Ухвала
від 19.07.2023 по справі 820/12088/15
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710

УХВАЛА

про заміну неналежної сторони

19 липня 2023 року № 820/12088/15

Харківський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Мороко А.С.,

за участю секретаря судового засідання - Домніч О.В.,

представник позивача - Боба Я.О.;

розглянувши в порядку спрощеного провадження у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду у м. Харкові клопотання представника позивача та відповідача щодо заміни відповідачів Основ`янської ОДПІ м.Харкова ГУ ДФС у Харківській області та Спеціалізованої державної податкової інспекції з обслуговування великих платників податків у м.Харкові на їх правонаступників по адміністративній справі №820/12088/15 за позовом Приватного акціонерного товариства "Національна енергетична компанія "Укренерго"( код ЄДРПОУ 00100227) до Офісу великих платників податків Державної фіскальної служби( 04119, м.Київ, вул.Дегтярівська,11 г, код ЄДРПОУ: 39440986) в особі відокремленого підрозділу Харківського Управління офісу великих платників податків ДФС ( код ЄДРПОУ: 40980123, 61052, м.Харків, вул.Благовіщенська буд.30), Головного управління Державної казначейської служби України у Харківській області, Основ`янської об`єднаної державної податкової інспекції м.Харкова Головного управління ДФС у Харківській області про визнання протиправною бездіяльності та стягнення суми, -

В С Т А Н О В И В:

Приватне акціонерне товариство "Національна енергетична компанія "Укренерго", звернулось до Харківського окружного адміністративного суду з позовом до Спеціалізованої державної податкової інспекції з обслуговування великих платників у м. Харкові, Головного управління Державної казначейської служби України у Харківській області, в якому просить суд, з урахуванням уточнених позовних вимог:

- визнати протиправною бездіяльність Спеціалізованої державної податкової інспекції з обслуговування великих платників у м. Харкові Міжрегіонального головного управління ДФС щодо невжиття передбачених статтею 43 Податкового кодексу України заходів, спрямованих на повернення Державному підприємству Національна енергетична компанія Укренерго надміру сплаченого податку на прибуток в розмірі 1169279,00 грн.;

- зобов`язати Основ`янську ОДПІ м. Харкова Головного управління Державної фіскальної служби у Харківській області подати до Головного управління державної казначейської служби України в Харківській області висновок про повернення надмірно сплаченого податку на прибуток в розмірі 1 169279,00 грн. з Державного бюджету України; стягнути з Державного бюджету України на користь Державного підприємства Національна енергетична компанія Укренерго (код ЄДРПОУ 00100227, п/р: 26008010066033, МФО банку: 322313, банк отримувача АТ Укрексімбанк, код ЄДРПОУ банку: 00032112), надміру сплачені грошові зобов`язання з податку на прибуток в розмірі 1169279,00 грн.

Постановою Верховного суду від 16.05.2023 замінено Державне підприємство "Національна енергетична компанія "Укренерго" на його правонаступника Приватне акціонерне товариство "Національна енергетична компанія "Укренерго".

Касаційну скаргу Спеціалізованої державної податкової інспекції з обслуговування великих платників податків у місті Харкові міжрегіонального ГУ ДФС - задоволено частково.

Постанову Харківського окружного адміністративного суду від 10.05.2016 та ухвалу Харківського апеляційного адміністративного суду від 29.11.2016 скасовано, справу направлено на новий розгляд до суду першої інстанції.

Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 06 червня 2023 року позовну заяву прийнято до розгляду.

Під час розгляду справи до суду надійшло клопотання представника позивача та представника відповідача щодо заміни неналежних відповідачів по справі Основ`янської ОДПІ м.Харкова ГУ ДФС у Харківській області на Головне управління ДПС у Харківській області, утвореного на правах відокремленого підрозділу Державної податкової служби України та відповідача Спеціалізовану державну податкову інспекцію з обслуговування великих платників податків у м.Харкові Міжрегіонального головного управління ДФС на Північне міжрегіональне управління ДПС по роботі з великими платниками податків.

Розглянувши зазначені клопотання, суд зазначає наступне.

Вирішуючи питання щодо заміни відповідача Основ`янську ОДПІ м.Харкова ГУ ДФС у Харківській області на Головне управління ДПС у Харківській області, утвореного на правах відокремленого підрозділу Державної податкової служби України, судом встановлено, що відповідно до вимог постанови КМУ «Деякі питання територіальних органів Державної фіскальної служби» від 04.12.2015 р. № 892 (додаток 1) було здійснено перейменування територіальних органів ГУ ДФС у Харківській області (6 інспекцій). Основ,янську ОДПІ м. Харкова ГУ ДФС у Харківській області перейменовано у Східну ОДПІ м. Харкова ГУ ДФС у Харківській області.

Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 28 березня 2018 року №296 Про реформування територіальних органів Державної фіскальної служби, реорганізовано та перейменовано деякі територіальні органи ДФС, а саме: Східну об`єднану державну податкову інспекцію м. Харкова ГУ ДФС у Харківській області реорганізовано шляхом приєднання як структурний підрозділ до Головного управління ДФС у Харківській області.

Так, постановою Кабінету Міністрів України від 19 червня 2019 року № 537 "Про утворення територіальних органів Державної податкової служби" утворено як юридичні особи публічного права територіальні органи Державної податкової служби за переліком згідно з додатком 1. Реорганізовано деякі територіальні органи Державної фіскальної служби шляхом їх приєднання до відповідних територіальних органів Державної податкової служби за переліком згідно з додатком 2.

Згідно Переліку територіальних органів Державної фіскальної служби, що реорганізуються, який є додатком до постанови Кабінету Міністрів України від 19 червня 2019 року № 537, реорганізовано, зокрема, Головне управління ДФС у Харківській області шляхом приєднання до Головного управління ДПС у Харківській області.

Постановою Кабінету Міністрів України "Деякі питання територіальних органів Державної податкової служби" від 30 вересня 2020 року № 893 вирішено ліквідувати, як юридичні особи публічного права, територіальні органи Державної податкової служби України за переліком згідно з додатком, до якого, у тому числі, включено Головне управління ДПС у Харківській області.

Пунктом 2 вказаної вище постанови КМУ № 893 встановлено, що територіальні органи Державної податкової служби, що ліквідуються відповідно до пункту 1 цієї постанови, продовжують здійснювати свої повноваження та функції до утворення Державною податковою службою територіальних органів згідно з абзацом четвертим пункту 3 цієї постанови та прийняття рішення про можливість забезпечення здійснення такими органами повноважень та функцій територіальних органів, що ліквідуються. Таке рішення приймається Державною податковою службою після здійснення заходів, пов`язаних із внесенням до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань даних про територіальні органи Державної податкової служби, що будуть утворені згідно з абзацом четвертим пункту 3 цієї постанови, як відокремлені підрозділи юридичної особи публічного права, затвердженням положень про них, структур, штатних розписів, кошторисів та заповненням 30 відсотків вакансій.

Згідно абз. 4 п. 2 постанови КМУ № 893, права та обов`язки територіальних органів ДПС України, що ліквідуються відповідно до п. 1 цієї постанови, переходять до ДПС України та її територіальним органам.

Так, наказом ДПС України "Про утворення територіальних органів Державної податкової служби" від 30.09.2020 року № 529 утворено як відокремлені підрозділи ДПС України територіальні органи за переліком згідно з додатком, до якого, зокрема, включено Головне управління ДПС у Харківській області.

Крім того, до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань внесено запис про створення Головного управління ДПС у Харківській області, як відокремленого підрозділу ДПС України (адреса: 61002, м. Харків, вул. Пушкінська, 46, код ЄДРПОУ ВП 43983495).

Наказом ДПС України від 12.11.2020 року № 643 затверджено Положення про Головне управління ДПС у Харківській області, пунктом 1 якого закріплено, що Головне управління ДПС у Харківській області (далі - ГУ ДПС) є територіальним органом, утвореним на правах відокремленого підрозділу Державної податкової служби України (далі - ДПС). ГУ ДПС забезпечує реалізацію повноважень ДПС на території Харківської області. ГУ ДПС є - правонаступником майна, прав та обов`язків Головного управління ДПС у Харківській області (ЄДРПОУ 43143704).

Наказом ДПС України від 24.12.2020 року № 755 розпочато з 01.01.2021 здійснення територіальними органами ДПС України, утвореними як її відокремлені підрозділи, повноважень і функцій територіальних органів ДПС України, що ліквідуються відповідно до п. 1 постанови Кабінету Міністрів України від 30 вересня 2020 року № 893.

Отже, правонаступником Основ`янської об`єднаної державної податкової інспекції м. Харкова Головного управління Державної фіскальної служби у Харківській області є Головне управління ДПС у Харківській області, що в свою чергу, правонаступником якого є Головне управління ДПС у Харківській області, утворене на правах відокремленого підрозділу ДПС України.

Щодо заміни відповідача Спеціалізовану державну податкову інспекцію з обслуговування великих платників у м.Харкові Міжрегіонального Головного управління Державної фіскальної служби на його правонаступника Північне міжрегіональне управління ДПС по роботі з великими платниками податків, суд зазначає наступне.

Як вбачається з матеріалів справи, ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 09.02.2017 замінено сторону виконавчого провадження, відкритого на підставі виконавчого листа №820/12088/15, а саме: боржника Спеціалізовану державну податкову інспекцію з обслуговування великих платників у м. Харкові його правонаступником Офісом великих платників податків Державної фіскальної служби (04119, м. Київ, вул. Дегтярівська, 11г, код ЄДРПОУ 39440986) в особі відокремленого підрозділу Харківського Управління офісу великих платників податків ДФС (код ЄДРПОУ 40980123, 61052, м. Харків, вул. Благовіщенська, буд.30).

16.05.2017р. припинено юридичну особу СДПІ у м. Харкові МГУ ДФС. Відповідно до постанови Кабінету міністрів України від 30 березня 2016 р. № 247 «Деякі питання територіальних органів Державної фіскальної служби» реорганізовано спеціалізовані державні податкові інспекції з обслуговування великих платників шляхом їх приєднання до Офісу великих платників податків Державної фіскальної служби.

Відповідно до постанови КМУ від 19.06.2019 № 537 «Про утворення територіальних органів Державної податкової служби» були утворені особи публічного права територіальні органи Державної податкової служби. Згідно до Додатку № 2 вказаної постанови, до переліку територіальних органів Державної фіскальної служби, що реорганізуються входить зокрема й Офіс великих платників ДФС та була створена нова юридична особа - Офіс великих платників податків ДПС.

Постановою Кабінету Міністрів України №893 від 30.09.2020 року «Деякі питання територіальних органів Державної податкової служби» ліквідовано як юридичні особи публічного права територіальні органи Державної податкової служби згідно визначеного Кабінетом Міністрів переліку. До переліку ліквідованих територіальних органів Державної податкової служби входить і Офіс великих платників податків Державної податкової служби.

В той же час, на базі ліквідованого Офісу великих платників податків Державної податкової служби та його територіальних управлінь утворено нові управління по роботі з великими платниками податків, зокрема й Північне Міжрегіональне управління Державної податкої служби по роботі з великими платниками податків, яке створено 30.09.2020 року , про що міститься відповідний запис в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.

Відповідно до ч.2 ст.211 Закону України «Про центральні органи виконавчої влади» територіальні органи центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну митну політику, та центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, визначені частиною першою цієї статті, утворюються без статусу юридичної особи та є органами державної влади, можуть мати окремий баланс, рахунки в органах, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів, печатку та бланк зі своїм найменуванням та із зображенням Державного Герба України.

Відповідно до п.7 Положення про Державну податкову службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 6 березня 2019 року №227, ДПС здійснює повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку її територіальні органи ДПС та її територіальні органи є контролюючими органами (податковими органами, органами стягнення).

Відповідно до п.1 Положення про Північне Міжрегіональне управління Державної податкової служби по роботі з великими платниками податків, затвердженого наказом Державної податкової служби України від 12.11.2020 року №643, Північне міжрегіональне управління ДПС по роботі з великими платниками податків (далі - Міжрегіональне управління, МУ ДПС) є територіальним органом, утвореним на правах відокремленого підрозділу Державної податкової служби України .

Міжрегіональне управління забезпечує реалізацію повноважень ДПС у взаємовідносинах з великими та іншими платниками, які перебувають на обліку в цьому управлінні, і здійснює їх податкове супроводження.

Міжрегіональне управління є правонаступником майна, прав та обов`язків Офісу великих платників податків ДПС у відповідних сферах діяльності, який є правонаступником всіх прав та обов`язків Офісу ВПП ДФС, який, в свою чергу, є правонаступником СДПІ у м. Харкові.

Таким чином, Північне Міжрегіональне управління ДПС по роботі з великими платниками податків почало діяльність, як орган виконавчої влади, та є правонаступником СДПІ у м. Харкові МГУ ДФС.

Відповідно до ст. 52 КАСУ у разі вибуття або заміни сторони чи третьої особи у відносинах, щодо яких виник спір, суд допускає на будь-якій стадії судового процесу заміну відповідної сторони чи третьої особи її правонаступником.

Пунктом 9 частини першої статті 4 КАС України, встановлено, що відповідач - суб`єкт владних повноважень, а у випадках, визначених законом, й інші особи, до яких звернена вимога позивача.

Згідно положень статті 46 КАС України сторонами в адміністративному процесі є позивач та відповідач. Відповідачем в адміністративній справі є суб`єкт владних повноважень, якщо інше не встановлено цим Кодексом.

Відповідно до ч.ч. 3-5 ст. 48 КАСУ якщо позов подано не до тієї особи, яка повинна відповідати за позовом, суд до ухвалення рішення у справі за згодою позивача замінює первісного відповідача належним відповідачем, не закриваючи провадження у справі, якщо це не потягне за собою зміни підсудності адміністративної справи. Суд має право за клопотанням позивача до ухвалення рішення у справі залучити до участі у ній співвідповідача.

Якщо позивач не згоден на заміну відповідача іншою особою, суд може залучити цю особу як другого відповідача. У разі відмови у задоволенні позову до такого відповідача понесені позивачем витрати відносяться на рахунок держави.

Під час вирішення питання про залучення співвідповідача чи заміну належного відповідача суд враховує, зокрема, чи знав або чи міг знати позивач до подання позову у справі про підставу для залучення такого співвідповідача чи заміну неналежного відповідача.

Згідно ч. 7 цієї ж статті заміна відповідача допускається до ухвалення рішення судом першої інстанції.

З урахуванням вищенаведеного, відповідно до вимог ст. 48 Кодексу адміністративного судочинства України, з метою забезпечення повного всебічного та об`єктивного розгляду справи, суд вважає за необхідне замінити відповідачів на їх правонаступників..

Окремо суд зазначає, що від представника Північного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків надійшло клопотання про відкладення розгляду справи.

Згідно з положеннями ст. 223 КАС України, суд відкладає розгляд справи у випадках, встановлених частиною другою статті 205 цього Кодексу.

Частиною 4 ст. 205 КАС України передбачено, що за клопотанням сторони та з урахуванням обставин справи суд може відкласти розгляд справи у випадку, визначеному п.3 частини третьої цієї статті.

З огляду викладене, суд приходить до висновку про наявність підстав для відкладення розгляду .

Керуючись ст.ст. 4, 44, 48, 248, 256 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-

У Х В А Л И В:

Клопотання представника позивача та представника відповідача про заміну неналежних відповідачів по адміністративній справі за позовом Приватного акціонерного товариства "Національна енергетична компанія "Укренерго" до Офісу великих платників податків Державної фіскальної служби в особі відокремленого підрозділу Харківського Управління офісу великих платників податків ДФС , Головного управління Державної казначейської служби України у Харківській області, Основ`янської об`єднаної державної податкової інспекції м.Харкова Головного управління ДФС у Харківській області про визнання протиправною бездіяльності та стягнення суми - задовольнити частково.

Замінити відповідача Основ`янську ОДПІ м.Харкова ГУ ДФС у Харківській області на Головне управління ДПС у Харківській області, утвореного на правах відокремленого підрозділу Державної податкової служби України (61057, м.Харків, вул.Пушкінська, буд.46, код ЄДРПОУ ВП: 43983495).

Замінити відповідача Офіс великих платників податків Державної фіскальної служби в особі відокремленого підрозділу Харківського Управління офісу великих платників податків ДФС на Північне міжрегіональне управління ДПС по роботі з великими платниками податків (61052, м.Харків, Благовіщенська, 30, код ЄДРПОУ ВП: 44131658).

Клопотання представника відповідача про відкладення розгляду справи - задовольнити.

Відкласти розгляд справи № 820/12088/15 на 02.08.2023 об 15:00 год.

Повідомити осіб, які беруть участь у справі, про дату, час та місце наступного судового засідання.

Ухвала в частині заміни відповідачів може бути оскаржена до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом п`ятнадцяти днів з дня проголошення ухвали. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини ухвали суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Ухвала набирає законної сили негайно після її проголошення, якщо інше не передбачено цим Кодексом. Ухвала, постановлена судом поза межами судового засідання або в судовому засіданні у разі неявки всіх учасників справи, під час розгляду справи в письмовому провадженні, набирає законної сили з моменту її підписання суддею (суддями).

Повний текст ухвали виготовлено 21.07.2023.

Суддя Мороко А.С.

СудХарківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення19.07.2023
Оприлюднено24.07.2023
Номер документу112349605
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на прибуток підприємств

Судовий реєстр по справі —820/12088/15

Ухвала від 08.08.2023

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Мороко А.С.

Ухвала від 08.08.2023

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Мороко А.С.

Ухвала від 19.07.2023

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Мороко А.С.

Ухвала від 19.07.2023

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Мороко А.С.

Ухвала від 06.06.2023

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Мороко А.С.

Постанова від 16.05.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бившева Л.І.

Ухвала від 15.05.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бившева Л.І.

Ухвала від 10.03.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Юрченко В.П.

Ухвала від 09.02.2017

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Мар'єнко Л.М.

Ухвала від 16.12.2016

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Юрченко В.П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні