Рішення
від 04.07.2023 по справі 420/9576/23
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/9576/23

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

04 липня 2023 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Попова В.Ф., розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Проект Пакс до Управління Державної казначейської служби у м. Одесі Одеської області про визнання протиправною бездіяльність щодо незадоволення вимог про закриття рахунку,

встановив:

ТОВ Проект Пакс звернулося до суду із позовною заявою, у якій просить:

- визнати протиправною бездіяльність Управління Державної казначейської служби у м. Одесі Одеської області щодо відмови у задоволенні заяв Товариства з обмеженою відповідальністю Проект Пакс, викладених у заявах №1-1122 від 30.11.2022р., №1-0113 від 13.01.2023р. та зобов`язати закрити небюджетний рахунок в Управлінні Державної казначейської служби України у м. Одесі Одеської області, UA378201720355329590000711697, який був раніше відкритий згідно Договору про здійснення розрахунково-касового обслуговування №52-22 від 15 листопада 2022 року, та перевести з рахунку НОМЕР_1 , що закривається, залишки коштів на інший рахунок Товариства з обмеженою відповідальністю Проект Пакс, а саме НОМЕР_2 .

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що Управління Державної казначейської служби в м. Одесі протиправно відмовило у закритті небюджетного рахунку НОМЕР_3 , який був відкритий згідно з договором про здійснення розрахунково-касового обслуговування №52-22 від 15 листопада 2022 року та протиправно не переведено залишки коштів на інший рахунок. Позивач вбачає у цьому порушення відповідачем Порядку відкриття та закриття рахунків у національній валюті в органах Державної казначейської служби України. Позовні вимоги просить задовольнити.

У відзиві відповідач зазначив, що позовні вимоги не визнає та у задоволенні позову просить відмовити, оскільки це суперечить пункту 19-1 Порядку виконання повноважень Державною казначейською службою в особовому режимі, в умовах воєнного стану, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 09 червня 2021 року №590. Також відповідач вказує на недотримання товариством вимог щодо закриття рахунку, а саме відсутність вимоги про закриття рахунку, відсутність коштів на рахунку через їх зарахування за фактично поставлені товари, виконані роботи та надані послуги. За відсутності правового обґрунтування позивачем підстав перерахування коштів на інший рахунок у комерційному банку, у задоволенні заяв було відмовлено. Відповідач вважає, що позивач всупереч приписам законодавства намагається перевести кошти з небюджетного рахунку на рахунок у комерційному банку з метою їх використання не за призначенням.

Ухвалою суду від 05.05.2023 року у справі відкрито спрощене провадження, розгляд призначено без повідомлення сторін.

Дослідивши матеріали справи, суд встановив такі обставини.

15.11.2022 року між позивачем та відповідачем укладено договір про здійснення розрахунково-касового обслуговування №52-22.

Предметом договору є відкриття небюджетного рахунку та здійснення його розрахунково-касового обслуговування.

За умовами договору клієнт має право розпоряджатися грошовими коштами, що обліковуються на його рахунках, відповідно до законодавства (п.2.2.1. Договору).

Договір набрав чинності з моменту підписання і діяв до 31.12.2022 року (п. 6.1. Договору).

Договір уважається пролонгованим на кожний наступний календарний рік, якщо сторони не заявлять про намір його розірвати за 30 календарних днів до закінчення поточного календарного року (п.6.2. Договору).

16.11.2022р. позивачем подано заяву про відкриття небюджетного рахунку.

16.11.2022р. відкрито небюджетний рахунок НОМЕР_3 в Управлінні Державної казначейської служби України у м. Одесі Одеської області.

30.11.2022р. ТОВ Проект Пакс звернулось до Управління Державної казначейської служби України у м. Одесі Одеської області із заявою про розірвання договору про здійснення розрахунково-касового обслуговування №52-22 та перерахування залишків коштів згідно з реквізитами на р/р НОМЕР_2 у ПуАТ «КБ «АКОРДБАНК».

11.01.2023р. відповідач листом надав відповідь на подану заяву, у якому повідомлено про відсутність підстав для закриття рахунку та переведення коштів, а також розірвання договору, відповідно до п. 19-1 Порядку виконання повноважень Державною казначейською службою в особовому режимі, в умовах воєнного стану, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 09 червня 2021 року №590. Мотивуючи таке рішення, казначейська служба зазначила, що укладаючи договір товариство надало згоду на використання коштів з цього рахунку виключно на сплату податків та зборів до бюджетів усіх рівнів та єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, інше використання коштів на цьому рахунку законодавством не передбачено.

13.01.2023р. ТОВ Проект Пакс звернулось до Управління Державної казначейської служби України у м. Одесі Одеської області із заявою №1-0113 про закриття небюджетного рахунку в Управлінні Державної казначейської служби України у м. Одесі Одеської області, UA378201720355329590000711697, який був раніше відкритий згідно Договору про здійснення розрахунково-касового обслуговування №52-22 від 15 листопада 2022 року, з одночасним перерахуванням наявних на рахунку, що закривається, залишків коштів на інший рахунок товариства з обмеженою відповідальністю Проект Пакс, а саме: НОМЕР_1 , згідно оформленої платіжної інструкції № 1 від 13.01.2023 та розірвання Договору про здійснення розрахунково-касового обслуговування № 52-22 від 15 листопада 2022 року.

До заяви додано оригінал заяви про закриття рахунків у двох примірниках та платіжна конструкція №1 від 13.01.2023 на суму 290855,57 грн за призначенням - переведення власних коштів, у зв`язку із закриттям рахунку.

24.02.2023р. листом №02-05-23-06/406 повідомлено про неможливість задоволення поданої товариством заяви та повернення платіжної конструкції без виконання. Позиція мотивована відсутністю підстав для переведення коштів з небюджетного рахунку на власний рахунок у банку, а також неможливістю закриття небюджетного рахунку за наявності на ньому не витрачених за призначенням коштів.

Позивач вважає, що відповідач протиправно відмовив у задоволенні його заяв, щ призвело до порушення майнових прав позивача.

Вивчивши позиції сторін, оцінивши надані ними докази на підтвердження позовних вимог та заперечень проти них, враховуючи приписи діючого законодавства суд приходить до наступних висновків.

Взаємовідносини між органами Державної казначейської служби України (далі - Казначейство) і розпорядниками бюджетних коштів та одержувачами бюджетних коштів, відокремленими структурними підрозділами розпорядників бюджетних коштів, підприємствами, установами, організаціями і фізичними особами - підприємцями (далі - клієнти), а також органами, що контролюють справляння надходжень бюджету, та органами місцевого самоврядування в процесі відкриття (закриття) рахунків регламентовані Порядком відкриття та закриття рахунків у національній валюті в органах Державної казначейської служби України, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України 22.06.2012 № 758 (далі Порядок).

За визначенням згідно із Порядком небюджетні рахунки це рахунки, які відкриваються органами Казначейства у випадках, передбачених законодавчими та іншими нормативно-правовими актами, розпорядникам бюджетних коштів та одержувачам бюджетних коштів, відокремленим структурним підрозділам розпорядників бюджетних коштів, підприємствам, установам, організаціям та фізичним особам - підприємцям за операціями, що не належать до операцій з виконання бюджетів. До небюджетних рахунків відносяться депозитні рахунки, рахунки для зарахування коштів єдиного соціального внеску, які підлягають розподілу за видами загальнообов`язкового державного соціального страхування, рахунки фондів загальнообов`язкового державного соціального і пенсійного страхування, єдиний рахунок, рахунки для операцій з коштами від приватизації майна, коштами фінансового резерву та інші рахунки клієнтів за операціями, що не належать до операцій з виконання бюджетів.

Відкриття небюджетних рахунків регламентоване розділом V Порядку, а закриття розділом VIII.

Так, відповідно до п. 8.6 небюджетні рахунки підприємств, установ, організацій та фізичних осіб - підприємців закриваються на підставі заяви про закриття рахунка клієнта за підписом керівника та головного бухгалтера або інших посадових осіб, яким відповідно до затвердженої в установленому порядку картки із зразками підписів та відбитка печатки надано право першого та другого підписів, та документів, визначених у пункті 8.4 цього розділу.

У разі наявності на рахунку, що закривається, залишків коштів орган Казначейства на підставі платіжної інструкції клієнта перераховує такі залишки на інший рахунок клієнта або рахунок, відкритий правонаступником, якщо інше не передбачено бюджетним законодавством (п. 8.4 Порядку).

З аналізу пунктів 8.6 та 8.4 Порядку суд робить висновок, що небюджений рахунок підлягає закриттю у разі звернення клієнта із відповідною заявою та документами, а кошти, які наявні на такому рахунку на підставі платіжної інструкції клієнта перераховуються органом Казначейства на інший рахунок клієнта.

При цьому, враховуючи, що пункт 8.6 Порядку, який стосується закриття небюджетних рахунків, відсилає до п. 8.4 в частині подання документів для його закриття, суд відхиляє позицію відповідача щодо неможливості застосування п. 8.4 у зв`язку із регулюванням цією нормою саме бюджетних рахунків.

Відмова Управління державної казначейської служби України у м. Одесі в закритті рахунку та переведені коштів була обґрунтована пунктом 19-1 Порядку виконання повноважень Державною казначейською службою в особовому режимі, в умовах воєнного стану, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 09 червня 2021 року №590 (далі Порядок №590).

Так, відповідно до наведеної вище норми, казначейство та органи Казначейства можуть здійснювати платежі за дорученнями клієнтів за видатками загального та спеціального фондів державного і місцевих бюджетів на оплату за фактично поставлені товари, виконані роботи та надані послуги шляхом спрямування бюджетних коштів постачальникам товарів, виконавцям робіт і надавачам послуг на окремі небюджетні рахунки у разі відкриття таких рахунків на їх ім`я в Казначействі та органах Казначейства у встановленому законодавством порядку з подальшим використанням зазначених коштів постачальниками товарів, виконавцями робіт і надавачами послуг виключно з таких рахунків на сплату податків та зборів до бюджетів усіх рівнів та єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування.

Застосовуючи положення пункту 19-1 Порядку №590 відповідач зазначив, що використання коштів з небюджетних рахунків можливе виключно на сплату податків та зборів до бюджетів усіх рівнів та єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування.

Аналізуючи зміст пункту 19-1 Порядку №590 суд зазначає, що відповідач помилково застосував положення цієї норми, оскільки вона стосується саме використання коштів в процесі провадження господарської діяльності, у цьому ж спорі, мова йде про закриття небюджетного рахунку, а застережень щодо заборони перерахунку коштів клієнта з одного рахунку на інший у зв`язку із закриттям небюджетного рахунку положення Порядку №590 не містять.

Інші обґрунтування відповідача щодо правомірності відмови у задоволенні заяв позивача є безпідставними, оскільки ані Порядком №758, а ні Порядком №590 не встановлено заборон або обмежень щодо закриття небюджетних рахунків та перерахунку залишку коштів клієнта на таких рахунках на рахунок клієнта у банківській установі.

В свою чергу, позивачем дотримано порядок звернення за закриттям небюджетного рахунку, який передбачений Порядком №758.

Суд повністю погоджується із позицією позивача з приводу того, що залишок коштів на небюджетному рахунку є майном товариства, яке набуте за результатами провадження господарської діяльності, а відтак позивач має право ним користуватись та розпоряджатись, що також було передбачено договором №55-22 від 15.11.2022 року про здійснення розрахунково-касового обслуговування (п.2.2.1).

Враховуючи наведене, позовні вимоги є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

Сума сплаченого судового збору підлягає розподілу на підставі ст. 139 КАС України.

Керуючись ст. 242- 246 КАС України, суд

вирішив:

Позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю Проект Пакс задовольнити повністю.

Визнати протиправною бездіяльність Управління Державної казначейської служби у м. Одесі Одеської області щодо закриття небюджетного рахунка НОМЕР_3 , відкритого згідно з договором про здійснення розрахунково-касового обслуговування №52-22 від 15 листопада 2022 року, за заявами Товариства з обмеженою відповідальністю Проект Пакс від 30.11.2022 р. №1-1122 та від 13.01.2023 р. №1-0113, та переведення з цього рахунку залишку коштів на рахунок Товариства з обмеженою відповідальністю Проект Пакс НОМЕР_2 .

Зобов`язати Управління Державної казначейської служби у м. Одесі Одеської області закрити небюджетний рахунок НОМЕР_3 , відкритого згідно з договором про здійснення розрахунково-касового обслуговування №52-22 від 15 листопада 2022 року, за заявами Товариства з обмеженою відповідальністю Проект Пакс від 30.11.2022 р. №1-1122 та від 13.01.2023 р. №1-0113, та перевести з цього рахунку залишок коштів на рахунок Товариства з обмеженою відповідальністю Проект Пакс НОМЕР_2 .

Стягнути з Управління Державної казначейської служби у м. Одесі Одеської області (код ЄДРПОУ 38016923, 65009, м. Одеса, вул. Черняховського, 6) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Проект Пакс (код ЄДРПОУ 41545581, 65101, м. Одеса, вул. Космонавта Комарова, 10, оф. 515) судовий збір у сумі 2684,00 грн.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.

Суддя Попов В.Ф.

Дата ухвалення рішення04.07.2023
Оприлюднено24.07.2023
Номер документу112348474
СудочинствоАдміністративне
Сутьзакриття рахунку

Судовий реєстр по справі —420/9576/23

Ухвала від 31.01.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стрелець Т.Г.

Ухвала від 25.12.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стрелець Т.Г.

Постанова від 10.11.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Бойко А.В.

Ухвала від 04.09.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Бойко А.В.

Ухвала від 04.09.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Бойко А.В.

Рішення від 04.07.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Попов В.Ф.

Ухвала від 05.05.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Попов В.Ф.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні