Ухвала
від 04.07.2023 по справі 922/2153/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Держпром, 8-й під`їзд, майдан Свободи, 5, м. Харків, 61022,

тел. приймальня (057) 705-14-14, тел. канцелярія 705-14-41, факс 705-14-41


УХВАЛА

"04" липня 2023 р.м. ХарківСправа № 922/2153/23

Господарський суд Харківської області у складі:

суддя Аріт К.В.

при секретарі судового засідання Пономар Є. А.

розглянувши матеріали справи

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Новаагро Україна", м.Харків (адреса: 61002, місто Харків, вул. Чернишевська, 66) до Товариства з обмеженою відповідальністю «ЕНЕРГОПРОМЗВ`ЯЗОК», м.Харків (адреса: 61002, м. Харків, вул. Маршала Бажанова, буд.11) З-ті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору: - Харківська міська рада (адреса: 61003, м.Харків, м-н Конституції, 7; код ЄДРПОУ 04059243); - Товариство з обмеженою відповідальністю "Аквілон ХХІ" (адреса: 61002, м.Харків, вул.Куликівська,2; код ЄДРПОУ 38495709) про усунення перешкод в користуванні земельною ділянкою за участю представників:

позивача - Крайз О.І. (адвокат, ордер АХ №1086322 від 14.01.2021 року);

відповідача - не з`явився;

3-ті особи - не з`явилися.

ВСТАНОВИВ:

24.05.2023 року до Господарського суду Харківської області надійшла позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю "Торговий будинок "Новаагро Україна" до Товариства з обмеженою відповідальністю «ЕНЕРГОПРОМЗВ`ЯЗОК» про зобов`язання усунути перешкоди в користуванні земельною ділянкою.

Ухвалою Господарського суду Харківської області від 29.05.2023 року позовну заяву залишено без руху.

09.06.2023 року представник позивача надав заяву (вх.№14723) про усунення недоліків.

Ухвалою Господарського суду Харківської області від 13.06.2023 року відкрито провадження у справі №922/2153/23, призначено підготовче засідання на 04.07.2023 року, залучено до участі у справі в якості третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача Харківську міську раду та Товариство з обмеженою відповідальністю "Аквілон ХХІ".

Разом з позовною заявою позивач надав клопотання про призначення судової земельно-технічної експертизи.

03.07.2023 року представник 3-ої особи - Харківської міської ради надав до суду пояснення (вх.№17100), в яких не заперечує щодо призначення у справі земельно-технічної експертизи.

В підготовчому засіданні 04.07.2023 року представник позивача підтримував клопотання про призначення судової земельно-технічної експертизи.

Представники відповідача та 3-х осіб в підготовче засідання 04.07.2023 року не з`явилися, про час та місце розгляду справи були повідомлені належним чином.

Суд, дослідивши матеріали справи, вислухавши пояснення представника позивача, дійшов висновку про задоволення клопотання про призначення експертизи, виходячи з наступного.

Частиною 1 статті 2 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України) передбачено, що завданням господарського судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів, пов`язаних із здійсненням господарської діяльності, та розгляд інших справ, віднесених до юрисдикції господарського суду, з метою ефективного захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав і законних інтересів фізичних та юридичних осіб, держави.

Відповідно до п.8 ч.2 ст.182 ГПК України у підготовчому засіданні суд, зокрема, вирішує питання про призначення експертизи.

Згідно з ч.1 ст.99 ГПК України суд за клопотанням учасника справи або з власної ініціативи призначає експертизу у справі за сукупності таких умов: для з`ясування обставин, що мають значення для справи, необхідні спеціальні знання у сфері іншій, ніж право, без яких встановити відповідні обставини неможливо; жодною стороною не наданий висновок експерта з цих самих питань або висновки експертів, надані сторонами, викликають обґрунтовані сумніви щодо їх правильності, або за клопотанням учасника справи, мотивованим неможливістю надати експертний висновок у строки, встановлені для подання доказів, з причин, визнаних судом поважними, зокрема через неможливість отримання необхідних для проведення експертизи матеріалів.

Як встановлено судом, предметом доказування у справі є розташування встановленого відповідачем паркану, який порушує права позивача на вільне користування майном, яке знаходиться у його власності, що полягає у неможливості заїзду на земельну ділянку позивача транспортних засобів.

Одним і основних завдань земельно-технічної експертизи є, зокрема визначення можливих варіантів підходу та проїзду до земельних ділянок, визначення відповідності фактичного розташування будівель, споруд та інших об`єктів відносно меж земельних ділянок їх розташуванню у відповідній технічній документації.

Приймаючи до уваги те, що для вирішення питання про порушення права постійного користування земельною ділянкою позивача, що являється предметом спору, суд вважає за необхідним призначити в даній справі судову земельно-технічну експертизу, адже проведення такої експертизи потребує спеціальних знань в дослідженні певних земельних ділянок, відповідних документів.

За положеннями ч.1 ст.100 ГПК України про призначення експертизи суд постановляє ухвалу, в якій зазначає підстави проведення експертизи, питання, з яких експерт має надати суду висновок, особу (осіб), якій доручено проведення експертизи, перелік матеріалів, що надаються для дослідження, та інші дані, які мають значення для проведення експертизи.

Згідно з чч.3,5 ст.100 ГПК України ухвала про призначення експертизи направляється особам, яким доручено проведення експертизи, та учасникам справи. Об`єкти та матеріали, що підлягають дослідженню, направляються особі, якій доручено проведення експертизи (провідному експерту або експертній установі).

В ухвалі про призначення експертизи суд попереджає експерта про кримінальну відповідальність за завідомо неправдивий висновок та за відмову без поважних причин від виконання покладених на нього обов`язків.

Відповідно до чч.1,3 ст.102 ГПК України матеріали, необхідні для проведення експертизи, експерту надає суд, якщо експертиза призначена судом, або учасник справи, якщо експертиза проводиться за його замовленням. При призначенні експертизи суд з урахуванням думки учасників справи визначає, які саме матеріали необхідні для проведення експертизи. Суд може також заслухати призначених судом експертів з цього питання. Копії матеріалів, що надаються експерту, можуть залишатися у матеріалах справи. При визначенні матеріалів, що надаються експерту чи експертній установі, суд у необхідних випадках вирішує питання про витребування відповідних матеріалів за правилами, передбаченими цим Кодексом для витребування доказів.

Згідно з чч.1,2 ст.103 ГПК України експертиза проводиться у судовому засіданні або поза межами суду, якщо це потрібно у зв`язку з характером досліджень, або якщо об`єкт досліджень неможливо доставити до суду, або якщо експертиза проводиться за замовленням учасника справи. У разі якщо суд призначив проведення експертизи експертній установі, керівник такої установи доручає проведення експертизи одному або декільком експертам. Ці експерти надають висновок від свого імені і несуть за нього особисту відповідальність.

Відповідно до ст.1 Закону України "Про судову експертизу" судова експертиза - це дослідження на основі спеціальних знань у галузі науки, техніки, мистецтва, ремесла тощо об`єктів, явищ і процесів з метою надання висновку з питань, що є або будуть предметом судового розгляду.

Згідно з ст.7 Закону України "Про судову експертизу" судово-експертну діяльність здійснюють державні спеціалізовані установи, їх територіальні філії, експертні установи комунальної форми власності, а також судові експерти, які не є працівниками зазначених установ, та інші фахівці (експерти) з відповідних галузей знань у порядку та на умовах, визначених цим Законом. До державних спеціалізованих установ належать: науково-дослідні установи судових експертиз Міністерства юстиції України; науково-дослідні установи судових експертиз, судово-медичні та судово-психіатричні установи Міністерства охорони здоров`я України; експертні служби Міністерства внутрішніх справ України, Міністерства оборони України, Служби безпеки України та Державної прикордонної служби України. Виключно державними спеціалізованими установами здійснюється судово-експертна діяльність, пов`язана з проведенням криміналістичних, судово-медичних і судово-психіатричних експертиз.

Відповідно до підп.1.2.2. п.1.2. Інструкції про призначення та проведення судових експертиз та експертних досліджень, затвердженої наказом Міністерства юстиції України від 08.10.1998 року №53/5 (із змінами та доповненнями, внесеними наказами Міністерства юстиції України) основними видами (підвидами) експертизи є: інженерно-технічна: інженерно-транспортна (автотехнічна, транспортно-трасологічна, залізнично-транспортна); дорожньо-технічна; будівельно-технічна; оціночно-будівельна; земельно-технічна; оціночно-земельна; експертиза з питань землеустрою; пожежно-технічна; безпеки життєдіяльності; гірничотехнічна; інженерно-екологічна; електротехнічна; комп`ютерно-технічна; телекомунікаційна, електротранспортна експертиза; експертиза технічного стану ліфтів; інженерно-механічна; водно-технічна; авіаційно-технічна; теплотехнічна експертиза. Поряд із вказаними видами інженерно-технічних експертиз експертними установами можуть проводитись також інші їх види (підвиди) та комплексні технічні дослідження із залученням відповідних фахівців у певних галузях знань, у тому числі авіаційного та водного транспорту.

Висновок експерта - це докладний опис проведених експертом досліджень, зроблені у результаті них висновки та обґрунтовані відповіді на питання, поставлені експертові, складений у порядку, визначеному законодавством. Предметом висновку експерта може бути дослідження обставин, які входять до предмета доказування та встановлення яких потребує наявних у експерта спеціальних знань. Предметом висновку експерта не можуть бути питання права. Висновок експерта може бути наданий на замовлення учасника справи або на підставі ухвали суду про призначення експертизи. Висновок експерта викладається у письмовій формі і приєднується до справи. Якщо експерт під час підготовки висновку встановить обставини, що мають значення для справи, з приводу яких йому не були поставлені питання, він має право включити до висновку свої міркування про ці обставини (чч.1, 2, 3, 4, 8 ст.98 ГПК України).

Отже, судова експертиза - це дослідження на основі спеціальних знань у галузі науки, техніки, мистецтва, ремесла тощо об`єктів, явищ і процесів, які містять інформацію про обставини справи, з метою надання висновку з питань, що є або будуть предметом судового розгляду. Таким чином, судова експертиза призначається лише у разі дійсної потреби у спеціальних знаннях для встановлення фактичних даних, що входять до предмета доказування, тобто у разі, коли висновок експерта не можуть замінити інші засоби доказування.

Відповідно до п.4 ч.3 ст.129 Конституції України основними засадами судочинства є змагальність сторін та свобода в наданні ними суду своїх доказів і у доведеності перед судом їх переконливості.

Оскільки для з`ясування обставин, що мають значення для справи, необхідні спеціальні знання у сфері іншій, ніж право, без яких встановити відповідні обставини неможливо, господарський суд дійшов висновку про обґрунтованість клопотання позивача про призначення судової земельно-технічної експертизи у справі №922/2153/23 та наявність правових підстав для його задоволення.

Позивачем заявлено клопотання про призначення судової земельно-технічної експертизи, в якому поставлено перед експертом наступні питання:

1). Чи відповідає фактичне розташування паркану відносно меж земельних ділянок правовстановлювальним документам та технічній документації із землеустрою та землекористування на ці земельні ділянки? Якщо ні, то в чому полягають невідповідності?

2). Чи відповідає фактичне розташування паркану відповідача протипожежній безпеці на земельній ділянці позивача?

3). Чи відповідає встановлений паркан державно-будівельним нормам, в тому числі нормативній інсоляції та провітрюванню суміжної території.

4). Чи порушуються права позивача на користування своїм майном, внаслідок встановлення паркану?

Відповідно до ч.4 ст.99 ГПК України питання, з яких має бути проведена експертиза, що призначається судом, визначаються судом.

З огляду на вищевикладене та приймаючи до уваги положення ч.4 ст.99 ГПК України, суд вважає за необхідне визначити питання, які підлягають дослідженню судовим експертом, які були зазначені в клопотанні позивача.

Відповідно до ч.3 ст.99 ГПК України при призначенні експертизи судом експерт або експертна установа обирається сторонами за взаємною згодою, а якщо такої згоди не досягнуто у встановлений судом строк, експерта чи експертну установу визначає суд. З урахуванням обставин справи суд має право визначити експерта чи експертну установу самостійно. У разі необхідності може бути призначено декілька експертів для підготовки одного висновку (комісійна або комплексна експертиза).

Оскільки інші пропозиції щодо експертної установи не надходили, судом визначено експерту установу, якій доручається проведення технічної експертизи, яка запропонована позивачем - Харківський науково-дослідний інститут судових експертиз ім.Засл.проф. М.С.Бокаріуса.

Висновок експерта повинен відповідати вимогам ст.98 ГПК України.

Попередити експерта про кримінальну відповідальність, передбачену статтями 384,385 Кримінального Кодексу України за завідомо неправдивий висновок та за відмову без поважних причин від виконання покладених на нього обов`язків.

Направити експерту копію даної ухвали разом з матеріалами, необхідними для проведення експертизи, згідно з ст.102 ГПК України.

Оплату експертизи покласти на позивача, здійснити оплату рахунку експертної установи у 3-денний термін після його одержання та докази оплати надати до суду.

На підставі п.2 ч.1 ст.228 ГПК України, у зв`язку з призначенням експертизи, суд вважає за необхідне скористатися правом щодо зупинення провадження у справі №922/2153/23 до одержання результатів проведення експертизи.

Керуючись статтями 99, 100, п.8 ч.2 ст.182, п.2 ч.1 ст.228, ст.234 Господарського процесуального кодексу України, суд -

УХВАЛИВ:

1. Задовольнити клопотання Товариства з обмеженою відповідальністю "Новаагро Україна" про призначення судової земельно-технічної експертизи.

2. Призначити по справі №922/2153/23 судову земельну-технічну експертизу, доручивши її проведення експертам Національного наукового центру Інститут судових експертиз ім.Засл.проф.М.С.Бокаріуса (вул.Залютинська,8, м.Харків, 61177).

3. На вирішення експерта поставити наступні питання:

1). Чи відповідає фактичне розташування паркану відносно меж земельних ділянок правовстановлювальним документам та технічній документації із землеустрою та землекористування на ці земельні ділянки? Якщо ні, то в чому полягають невідповідності?

2). Чи відповідає фактичне розташування паркану відповідача протипожежній безпеці на земельній ділянці позивача?

3). Чи відповідає встановлений паркан державно-будівельним нормам, в тому числі нормативній інсоляції та провітрюванню суміжної території.

4). Чи порушуються права позивача на користування своїм майном, внаслідок встановлення паркану?

4. Попередити експерта про відповідальність, передбачену статтями 384, 385 Кримінального кодексу України за дачу завідомо неправдивого висновку або відмову дати висновок та за відмову без поважних причин від виконання покладених на нього обов`язків.

5. Для проведення експертизи направити експертам матеріали справи №922/2153/23 та один примірник ухвали.

6. Обов`язок по сплаті витрат за проведення експертизи покласти на Товариство з обмеженою відповідальністю "Новаагро Україна".

7. Зобов`язати Товариство з обмеженою відповідальністю "Новаагро Україна" протягом трьох банківських днів з дня отримання рахунку, оплатити рахунок за проведення експертизи та докази оплати надати господарському суду.

8. Зобов`язати експертну установу повідомити суд про закінчення експертизи, а експертний висновок направити на адресу Господарського суду Харківської області разом із матеріалами справи.

9. Провадження по справі зупинити до отримання висновку судової експертизи.

Ухвала набирає законної сили з моменту її проголошення.

Ухвала може бути оскаржена до Східного апеляційного господарського суду в порядку, встановленому статтями 254-257 ГПК України.

Повний текст ухвали складено 06.07.2023

СуддяК.В. Аріт

СудГосподарський суд Харківської області
Дата ухвалення рішення04.07.2023
Оприлюднено10.07.2023
Номер документу112047651
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —922/2153/23

Ухвала від 19.11.2024

Господарське

Господарський суд Харківської області

Аріт К.В.

Ухвала від 19.11.2024

Господарське

Господарський суд Харківської області

Аріт К.В.

Ухвала від 19.11.2024

Господарське

Господарський суд Харківської області

Аріт К.В.

Ухвала від 08.10.2024

Господарське

Господарський суд Харківської області

Аріт К.В.

Ухвала від 01.10.2024

Господарське

Господарський суд Харківської області

Аріт К.В.

Ухвала від 01.10.2024

Господарське

Господарський суд Харківської області

Аріт К.В.

Ухвала від 01.10.2024

Господарське

Господарський суд Харківської області

Аріт К.В.

Ухвала від 01.10.2024

Господарське

Господарський суд Харківської області

Аріт К.В.

Ухвала від 22.08.2023

Господарське

Господарський суд Харківської області

Аріт К.В.

Ухвала від 22.08.2023

Господарське

Господарський суд Харківської області

Аріт К.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні