Постанова
від 03.07.2023 по справі 686/817/22
ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

03 липня 2023 року

м. Хмельницький

Справа № 686/817/22

Провадження № 22-ц/4820/850/23

Хмельницький апеляційний суд у складі

колегії суддів судової палати з розгляду цивільних справ:

Талалай О. І. (суддя-доповідач), Корніюк А. П., П`єнти І. В.,

секретар судового засідання Цугель А. О.,

з участю: прокурора Гончара І. О.,

представника Хмельницької міської ради Крамар А. В.,

представника відповідачки Остапчука О. О.,

розглянув у відкритому судовому засіданні цивільну справу за апеляційною скаргою Хмельницької міської ради та заступника керівника Хмельницької обласної прокуратури на рішення Хмельницького міськрайонного суду Хмельницької області від 21 лютого 2023 року (суддя Павловська А. А., повне судове рішення складено 03.03.2023) у справі за позовом заступника керівника окружної прокуратури м. Хмельницького в інтересах держави в особі органу уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах Хмельницької міської ради до ОСОБА_1 , третя особа, яка не заявляє самостійних вимоги щодо предмета спору на стороні відповідачки Головне Управління Держгеокадастру у Херсонській області, про скасування державної реєстрації права власності на земельну ділянку, скасування державної реєстрації земельної ділянки.

Заслухавши доповідача, пояснення учасників судового процесу, дослідивши матеріали справи, доводи апеляційних скарг, суд

у с т а н о в и в :

У січні 2022 року заступник керівника Окружної прокуратури м.Хмельницького, звертаючись до суду із вказаним позовом, зазначав, що державний кадастровий реєстратор відділу у Нижньосірогозькому районі Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області Жилін А. М. 28.08.2021 вніс до Державного земельного кадастру відомості про земельну ділянку кадастровий номер 6810100000:18:001:0139 площею 0,15 га для ведення особистого селянського господарства, розташовану на території Хмельницької міської територіальної громади. Підставою для внесення відомостей вказано державний акт на право власності на земельну ділянку серії ЯЕ № 044414 від 23.04.2009, реєстраційний номер 010974300110, виданий на підставі рішення сесії Стуфчинецької сільської ради Хмельницького району №12 від 18.12.2008. Право приватної власності відповідачки ОСОБА_1 на земельну ділянку кадастровий номер 6810100000:18:001:0139 площею 0,15 га зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 21.09.2021 реєстратором Ярмолинецької селищної ради Макух Р. І., реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2460975068040, номер запису про право власності 44076463.

Проте ОСОБА_1 право власності на земельну ділянку не набула станом на час звернення до державного реєстратора речових прав на нерухоме майно про державну реєстрацію права власності на спірну земельну ділянку.

Згідно з інформацією відділу № 1 Управління у Хмельницькому районі ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області від 05.10.2021 у Книгах записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди відсутні відомості щодо видачі та сам архівний примірник державного акта серії ЯЕ № 044414 від 23.04.2009, який виданий на ім`я ОСОБА_1 .

Відповідно до архівного примірника рішення сесії Стуфчинецької сільської ради Хмельницького району № 12 від 18.12.2008, що вказане в державному акті серії ЯЕ № 044414 від 18.12.2008, який виданий на ім`я відповідачки, питання про передачу у власність ОСОБА_1 земельної ділянки не розглядалося (не приймалося).

Згідно з інформацією Хмельницької міської ради від 26.10.2021 спірна земельна ділянка завжди знаходилась в межах міста Хмельницького та до земель комунальної власності Стуфчинецької сільської ради не належала.

Крім того, зазначена земельна ділянка перебуває в межах земель природно-заповідного фонду (дендрологічний парк «Поділля»).

Відповідно до плану зонування території міста Хмельницького, затвердженого рішенням сесії від 30.03.2011 № 25, земельна ділянка кадастровий номер 6810100000:18:001:0139 відноситься до зони зелених насаджень спеціального призначення (Р-2с). Зона Р-2с зелених насаджень спеціального призначення виділена для забезпечення правових умов створення і збереження спеціальних зелених насаджень як фактору захисту навколишнього природного середовища від негативного антропогенного впливу та умов функціонування зеленого господарства міста. Переважними видами забудови та іншого використання земельних ділянок є озеленення (посадка дерев, кущів, газонів) санітарно-захисних зон підприємств, шумових зон об`єктів транспорту, охоронних зон повітряних ліній електропередач, коридорів та інших комунікацій, зон санітарної охорони об`єктів водопостачання, територій, зсувів, тощо.

Вказане свідчить про те, що спірна земельна ділянка не може перебувати у приватній власності для ведення особистого селянського господарства.

Тому прокурор просив: визнати незаконною і скасувати у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень державну реєстрацію права власності ОСОБА_1 на земельну ділянку кадастровий номер 6810100000:18:001:0139 площею 0,15 га, припинивши право власності ОСОБА_1 на вказану земельну ділянку; визнати незаконною і скасувати у Державному земельному кадастрі державну реєстрацію земельної ділянки кадастровий номер 6810100000:18:001:0139 площею 0,15 га.

Рішенням Хмельницького міськрайонного суду Хмельницької області від 21 лютого 2023 року в позові відмовлено.

Хмельницька міська рада, не погоджуючись з рішенням суду першої інстанції, в апеляційній скарзі просить його скасувати та ухвалити нове судове рішення про задоволення позову. Посилається на порушення норм матеріального та процесуального права. Суд дійшов помилкового висновку, що відповідачка набула право власності на спірну земельну ділянку 23.04.2009, оскільки рішення органу місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у власність не приймалося. Безпідставним є висновок суду про відсутність проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для обслуговування дендропарку «Поділля». Рішенням Хмельницької міської ради від 26.08.2015 № 38 із внесеними змінами рішенням від 23.12.2020 № 95 надано дозвіл Комунальному підприємству по зеленому будівництву і благоустрою міст виконавчого комітету Хмельницької міської ради на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 363295 кв. м по Старокостянтинівському шосе для збереження та використання дендропарку «Поділля», категорія земель землі природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного значення. Після розробки проекту землеустрою під час перевірки суміжних землекористувачів виявлено відомості про земельну ділянку кадастровий номер 6810100000:18:001:0139. Не погоджується з твердженням суду про те, що висновок експерта у кримінальному провадженні складений з порушенням вимог законодавства. Для проведення експертизи були використані координати поворотних точок меж міста Хмельницького в електронному вигляді в умовній системі координат СК-63 станом на 2009 рік та координати поворотних точок межі в районі дендропарку «Поділля» в паперовому та електронному вигляді. Експерт використала технічну документацію в частині поворотних точок меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) (в електронному вигляді) у відповідності до норм законодавства, яке діяло на момент розробки документації. Відповідно на підставі належних документів експерт зробила достовірний та об`єктивний висновок про те, що земельна ділянка кадастровий номер 6810100000:18:001:0139 площею 0,15 га, яка розташована на території Хмельницької територіальної громади в межах дендропарку «Поділля» накладається на межі міста Хмельницького станом на 23.04.2009 площею 0,1489 грн і станом на 20.09.2021 площею 0,1489 га. Хмельницька міська рада є власником технічної документації щодо встановлення меж міста і правомірно надавала електронні координати меж міста для проведення експертизи. Суд проігнорував те, що частина земель природно-заповідного фонду протиправно вибула з комунальної власності, чим порушено права Хмельницької міської територіальної громади.

Заступник керівника Окружної прокуратури м Хмельницького, не погоджуючись з рішенням суду першої інстанції, в апеляційній скарзі просить його скасувати та ухвалити нове судове рішення про задоволення позову. Вважає, що рішення ухвалено з порушенням норм процесуального права (статті 3, 89, 263 ЦПК України), неправильним застосуванням норм матеріального права (стаття 13 Конституції України, статті 83, 116, 125, 126 ЗК України), висновки суду не відповідають обставинам справи. Суд не взяв до уваги те, що державний акт на спірну земельну ділянку ОСОБА_1 не може свідчити про наявність права власності, оскільки не зареєстрований у встановленому законом порядку, рішення органу місцевого самоврядування про надання земельної ділянки у власність не приймалося. Неправомірно не взято до уваги висновок експерта Хмельницького відділення КНДІСЕ від 27.09.2022. При проведенні комплексної земельно-технічної та оціночно-земельної експертизи використано копію технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) для ведення особистого селянського господарства ОСОБА_1 із каталогом координат поворотних точок меж земельної ділянки кадастровий номер 6810100000:18:001:0139 площею 0,15 га в паперовому вигляді та координати поворотних точок меж міста Хмельницького в електронному вигляді, що є складовою частиною землевпорядної документації та отримані від управління земельних ресурсів Хмельницької міської ради, яка є законним володільцем землевпорядної документації. Суд не надав оцінку індексним кадастровим картам, наданим представником відповідачки. Безпідставним є висновок суду про те, що з огляду на відсутність проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок для обслуговування дендропарку «Поділля» відсутні підстави стверджувати, що спірна земельна ділянка знаходиться в межах дендропарку «Поділля». Відповідно до закону до встановлення меж територій та об`єктів природно-заповідного фонду в натурі їх межі визначаються відповідно до проектів створення територій та об`єктів природно-заповідного фонду. Дендрологічний парк місцевого значення «Поділля» створений рішенням виконавчого комітету Хмельницької обласної ради від 22.10.1969 № 358-р із змінами відповідно до рішень Хмельницької обласної ради від 11.07.2007 № 23-9/2007 та від 05.12.2013 № 17-18/2013. Вказаним рішенням і Положенню про дендрологічний парк місцевого значення «Поділля» оцінка не надана.

У засіданні апеляційного суду прокурор і представник Хмельницької міської ради апеляційні скарги підтримали. Представники ОСОБА_1 і Головного Управління Держгеокадастру у Херсонській області їх не визнали.

Апеляційні скарги підлягають задоволенню частково з таких підстав.

Судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.

Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права.

Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні (частини 1, 2 і 5 статті 263 ЦПК України).

Зазначеним вимогам рішення суду першої інстанції не відповідає.

Відмовляючи в позові, суд виходив з того, що не встановлено обставин знаходження належної відповідачці земельної ділянки у межах міста Хмельницького та у межах дендропарку «Поділля», а відповідно порушення прав Хмельницької міської територіальної громади.

Такий висновок суду не відповідає обставинам справи і вимогам закону. Доводи апеляційних скарг заслуговують на увагу з таких підстав.

Установлено, що 23.04.2009 ОСОБА_1 був виданий державний акт серії ЯЕ № 044414 на право власності на земельну ділянку площею 0,1500 га, що розташована на території Стуфчинецької сільської ради «за межами населеного пункту» для ведення особистого селянського господарства. Підставою видачі державного акта зазначено рішення сесії Стуфчинецької сільської ради № 12 від 18.12.2008 (а. с. 43, т. 1).

28.08.2021 за зверненням відповідачки до Державного земельного кадастру внесено відомості про земельну ділянку кадастровий номер 6810100000:18:001:0139 площею 0,15 га для ведення особистого селянського господарства, розташовану на території Стуфчинецької сільської ради (а. с. 22, т. 1).

Право приватної власності ОСОБА_1 на земельну ділянку кадастровий номер 6810100000:18:001:0139 площею 0,15 га зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 21.09.2021, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2460975068040, номер запису про право власності 44076463 (а. с. 17-18, т. 1).

Відповідно до рішення Стуфчинецької сільської ради Хмельницького району № 12 від 18.12.2008 питання про затвердження технічної документації із землеустрою щодо складання документів та передачу у власність ОСОБА_1 земельної ділянки на території Стуфчинецької сільської ради не вирішувалось (а. с. 46-47, т. 1).

Згідно з листами Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 05.10.2021 року у Відділі № 1 Управління у Хмельницькому районі Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області відсутні відомості щодо видачі та сам архівний примірник державного акта серії ЯЕ №044414 від 23.04.2009, зареєстрованого в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за № 010974300110. За вказаним номером у Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі 24.02.2009 зареєстровано державний акт серії ЯЖ № 962403 на право власності на земельну ділянку для ведення особистого селянського господарства площею 0,1091 га кадастровий номер 6825088400:05:003:1141 на прізвище ОСОБА_2 на підставі договору купівлі-продажу земельної ділянки від 30.12.2008 № 7683 (а. с. 49-55, т. 1).

Розпорядженням виконавчогокомітету Хмельницькоїобласної радидепутатів трудящихвід 22.10.1969№ 358-рз метоюдокорінного поліпшенняохорони пам`ятокприроди місцевогозначення затвердженопредставлений облінспекцієюпо охороніприроди списокпам`яток природимісцевого значеннязгідно здодатком №1,у якому,серед іншого, дендропарк «Поділля» м. Хмельницький загальною площею 34 га (а. с. 97-98, т. 1).

Рішенням Хмельницької обласної ради від 11.07.2007 № 23-9/2007 «Про розширення та впорядкування природно-заповідного фонду області» змінено категорію парку та рішенням Хмельницької обласної ради від 05.12.2013 № 17-18/2013 площу парку збільшено до 36,3295 га (а. с. 63-65, т. 1).

У 2012 році Комунальне підприємство проектно-розвідувальних робіт по землевпорядкуванню виготовило матеріали на надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок комунальному підприємству по зеленому будівництву і благоустрою міста виконавчого комітету Хмельницької міської ради для обслуговування дендропарку «Поділля» (а. с. 160-181, т. 1).

Рішенням Хмельницької міської ради від 26.08.2015 № 38 із внесеними змінами рішенням Хмельницької міської ради від 23.12.2020 № 95 надано дозвіл Комунальному підприємству по зеленому будівництву і благоустрою міста виконавчого комітету Хмельницької міської ради на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 36,3295 кв. м по АДРЕСА_1 для збереження та використання дендропарку «Поділля», категорія земель - землі природно-заповідного фонду іншого природоохоронного призначення (а. с. 116-117, т. 1).

Наказом Департаменту природних ресурсів та екології Хмельницької обласної державної адміністрації від 16.08.2021 № 29-од затверджено Положення про дендрологічний парк місцевого значення «Поділля», відповідно до якого дендропарк перебуває у користуванні Комунального підприємства по зеленому будівництву та благоустрою міста виконавчого комітету Хмельницької міської ради (а. с. 66-70, т. 1).

Відповідно до листа управління земельних ресурсів Хмельницької міської ради від 16.09.2021 у зв`язку з виявленням накладення земельної ділянки, належної ОСОБА_1 , на земельну ділянку площею 363295 кв. м. по Старокостянтинівському шосе для збереження та використання дендропарку «Поділля», яка перебуває в межах міста Хмельницького в комунальній власності Хмельницької міської територіальної громади, запропоновано міському голові вжити необхідних заходів щодо захисту прав територіальної громади міста Хмельницького (а. с. 132, т. 1).

Рішенням державного кадастрового реєстратора управління в Ніжинському районі Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області № РВ-7401909802021 від 13.12.21 відмовлено Комунальному підприємству по зеленому будівництву і благоустрою міста виконавчого комітету Хмельницької міської ради у внесенні відомостей до Державного земельного кадастру земельної ділянки (дендрологічний парк «Поділля») у зв`язку тим, що електронний документ не відповідає установленим вимогам, даним документації із землеустрою та з перетином її із земельною ділянкою кадастровий номер 6810100000:18:001:0139, площа співпадає на 1,4344 (а. с. 130, т. 1).

Звернення прокурора з позовом до суду в інтересах Хмельницької міської ради обґрунтовано неналежним виконанням органом місцевого самоврядування

повноважень щодо захисту порушених прав територіальної громади міста.

Окружна прокуратура міста Хмельницького повідомила Хмельницьку міську раду у листах від 03.11.2021, 16.12.2021 про виявлений факт незаконного відведення у приватну власність земельної ділянки ОСОБА_1 і просила інформувати про вжиття заходів та у листі від 22.12.2021 про намір здійснення прокурором представництва інтересів держави в особі Хмельницької міської ради у суді (а. с. 72-73, 82-85, т. 1).

Наведені обставини підтверджуються матеріалами справи.

Статтею 15 ЦК України визначено право кожної особи на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа також має право на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства.

Відповідно до частини 1 статті 16 ЦК України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.

Способи захисту цивільних прав та інтересів передбачені частиною 2 статті 16 цього Кодексу.

Статтею 14 Конституції України передбачено, що земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

На підставі частини 2 статті 152 ЗК України власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків.

Відповідно до частини 1 статті 10 Закону України «Про місцеве самоврядування» сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Статтею 44 ЗК України передбачено, що до земель природно-заповідного фонду включаються природні території та об`єкти (природні заповідники, національні природні парки, біосферні заповідники, регіональні ландшафтні парки, заказники, пам`ятки природи, заповідні урочища), а також штучно створені об`єкти (ботанічні сади, дендрологічні парки, зоологічні парки, парки-пам`ятки садово-паркового мистецтва).

До земель комунальної власності, які не можуть передаватись у приватну власність, належать землі під об`єктами природно-заповідного фонду (пункт «в» частини 4 статті 83 ЗК України).

Згідно з частиною 1 статті 3 Закону України «Про природно-заповідний фонд України» (далі - Закон) до природно-заповідного фонду України належать штучно створені об`єкти, зокрема, дендрологічні парки.

Згідно з частиною 4 статті 7 Закону землі природно-заповідного фонду - це ділянки суші і водного простору з природними комплексами та об`єктами, що мають особливу природоохоронну, екологічну, наукову, естетичну, рекреаційну та іншу цінність, яким відповідно до закону надано статус територій та об`єктів природно-заповідного фонду.

Землі природно-заповідного фонду України, а також землі територій та об`єктів, що мають особливу екологічну, наукову, естетичну, господарську цінність і є відповідно до статті 6 цього Закону об`єктами комплексної охорони, належать до земель природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного або історико-культурного призначення.

На землях природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного або історико-культурного призначення забороняється будь-яка діяльність, яка негативно впливає або може негативно впливати на стан природних та історико-культурних комплексів та об`єктів чи перешкоджає їх використанню за цільовим призначенням.

Межі територій та об`єктів природно-заповідного фонду встановлюються в натурі відповідно до законодавства. До встановлення меж територій та об`єктів природно-заповідного фонду в натурі їх межі визначаються відповідно до проектів створення територій та об`єктів природно-заповідного фонду.

Відповідно до частин 1 і 4 статті 33 Закону дендрологічні парки створюються з метою збереження і вивчення у спеціально створених умовах різноманітних видів дерев і чагарників та їх композицій для найбільш ефективного наукового, культурного, рекреаційного та іншого використання.

Земельні ділянки з усіма природними ресурсами вилучаються з господарського використання і надаються дендрологічним паркам у порядку, встановленому цим Законом та іншими актами законодавства України.

За змістом частини 1 статті 22 ЗК України землями сільськогосподарського призначення визнаються землі, надані для виробництва сільськогосподарської продукції, здійснення сільськогосподарської науково-дослідної та навчальної діяльності, розміщення відповідної виробничої інфраструктури, у тому числі інфраструктури оптових ринків сільськогосподарської продукції, або призначені для цих цілей.

Громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності в розмірі для ведення особистого селянського господарства - не більше 2,0 гектара (пункт «б» частини 1 статті 121 ЗК України у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин).

Частиною 1 статті 116 ЗК України визначено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Згідно зчастиною 1статті 125ЗК України у редакції, чинній на час видачі державного акта, право власності та право постійного користування на земельну ділянку виникає після одержання її власником або користувачем документа, що посвідчує право власності чи право постійного користування земельною ділянкою, та його державної реєстрації.

Право власності на земельну ділянку і право постійного користування земельною ділянкою посвідчується державними актами. Форми державних актів (449-2002-п) затверджуються Кабінетом Міністрів України (частина 1 статті 126 ЗК України у редакції, чинній на час видачі державного акта).

Відповідно до пунктів 1.4., 3.2. Інструкції про порядок складання, видачі, реєстрації і зберігання державних актів на право власності на земельну ділянку і право постійного користування земельною ділянкою та договорів оренди землі, затвердженої наказом Державного Комітету України по земельних ресурсах 04.05.99 № 43, у редакції, чинній на час видачі державного акта, державний акт на право власності на земельну ділянку та державний акт на право постійного користування земельною ділянкою видається на підставі рішення Кабінету Міністрів України, обласної, районної, Київської і Севастопольської міських, міської, селищної, сільської ради, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласної, районної Київської і Севастопольської міських державних адміністрацій.

Державна реєстрація державних актів на право власності на земельну ділянку, на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі здійснюється структурними підрозділами Центру державного земельного кадастру при Держкомземі України.

Пунктами 4.2., 8.1. Тимчасового порядку ведення державного реєстру земель, затвердженого наказом Держкомзему України 02.07.2003 № 174 і зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 25.07.2023 за № 641/7962 у редакції, чинній на час видачі державного акта, було визначено, що державна реєстрація державного акта на право власності на земельну ділянку, державного акта на право постійного користування земельною ділянкою, договору оренди землі здійснюється шляхом внесення записів реєстрації до книги реєстрації.

Реєстраційний номер присвоюється державному акту на право власності на земельну ділянку, державному акту на право постійного користування земельною ділянкою, договору оренди землі в момент здійснення його державної реєстрації.

На підставі частини 3 статті 3 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що виникли до 1 січня 2013 року, визнаються дійсними за наявності однієї з таких умов:

1) реєстрація таких прав була проведена відповідно до законодавства, що діяло на момент їх виникнення;

2) на момент виникнення таких прав діяло законодавство, що не передбачало їх обов`язкової реєстрації.

Частиною 13 статті 79-1 ЗК України передбачено, що земельна ділянка припиняє існування як об`єкт цивільних прав, а її державна реєстрація скасовується в разі скасування державної реєстрації земельної ділянки на підставі судового рішення внаслідок визнання незаконною такої державної реєстрації.

За змістом абзацу 2 частини 10 статті 24 Закону України «Про Державний земельний кадастр» ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки допускається виключно з одночасним припиненням таким рішенням усіх речових прав, їх обтяжень, зареєстрованих щодо земельної ділянки (за наявності таких прав, обтяжень).

Відповідно до матеріалів справи дендрологічний парк «Поділля» створений на підставі розпорядженням виконавчого комітету Хмельницької обласної ради депутатів трудящих від 22.10.1969 № 358-р з метою докорінного поліпшення охорони пам`яток природи місцевого значення.

Рішенням Хмельницької обласної ради від 11.07.2007 № 23-9/2007 «Про розширення та впорядкування природно-заповідного фонду області» змінено категорію парку та рішенням Хмельницької обласної ради від 05.12.2013 № 17-18/2013 площу парку збільшено до 36,3295 га.

До встановлення меж територій та об`єктів природно-заповідного фонду в натурі їх межі визначаються відповідно до проектів створення територій та об`єктів природно-заповідного фонду (частина 4 статті 7 Закону України «Про природно-заповідний фонд»).

Тому необґрунтованим є посилання у рішенні суду першої інстанції на те, що за відсутності проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для обслуговування дендропарку «Поділля» немає підстав для висновку про знаходження спірної земельної ділянки у межах дендропарку.

Згідно з інформацією позивача за даними публічної кадастрової карти України земельна ділянка кадастровий номер 6810100000:18:001:0139 знаходиться в межах міста Хмельницького.

Відповідно до плану зонування території міста Хмельницького, затвердженого рішенням сесії від 30.03.2011 № 25, земельна ділянка кадастровий номер 6810100000:18:001:0139 відноситься до зони зелених насаджень спеціального призначення (Р-2с). Зона Р-2с зелених насаджень спеціального призначення виділена для забезпечення правових умов створення і збереження спеціальних зелених насаджень як фактору захисту навколишнього природного середовища від негативного антропогенного впливу та умов функціонування зеленого господарства міста. Переважними видами забудови та іншого використання земельних ділянок є озеленення (посадка дерев, кущів, газонів) санітарно-захисних зон (СЗЗ) підприємств, шумових зон об`єктів транспорту, охоронних зон повітряних ліній електропередач, коридорів та інших комунікацій, зон санітарної охорони об`єктів водопостачання, територій, зсувів, тощо (а. с. 58-60).

Із змісту рішення державного кадастрового реєстратора управління в Ніжинському районі Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області № РВ-7401909802021 від 13.12.21 вбачається, що однією з підстав відмови Комунальному підприємству по зеленому будівництву і благоустрою міста виконавчого комітету Хмельницької міської ради у внесенні відомостей до Державного земельного кадастру земельної ділянки (дендрологічний парк «Поділля») є перетин цієї земельної ділянки із земельною ділянкою кадастровий номер 6810100000:18:001:0139, площа співпадає на 1,4344. Згідно з висновком експерта комплексної земельно-технічної та оціночно-земельної експертизи від 27.09.2022, проведеної в межах кримінального провадження № 42021242260000020, який є письмовим доказом у справі, земельна ділянка кадастровий номер 6810100000:18:001:0139 площею 0,15 га, яка розташована на території Хмельницької територіальної громади в межах дендропарку «Поділля», накладається на межі міста Хмельницького станом на 23.04.2009 площею 0,1489 га, станом на 20.09.2021 площею 0,1489 га (а. с. 230-240, т. 1).

Визнання судом першої інстанції зазначеного висновку експерта неналежним доказом у справі, оскільки він проведений з порушенням порядку встановленого законом (не містить зазначення того, що підготовлений для подання до суду та без відповідної правовстановлювальної і технічної документації) не ґрунтується на законі.

Зазначений висновок має оцінюватися як письмовий доказ у справі, а не як висновок експерта, складений на замовлення учасника справи відповідно до статті 106 ЦПК України. Експертиза проводилася у кримінальному провадженні, тому висновок не містить зазначення того, що він підготовлений для подання до суду.

Відповідно допунктів 2.1.і 2.2.Інструкції пропризначення тапроведення судовихекспертиз таекспертних досліджень,затвердженої наказомМіністерства юстиціїУкраїни 08.10.1998№ 53/5(уредакції наказуМіністерства юстиціїУкраїни від26.12.2012№ 1950/5),(далі-Інструкція),частини 1статті 13Закону України«Про судовуекспертизу» експерт маєправо відповідно до процесуального законодавства заявляти клопотання про надання додаткових матеріалів і зразків та вчинення інших дій, пов`язаних із проведенням експертизи; на експерта покладається обов`язок повідомити в письмовій формі органу (особі), який (яка) призначив(ла) експертизу (залучив(ла) експерта), про неможливість її проведення та повернути надані матеріали справи та інші документи, якщо поставлене питання виходить за межі компетенції експерта або якщо надані йому матеріали недостатні для вирішення поставленого питання, а витребувані додаткові матеріали не були надані.

Отже, питання достатності наданих матеріалів для проведення експертизи належить до компетенції експерта.

Суд першої інстанції припустився помилки, вказавши що зазначеною Інструкцією (пункт 6.1.2) передбачено вирішення питання земельно-технічної експертизи за наявності відповідної правовстановлювальної та технічної документації, оскільки пункт 6.1.2. в Інструкції відсутній.

Наведене передбачено Науково-методичними рекомендаціями з питань підготовки та призначення судових експертиз та експертних досліджень, затвердженими наказом Міністерства юстиції України 08.10.1998 № 53/5 (у редакції наказу Міністерства юстиції України 26.12.2012 № 1950/5).

При проведенні комплексної земельно-технічної та оціночно-земельної експертизи експертом були використані копія технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) для ведення особистого селянського господарства ОСОБА_1 із каталогом координат поворотних точок меж земельної ділянки кадастровий номер 6810100000:18:001:0139 площею 0,15 га в паперовому вигляді, в паперовому та електронному вигляді (в системі координат СК-63) координати поворотних точок межі в районі дендропарку «Поділля» та координати поворотних точок меж міста Хмельницького в електронному вигляді, що є складовою частиною землевпорядної документації та отримані від управління земельних ресурсів Хмельницької міської ради.

Суд необґрунтовано вважав отримання для проведення експертизи координат поворотних точок меж міста Хмельницького в електронному вигляді від неналежного суб`єкта структурного підрозділу міської ради, а не від Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, оскільки Хмельницька міська рада є замовником і володільцем землевпорядної документації.

У матеріалах справи відсутні докази на спростування правильності досліджених експертом документів у паперовому та електронному вигляді.

Безпідставним є посилання у рішенні суду на те, що межі міста могли бути змінені у 2011 році саме за рахунок територій Стуфчинецької сільської ради, на яких розташована земельна ділянка відповідачки.

Згідно із зазначеним вище висновком експерта земельна ділянка кадастровий номер 6810100000:18:001:0139 площею 0,15 га, яка розташована на території Хмельницької територіальної громади в межах дендропарку «Поділля», накладається на межі міста Хмельницького станом на час видачі державного акта 23.04.2009 площею 0,1489 га і станом на 20.09.2021 (після зміни меж міста) площею 0,1489 га.

Крім того, оскаржена реєстрація права власності ОСОБА_1 відбулася у 2021 році, тобто після зміни меж міста відповідно до постанови Верховної ради України «Про зміну і встановлення меж міста Хмельницький і Хмельницького району Хмельницької області» від 12 травня 2011 року № 3349-VІ (збільшення меж міста Хмельницького у тому числі і за рахунок Стуфчинецької сільської ради на 27 га).

Надані представником відповідачки копії індексної кадастрової карти достовірно не підтверджують розміщення спірної земельної ділянки за межами міста Хмельницького і не містять інформації про підстави і порядок формування, посадову особу, яка їх формувала.

Зазначеним вище обставинам та наданим на їх підтвердження доказам суд першої інстанції не надав належної оцінки та безпідставно прийшов до висновку про відмову в позові.

Отже, у зв`язку з відсутністю рішення органу місцевого самоврядування земельна ділянка кадастровий номер 6810100000:18:001:0139 не передавалася відповідачці у власність.

Наявний у ОСОБА_3 державний акт на право власності на землю хоча й містить відповідну відмітку про реєстрацію, проте не зареєстрований у Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди.

Крім того, земельна ділянка у розмірі та конфігурації з урахуванням координат та встановлених меж не могла бути передана у приватну власність для ведення особистого селянського господарства, оскільки належить до земель природно-заповідного фонду.

Реєстрація права власності відповідачки на земельну ділянку кадастровий номер 6810100000:18:001:0139 проведена з порушення наведених вище вимог законодавства.

Таке оформлення земельної ділянки у власність потрібно розглядати як не пов`язане з позбавленням права власності держави і пред`явлення негаторного позову в порядку статті 391 ЦК України є належним способом захисту порушеного права.

Власник земельної ділянки може вимагати усунення порушення його права власності на земельну ділянку, зокрема, скасування державної реєстрації права власності на земельну ділянку та скасування її державної реєстрації у Державному земельному кадастрі.

Такі позовні вимоги прокурора в інтересах держави в особі Хмельницької міської ради необхідно задовольнити.

Разом з тим, не підлягають задоволенню вимоги про припинення права власності ОСОБА_1 на земельну ділянку, так як відповідно до діючого законодавства відповідне право припиняється у разі визнання на підставі судового рішення недійсними чи скасування на підставі судового рішення документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав.

Згідно з частиною 3 статті 26 «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» у разі скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав на підставі судового рішення чи у випадку, передбаченому пунктом 1 частини сьомої статті 37 цього Закону, на підставі рішення Міністерства юстиції України, а також у разі визнання на підставі судового рішення недійсними чи скасування на підставі судового рішення документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, скасування на підставі судового рішення державної реєстрації прав, що мало наслідком державну реєстрацію набуття речових прав, обтяжень речових прав, відповідні права чи обтяження припиняються.

З огляду на викладене рішення суду першої інстанції необхідно скасувати та ухвалити нове судове рішення про часткове задоволення позову (вимог про визнання незаконною і скасування державної реєстрації земельної ділянки та права власності на неї).

На підставі частини 1 статті 141 ЦПК України документально підтверджені витрати Хмельницької обласної прокуратури за подання позовної заяви та апеляційної скарги у сумі 11350 грн і Хмельницької міської ради за подання апеляційної скарги у сумі 6810 грн потрібно стягнути з відповідачки.

Керуючись статтями 374, 376, 382, 384 ЦПК України, суд

п о с т а н о в и в :

Апеляційні скарги Хмельницької міської ради та заступника керівника Хмельницької обласної прокуратури задовольнити частково.

Рішення Хмельницького міськрайонного суду Хмельницької області від 21 лютого 2023 року скасувати та ухвалити нове судове рішення.

Позов задовольнити частково.

Визнати незаконною та скасувати:

у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень державну реєстрацію права власності ОСОБА_1 на земельну ділянку кадастровий номер 6810100000:18:001:0139 площею 0,15 га.

у Державному земельному кадастрі державну реєстрацію земельної ділянки кадастровий номер 6810100000:18:001:0139 площею 0,15 га.

У решті позовних вимог відмовити.

Стягнути з ОСОБА_1 (місце проживання АДРЕСА_2 , РНОКПП НОМЕР_1 ) судовий збір на користь Хмельницької обласної прокуратури (місцезнаходження пров. Військоматський, 3, м. Хмельницький, ІК ЄДРПОУ 02911102) у сумі 11350 грн (одинадцять тисяч триста п`ятдесят грн) і на користь Хмельницької міської ради (місцезнаходження вул. Героїв Маріуполя, 3, м. Хмельницький, ІК ЄДРПОУ 33332218) у сумі 6810 грн (шість тисяч вісімсот десять грн).

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття, проте може бути оскаржена у касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне судове рішення складено 11 липня 2023 року.

Суддя-доповідач О. І. Талалай

Судді А. П. Корніюк

І. В. П`єнта

СудХмельницький апеляційний суд
Дата ухвалення рішення03.07.2023
Оприлюднено13.07.2023
Номер документу112115560
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них: визнання незаконним акта, що порушує право власності на земельну ділянку

Судовий реєстр по справі —686/817/22

Ухвала від 22.11.2024

Цивільне

Хмельницький міськрайонний суд Хмельницької області

Чевилюк З. А.

Ухвала від 14.10.2024

Цивільне

Хмельницький міськрайонний суд Хмельницької області

Чевилюк З. А.

Ухвала від 11.06.2024

Цивільне

Хмельницький міськрайонний суд Хмельницької області

Чевилюк З. А.

Ухвала від 14.05.2024

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Дундар Ірина Олександрівна

Постанова від 14.05.2024

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Дундар Ірина Олександрівна

Окрема думка від 14.05.2024

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Крат Василь Іванович

Ухвала від 05.03.2024

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Дундар Ірина Олександрівна

Ухвала від 15.08.2023

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Дундар Ірина Олександрівна

Постанова від 03.07.2023

Цивільне

Хмельницький апеляційний суд

Талалай О. І.

Постанова від 03.07.2023

Цивільне

Хмельницький апеляційний суд

Талалай О. І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні