490/5703/23 05.07.2023
н\п 1-кс/490/5483/2023
Центральний районний суд м. Миколаєва
Справа № 490/5703/23
УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
30 червня 2023 року м. Миколаїв
Слідчий суддя Центрального районного суду м. Миколаєва ОСОБА_1 , секретар судового засідання ОСОБА_2 , за участю прокурора ОСОБА_3 , захисника - адвоката ОСОБА_4 , розглянувши у відкритому судовому засіданні клопотання начальника Великолепетиського відділу Каховської окружної прокуратури Херсонської області ОСОБА_3 , про дозвіл на здійснення спеціального досудового розслідування,
ВСТАНОВИВ:
До слідчогосудді Центральногорайонного судум.Миколаєва надійшлоклопотання начальникаВеликолепетиського відділуКаховської окружноїпрокуратури Херсонськоїобласті ОСОБА_3 ,про дозвілна здійсненняспеціального досудовогорозслідування укримінальному провадженні№42022232190000151від 08.08.2022 за підозрою ОСОБА_5 увчиненні кримінальногоправопорушення,передбаченого ч.1ст.111-2КК України.
На обґрунтування клопотання вказано, що слідчим відділом УСБУ в Херсонській області здійснюється досудове розслідування у кримінальному провадженні №42022232190000151від08.08.2022 за підозрою ОСОБА_5 у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 111-2 КК України.
Так, згідно з Конституцією України Україна є суверенною і незалежною державою. Суверенітет України поширюється на всю її територію, яка в межах існуючого кордону є цілісною і недоторканною. Перебування на території України підрозділів збройних сил інших держав з порушенням процедури, визначеної Конституцією та законами України, Гаазькими конвенціями 1907 року, IV Женевською конвенцією 1949 року, а також всупереч Меморандуму про гарантії безпеки у зв`язку з приєднанням України до Договору про нерозповсюдження ядерної зброї 1994 року, Договору про дружбу, співробітництво і партнерство між Україною і Російською Федерацією (далі РФ) 1997 року та іншими міжнародно-правовими актами, є окупацією частини території суверенної держави Україна та міжнародним протиправним діянням з усіма наслідками, передбаченими міжнародним правом.
У порушення вимог п. п. 1, 2 Меморандуму про гарантії безпеки у зв`язку з приєднанням України до Договору про нерозповсюдження ядерної зброї від 05.12.1994, принципам Заключного акта Наради з безпеки та співробітництва в Європі від 01.08.1975 та вимогам ч. 4 ст. 2 Статуту ООН і Декларацій Генеральної Асамблеї Організації Об`єднаних Націй від 09.12.1981 № 36/103, від 16.12.1970 № 2734 (ХХV), від 21.12.1965 № 2131 (ХХ), від 14.12.1974 № 3314 (ХХІХ) президент, а також інші невстановлені на цей час досудовим розслідуванням представники влади РФ спланували, підготували і розв`язали агресивну війну та воєнний конфлікт проти України, а саме віддали наказ на вторгнення підрозділів Збройних Сил РФ (далі ЗС РФ) на територію України.
24 жовтня 1945 року набув чинності Статут Організації Об`єднаних Націй, підписаний 26 червня 1945 року, яким фактично створено Організацію Об`єднаних Націй (далі ООН).
До складу ООН входять Україна, РФ та ще 49 країн-засновниць, а також інші країни світу.
Відповідно до ч. 4 ст. 2 Статуту ООН усі члени вказаної організації утримуються в своїх міжнародних відносинах від погрози силою або її застосування як проти територіальної недоторканності або політичної незалежності будь-якої держави, так і будь-яким іншим чином, несумісним із цілями Об`єднаних Націй.
Декларацією Генеральної Асамблеї ООН № 36/103 від 09 грудня 1981 року про недопустимість інтервенції та втручання у внутрішні справи держав та резолюціями: № 2131 (XX) від 21 грудня 1965 року, що містить Декларацію про неприпустимість втручання у внутрішні справи держав та про захист їх незалежності та суверенітету; № 2625 (XXV) від 24 жовтня 1970 року, що містить Декларацію про принципи міжнародного права, що стосуються дружніх відносин і співробітництва між державами відповідно до Статуту ООН; № 2734 (XXV) від 16 грудня 1970 року, що містить Декларацію про зміцнення міжнародної безпеки; № 3314 (XXIX) від 14 грудня 1974 року, що містить визначення агресії, установлено, що жодна з держав не має права здійснювати інтервенцію чи втручання у будь-якій формі або з будь-якої причини у внутрішні та зовнішні справи інших держав. Цими ж міжнародними документами закріплено обов`язок держав: утримуватися від озброєної інтервенції, підривної діяльності, військової окупації, здійснення сприяння, заохочення чи підтримки сепаратистської діяльності; не допускати на власній території навчання, фінансування та вербовки найманців чи засилання таких найманців на територію іншої держави.
Крім того, у статтях 1-5 Резолюції Генеральної Асамблеї ООН від 14 грудня 1974 року № 3314 (XXIX), серед іншого визначено, що ознаками агресії є:
-застосування збройної сили державою проти суверенітету, територіальної недоторканності чи політичної незалежності іншої держави;
-застосування збройної сили державою в порушення Статуту ООН.
Будь-яке з наступних діянь, незалежно від оголошення війни, кваліфікується як акт агресії:
-вторгнення або напад збройних сил держави на територію іншої держави або будь-яка військова окупація, який би тимчасовий характер вона не мала, яка є результатом такого вторгнення або нападу, або будь-яка анексія із застосуванням сили території іншої держави або частини її;
-бомбардування збройними силами держави території іншої держави або застосування будь-якої зброї державою проти території іншої держави;
-блокада портів або берегів держави збройними силами іншої держави:
-напад збройними силами держави на сухопутні, морські або повітряні сили, або морські та повітряні флоти іншої держави;
-застосування збройних сил однієї держави, що знаходяться на території іншої держави за угодою з приймаючою державою, у порушення умов, передбачених в угоді, або будь-яке продовження їх перебування на такій території після припинення дії угоди;
-дія держави, яка дозволяє, щоб її територія, яку вона надала в розпорядження іншої держави, використовувалася цією іншою державою для здійснення акту агресії проти третьої держави;
-засилання державою або від імені держави збройних банд, груп, іррегулярних сил або найманців, які здійснюють акти застосування збройної сили проти іншої держави, які мають настільки серйозний характер, що це є рівносильним наведеним вище актам, або її значна участь у них.
Жодні міркування будь-якого характеру, чи то політичного, економічного, військового чи іншого характеру, не можуть слугувати виправданням агресії.
Крім того, принципи суверенної рівності, поваги прав, притаманних суверенітету, незастосування сили чи погрози силою, непорушності кордонів, територіальної цілісності держав, мирного врегулювання спорів та невтручання у внутрішні справи держав закріплені у Заключному акті Наради з безпеки та співробітництва в Європі від 01 серпня 1975 року, який визнається РФ та Україною.
У преамбулі Декларації про державний суверенітет України від 16 липня 1990 року (далі Декларація) вказано, що Верховна Рада Української Радянської Соціалістичної Республіки проголошує державний суверенітет України як верховенство, самостійність, повноту і неподільність влади Республіки в межах її території та незалежність і рівноправність у зовнішніх зносинах.
Відповідно до розділу V Декларації територія України в існуючих кордонах є недоторканною і не може бути змінена та використана без її згоди.
24 серпня 1991 року Верховною Радою Української Радянської Соціалістичної Республіки схвалено Акт проголошення незалежності України, яким урочисто проголошено незалежність України та створення самостійної української держави України. Згідно з указаним документом територія України є неподільною та недоторканною.
Незалежність України визнали держави світу, серед яких і РФ.
Статтями 1, 2 Конституції України визначено, що Україна є суверенною і незалежною, демократичною, соціальною, правовою державою. Суверенітет України поширюється на всю її територію, яка в межах існуючого кордону є цілісною і недоторканною.
Згідно зі статтею 5 Конституції України носієм суверенітету та єдиним джерелом влади в Україні є народ. Народ здійснює владу безпосередньо і через органи державної влади та органи місцевого самоврядування.
Право визначати і змінювати конституційний лад в Україні належить виключно народові і не може бути узурповане державою, її органами або посадовими особами.
Статтею 73 Конституції України визначено, що виключно всеукраїнським референдумом вирішується питання про зміну території України.
Відповідно до статей 132-134 Конституції України територіальний устрій України ґрунтується на засадах єдності та цілісності державної території.
22 лютого 2022 року президент РФ направив до Ради Федерації звернення про використання збройних сил РФ за межами РФ, яке було задоволено.
24 лютого 2022 року президент РФ публічно оголосив про рішення розпочати повномасштабну військову агресію проти України.
24.02.2022 військовослужбовці ЗС РФ шляхом збройної агресії із застосуванням зброї незаконно вторглися на територію України через державні кордони України в Харківській, Херсонській, Миколаївській, Сумській, Чернігівській, Запорізькій, Київській, Донецькій та Луганській областях та здійснили збройний напад на державні органи влади, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи, організації, військові частини, інші об`єкти, які мають важливе народногосподарське чи оборонне значення для держави і у такий спосіб здійснили тимчасову окупацію частини території України.
З метою протидії збройній агресії 24.02.2022 Указом Президента України № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні» через військову агресію РФ проти України, на підставі пропозицій Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України «Про правовий режим воєнного стану» введено в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб. Зазначений Указ затверджений прийнятим Верховною Радою України Законом України від 24.02.2022 № 2102-ІХ.
У подальшому 15.03.2022 Законом України затверджено Указ Президента України від 14.03.2022 № 133/2022 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», яким передбачено його продовження з 05 години 30 хвилин 26.03.2022 строком на 30 діб.
21.04.2022 Законом України затверджено Указ Президента України від 18.04.2022 № 259/2022 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», яким продовжено його з 05 години 30 хвилин 25.04.2022 строком на 30 діб.
22.05.2022 Законом України затверджено Указ Президента України від 17.05.2022 №341/2022 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», яким передбачено його продовження з 05 години 30 хвилин 25 травня 2022 року строком на 90 діб.
15.08.2022 Законом України затверджено Указ Президента України від 12.08.2022 №573/2022 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», яким продовжено його з 05 години 30 хвилин 23 серпня 2022 року строком на 90 діб.
16.11.2022 Законом України затверджено Указ Президента України від 07.11.2022 №757/2022 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», яким продовжено його з 05 години 30 хвилин 21 листопада 2022 року строком на 90 діб.
06.02.2023 Законом України затверджено Указ Президента України від 06.02.2023 № 58/2023 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», яким продовжено його з 05 годин 30 хвилин 19 лютого 2023 року строком на 90 діб.
22.05.2023 Законом України затверджено Указ Президента України від 17.05.2023 № 341/2022 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», яким продовжено його з 05 годин 30 хвилин 19 лютого 2023 року строком на 90 діб.
Таким чином, у період з 5 години 30 хвилин 24.02.2022 по цей час на всій території України введено та діє правовий режим воєнного стану, що пов`язано із розв`язанням РФ військової агресії проти України та веденням повномасштабних бойових дій на території України.
Відповідно до п. 7 ст. 1-1 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» тимчасово окупована РФ територія України (далі тимчасово окупована територія) це частини території України, в межах яких збройні формування РФ та окупаційна адміністрація РФ встановили та здійснюють фактичний контроль або в межах яких збройні формування РФ встановили та здійснюють загальний контроль з метою встановлення окупаційної адміністрації РФ.
У період з 24.02.2022 по цей час більшу частину території Херсонської області, у тому Каховський район і м. Нова Каховка, захоплено військовослужбовцями ЗС РФ і вона знаходиться під тимчасовою окупацією держави-агресора, що визначено Переліком територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затвердженим наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22.12.2022 № 309 (зі змінами від 13.01.2023 № 14, від 09.02.2023 № 41, від 20.02.2023 № 56, від 06.03.2023 №80, від 09.03.2022 №84, від 25.04.2023 №125).
Достовірно знаючи про вищевказані обставини, які є загальновідомим фактом, громадянин України ОСОБА_5 , фактично проживаючий в м. Нова Каховка Каховського району Херсонської області, будучи достеменно проінформованим та розуміючи факт захоплення цього населеного пункту ЗС РФ, усвідомлюючи, що суверенітет України поширюється на всю її територію, Україна є унітарною державою, а її територія в межах існуючого кордону є цілісною і недоторканною, будучи обізнаним про те, що територія Каховського району Херсонської області є невід`ємною складовою частиною України, перебуваючи у невстановленому досудовим розслідуванням місці (більш точний час в ході досудового розслідування не встановлено, але не пізніше березня 2022 року), вчинив умисні дії, спрямовані на допомогу державі-агресору (пособництво), збройним формуванням та окупаційній адміністрації держави-агресора, з метою завдання шкоди Україні шляхом реалізації та підтримки рішень та дій держави-агресора, збройних формувань та окупаційної адміністрації держави-агресора, добровільного збору, підготовки та передачі матеріальних ресурсів представникам держави-агресора, її збройним формуванням та окупаційній адміністрації держави-агресора, за наступних обставин.
У березні 2022 року (точний час досудовим розслідуванням не встановлено) представниками держави-агресора з метою впровадження на тимчасово окупованій території України політики та законодавства РФ створено окупаційний орган виконавчої влади так звану «Новокаховську міську військово-цивільну адміністрацію».
До завдань адміністрації відноситься: встановлення влади окупаційних військ РФ на території м. Нова Каховка та прилеглих населених пунктах; керування процесами створення та діяльності окупаційних органів влади; створення умов неможливості дії українських органів влади та законів на вказаній території; впровадження обігу грошової одиниці, використання системи оподаткування, реєстрації та діяльності суб`єктів господарської діяльності, органів влади та місцевого самоврядування, надання освітніх та медичних послуг, роботу правоохоронної та судової систем тощо за законами держави-агресора; організація та проведення незаконного референдуму з питання приєднання частини тимчасово окупованої території Херсонської області до РФ.)
Так, ОСОБА_5 у невстановлені досудовим розслідуванням час та місці, але не пізніше березня 2022 року, будучи засновником, керівником та кінцевим бенефіціарним власником ТОВ «Олеся», видами діяльності якого є, зокрема: будівництво житлових і нежитлових приміщень; виготовлення виробів із бетону для будівництва; виробництво будівельних металевих конструкцій і частин конструкцій; інші будівельно-монтажні та спеціалізовані будівельні роботи; надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна, розташованого за адресою: АДРЕСА_1 , добровільно почав співпрацювати з окупаційною владою, а саме представниками так званої «Новокаховської міської військово-цивільної адміністрації», представниками ЗС РФ з метою надання їм послуг в частині будівельно-монтажних та спеціалізованих будівельних робіт на території м. Нова Каховка та прилеглих населених пунктах, а також надав представникам ЗС РФ та окупаційній адміністрації держави-агресора доступ до території та виробничого цеху вищевказаного товариства, а також матеріальні ресурси і обладнання, яке належить підприємству, для виготовлення залізобетонних фортифікаційних споруд (довготривалих оборонних точок ДОТів).
Вказані споруди виготовлялися військовими ЗС РФ на одному із виробничих цехів підприємства із використанням бетону, який виготовлявся ТОВ «Олеся» в цих цілях. Також, починаючи з березня 2022 року (більш точний час та дата досудовим розслідуванням не встановлені), за добровільної згоди ОСОБА_5 на території підприємства була розташована військова техніка та госпіталь ЗС РФ.
У подальшому, починаючи з липня 2022 року (більш точний час досудовим розслідуванням не встановлено), за вказівкою та безпосереднім керівництвом ОСОБА_5 , який погрожував підлеглим працівникам ТОВ «Олеся» невиплатою заробітної плати або звільненням у разі невиконання його вказівок із проведення будівельно-ремонтних робіт в інтересах окупаційної влади та представників ЗС РФ, за допомогою працівників належного йому підприємства, вантажної та спеціалізованої будівельної техніки, яка перебуває на балансі вказаного товариства, здійснювався ремонт дорожнього полотна проїзної частини дороги після його обстрілу Збройними Силами України здовж філії «Каховська ГЕС імені П.С. Непорожнього ПрАТ «Укргідроенерго», розташованої за адресою: Херсонська область, Каховський район, м. Нова Каховка, Новокаховське шосе, 3м, з метою відновлення логістичних шляхів військових сил ЗС РФ між правим та лівим берегом Херсонської області через р. Дніпро. При цьому ОСОБА_5 особисто був присутній під час виконання вказаних робіт, безпосередньо керував діями підлеглих працівників під час проведення ремонту дорожнього полотна та контролював хід вказаних робіт, реалізуючи і підтримуючи таким чином дії та рішення держави-агресора, збройних формувань та окупаційної адміністрації держави-агресора.
30.05.2023 ОСОБА_5 повідомлено про підозру у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 111-2 КК України.
Повідомлення про підозру ОСОБА_5 , у зв`язку з неможливістю вручення, здійснено у спосіб для вручення повідомлень, із дотримання вимог ст. 278, Глав 6 та 11 КПК України.
30.05.2023 повістки про виклик підозрюваного ОСОБА_5 на 05,06та 07червня 2023року вперіод часуз 09год.00хв.по 18год.00хв.у найближчетериторіально розташованийорган прокуратуриУкраїни абопідрозділ Службибезпеки Україниопубліковано в засобах масової інформації загальнодержавної сфери розповсюдження, а саме на офіційному сайті Газети Кабінету Міністрів України «Урядовий кур`єр». Крім цього, повістки про виклик підозрюваного ОСОБА_5 опубліковано на офіційному веб-сайті Офісу Генерального прокурора.
15.06.2023, у зв`язку з переховуванням підозрюваного ОСОБА_5 від органів слідства на тимчасово окупованій території з метою ухилення від кримінальної відповідальності, відповідною постановою слідчого останнього оголошено у розшук.
Посилаючись на те, що ОСОБА_5 , який обґрунтовано підозрюється у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 111-2 КК України, на виклики слідчого до органу досудового розслідування не з`являється, про причини своєї неявки не повідомляє, слідчий просить про надання дозволу на здійснення спеціального досудового розслідування у вказаному кримінальному провадженні за підозрою ОСОБА_5 у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 111-2 КК України.
У судовому засіданні прокурор клопотання підтримав, пославшись на обставини, у ньому викладені.
Захисник підозрюваного - адвокат ОСОБА_4 проти задоволення клопотання заперечила, пославшись на його необґрунтованість.
Вислухавши доводи прокурора, захисника підозрюваного, дослідивши матеріали, додані до клопотання, слідчий суддя приходить до висновку про наявність підстав для його задоволення.
Так, ч. 1 ст. 297-1 КПК України встановлено, що спеціальне досудове розслідування (in absentia) здійснюється стосовно одного чи декількох підозрюваних згідно із загальними правилами досудового розслідування, передбаченими цим Кодексом, з урахуванням положень цієї глави.
Згідно із ч. 2 ст. 297-1 КПК України передбачено, зокрема, що спеціальне досудове розслідування здійснюється на підставі ухвали слідчого судді у кримінальному провадженні щодо злочинів, передбачених ст. 111-1 КК України, стосовно підозрюваного, крім неповнолітнього, який переховується від органів слідства та суду на тимчасово окупованій території України, на території держави, визнаної Верховною Радою України державою-агресором, з метою ухилення від кримінальної відповідальності та/або оголошений у міжнародний розшук.
Відповідно до ст. 297-5 КПК України повістки про виклик підозрюваного у разі здійснення спеціального досудового розслідування надсилаються за останнім відомим місцем його проживання чи перебування та обов`язково публікуються в засобах масової інформації загальнодержавної сфери розповсюдження та на офіційному веб-сайті Офісу Генерального прокурора. З моменту опублікування повістки про виклик у засобах масової інформації загальнодержавної сфери розповсюдження та на офіційному веб-сайті Офісу Генерального прокурора підозрюваний вважається належним чином ознайомленим з її змістом.
Копії процесуальних документів, що підлягають врученню підозрюваному, надсилаються захиснику.
Згідно до ч. 5 ст. 139 КПК України встановлено, що ухилення від явки на виклик слідчого, прокурора чи судовий виклик слідчого судді, суду (неприбуття на виклик без поважної причини більш як два рази) підозрюваним, обвинуваченим, який оголошений у міжнародний розшук, та/або який виїхав, та/або перебуває на тимчасово окупованій території України, території держави, визнаної Верховною Радою України державою-агресором, є підставою для здійснення спеціального досудового розслідування чи спеціального судового провадження.
Пунктом 20-1 Розділу XІ ПЕРЕХІДНІ ПОЛОЖЕННЯ КПК України визначено, що тимчасово, але не пізніше дня початку діяльності Державного бюро розслідувань (опублікування у газеті «Урядовий кур`єр» відповідного повідомлення його керівником): спеціальне досудове розслідування здійснюється на підставі ухвали слідчого судді у кримінальному провадженні щодо злочинів, передбачених статтями 109, 110, 110-2, 111, 112, 113, 114, 114-1, 115, частинами другою - п`ятою статті 191 (у випадку зловживання службовою особою своїм службовим становищем), статтями 209, 255-258, 258-1, 258-2, 258-3, 258-4, 258-5, 348, 364, 365, 368, 368-2, 379, 400, 436, 436-1, 437, 438, 439, 440, 441, 442, 443, 444, 446, 447 Кримінального кодексу України, стосовно підозрюваного, крім неповнолітнього, який переховується від органів слідства та суду з метою ухилення від кримінальної відповідальності та оголошений у міждержавний та/або міжнародний розшук, чи який понад шість місяців переховується від органів слідства та суду з метою ухилення від кримінальної відповідальності та/або стосовно якого наявні фактичні дані, що він перебуває за межами України, на тимчасово окупованій території України або в районі проведення антитерористичної операції. Здійснення спеціального досудового розслідування щодо інших злочинів не допускається, крім випадків, коли злочини вчинені особами, які переховуються від органів слідства та суду з метою ухилення від кримінальної відповідальності та оголошені у міждержавний та/або міжнародний розшук, чи які понад шість місяців переховуються від органів слідства та суду з метою ухилення від кримінальної відповідальності та/або стосовно яких наявні фактичні дані, що вони перебувають за межами України, на тимчасово окупованій території України або в районі проведення антитерористичної операції, та вони розслідуються в одному кримінальному провадженні із злочинами, зазначеними у цьому абзаці, а виділення матеріалів щодо них може негативно вплинути на повноту досудового розслідування та судового розгляду.
Положення частини п`ятої статті 139 цього Кодексу у разі вчинення злочинів, визначених в абзаці другому цього пункту, поширюються також на осіб, які понад шість місяців переховуються від органів слідства та суду з метою ухилення від кримінальної відповідальності та/або стосовно яких наявні фактичні дані, що вони перебувають за межами України, на тимчасово окупованій території України або в районі проведення антитерористичної операції.
У клопотанні слідчого, прокурора про здійснення спеціального досудового розслідування мають також зазначатися фактичні дані про перебування особи за межами України, на тимчасово окупованій території України або в районі проведення антитерористичної операції.
Судовий розгляд у кримінальному провадженні щодо злочинів, зазначених у частині другій ст. 297-1 цього Кодексу, а також у цьому пункті, може здійснюватися за відсутності обвинуваченого (inabsentia), крім неповнолітнього, який переховується від органів слідства та суду з метою ухилення від кримінальної відповідальності (спеціальне судове провадження) та оголошений у міждержавний та/або міжнародний розшук, чи який понад шість місяців переховується від органів слідства та суду з метою ухилення від кримінальної відповідальності та/або стосовно якого наявні фактичні дані, що він перебуває за межами України, на тимчасово окупованій території України або в районі проведення антитерористичної операції.
Вимоги щодо особливостей застосування глави 24-1 цього Кодексу, передбачені цим пунктом, поширюються на кримінальні провадження, у яких підозрюваний, крім неповнолітнього, на момент звернення до суду з клопотанням про здійснення спеціального досудового розслідування або обвинувальним актом оголошений у міждержавний та/або міжнародний розшук, чи понад шість місяців переховується від органів слідства та суду з метою ухилення від кримінальної відповідальності та/або стосовно якого наявні фактичні відомості, що він перебуває за межами України, на тимчасово окупованій території України або в районі проведення антитерористичної операції.
Згідно ч. 5 ст. 135 КПК України повістка про виклик особи, стосовно якої існують достатні підстави вважати, що така особа виїхала та/або перебуває на тимчасово окупованій території України, території держави, визнаної Верховною Радою України державою-агресором, у випадку обґрунтованої неможливості вручення їй такої повістки згідно з частинами першою, другою, четвертою - сьомою цієї статті, публікується в засобах масової інформації загальнодержавної сфери розповсюдження та на офіційному веб-сайті Офісу Генерального прокурора.
Обґрунтованість підозри ОСОБА_5 у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 111-2 КК України, підтверджується даними:
- протоколу допиту свідка ОСОБА_6 (водій екскаватору ТОВ Олеся), який повідомив, що з березня 2022 року на території підприємства ТОВ Олеся бачив російських військових, транспортні засоби зс рф, а також їх госпіталь, охорону приміщень та територій підприємства здійснювали військові рф. Також свідок бачив, як на території здійснювали ремонт техніки зс рф, та в цеху, де до цього виготовлялися каналізаційні кільця, російські військові виливали бетонні конструкції, схожі ДОТ, круглої форми з дахом, які мали вхідний отвір та отвори у вигляді вікон, на думку свідка, для зброї, при цьому працівники ТОВ Олеся до виливання та вивезення вказаних конструкцій не залучалися, але були залучені до робіт в іншому цеху, де замішували бетонний розчин для дотів із піску та бетону, який завозився транспортом підприємства. Також, ОСОБА_5 надавав накази механіку ТОВ Олеся відправляти працівників перевозити бетонні плити для укріплення проїзної частини на Каховській ГЕС. Свідок неодноразово бачив ОСОБА_5 на території підприємства, якого охороняли військові рф, він вільно пересувався, надавав працівникам вказівки щодо робочих процесів;
- протоколу допиту свідка ОСОБА_7 (водій вантажного автомобіля ТОВ Олеся), який повідомив, що з березня 2022 року на території підприємства ТОВ Олеся бачив російських військових, транспортні засоби зс рф, а також їх госпіталь, охорону приміщень та територій підприємства здійснювали військові рф. Також свідок бачив, як на території здійснювали ремонт техніки зс рф, та в цеху, де до цього виготовлялися каналізаційні кільця, російські військові виливали бетонні конструкції, схожі ДОТ, круглої форми з дахом, які мали вхідний отвір та отвори у вигляді вікон, на думку свідка, для зброї, при цьому працівники ТОВ Олеся до виготовлення та вивезення вказаних конструкцій не залучалися, але були задіяні в іншому цеху, де замішували бетонний розчин для дотів із піску та бетону, який завозився транспортом підприємства. Також, ОСОБА_5 надавав накази механіку ТОВ Олеся відправляти працівників перевозити бетонні плити для укріплення проїзної частини на Каховській ГЕС. Свідок неодноразово бачив ОСОБА_5 на території підприємства та в місті, якого постійно охороняли військові рф, він вільно пересувався, надавав працівникам вказівки щодо робочих процесів;
- протоколу допиту свідка ОСОБА_8 , який повідомив, що з березня 2022 року на території підприємства ТОВ Олеся російські військові виливали бетонні конструкції, схожі ДОТ, круглої форми з дахом, які мали вхідний отвір та отвори у вигляді вікон, на думку свідка, для зброї, при цьому працівники ТОВ Олеся виготовляли бетон в іншому цеху. Влітку ОСОБА_5 надавав накази водіям ТОВ Олеся перевозити бетонні плити для укріплення проїзної частини на Каховській ГЕС. Свідок неодноразово бачив ОСОБА_5 на території підприємства та в місті, якого постійно охороняли військові рф, він вільно пересувався, надавав працівникам вказівки щодо робочих процесів. Окрім того свідок зазначив, що ОСОБА_5 у липні серпні особисто керував роботами по відновленню дорожнього полотна, яке проходить через гідротехнічні споруди, та яке використовувалось для проїзду військової техніки зс рф;
- протоколу допиту свідка ОСОБА_9 (інженер гідротехнічного цеху ІНФОРМАЦІЯ_1 ), який повідомив, що у березні 2022 року російський БТР, проїжджаючи по дорозі, яка проходить вздовж ІНФОРМАЦІЯ_1 , злетів із проїзної частини та впав у р.Дніпро. В подальшому, для того щоб його витягнути, була задіяна техніка ТОВ Олеся, а саме будівельні крани та інша техніка, яка мала відповідні написи Олеся на бортах. Окрім того, деякі із працівників, які були задіяні під час виконання вказаних робіт, були одягнуті в спец одяг із написом ТОВ Олеся. Також свідок безпосередньо бачив, як у липні серпні 2022 року ОСОБА_5 особисто керував роботами по відновленню дорожнього полотна, яке проходить через гідротехнічні споруди, яке використовувалось для проїзду військової техніки зс рф. При цьому використовувалась автотехніка ТОВ Олеся, та були задіяні працівники вказаного підприємства.;
- протоколу допиту свідка ОСОБА_10 (головний інженер гідротехнічного цеху Каховської ГЕС), який повідомив, що у березні 2022 року російський танк, проїжджаючи по дорозі, яка проходить вздовж Каховської ГЕС, злетів із проїзної частини та впав у р.Дніпро. В подальшому, для того щоб його витягнути, була задіяна техніка ТОВ Олеся. Окрім того, до свідка особисто підходив ОСОБА_5 та задавав питання щодо ремонту дорожнього полотна, при цьому повідомив, що працівники ТОВ Олеся займаються ремонтом огорожі автомобільної дороги, яка проходить через Каховську ГЕС;
- протоколу допиту свідка ОСОБА_11 , який повідомив, що неодноразово бачив біля та на території ТОВ Олеся військову техніку рф, автівки із символами Z, та військових рф;
- протоколу допиту свідка ОСОБА_12 , який повідомив, що неодноразово бачив у місті ОСОБА_5 , якого постійно охороняли озброєні військові рф, який вільно спілкувався з окупаційною владою та представниками силових структур рф. Окрім того, свідок особисто бачив, як з території ТОВ Олеся виїжджали вантажні автомобілі, на яких вивозилися бетонні вироби округлої форми (фортифікаційні доти), та везли їх у напрямку Каховської ГЕС;
- протоколу допиту свідка ОСОБА_13 (провідний фахівець відділу реєстрації сільгосптехніки ГУ Держпродспоживслужби у Херсонській області), який повідомив, що ТОВ Олеся має велику кількість будівельної техніки, та під час реєстрації та постановки на облік він здійснював огляд цієї техніки, яка знаходилась на території підприємства. У липні 2022 року, на одному із телеграм каналів свідок побачив публікацію з трьома фотознімками, на одному з яких свідок впізнав техніку, яка належить ТОВ Олеся, а саме вантажний автомобіль-бетономішалку, а на другому фотознімку-працівника ТОВ Олеся;
- протоколу допиту свідка ОСОБА_14 (контролер відділу технічного контролю ТОВ Олеся), який повідомив, що особисто бачив на території підприємства ТОВ Олеся військовий госпіталь рф із автономною пекарнею, а у зварювальному цеху виготовлялись каркаси під заливку бетоном з метою виготовлення дотів. Також свідок зазначив, що ОСОБА_5 після погроз в його адресу їздив у супроводі військовослужбовців рф, які його охороняли;
-протоколу допитусвідка ОСОБА_15 (директор філії Каховська ГЕС), який повідомив, що бачив у телеграм каналах публікації із фотознімками ремонту проїзної частини Каховської ГЕС, де на одному із фотознімків побачив техніку, яка перебуває на балансі ТОВ Олеся, та працівників вказаного підприємства. Окрім того, на одному із фотознімків свідок впізнав автомобіль чорного кольору Ауді, який належить ОСОБА_5 ;
-протоколу допитусвідкаОСОБА_16 , яка повідомила, що зі слів мешканців м.Нова Каховка та із публікацій в соціальних мережах їй відомо, що ОСОБА_5 співпрацює з окупаційною владою, надаючи їм матеріальні ресурси, здійснюючи ремонт дорожнього полотна після обстрілів ЗСУ;
-протоколу допитусвідкаОСОБА_17 , який повідомив, що зі слів мешканців м.Нова Каховка та із публікацій в соціальних мережах йому відомо, що ОСОБА_5 співпрацює з окупаційною владою, надаючи їм матеріальні ресурси, здійснюючи ремонт дорожнього полотна після обстрілів ЗСУ;
-протоколу допитусвідкаОСОБА_18 , який повідомив, що особисто знає ОСОБА_5 . В період окупації міста ОСОБА_19 активно співпрацював з окупаційною владою, надаючи їм матеріальні ресурси, здійснюючи ремонт дорожнього полотна після обстрілів ЗСУ, надавав ресурси та територію підприємства для зс рф з метою вироблення фортифікаційних дотів;
- протоколу допиту свідка ОСОБА_20 , який повідомив, що знає про факт співпраці ОСОБА_5 з окупаційною владою, який надав свої склади військовим зс рф під шпиталь, дозволив перебувати військовій техніці біля входу та на території підприємства, займався виробництвом плит для ремонту доріг та мосту, розташовано вздовж Каховської ГЕС. Окрім того свідок бачив ОСОБА_5 на дорозі біля Каховської ГЕС, де за допомогою працівників та техніки ТОВ Олеся здійснювався ремонт дорожнього полотна, при цьому ОСОБА_5 особисто роздавав накази та керував процесом ремонтних робіт.
Досліджені у судовому засіданні дані є достатньо вагомими у своїй сукупності для висновку про обґрунтованість підозри ОСОБА_5 у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 111-2 КК України.
30.05.2023р. ОСОБА_5 повідомлено пропідозру увчиненні кримінальногоправопорушення,передбаченого ч.1ст.111-2КК України,про що30.05.2023року узагальнодержавному засобімасової інформації газеті«Урядовий кур`єр»,а такожна офіційномувеб-сайтіОфісу Генеральногопрокурора розміщено відповіднеповідомленняв порядку ст. 135, ч. 1 ст. 278 КПК України.
Вказаний факт підтверджений прокурором у судовому засіданні документально.
Підозрюваний ОСОБА_5 , будучи викликаним до органу досудового розслідування шляхом публікацій в засобах масової інформації - газеті «Урядовий кур`єр» та на веб-сайті Офісу Генерального прокурора повісток про виклик на 05,06,07 червня 2023 р. до слідчого не з`явився, не повідомивши про причини неявки, що в тому числі свідчить про переховування від органів досудового розслідування з метою ухилення від кримінальної відповідальності.
У зв`язку з неприбуттям підозрюваного ОСОБА_5 на неодноразові виклики до органу досудового розслідування, переховуванням з метою ухилення від кримінальної відповідальності, постановою слідчого від 15.06.2023 р. ОСОБА_5 оголошено у розшук.
Досудовим розслідуванням та зібраними матеріалами кримінального провадження, встановлено, що підозрюваний ОСОБА_5 перебуває в м.Нова Каховка Каховського району Херсонської області, де переховується від органу досудового розслідування станом на теперішній час.
З урахуванням наведеного, а також того, що ОСОБА_5 , який обґрунтовано підозрюється у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 111-2 КК України, що згідно ст. 12 КК України відноситься до категорії особливо тяжких злочинів, санкцією за який передбачено покарання у виді позбавлення волі на строк від десяти до дванадцяти років з позбавленням права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю на строк від десяти до п`ятнадцяти років та з конфіскацією майна або без такої, добровільно почав співпрацювати з окупаційною владою, а саме представниками так званої «Новокаховської міської військово-цивільної адміністрації», представниками ЗС РФ з метою надання їм послуг в частині будівельно-монтажних та спеціалізованих будівельних робіт на території м. Нова Каховка та прилеглих населених пунктах переховується від органу досудового розслідування з метою ухилення від кримінальної відповідальності за ймовірно вчинений ним особливо тяжкий злочини, виїхавши на тимчасово окуповану рф територію України, за викликом слідчого у загальнодержавному засобі масової інформації газеті «Урядовий кур`єр» та офіційному веб-сайті Офісу Генерального прокурора про необхідність його прибуття до слідчого, неодноразово не з`явився, у зв`язку із чим був оголошений у розшук, наявні підстави для здійснення спеціального досудового розслідування стосовно підозрюваного, а відтак, і задоволення клопотання.
Керуючись ст. ст. 135, 139, 297-1, 297-5, п. 20-1 Розділу XІ Перехідних положень КПК України, слідчий суддя, -
УХВАЛИВ:
Надати дозвіл на здійснення спеціального досудового розслідування у кримінальному провадженні №42022232190000151 від 08.08.2022 відносно ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , підозрюваного у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст.111-2 КК України.
Ухвала оскарженню не підлягає.
Слідчий суддя ОСОБА_1
Суд | Центральний районний суд м. Миколаєва |
Дата ухвалення рішення | 05.07.2023 |
Оприлюднено | 17.07.2023 |
Номер документу | 112195891 |
Судочинство | Кримінальне |
Категорія | Провадження за поданням правоохоронних органів, за клопотанням слідчого, прокурора та інших осіб про здійснення спеціального досудового розслідування |
Кримінальне
Центральний районний суд м. Миколаєва
Демінська О. І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні