ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
19 липня 2023 року справа №200/3615/21
м. Дніпро
Перший апеляційний адміністративний суд у складі колегії: судді-доповідача Геращенка І.В., суддів Гайдара А.В., Компанієць І.Д., розглянув у письмовому провадженні апеляційну скаргу Державної служби геології та надр України на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 20 липня 2021 року у справі № 200/3615/21 (головуючий І інстанції Аканов О.О., повний текст складений у м. Слов`янську Донецької області) за позовом Державної служби геології та надр України до Товариства з обмеженою відповідальністю «Азовмінводи» про припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу,-
В С Т А Н О В И В :
Державна служба геології та надр України (далі позивач) звернулася до суду з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю «Азовмінводи» (далі ТОВ «Азовмінводи» відповідач) про припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами № 2826 від 07.11.2002 року.
Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 20.07.2021 року у задоволені позову відмовлено.
Позивач не погодився з рішенням суду першої інстанції, подав апеляційну скаргу, в якій просив скасувати рішення суду та прийняти нове про задоволення позову позову через порушення норм матеріального, процесуального права, невідповідність висновків обставинам справи, неповне з`ясування обставин. Судом не враховано висновок Верховного суду від 03.05.2018 року у справі № 812/1074/17, за якими відповідач не надав згоду на припинення права користування надрами, наявні підстави для припинення цього права в судовому порядку. Про винесення наказу про зупинення дії спеціального дозволу відповідача повідомлено за місцезнаходженням юридичної особи та оприлюднено на офіційному сайті Державної служби геології та надр України. Відповідачем в порушення п. 4 Особливих умов спеціального дозволу на користування надрами, ст. 24 Кодексу України про надра не подано до ДНВП «Геоінформ України» щорічні звіти статистичної звітності в підтвердження експлуатації корисних копалин за 2019 рік.
Відповідачем подано відзив на апеляційну скаргу, в якому просив відмовити у її задоволенні.
Сторони судове засідання не з`явилися, про дату, час та місце розгляду справи повідомлені належним чином.
Відповідно до ст. 311 КАС України справу розглянуто в порядку письмового провадження.
Суд апеляційної інстанції заслухав доповідь судді-доповідача, вивчив доводи апеляційної скарги, відзиву, перевірив їх за матеріалами справи і дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення апеляційної скарги, виходячи з наступного.
ТОВ «Азовмінводи» зареєстровано як юридичну особу.
ТОВ «Азовмінводи», код ЄДРПОУ 24650961, місцезнаходження: 87503, Донецька область, м.Маріуполь, вул.Київська, буд.48, корп.3, кв.25 видано ліцензію (спеціальний дозвіл) на користування надрами від 07.11.2002 року № 2826 щодо об`єкту ліцензування: Азовське родовище (свердловина № 8к) з метою видобування мінеральної лікувально-столової води «Молодецька» для промислового розливу та внутрішнього застосування з лікувальною метою (а.с. 7).
Наказом позивача від 14.08.2020 року № 346 зупинено дію спеціальних дозволів на користування надрами, згідно з переліком, наведеним у додатку 1 до цього наказу; встановлено надрокористувачам терміни на усунення порушень законодавства про надра, згідно з переліком, наведеним у додатку 2 до цього наказу (а.с. 9).
Згідно з витягу з переліку спеціальних дозволів на користування надрами, дію яких зупинено в додатку 1 до наказу Держгеонадр від 14.08.2020 року №346 за реєстраційним номером 37 зазначено 24650961 ТОВ «Азовмінводи», надано 30 календарних днів на усунення порушень.
26.08.2020 року на адресу відповідача позивачем надіслано лист з повідомленням про те, що наказ Держгеонадр (з додатками) розміщений на офіційному веб-сайті Державної служби геології та надр України. Зазначено, що інформацію на виконання наказу Держгеонадр необхідно надати до Держгеонадр. У разі ненадання інформації у визначений термін буде розглянуто питання щодо подальшої дії спеціального дозволу на користування надрами у встановленому законодавством порядку (а.с. 10).
17.12.2020 року позивачем на адресу відповідача надіслано лист з пропозицією у 15 денний строк надати Держгеокадастру власної позиції (згоду/незгоду) на припинення права користування надрами, згідно з спеціальним дозволом на користування надрами № 2826 від 07.11.2002 року (а.с. 12).
Відповідачем надано суду звітний баланс використання підземних вод за 2019 рік мінеральна лікувально столова вода «Молодецька» з описом вкладення поштових відправлень, датованих 22.04.2021 року, направлених на адресу Державної служби геології та надр України та Державного науково-виробничого підприємства «Державний інформаційний геологічний фонд України» (а.с. 63-64).
Листом Державного науково-виробничого підприємства «Державний інформаційний геологічний фонд України» від 11.06.2021 року № 04/304-2244 повідомлено, що ДНВП «Геоінформ України» отримано та зареєстровано форму 7-ГР ТзОВ «Азовмінводи» за 2019 вх.№ 2980 від 27.04.2021 року (а.с. 143).
В заяві від 17.06.2021 року Державна служба геології та надр України повідомила, що відповідач з моменту винесення наказу Держгеонадр від 14.08.2020 року №346 до звернення позивача до суду жодних дій направлених на усунення порушень не вчиняв. До заяви додано копії форми №7-ГР ТОВ «Азовмінводи» (а.с. 141-142).
Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 14.12.2021 року у задоволені зустрічного позову ТОВ «Азовмінводи» до Державної служби геології та надр України про визнання протиправним та скасування наказу «Про зупинення дії спеціальних дозволів та встановлення термінів на усунення порушень від 14 серпня 2020 №346» в частині, що стосується ТОВ «Азовмінводи» - відмовлено.
За ст. 15 Кодексу України про надра надра надаються у постійне або тимчасове користування. Постійним визнається користування надрами без заздалегідь встановленого строку. Тимчасове користування надрами може бути короткостроковим (до 5 років) і довгостроковим (до 50 років). У разі необхідності строки тимчасового користування надрами може бути продовжено.
Надра надаються у користування підприємствам, установам, організаціям і громадянам лише за наявності у них спеціального дозволу на користування ділянкою надр. Право на користування надрами засвідчується актом про надання гірничого відводу (частина перша статті 19 Кодексу України про надра).
Згідно ч. 2 статті 24 Кодексу України про надра користувачі надр зобов`язані: 1) використовувати надра відповідно до цілей, для яких їх було надано; 2) забезпечувати повноту геологічного вивчення, раціональне, комплексне використання та охорону надр; 3) забезпечувати безпеку людей, майна та навколишнього природного середовища; 4) приводити земельні ділянки, порушені при користуванні надрами, в стан, придатний для подальшого їх використання у суспільному виробництві; 4-1) надавати та оприлюднювати інформацію про загальнодержавні та місцеві податки і збори, інші платежі, а також про виробничу (господарську) діяльність, необхідну для забезпечення прозорості у видобувних галузях, відповідно до порядку, затвердженого Кабінетом Міністрів України; 5) виконувати інші вимоги щодо користування надрами, встановлені законодавством України та угодою про розподіл продукції.
За п. 4 Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого постановою КМУ від 30 грудня 2015 року № 1174 (далі - Положення) Державна служба геології та надр України відповідно до покладених на неї завдань, зокрема: видає в установленому порядку спеціальні дозволи на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами); зупиняє та анулює в установленому порядку дію спеціальних дозволів на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами), поновлює їх дію у разі зупинення.
Згідно п. 21 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 2011 року № 615, дія дозволу може бути зупинена органом з питань надання дозволу безпосередньо або за поданням Міндовкілля, Держпраці, МОЗ, Держекоінспекції, органів місцевого самоврядування, ДПС у разі: 1) порушення надрокористувачем умов користування надрами, передбачених дозволом або угодою про умови користування ділянкою надр; 2) виникнення внаслідок проведення робіт, пов`язаних з користуванням ділянкою надр, безпосередньої загрози життю чи здоров`ю працівників або населення; 3) невиконання в установлений строк приписів уповноважених органів щодо усунення порушення вимог законодавства у сфері надрокористування або охорони навколишнього природного середовища; 4) наявності підстав, передбачених Законом України «Про санкції»; 5) невиконання умов висновків з оцінки впливу на довкілля та/або висновків державної екологічної експертизи; 6) відсутності висновку з оцінки впливу на довкілля та/або висновку державної екологічної експертизи діяльності з видобування корисних копалин.
Дія дозволу також може бути зупинена органом з питань надання дозволу за поданням Міндовкілля за зверненням до Міндовкілля Держекоінспекції та/або її територіальних органів щодо невиконання умов висновків з оцінки впливу на довкілля та/або висновків державної екологічної експертизи, відсутності висновку з оцінки впливу на довкілля та/або висновку державної екологічної експертизи діяльності з видобування корисних копалин.
Після зупинення дії дозволу надрокористувач зобов`язаний зупинити проведення на наданій йому в користування ділянці надр робіт, передбачених дозволом.
Зупинення дії дозволу не звільняє надрокористувача від обов`язку проводити на ділянці надр роботи, пов`язані із запобіганням виникненню надзвичайної ситуації або усуненням її наслідків.
Зупинення дії дозволу не є підставою для переривання строку його дії.
Дія дозволу поновлюється органом з питань надання дозволу після усунення надрокористувачем причин, що призвели до зупинення його дії.
У разі визнання за рішенням суду, що набрало законної сили, незаконним (безпідставним) зупинення дії та/або анулювання дозволу строк дії дозволу та відповідно строк користування надрами продовжується органом з питань надання дозволу на строк такого зупинення та/або анулювання.
На підставі п. 1 абз. 1 п. Порядку № 615 відповідачу зупинено дію дозволу на спеціальне використання надр порушення надрокористувачем умов користування надрами, передбачених дозволом або угодою про умови користування ділянкою надр.
Державним науково-виробничим підприємством «Державний інформаційний геологічний фонд України» голові Державної служби геології та надр за вих.№08/303-1826 від 03.07.2020 року надіслано інформацію про суб`єктів господарювання, власників спеціальних дозволів на користування надрами, які станом на 03.07.2020 року не направили до ДНВП «Геоінформ України» щорічну статистичну звітність за формою 5-гр, 6-гр, 7-гр за 2019 рік та додано перелік таких надрокористувачів, в якому зазначено ТОВ «Азовмінводи» (а.с. 8).
Тобто, відповідач порушив вимоги чинного законодавства, що передбачають обов`язок надавати щорічну статистичну звітність за формою 7-гр, який передбачений особливими (додатковими) умовами ліцензії, виданої відповідачу № 2826 від 7 листопада 2002 року.
Оскільки відповідач не надав згоду на припинення права користування надрами, наявні підстави для припинення цього права у судовому порядку.
За ч.ч. 1, 2 статті 26 Кодексу України про надра право користування надрами припиняється у разі: 1) якщо відпала потреба у користуванні надрами; 2) закінчення встановленого строку користування надрами; 3) припинення діяльності користувачів надр, яким їх було надано у користування; 4) користування надрами з застосуванням методів і способів, що негативно впливають на стан надр, призводять до забруднення навколишнього природного середовища або шкідливих наслідків для здоров`я населення; 5) використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр; 6) якщо користувач без поважних причин протягом двох років, а для нафтогазоперспективних площ та родовищ нафти та газу 180 календарних днів не приступив до користування надрами; 7) вилучення у встановленому законодавством порядку наданої у користування ділянки надр. Право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, а у випадках, передбачених пунктах 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів, - у судовому порядку. При цьому, питання про припинення права користування земельною ділянкою вирішується у встановленому земельним законодавством порядку.
В постановах Верховного Суду від 10.10.2018 року у справі № 802/4846/13-а, від 26.06.2018 року у справі № 802/923/14-а, від 10.10.2018 року у справі №812/1735/17 зроблено правовий висновок про те, що право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, самостійно або у судовому порядку. У разі відсутності спору відповідач має право у випадках, передбачених пунктами 1, 2, 3, 7 частини першої статті 26Кодексу, самостійно припиняти право користування надрами, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів це право припиняється у судовому порядку.
Зазначена норма спрямована на захист інтересів надрокористувачів шляхом обмеження суб`єкта владних повноважень, у визначених законом випадках, приймати рішення про припинення права користування надарми в межах адміністративної процедури. Таким чином, законом встановлюється судовий порядок позбавлення права користування надрами, як додаткова гарантія захисту прав надрокористувачів, яка реалізується під час звернення суб`єкта владних повноважень із позовом до суду.
Отже, орган, який надав надра у користування, повноважний припинити право користування надрами у випадку, передбаченому пунктом 5 частини першої статті 26 Кодексу України «Про надра», лише за наявності згоди на це користувача надрами.
Верховним Судом у постанові від 03.05.2018 року у справі №812/1074/17 вже висловлювалась правова позиція з приводу застосування положень частини першої статті 26 Кодексу України про надра. Зокрема, згідно з цією позицією ненадходження будь-якої інформації від надрокористувача з приводу питання про анулювання спеціального дозволу не може розцінюватися, як відсутність заперечень.
Отже, ненадходження до Держгеонадра України від відповідача заперечень щодо припиненням права користування надрами не є доказом відсутності таких заперечень та, відповідно, спору з цього питання, у зв`язку з чим відсутні підстави для анулювання спеціального дозволу у судовому порядку.
За п. 23 Порядку № 615 право користування надрами припиняється з підстав та у порядку, передбаченому Кодексом України про надра та Законом України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності».
Згідно ч. 7 ст. 4-1 Закону України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності» дозвільний орган, що видав документ дозвільного характеру, може звернутися до адміністративного суду з позовом про застосування заходу реагування у виді анулювання документа дозвільного характеру за наявності хоча б однієї з таких підстав: 1) встановлення факту надання в заяві про видачу документа дозвільного характеру та документах, що додаються до неї, недостовірної інформації; 2) здійснення суб`єктом господарювання певних дій щодо провадження господарської діяльності або видів господарської діяльності, на які отримано документ дозвільного характеру, з порушенням вимог законодавства, щодо яких дозвільний орган видавав припис про їх усунення із наданням достатнього часу для їх усунення.
Таким чином, анулювання раніше зупиненого спеціального дозволу можливе, зокрема, у разі, якщо надрокористувачем не усунуто порушення, які стали підставою для зупинення дії дозволу.
Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду від 17.10.2018 року у справі № 812/1761/17.
Відповідач в ході судового розгляду справи усунув порушення вимог ліцензії (спеціального дозволу) на користування надрами, що підтверджується матеріалами справи.
Таким чином, на час розгляду та вирішення справи по суті відповідач виконав обов`язок щодо подання звітів відповідно до форми № 7 ГР за 2019 рік.
На підставі викладеного, суд першої інстанції дійшов вірного висновку про відсутність правових підстав для припинення права користування надрами шляхом анулювання право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами № 2826 від 07.11.2002 року, оскільки відповідачем усунуто порушення, які стали підставою для зупинення дії цього дозволу.
Щодо посилання апелянта на висновок Верховного суду від 03.05.2018 року у справі № 812/1074/17, то обставини справ не є тотожними, у цій справі підприємство усунуло недоліки, а справі, на яку посилається апелянт, ні.
Враховуючи викладене, колегія суддів погоджує висновок суду першої інстанції про відмову у задоволенні позову.
Отже, спір за суттю вимог судом першої інстанції вирішений правильно, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, внаслідок чого відсутні підстави для задоволення апеляційної скарги та скасування рішення суду.
Керуючись ст. ст. 250, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
П О С Т А Н О В И В :
Апеляційну скаргу Державної служби геології та надр України залишити без задоволення.
Рішення Донецького окружного адміністративного суду від 20 липня 2021 року у справі № 200/3615/21 за позовом Державної служби геології та надр України до Товариства з обмеженою відповідальністю «Азовмінводи» про припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу - залишити без змін.
Повний текст постанови складений 19 липня 2023 року.
Постанова суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду набирає законної сили з дати прийняття та відповідно до ст. 328 Кодексу адміністративного судочинства України може бути оскаржена до Верхового Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Головуючий І.В. Геращенко
Судді: А.В. Гайдар
І.Д. Компанієць
Суд | Перший апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 19.07.2023 |
Оприлюднено | 21.07.2023 |
Номер документу | 112296802 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них дозвільної системи, нагляду (контролю), реалізації держ-ї регуляторної політики у сфері госп-ї д-ті; ліцензування видів господарської д-ті; розроблення і застосування національних стандар., технічних регламентів та процедур оцінки відповідності |
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Геращенко Ігор Володимирович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Геращенко Ігор Володимирович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні