Справа № 755/7812/23
№ 1-кс/755/2069/23
У Х В А Л А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"18" липня 2023 р. Дніпровський районний суд м. Києва в складі:
слідчого судді ОСОБА_1 ,
при секретарі ОСОБА_2 ,
розглянув у відкритому судовому засіданні клопотання старшого слідчого в ОВС 1 відділу слідчого управління Головного управління СБ України в АР Крим ОСОБА_3 про продовження строку досудового розслідування у кримінальному провадженні, внесеному до Єдиного реєстру досудових розслідувань за № 42022000000001326 від 27.09.2022 року, за підозрою ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 у вчиненні кримінальних правопорушень, передбачених ч. 3 ст. 28 ч. 1 ст. 258-3, ч. 3 ст. 258-5, ч. 3 ст. 28 ч. 1 ст. 111-2, ч. 3 ст. 209 КК України, та за фактом вчинення кримінального правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 436-2 КК України,
за участю учасників кримінального провадження:
cлідчого ОСОБА_3 ,
захисників ОСОБА_8 ,
ОСОБА_9 , ОСОБА_10
(у режимі відеоконференції)
підозрюваного ОСОБА_4 (у режимі відеоконференції)
В С Т А Н О В И В:
Старший слідчий в ОВС 1 відділу слідчого управління Головного управління СБ України в АР Крим ОСОБА_3 звернувся до слідчого судді з клопотанням про продовження строку досудового розслідування у кримінальному провадженні, внесеному до Єдиного реєстру досудових розслідувань за № 42022000000001326 від 27.09.2022 року, за підозрою ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 у вчиненні кримінальних правопорушень, передбачених ч. 3 ст. 28 ч. 1 ст. 258-3, ч. 3 ст. 258-5, ч. 3 ст. 28 ч. 1 ст. 111-2, ч. 3 ст. 209 КК України, та за фактом вчинення кримінального правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 436-2 КК України.
Клопотання погоджено з Першим заступником Генерального прокурора ОСОБА_11 .
Клопотання мотивоване тим, що першим відділом слідчого управління Головного управління Служби безпеки України в Автономній Республіці Крим за процесуального керівництва Офісу Генерального прокурора здійснюється досудове розслідування у кримінальному провадженні № 42022000000001326 від 27.09.2022 року за підозрою ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 у вчиненні кримінальних правопорушень, передбачених ч. 3 ст. 28 ч. 1 ст. 258-3, ч. 3 ст. 258-5, ч. 3 ст. 28 ч. 1 ст. 111-2, ч. 3 ст. 209 КК України, та за фактом вчинення кримінального правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 436-2 КК України.
Згідно зі ст. 12 КК України, правова кваліфікація кримінальних правопорушень, передбачених ч. 3 ст. 28 ч. 1 ст. 258-3, ч. 3 ст. 258-5, ч. 3 ст. 28 ч. 1 ст. 111-2, ч. 3 ст. 209 КК України, є, відповідно, особливо тяжкими злочинами та передбаченого ч. 3 ст. 436-2 КК України - тяжким злочином.
Досудовим розслідуванням встановлено, що 22.07.2009 року громадяни України ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , та ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , у порядку, передбаченому законодавством України, спільно заснували та очолили юридичну особу - Товариство з обмеженою відповідальністю «ІСТ.НЕТ» (далі ТОВ «ІСТ.НЕТ»), код ЄДРПОУ 36560875, юридична адреса: вул. Щетиніна, буд. 7, кв. 103, м. Донецьк, 83119, орган державної реєстрації: Ворошиловське районне управління юстиції м. Донецьк, основний вид діяльності: діяльність у сфері проводового електрозв`язку.
У березні-квітні 2014 року в м. Донецьку та інших населених пунктах Донецької області розпочалася збройна агресія рф шляхом неоголошених та прихованих вторгнень підрозділів збройних сил та інших силових відомств рф, організації та підтримки терористичної діяльності та діяльності, направленої на окупацію Донецької області та порушення територіальної цілісності України.
В окремих містах та районах Донецької області всупереч законодавству України 07.04.2014 року оголошено «Декларацію про суверенітет Донецької народної республіки» та 11.05.2014 року проведено незаконний референдум з питання «Про підтримку акта про проголошення державної самостійності Донецької народної республіки», за результатами якого проголошено створення незаконного псевдодержавного утворення «Донецька народна республіка» (далі - «ДНР»).
Точної дати та часу в ході досудового розслідування не встановлено, але з початку окупації частини території Донецької області до 22.10.2014 року громадянин України ОСОБА_5 спільно з ОСОБА_4 , маючи достатній рівень освіти і життєвого досвіду для надання критичної оцінки своїм діям, сформували стійкий умисел, направлений на сприяння діяльності терористичної організації.
Зокрема, усвідомлюючи, що діяльність терористичної організації - «Донецька народна республіка» та терористичних груп, які входять до її складу, є незаконною, спрямована на зміну меж території України, призводить до загибелі людей, заподіяння значних матеріальних збитків та інших тяжких наслідків, діючи умисно, з власної ініціативи, керуючись корисливим мотивом, пов`язаним із отриманням прибутку та особистим збагаченням від діяльності підконтрольного їм ТОВ «ІСТ.НЕТ» у м. Донецьку, збереженням власних активів та майна товариства, ОСОБА_5 та ОСОБА_4 , діючи з єдиним злочинним планом, відомим усім учасникам, добровільно вирішили сприяти діяльності зазначеній терористичній організації шляхом інформаційного забезпечення - ретрансляції телеканалів терористичної організації «ДНР» та російської федерації, що є обмежені та заборонені для ретрансляції на території України, у багатоканальній телемережі з використанням технології IPTV, надання доступу до мережі «Інтернет», через провайдерів, підконтрольних терористичній організації «ДНР» та спецслужбам російської федерації, а також надання фінансової допомоги внаслідок сплати податків, ліцензійних зборів, під безпосереднім контролем учасників терористичних організацій.
З цією метою, вказані особи спільно, поетапно розробили єдиний злочинний план із розподілом ролей кожного з учасників організованої групи, для чого залучили в різні періоди часу інших осіб, у тому числі з числа своїх родичів, співробітників ТОВ «ІСТ.НЕТ», який передбачав перереєстрацію у псевдоогранах товариства, відкриття банківських рахунків, ведення фінансово-господарської діяльності та податкової звітності за законодавством «ДНР», припинення трансляції українських телеканалів, розповсюдження «проросійських» телеканалів, надання послуг доступу до мережі «Інтернет» псевдоорганам «ДНР», забезпечення необхідним обладнанням, отримання прихованих прибутків як особисто, так і через родичів та підконтрольних осіб, в тому числі, вжиття ряду конспіративних заходів щодо приховання протиправної діяльності на окупованій території.
Так, згідно спільно розробленого злочинного плану, в основні обов`язки ОСОБА_5 входили організаційно-розпорядчі функції, право підпису від імені товариства та представництво інтересів, у т.ч. із невстановленими досудовим розслідуванням представниками рф та псевдоорганів «ДНР», матеріально-технічне забезпечення діяльності товариства.
У свою чергу, ОСОБА_4 , відповідав за технічну складову, організацію робіт по підключенню абонентів, адміністрування сайту, білінг (автоматизована система розрахунків), узгоджував вартість та тарифи по наданню послуг абонентам доступу до інтернет, налаштування ІР-адрес сайту і iptv-телебачення ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_3 », маючи у розпорядженні права доступу та паролі на вхід до локальної (внутрішньої) мережі east.net.ua, у тому числі, здійснював контроль за таким доступом співробітників, які находяться на окупованій території.
Крім того, до вказаної протиправної діяльності ОСОБА_5 та ОСОБА_4 залучили діючого головного бухгалтера ТОВ «ІСТ.НЕТ» - ОСОБА_12 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , яка 01.04.2013 року наказом товариства № 5к призначена на вказану посаду.
ОСОБА_7 , постійно перебуваючи на тимчасово окупованій території у м. Донецьку, за погодженням із ОСОБА_5 та ОСОБА_13 , на виконання спільного злочинного плану, повністю усвідомлюючи таку протиправну діяльність, діючи у складі цієї організованої злочинної групи, з відома всіх її учасників, забезпечувала ведення податкової звітності, сплати податків та зборів як за законодавством «ДНР», так і в Україні, приховуючи від українських податкових органів фінансово-господарську діяльність товариства на окупованій території. При цьому, встановлено, що ОСОБА_7 також вживала заходів щодо мінімізації податкового навантаження товариства, вказуючи в офіційній податковій звітності ТОВ «ІСТ.НЕТ» мінімальні заробітні плати працівників товариства, та, як наслідок, учасниками вказаної організованої злочинної групи неофіційно отримувались надприбутки, які у подальшому легалізовувались шляхом придбання транспортних засобів, нерухомого майна та ін. Крім того, ОСОБА_7 забезпечувала сплату податків та зборів для терористичної організації «ДНР» від діяльності товариства на окупованій території.
При цьому, у невстановлені слідством дату та час, але не пізніше 02.11.2020 року, реалізуючи свій злочинний намір, ОСОБА_5 спільно з ОСОБА_4 , бажаючи приймати активну участь та забезпечувати дієвий контроль за поточною господарською діяльністю ТОВ «ІСТ.НЕТ», залучили до вчинення кримінального правопорушення громадянку України ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_5 , яку призначили директором товариства (рос. ООО «ИСТ.НЭТ» (ИКЮЛ 36560875).
Згідно з розробленим спільним злочинним планом, ОСОБА_6 , постійно перебуваючи на тимчасово окупованій території у м. Донецьку, будучи наділеною обмеженими адміністративно-господарськими функціями та повноваженнями передбаченими статутом товариства, за погодженням і під контролем ОСОБА_5 та ОСОБА_4 , організувала поточну фінансово-господарську діяльність ТОВ «ІСТ.НЕТ» відповідно до так званого «законодавства «ДНР», представляючи інтереси товариства у псевдоорганах «ДНР».
При цьому, у період з 2014 року до теперішнього часу, ОСОБА_5 , ОСОБА_4 , ОСОБА_7 та ОСОБА_6 , сприяючи діяльності терористичної організації «ДНР», заблокувавши ретрансляцію українських каналів телебачення, включили до пакету каналів ТОВ «ІСТ.НЕТ», що поширюються невизначеному колу осіб, телеканали «Россия 1», «RT News», «Первый канал», «5 канал», «ТВ центр», «Звезда», «Первый республиканский», «Оплот», «Новороссия», «Россия 24», «РБК», «НТВ», «REN-TV» та інші, які відповідно до ухвали Окружного адміністративного суду міста Києва від 25.03.2014 року у справі № 826/3456/14, рішень Національної ради з питань телебачення і радіомовлення програми вищевказаних телеканалів від 17.07.2014 року № 297, від 24.07.2014 року № 490, від 07.08.2014 року № 663, від 11.07.2018 року № 883, не відповідають вимогам Європейської конвенції про транскордонне телебачення та чинному законодавству України, а також, рішенням Ради національної безпеки і оборони України від 28.04.2017 року «Про застосування персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій)», введеного в дію Указом Президента України від 15.05.2017 року № 133/2017, в інтересах інформаційної безпеки обмежені та заборонені для розповсюдження на території України.
Крім того, ОСОБА_5 , ОСОБА_4 , ОСОБА_7 та ОСОБА_6 , керуючи поточною фінансово-господарською діяльністю ТОВ «ІСТ.НЕТ», окрім надання доступу до мережі «Інтернет» фізичним особам, організували надання послуг із доступу до мережі Інтернет, а також ретрансляції телеканалів у багатоканальній телемережі з використанням технології IPTV так званим «органам влади ДНР», а фактично структурним підрозділам терористичної організації «ДНР», які у свою чергу підконтрольні спецслужбам російської федерації, серед яких: адміністрації Будьоннівського району м. Донецька (рос. АДРЕСА_1 ); Державним виконавчим службам в Будьоннівському, Пролетарському, Калінінському районах м. Донецька (рос. ул. Октября, 25, ул. Раздольная, 27-Б, проспект Ілліча, 89); Пролетарському відділу поліції так званої «ДНР» (вул. Камишинська, 19), а також мистецькому фонду «Ізоляція» (вул. Світлий шлях, 3), який з червня 2014 року використовується так званим «міністерством держбезпеки днр» в якості в`язниці, РБОУ школа № 4 - кадетський корпус ім. О.В. Захарченка (вул. Таврична. 4В, м. Донецьк), КУ Центральна бібліотечна система для дорослих м. Донецька (вул. Челюскінців, 123, м. Донецьк).
Отриману частину прибутку підприємства ТОВ «ІСТ. НЕТ» ОСОБА_6 через ОСОБА_7 , під контролем та за погодженням з ОСОБА_5 та ОСОБА_4 , направляла у вигляді податків та зборів до «казначейства донецької народної республіки», таким чином сприяючи утриманню політичного та силового блоку вказаної терористичної організації, в т.ч. здійснювала прямі платежі «управлению службы вневедомственной охраны МВД ДНР» за надані послуги охорони згідно угоди від 06.08.2019 № 9325/Д/КА.
Зокрема, лише за період з 01.05.2021 до 30.04.2022 (рахунок ТОВ «ІСТ.НЕТ» № НОМЕР_1 , відкритий у т.зв. «Центральному республіканському банку ДНР» (рос. «р/с 40702810820050000031 в ЦРБ ДНР г. Донецка»)) ОСОБА_7 виконано фінансування терористичній організації «ДНР», а саме: на рахунок № НОМЕР_2 з рахунку № НОМЕР_1 податок на прибуток з юридичних осіб, на загальну суму - 1559861 російських рублів; прибутковий податок від заробітних плат крім виплат по контрактах і договорах, відпускні, на загальну суму - 17563,8 російських рублів; прибутковий податок від заробітних плат, крім виплат по контрактах і договорах, на загальну суму - 505121,82 російських рублів; податок з обороту з юридичних осіб на загальну суму - 344268 російських рублів; прибутковий податок з виплат по контрактах на загальну суму - 3900 російських рублів; за охорону «мвд» на загальну суму - 51955,16 російських рублів.
Разом з тим, діючи за вказівками ОСОБА_5 та ОСОБА_4 , ОСОБА_6 забезпечила через підконтрольних осіб перерахування останнім прибутку отриманого ТОВ «ІСТ.НЕТ» від сприяння терористичній організації «ДНР», у вигляді грошових коштів, як готівкою так і шляхом зарахування на їх та близьких родичів рахунки у банківських установах України.
У подальшому, 24.02.2022 року президент рф путін в.в. публічно оголосив про рішення розпочати повномасштабну військову агресію проти України.
Того ж дня, 24.02.2022 року, військовослужбовці зс рф, з метою зміни меж території та державного кордону України, на порушення порядку, встановленого Конституцією України, шляхом збройної агресії, із застосуванням ракетної, стрілецької, артилерійської, авіаційної та інших видів зброї незаконно вторглися на територію України через державні кордони України в Харківській, Херсонській, Миколаївській, Сумській, Чернігівській, Запорізькій, Київській, Донецькій та Луганській областях, здійснивши збройний напад на державні органи влади, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи, організації, військові частини, інші об`єкти, які мають важливе народногосподарське чи оборонне значення для держави і у такий спосіб здійснили тимчасову окупацію частини території України.
З метою протидії збройній агресії Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» № 64/2022 від 24.02.2022 року в Україні введено воєнний стан з 05 год. 30 хв. 24.02.2022 року строком на 30 діб, який у подальшому, Указами Президента України № 133/2022 від 14.03.2022 року, № 259/2022 від 18.04.2022 року, № 341/2022 від 17.05.2022 року, № 573/2022 від 12.08.2022 року, № 757/2022 від 07.11.2022 року, № 58/2023 від 06.02.2023 року, № 254/2023 від 01.05.2023 року, неодноразово продовжувався, востаннє до 18.08.2023 року.
Таким чином, у період з 05 години 30 хвилин 24.02.2022 року до теперішнього часу, на всій території України введено та діє правовий режим воєнного стану, що пов`язано із розв`язанням рф військової агресії проти України та веденням повномасштабних бойових дій на території України.
Так, незважаючи на незаконність організованих та проведених представниками влади рф на окупованих частинах територій вищевказаних областей «референдуму» у період 23-27.09.2022 року, нелегітимність органів окупаційної влади, всупереч міжнародним зобов`язанням рф стосовно України, 30.09.2022 року в м. Москва рф президентом рф путіним в.в. та самопроголошеними представниками так званої «влади» «ДНР», «ЛНР», Запорізької та Херсонської областей - ОСОБА_14 , ОСОБА_15 , ОСОБА_16 та ОСОБА_17 відповідно, підписано договори про прийняття до рф та утворення у складі рф нових суб`єктів.
Після цього, 03-04.10.2022 року Державною Думою Федеральних зборів рф розглянуто на засіданні законопроекти президента рф путіна в.в. та ратифіковано їх, шляхом прийняття відповідних федеральних законів.
04 жовтня 2022 року Рада Федерації Федеральних зборів рф погодила прийняття відповідних Федеральних конституційних законів від 04.10.2022 року.
05 жовтня 2022 року вищевказані Федеральні закони від 04.10.2022 року та Федеральні конституційні закони від 04.10.2022 року підписані президентом рф путіним в.в., офіційно оприлюднені та набули чинності.
Зі своєї сторони, засновники та учасники ТОВ «ІСТ.НЕТ» ОСОБА_5 , ОСОБА_4 , спільно з директором товариства ОСОБА_6 та головним бухгалтером ОСОБА_7 , будучи громадянами України, вчинили у складі організованої групи умисні дії, спрямовані на допомогу державі-агресору (пособництво), з метою завдання шкоди Україні шляхом підтримки рішень держави агресора.
Всупереч законодавству України на тимчасово окупованій території Донецької області в повному обсязі почало діяти законодавство рф у сфері надання послуг зв`язку, у тому числі положення Федерального закону № 126-ФЗ від 07.07.2003 року «О связи», Наказу Міністерства інформаційних технологій та зв`язку рф № 6 від 16.01.2008 року «Об утверждении Требований к сетям электросвязи для проведення оперативно-розыскных мероприятий», Наказу Міністерства зв`язку та масових комунікацій рф №73 від 27.05.2010 року «Об утверждении Требований к сетям электросвязи для проведення оперативно-розыскных мероприятий», а також Наказу Міністерства зв`язку та масових комунікацій рф № 83 від 16.04.2014 року «Об утверждении Правил применения оборудования систем коммутации, включая программное обеспечение, обеспечивающего выполнение установленных действий при проведении оперативно-розыскных мероприятий».
Зазначені нормативно-правові акти рф, незаконно впроваджені окупаційною владою на тимчасово окупованій території м. Донецька та частини Донецької області, серед іншого, передбачають обов`язок операторів зв`язку розміщувати технічні засоби для проведення оперативно-розшукових заходів (АПК «СОРЗ») російськими правоохоронними органами та органами державної безпеки, а також передавати на вказані технічні засоби інформацію, що передається в належних їм мережах електрозв`язку.
Вказані вище вимоги законодавства рф як країни, що окупувала м. Донецьк та частину Донецької області, суперечать вимогам законодавства України щодо охорони інформації, що передається каналами зв`язку, та порушують базове право осіб, у тому числі, громадян України, які проживають на тимчасово окупованій території Донецької області, на таємницю листування, телефонних розмов, телеграфної та іншої кореспонденції, гарантоване статтею 31 Конституції України.
Крім того, згідно постанови уряду рф № 538 від 27.08.2005 року, органом, уповноваженим на взаємодію з операторами зв`язку в рамках проведення оперативно-розшукової діяльності, у тому числі, в інтересах інших уповноважених органів, є Федеральна служба безпеки рф.
Таким чином, внаслідок окупації м. Донецька та частини Донецької області рф, надання телекомунікаційних послуг на вказаній території стало можливим виключно за умови отримання відповідним оператором зв`язку ліцензії на провадження господарської діяльності у сфері послуг зв`язку, а також виконання вимог законодавства рф, зокрема, щодо встановлення апаратно-програмних комплексів «СОРЗ» та «Ревізор», шляхом взаємодії (заключення договору) відповідного оператора зв`язку з ФСБ рф та підключення обладнання (АПК «СОРЗ») в інтересах останньої.
У період листопада 2022 року, враховуючи розповсюдження на тимчасово окупованих територіях України норм законодавства країни-агресора, умисно підтримуючи це рішення, а також рішення про фактичну анексію м. Донецька та Донецької області та «приєднання» регіону до російської федерації, ОСОБА_5 , ОСОБА_4 , ОСОБА_6 та ОСОБА_7 за участі інших невстановлених осіб приймали безпосередню участь, погоджували ряд документів, вирішували організаційні та технічні питання, вартість обладнання та робіт щодо встановлення АПК «СОРЗ» у ТОВ «ІСТ.НЕТ».
Зокрема, з метою узгодження пунктів плану по АПК «СОРЗ», ТОВ «ІСТ.НЕТ» повинно було скерувати листа на наступну адресу: «101000, м. Москва, Центр ФСБ росії, начальник Центру ОСОБА_18 », при цьому вказано точки доступу: А) «ГУП ДНР «УГЛЕТЕЛЕКОМ», ДНР, г. Донецк, Ворошиловский р-н, ул. Постышева, 60» (найбільший псевдодержавний інтернетпровайдер днр); Б) «если имеется возможность, то Министерство государственной безопасности ДНР, г. Донецк, Ворошиловский р-н, ул. Щорса, 62)».
У той же період часу, ОСОБА_4 , маючи відповідні навики, особисто здійснював переналаштовування технічного обладнання товариства, а саме налаштовував білінгові системи, пов`язані з проблемами розрахунків через різницю часу в Україні та «днр» (часовий пояс України (UTC+2 - Східноєвропейський час) та російський (UTC+3 - московський час росії, який застосовано на окупованій території), що не давало змоги учасникам організованої групи здійснювати у цьому проміжку часу платежі через російську банківську систему.
У подальшому, зазначені особи не заперечили 29.11.2022 року щодо внесення відомостей до єдиного державного реєстру юридичних осіб російської федерації ТОВ «ІСТ.НЕТ» (рос. ООО «ИСТ.НЕТ») за № 1229300036195, вказавши адресу реєстрації: «Донецька народна республіка», м. Донецьк, вул. 230 Стрілкової дивизії, б. 9, та постановки на облік у міжрайонній федеральній податковій службі № 8 по «Донецькій народній республіці».
Надалі, вказана група осіб, у період грудня 2022 року до лютого 2023 року, вчинили умисні дії, спрямовані на допомогу державі-агресору (пособництво), з метою завдання шкоди Україні (її суверенітету, територіальній цілісності та незалежності) шляхом підтримки рішень держави агресора щодо застосування на тимчасово окупованій території російського законодавства, і з цією метою склали, узгодили між собою 03.02.2023 року «рос. Протокол общего собрания участников общества с ограниченной ответственностью «ИСТ.НЕТ», яким вирішено привести статут ТОВ «ІСТ.НЕТ» у відповідність з діючим законодавством російської федерації. Відповідальним за реєстрацію змін у статутні документи в «Едином государственном реестре юридических лиц российской федерации» визначили ОСОБА_6 . Цього ж дня затверджено статут ТОВ «ІСТ.НЕТ» (рос ООО «ИСТ.НЕТ»).
Крім того, ОСОБА_6 , за погодженням з ОСОБА_5 та ОСОБА_4 , розпочала консультації зі спеціалістами федеральної служби безпеки російської федерації про встановлення апаратно-програмних комплексів «СОРЗ» та «Ревізор» у мережі ТОВ «ІСТ.НЕТ», а також, укладення відповідного договору з фсб рф.
У свою чергу, ОСОБА_7 відповідно до розподілу обов`язків організованої групи продовжила здійснювали сплату податків до бюджету «ДНР» у «складі рф».
Також, досудовим розслідуванням здобуто достатньо доказів про те, що засновники та учасники ТОВ «ІСТ.НЕТ» ОСОБА_5 та ОСОБА_4 , діючи у складі організованої групи зі ОСОБА_6 та ОСОБА_7 , будучи громадянами України, впродовж 2014-2023 років, вчиняли злочини, пов`язані зі сприянням та фінансуванням діяльності терористичної організації - так званої «ДНР» та умисні дії, спрямовані на допомогу державі-агресору (пособництво), з метою завдання шкоди України шляхом: реалізації та підтримки рішень держави агресора, тобто кримінальні правопорушення, передбачені ч. 3 ст. 28 ч. 1 ст. 258-3, ч. 3 ст. 258-5, ч. 1 ст. 28 ч. 1 ст. 111-2 КК України.
Отриману частину неофіційного прибутку підприємства ТОВ «ІСТ.НЕТ» від вчинення кримінальних правопорушень, передбачених ч. 3 ст. 28 ч. 1 ст. 258-3, ч. 3 ст. 258-5, ч. 1 ст. 28 ч. 1 ст. 111-2 КК України, під контролем та за погодженням з ОСОБА_5 та ОСОБА_4 , директор зазначеного підприємства ОСОБА_6 та головний бухгалтер ОСОБА_7 , через спеціально залучених осіб, з числа мешканців м. Донецька та інших невстановлених осіб, яким не було доведено злочинний умисел вищевказаних осіб, перераховували (передавали) ОСОБА_5 та ОСОБА_4 та членам їх родин та довіреним особам, у вигляді готівкових грошових коштів та шляхом зарахування на їх рахунки у банківських установах України.
Одночасно, ОСОБА_5 , ОСОБА_4 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 вжили ряд заходів, направлених на приховування своєї злочинної діяльності, скориставшись положеннями Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території», у 2016 році здійснили перереєстрацію підприємства до Маріупольської об`єднаної державної податкової інспекції ГУ ДФС у Донецький області (Східно-Донецьке відділення (Пролетарський район, м. Донецьк), продовжили сплату податків та зборів до державного бюджету України від начебто законної діяльності ТОВ «ІСТ.НЕТ» у відповідності до законодавства України, одночасно сприяючи терористичній організації «ДНР» у м. Донецьку.
12.11.2020 ОСОБА_5 , ОСОБА_4 , з метою приховати реальне походження своїх статків від сприяння терористичній організації «ДНР» та створити хибне уявлення, що ведуть свою фінансово-господарську діяльність, відповідно до вимог діючого законодавства України, перереєстрували ТОВ «ІСТ.НЕТ» у м. Києві, за адресою проживання ОСОБА_5 : кв. АДРЕСА_2 та стали на облік у ДПІ в Оболонському районі ГУ ДПС у м. Києві.
Однак, фактично вказане підприємство не здійснює активної господарської діяльності на території України, та активно сприяло діяльності терористичної організації «ДНР».
При цьому, за період з 24.04.2014 року до 02.07.2021 року, перебуваючи у невстановленому досудовим розслідування місці, ОСОБА_5 достовірно знаючи, що грошові кошти одержані від незаконної діяльності ТОВ «ІСТ.НЕТ» на тимчасово окупованій території, всупереч діючому законодавству України, усвідомлюючи протиправний характер своїх дій, діючи умисно, маючи на меті надання вигляду правомірності володіння, користування та розпорядження цими коштами, вчинив дії, спрямовані на приховання та маскування незаконного походження грошових коштів, одержаних внаслідок вчинення суспільно небезпечного протиправного діяння, володіння ними, отримав 22820910 грн. (у тому числі 398000 доларів США (еквівалент 10954210 грн.), 18090 євро (еквівалент 593720 грн.).
Як вбачається з банківських виписок щодо руху коштів за період 2017-2022 років, на банківські рахунки, відкриті на ім`я ОСОБА_4 та ОСОБА_5 , систематично здійснювалося зарахування коштів в сумі, у переважній більшості, біля 5000 грн. (є випадки надходження більших і менших сум), як з ідентифікацією відправника коштів, так і без такої.
Зазначені факти підтверджують уникнення ОСОБА_4 та ОСОБА_5 фінансового моніторингу щодо походження отриманих коштів, а також приховання отриманого прибутку від діяльності ТОВ «ІСТ.НЕТ» на тимчасово окупованих територіях України, зокрема так званої «ДНР».
Зокрема, на банківські рахунки, відкриті на ім`я ОСОБА_5 у ПАТ «Уксоцбанк», АТ КБ «Приватбанк», АТ «Акцент-Банк», АТ «Укргазбанк», АТ «Універсалбанк», АТ «РСВ Банк», АТ «Правекс Банк» зараховано готівкою 11846810 грн. Також, ОСОБА_5 , у цей же період часу, проведено операцій з придбання автомобілів та нерухомості без відкриття рахунків, з використанням готівкових коштів, на загальну суму 6350540 грн.
У свою чергу, ОСОБА_4 , за період з 24.04.2014 року до 20.02.2023 року, достовірно знаючи, що грошові кошти одержані від незаконної діяльності ТОВ «ІСТ.НЕТ» на тимчасово окупованій території, всупереч діючому законодавству України, усвідомлюючи протиправний характер своїх дій, діючи умисно, маючи на меті надання вигляду правомірності володіння, користування та розпорядження цими коштами, вчинив дії, спрямовані на приховання та маскування незаконного походження грошових коштів, одержаних внаслідок вчинення суспільно небезпечного протиправного діяння, володіння ними, отримав 790820 грн. та провів операцій з придбання автомобіля без відкриття рахунків, з використанням готівкових коштів, на загальну суму 550000 грн.
Зазначені операції з готівковими коштами є такими, що спрямовані на легалізацію (відмивання) доходів, одержаних злочинним шляхом (приховування чи маскування джерела походження вказаних коштів).
У ході здійснення досудового розслідування виконано наступне: 22.02.2023 року ОСОБА_4 повідомлено про підозру у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 258-3 КК України; 24.02.2023 року слідчим суддею Шевченківського районного суду м. Києва до підозрюваного ОСОБА_4 застосовано запобіжний захід у вигляді тримання під вартою, строком до 22.04.2023 року; 29.03.2023 року Київським апеляційним судом ухвалу Шевченківського районного суду м. Києва від 24.02.2023 року про обрання міри запобіжного заходу ОСОБА_4 залишено без змін.
У зв`язку із завершенням 22.04.2023 року двомісячного строку досудового розслідування, 13.04.2023 року ухвалою Шевченківського районного суду м. Києва строк досудового розслідування продовжено до 5-ти місяців, тобто до 22.07.2023 року.
18 квітня 2023 року Шевченківським районним судом м. Києва продовжено строк тримання під вартою підозрюваного ОСОБА_4 до 16.06.2023 року.
25 травня 2023 року ухвалою Київського апеляційного суду частково задоволені апеляційні скарги захисників підозрюваного ОСОБА_4 та визначено розмір застави ОСОБА_4 у розмірі 402600 грн.
26 травня 2023 року вказану заставу було внесено та на ОСОБА_4 покладено відповідні обов`язки.
Крім того, 21-22.02.2023 року проведено обшуки за місцями проживання ОСОБА_4 та ОСОБА_5 , за результатами яких, вилучено мобільні телефони, значну кількість комп`ютерної техніки та інші предмети і документи, які мають суттєве значення для встановлення об`єктивної істини у кримінальному провадженні.
01 березня 2023 року призначено комп`ютерно-технічну експертизу, яку доручено експертам Українського науково-дослідного інституту спеціальної техніки та судових експертиз СБ України.
Результати експертних досліджень отримувались поетапно, востаннє, - 15.05.2023 року, після чого, у відповідності до вимог ст. 223, 237 КПК України, здійснювався огляд отриманої інформації, останні результати отримано 25.05.2023 року .
Також, враховуючи встановлені численні факти легалізації здобутих від діяльності ТОВ «ІСТ.НЕТ» на окупованій території коштів, які ОСОБА_4 та ОСОБА_5 з елементами конспірації отримували від інших фігурантів кримінального провадження, використовуючи при цьому близьких родичів, їх банківські рахунки, у зв`язку із чим, до суду подано 12 клопотань про арешти майна, проведено 12 тимчасових доступів до банківських таємниць у різних банківських установах.
Встановлено, що лише від однієї з осіб (всього понад 30 осіб), які були задіяні у передачі грошових коштів від діяльності ТОВ «ІСТ.НЕТ» на окупованій території - ОСОБА_19 , за період 01.01.2017 року до 01.03.2023 року, на карткові рахунки надійшло грошових коштів на загальну суму 559209,11 грн., із них особисто ОСОБА_4 - 418142,67 грн., його дружині ОСОБА_20 - 9552 грн., його батьку ОСОБА_21 - 131514,44 грн.
Крім того, фактичні дані свідчать про легалізацію інших коштів у спосіб придбання 14.09.2022 року та 15.06.2022 року нерухомості особисто ОСОБА_4 з оформленням на підставі нотаріальних довіреностей на своїх близьких родичів - матір та батька, які фактично є пенсіонерами, наступних об`єктів нерухомості: реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 2634711526120. Тип об`єкта: гараж, об`єкт житлової нерухомості: ні. Опис об`єкта: Загальна площа (кв.м): 33.1. Адреса: АДРЕСА_3 ; реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 2634693426120. Тип об`єкта: гараж, об`єкт житлової нерухомості: ні. Опис об`єкта: Загальна площа (кв.м): 31.9. Адреса: АДРЕСА_4 ; реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 2634687326120. Тип об`єкта: гараж, об`єкт житлової нерухомості: ні. Опис об`єкта: Загальна площа (кв.м): 18.1. Адреса: АДРЕСА_5 ; реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 2634680226120. Тип об`єкта: гараж, об`єкт житлової нерухомості: ні. Опис об`єкта: Загальна площа (кв.м): 18.5. Адреса: АДРЕСА_6 ; реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 2634673026120. Тип об`єкта: комора, об`єкт житлової нерухомості: ні. Опис об`єкта: Загальна площа (кв.м): 3.2. Адреса: АДРЕСА_7 ; реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 2634664626120. Тип об`єкта: комора, об`єкт житлової нерухомості: ні. Опис об`єкта: Загальна площа (кв.м): 3.2. Адреса: АДРЕСА_8 .
У тому числі, ряд об`єктів нерухомості ОСОБА_4 оформив у інші періоди часу особисто на себе.
З метою встановлення фактів легалізації ОСОБА_4 та ОСОБА_5 доходів у ході протиправної діяльності у період 2014-2023 років, 15.05.2023 року призначено оціночну будівельну експертизу придбаних ОСОБА_4 та ОСОБА_5 об`єктів нерухомості (всього - 24 об`єкти), яку доручено для організації виконання судовим експертам ІСТЕ СБУ, яка наразі триває.
Відповідно до відповіді ІСТЕ СБУ № 18/4/7-2576 від 10.07.2023 року, орієнтовний термін завершення зазначеної експертизи становить понад 90 календарних днів, що, відповідно, потребує додаткового строку для завершення досудового розслідування.
Поряд з наведеним, на даний час, за результатами досудового розслідування, в порядку ч. 1 ст. 278 КПК України, повідомлено про підозри: 06.06.2023 року - ОСОБА_4 (яку доповнено та змінено), 08.06.2023 року - ОСОБА_6 , 13.06.2023 року - ОСОБА_5 та 19.06.2023 року - ОСОБА_7 про те, що вони підозрюються у вчиненні кримінальних правопорушень, а саме: у вчиненні організованою групою сприяння діяльності терористичної організації, тобто у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 28 та ч. 1 ст. 258-3 КК України; у наданні чи зборі будь-яких активів прямо чи опосередковано з метою їх використання або усвідомленням можливості того, що їх буде використано повністю або частково для будь-яких цілей терористичною групою (організацією), вчинених організованою групою, тобто у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 258-5 КК України; умисних діях, спрямованих на допомогу державі-агресору (пособництво), вчинених громадянином України, з метою завдання шкоди України шляхом: реалізації та підтримки рішень держави агресора, передачі інших активів представникам держави-агресора, вчинених організованою групою, тобто вчинення кримінального правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 28 та ч. 1 ст. 111-2 КК України; набутті, володінні, використанні, розпорядженні майна, щодо якого фактичні обставини свідчать про його одержання злочинним шляхом, у тому числі здійснення фінансової операції, вчинення правочину з таким майном, та вчинення дій, спрямованих на приховування, маскування походження такого майна або володіння ним, джерела його походження, якщо ці діяння вчинені особою, яка знала, що таке майно повністю одержано злочинним шляхом, вчинені організованою групою, тобто у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 209 КК України.
Наявність обґрунтованих підозр ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 та ОСОБА_7 у вчиненні вищевказаних інкримінованих їм кримінальних правопорушень повністю підтверджується зібраними у кримінальному провадженні доказами, а саме: протоколами оглядів від 20.10.2022 року, 16.11.2022 року, 12.12.2022 року, 14.12.2022 року та 02.01.2023 року, в ході яких підтверджено факти діяльності рос. ООО «ИСТ.НЭТ» (торгова марка «EAST.NET») на території ДНР, її реєстрації за законодавством ДНР (рос. ИКЮЛ 36560875, юр. адрес: ДНР, 83092, г. Донецк, Буденновский район, ул. 230-й Стрелковой дивизии, дом 9», «Свидетельство о государственной регистрации юридического лица серии НОМЕР_3 (рег. № 01 01 06 000858)»), та відкриття рахунків у так званому «Центральному республіканському банку ДНР» (рос. «р/с 40702810820050000031 в ЦРБ ДНР г. Донецка»), а також отримання ліцензій на надання телекомунікаційних послуг т.зв. «Министерства связи ДНР» (рос. «лицензия № СМ-0145 от 05.12.2017 року на предоставление телекоммуникационных услуг по передаче данных, за исключением телекоммуникационных услуг по передаче данных для целей передачи голосовой информации» та рос. «лицензия №СО-0063 от 01.02.2018 року на предоставление телекоммуникационных услуг для кабельного (не эфирного) вещания»); поширення власною інтернет мережею, невизначеному колу користувачів у місті Донецьк, телеканалів «Россия 24», «НТВ», «Оплот», «Оплот 2», «Новороссия», «Первый канал», «Россия 1», «Звезда», «REN-TV» та інших, котрі виправдовують, визнають правомірною, заперечують збройну агресію російської федерації проти України, розпочату у 2014 році, та глорифікують її учасників, чим сприяла діяльності терористичній організації; протоколом допиту свідка ОСОБА_22 від 17.11.2022 року, відповідно до показань якого, підтверджено факт надання зазначених вище телекомунікаційних послуг «EAST.NET» у період 2010-2018 років Макіївській виправній колонії; протоколом допиту свідка ОСОБА_23 від 21.11.2022 року, згідно з показаннями якого, після окупації у 2014 році частин Донецької та Луганської областей, до м. Донецька періодично приїжджали ОСОБА_4 та ОСОБА_5 , а діяльність ТОВ «ІСТ.НЕТ» продовжувалась у Будьоннівському районі м. Донецька; протоколом огляду від 03.11.2022 року, яким також підтверджено фінансово-господарську діяльність ТОВ «ІСТ.НЕТ» за участі ОСОБА_4 та ОСОБА_5 ; повідомленням ДКІБ СБУ від 16.12.2022 року № 30/1/1-11418 щодо обставин протиправної діяльності ТОВ «ІСТ.НЕТ»; протоколом допиту підозрюваного ОСОБА_4 від 22.02.2023 року, у ході якого, останній визнав вину в інкримінованому злочині, передбаченому ч. 1 ст. 258-3 КК України, та дав показання щодо зазначеної протиправної діяльності, які узгоджуються з іншими матеріалами кримінального провадження; протоколом допиту свідка ОСОБА_20 від 21.02.2023 року, яка підтвердила факт фінансово-господарської діяльності ТОВ «ІСТ.НЕТ» за участі ОСОБА_4 на тимчасово окупованій території «ДНР»; протоколами допиту свідків ОСОБА_24 та ОСОБА_25 від 21.02.2023 року, які показали, що у ході обшуку місця проживання ОСОБА_4 , від ОСОБА_20 дізнались про діяльність ТОВ «ІСТ.НЕТ» за участі ОСОБА_4 та інших осіб на тимчасово окупованій території «ДНР»; протоколом огляду від 14.04.2023 року інформації, що міститься у мобільному телефоні ОСОБА_4 марки «Dodgee», модель «S97Pro», IMEI 1: НОМЕР_4 , IMEI 2: НОМЕР_5 , відповідно до якої, останній відповідав за технічну складову, організацію робіт по підключенню абонентів, адміністрування сайту, білінг (автоматизована система розрахунків), узгоджував вартість та тарифи по наданню послуг абонентам доступу до інтернет, налаштування ІР-адрес сайту і iptv-телебачення ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_3 », мав у розпорядженні права доступу та паролі на вхід до локальної (внутрішньої) мережі east.net.ua, здійснював контроль за таким доступом співробітників, які находяться на окупованій території, погоджував конспіративні обставини отримання незаконних прибутків, узгоджував зі ОСОБА_6 підключення псевдооргану прокуратури «ДНР», за адресою: м. Донецьк, вул. Літке, 8; протоколом огляду від 26.04.2023 року інформації, що міститься у мобільному телефоні ОСОБА_4 марки «Blackview», модель «BL6000Pro», IMEI: НОМЕР_6 , відповідно до якої, підтверджено факти обумовлення ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 за участі інших невстановлених осіб організаційних та технічних питань, вартості обладнання та робіт щодо встановлення АПК «СОРЗ» у ТОВ «ІСТ.НЕТ», а також, безпосередньої участі ОСОБА_4 у фінансово-господарській діяльності рос. «ООО ИСТ.НЕТ» та інших обставин вчинення кримінальних правопорушень; протоколом огляду від 25.05.2023 року інформації, що міститься у мобільному телефоні ОСОБА_4 марки «Blackview», модель «BL6000Pro», IMEI: НОМЕР_6 , відповідно до якої, в каталозі за шляхом розміщення «Download/» виявлено файли з назвами «довр-сть (1) (1) (1).docx» (відповідно до інших матеріалів кримінального провадження, вказаний документ отриманий ОСОБА_4 з метою вчинення дій, спрямованих на приховання своєї участі в діяльності рос. ООО «ИСТ.НЭТ», у спосіб формальної зміни засновників товариства на підконтрольних осіб з числа громадян рф), «ПРОТОКОЛ.doc» (зазначений документ являє собою рос. «Протокол общего собрания участников общества с ограниченной ответственностью «ИСТ.НЕТ» № 3, яким 03.02.2023 року учасниками товариства ОСОБА_5 та ОСОБА_4 вирішено привести статут ТОВ «ІСТ.НЕТ» у відповідність з діючим законодавством російської федерації. Відповідальним за реєстрацію змін у статутні документи в «Едином государственном реестре юридических лиц российской федерации» визначено ОСОБА_6 ), та «УСТАВ РФ.pdf» (рос. «УСТАВ ОБЩЕСТВА С ОГРАНИЧЕННОЙ ОТВЕТСТВЕННОСТЬЮ «ИСТ.НЕТ» (Новая редакция), УТВЕРЖДЕН Протоколом № 3 Общего собрания участников ОБЩЕСТВА С ОГРАНИЧЕННОЙ ОТВЕТСТВЕННОСТЬЮ «ИСТ.НЕТ» от «03» февраля 2023 года», яким приведено статут ТОВ «ІСТ.НЕТ» у відповідність з діючим законодавством російської федерації). В ході огляду метаданих вказаних файлів за допомогою програмного забезпечення «exiftool(-k).exe» виявлено дати створення та внесення змін вказаних файлів, а саме: «довр-сть (1) (1) (1).docx» створено - 12.08.2022 року, дата внесення змін - 25.01.2023 року, «УСТАВ РФ.pdf» створено - 02.02.2023 року, дата внесення змін - 02.02.2023 року, «ПРОТОКОЛ.doc» створено - 24.01.2005 року, дата внесення змін - 02.02.2023 року; протоколом огляду від 10.05.2023 року інформації, що міститься у системному блоці (який був вилучений у ході обшуку квартири за адресою: АДРЕСА_9 , яка на праві приватної власності належить ОСОБА_5 (за місцем реєстрації ТОВ «ІСТ.НЕТ»), де виявлено: «заявление о регистрации» виконане російською мовою від імені директора ТОВ «ІСТ.НЕТ» ОСОБА_5 , яке було скеровано на адресу т.зв. «Министерства Информации и Массовых Коммуникаций ДНР», у зазначеній заяві серед іншого було вказано відомості про учасників: ОСОБА_5 та ОСОБА_4 ; «Договор № 00570 банковского счета» із «Центральным Республиканским Банком Донецкой Народной Республики» від 03.12.2014 року, підписаний ОСОБА_5 , як директором, на підставі Уставу товариства, від імені рос. ООО «ИСТ.НЕТ» (рос. ИКЮЛ 36560875, юр. адрес: ДНР, 83092, г. Донецк, Буденновский район, ул. 230-й Стрелковой дивизии, дом 9»; «Свидетельство о регистрации средства массовой информации ООО «ИСТ.НЕТ» «Министерства Информации и Массовых Коммуникаций ДНР» від 06.07.2014 року; ряд документів щодо: переписки ТОВ «ІСТ.НЕТ» із псевдоорганами «ДНР» про припинення трансляції українських та україномовних телеканалів із подальшим забезпеченням трансляції заборонених в Україні телеканалів «ДНР» та рф; фінансово-господарської діяльності ТОВ «ІСТ.НЕТ» на окупованій території, прихованої від українських органів, в тому числі прихованих прибутків, які у подальшому, легалізувались в Україні; матеріально-технічного забезпечення діяльності товариства; зображень посвідчень представників псевдорганів «ДНР» - старшого лейтенанта «МГБ ДНР» ОСОБА_26 , старшого офіцера відділу по інформаційно-пропагандистській роботі «МО ДНР» ОСОБА_27 , з якими, найймовірніше, учасниками організованої групи велись переговори щодо діяльності ТОВ «ІСТ.НЕТ» на окупованій території та інші відомості протиправної діяльності; протоколом огляду від 11.05.2023 року інформації, що міститься у ноутбуці марки «LENOVO YOGA 730-151KB», с\н НОМЕР_7 (який був вилучений у ході обшуку місця проживання ОСОБА_4 за адресою: АДРЕСА_10 ), якою також підтверджується протиправна діяльність ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , зокрема, виявлені фінансово-господарські документи ТОВ «ІСТ.НЕТ» на окупованій території, відомості про рух коштів, які в подальшому легалізовувались учасниками організованої групи, документація необхідних технічних змін щодо переходу на російську платіжну систему, переписка ОСОБА_4 , інших учасників та невстановлених працівників щодо поточної діяльності ТОВ «ІСТ.НЕТ» на окупованій території, виписки руху коштів ТОВ «ІСТ.НЕТ» у «Центральному Республиканскому Банку Донецкой Народной Республики», які підтверджують фінансування терористичної організації «ДНР» внаслідок сплати ТОВ «ІСТ.НЕТ» податків, зборів, інших необхідних платежів, а також інша значима інформація щодо обставин вчинення кримінальних правопорушень; висновком експерта ІСТЕ СБУ від 09.05.2023 року № 205/2, про те, що за результатами проведеної комп`ютерно-технічної експертизи в пам`яті IPTV-приставки «MX Q PRO», МАС: С44ЕАС07ЕС0А (яка була вилучена у ході обшуку квартири за адресою: АДРЕСА_9 , яка на праві приватної власності належить ОСОБА_5 (за місцем реєстрації ТОВ «ІСТ.НЕТ»), встановлене програмне забезпечення (застосунок) «IPTV» налаштований для трансляції телеканалів, у тому числі «Россия 24», «НТВ», «Оплот», «Оплот 2», «Новороссия», «Первый канал», «Россия 1», «Звезда», «REN-TV»; виписками руху коштів щодо рахунків ОСОБА_4 , його близьких родичів, ОСОБА_5 у відповідних банківських установах, якими підтверджуються факти незаконної легалізації коштів; іншими матеріалами кримінального провадження.
На цьому етапі кримінального провадження до встановлення судом істини у ньому, сукупність зазначених матеріалів є достатньою для висновку про обґрунтованість підозр ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 та ОСОБА_7 у вчиненні інкримінованих злочинів та відповідає критеріям, сформованим в практиці Європейського суду з прав людини, зокрема, позиції у справі «Нечипорук і Йонкало проти України» від 21.04.2011 року, якою відзначено, що термін «обґрунтована підозра» означає, що існують факти або інформація, які можуть переконати об`єктивного спостерігача в тому, що особа, про яку йдеться, могла вчинити правопорушення; а також позиції у справі «Фокс, Кемпбелл і Гартлі проти Сполученого Королівства» від 30.08.1990, якою відзначено, що вимога розумної підозри передбачає наявність доказів, які об`єктивно зв`язують підозрюваного з певним злочином і вони не повинні бути достатніми, щоб забезпечити засудження, але мають бути достатніми, щоб виправдати подальше розслідування або висунення звинувачення.
Зокрема, у справі «Мюррей проти Сполученого Королівства» від 23.10.1994 суд зазначив, що факти, які є причиною виникнення підозри не повинні бути такими ж переконливими, як і ті, що є необхідними для обґрунтування вироку чи просто висунення обвинувачення, черга якого надходить на наступній стадії процесу кримінального розслідування.
Наразі, у кримінальному провадженні виконуються слідчі (розшукові) дії та процесуальні заходи, спрямовані на всебічне та повне дослідження обставин вчинення ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 та ОСОБА_7 зазначених кримінальних правопорушень, виявлення обставин, що пом`якшують чи обтяжують покарання, а також, встановлення та притягнення до кримінальної відповідальності інших осіб, причетних до вчинення даних злочинів.
П`ятимісячний строк досудового розслідування закінчується 22.07.2023 року, однак, завершити досудове розслідування до вказаного строку з об`єктивних причин не представляється за можливе, оскільки проведення та завершення нижчезазначених процесуальних дій потребує додаткового часу тому, що на даний час у рамках кримінального провадження, яке є особливо складним, необхідно виконати значний обсяг слідчих (розшукових) дій та процесуальних дій, без яких неможливо завершити досудове розслідування, скласти обвинувальний акт та скерувати його до суду, зокрема: у зв`язку із переховуванням від органу досудового розслідування та ухиленням від кримінальної відповідальності підозрюваних ОСОБА_5 , ОСОБА_6 та ОСОБА_7 , на підставі відповідних доручень слідчого та постанов про оголошення розшуку вказаних підозрюваних, на даний час, оперативним підрозділом ДКІБ СБУ здійснюються відповідні слідчі (розшукові) дії та оперативно-розшукові заходи, у тому числі, спрямовані на встановлення інших осіб, які можуть бути причетними до вчинення зазначених кримінальних правопорушень, у разі встановлення та затримання вказаних підозрюваних, виникне необхідність у проведенні ряду додаткових слідчих (розшукових) дій за їх участі, зокрема, повідомлень про підозру, проведення допитів, обрання міри запобіжних заходів та інше; розглянути у Дніпровському районному суді м. Києва клопотання про обрання міри запобіжних заходів стосовно підозрюваних ОСОБА_5 та ОСОБА_7 ; розглянути у Дніпровському районному суді м. Києва трьох клопотань про накладення арештів на майно підозрюваних ОСОБА_6 , ОСОБА_7 та ОСОБА_5 ; отримати висновок оціночно-будівельної експертизи, проведення якої, 15.05.2023 року доручено експертам Українського науково-дослідного інституту спеціальної техніки та судових експертиз СБ України (орієнтовний строк виконання понад 3 місяці); за результатами оціночно-будівельної експертизи, з метою належної кваліфікації діянь підозрюваних, доповнити (змінити) їм повідомлення про підозру в частині легалізації коштів, тобто, за ознаками вчинення кримінального правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 209 КК України; за результатами проведення вказаних вище слідчих та інших процесуальних дій після отримання всіх відповідей та матеріалів, провести слідчі (розшукові) заходи, направлені на встановлення інших осіб, причетних до вчинення вказаного кримінального правопорушення (орієнтовний строк виконання - протягом усього часу досудового розслідування, але не менше 4-х місяців); провести слідчі (розшукові) та інші процесуальні дії, направлені на отримання додаткових матеріалів, які підтверджують чи спростовують факти вчинення кримінальних правопорушень підозрюваними ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 та іншими невстановленими на даний час особами, з урахуванням результатів проведених вищевказаних слідчих та процесуальних дій (орієнтовний строк виконання - протягом усього часу досудового розслідування, але не менше 4-х місяців); виконати вимоги ст. ст. 290-293 КПК України.
Ці дії не могли бути здійснені чи завершені раніше з об`єктивних причин, а саме, через надзвичайно складну ескалаційну ситуацію в Україні - війну російської федерації проти України, особливості документування злочинної діяльності зазначеної організованої групи осіб та поетапного здобуття доказів в рамках проведених вищеописаних експертиз, за результатами опрацювання інформації, що знаходиться у вилучених предметах та документах, що належать ОСОБА_4 та ОСОБА_5 , яка підтверджує протиправну діяльність підозрюваних.
Зазначене кримінальне провадження потребує проведення ретельного досудового розслідування, а також, необхідність проведення слідчих та процесуальних дій шляхом дотримання встановленого алгоритму та методики, які регламентують порядок їх виконання і забезпечують досягнення ефективного кінцевого результату. Винятково дотримання існуючих методик розслідування та поетапності виконання вищевказаних дій може надати слідчому, прокурору можливість оцінити кожний зібраний доказ з точки зору належності, допустимості, достовірності, а сукупність зібраних доказів - з точки зору достатності та взаємозв`язку для прийняття відповідного процесуального рішення. Необхідність і доцільність проведення кожної слідчої та процесуальної дії встановлюються слідчим, прокурором у кожному конкретному випадку з огляду на фактичні обставини кримінального провадження, доказову важливість обставин, які необхідно встановити, можливість перевірки цих обставин іншими способами тощо. Відповідно, поетапне отримання матеріалів від оперативного підрозділу та з інших органів, зумовлює відтермінування проведення інших слідчих та процесуальних дій на пізніший період, а їх передчасне проведення не буде сприяти ефективному розслідуванню та буде вказувати на зайвий формалізм.
Як вбачається з вищевикладеного, на цій стадії слідства є необхідність у здобутті відомостей, які мають істотне значення для оцінки всіх раніше здобутих доказів, зокрема, стосовно обставин вчинення у латентній формі вищевказаних злочинів, у складі організованої групи з чітким розподілом ролей, із залученням до вказаної протиправної діяльності численних осіб, у тому числі громадян російської федерації та інших осіб.
Слід врахувати також той факт, що злочини, передбачені ч. 1 ст. 258-3 та ч. 3 ст. 258-5 КК України, є суспільно небезпечними діяннями, які полягають у даному випадку у сприянні створенню або діяльності терористичної групи чи терористичної організації та їх фінансуванню, передбачений ч. 1 ст. 111-2 КК України, - у реалізації та підтримки рішень держави агресора, передачі інших активів представникам держави-агресора. Особливості способів вчинення таких злочинів полягають у тому, що вони застосовуються не як одинична дія, а у вигляді продуманої системи злочинної діяльності, яка здійснюється протягом тривалого періоду, для яких є характерна загальна особливість - навмисне виконання певних дій, у даному випадку - сприяння та фінансування діяльності терористичної організації «ДНР», реалізації та підтримки рішень держави агресора, а також прямий умисел. Спосіб приховування цих злочинів нерідко є складовим елементом злочинної діяльності, здійснюваної відповідно до єдиного задуму, оскільки, спосіб його приховування передбачається заздалегідь, а тому методика розслідування такої категорії проваджень вказує, що на це потрібно більше часу та зусиль, що у сукупності вказує на віднесення проваджень до категорії складних.
Результат проведення зазначених та інших слідчих і процесуальних дій має істотне значення у цьому кримінальному провадженні, є джерелом доказів, які можуть бути використані під час судового розгляду та у сукупності з іншими матеріалами кримінального провадження, можуть підтвердити або спростувати обставини, які досліджуються у кримінальному провадженні, що забезпечить повне та об`єктивне досудове розслідування, у зв`язку з чим, існує обґрунтована необхідність у їх проведенні.
З огляду на вищевказані обставини, є необхідність у виконанні органом досудового розслідування вимог Європейської конвенції з прав людини щодо обов`язку здійснення повного й ефективного розслідування, що викладені в справах «Конррада проти Італії» від 24.08.1998, «Кайя проти Туреччини» від 19.02.1988 року, «Епсі проти Туреччини» від 28.07.1998, «Рамсагаї і інші проти Нідерландів» від 15.05.2017 року, а також інших їм подібних.
Орган досудового розслідування вважає за необхідне врахувати ті обставини, що кримінальні правопорушення, які досліджуються у цьому провадженні, мають надзвичайно високий ступінь суспільної небезпеки, присутність якої, незважаючи на презумпцію невинуватості, переважає принцип поваги до особистої свободи підозрюваних, у зв`язку з чим, існує доцільність забезпечити високі стандарти охорони загальносуспільних прав та інтересів, порушення яких може вкрай негативно вплинути на суспільство у цілому.
З метою забезпечення у повному обсязі вимог КПК України, враховуючи особливу складність цього кримінального провадження та наявність факту вчинення зазначених злочинів організованою групою осіб у латентній формі та з чіткими правилами конспірації їх організації, як підозрюваними, так й іншими особами, а також, необхідність проведення значної кількості слідчих та процесуальних дій, - на основі такої мотивації необхідно постановити ухвалу про продовження строку досудового розслідування до дев`яти місяців, для забезпечення повного та об`єктивного здійснення та завершення досудового розслідування.
У судовому засіданні слідчий клопотання підтримав з підстав у ньому наведених та просив продовжити строк досудового розслідування у вищевказаному кримінальному провадженні до дев`яти місяців.
Захисник ОСОБА_8 зазначив, що дійсно, для проведення досудового розслідування у даному кримінальному провадженні, а саме ряд слідчих (розшукових) дій, необхідний тривалий час, тому щодо задоволення клопотання не заперечував.
Захисники ОСОБА_9 , ОСОБА_10 та підозрюваний ОСОБА_4 зазначили, що позиція сторони захисту узгоджена і також не заперечували щодо задоволення клопотання
Слідчий суддя, заслухавши думки учасників кримінального провадження, дослідивши надані матеріали, дійшов такого висновку.
Відповідно до частини першої статті 28 КПК, під час кримінального провадження кожна процесуальна дія або процесуальне рішення повинні бути виконані або прийняті в розумні строки.
Згідно із п. 4 ч. 3 ст. 219 КПК, з дня повідомлення особі про підозру досудове розслідування повинно бути закінчене протягом двох місяців з дня повідомлення особі про підозру у вчиненні злочину.
Частина четверта статті 219 КПК передбачає, що строк досудового розслідування може бути продовжений у порядку, передбаченому параграфом 4 глави 24 цього Кодексу. При цьому загальний строк досудового розслідування не може перевищувати дванадцять місяців із дня повідомлення особі про підозру у вчиненні тяжкого або особливо тяжкого злочину.
У свою чергу, згідно із частиною першою статті 295-1 КПК, у випадках, передбачених статтею 294 цього Кодексу, продовження строку досудового розслідування здійснюється на підставі ухвали слідчого судді, постановленої за відповідним клопотанням прокурора або слідчого.
Відповідно до п. 2 ч. 3 ст. 294 КПК України, якщо з дня повідомлення особі про підозру у вчиненні злочину досудове розслідування (досудове слідство) неможливо закінчити у строк, зазначений у пункті 4 частини третьої статті 219 цього Кодексу, такий строк може бути продовжений в межах строків, встановлених пунктами 2 та 3 частини четвертої статті 219 цього Кодексу : до дванадцяти місяців - слідчим суддею за клопотанням слідчого, погодженим із Генеральним прокурором чи його заступниками.
Із клопотання вбачається, що продовження строку досудового розслідування є необхідним для виконання значного обсягу слідчих (розшукових) та процесуальних дій, без яких неможливо завершити досудове розслідування, скласти обвинувальний акт та направити його до суду, зокрема: у зв`язку із переховуванням від органу досудового розслідування та ухиленням від кримінальної відповідальності підозрюваних ОСОБА_5 , ОСОБА_6 та ОСОБА_7 , на підставі відповідних доручень слідчого та постанов про оголошення розшуку вказаних підозрюваних, на даний час, оперативним підрозділом ДКІБ СБУ здійснюються відповідні слідчі (розшукові) дії та оперативно-розшукові заходи, у тому числі, спрямовані на встановлення інших осіб, які можуть бути причетними до вчинення зазначених кримінальних правопорушень, а в разі встановлення та затримання вказаних підозрюваних, виникне необхідність у проведенні ряду додаткових слідчих (розшукових) дій за їх участі, зокрема, повідомлень про підозру, проведення допитів, обрання міри запобіжних заходів та інше; розглянути у Дніпровському районному суді м. Києва клопотання про обрання міри запобіжних заходів стосовно підозрюваних ОСОБА_5 та ОСОБА_7 ; розглянути у Дніпровському районному суді м. Києва трьох клопотань про накладення арештів на майно підозрюваних ОСОБА_6 , ОСОБА_7 та ОСОБА_5 ; отримати висновок оціночно-будівельної експертизи, проведення якої, 15.05.2023 року доручено експертам Українського науково-дослідного інституту спеціальної техніки та судових експертиз СБ України (орієнтовний строк виконання понад 3 місяці); за результатами оціночно-будівельної експертизи, з метою належної кваліфікації діянь підозрюваних, доповнити (змінити) їм повідомлення про підозру в частині легалізації коштів, тобто, за ознаками вчинення кримінального правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 209 КК України; за результатами проведення вказаних вище слідчих та інших процесуальних дій після отримання всіх відповідей та матеріалів, провести слідчі (розшукові) заходи, направлені на встановлення інших осіб, причетних до вчинення вказаного кримінального правопорушення (орієнтовний строк виконання - протягом усього часу досудового розслідування, але не менше 4-х місяців); провести слідчі (розшукові) та інші процесуальні дії, направлені на отримання додаткових матеріалів, які підтверджують чи спростовують факти вчинення кримінальних правопорушень підозрюваними ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 та іншими невстановленими на даний час особами, з урахуванням результатів проведених вищевказаних слідчих та процесуальних дій (орієнтовний строк виконання - протягом усього часу досудового розслідування, але не менше 4-х місяців); виконати вимоги ст. ст. 290-293 КПК України.
22 лютого 2023 року ОСОБА_4 повідомлено про підозру у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 258-3 КК України.
06 червня 2023 року ОСОБА_4 повідомлено про підозру та зміну раніше повідомленої підозри у вчиненні кримінальних правопорушень, передбачених ч. 3 ст. 28 ч. 1 ст. 258-3, ч. 3 ст. 258-5, ч. 3 ст. 28 ч. 1 ст. 111-2, ч. 3 ст. 209 КК України.
06 червня 2023 року ОСОБА_6 повідомлено про підозру у вчиненні кримінальних правопорушень, передбачених ч. 3 ст. 28 ч. 1 ст. 258-3, ч. 3 ст. 258-5, ч. 3 ст. 28 ч. 1 ст. 111-2, ч. 3 ст. 209 КК України.
15 червня 2023 року постановою т.в.о. заступника начальника 1 відділу слідчого управління Головного управління СБ України в АР Крим ОСОБА_3 ОСОБА_6 оголошено в розшук.
13 червня 2023 року ОСОБА_5 повідомлено про підозру у вчиненні кримінальних правопорушень, передбачених ч. 3 ст. 28 ч. 1 ст. 258-3, ч. 3 ст. 258-5, ч. 3 ст. 28 ч. 1 ст. 111-2, ч. 3 ст. 209 КК України.
19 червня 2023 року постановою т.в.о. заступника начальника 1 відділу слідчого управління Головного управління СБ України в АР Крим ОСОБА_3 ОСОБА_5 оголошено в розшук.
15 червня 2023 року ОСОБА_7 повідомлено про підозру у вчиненні кримінальних правопорушень, передбачених ч. 3 ст. 28 ч. 1 ст. 258-3, ч. 3 ст. 258-5, ч. 3 ст. 28 ч. 1 ст. 111-2, ч. 3 ст. 209 КК України.
19 червня 2023 року постановою т.в.о. заступника начальника 1 відділу слідчого управління Головного управління СБ України в АР Крим ОСОБА_3 ОСОБА_7 оголошено в розшук.
13 квітня 2023 року ухвалою Шевченківського районного суду м. Києва строк досудового розслідування продовжено до 5-ти місяців, тобто до 22.07.2023 року.
У клопотанні та у судовому засіданні слідчий навів достатні доводи на обґрунтування неможливості завершити досудове розслідування у більш стислі строки, оскільки в кримінальному провадженні необхідно провести значну кількість процесуальних дій, які за своїм характером та складністю відрізняються різною тривалістю їх проведення.
Отримання таких даних є важливим для кримінального провадження, оскільки спрямоване на підтвердження чи спростування винуватості підозрюваних у вчиненні кримінального правопорушення.
Враховуючи конкретні обставини справи, наявність обставин, які перешкоджали завершити досудове розслідування у більш стислі строки, особливу складність цього провадження, з огляду на специфіку доказування у такому провадженні, необхідність завершення процесуальних дій, наведених у клопотанні, а також те, що строк досудового розслідування кримінального провадження № 42022000000001326 закінчується, а провести вищевказані процесуальні дії у передбачений законом строк не надається за можливе з об`єктивних причин, слідчий суддя приходить до висновку про обґрунтованість клопотання слідчого, необхідність його задоволення та продовження строку досудового розслідування до дев`яти місяців. Такий строк дозволить провести вказані у клопотанні процесуальні дії, а також не порушує права підозрюваних, зокрема на проведення досудового розслідування у розумні строки.
На підставі викладеного та керуючись ст. ст. 219, 294, 295-1, 309 КПК України, слідчий суддя,
П О С Т А Н О В И В:
Клопотання старшого слідчого в ОВС 1 відділу слідчого управління Головного управління СБ України в АР Крим ОСОБА_3 про продовження строку досудового розслідування у кримінальному провадженні, внесеному до Єдиного реєстру досудових розслідувань за № 42022000000001326 від 27.09.2022 року, за підозрою ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 у вчиненні кримінальних правопорушень, передбачених ч. 3 ст. 28 ч. 1 ст. 258-3, ч. 3 ст. 258-5, ч. 3 ст. 28 ч. 1 ст. 111-2, ч. 3 ст. 209 КК України, та за фактом вчинення кримінального правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 436-2 КК України - задовольнити.
Продовжити строк досудового розслідування у кримінальному провадженні, внесеному до Єдиного реєстру досудових розслідувань за № 42022000000001326 від 27.09.2022 року, за підозрою ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 у вчиненні кримінальних правопорушень, передбачених ч. 3 ст. 28 ч. 1 ст. 258-3, ч. 3 ст. 258-5, ч. 3 ст. 28 ч. 1 ст. 111-2, ч. 3 ст. 209 КК України, та за фактом вчинення кримінального правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 436-2 КК України, до дев`яти місяців, тобто до 22.11.2023 року.
Контроль за виконанням ухвали покласти на слідчого та прокурора у кримінальному провадженні.
Ухвала оскарженню не підлягає.
Слідчий суддя
Суд | Дніпровський районний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 18.07.2023 |
Оприлюднено | 24.07.2023 |
Номер документу | 112336267 |
Судочинство | Кримінальне |
Категорія | Провадження за поданням правоохоронних органів, за клопотанням слідчого, прокурора та інших осіб про продовження строку досудового розслідування |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні