Рішення
від 11.07.2023 по справі 520/23686/21
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

м.Харків

11 липня 2023 р. справа №520/23686/21

Харківський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді - Лариси Мар`єнко, розглянувши в місті Харкові в приміщенні Харківського окружного адміністративного суду в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Ньюпорт Холдінг" до Головного управління Держгеокадастру у Харківській області, третя особа - Харківська міська рада про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії, -

В С Т А Н О В И В:

Позивач, Товариство з обмеженою відповідальністю "Ньюпорт Холдінг", звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Головного управління Держгеокадастру у Харківській області, третя особа - Харківська міська рада , в якій просить суд :

- визнати протиправними дії Головного управління Держгеокадастру у Харківській області щодо індексації нормативної грошової оцінки земельної ділянки розташованої за адресою: м.Харків, вул.Клочківська, 317а з кадастровим номером 6310136300:08:046:0002 із застосуванням коефіцієнту індексації нормативної грошової оцінки за ставкою 1,89720602 при формуванні витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки з №120/0/45-19 від 21.01.2019;

- зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Харківській області провести перерахунок нормативної грошової оцінки земельної ділянки розташованої за адресою: м.Харків, вул.Клочківська, 317а з кадастровим номером 6310136300:08:046:0002 за 2019 рік із застосуванням коефіцієнту індексації нормативної грошової оцінки за ставкою 1;

- визнати протиправними дії Головного управління Держгеокадастру у Харківській області при формуванні витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки за №120/0/45-19 від 21.01.2019 та №4178 від 27.05.2020 щодо зазначення в графі "Цільове призначення земельної ділянки" інформації що "У відомостях з державного земельного кадастру відсутній код Класифікації видів цільового призначення земель", а також щодо зазначення в графі "Коефіцієнт Кф" значення (ставки) "3,00";

- зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Харківській області привести у відповідність (виправити) відомості, що містяться в Державному земельному кадастрі про земельну ділянку розташовану за адресою: м.Харків, вул.Клочківська, 317а з кадастровим номером 6310136300:08:046:0002 щодо коду цільового призначення цієї землі, а саме сформувати витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку цієї земельної ділянки із зазначенням коду 1.11.6. та коефіцієнтом Кф із значенням (ставкою) 1;

- зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Харківській області провести перерахунок нормативної грошової оцінки земельної ділянки розташованої за адресою: м.Харків, вул.Клочківська, 317а з кадастровим номером 6310136300:08:046:0002 за 2019 та 2020 роки із застосуванням коду цільового призначення - 1.11.6. та коефіцієнтом Кф із значенням (ставкою) 1.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що відповідачем безпідставно застосовано у витягу з технічної документації №120/0/45-19 від 21.01.2019 про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, розташованої за адресою: м.Харків, вул.Клочківська, 317а з кадастровим номером 6310136300:08:046:0002, наступні відомості: в графі "Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки" за ставкою 1,89720602; в графі "Цільове призначення земельної ділянки", зазначено що "У відомостях з державного земельного кадастру відсутній код Класифікації видів цільового призначення земель"; в графі "Коефіцієнт Кф" із значенням (ставкою) 3,00.

Також, позивач зазначив, що у витягу про нормативну грошову оцінку вищевказаної земельної ділянки №4178 від 27.05.2020 відповідачем було протиправно застосовано (вказано) такі відомості: в графі "Цільове призначення земельної ділянки", що зазначено "У відомостях з державного земельного кадастру відсутній код Класифікації видів цільового призначення земель"; в графі "Коефіцієнт Кф" із значенням (ставкою) 3,00. В свою чергу це привело до неправильного розрахунку розміру нормативної грошової оцінки цієї земельної ділянки, і, відповідно, впливає на розмір зобов`язань позивача щодо сплати оренди за землю, а саме на безпідставне її збільшення.

Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 07.12.2021 року відкрито спрощене позовне провадження у справі.

Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 21.01.2022 року ухвалено здійснювати подальший розгляд справи за правилами загального позовного провадження.

Відповідач проти позову заперечував, від представника відповідача Шавлак В., через канцелярію суду, надійшов відзив на позов, в якому представник відповідача просить відмовити в задоволенні позовних вимог, посилаючись на те, що відповідач під час спірних правовідносин діяв у спосіб та у межах, визначених чинним законодавством.

Представник третьої особи правом на надання пояснень до суду - не скористався, заяв та клопотань не подав.

Ухвалою суду від 14.10.2022 року, у зв`язку з введенням Указом Президента України №64/2022 від 24.02.2022 з 24 лютого 2022 року воєнного стану на території України, запропоновано учасникам справи висловити позицію стосовно можливості подальшого розгляду справи у порядку письмового провадження.

Від представника відповідача до суду надійшла заява про розгляд справи без участі Головного управління Держгеокадастру у Харківській області в порядку письмового провадження.

Представник позивача та представник третьої особи заяв про розгляд справи за участю повноважного представника, чи заяву про розгляд справи за відсутності своїх представників, чи розгляд справи в порядку письмового провадження суду не надсилали.

За загальним правилом при вирішенні питання щодо відкладення розгляду справи або можливості розгляду справи в порядку письмового провадження в період дії воєнного стану на підставі поданої учасниками судового процесу заяви суд залежно від інтенсивності бойових дій на певній території, загальної воєнної ситуації як в країні, так і в певному регіоні, де знаходиться суд, або учасник справи (його представник), поведінки суб`єктів владних повноважень, що мають компетенцію в сфері повідомлень щодо ризиків перебування на певній території (об`єкті нерухомості), має дотримуватися балансу між безпекою суддів, працівників апарату, учасників справи та дотриманням процесуальних прав учасників справи і засад судочинства.

Відповідно до ч.3 ст.194 КАС України при розгляді справи по суті у суді першої інстанції учасник справи має право заявити клопотання про розгляд справи за його відсутності. Якщо таке клопотання заявили всі учасники справи, судовий розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження на підставі наявних у суду матеріалів.

На підставі викладеного вище, враховуючи відсутність можливості проводити судове засідання за участю сторін через існування загрози життю та здоров`ю учасників справи та працівників суду внаслідок широкомасштабної військової агресії Російської Федерації, яка слугувала підставою для введення в Україні воєнного стану, враховуючи думку представника позивача та відсутність клопотань від представника відповідача, станом на дату постановляння цього рішення, про розгляд справи за їх участю, суд дійшов висновку про можливість розгляду справи в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.

Дослідивши наявні справи докази, проаналізувавши доводи позивача та заперечення відповідача, суд виходить з наступного.

Судом з матеріалів справи встановлено, що 29.03.2017 Товариство з обмеженою відповідальністю "НЬЮПОРТ ХОЛДІНГ" набуло право власності на нежитлову будівлю літ "А-1" загальною площею 69,6 кв.м., яка розташована за адресою: м.Харків, вулиця Клочківська, 317-А, що підтверджується витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності №83771631 від 29.03.2017.

Дане майно розміщується на земельній ділянці загальною площею 0,2128 га з кадастровим номером 6310136300:08:046:0002.

Отже, до ТОВ "НЬЮПОРТ ХОЛДІНГ" перейшло право користування зазначеною земельною ділянкою на підставі прямої норми закону, оскільки позивач набув право власності на нерухоме майно, що розміщене на вказаній земельній ділянці (ст.120, ст.377 ЗК України).

13.10.2021 на адресу ТОВ "НЬЮПОРТ ХОЛДІНГ" надійшла ухвала Господарського суду Харківської області від 06.10.2021 про відкриття провадження у справі №922/3990/21 за позовом Харківської міської ради до ТОВ "Ньюпорт Холдінг" про стягнення 2470517,26 грн безпідставно збережених коштів за використання земельної ділянки по вул.Клочківській, 317-А в м.Харкові, з кадастровим номером 6310136300:08:046:0002 за період з 01.06.2019 по 31.08.2021.

Позивач зазначає, що із матеріалами справи №922/3990/21, встановлено, що до позовної заяви Харківської міської ради додано, зокрема, витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку даної земельної ділянки за №120/0/45-19 від 21.01.2019 та №4178 від 27.05.2020 (далі за текстом - витяги про НГО).

Обидва витяги про НГО були сформовані державним кадастровим реєстратором відділу у м.Харкові Головного управління Держгеокадастру у Харківській області Плужник Оленою Борисівною.

Позивач зазначає, що відповідачем безпідставно застосовано у витязі з технічної документації №120/0/45-19 від 21.01.2019 про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, розташованої за адресою: м.Харків, вул.Клочківська, 317а з кадастровим номером 6310136300:08:046:0002, наступні відомості: в графі "Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки" за ставкою 1,89720602; в графі "Цільове призначення земельної ділянки" зазначено, що "У відомостях з державного земельного кадастру відсутній код Класифікації видів цільового призначення земель"; в графі "Коефіцієнт Кф" із значенням (ставкою) 3,00.

Також, позивач зазначив, що у витязі про нормативну грошову оцінку вищевказаної земельної ділянки №4178 від 27.05.2020 відповідачем було протиправно застосовано (вказано) такі відомості: в графі "Цільове призначення земельної ділянки" зазначено, що "У відомостях з державного земельного кадастру відсутній код Класифікації видів цільового призначення земель"; в графі "Коефіцієнт Кф" із значенням (ставкою) 3,00. В свою чергу вказане привело до неправильного розрахунку розміру нормативної грошової оцінки цієї земельної ділянки, і, відповідно впливає на розмір зобов`язань позивача щодо сплати оренди за землю, а саме на безпідставне її збільшення.

Позивач, вважаючи зазначені дії відповідача незаконними, а також такими, що порушують його права та інтереси, звернувся до суду із зазначеним позовом.

Вирішуючи спір по суті заявлених позовних вимог, суд виходить з наступних підстав та мотивів.

Щодо позовних вимог в частині застосування у витязі про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №120/0/45-19 від 21.01.2019 "Коефіцієнту індексації нормативної грошової оцінки" за ставкою 1,89720602, суд зазначає наступне.

Відповідно до п. 289.1 ст. 289 Податкового кодексу України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства.

Згідно із приписами п.289.2 ст.289 Податкового кодексу України центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин за індексом споживчих цін за попередній рік щороку розраховує величину коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель, на який індексується нормативна грошова оцінка сільськогосподарських угідь, земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення за станом на 1 січня поточного року.

Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель.

Відповідно до ст.1 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами; дата оцінки земельної ділянки - дата (число, місяць та рік), на яку проводиться оцінка земельної ділянки та визначається її вартість. Для нормативної грошової оцінки земельної ділянки - дата, вказана в технічній документації.

Згідно із ч.1 ст.5 Закону України "Про оцінку земель" залежно від мети та методів проведення оцінка земель поділяється на такі види: бонітування ґрунтів; економічна оцінка земель; грошова оцінка земельних ділянок.

Частинами 4 та 5 ст.5 Закону України "Про оцінку земель" визначено, що грошова оцінка земельних ділянок залежно від призначення та порядку проведення може бути нормативною і експертною.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні (крім випадків спадкування спадкоємцями першої та другої черги за законом (як випадків спадкування ними за законом, так і випадків спадкування ними за заповітом) і за правом представлення, а також випадків спадкування власності, вартість якої оподатковується за нульовою ставкою) та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, вартості земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.

Відповідно до ч. 1 ст. 15 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі: визначення розміру земельного податку; визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності; визначення розміру державного мита при міні, спадкуванні (крім випадків спадкування спадкоємцями першої та другої черги за законом (як випадків спадкування ними за законом, так і випадків спадкування ними за заповітом) і за правом представлення, а також випадків спадкування власності, вартість якої оподатковується за нульовою ставкою) та даруванні земельних ділянок згідно із законом; визначення втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва; розробки показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель; відчуження земельних ділянок площею понад 50 гектарів, що належать до державної або комунальної власності, для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд; проведення інвентаризації масиву земель сільськогосподарського призначення (у разі якщо попередня нормативна грошова оцінка земельних с ділянок у цьому масиві не проводилася протягом 5 років до дня прийняття уповноваженим органом рішення про проведення такої інвентаризації).

Відповідно до ст. 18 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться юридичними особами, які є розробниками документації із землеустрою відповідно до Закону України "Про землеустрій".

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення проводиться не рідше ніж один раз на 5-7 років.

Згідно із приписами ст. 23 Закону України "Про оцінку земель" технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою. Протягом місяця з дня надходження технічної документації з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель, нормативної грошової оцінки відповідна сільська, селищна, міська рада розглядає та приймає рішення про затвердження або відмову в затвердженні такої технічної документації.

Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Як передбачено приписами п. 1 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14 січня 2015 №15, Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра аграрної політики та продовольства і який реалізує державну політику у сфері національної інфраструктури геопросторових даних, топографо-геодезичної і картографічної діяльності, земельних відносин, землеустрою, у сфері Державного земельного кадастру, державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів.

Отже, витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки видається управлінням Держгеокадастру у відповідній області.

Рішенням Харківської міської ради від 03.07.2013 року за №1209/13 було затверджено "Технічну документацію про нормативну грошову оцінку земель міста Харкова станом на 01.01.2013 року".

Пунктом 1.1. вказаного рішення Харківської міської ради було затверджено базову вартість одного квадратного метра земель міста Харкова у сумі 291,18 грн, яка отримана на підставі витрат на освоєння і облаштування території міста станом на 01.01.2013 та підлягає в подальшому індексації в порядку, встановленому законодавством України.

Рішенням Харківської міської ради від 25.09.2013 року за №1269/13 було затверджено Порядок впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 року.

Згідно із пунктом 2 рішення Харківської міської ради від 25.09.2013 року за №1269/13 було передбачено, що плата за землю на підставі даних "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013" вводиться в дію з 01.01.2014 року.

Також, судом встановлено, що рішенням Харківської міської ради від 27.02.2019 № 1474/19 було затверджено "Технічну документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2018 року".

Згідно із пунктом 2 рішення Харківської міської ради від 27.02.2019 № 1474/19 було визначено, що плата за землю на підставі даних "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2018" вводиться в дію з 01.01.2020 року.

Враховуючи вищевикладене, суд зазначає, що для визначення суми податкових зобов`язань з земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності використовується нормативна грошова оцінка земель.

Відповідно до законодавства, така нормативна грошова оцінка проводиться раз у 5-7 років, а для визначення поточних зобов`язань необхідно проіндексувати її на коефіцієнт індексації, який щороку розраховує центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин за індексом споживчих цін за попередній рік.

При цьому, коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно (тобто накопичувально) залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель, а не від дати набрання чинності рішенням ради про затвердження нормативної грошової оцінки.

Зазначена позиція суду відповідає висновкам Верховного суду, викладеним у постанові від 18.12.2019 по справі №804/937/16 та постанові від 16.09.2021 у справі №804/6501/17.

Відтак, оскільки датою проведення нормативної грошової оцінки земель міста Харкова є 01.01.2018, то, відповідно, і коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель повинен застосовується кумулятивно, починаючи з цієї дати.

Згідно із п. 289.2 ст. 289 Податкового кодексу України коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель визначається за формулою: Кі= І:100, де І - індекс споживчих цін за попередній рік.

У разі якщо індекс споживчих цін перевищує 115 відсотків, такий індекс застосовується із значенням 115.

В той же час, п.9 підрозділу 6 розділу XX "Прикінцеві та перехідні положення" Податкового кодексу України встановлено, що індекс споживчих цін за 2017 - 2023 роки, що використовується для визначення коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки сільськогосподарських угідь, земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення, застосовується із значенням 100 відсотків.

Таким чином, для проведення розрахунку коефіцієнту індексації нормативної грошової оцінки земель за 2019 рік по зазначеній вище формулі, то виходить наступне: Кі= 100:100, Кі= 1.

З огляду на вищевикладене, слід дійти висновку про те, що коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель м.Харкова за 2019 рік становить 1 і відповідно повинен був бути відображений у витязі з технічної документації про нормативну грошову оцінку даної земельної ділянки від 21.01.2019 №120/0/45-19 саме за ставкою (значенням) 1.

Такий порядок індексації нормативно - грошової оцінки земельної ділянки відповідає вимогам законодавства, оскільки пункт 289.2 статті 289 Податкового кодексу України прямо передбачає, що коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель, а не від дати її затвердження.

Отже, суд приходить до висновку про наявність підстав для визнання протиправними дій Головного управління Держгеокадастру у Харківській області щодо індексації нормативної грошової оцінки земельної ділянки, розташованої за адресою: м.Харків, вул.Клочківська, 317А з кадастровим номером 6310136300:08:046:0002 із застосуванням коефіцієнту індексації нормативної грошової оцінки за ставкою 1,89720602 при формуванні витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 21.01.2019 №120/0/45-19.

Враховуючи обставини встановлення під час розгляду справи порушення прав позивача, суд приходить до висновку про наявність підстав для зобов`язання Головного управління Держгеокадастру у Харківській області провести перерахунок нормативної грошової оцінки земельної ділянки розташованої за адресою: м.Харків, вул.Клочківська, 317А з кадастровим номером 6310136300:08:046:0002 за 2019 рік із застосуванням коефіцієнту індексації нормативної грошової оцінки заставкою 1.

Щодо правомірності застосування у витягах з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 21.01.2019 №120/0/45-19 та від 27.05.2020 №4178 коефіцієнта, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф), із значенням 3,0 та не зазначення коду Класифікації видів цільового призначення земельної ділянки, суд зазначає таке.

Верховний Суд у постанові від 25.05.2022 у справі №160/6476/19 (пункт 47) зазначив, що в основі нормативної грошової оцінки земель населених пунктів лежить капіталізація рентного доходу, що отримується залежно від місця розташування населеного пункту в загальнодержавній, регіональній і місцевій системах виробництва та розселення, облаштування його території та якості земель з урахуванням природно-кліматичних та інженерно-геологічних умов, архітектурно-ландшафтної та історико-культурної цінності, екологічного стану, функціонального використання земель.

Згідно з пунктами 3, 5 Розділу ІІ Порядку №489 коефіцієнт Кф - це коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки та встановлюється на підставі Класифікації видів цільового призначення земель, затвердженої наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23.07.2010 №548.

Додатком 1 до Порядку, який має назву "Коефіцієнти, які характеризують функціональне використання земельної ділянки (Кф)" визначено дві примітки такого змісту (у редакції, чинній на дату формування витягу):

1. Для земельних ділянок, інформація про які не внесена до відомостей Державного земельного кадастру, коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф), застосовується із значенням 3,0.

2. У разі якщо у відомостях Державного земельного кадастру відсутній код Класифікації видів цільового призначення земель для земельної ділянки, коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф), застосовується із значенням 3,0.

Так, до матеріалів справи залучено копію витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку кадастровий номер 6310136300:08:046:0002 (а.с.19, 21) №НВ-0002830872019 від 07.03.2019, у якому не зазначені відомості про код Класифікації видів цільового призначення земельної ділянки.

Поряд з тим, представник позивача в позовній заяві вказує, що у витязі з Державного земельного кадастру про земельну ділянку за номером НВ-0002830872019 від 07.03.2019 вказано цільове призначення спірної земельної ділянки 1.11.16, що відноситься до категорії - іншої комерційної діяльності, згідно із Українським класифікатором цільового використання землі (далі за текстом - УКЦВЗ), затвердженого листом Держкомзему України від 24.04.1998 №14-1-7/1205.

Суд зазначає, що поняття "Код Класифікації видів цільового призначення земель" визначається відповідно до Земельного кодексу України, Закону України "Про землеустрій" та Положення про Державний комітет України із земельних ресурсів, затвердженого постановою КМУ від 19.03.2008 №224 та наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23.07.2010 №548 та визначає поділ земель на окремі види цільового призначення земель, які характеризуються власним правовим режимом, екосистемними функціями, типами забудови, типами особливо цінних об`єктів, а також є одиницею забезпечення обліку земельних ділянок за видами цільового призначення у державному земельному кадастрі.

При цьому, Український класифікатор цільового використання землі (УКЦВЗ), що визначений у листі Держкомзему України від 24.04.98 №14-1-7/1205, має рекомендаційний характер та використовується організаціями, що мають ліцензії на здійснення землевпорядних робіт, при складанні документації із землеустрою.

Таким чином, суд погоджується з доводами відповідача про правомірність застосування у витягах від 21.01.2019 №120/0/45-19 та від 27.05.2020 №4178 коефіцієнта, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф), із значенням 3,0, як те передбачено пунктом 2 Примітки Додатку №1 до Порядку №489.

Суд звертає увагу на те, що видача витягу з технічної документації з нормативної грошової оцінки конкретної земельної ділянки не передбачає можливість вибору суб`єктом владних повноважень на власний розсуд одного з декількох варіантів управлінських рішень, оскільки є єдиним законодавчо закріпленим варіантом поведінки відповідача при оформленні даних про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки. Визначення у витягу коефіцієнта, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф) є обов`язковим і розмір цього коефіцієнту має відповідати Порядку №489.

Аналогічний висновок наведений у постанові Верховного Суду від від 25.05.2022 у справі №160/6476/19.

Стосовно посилань позивача на те, що у витягу з Державного земельного кадастру визначено цільове призначення, категорію земель та вид використання земельної ділянки, що загалом відповідають коду Класифікації видів цільового призначення земельної ділянки 03.10, а тому коефіцієнт Кф має значення 2,5, суд зауважує, що код Класифікації видів цільового призначення земельної ділянки у витягу з Державного земельного кадастру не зазначений, а територіальний орган Держгеокадастру при формуванні витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки не уповноважений самостійно визначати такий код.

Відповідно до статті 193 Земельного кодексу України державний земельний кадастр - це єдина державна геоінформаційна система відомостей про землі, розташовані в межах кордонів України, їх цільове призначення, обмеження у їх використанні, а також дані про кількісну і якісну характеристику земель, їх оцінку, про розподіл земель між власниками і користувачами.

Таким чином, кадастр має забезпечувати необхідною інформацією органи державної влади та органи місцевого самоврядування, зацікавлені підприємства, установи та організації, а також громадян з метою регулювання земельних відносин, раціонального використання та охорони земель, визначення розміру плати за землю та цінності земель у складі природних ресурсів, контролю за використанням і охороною земель, економічного та екологічного обґрунтування бізнес-планів та проектів землеустрою.

Відповідно до пунктів 117, 118, 138 Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 №1051, відомості (зміни до них) про зареєстровані земельні ділянки вносяться до державного земельного кадастру в разі: внесення змін до відомостей про земельну ділянку; внесення нових (додаткових) відомостей про земельну ділянку, а також виправлення помилок у відомостях Державного земельного кадастру.

При надходженні до Державного кадастрового реєстратора від власника чи користувача земельної ділянки заяви про внесення змін до відомостей про неї за формою згідно з додатком 12 до Порядку, електронного документа з визначеним цільовим призначенням земельної ділянки відповідно до КВЦПЗ та листа Управління/Відділу ГУ Держгеокадастру в області у відповідному районі/місті за підписом керівника структурного підрозділу, який надається на запит власника, користувача земельної ділянки або розробника електронного документа з урахуванням матеріалів по формуванню земельної ділянки щодо можливості визначення цільового призначення земельної ділянки відповідно до КВЦПЗ, Державний кадастровий реєстратор вносить відповідні зміни до відомостей про зареєстровану земельну ділянку.

Отже, чинним законодавством передбачено можливість внесення змін до Державного земельного кадастру, зокрема щодо коду класифікації видів цільового призначення земельної ділянки чи інших значень, що впливають на нормативну грошову оцінку, що і необхідно вчинити позивачу.

Водночас, оскільки на дату формування спірного витягу відомості про код класифікації видів цільового призначення земельної ділянки кадастровий номер 6310136300:08:046:0002 у Державному земельному кадастру були відсутні, територіальний орган Держгеокадастру правомірно визначив коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф), із значенням 3,0, як те передбачено пунктом 2 Примітки Додатку №1 до Порядку №489.

Отже позовні вимоги позивача в частині визнання протиправними дій Головного управління Держгеокадастру у Харківській області при формуванні витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки за №120/0/45-19 від 21.01.2019 та №4178 від 27.05.2020 щодо зазначення в графі "Цільове призначення земельної ділянки" інформації що "У відомостях з державного земельного кадастру відсутній код Класифікації видів цільового призначення земель", а також щодо зазначення в графі "Коефіцієнт Кф" значення (ставки) "3,00" та зобов`язання відповідача привести у відповідність (виправити) відомості, що містяться в Державному земельному кадастрі про земельну ділянку розташовану за адресою: АДРЕСА_1 з кадастровим номером 6310136300:08:046:0002 щодо коду цільового призначення цієї землі, сформувавши витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку цієї земельної ділянки із зазначенням коду 1.11.6. та коефіцієнтом Кф та провести перерахунок нормативної грошової оцінки вказаної земельної ділянки за 2019 та 2020 роки необґрунтовані та не підлягають задоволенню.

Відповідно до частини 1 статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Частиною 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Системно проаналізувавши приписи законодавства України, що були чинними на момент виникнення спірних правовідносин між сторонами, зважаючи на взаємний та достатній зв`язок доказів у їх сукупності, межі заявлених позовних вимог, суд дійшов висновку про часткове задоволення позовних вимог Товариства з обмеженою відповідальністю "Ньюпорт Холдінг".

Судові витрати підлягають розподілу відповідно до положень частини 3 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України.

Керуючись ст. ст. 2, 6-11, 14, 77, 139, 243-246, 250, 255, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Ньюпорт Холдінг" (вул.Каховська, буд.11-А, м.Запоріжжя, 69096, код ЄДРПОУ 39715902) до Головного управління Держгеокадастру у Харківській області (вул.Космічна. буд.21, 8-9 поверх, м.Харків, 61145, код ЄДРПОУ 39792822), третя особа - Харківська міська рада (майдан Конституції, буд.7, м.Харків, 61003, код ЄДРПОУ 04059243) про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити частково.

Визнати протиправними дії Головного управління Держгеокадастру у Харківській області щодо індексації нормативної грошової оцінки земельної ділянки розташованої за адресою: м.Харків, вул.Клочківська, 317А з кадастровим номером 6310136300:08:046:0002, із застосуванням коефіцієнту індексації нормативної грошової оцінки за ставкою 1,89720602 при формуванні витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №120/0/45-19 від 21.01.2019.

Зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Харківській області провести перерахунок нормативної грошової оцінки земельної ділянки розташованої за адресою: м.Харків, вул.Клочківська, 317А з кадастровим номером 6310136300:08:046:0002 за 2019 рік із застосуванням коефіцієнту індексації нормативної грошової оцінки за ставкою 1.

В задоволенні іншої частини позовних вимог - відмовити.

Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Ньюпорт Холдінг" (вул.Каховська, буд.11-А, м.Запоріжжя, 69096, код ЄДРПОУ 39715902) сплачену суму судового збору у розмірі 2270 (дві тисячі двісті сімдесят) гривень 00 копійок за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Держгеокадастру у Харківській області (вул. Космічна, буд. 21, 8-9 пов., м. Харків, 61145, код ЄДРПОУ - 39792822).

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Указом Президента України №64/2022 від 24.02.2022 з 24 лютого 2022 року був введений воєнний стан на території України, у зв`язку з бойовими діями на території м.Харків та Харківської області, повний текст рішення складено 11 липня 2023 року.

Суддя Лариса МАР`ЄНКО

СудХарківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення11.07.2023
Оприлюднено14.07.2023
Номер документу112153091
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них

Судовий реєстр по справі —520/23686/21

Ухвала від 11.12.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стрелець Т.Г.

Ухвала від 21.11.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стрелець Т.Г.

Постанова від 23.09.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Любчич Л.В.

Постанова від 23.09.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Любчич Л.В.

Ухвала від 17.04.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Любчич Л.В.

Ухвала від 15.04.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Любчич Л.В.

Ухвала від 15.04.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Любчич Л.В.

Ухвала від 15.04.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Любчич Л.В.

Рішення від 11.07.2023

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Мар'єнко Л.М.

Ухвала від 14.10.2022

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Мар'єнко Л.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні