Своїм листом Східне міжрегіональне управління Державної служби України з питань праці від 29.08.2022 року за № СХ/3/455-ЗВ-22 «Про розгляд звернення» позивачці ОСОБА_1 надало роз`яснення на скаргу, щодо призупинення трудового договору керівництвом комунального закладу Олександрівська мистецька школа Олександрівської селищної ради, та зазначили, що прикінцевими положеннями Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо оптимізації трудових відносин» від 01.07.2022 року № 2352-ІХ визначено, що Кабінету Міністрів України протягом 2 місяців з дня набрання чинності цим Законом: забезпечити прийняття нормативно-правових актів, необхідних для реалізації цього Закону; привести свої нормативно-правові акти у відповідність із цим Законом; забезпечити проведення міністерствами та іншими центральними органами виконавчої влади їх нормативно-правових актів у відповідність із цим Законом. Наразі Держпраці вживаються заходи щодо затвердження відповідної форми припису про скасування наказу (розпорядження) про призупинення дії трудового договору або про усунення порушення законодавства про працю іншим шляхом. Розгляд питання, щодо скасування наказу про призупинення дії трудового договору буде можливим після затвердження відповідної форми припису. Для з`ясування обставин щодо призупинення трудових відносин, відповідно до законодавства про працю України, на адресу комунального закладу Олександрівська мистецька школа Олександрівської селищної ради направлено лист щодо надання пояснень з питань, викладених у зверненні викладачів закладу, та проведено інформаційно-роз`яснювальну роботу щодо ефективних засобів дотримання законодавства та запобігання можливим його порушенням.

Згідно з актом оцінки об`єкта будівлі (споруд,приміщень) КЗ «Олександрівська мистецька школа» для визначення можливості її використання як найпростішого укриття для здобувачів мистецької освіти і працівників, у тому числі, з особливими потребами від 25.07.2022 року, при обстеженні якого приміщень, які можливо використання як найпростіше укриття для здобувачів мистецької освіти і працівників, у тому числі, з особливими потребами, не було виявлено.

Рішенням Олександрівської селищної ради від 23.12.2021 року № 8/17-1134 «Про перейменування комунального позашкільного початкового спеціалізованого мистецького навчального закладу «Олександрівська школа мистецтв» та затвердження Статуту в новій редакції, комунальний позашкільний початковий спеціалізований мистецький навчальний заклад «Олександрівська школа мистецтв» перейменовано в комунальний заклад «Олександрівська мистецька школа» Олександрівської селищної ради Донецької області та затверджено Статут в новій редакції. Пунктом 3 Рішення в.о. директора було доручено забезпечити внесення змін у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.

Відповідно до виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, на час розгляду справи зареєстрованим є комунальний позашкільний початковий спеціалізований мистецький заклад «Олександрівська школа мистецтв» Олександрівської селищної ради Донецької області.

Згідно з листом відділу фінансів Олександрівської селищної ради № 88/01-19 від 10.08.2022 року, в.о. директора Носулько Л.В. було повідомлено про те, що у зв`язку з невиконанням дохідної частини бюджету громади на 60% до планових показників, в умовах воєнного стану, було проведено зменшення планових показників дохідної частини в сумі 5900 000 грн, а також буде відповідно зменшені планові асигнування по видатках вашого закладу «Олександрівська мистецька школа» з 10.08.2022 року до закінчення воєнних дій.

Наказом в.о. директора комунального закладу «Олександрівська мистецька школа» Олександрівської селищної ради Донецької області від 14.06.2022 року № 17 К «Про відпустки» викладачам закладу надано відпустки на підставі їх заяв від 14.06.2022 року з датою стати до роботи «10.08.2022 року».

Наказом в.о. директора комунального закладу «Олександрівська мистецька школа» Олександрівської селищної ради Донецької області від 10.08.2022 року за № 16-од «Про призупинення освітнього процесу» тимчасово призупинено освітній процес в комунальному закладі «Олександрівська мистецька школа» Олександрівської селищної ради з 10.08.2022 року до припинення або скасування правового режиму воєнного стану та визнано неможливим організувати навчальний процес в дистанційному режимі навчання та організації простою закладу і працівників, у зв`язку з неможливістю фінансування селищною радою та зменшення планових асигнувань по КЗ Олександрівська мистецька школа.

ПОЗИЦІЯ АПЕЛЯЦІЙНОГО СУДУ

Згідно із статтею 375 ЦПК України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Апеляційна скарга ОСОБА_1 , в інтересах якої діє ОСОБА_2 задоволенню не підлягає.

МОТИВИ З ЯКИХ ВИХОДИВ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД, ТА ЗАСТОСОВАНІ НОРМИ ПРАВА

Відповідно до частин 1, 3 статті 367 ЦПК України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними в ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Відповідно до частини 1 статті 368 ЦПК України справа розглядається судом апеляційної інстанції за правилами, встановленими для розгляду справи в порядку спрощеного позовного провадження, з особливостями, встановленими цією главою.

У частині третій статті 3 ЦПК України визначено, що провадження в цивільних справах здійснюється відповідно до законів, чинних на час вчинення окремих процесуальних дій, розгляду і вирішення справи.

Згідно з частиною першою, другою та п`ятою стаття 263 ЦПК України судове рішення повинно ґрунтуватись на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.

Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права.

Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.

Вказаним вимогам закону рішення суду першої інстанції відповідає.

Відмовляючи в задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 , суд першої інстанції виходив з того, що з огляду на те, що 24 лютого 2022 року в Україні Указом Президента України № 64/2022 введено воєнний стан, а 02 серпня 2022 року Кабінетом Міністром України прийнято Розпорядження № 679-р «Про проведення обов`язкової евакуації населення Донецької області», у відповідача були наявні правові підстави для призупинення дії трудового договору з позивачем. В свою чергу, позивач у справі не довів в судовому засіданні можливість здійснення нею роботи по дистанційному навчанню здобувачів позашкільної освіти та можливість здобувачів приймати участь в навчальних заходах у дистанційному режимі, не надала доказів на підтвердження своїх посилань в позовній заяві про проведення опитування батьків та їх дітей щодо дистанційного навчання та погодження значної їх частини навчатися дистанційно. Крім того, ОСОБА_1 не оскаржує наказ в.о. директора комунального закладу № 16-од «Про призупинення освітнього процесу мистецької школи» в тому числі в частині щодо визнання неможливим організувати навчальний процес в дистанційному режимі навчання, який є дійсним.

Такі висновки суду першої інстанції є вірними та ґрунтуються на вимогах діючого законодавства.

Згідно зі статтею 12ЦПК України цивільне судочинство здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених законом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.

Відповідно довимог статті13ЦПК України суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках.

Частинами 1, 5, 6 статті 81ЦПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи. Доказування не може ґрунтуватися на припущеннях.

Статтями 43-46Конституції України визначені основоположні права громадян, пов`язані з реалізацією права на працю.

Так, основоположні права громадян, пов`язані з реалізацією права на працю передбачені статтями 43-46 Конституції України. Разом з тим відповідно до статті 64 Конституції України в умовах воєнного або надзвичайного стану можуть встановлюватися окремі обмеження прав і свобод із зазначенням строку дії цих обмежень. Не можуть бути обмежені права і свободи, передбачені статтями 24, 25, 27, 28, 29, 40, 47, 51, 52, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63 цієї Конституції.

Відповідно до підпункту 5 пункту 1 статті 6 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» в указі Президента України про введення воєнного стану зазначається вичерпний перелік конституційних прав і свобод людини і громадянина, які тимчасово обмежуються у зв`язку з введенням воєнного стану із зазначенням строку дії цих обмежень, а також тимчасові обмеження прав і законних інтересів юридичних осіб із зазначенням строку дії цих обмежень.

Указом Президента України від 24.04.2022 № 64/2022 в Україні введено воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб. Згідно з пунктом 3 Указу у зв`язку із введенням в Україні воєнного стану тимчасово, на період дії правового режиму воєнного стану, можуть обмежуватися конституційні права і свободи людини і громадянина, передбачені статтями 30 - 34, 38, 39, 41 - 44, 53 Конституції України, а також вводитися тимчасові обмеження прав і законних інтересів юридичних осіб в межах та обсязі, що необхідні для забезпечення можливості запровадження та здійснення заходів правового режиму воєнного стану, які передбачені частиною першою статті 8 Закону України «Про правовий режим воєнного стану».

В подальшому строк дії воєнного стану в Україні неодноразово продовжувався та воєнний стан діє і на час розгляду даної справи.

Відповідно до підпункту 5 пункту 1 статті 6 Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» в указі Президента України про введення воєнного стану зазначається вичерпний перелік конституційних прав і свобод людини і громадянина, які тимчасово обмежуються у зв`язку з введенням воєнного стану із зазначенням строку дії цих обмежень, а також тимчасові обмеження прав і законних інтересів юридичних осіб із зазначенням строку дії цих обмежень.

Згідно із пунктом 2 розділу «Прикінцеві положення» Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» главу XIX «Прикінцеві положення» Кодексу законів про працю України доповнено пунктом 2 такого змісту: «Під час дії воєнного стану, введеного відповідно до Закону України «Про правовий режим воєнного стану», діють обмеження та особливості організації трудових відносин, встановлені Законом України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану».

З огляду на вищевикладене положення Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» які регулюють деякі аспекти трудових відносин інакше, ніж Кодекс законів про працю мають пріоритетне застосування на період дії воєнного стану. Водночас, інші норми законодавства про працю, які не суперечать положенням Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» також можуть або повинні застосовуватися у відносинах між працівником та роботодавцем.

Частиною 1 статті 13 Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» визначено, що призупинення дії трудового договору це тимчасове припинення роботодавцем забезпечення працівника роботою і тимчасове припинення працівником виконання роботи за укладеним трудовим договором. Дія трудового договору може бути призупинена у зв`язку з військовою агресією проти України, що виключає можливість надання та виконання роботи. Призупинення дії трудового договору не тягне за собою припинення трудових відносин.

Частиною 2 вказаної статті передбачено, що про призупинення дії трудового договору роботодавець та працівник за можливості мають повідомити один одного у будь-який доступний спосіб.

Згідно із частиною 3 статті 13 Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» відшкодування заробітної плати, гарантійних та компенсаційних виплат працівникам на час призупинення дії трудового у повному обсязі покладається на державу, що здійснює військову агресію проти України.

Таким чином, Закон України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» надав право роботодавцю призупиняти діютрудового договору з працівниками, що не припиняє трудових відносин, та не виплачувати у період призупинення заробітну плату, гарантійні та компенсаційні виплати працівникам.

Разом з тим, як вбачається з аналізу положень частини 1 статті 13 Закону «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану», таке право роботодавця настає за певних умов. Такими умовами призупинення трудового договору з працівником є абсолютна неможливість через збройну агресію: роботодавцем надати роботу, а працівником виконувати її. До того ж побудова цієї норми закону вказує на те, що законодавець передбачив одночасне настання як неможливості роботодавцем надати роботу, так і неможливість виконувати цю роботу працівником.

Отже, спеціальна норма права передбачає право сторін призупинити дію трудового договору за умови наявності військової агресії проти України, що виключає можливість надання та виконання роботи. При цьому, роботодавець має перебувати в таких обставинах, коли він не може надати роботу працівнику, а працівник не може виконати роботу. Лише наявність правової норми яка передбачає право сторін призупинити дію трудового договору не є достатньою. Для сторін мають наступити відповідні наслідки за наявності обставин, що передбачає така норма права.

Згідно з частинами другою, третьою статті 1 Закону № 2136-ІХ на період дії воєнного стану вводяться обмеження конституційних прав і свобод людини і громадянина відповідно до статей 43, 44 Конституції України. У період дії воєнного стану не застосовуються норми законодавства про працю у частині відносин, врегульованих цим Законом.

За статтею 57-1 Закону України «Про освіту» здобувачам освіти,працівникам закладівосвіти,установ освіти,наукових установ,у томучислі тим,які вумовах воєнногостану,надзвичайної ситуаціїабо надзвичайногостану вУкраїні чиокремих їїмісцевостях,оголошених увстановленому порядку(особливийперіод)були вимушенізмінити місцепроживання (перебування),залишити робочемісце,місце навчання,незалежно відмісця їхпроживання (перебування)на часособливого періодугарантується: організаціяосвітнього процесув дистанційнійформі абов будь-якійіншій формі,що єнайбільш безпечноюдля йогоучасників; збереження місця роботи, середнього заробітку, здійснення виплати стипендії та інших виплат, передбачених законом.

Встановлено, що ОСОБА_4 працює в Комунальному закладі «Олександрівська мистецька школа» Олександрівської селищної ради викладачем фортепіано, сольного співу.

Комунальний заклад Олександрівська мистецька школа Олександрівської селищної ради Донецької області (Комунальний заклад) - є закладом системи культури, що становить початкову ланку спеціальної мистецької освіти, належить до системи позашкільної освіти, яка діє на підставі Статуту, засновником якої є Олександрівська селищна рада.

Відповідно до Статуту фінансування закладу здійснюється за рахунок коштів місцевого бюджету та плати за навчання учнів.

У зв`язку з запровадженням Указом Президента Украйни від 24 квітня 2022 року № 64/2022 в Україні правового режиму воєнного стану Міністерство культури та інформаційної політики та Міністерство освіти України надали рекомендації щодо початку 2022-2023 навчального року в закладах позашкільної освіти.

Згідно листа Міністерства освіти і науки України від 27 липня 2022 р. № 1/8507-22 «Про організацію освітньої діяльності в закладах позашкільної освіти у 2022/2023 навчальному році» освітню діяльність в закладах позашкільної освіти було рекомендовано розпочати 1 вересня 2022 року. При цьому адміністрації та педагогічним колективам треба було обрати форму організації освітнього процесу (очна, змішана, дистанційна) в залежності від безпекової ситуації в кожному окремому населеному пункті, або припинення навчального процесу.

Для створення безпечних умов перебування у закладах освіти учасників освітнього процесу під час дії правового режиму воєнного стану було запропоновано користуватися інструктивно-методичними матеріалами щодо порядку підготовки закладу освіти до нового навчального року та опалювального сезону з питань цивільного захисту, охорони праці та безпеки життєдіяльності, підготовлені Міністерством освіти і науки України (лист МОН від 11.07.2022 № 1/7707-22).

Згідно вищезазначеного листа, відповідно до діючого законодавства України, керівники закладів позашкільної освіти несуть персональну відповідальність за організацію безпечних умов для здобувачів освіти та всіх працівників закладу у разі проведення освітнього процесу в очному форматі. Освітній процес в очному режимі запроваджується в приміщеннях або будівлях закладу освіти тільки в межах розрахункової місткості споруд цивільного захисту, що можуть бути використані для укриття учасників освітнього процесу в разі включення сигналу «Повітряна тривога» або інших відповідних сигналів оповіщення.

На виконання постанови Кабінету Міністрів України від 24 червня 2022 р. № 711 «Про початок навчального року під час дії воєнного стану в Україні», статей 53 та 54 Закону України «Про освіту», листа Міністерства освіти і науки України від 30 червня 2022 року № 1/7322-22, листа Донецької обласної державної адміністрації від 1 липня 2022 року № 0.6-16-1623/4-22 органам місцевого самоврядування доручено забезпечити організацію початку навчального року залежно від безпекової ситуації в кожній окремій адміністративно-територіальній одиниці.

На підставі статей 53 та 54Закону України«Про освіту» здобувачі освіти, педагогічні, науково-педагогічні та наукові працівники мають право на безпечні та нешкідливі умови навчання, утримання і праці. Тому для їх виконання розпорядженням селищного голови від 29 червня № 71/01-07 була створена комісія з огляду (оцінки) будівель (споруд, приміщень) Комунального закладу Олександрівська мистецька школа з метою визначення можливості їх використання як найпростіших укриттів для здобувачів освіти і працівників, у тому числі для осіб з особливими освітніми потребами.

Комісією було проведено обстеження будівлі мистецької школи та визначено, що будівель (споруд, приміщень) на території Комунального закладу Олександрівська мистецька школа, у яких створені безпечні умови перебування дітей і працівників, з урахуванням збройної агресії, немає (акт обстеження додається). Тому організувати навчальний процес в очному та змішаному форматі в приміщенні мистецької школи на початок 2022-2023 навчального року неможливо, бо Олександрівська територіальна громада знаходиться у відповідній близькості від території ведення бойових дій, що несе загрозу життю і здоров`ю як дітей, так і персоналу закладу освіти.

Також на виконання розпорядження голови військової адміністрації, враховуючи складну військову обстановку, яка склалася влітку 2022 року навколо Олександрівської територіальної громади селищною радою було організовано евакуацію матеріальних цінностей закладів загальної середньої та позашкільної освіти до більш безпечних територій України.

Призупиняючи наказом № 22К від 10 серпня 2022 року дію трудового договору з позивачем на підставі статті 13 Закону України № 2136-ІХ, відповідач виходив з неможливості організувати навчальний процес в умовах відсутнього доступу до початкової мистецької освіти. В тексті наказу зазначено, що умовою відновлення трудового договору буде припинення або скасування правового режиму воєнного стану, про що працівників буде повідомлено за 10 календарних днів до відновлення дії трудового договору про необхідність стати до роботи. Відшкодування заробітної плати, гарантійних та компенсаційних виплат працівникам на час призупинення дії трудового договору у повному обсязі покладається на державу, що здійснює військову агресію проти України.

Крім того, наказом в.о. директора комунального закладу «Олександрівська мистецька школа» Олександрівської селищної ради Донецької області від 10.08.2022 року за № 16-од «Про призупинення освітнього процесу» тимчасово призупинено освітній процес в комунальному закладі «Олександрівська мистецька школа» Олександрівської селищної ради з 10.08.2022 року до припинення або скасування правового режиму воєнного стану та визнано неможливим організувати навчальний процес в дистанційному режимі навчання та організації простою закладу і працівників, у зв`язку з неможливістю фінансування селищною радою та зменшення планових асигнувань по КЗ Олександрівська мистецька школа.

Отже, даним наказом фактично визнано неможливість для педагогічних працівників закладу, враховуючи його специфіку, виконувати трудові обов`язки в обсязі, визначеному освітніми програмами, а для роботодавця створити умови педагогічним працівникам для виконання трудових обов`язків, що виключає можливість обох сторін трудових відносин виконувати обов`язки, передбачені трудовим договором.

Суд першої інстанції обґрунтовано виходив з того, що вищезазначений наказ, яким в тому числі визнано неможливим організувати навчальний процес в дистанційному режимі навчання, є дійсним, позивач його не оскаржує. Зокрема таким наказом тимчасово призупинено освітній процес у комунальному закладі з 10 серпня 2022 року до припинення або скасування правового режиму воєнного стану. Крім того, даним наказом фактично визнано неможливість для педагогічних працівників закладу, враховуючи його специфіку, виконувати трудові обов`язки в обсязі, визначеному освітніми програмами, а для роботодавця створити умови педагогічним працівникам для виконання трудових обов`язків, доводи апеляційної скарги в цій частині є необґрунтованими.

В свою чергу, наказ № 22К від 10 серпня 2022 року, яким призупинено дію трудового договору з ОСОБА_1 , за своєю формою і змістом відповідає вимогам статті 13 Закону України № 2136-ІХ. При цьому, за час призупинення дії трудового договору, за позивачем зберігається робоче місце, сам трудовий договір не припинений, а відшкодування заробітної плати, гарантійних та компенсаційних виплат працівникам на час призупинення дії трудового договору у повному обсязі покладається на державу, що здійснює військову агресію проти України. Крім того, прийняття даного наказу обумовлено введенням в Україні воєнного стану, необхідністю збереження життя і здоров`я учнів, педагогічних та інших працівників Олександрівської мистецької школи та відсутністю в приміщенні закладу укриття для здобувачів мистецької освіти і працівників.

Апеляційний суд враховує, що передумовою для призупинення дії трудового договору з позивачем також стало прийняття Кабінетом Міністрів України Розпорядження від 02 серпня 2022 року № 679-р «Про проведення обов`язкової евакуації населення Донецької області».

За таких обставин, апеляційний суд не встановив порушення права позивача на працю, передбачене статтею 43 Конституції України. Крім того, безпідставними є посилання в апеляційній скарзі, як на підставу своїх позовних вимог, на статтю 57-1 Закону України «Про освіту». Дана стаття передбачає гарантії для працівників закладів освіти у період воєнного стану, у тому числі щодо збереження місця роботи, середнього заробітку та інших виплат. Проте, як вже вище зазначалося, за позивачем на час призупинення дії трудового договору зберігається місце роботи, а відшкодування заробітної плати і інших виплат покладається на державу, що здійснює військову агресію проти України, тобто на російську федерацію. До того ж, вказана норма закону не забороняє призупиняти дію трудового договору з працівниками закладів освіти.

Не обґрунтованими є доводи апеляційної скарги щодо не зазначення в наказі № 22К від 10.08.2022 року «Про призупинення дії трудових договорів» причин призупинення, оскільки із наказу вбачається, що підставою для призупинення дії трудового договору з позивачем стало збереження життя і здоров`я учнів, педагогічних та інших працівників Олександрівської мистецької школи за неможливості організувати навчальний процес в умовах відсутнього доступу до початкової мистецької школи.

Також не заслуговують на увагу доводи апеляційної скарги про те, що підставою для винесення наказу про призупинення дії трудового договору є неможливість фінансування селищною радою та зменшенням планових асигнувань, оскільки наказ № 16-од від 10.08.2022 року «Про призупинення освітнього процесу мистецької школи», є наслідком винесення наказу про призупинення дії трудового договору.

Посилання в апеляційній скарзі на те, що відсутні підстави для призупинення дії трудового договору, оскільки позивач довела можливість здійснення роботи по дистанційному навчанню, не заслуговують на увагу, оскільки дистанційна освіта - це не спілкування на відстані шляхом комунікацій по телефону, а система заходів, яка забезпечить надання якісної освіти та отримання навичок і умінь здобувачами освіти та обов`язкова присутність системи контролю. Не можливо навчити викладачу класу фортепіано та вокалу здобувача музичної освіти дистанційно грі на фортепіано та вокалу, у зв`язку з чим дистанційний режим навчання є неможливим.

Отже, апеляційний суд погоджується з висновком суду першої інстанції про наявність в даному випадку підстав для призупинення дії трудового договору з позивачем. Доводи апеляційної скарги ОСОБА_1 такий висновок суду не спростовують. Крім того, з огляду на те, що підстави для скасування наказу про призупинення дії трудового договору не знайшли свого підтвердження, тому відсутні й правові підстави для стягнення з відповідача на користь позивача середнього заробітку за час вимушеного прогулу.

Інші наведені в апеляційній скарзі доводи були предметом дослідження в суді першої інстанції з наданням відповідної правової оцінки всім фактичним обставинам справи, яка ґрунтується на вимогах законодавства, і з якою погоджується суд апеляційної інстанції.

Європейський суд з прав людини вказав, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (SERYAVIN AND OTHERS v. UKRAINE, № 4909/04, § 58, ЄСПЛ, від 10 лютого 2010 року).

Суд апеляційної інстанції враховує положення практики Європейського Суду з прав людини про те, що право на обґрунтоване рішення не вимагає детальної відповіді судового рішення на всі доводи висловлені сторонами. Крім того, воно дозволяє вищим судам просто підтверджувати мотиви, надані нижчими судами, не повторюючи їх (справ «Гірвісаарі проти Фінляндії», п.32.)

Пункт 1 статті 6 Конвенції не вимагає більш детальної аргументації від апеляційного суду, якщо він лише застосовує положення для відхилення апеляції відповідно до норм закону, як такої, що не має шансів на успіх, без подальших пояснень (Burg and others v. France (Бюрг та інші проти Франції), (dec.); Gorou v. Greece (no.2) (Гору проти Греції №2) [ВП], § 41.

ВИСНОВКИ ЗА РЕЗУЛЬТАТАМИ РОЗГЛЯДУ АПЕЛЯЦІЙНОЇ СКАРГИ

Згідно із статтею 375 ЦПК України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Рішення судупершої інстанціїухвалене здодержанням нормматеріального іпроцесуального права,підстави дляскасування судовогорішення вмежах доводівта вимогапеляційної скаргивідсутні,а томуапеляційну скаргу слід залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції без змін.

РОЗПОДІЛ СУДОВИХ ВИТРАТ

Відповідно до підпункту «в» пункту 4 частини першої статті 382 ЦПК України суд апеляційної інстанції повинен вирішити питання про розподіл судових витрат, понесених у зв`язку з переглядом справи у суді апеляційної інстанції.

Оскільки апеляційну скаргу залишено без задоволення, підстав для нового розподілу судових витрат, понесених у зв`язку з розглядом справи у суді першої та апеляційної інстанції, немає.

Керуючись статтями 367, 374, 375, 382, 384 ЦПК України, апеляційний суд, -

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу ОСОБА_1 , в інтересах якої діє ОСОБА_2 , залишити без задоволення.

Рішення Олександрівського районного суду Донецької області від 22 березня 2023 року залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення безпосередньо до Верховного Суду.

Головуючий: О.О.Тимченко

Судді: О.А. Мірута

Я.В. Хейло

Повне судове рішення складено 05 липня 2023 року.

Головуючий О.О. Тимченко

СудДніпровський апеляційний суд
Дата ухвалення рішення05.07.2023
Оприлюднено06.07.2023
Номер документу111993630
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із трудових правовідносин

Судовий реєстр по справі —933/414/22

Ухвала від 16.11.2023

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Дундар Ірина Олександрівна

Ухвала від 20.09.2023

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Дундар Ірина Олександрівна

Ухвала від 10.08.2023

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Осіян Олексій Миколайович

Постанова від 05.07.2023

Цивільне

Дніпровський апеляційний суд

Тимченко О. О.

Постанова від 05.07.2023

Цивільне

Дніпровський апеляційний суд

Тимченко О. О.

Ухвала від 27.06.2023

Цивільне

Дніпровський апеляційний суд

Тимченко О. О.

Ухвала від 13.06.2023

Цивільне

Дніпровський апеляційний суд

Тимченко О. О.

Ухвала від 16.05.2023

Цивільне

Дніпровський апеляційний суд

Тимченко О. О.

Ухвала від 25.04.2023

Цивільне

Дніпровський апеляційний суд

Тимченко О. О.

Рішення від 22.03.2023

Цивільне

Олександрівський районний суд Донецької області

Попович І. А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні