Ухвала
від 07.12.2022 по справі 640/26865/20
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1

У Х В А Л А

07 грудня 2022 року м. Київ № 640/26865/20

Окружний адміністративний суд міста Києва у складі колегії суддів: головуючого судді Чудак О.М., суддів Донця В.А., Шейко Т.І., за участю секретаря судового засідання Лисун А.А., позивача ОСОБА_1 , представника позивача Куца І.В., представника відповідача Бєльського-Панасюка О.О., представника третьої особи Марченко І.І., представника Державної інспекції архітектури та містобудування України Фалько М.М., розглянувши у відкритому судовому засіданні заяви позивача та Головного управління Державної казначейської служби України у м. Києві про заміну сторони у виконавчому листі та виконавчому провадженні в адміністративній справі за позовом ОСОБА_1 до Кабінету Міністрів України, Державної інспекції містобудування України, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог що предмета спору, на стороні відповідача - Міністерство розвитку громад та територій, про визнання протиправним та скасування розпорядження, стягнення середньої заробітної плати за час відсторонення від виконання посадових обов`язків,

установив:

ОСОБА_1 (далі - позивач, ОСОБА_1 ) звернувся до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовом до Кабінету Міністрів України (далі - Кабмін), Державної інспекції містобудування України (далі - ДІМ), в якому просив:

визнати протиправним та скасувати розпорядження Кабміну від 22.10.2020 №1294-р «Про відсторонення ОСОБА_1 від виконання повноважень за посадою Голови Державної інспекції містобудування України»;

стягнути з ДІМ середню заробітну плату за час відсторонення від виконання посадових обов`язків голови ДІМ.

Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 18.08.2021, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 21.12.2021 адміністративний позов ОСОБА_1 задоволено частково.

Стягнуто з ДІМ на користь ОСОБА_1 середню заробітну плату за час відсторонення від виконання посадових обов`язків у розмірі 184005,84 грн. В задоволенні позову в іншій частині відмовлено.

31.01.2022 у справі видано виконавчий лист.

Позивачем та представником Головного управління Державної казначейської служби України у м. Києві до суду подано заяви про заміну боржника у виконавчому документі та провадженні.

Представниками Кабміну, Міністерства розвитку громад та територій та Державної інспекції архітектури та містобудування України (далі - ДІАМ) подані заперечення на заяву позивача з висловленою позицією щодо відсутності підстав для заміни правонаступника.

Зокрема, представником ДІАМ зазначено, що відповідно до частини першої статті 3 Закону України "Про гарантії держави щодо виконання судових рішень" від 05.06.2012 №4901-VІ виконання рішень суду про стягнення коштів, боржником за якими є державний орган, здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів в межах відповідних бюджетних призначень шляхом списання коштів з рахунків такого державного органу, а в разі відсутності у зазначеного органу відповідних призначень - за рахунок коштів, передбачених за бюджетною програмою для забезпечення виконання рішення суду.

Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 28.09.2022 витребувано у Головного управління Державної казначейської служби України у м. Києві інформацію щодо наявності відповідної бюджетної програми для забезпечення виконання рішення суду, коштів для неї та можливості виконання рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 18.08.2021 за цією програмою.

На виконання ухвали Окружного адміністративного суду міста Києва від 28.09.2022 Головним управлінням Державної казначейської служби України у м. Києві до суду подано пояснення та зазначено, що бюджетні асигнування заборгованості визначаються законом про Державний бюджет України на відповідний рік. Так, Законом України «Про Державний бюджет на 2022 рік» за бюджетною програмою 3504040 «Заходи щодо виконання рішень суду, що гарантовані державою» передбачено 100000,00 тис. грн на погашення заборгованості за трьома чергами виконання рішень суду із Законом України «Про гарантії держави щодо виконання рішень суду згідно із Законом України «Про гарантії держави щодо виконання судових рішень». Проінформовано, що станом на 20.10.2022 за бюджетною програмою 3504040 «Заходи щодо виконання рішень суду, що гарантовані державою» виконано лише 49 рішень суду за першою чергою у 2022 році, які було подано до Головного управління Казначейства.

Представник стягувача та позивач у засіданні подану заяву підтримали та просили її задовольнити.

Представники відповідача, третьої особи, ДІАМ висловили заперечення щодо заміни сторони боржника у виконавчому листі.

Отже, визначаючись щодо поданої заяви, суд виходить з того, що згідно з пунктами 1 та 2 постанови Кабінету Міністрів України від 13.03.2020 №218 «Про ліквідацію Державної архітектурно-будівельної інспекції та внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України» (далі - Постанова №218) вирішено ліквідувати Державну архітектурно-будівельну інспекцію України (далі - ДАБІ) та утворити Державну сервісну службу містобудування України як центральний орган виконавчої влади, діяльність якого спрямовується та координується Кабінетом Міністрів України через Міністра розвитку громад та територій.

Положення про цей новоутворений орган затверджене теж Постановою №218. Зокрема, у пункті 1 зазначено, що Державна сервісна служба містобудування України (Держсервісбуд) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра розвитку громад та територій (далі - Міністр) і який реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду в частині надання (отримання, реєстрації), відмови у видачі чи анулювання (скасування) документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт, прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів.

За пунктом 4 Постанови №218 ДАБІ продовжує здійснювати повноваження та функції до завершення здійснення заходів з утворення Державної сервісної служби містобудування, а забезпечення діяльності Державної сервісної служби містобудування у 2020 році здійснюється в межах видатків, передбачених ДАБІ.

Однак, постановою Кабінету Міністрів України від 13.03.2020 №219 «Про оптимізацію органів державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду» (далі - Постанова №219) утворені ще два центральні органи виконавчої влади (пункт 1): ДІМ як центральний орган виконавчої влади, діяльність якого спрямовується та координується Кабінетом Міністрів України через Міністра розвитку громад та територій і який реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду; Державне агентство з технічного регулювання у містобудуванні України як центральний орган виконавчої влади, діяльність якого спрямовується та координується Кабінетом Міністрів України через Міністра розвитку громад та територій і який реалізує державну політику з питань технічного регулювання у сфері містобудування.

Постановою №219 затверджено також (згідно з її пунктом 2) Положення про ДІМ, за пунктом 1 якого ДІМ є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується та координується Кабінетом Міністрів України через Міністра розвитку громад та територій (далі - Міністр) і який реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду (крім надання (отримання, реєстрації), відмов у видачі чи анулювання (скасування) документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт, прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів). Цією ж постановою визначено граничну чисельність працівників апарату та територіальних органів.

Розпорядженням Кабміну від 06.05.2020 №488-р ОСОБА_1 призначено Головою ДІМ з дати початку фактичного виконання ним посадових обов`язків на зазначеній посаді строком на п`ять років з урахуванням часу призначення на посаду згідно з розпорядженням Кабміну від 11.03.2020 №279 з оплатою праці відповідно до законодавства, встановивши випробування строком на три місяці.

08.05.2020 проведено державну реєстрацію ДІМ як юридичної особи публічного права із внесенням відповідного запису до реєстру.

Постановою Кабінету Міністрів України від 27.05.2020 № 422 «Деякі питання функціонування органів архітектурно-будівельіного контролю та нагляду» утворено як юридичні особи публічного права міжрегіональні територіальні органи ДІМ, визначено місце розміщення ДІМ за адресою: бульв. Лесі Українки, 26, у м. Києві та уточнено граничну чисельність працівників її апарату та територіальних органів.

Структура апарату ДІМ розроблена у відповідності до вимог постанови Кабінету Міністрів України від 12.03.2005 №179 «Про упорядкування структури апарату центральних органів виконавчої влади, їх територіальних підрозділів та місцевих державних адміністрацій» (зі змінами), погоджена Міністром розвитку громад та територій України Чернишовим О.М. та затверджена Головою ДІМ Васильченком Ю.М. 15.06.2020.

Штатний розпис на 2020 рік ДІМ затверджено Головою ДІМ 15.06.2020 та погоджено Міністерством фінансів України 16.06.2020.

Кошторис на 2020 рік ДІМ, план асигнувань (за винятком надання кредитів з бюджету) загального фонду бюджету на 2020 рік ДІМ та розрахунок видатків до кошторису на 2020 рік ДІМ погоджені Міністерством фінансів України 15.06.2020.

Також наказом Мінрегіону від 22.07.2020 №166 внесено зміни до паспорту бюджетної програми на 2020 рік Мінрегіону за КПКВК 2752010 «Керівництво та управління у сфері архітектурно-будівельного контролю та нагляду», затвердженого наказом Мінрегіону від 14.02.2020 №46, та викладено його у нової редакції з відокремленням ДІМ.

Наказом Держархбудінспекції від 09.10.2020 №806 утворено комісію з питань приймання-передачі індивідуально визначеного майна з балансу Держархбудінспекції на баланс ДІМ (кандидатури для включення до складу зазначеної комісії надані листами: ДІМ від 01.10.2020 №145/100/11-20 та Мінрегіону від 08.10.2020 №7/14.3/16760-20).

Також прийнято накази ДІМ з організаційних питань, зокрема, про затвердження положення про структурні підрозділи та міжрегіональні головніуправління ДІМ, положення про преміювання та застосування стимулюючих виплат, про організацію бухгалтерського обліку ДІМ, положення про радників Голови ДІМ на громадських засадах, визначення відповідального за організацію використання кваліфікаційних електронних довірчих послуг, утворення тендерного комітету, призначення уповноваженого із страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності в ДІМ, визначення строків виплати заробітної плати, порядку використання гербової печатки ДІМ, визначення представника для представлення інтересів ДІМ у судових засіданнях, про додаткові заходи з протидії поширенню коронавірусу СОVID-19 та інші.

Станом на 02.10.2020 в апараті ДІМ працювало 19 державних службовців та 1 працівник.

Розпорядженням Кабміну від 22.10.2020 №1294-р ОСОБА_1 відсторонено від виконання повноважень за посадою Голови ДІМ.

За період відсторонення від виконання посадових обов`язків рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 18.08.2021, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 21.12.2021 адміністративний позов ОСОБА_1 задоволено та стягнуто з ДІМ на його користь середню заробітну плату у розмірі 184005,84 грн.

31.01.2022 у справі видано виконавчий лист.

Позивач пред`явив виконавчий лист до виконання, однак згідно повідомлення державного виконавця Дніпровського відділу державної виконавчої служби у місті Києві Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Київ) від 18.02.2022 лист повернуто без прийняття до виконання. Підставою повернення, зокрема, зазначено наявність в Єдиному державному реєстрі підприємств та організацій України відомостей про припинення ДІМ.

Дійсно, як вбачається з реєстру, ДІМ (код ЄДРПОУ 43615901) припинено 25.08.2021.

В цей час, постановою Кабінету Міністрів України від 23.12.2020 №1340 «Деякі питання функціонування органів архітектурно-будівельного контролю та нагляду» (далі - Постанова №1340) утворено ДІАМ як центральний орган виконавчої влади, діяльність якого спрямовується та координується Кабінетом Міністрів України через Міністра розвитку громад та територій і який реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду. Крім того, згідно з пунктом 3 Постанови №1340, ліквідовані ДІМ і Державна сервісна службу містобудування (які були утворені згідно з Постановами №218 і №219 відповідно). Щодо Державного агентства з технічного регулювання у містобудуванні України, то на підставі Постанови №1340 абзац третій пункту 1 Постанови №219 (у якому було зазначено про утворення цього органу) - втратив чинність.

Відповідно до пункту 1 Положення, затвердженого Постановою №1340, ДІАМ є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується та координується Кабінетом Міністрів України через Міністра розвитку громад та територій (далі - Міністр) і який реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду.

Згідно з пунктом 3 Положення, затвердженого Постановою №1340, основним завданням ДІАМ є реалізація державної політики з питань державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду, а саме:

підготовка та внесення на розгляд Міністра пропозицій щодо забезпечення формування державної політики з питань державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду;

здійснення в межах повноважень, визначених законом, державного архітектурно-будівельного контролю за дотриманням замовниками, підприємствами, що надають технічні умови щодо інженерного забезпечення об`єкта будівництва, архітекторами та іншими проектувальниками, підрядниками, експертами, експертними організаціями та відповідальними виконавцями робіт, інженерами-консультантами, власниками будівель та лінійних споруд вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил під час виконання підготовчих та будівельних робіт;

здійснення державного архітектурно-будівельного нагляду за дотриманням вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил територіальними органами ДІАМ, уповноваженими органами містобудування та архітектури, структурними підрозділами Київської та Севастопольської міських держадміністрацій та виконавчими органами сільських, селищних, міських рад з питань державного архітектурно-будівельного контролю, іншими органами, що здійснюють контроль у сфері містобудівної діяльності (далі - об`єкти нагляду), під час провадження ними містобудівної діяльності;

ліцензування видів господарської діяльності з будівництва об`єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів із середніми (СС2) та значними (СС3) наслідками, та здійснення контролю за додержанням суб`єктами господарювання ліцензійних умов провадження видів господарської діяльності з будівництва об`єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів із середніми (СС2) та значними (СС3) наслідками;

виконання дозвільних та реєстраційних функцій у будівництві у визначених законодавством випадках.

У пунктах 7, 8 Постанови №1340 написано про те, що ДІАМ визначена суб`єктом управління індивідуально визначеного майна ДІМ та Державної сервісної служби містобудування, ДАБІ, які ліквідовуються, і що ДІАМ буде розміщене за адресою: бульв. Лесі Українки, 26, у м. Києві.

20.05.2021 проведено державну реєстрацію створення ДІАМ (код ЄДРПОУ 44245840), про що до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань внесено запис за №1000701020000092252.

Згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 15.09.2021 №960, Уряд погодився з пропозицією Міністерства розвитку громад та територій про можливість здійснення ДІАМ повноважень і виконання функцій з питань державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду.

За інформацією із офіційного веб-ресурсу Міністерства розвитку громад та територій України ДІАМ розпочала роботу з 16.09.2021.

Отже, вирішуючи питання заміни ДІМ у виконавчому листі та виконавчому провадженні правонаступником, суд виходить з необхідності забезпечення виконання рішення суду, яке набрало законної сили.

У пункті 2 мотивувальної частини рішення від 25.04.2012 №11-рп/2012 Конституційний Суд України звернув увагу, що він неодноразово зазначав у своїх рішеннях, що виконання судового рішення є невід`ємною складовою права кожного на судовий захист і охоплює, зокрема, законодавчо визначений комплекс дій, спрямованих на захист і відновлення порушених прав, свобод, законних інтересів фізичних та юридичних осіб, суспільства, держави.

Відповідно до пункту 3 мотивувальної частини цього ж рішення, - невиконання судового рішення загрожує сутності права на справедливий розгляд судом.

Усталені позиції стосовно виконання судових рішень сформовані і в ряді рішень Європейського суду з прав людини.

Тобто, в межах даної заяви суд не надає оцінки правонаступництву ДІАМ повноважень і функцій в сфері містобудування та архітектури, а виходить з того, що підставою звернення ОСОБА_1 з позовом до суду стала невиплата йому заробітної плати під час відсторонення від виконання обов`язків Голови ДІМ, тобто допущені ДІМ порушення під час проходження ним публічної служби на відповідній посаді.

Відповідно, суд враховує, що у постанові Верховного Суду від 21.04.2021 по справі №429/3281/13-а щодо заміни сторони у виконавчому провадженні, спираючись на принцип інституційної безперервності щодо виконання функцій органами виконавчої влади, зазначено, що обов`язок щодо відновлення порушених прав особи покладається на орган, компетентний відновити такі права. Такий перехід до правонаступника обов`язку відновити порушене право відповідає принципу верховенства права, оскільки метою правосуддя є ефективне поновлення порушених прав, свобод і законних інтересів. Aналогічна правова позиція викладена у постанові Великої палати Верховного Суду від 26.06.2019 по справі №905/1956/15.

Так, у Постанові №1340 при прийнятті рішення про ліквідацію ДІМ жодного обґрунтування щодо доцільності відмови держави від виконання завдань та функцій ліквідованої особи або їхньої передачі органам виконавчої влади не наведено.

Навпаки, ДІАМ, крім переданих завдань та функцій, які були покладені на ДІМ, було передано управління індивідуально визначеним майном ДІМ та розміщено її за адресою, де знаходилась ДІМ.

Передано і фінансування, яке було передбачено для ДІМ. А саме, відповідно пункту 4 Постанови №1340 встановлено, що забезпечення діяльності ДІАМ та заходи, пов`язані з ліквідацією ДАБІ, у 2021 році здійснюються в межах видатків, передбачених ДІМ та Державній сервісній службі містобудування, що в цій частині свідчить про передачу залишку невикористаних видатків ДІМ у 2021 році ДІАМ.

Таким чином, суд вважає, що в частині виконання рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 18.08.2021 саме ДІАМ має виконати зобов`язання перед ОСОБА_1 щодо виплати йому заробітної плати, в тому числі і з урахуванням видатків, переданих від ДІМ новоствореній ДІАМ.

У разі покладення виконання завдань та функцій ліквідованого органу на інший орган мова йде фактично про його реорганізацію. Таким чином, встановлена законодавством можливість ліквідації державної установи (організації) з одночасним створенням іншої, яка буде виконувати повноваження (завдання) установи, що ліквідується, не виключає, а передбачає зобов`язання роботодавця (держави) по працевлаштуванню працівників ліквідованої установи, в тому числі, щодо забезпечення трудових і соціальних гарантів.

Вказана правова позиція підтримана Верховним Судом, зокрема, у постановах від 10.10.2018 у справі №816/979/17, від 12.12.2018 у справі №826/25887/15, від 17.07.2019 у справі №820/2932/16, від 26.05.2021 у справі №140/90/20.

Відповідно до частин першої, четвертої статті 379 Кодексу адміністративного судочинства України у разі вибуття однієї із сторін виконавчого провадження за поданням державного виконавця або за заявою заінтересованої особи суд, який розглядав справу як суд першої інстанції, замінює сторону виконавчого провадження її правонаступником. Положення цієї статті застосовуються також у випадку необхідності заміни боржника або стягувача у виконавчому листі до відкриття виконавчого провадження.

Враховуючи, що в матеріалах справи відсутні докази відкриття виконавчого провадження на підставі виконавчого листа, виданого Окружним адміністративним судом міста Києва 31.01.2022, боржником в яких визначено ДІМ, суд дійшов висновку про можливість заміни сторони боржника саме у виконавчому листі та необґрунтованість вимог ОСОБА_1 в цій частині.

На підставі викладеного, керуючись статтями 379, 256 Кодексу адміністративного судочинства України,

ухвалив:

Заяву ОСОБА_1 задовольнити частково.

Заяву Головного управління Державної казначейської служби України у м. Києві задовольнити.

Замінити сторону боржника у виконавчому листі, виданому Окружним адміністративним судом міста Києва у справі №640/26865/20, а саме, Державну інспекцію містобудування України, на правонаступника - Державну інспекцію архітектури та містобудування України (місцезнаходження юридичної особи:01133, місто Київ, б. Лесі Українки, будинок 26; ідентифікаційний код юридичної особи в Єдиному державному реєстрі підприємств і організацій України: 44245840).

Ухвала набирає законної сили в порядку, визначеному статтею 256 Кодексу адміністративного судочинства України і може бути оскаржена до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими статтями 292-297 Кодексу адміністративного судочинства України.

Повний текст ухвали складено 14.12.2022.

Головуючий суддя О.М. Чудак

Суддя В.А. Донець

Суддя Т.І. Шейко

СудОкружний адміністративний суд міста Києва
Дата ухвалення рішення07.12.2022
Оприлюднено10.07.2023
Номер документу112031217
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяЗаява про заміну сторони виконавчого провадження

Судовий реєстр по справі —640/26865/20

Постанова від 07.02.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Смокович М.І.

Постанова від 07.02.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Смокович М.І.

Ухвала від 06.02.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Смокович М.І.

Ухвала від 06.02.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Смокович М.І.

Ухвала від 11.07.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Смокович М.І.

Ухвала від 07.12.2022

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Чудак О.М.

Ухвала від 26.06.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Смокович М.І.

Ухвала від 26.06.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Смокович М.І.

Постанова від 09.05.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Файдюк Віталій Васильович

Постанова від 09.05.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Файдюк Віталій Васильович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні