Постанова
від 04.07.2023 по справі 380/2160/20
КАСАЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД ВЕРХОВНОГО СУДУ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

04 липня 2023 року

м. Київ

справа №380/2160/20

адміністративне провадження № К/9901/38030/21

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Стрелець Т.Г.,

суддів: Стеценка С.Г., Тацій Л.В.,

розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу №380/2160/20

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ГЕО-АДВАНС» до Державної служби геології та надр України про визнання протиправним рішення, зобов`язання вчинити дії, провадження по якій відкрито

за касаційною скаргою Державної служби геології та надр України на рішення Львівського окружного адміністративного суду від 17 грудня 2020 року (суд у складі головуючого судді Грень Н.М.) та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 23 вересня 2021 року (колегія суддів у складі головуючого судді Шевчук С. М., суддів Кухтея Р.В., Шинкар Т.І.) у справі №380/2160/20

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. У березні 2020 року Товариство з обмеженою відповідальністю «Гео-Адванс» (далі по тексту - позивач, ТОВ «Гео-Адванс») звернулось до Львівського окружного адміністративного суду з позовом до Державної служби геології та надр України (далі по тексту - відповідач, Держгеонадра), в якій позивач просив суд:

- визнати рішення Держгеонадр про повернення заяв ТОВ «ГЕО-АДВАНС» від 04.12.2018 №1 (вхідний від 06.12.2018 №23270/02/12-18) та від 17.10.2019 №4/10 (вхідний Держгеонадр від 31.10.2019 №21080/02/12-19) з доданими документами щодо видачі спеціального дозволу на користування надрами з метою геологічного вивчення надр, у тому числі дослідно-промислової розробки родовищ з подальшим видобуванням газу (промислова розробка) Південно-Гаївської площі, розташованої в Стрийському районі Львівської області, без проведення аукціону на підставі підпункту 1 пункту 8 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 2011 року №615, протиправним;

- зобов`язати Держгеонадра розглянути заяву ТОВ «ГЕО-АДВАНС» від 04.12.2018 №1 (вхідний від 06.12.2018 №23270/02/12-18) в редакції заяви від 17.10.2019 №4/10 (вхідний Держгеонадр від 31.10.2019 №21080/02/12-19) на видачу спеціального дозволу на користування надрами з метою геологічного вивчення надр, у тому числі дослідно-промислової розробки родовищ з подальшим видобуванням газу (промислова розробка) Південно-Гаївської площі, розташованої в Стрийському районі Львівської області без проведення аукціону, на підставі підпункту 1 пункту 8 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 2011 року №615, у відповідності до законодавства, що діяло на момент звернення ТОВ «ГЕО -АДВАНС» із заявою від 04 грудня 2018 року №1 (вхідний від 06.12.2018 №23270/02/12-18);

- зобов`язати Держгеонадра видати ТОВ «ГЕО-АДВАНС» спеціальний дозвіл на користування надрами без проведення аукціону з метою геологічного вивчення надр, у тому числі дослідно-промислової розробки родовищ з подальшим видобуванням газу (промислова розробка) Південно-Гаївської площі, розташованої в Стрийському районі Львівської області згідно з поданою заявою від 04.12.2018 №1 (вхідний від 06.12.2018 №23270/02/12-18) в редакції заяви від 17.10.2019 №4/10 (вхідний Держгеонадр від 31.10.2019 №21080/02/12-19;

- встановити судовий контроль за виконанням судового рішення шляхом зобов`язання Держгеонадра подати звіт про його виконання до Львівського окружного адміністративного суду у десятиденний строк з дня набрання чинності рішенням суду.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що відповідач відмовив у видачі спеціального дозволу на користування надрами у не встановленому законодавством порядку, зокрема: порушено строк розгляду заяви; відмову оформлено листом, а не наказом, та не містить посилань на жодний пункт законодавства, згідно з яким здійснюється відмова; відповідач відмовляючи у видачі спеціального дозволу на користування надрами застосував редакцію підпункту 1 пункту 8 Порядку, яка діяла на момент надання ним відмови, а не на момент звернення позивача до Держгеонадр із заявою щодо отримання спеціального дозволу на користування надрами.

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

2. Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 17 грудня 2020 року позов задоволено частково.

Визнано протиправним рішення Держгеонадр про повернення заяв ТОВ «ГЕО-АДВАНС» від 04.12.2018 №1 (вхідний від 06.12.2018 №23270/02/12-18) та від 17.10.2019 №4/10 (вхідний Держгеонадр від 31.10.2019 №21080/02/12-19) з доданими документами щодо видачі спеціального дозволу на користування надрами з метою геологічного вивчення надр, у тому числі дослідно-промислової розробки родовищ з подальшим видобуванням газу (промислова розробка) Південно-Гаївської площі, розташованої в Стрийському районі Львівської області, без проведення аукціону на підставі підпункту 1 пункту 8 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 2011 року №615.

Зобов`язано Держгеонадра розглянути заяву ТОВ «ГЕО- АДВАНС» від 04.12.2018 №1 (вхідний від 06.12.2018 №23270/02/12-18) в редакції заяви від 17.10.2019 №4/10 (вхідний Держгеонадр від 31.10.2019 №21080/02/12-19) на видачу спеціального дозволу на користування надрами з метою геологічного вивчення надр, у тому числі дослідно- промислової розробки родовищ з подальшим видобуванням газу (промислова розробка) Південно- Гаївської площі, розташованої в Стрийському районі Львівської області без проведення аукціону, на підставі підпункту 1 пункту 8 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 2011 року №615, у відповідності до законодавства, що діяло на момент звернення ТОВ «ГЕО-АДВАНС» із заявою від 04 грудня 2018 року №1 (вхідний від 06.12.2018 №23270/02/12-18).

Зобов`язано Держгеонадра видати ТОВ «ГЕО-АДВАНС» спеціальний дозвіл на користування надрами без проведення аукціону з метою геологічного вивчення надр, у тому числі дослідно-промислової розробки родовищ з подальшим видобуванням газу (промислова розробка) Південно-Гаївської площі, розташованої в Стрийському районі Львівської області згідно з поданою заявою від 04.12.2018 №1 (вхідний від 06.12.2018 №23270/02/12-18) в редакції заяви від 17.10.2019 №4/10 (вхідний Держгеонадр від 31.10.2019 №21080/02/12-19.

В задоволенні заяви про встановлення судового контролю за виконанням рішення суду шляхом зобов`язання відповідача подати звіт про його виконання відмовлено.

Ухвалюючи рішення про часткове задоволення позову суд першої інстанції виходив з того, що на дату звернення позивача із заявою №1 від 04.12.2018 року ТОВ «ГЕО-АДВАНС» проведено за власні кошти апробацію поточних і початкових перспективних ресурсів вільного газу прогнозного покладу Південно-Гаївської газоносної площі, розташованої в Стрийському районі Львівської області. Як наслідок, вказані обставини є підставою для отримання позивачем спеціального дозволу на користування надрами з метою геологічного вивчення, у тому числі дослідно-промислової розробки родовищ, з подальшим видобуванням нафти, газу (промислова розробка родовищ) без проведення аукціону.

При цьому, суд врахував обставини щодо тривалого необґрунтованого зволікання відповідача у прийнятті рішення щодо видачі спеціального дозволу без проведення аукціону на отримання, якого позивач мав законні сподівання в силу законодавства, яке було чинним при первинному зверненні позивача.

3. Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 23 вересня 2021 року скасовано рішення Львівського окружного адміністративного суду від 17 грудня 2020 року по справі №380/2160/20 в частині: визнання протиправним рішення Держгеонадр про повернення заяв ТОВ «ГЕО-АДВАНС» від 04.12.2018 №1 (вхідний від 06.12.2018 №23270/02/12-18) та від 17.10.2019 №4/10 (вхідний Держгеонадр від 31.10.2019 №21080/02/12-19) з доданими документами щодо видачі спеціального дозволу на користування надрами з метою геологічного вивчення надр, у тому числі дослідно-промислової розробки родовищ з подальшим видобуванням газу (промислова розробка) Південно-Гаївської площі, розташованої в Стрийському районі Львівської області, без проведення аукціону на підставі пп. 1 п. 8 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 2011 року №615; зобов`язання Держгеонадр видати ТОВ «ГЕО-АДВАНС» спеціальний дозвіл на користування надрами без проведення аукціону з метою геологічного вивчення надр, у тому числі дослідно-промислової розробки родовищ з подальшим видобуванням газу (промислова розробка) Південно-Гаївської площі, розташованої в Стрийському районі Львівської області згідно з поданою заявою від 04.12.2018 №1 (вхідний від 06.12.2018 №23270/02/12-18) в редакції заяви від 17.10.2019 №4/10 (вхідний Держгеонадр від 31.10.2019 №21080/02/12-19.

Ухвалено у вказаній частині нову постанову, якою:

- визнано протиправними дії Держгеонадр щодо повернення заяви ТОВ «ГЕО-АДВАНС» від 04.12.2018 №1 (вхідний від 06.12.2018 № 23270/02/12-18) листом №18713/01/12-19 від 09.09.2019 та відмови ТОВ «ГЕО-АДВАНС» у видачі спеціального дозволу на користування надрами, відображеної у листі від 18.11.2019 №22907/01/12-19;

- у задоволенні позовної вимоги ТОВ «ГЕО-АДВАНС» про зобов`язання Держгеонадр видати ТОВ «ГЕО-АДВАНС» спеціальний дозвіл на користування надрами без проведення аукціону з метою геологічного вивчення надр, у тому числі дослідно-промислової розробки родовищ з подальшим видобуванням газу (промислова розробка) Південно-Гаївської площі, розташованої в Стрийському районі Львівської області згідно з поданою заявою від 04.12.2018 №1 (вхідний від 06.12.2018 №23270/02/12-18) в редакції заяви від 17.10.2019 №4/10 (вхідний Держгеонадр від 31.10.2019 №21080/02/12-19 відмовлено. У решті рішення суду залишено без змін.

Рішення суду апеляційної інстанції мотивоване тим, що відповідач жодного рішення (у порядку передбаченому пунктом 9 Положення №1174) не прийняв, а тому у суду першої інстанції були відсутні підстави для ухвалення судового рішення про визнання протиправними рішень відповідача, позаяк такі відсутні.

Як наслідок, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що мають місце протиправні дії Держгеонадра про повернення листами заяв ТОВ «ГЕО-АДВАНС», з доданими документами щодо видачі спеціального дозволу на користування надрами.

Суд апеляційної інстанції погодився з висновком суду першої інстанції, що розгляд перелічених заяв та документів позивача про отримання спеціального дозволу підлягав розгляду відповідно до положень Порядку №615 (в редакції, що діяла станом на час звернення позивача з первинною заявою - 06 грудня 2018 року), позаяк таке застосування відповідає законному сподіванню позивача щодо можливості реалізації ним гарантованого права, на реалізацію якого позивачем затрачені значні зусилля та фінансові ресурси. При цьому, зміна законодавства не може бути засобом для легалізації недобросовісних дій державного органу, які виразилися у надмірному та невиправданому зволіканні у розгляді заяв та документів позивача.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

4. Не погоджуючись з рішеннями судів попередніх інстанцій, Держгеонадра направлено до Верховного Суду касаційну скаргу на рішення Львівського окружного адміністративного суду від 17 грудня 2020 року та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 23 вересня 2021 року у справі №380/2160/20, в якій просить їх скасувати та ухвалити нове рішення про відмову у задоволенні позовних вимог.

Як на підставу касаційного оскарження Держгеонадра посилається на неврахування судами попередніх інстанцій висновків щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладених у постанові Верховного Суду від 31 березня 2021 року по справі №803/1541/16.

В обґрунтування доводів касаційної скарги скаржник зазначає, що для отримання спеціального дозволу на користування надрами з метою видобування руд літію без проведення аукціону заявник має пройти декілька етапів державної експертизи, серед яких апробація є лише початковим етапом, а затвердження підрахунку (оцінки) запасів корисних копалин у ДКЗ останнім.

5. Згідно з протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 21 жовтня 2021 року, сформовано колегію суддів у складі: головуючого судді Стрелець Т.Г., суддів Стеценка С.Г., Тацій Л.В.

На підставі розпорядження заступника керівника апарату Верховного Суду - керівника секретаріату Касаційного адміністративного суду від 01 листопада 2021 року №2030/0/78-21, у зв`язку з настанням обставин, які унеможливлюють розгляд судових справ, у зв`язку з відпусткою судді Стеценка С.Г., який входить до складу постійної колегії суддів, з метою дотримання строків розгляду справ, проведено повторний автоматизований розподіл судової справи.

Згідно з протоколом повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 01 листопада 2021 року, сформовано колегію суддів у складі: головуючого судді Стрелець Т.Г., суддів ОСОБА_1, Тацій Л.В.

Ухвалою Верховного Суду від 03 листопада 2021 року відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою Держгеонадр на рішення Львівського окружного адміністративного суду від 17 грудня 2020 року та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 23 вересня 2021 року по справі №380/2160/20.

На підставі розпорядження заступника керівника апарату Верховного Суду - керівника секретаріату Касаційного адміністративного суду від 14 червня 2023 року №926/0/78-23, у зв`язку зі звільненням судді ОСОБА_1 , яка входить до складу постійної колегії суддів, з метою дотримання строків розгляду справи, проведено повторний автоматизований розподіл судової справи.

Згідно з протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 03 липня 2023 року, сформовано колегію суддів у складі: головуючого судді Стрелець Т.Г., суддів Стеценка С.Г., Тацій Л.В.

Позивач подав відзив на касаційну скаргу, у якому просив залишити її без задоволення, а рішення судів попередніх інстанцій без змін

6. Верховний Суд ухвалою від 03 липня 2023 року прийняв до провадження вищезазначену касаційну скаргу та призначив до розгляду в порядку письмового провадження з 04 липня 2023 року.

ОБСТАВИНИ СПРАВИ

7. Між позивачем та Держгеонадрами укладено договір купівлі-продажу права на користування узагальненою геологічною інформацією від 03 вересня 2018 року №102/11, а зокрема право на користування геологічним звітом про пошуки сейсморозвідувальних досліджень МСГТ на Східно-Гаївській площі Зовнішньої зони Предкарпатського прогину, ЗУГРЕ ДГП Укргеофізика 2008, інв. №61149, по Південно-Гаївській площі вуглеводнів (площа 5,51 км2), яка знаходиться в Стрийському районі Львівської області.

У подальшому, 06 вересня 2018 року між позивачем та ТОВ «ГАЛИЧ-ГЕОЛОГІЯ» укладено договір №02.09.2018 про надання послуги з геологічного, геофізичного та інших видів наукової розвідки.

Відповідно до п. 1.2 вказаного договору, ТОВ «ГАЛИЧ-ГЕОЛОГІЯ» проводить попередню геолого-економічну оцінку ділянки Південно-Гаївської площі Львівської області. Комплекс робіт, які входять до складу, встановлений у п. 1.2. даного договору, у тому числі до них входять: представлення матеріалів звіт: Початкова геолого-економічна оцінка запасів вуглеводнів Південно-Гаївської площі Львівської області у ДКЗ України для подальшої апробації ресурсів, робота з експертами.

Позивач звернувся до Держгеонадр із заявою від 04 грудня 2018 року №1 для отримання спеціального дозволу на користування надрами з метою геологічного вивчення нафтогазоносних надр, у тому числі дослідно-промислової розробки родовищ, з подальшим видобуванням нафти, газу (промислова розробка родовищ) Південно-Гаївської площі, розташованої в межах Львівської області, відповідно до підпункту 1 пункту 8 Порядку. Вказана заява надійшла відповідачу 06 грудня 2018 року.

Листом Держгеонадр від 09 вересня 2019 року №18713/01/12-19 ТОВ «ГЕО-АДВАНС» повернуто заяву №1 від 04 грудня 2018 року з пакетом документів, посилаючись на пункт 3 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами від 30 травня 2011 року №615, що на кожен вид користування надрами в межах конкретної ділянки надається окремий дозвіл.

17 жовтня 2019 ТОВ «ГЕО-АДВАНС» повторно звернувся до Держгеонадр із заявою №4/10 (вхідний Держгеонадр від 31 жовтня 2019 року №21080/02/12-19) для отримання спеціального дозволу на користування надрами.

До вказаної заяви позивачем додано наступні документи:

-заява на отримання спеціального дозволу на користування надрами без проведення аукціону;

-пояснювальна записка з обґрунтуванням необхідності проведення геологорозвідувальних робіт на ділянці надр із зазначенням мети її геологічного вивчення, потужності підприємства;

-каталог географічних координат кутових точок ділянки надр (похибка менш як 1 секунда) із зазначенням її площі;

-завірена ТОВ «ГЕО-АДВАНС» копія протоколу ДКЗ України №4603;

-графічні матеріали: а) оглядова карта (масштаб 1: 200 000); б) ситуаційний план з нанесеними межами площі геологічного вивчення та географічними координатами її кутових точок (масштаб 1:100 000); в) оглядова геологічна карта з лініями проектних геологічних розрізів; г) геологічний розріз по лінії 1-І та геологічний розріз по лінії ІІ-ІІ.

-копія витягу є ЄДРЮО та фізичних осіб-підприємців та громадських формувань;

-ОВД повідомлення про планову діяльність, яка підлягає оцінці впливу на довкілля №201811192181 та скріншот.

Відповідач листом від 18 листопада 2019 року №22907/01/12-19 відмовив позивачу у видачі спеціального дозволу на користування надрами.

Підставою для відмови у видачі спеціального дозволу на користування надрами зазначено посилання на виключення з підпункту 1 пункту 8 Порядку такої підстави для видачі без аукціону спеціального дозволу на користування нафтогазоносними надрами, як апробація запасів корисних копалин.

Позивач вважаючи таку відмову протиправною, звернувся із цим позовом до суду.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

8. Суд касаційної інстанції наголошує на тому, що перевірка законності рішень судів першої та апеляційної інстанції, згідно зі статтею 341 КАС України, здійснюється виключно у частині застосування норм матеріального та процесуального права.

Відповідно до частини третьої статті 3 Кодексу адміністративного судочинства України (надалі також КАС України) провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.

9. Враховуючи доводи та вимоги касаційної скарги, на підставі встановлених фактичних обставин справи, колегія суддів КАС ВС дійшла таких висновків.

Ключовим правовим питанням у справі є те, яка редакція Порядку №615 підлягає застосуванню до спірних правовідносин:

- та, що була чинною на час звернення позивача із заявою про видачу спеціального дозволу на користування надрами;

- та, що була чинною на час розгляду уповноваженим органом заяви особи про видачу спеціального дозволу на користування надрами і прийняття відповідного рішення за наслідками розгляду такої заяви.

Частиною 2 статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Спірні правовідносини регулюються Конституцією України, Кодексом України про надра, завданням якого є регулювання гірничих відносин з метою забезпечення раціонального, комплексного використання надр для задоволення потреб у мінеральній сировині та інших потреб суспільного виробництва, охорони надр, гарантування при користуванні надрами безпеки людей, майна та навколишнього природного середовища, а також охорона прав і законних інтересів підприємств, установ, організацій та громадян.

Надра є виключною власністю Українського народу і надаються тільки у користування (частина перша статті 4 Кодексу України про надра).

Відповідно до частини першої статті 13 Кодексу України про надра користувачами надр можуть бути підприємства, установи, організації, громадяни України, а також іноземні юридичні особи та громадяни.

Згідно зі статтею 14 наведеного Кодексу України про надра надаються у користування, зокрема, для видобування корисних копалин.

Частиною першою статті 19 Кодексу України про надра визначено, що надра надаються у користування підприємствам, установам, організаціям і громадянам лише за наявності у них спеціального дозволу на користування ділянкою надр. Право на користування надрами засвідчується актом про надання гірничого відводу.

Згідно зі статті 16 Кодексу України про надра спеціальні дозволи на користування надрами надаються переможцям аукціонів, крім випадків, визначених Кабінетом Міністрів України, спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади з геологічного вивчення та забезпечення раціонального використання надр або Радою міністрів Автономної Республіки Крим щодо розробки родовищ корисних копалин місцевого значення на території Автономної Республіки Крим. Порядок проведення аукціонів з продажу спеціальних дозволів на користування надрами та порядок їх надання встановлюються Кабінетом Міністрів України.

Питання надання спеціальних дозволів на користування надрами (надалі - дозволи) у межах території України, її континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони, а також процедуру продовження строку дії, переоформлення, видачі дубліката, зупинення дії чи анулювання дозволу та внесення до нього змін врегульовано постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 2011 року №615 «Про затвердження Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами» (далі по тексту - Порядок №615).

Приписами пункту 2 Порядку №615, зокрема, регламентовано, що дозволи надаються Держгеонадрами переможцям аукціонів з їх продажу та без проведення аукціонів у випадках, передбачених пунктом 8 цього Порядку, Держгеонадрами.

10. Підпунктом 1 пункту 8 Порядку №615 в редакції, яка діяла до 01 січня 2019 року було передбачено, що без проведення аукціону дозвіл надається у разі:

- видобування корисних копалин, якщо заявник за власні кошти здійснив геологічне вивчення ділянки надр та підрахунок запасів корисних копалин, який затверджено ДКЗ, та подав документи на отримання спеціального дозволу не пізніше ніж протягом трьох років після затвердження запасів;

- видобування корисних копалин (для нафтогазоносних надр на геологічне вивчення, у тому числі дослідно-промислову розробку родовищ, з подальшим видобуванням нафти, газу (промислова розробка родовищ), якщо заявник за власні кошти здійснив апробацію в ДКЗ за умови затвердження підрахунку запасів корисних копалин у ДКЗ протягом трьох років, а в межах континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони України - десяти років з моменту надання дозволу.

11. Суди встановили, що підставою для звернення позивача із вказаною заявою про надання спеціального дозволу слугувала підстава передбачена підпунктом 1 пункту 8 Порядку №615 щодо видобування корисних копалин (для нафтогазоносних надр на геологічне вивчення, у тому числі дослідно-промислову розробку родовищ, з подальшим видобуванням нафти, газу (промислова розробка родовищ) у зв`язку з тим, що позивач за власні кошти здійснив апробацію в ДКЗ.

Для отримання дозволу без проведення аукціону заявник подає органові з питань надання дозволу заяву разом з документами, зазначеними у додатку 1, у паперовій та електронній формі. Разом із заявою подаються дві копії заяви та доданих до неї документів. У заяві зазначаються назва ділянки надр, її місцезнаходження відповідно до адміністративно-територіального устрою України (область, район, населений пункт, прив`язка на місцевості), географічні координати ділянки надр, вид корисних копалин, вид користування надрами, строк дії дозволу, відомості про заявника (найменування, місцезнаходження, код згідно з ЄДРПОУ юридичної особи або прізвище, ім`я, по батькові, місце проживання, реєстраційний номер облікової картки платника податків фізичної особи - підприємця чи серія та номер паспорта такої особи (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку в паспорті), інформація для здійснення зв`язку із заявником (номер телефону, адреса електронної пошти), а також підстава для надання дозволу згідно з пунктом 8 цього Порядку.

Заява та додані до неї документи подаються органові з питань надання дозволу з прошитими і пронумерованими сторінками та з описом доданих документів, засвідченим підписом уповноваженої особи претендента. Заява засвідчується підписом уповноваженої особи претендента із зазначенням дати та вихідного номера.

Документи, що не відповідають вимогам цього Порядку, повертаються заявникові не пізніше семи робочих днів з дня їх реєстрації. Інформація про повернення документів розміщується на офіційному веб-сайті органу з питань надання дозволу протягом трьох робочих днів з дня їх повернення заявникові.

Рішення про надання дозволу без проведення аукціону приймається органом з питань надання дозволу відповідно до даних, зазначених у заяві про отримання дозволу, та документів, зазначених у додатку 1, протягом 30 календарних днів після отримання всіх погоджень, передбачених пунктом 9 цього Порядку, та пропозицій Міністерства енергетики та захисту довкілля України передбачених пунктом 2 цього Порядку. Інформація про предмет зазначеного рішення розміщується на офіційному веб-сайті органу з питань надання дозволу протягом п`яти робочих днів з дня його прийняття.

Приписами пункту 9 Порядку №615 регламентовано, що надання надр у користування, за винятком надання надр на умовах угод про розподіл продукції та у межах континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони України, погоджується з:

- Радою міністрів Автономної Республіки Крим, відповідними обласними, Київською і Севастопольською міськими радами - на користування ділянками надр з метою геологічного вивчення, розробки родовищ корисних копалин загальнодержавного значення, а також для цілей, не пов`язаних з видобуванням корисних копалин;

- відповідними районними, міськими, селищними, сільськими радами - на користування ділянками надр, що містять корисні копалини місцевого значення.

Видача дозволу здійснюється на підставі заяви і документів, зазначених у додатку 1, та погоджується органами, визначеними абзацами другим - четвертим цього пункту.

Дії щодо погодження видачі дозволу вчиняються органом з питань надання дозволу без залучення особи, що звернулася за одержанням дозволу, відповідно до географічних координат ділянки надр, зазначених у заяві про отримання дозволу, і документів, зазначених у додатку 1, в межах строку, встановленого для видачі дозволу.

Для здійснення погодження орган з питань надання дозволу, не пізніше ніж протягом семи робочих днів з дня реєстрації документів надсилає їх копії у паперовому або електронному (шляхом сканування) вигляді органам, зазначеним в абзацах другому - четвертому цього пункту, та встановлює строк розгляду зазначених документів.

За результатами розгляду документів, надісланих на погодження, органи, зазначені в абзацах другому - четвертому цього пункту, надають погодження, які у паперовому або електронному вигляді надсилають органу, який видає дозвіл.

12. Отже, орган з питань надання дозволу під час надання дозволів без проведення аукціону повинен прийняти рішення про надання дозволу без проведення аукціону відповідно до даних, зазначених у заяві про отримання дозволу, та документів, зазначених у додатку 1, протягом 30 календарних днів після отримання всіх погоджень, передбачених пунктом 9 Порядку №615, та пропозицій, передбачених пункту 25 цього Порядку. Інформація про предмет зазначеного рішення розміщується на офіційному веб-сайті органу з питань надання дозволу протягом п`яти робочих днів з дня його прийняття.

Судами встановлено, що 09 вересня 2019 року відповідач надіслав на адресу позивача лист №18713/01/12-19, яким повернув його заяву від 04 грудня 2018 року №1 про видачу спеціального дозволу без проведення аукціону разом з пакетом документів, посилаючись на пункт 3 Порядку №615, яким передбачено, що на кожен вид користування надрами в межах конкретної ділянки надається окремий дозвіл.

У пункті 8 Порядку №615 передбачено, що документи, які не відповідають вимогам цього Порядку, повертаються заявникові не пізніше семи робочих днів з дня їх реєстрації. Інформація про повернення документів розміщується на офіційному веб-сайті органу з питань надання дозволу протягом трьох робочих днів з дня їх повернення заявникові.

13. Тобто Порядок №615 чітко розмежовує підстави повернення документів та відмови у наданні дозволу.

У постанові від 07 березня 2023 року по справі №480/4831/20 Верховний Суд висловив таку правову позицію:

«За структурою пункту 8 Порядку №615 (у редакції, що діяла на час спірних правовідносин) повернення документів заявникові допускається у разі, коли додані до заяви документи, не відповідають вимогам цього Порядку.

Повернення заяви позивача з доданими документами листом не може свідчити про належний розгляд заяви позивача відповідачем.

Як зазначалось Судом вище застережень до документів після надходження заяви відповідачем не висловлювалось».

Колегія суддів КАС ВС не вбачає підстав для відступу від цієї позиції.

14. Застосовуючи цей правовий висновок в контексті обставин цієї справи, Суд погоджується із висновком суду апеляційної інстанції, що всупереч приведених положень законодавства відповідач не розглянув заяву позивача №1 від 04 грудня 2018 року в установленому порядку та не прийняв відповідного рішення за наслідками її розгляду (як про відмову у наданні відповідного дозволу, так і про його надання).

Як встановлено судами, що 17 жовтня 2019 року позивач повторно звернувся до відповідача із заявою від №4/10 (вхідний Держгеонадр від 31 жовтня 2019 року №21080/02/12-19) щодо видачі вказаного спеціального дозволу, проте листом від 18 листопада 2019 року №22907/01/12-19 відповідач відмовив у видачі спеціального дозволу на користування надрами. Підставою для відмови у видачі спеціального дозволу на користування надрами слугували внесені зміни до законодавства, зокрема, виключення з підпункту першого пункту 8 Порядку №619 у якості підстави для видачі спеціального дозволу на користування нафтогазоносними надрами без аукціону - здійснення апробації запасів корисних копалин та їх затвердження.

При цьому, повертаючи документи ТОВ «ГЕО-АДВАНС», відповідач фактично відмовив у видачі спеціального дозволу на користування надрами.

Порядком №615 чітко передбачено підстави, порядок, строки та процедуру надання відповідачем дозволу на користування надрами без проведення аукціону. Так, рішенню про надання дозволу без проведення аукціону передує процедура отримання відповідних погоджень.

Держгеонадра як орган держави, до відання якого віднесено вирішення питань стосовно видачі спеціальних дозволів на користування надрами (а також їх переоформлення, внесення до них змін, видача дублікатів, продовження терміну їх дії, зупинення їх дії або анулювання, поновлення їх дії в разі зупинення) при здійсненні своїх повноважень зобов`язана діяти у той спосіб, який передбачено наведеними вище положеннями законодавства.

Статус Держгеонадр визначено Положенням №1174, за яким організаційно-розпорядчою формою рішення з питань, віднесених до повноважень Держгеонадр України, є наказ за підписом Голови цього органу. Процедуру видачі спеціальних дозволів на користування надрами і повноваження органу з питань надання цих дозволів визначено Порядком №615, відповідно до якого прийняття рішення з цього питання є компетенцією лише органу з питань надання дозволу.

При цьому, якщо аналізувати зміст положень пунктів 19, 24 Порядку №615, поряд зі вказаними вище нормами Положення №1174 щодо повноважень Держгеонадр, то формою такого розпорядчого рішення є наказ, який, зокрема, у випадку відмови надрокористувачу у задоволенні його звернення, може бути предметом оскарження.

15. Тобто, у разі відмови у наданні спеціального дозволу Держгеонадра, повинно прийняти відповідне рішення, яке оформлюється наказом.

Аналогічна правова позиція, висловлена Верховним Судом у постанові від 03 серпня 2022 року у справі №260/2588/20.

16. Таким чином, колегія суддів КАС ВС погоджується з висновком суду апеляційної інстанції про те, що у даному випадку мають місце протиправні дії Держгеонадр щодо повернення листами заяв ТОВ «ГЕО-АДВАНС» з доданими документами щодо видачі спеціального дозволу на користування надрами.

Однак у своєму рішенні суд апеляційної інстанції погодився з висновком суду першої інстанції про зобов`язання Держгеонадра повторно розглянути заяву ТОВ «ГЕО- АДВАНС» від 04 грудня 2018 року №1 в редакції заяви від 17 жовтня 2019 року №4/10 про видачу спеціального дозволу на користування надрами з метою геологічного вивчення надр, у тому числі дослідно- промислової розробки родовищ з подальшим видобуванням газу (промислова розробка) Південно-Гаївської площі, розташованої в Стрийському районі Львівської області без проведення аукціону, на підставі підпункту 1 пункту 8 Порядку №615, у відповідності до законодавства, що діяло на момент звернення ТОВ «ГЕО-АДВАНС» із заявою від 04 грудня 2018 року №1.

17. Колегія суддів КАС ВС не погоджується з такою позицією судів попередніх інстанцій, адже у постанові від 31 березня 2021 року у справі №803/1541/16 Верховний Суд у складі у складі Судової палати з розгляду справ щодо захисту соціальних прав Касаційного адміністративного суду дійшов такого висновку:

«Зокрема, у Рішенні від 09 лютого 1999 року №1-рп/99 Конституційний Суд України зазначив, що у регулюванні суспільних відносин застосовуються різні способи дії в часі нормативно-правових актів. Перехід від однієї форми регулювання суспільних відносин до іншої може здійснюватися негайно (безпосередня дія), шляхом перехідного періоду (ультраактивна форма) і шляхом зворотної дії (ретроактивна форма).

За загальновизнаним принципом права закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі. Цей принцип закріплений у частині першій статті 58 Конституції України, за якою дію нормативно-правового акта в часі треба розуміти так, що вона починається з моменту набрання цим актом чинності і припиняється з втратою ним чинності, тобто до події, факту застосовується той закон або інший нормативно-правовий акт, під час дії якого вони настали або мали місце.

У Рішенні Конституційного Суду України від 12 липня 2019 року №5-р(I)/2019 Конституційний Суд України висловив думку, що за змістом частини першої статті 58 Основного Закону України новий акт законодавства застосовується до тих правовідносин, які виникли після набрання ним чинності. Якщо правовідносини тривалі і виникли до ухвалення акта законодавства та продовжують існувати після його ухвалення, то нове нормативне регулювання застосовується з дня набрання ним чинності або з дня, встановленого цим нормативно-правовим актом, але не раніше дня його офіційного опублікування (абзац четвертий пункту 5 мотивувальної частини).

Отже, у разі безпосередньо (прямої) дії закону в часі новий нормативний акт поширюється на правовідносини, що виникли після набрання ним чинності, або до набрання ним чинності і тривали на момент набрання актом чинності.

Якщо під час розгляду заяви особи суб`єктом владних повноважень до прийняття остаточного рішення було змінено нормативно-правове регулювання, суб`єкт владних повноважень не має законних можливостей для прийняття рішення з урахуванням попереднього нормативно-правового регулювання, яке є нечинним, а його рішення та дії в цих випадках не можуть вважатися протиправними за формальними ознаками.

У теорії права допускається можливість застосування до триваючих відносин до їх завершення нормативно-правового регулювання, яке діяло на час їх виникнення, за окремим рішенням і розглядається з позицій встановлення спеціального регулювання перехідного періоду - «переживаючої» (ультраактивної) дії нормативно-правових актів. Водночас, таке застосування повинно бути чітко обумовлено при прийнятті відповідних нормативно-правових актів. Відсутність такого застереження не надає суб`єкту владних повноважень права на самовільне застосування нечинних правових норм.

Правова визначеність як елемент верховенства права не передбачає заборони на зміну нормативно-правового регулювання. На думку Конституційного Суду України, особи розраховують на стабільність та усталеність юридичного регулювання, тому часті та непередбачувані зміни законодавства перешкоджають ефективній реалізації ними прав і свобод, а також підривають довіру до органів державної влади, їх посадових і службових осіб. Однак очікування осіб не можуть впливати на внесення змін до законів та інших нормативно-правових актів (абзац 4 п. 4.1 мотивувальної частини рішення Конституційного Суду України від 22 травня 2018 року №5-р/2018).

З огляду на наведене, Судова палата з розгляду справ щодо захисту соціальних прав у цій справі вважає правильним підхід, застосований у постанові Верховного Суду від 09.09.2020 у справі №826/10971/16, за яким рішення за результатами розгляду заяви про надання спеціального дозволу на користування надрами приймається за законодавством, що діє на час прийняття рішення про надання чи відмову у наданні дозволу (а не на час звернення з заявою)».

18. Колегія суддів КАС ВС не вбачає підстав для відступу від вказаної правової позиції і застосовує її під час розгляду цієї справи.

Згідно з позицією Конституційного Суду України нормативно-правове регулювання може бути змінено. Так, «особи розраховують на стабільність та усталеність юридичного регулювання, тому часті та непередбачувані зміни законодавства перешкоджають ефективній реалізації ними прав і свобод, а також підривають довіру до органів державної влади, їх посадових і службових осіб. Однак очікування осіб не можуть впливати на внесення змін до законів та інших нормативно-правових актів» (підпункт 4.1 пункту 4 мотивувальної частини Рішення Великої палати Конституційного Суду України від 22 травня 2018 року №5-р/2018).

Отже суб`єкт владних повноважень зобов`язаний здійснювати адміністративну процедуру в межах та на підставі тих актів, які на момент здійснення певної діяльності (дії, бездіяльність або прийняття рішень) є такими, що врегульовують правовідносини у цій сфері (є чинними та діють у цей момент), якщо інше прямо не визначено самими актами.

19. З огляду на зазначене, повторний розгляд заяв ТОВ «ГЕО-АДВАНС» про надання спеціального дозволу на користування надрами має відбуватися за законодавством, що є чинним на час розгляду такої заяви.

20. Зважаючи на те, що застережень до документів, поданих позивачем відповідачу для отримання дозволу на користування надрами, відповідачем не висловлювалось, повертаючи заяву разом з доданими до неї документами, без прийняття рішення у формі наказу, відповідач діяв не на підставі, не в межах наданих повноважень, та не у спосіб, що визначений законами України, а тому колегія суддів КАС ВС вважає що у даному випадку необхідно зобов`язати відповідача повторно розглянути заяву про надання ТОВ «ГЕО-АДВАНС» дозволу на користування надрами разом з доданими до неї документами у порядку і спосіб, що передбачений законодавством та діє на час прийняття рішення про надання чи відмову у наданні спеціального дозволу.

Наведене узгоджується із правовою позицією, викладеною у постанові Верховного Суду від 09 червня 2023 року по справі №640/13146/20.

Докладний аналіз інших доводів касаційної скарги колегія суддів вважає недоцільним, оскільки вони не впливають на загальний результат касаційного розгляду.

На підставі викладеного, касаційна скарга підлягає частковому задоволенню.

Відповідно до частини першої статті 351 КАС України підставами для скасування судових рішень повністю або частково і ухвалення нового рішення або зміни рішення у відповідній частині є неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.

Зважаючи на результат касаційного розгляду, судові витрати розподілу не підлягають.

Керуючись статтями 341, 345, 349, 351, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України, Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду

П О С Т А Н О В И В:

Касаційну скаргу Державної служби геології та надр України задовольнити частково.

Рішення Львівського окружного адміністративного суду від 17 грудня 2020 року та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 23 вересня 2021 року у справі №380/2160/20 скасувати в частині задоволення позовної вимоги про зобов`язання Державної служби геології та надр України розглянути заяву Товариства з обмеженою відповідальністю «ГЕО- АДВАНС» від 04 грудня 2018 року №1 (вхідний від 06 грудня 2018 року №23270/02/12-18) в редакції заяви від 17 жовтня 2019 року №4/10 (вхідний Держгеонадр від 31 жовтня 2019 року №21080/02/12-19) на видачу спеціального дозволу на користування надрами з метою геологічного вивчення надр, у тому числі дослідно-промислової розробки родовищ з подальшим видобуванням газу (промислова розробка) Південно-Гаївської площі, розташованої в Стрийському районі Львівської області без проведення аукціону, на підставі підпункту 1 пункту 8 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 2011 року №615, у відповідності до законодавства, що діяло на момент звернення Товариства з обмеженою відповідальністю «ГЕО- АДВАНС» із заявою від 04 грудня 2018 року №1 (вхідний від 06 грудня 2018 року №23270/02/12-18).

Ухвалити в цій частині нове рішення, яким зобов`язати Державну службу геології та надр України повторно розглянути заяву про надання Товариству з обмеженою відповідальністю «ГЕО-АДВАНС» дозволу на користування надрами разом з доданими до неї документами у порядку і спосіб, що передбачений законодавством, що діє на час прийняття рішення.

В іншій частині постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 23 вересня 2021 року у справі №380/2160/20 залишити без змін.

Постанова суду є остаточною та оскарженню не підлягає.

Головуючий Стрелець Т.Г.

Судді Стеценко С.Г.

Тацій Л.В.

СудКасаційний адміністративний суд Верховного Суду
Дата ухвалення рішення04.07.2023
Оприлюднено06.07.2023
Номер документу112009066
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них дозвільної системи, нагляду (контролю), реалізації держ-ї регуляторної політики у сфері госп-ї д-ті; ліцензування видів господарської д-ті; розроблення і застосування національних стандар., технічних регламентів та процедур оцінки відповідності

Судовий реєстр по справі —380/2160/20

Постанова від 04.07.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стрелець Т.Г.

Ухвала від 03.07.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стрелець Т.Г.

Ухвала від 03.11.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стрелець Т.Г.

Постанова від 23.09.2021

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шевчук Світлана Михайлівна

Ухвала від 22.07.2021

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шевчук Світлана Михайлівна

Ухвала від 23.06.2021

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шевчук Світлана Михайлівна

Ухвала від 23.06.2021

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шевчук Світлана Михайлівна

Ухвала від 31.05.2021

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шевчук Світлана Михайлівна

Рішення від 17.12.2020

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Грень Наталія Михайлівна

Ухвала від 14.07.2020

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Грень Наталія Михайлівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні