ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01054, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 284-18-98, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Київ
29.06.2023Справа № 925/282/23
Господарський суд міста Києва в складі судді Привалова А.І., за участю секретаря судового засідання Купної В.В., розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження
справу № 925/282/23
за позовом Шевченківської територіальної профспілкової організації Одеської залізниці
до Акціонерного товариства "Українська залізниця"
про визнання недійсним рішення та скасування наказу
Представники:
від Позивача: Давіденко Н.І.; Вевер Я.Г.;
від Відповідача: Миргородова О.Ю.
ОБСТАВИНИ СПРАВИ:
Шевченківська територіальна профспілкова організація Одеської залізниці звернулася до Господарського суду Черкаської області із позовною заявою про визнання недійсним рішення засідання правління AT "Укрзалізниця" від 14.11.2022 оформленого протоколом №Ц-54/95 Ком.т. (пункт 19.4) та про скасування наказу директора регіональної філії "Одеська залізниця" АТ "Укрзалізниця" від № 042 від 30.01.2023 "Про утворення виробничого підрозділу "Знам`янська об`єднана дирекція залізничних перевезень" регіональної філії "Одеська залізниця" AT "Укрзалізниця".
В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що пункт 19.4 рішення засідання правління AT "Укрзалізниця" від 14.11.2022, оформленого протоколом № Ц-54/95 Ком.т., та наказ директора регіональної філії "Одеська залізниця" AT "Укрзалізниця" №042 від 30.01.2023 "Про утворення виробничого підрозділу "Знам`янська об`єднана дирекція залізничних перевезень" регіональної філії "Одеська залізниця" AT "Укрзалізниця" прийняті з порушенням процедури їх прийняття, суперечать вимогам Законів України "Про акціонерні товариства", «Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності", Статуту AT "Укрзалізниця", Статуту професійної спілки залізничників і транспортних будівельників України, Галузевій угоді між Державною адміністрацією залізничного транспорту України та профспілками на 2002 -2006 роки, відтак, є незаконними та підлягають скасуванню в судовому порядку.
Ухвалою Господарського суду Черкаської області № 925/282/23 від 02.03.2023 матеріали позовної заяви Шевченківської територіальної профспілкової організації Одеської залізниці до Акціонерного товариства "Українська залізниця" про визнання недійсним рішення та скасування наказу передано за територіальною підсудністю до Господарського суду міста Києва.
Ухвалою Господарського суду міста Києва від 10.04.2023 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі № 925/282/23 та постановлено розглядати справу за правилами загального позовного провадження. Підготовче засідання у справі призначено на 11.05.2023 о 10:50 год.
03.05.2023 через систему «Електронний суд» від представника AT "Укрзалізниця" надійшли відзив на позовну заяву та клопотання про проведення судового засідання в режимі відеоконференції.
Ухвалою Господарського суду міста Києва від 04.05.2023 відзив на позовну заяву та клопотання про проведення судового засідання в режимі відеоконференції, які надійшли по справі № 925/282/23 до Господарського суду міста Києва через систему "Електронний суд" від представника Миргородової Олени Юріївни , суд залишив без розгляду на підставі ч. 4 ст.170 ГПК України.
Крім того, 04.05.2023 на адресу суду від представника Шевченківської територіальної профспілкової організації Одеської залізниці надійшло клопотання про проведення судового засідання в режимі відеоконференції, проведення якої доручити Смілянському міськрайонному суду Черкаської області.
Ухвалою Господарського суду міста Києва від 08.05.2023 відмовлено в задоволенні клопотання представника Шевченківської територіальної профспілкової організації Одеської залізниці адвоката Давіденко Наталії Іванівни про проведення судового засідання в режимі відеоконференції.
08.05.2023 на адресу суду від відповідача надійшов відзив на позовну заяву, в якому останній проти позову заперечує.
09.05.2023 на адресу суду від позивача надійшла відповідь на відзив.
11.05.2023 до Господарського суду міста Києва через систему "Електронний суд" від представника Миргородової Олени Юріївни надійшли клопотання про прийняття до розгляду відзиву на позовну заяву з доданими до нього документи та клопотання про відкладення розгляду.
Ухвалою Господарського суду міста Києва від 11.05.202 клопотання позивача та відповідача про участь у судовому засіданні в режимі відеоконференції задоволено, розгляд справи № 925/282/23 відкладено на 01.06.2023.
30.05.2023 на адресу суду від відповідача надійшли заперечення.
В судовому засіданні 01.06.2023 без виходу до нарадчої кімнати суд постановив ухвалу про закриття підготовчого провадження та призначення справи до розгляду по суті на 29.06.2023.
В судовому засіданні 29.06.2023 представники Позивача підтримали вимоги та доводи позовної заяви, просили суд задовольнити у повному обсязі. Представник Відповідача заперечив проти заявлених позовних вимог, просив суд відмовити у задоволенні позову у повному обсязі.
Відповідно до статті 233 Господарського процесуального кодексу України рішення у даній справі прийнято у нарадчій кімнаті за результатами оцінки доказів, поданих сторонами.
В судовому засіданні 29.06.2023 року, на підставі статті 240 Господарського процесуального кодексу України, оголошено вступну та резолютивну частини Рішення.
Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, Господарський суд міста Києва
УСТАНОВИВ:
Рішенням засідання правління AT «Укрзалізниця» від 14.11.2022, оформленого протоколом №Ц-54/95 Ком.т. (пункт 19.4) ухвалено: «Керівнику регіональної філії «Одеська залізниця» АТ «Укрзалізниця» забезпечити організацію заходів щодо об?єднання виробничих підрозділів «Шевченківська дирекція залізничних перевезень» та «Знам?янська дирекція залізничних перевезень» регіональної філії «Одеська залізниця» АТ «Укрзалізниця» шляхом злиття у виробничий підрозділ «Знам?янська об?єднана дирекція залізничних перевезень» регіональної філії «Одеська залізниця» АТ «Укрзалізниця».
Пунктом 19.5 вказаного рішення, оформленого протоколом, затверджено рекомендований алгоритм проведення заходів щодо приєднання (укрупнення) виробничих підрозділів регіональних філій АТ «Укрзалізниця» згідно з додатком №35.
На виконання рішення правління від 14.11.2022 (протоколом №Ц-54/95 Ком.т.) директором регіональної філії «Одеська залізниця» АТ «Укрзалізниця» 30.01.2023 видано наказ №042 про утворення з 01.04.2023 у складі регіональної філії «Одеська залізниця» АТ «Укрзалізниця» виробничий підрозділ «Знам?янська об`єднана дирекція залізничних перевезень» шляхом злиття виробничих підрозділів Шевченківська дирекція залізничних перевезень та «Знам?янська дирекція залізничних перевезень.
Обґрунтовуючи заявлені позовні вимоги, Позивач зазначає, що пункт 19.4 рішення засідання правління AT «Укрзалізниця» від 14.11.2022, оформленого протоколом №Ц-54/95 Ком.т. є недійсним, так як прийнято з перевищенням повноважень наданих цьому органу згідно із Статутом АТ «Укрзалізниця», оскільки вирішення питання про створення, реорганізацію та/або ліквідацію структурних та/або відокремлених підрозділів товариства належить до виключної компетенції наглядової ради відповідача. Також вказане рішення прийнято за відсутності відповідних профспілкових органів всупереч Галузевої Угоди між Державною адміністрацією залізничного транспорту України та профспілками на 2002-2006 роки. При прийнятті наказу №042 порушено вимоги Колективного договору «Одеської залізниці». За таких підстав, позивач просить суд визнати недійсним рішення засідання правління AT "Укрзалізниця" від 14.11.2022, оформленого протоколом №Ц-54/95 Ком.т. (пункт 19.4) та скасувати наказ директора регіональної філії "Одеська залізниця" АТ "Укрзалізниця" від № 042 від 30.01.2023 "Про утворення виробничого підрозділу "Знам`янська об`єднана дирекція залізничних перевезень" регіональної філії "Одеська залізниця" AT "Укрзалізниця".
Заперечуючи проти позову, відповідач зазначає, що пункт 71 Статуту стосується саме структурних та/або відокремлених підрозділів Товариства, проте не стосується предмету спору в даному випадку, оскільки як рішення правління АТ "Укрзалізниця" так і наказ філії №042 стосуються структурних змін у складі саме регіональної філії "Одеська залізниця" акціонерного товариства "Українська залізниця". Відповідно до пп. 11 п 107 Статуту акціонерного товариства "Українська залізниця" до компетенції правління, зокрема, належить визначення порядку провадження господарської діяльності товариства. Підпунктом 14 зазначеного п. 107 Статуту до компетенції правління віднесено затвердження положень про філії, представництва, інші відокремлені підрозділи товариства, їх організаційної структури та вирішення питань щодо управління їх роботою. Пунктом 108 Статуту акціонерного товариства "Українська залізниця" визначено, що повноваження, передбачені підпунктами 2, 3, 8-18 пункту 107 цього Статуту, належать до виключної компетенції правління і не можуть бути делеговані голові правління або члену правління, в тому числі шляхом попереднього схвалення дій голови та/або члена правління відповідним рішенням правління. Виробний підрозділ Шевченківська дирекція залізничних перевезень не є відокремленим структурним підрозділом АТ «Укрзалізниця», а є виробничим підрозділом регіональної філії «Одеська залізниця» АТ «Українська залізниця», а тому рішення та наказ прийняті у межах повноважень їх видавників.
Оцінюючи подані докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді в судовому засіданні всіх обставин справи в їх сукупності, та, враховуючи те, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, Суд вважає, що позовні вимоги не підлягають задоволенню з наступних підстав.
Стаття 6 Конвенції передбачає, що кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом, який вирішить спір щодо його прав та обов`язків цивільного характеру або встановить обґрунтованість будь-якого висунутого проти нього кримінального обвинувачення.
Відповідно до статті 4 Господарського процесуального кодексу України право на звернення до господарського суду в установленому цим Кодексом порядку гарантується. Ніхто не може бути позбавлений права на розгляд його справи у господарському суді, до юрисдикції якого вона віднесена законом. Юридичні особи та фізичні особи - підприємці, фізичні особи, які не є підприємцями, державні органи, органи місцевого самоврядування мають право на звернення до господарського суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав та законних інтересів у справах, віднесених законом до юрисдикції господарського суду, а також для вжиття передбачених законом заходів, спрямованих на запобігання правопорушенням.
Кожний суб`єкт господарювання та споживач має право на захист своїх прав і законних інтересів (стаття 20 Господарського кодексу України).
Відповідно до статті 13 Господарського процесуального кодексу України судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом. Кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій.
Згідно зі статтею 73 Господарського процесуального кодексу України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: 1) письмовими, речовими і електронними доказами; 2) висновками експертів; 3) показаннями свідків.
Статтею 74 Господарського процесуального кодексу України визначено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи.
Обов`язок із доказування слід розуміти як закріплену в процесуальному та матеріальному законодавстві міру належної поведінки особи, що бере участь у судовому процесі, із збирання та надання доказів для підтвердження свого суб`єктивного права, що має за мету усунення невизначеності, яка виникає в правовідносинах у разі неможливості достовірно з`ясувати обставини, які мають значення для справи.
За приписами статті 86 Господарського процесуального кодексу України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Як встановлено судом та вбачається з матеріалів справи, рішенням засідання правління AT «Укрзалізниця» від 14.11.2022, оформленого протоколом №Ц-54/95 Ком.т. (пункт 19.4) ухвалено: «Керівнику регіональної філії «Одеська залізниця» АТ «Укрзалізниця» забезпечити організацію заходів щодо об?єднання виробничих підрозділів «Шевченківська дирекція залізничних перевезень» та «Знам?янська дирекція залізничних перевезень» регіональної філії «Одеська залізниця» АТ «Укрзалізниця» шляхом злиття у виробничий підрозділ «Знам?янська об?єднана дирекція залізничних перевезень» регіональної філії «Одеська залізниця» АТ «Укрзалізниця».
Пунктом 19.5 вказаного рішення, оформленого протоколом, затверджено рекомендований алгоритм проведення заходів щодо приєднання (укрупнення) виробничих підрозділів регіональних філій АТ «Укрзалізниця» згідно з додатком №35.
На виконання рішення правління від 14.11.2022 (протоколом №Ц-54/95 Ком.т.) директором регіональної філії «Одеська залізниця» АТ «Укрзалізниця» 30.01.2023 видано наказ №042 про утворення з 01.04.2023 у складі регіональної філії «Одеська залізниця» АТ «Укрзалізниця» виробничий підрозділ «Знам?янська об?єднана дирекція залізничних перевезень» шляхом злиття виробничих підрозділів Шевченківська дирекція залізничних перевезень та «Знам?янська дирекція залізничних перевезень.
Закон України «Про акціонерні товариства» визначає порядок створення, діяльності, припинення та виділу акціонерних товариств, їх правовий статус, права та обов`язки акціонерів.
Згідно з ч.2 статті 1 Закону порядок створення, діяльності, припинення та виділу акціонерних товариств, їх правовий статус, права та обов`язки акціонерів регулюються цим Законом з урахуванням особливостей, встановлених спеціальними законами щодо таких акціонерних товариств, зокрема, державні акціонерні товариства та державні холдингові компанії, єдиним засновником та акціонером яких є держава.
Відповідно до ч. 1 ст. 160 Цивільного кодексу України в акціонерному товаристві може бути створена наглядова рада акціонерного товариства, яка здійснює контроль за діяльністю його виконавчого органу та захист прав акціонерів товариства. Випадки обов`язкового створення в акціонерному товаристві наглядової ради встановлюються законом.
Згідно з ч. 2 ст. 160 Цивільного кодексу України статутом акціонерного товариства і законом встановлюється виключна компетенція наглядової ради. Питання, віднесені статутом до виключної компетенції наглядової ради, не можуть бути передані нею для вирішення виконавчому органу товариства.
Пунктом 1 Статуту акціонерного товариства "Українська залізниця", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 2 вересня 2015 р. № 735 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 20 жовтня 2021 р. № 1094), визначено, що Акціонерне товариство "Українська залізниця" (далі - товариство) є юридичною особою, що утворене відповідно до Закону України "Про особливості утворення акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування", постанови Кабінету Міністрів України від 25 червня 2014 р. № 200 "Про утворення публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" (Офіційний вісник України, 2014 р., № 53, ст. 1402).
Для забезпечення функціонування товариства утворюються органи товариства. (п. 53 Статуту)
Згідно з п.54 Статуту органами товариства є: 1) загальні збори; 2) наглядова рада; 3) правління; 4) ревізійна комісія.
Відповідно до п. 59 Статуту наглядова рада є колегіальним органом, що здійснює захист прав акціонерів товариства і в межах компетенції, визначеної законом і цим Статутом, здійснює управління товариством, а також контролює та регулює діяльність правління. Наглядова рада діє на підставі законодавства, цього Статуту та положення про неї.
Підпунктом 3 пункту 71 Статуту визначено, що до виключної компетенції наглядової ради належить прийняття рішення: про створення, реорганізацію та/або ліквідацію структурних та/або відокремлених підрозділів товариства.
У п. 72 Статуту визначено, що наглядова рада приймає рішення з питань, що належать до її виключної компетенції.
Питання, що належать до виключної компетенції наглядової ради, не можуть вирішуватися іншими органами товариства.
Наглядова рада має право включити до порядку денного загальних зборів будь-яке питання, що віднесене до її виключної компетенції законом або цим Статутом, для його вирішення загальними зборами.
Відповідно до п. 87 Статуту колегіальним виконавчим органом товариства, який здійснює управління його поточною діяльністю, є правління.
Правління діє на підставі законодавства, цього Статуту та положення про нього. Правління підзвітне загальним зборам і наглядовій раді, організовує виконання їх рішень. Правління діє від імені товариства у межах, установлених законодавством, цим Статутом і положенням про нього. Діяльність правління регулюється принципами економічної доцільності та спрямована на одержання прибутку. (ст. 88 Статуту)
Підпунктом 14 пункту 107 Статуту визначено, що до компетенції правління, зокрема, належить затвердження положень про філії, представництва, інші відокремлені підрозділи товариства, їх організаційної структури та вирішення питань щодо управління їх роботою.
Згідно з п. 108 Статуту повноваження, передбачені підпунктами 2, 3, 8-18 пункту 107 цього Статуту, належать до виключної компетенції правління і не можуть бути делеговані голові правління або члену правління, в тому числі шляхом попереднього схвалення дій голови та/або члена правління відповідним рішенням правління.
Основною формою роботи правління є засідання, які можуть бути проведені за допомогою технічних засобів зв`язку (в тому числі за допомогою телефонної конференції або відеоконференції). Допускається також прийняття рішень правлінням шляхом проведення заочного голосування (письмового опитування) або іншим допустимим способом відповідно до законодавства. (п.109 Статуту)
Враховуючи викладене, суд зазначає, що Статутом акціонерного товариства "Українська залізниця" розмежовано повноваження наглядової ради товариства й повноваження правління товариства в частині вирішення питань щодо структурних та/або відокремлених підрозділів товариства та/або філій, представництв, інших відокремлених підрозділ товариства.
Відповідно до статті 95 Цивільного кодексу України філією є відокремлений підрозділ юридичної особи, що розташований поза її місцезнаходженням та здійснює всі або частину її функцій.
Представництвом є відокремлений підрозділ юридичної особи, що розташований поза її місцезнаходженням та здійснює представництво і захист інтересів юридичної особи.
Філії та представництва не є юридичними особами. Вони наділяються майном юридичної особи, що їх створила, і діють на підставі затвердженого нею положення.
Керівники філій та представництв призначаються юридичною особою і діють на підставі виданої нею довіреності.
Відомості про філії та представництва юридичної особи включаються до єдиного державного реєстру.
Згідно зі ст. 64 Господарського кодексу України підприємство може складатися з виробничих структурних підрозділів (виробництв, цехів, відділень, дільниць, бригад, бюро, лабораторій тощо), а також функціональних структурних підрозділів апарату управління (управлінь, відділів, бюро, служб тощо).
Функції, права та обов`язки структурних підрозділів підприємства визначаються положеннями про них, які затверджуються в порядку, визначеному статутом підприємства або іншими установчими документами.
Підприємство самостійно визначає свою організаційну структуру, встановлює чисельність працівників і штатний розпис.
Організаційна структура підприємства, яке є резидентом Дія Сіті, визначається ним самостійно з урахуванням положень Закону України "Про стимулювання розвитку цифрової економіки в Україні".
Підприємство має право створювати філії, представництва, відділення та інші відокремлені підрозділи, погоджуючи питання про розміщення таких підрозділів підприємства з відповідними органами місцевого самоврядування в установленому законодавством порядку. Такі відокремлені підрозділи не мають статусу юридичної особи і діють на основі положення про них, затвердженого підприємством. Підприємства можуть відкривати рахунки в установах банків через свої відокремлені підрозділи відповідно до закону.
Відповідно до ст. 9 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань» до ЄДР мають бути внесені дані про відокремлений підрозділ юрособи.
Як вбачається з витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, відокремленим підрозділом Акціонерного товариства «Українська залізниця» є регіональна філія «Одеська залізниця» акціонерного товариства «Українська залізниця», в той же час відсутні дані про виробничий підрозділ «Шевченківська дирекція залізничних перевезень», як відокремлений підрозділ Акціонерного товариства «Українська залізниця», а тому Суд не приймає до уваги доводи Позивача в цій частині.
Положенням про регіональну філію «Одеська залізниця» акціонерного товариства «Українська залізниця» (далі - Положення), затвердженим рішенням засідання правління АТ «Українська залізниця» №Ц-57/102-2021 від 11.03.2021 року, оформленим протоколом №Ц-56/24 Ком.т., визначено юридичний статус, мету та предмет діяльності, порядок формування та використання майна, порядок здійснення керівництва, основні принципи ведення господарської діяльності та інші питання діяльності регіональної філії «Одеська залізниця» акціонерного товариства «Українська залізниця» (далі - Філія), створеної відповідно до законодавства України, Статуту акціонерного товариства «Українська залізниця», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 02.09.2015 №735 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 13.05.2020 №452) (далі - Статут Товариства).
Згідно з п.2.1 Положення філія є відокремленим підрозділом Товариства, який не має статусу юридичної особи. Філія діє від імені Товариства та в його інтересах, здійснює делеговані Товариством функції у визначеному регіоні транспортної мережі, відповідно до мети, завдань та предмету діяльності Товариства. Межі Філії затверджуються рішенням правління Товариства. Філія підпорядковується голові правління Товариства.
Філія не підлягає державній реєстрації. Відомості про Філію вносяться до реєстраційної справи Товариства та включаються до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань. (п.2.2 Положення)
Згідно з п.2.3 Положення у виробничому та адміністративному підпорядкуванні знаходяться структурні (виробничі, функціональні) підрозділи Філії.
Філії та її Структурним підрозділам, які здійснюють виробничі та господарські операції, присвоюється цифровий номер податкового обліку. Перелік цифрових номерів податкового обліку структурних підрозділів регіональних філій, філій АТ «Укрзалізниця» затверджується рішенням правління Товариства.
Метою діяльності Філії є задоволення потреб держави, юридичних і фізичних осіб у безпечних та якісних залізничних перевезеннях у внутрішньому та міжнародному сполученнях, роботах та послугах, що здійснюються (надаються) Філією, забезпечення ефективного функціонування та розвитку виробничо-технологічного комплексу залізничного транспорту загального користування, створення умов для підвищення конкурентоспроможності галузі, а також отримання прибутку від здійснення підприємницької діяльності. (п.3.1 Положення)
Пунктом 5.1 Положення визначено, що керівництво Філією відповідно до Статуту Товариства та цього Положення здійснюється директором Філії, який призначається на посаду та звільняється з посади в порядку, передбаченому Статутом Товариства та його внутрішніми нормативними документами. На час тимчасової відсутності директора Філії виконання його обов`язків покладається на особу, яка визначається наказом Товариства у встановленому порядку.
Директор Філії у межах своїх повноважень та на підставі довіреності: здійснює поточне керівництво та управління діяльністю Філії відповідно до планів, затверджених Товариством; затверджує положення про Структурні підрозділи Філії та здійснює оперативне управління їхньою діяльністю, видає нормативні документи з поточних питань діяльності Філії, обов`язкові для всіх працівників Філії та і Структурних підрозділів, які не повинні суперечити нормативним документам Товариства, Статуту Товариства; затверджує внутрішні документи, що регулюють діяльність Філії та її Структурних підрозділів. (п.5.5 Положення)
Наказом регіональної філії «Одеська залізниця» Акціонерного товариства «Українська залізниця» №017 від 13.01.2023 року затверджено Положення про виробничий підрозділ Шевченківська дирекція залізничних перевезень регіональної філії «Одеська залізниця» акціонерного товариства «Українська залізниця», яке визначає юридичний статус, основні завдання та функції, порядок здійснення керівництва, відповідальність та інші питання діяльності виробничого підрозділу Шевченківська дирекція залізничних перевезень регіональної філії «Одеська залізниця» акціонерного товариства «Українська залізниця» (далі - Дирекція).
Згідно з п.1.4 Положення дирекція є виробничим підрозділом регіональної філії «Одеська залізниця» акціонерного товариства «Українська залізниця» (далі - Регіональна філія). Дирекція здійснює делеговані Регіональною філією функції у визначеному регіоні транспортної мережі, відповідно до мети, завдань та предмету діяльності Регіональної філії До складу Дирекції входять підрозділи, перелік яких наведений у додатку до Положення.
Враховуючи викладене, проаналізувавши зміст Положення про регіональну філію «Одеська залізниця» акціонерного товариства «Українська залізниця», Положення про виробничий підрозділ Шевченківська дирекція залізничних перевезень регіональної філії «Одеська залізниця» акціонерного товариства «Українська залізниця», суд зазначає, що рішення засідання правління AT «Укрзалізниця» від 14.11.2022, оформлене протоколом №Ц-54/95 Ком.т. (пункт 19.4) стосується вирішення питання щодо об`єднання виробничих підрозділів регіональної філії «Одеська залізниця» АТ «Укрзалізниця», які не є структурними та/або відокремленими підрозділами АТ «Укрзалізниця».
За таких підстав, вирішення питання щодо управління роботою виробничих підрозділів регіональної філії «Одеська залізниця» акціонерного товариства «Українська залізниця» належить до компетенції правління AT «Укрзалізниця» відповідно до п.п.107, 108 Статуту акціонерного товариства «Українська залізниця», а не до повноважень наглядової ради АТ «Українська залізниця» відповідно до п.71 Статуту.
Що стосується доводів позивача в частині порушення вимог Колективного договору «Одеської залізниці» при прийнятті наказу №042, суд не приймає їх до уваги, оскільки відповідні профспілкові органи приймають участь при вирішенні питання про реорганізацію відокремлених структурних підрозділів залізниць, а не виробничих підрозділів регіональної філії «Одеська залізниця» акціонерного товариства «Українська залізниця».
Судом розглянуті та відхилені доводи позивача щодо необхідності скасування наказу директора регіональної філії "Одеська залізниця" АТ "Укрзалізниця" від № 042 від 30.01.2023 "Про утворення виробничого підрозділу "Знам`янська об`єднана дирекція залізничних перевезень" регіональної філії "Одеська залізниця" AT "Укрзалізниця" з тих підстав, що він був прийнятий з порушенням п.2.12 колективного договору в частині прийняття рішення про звільнення працівників. Так, суд зазначає, що вказаним наказом було утворено виробничий підрозділ "Знам`янська об`єднана дирекція залізничних перевезень" регіональної філії "Одеська залізниця" AT "Укрзалізниця", жодних рішень про звільнення працівників не приймалось, що також вбачається з повідомлення №НОК-06/409 від 06.12.2022 на адресу Шевченківської територіальної профспілкової організації, голови Одеської дорожньої профспілкової організації профспілки залізничників і транспортних будівельників України, Знам`янської територіальної профспілкової організації залізничників та транспортних будівельників України.
За таких обставин, позивачем при зверненні до суду з вимогами про визнати недійсним рішення засідання правління AT "Укрзалізниця" від 14.11.2022, оформленого протоколом №Ц-54/95 Ком.т. (пункт 19.4) та скасування наказу директора регіональної філії "Одеська залізниця" АТ "Укрзалізниця" від № 042 від 30.01.2023 "Про утворення виробничого підрозділу "Знам`янська об`єднана дирекція залізничних перевезень" регіональної філії "Одеська залізниця" AT "Укрзалізниця" не було доведено невідповідність таких рішень нормам чинного законодавства України або визначеній законом компетенції органу.
Згідно зі ст. 17 Закон України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" суди застосовують при розгляді справ Конвенцію та практику Суду як джерело права.
Суд зазначає, що, навіть якщо національний суд володіє певною межею розсуду, віддаючи перевагу тим чи іншим доводам у конкретній справі та приймаючи докази на підтримку позицій сторін, суд зобов`язаний мотивувати свої дії та рішення (див. рішення від 1 липня 2003 р. у справі "Суомінен проти Фінляндії", заява N 37801/97, п. 36).
У п.50 рішення Європейського суду з прав людини від 28.10.2010 "Справа "Трофимчук проти України"" (Заява N 4241/03) зазначено, що Суд повторює, що оцінка доказів є компетенцією національних судів і Суд не підмінятиме власною точкою зору щодо фактів оцінку, яку їм було надано в межах національного провадження. Крім того, гарантуючи право на справедливий судовий розгляд, стаття 6 Конвенції в той же час не встановлює жодних правил щодо допустимості доказів або їх оцінки, що є предметом регулювання в першу чергу національного законодавства та оцінки національними судами (див. рішення від 27 жовтня 1993 року у справі "Домбо Беєер B. V. проти Нідерландів", п. 31, Series A, N 274).
Відповідно до статті 13 Господарського процесуального кодексу України судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом. Кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій.
Згідно зі статтею 73 Господарського процесуального кодексу України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами:
1) письмовими, речовими і електронними доказами;
2) висновками експертів;
3) показаннями свідків.
Статтею 74 Господарського процесуального кодексу України визначено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи.
Обов`язок із доказування слід розуміти як закріплену в процесуальному та матеріальному законодавстві міру належної поведінки особи, що бере участь у судовому процесі, із збирання та надання доказів для підтвердження свого суб`єктивного права, що має за мету усунення невизначеності, яка виникає в правовідносинах у разі неможливості достовірно з`ясувати обставини, які мають значення для справи.
За приписами статті 86 Господарського процесуального кодексу України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Таким чином, враховуючи вищенаведене, оцінюючи подані докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді в судовому засіданні всіх обставин в їх сукупності, та враховуючи, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається, як на підставу своїх вимог і заперечень, Суд приходить до висновку, що позовні вимоги Шевченківської територіальної профспілкової організації Одеської залізниці до Акціонерного товариства "Українська залізниця" про визнання недійсним рішення засідання правління AT "Укрзалізниця" від 14.11.2022 оформленого протоколом №Ц-54/95 Ком.т. (пункт 19.4) та скасування наказу директора регіональної філії "Одеська залізниця" АТ "Укрзалізниця" від № 042 від 30.01.2023 "Про утворення виробничого підрозділу "Знам`янська об`єднана дирекція залізничних перевезень" регіональної філії "Одеська залізниця" AT "Укрзалізниця" є необґрунтованими, недоведеними та такими, що не підлягають задоволенню у повному обсязі.
Відповідно до статті 129 Господарського процесуального кодексу України витрати по сплаті судового збору залишаються за позивачем.
На підставі викладеного, керуючись статтями 74, 76-80, 129, 236 - 242 Господарського процесуального кодексу України, Господарський суд міста Києва
ВИРІШИВ:
У задоволенні позовних вимог відмовити у повному обсязі.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення до Північного апеляційного господарського суду. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повний текст рішення складено та підписано: 17.07.2023.
Суддя А.І. Привалов
Суд | Господарський суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 29.06.2023 |
Оприлюднено | 18.07.2023 |
Номер документу | 112226387 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають з корпоративних відносин пов’язані з діяльністю органів управління товариства |
Господарське
Господарський суд міста Києва
Привалов А.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні