Рішення
від 10.07.2023 по справі 361/7455/20
БРОВАРСЬКИЙ МІСЬКРАЙОННИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 361/7455/20

Провадження № 2/361/257/23

10.07.2023

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

10 липня 2023 року Броварський міськрайонний суд Київської області у складі:

головуючої судді Радзівіл А.Г.

за участю секретаря Коваль О.О.

позивача ОСОБА_1

відповідач ОСОБА_2

розглянувши увідкритому судовомузасіданні взалі судум.Бровари цивільнусправу запозовом ОСОБА_1 до ОСОБА_2 , треті особи: Товариство з додатковою відповідальністю СК „Кредо, Товариство з обмеженою відповідальністю „Інтерциклон про стягнення матеріальної та моральної шкоди, завданої дорожньо-транспортною пригодою,-

ВСТАНОВИВ:

У жовтні2020року позивач ОСОБА_1 звернувся досуду ізпозовом до ОСОБА_2 та просивстягнути звідповідача найого користь14079,28грн. матеріальноїшкоди завданоїдорожньо-транспортноюпригодою.

В обґрунтування свого позову посилався на те, що 23.07.2020 року в Броварському районі на 25 км автодороги Т1008 між автомобілями Land Rover Freelander д.н.з. НОМЕР_1 (водій ОСОБА_2 ) та Subaru Outback д.н.з. НОМЕР_2 (водій ОСОБА_1 ) сталася дорожньо-транспортна пригода, внаслідок якого було пошкоджено належний позивачу автомобіль - Subaru Outback д.н.з. НОМЕР_2 .

Зазначена дорожньо-транспортна пригода трапилась з вини ОСОБА_2 , який керуючи автомобілем марки Land Rover Freelander д.н.з. НОМЕР_1 , рухаючись зі сторони села Пухівка в селі Зазим`є, був неуважним, не врахував дорожні обставини, не дотримався безпечної дистанції та здійснив наїзд на автомобіль марки Subaru Outback д.н.з. НОМЕР_2 під керуванням ОСОБА_1 , який рухався попереду.

Вина відповідача у скоєнні дорожньо-транспортної пригоди підтверджується протоколом про адміністративне правопорушення серії ДПР 18 № 430140 від 23 липня 2020 року, схемою місця ДТП, поясненнями ОСОБА_2 та ОСОБА_1 , а також постановою Броварського міськрайонного суду Київської області від 22 вересня 2020 року у справі № 361/5119/2020, якою відповідача визнано винним у вчиненні правопорушення, передбаченого ст. 124 КУпАП і піддано адміністративному стягненню у вигляді штрафу.

Позивач є власником пошкодженого транспортного засобу Subaru Outback д.н.з. НОМЕР_2 , відповідно до свідоцтва про державну реєстрацію транспортного засобу серії НОМЕР_3 .

Оскільки, цивільно-правова відповідальність відповідача була застрахована у ТДВ СК ?Кредо? відповідно до полісу №200361551, подія, що сталась, відповідно до статті 6 закону України ?Про обов`язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів? є страховим випадком, внаслідок якого у страхової компанії настає обов`язок здійснити виплату страхового відшкодування.

23.07.2020 року про вказану дорожньо-транспортну пригоду повідомлено страхову компанію ?Уніка?, в якій на момент дорожньо- транспортної пригоди було застраховано цивільно-правову відповідальність позивача (поліс № 159291018), а також Товариство з додатковою відповідальністю страхова компанія ?Кредо?, в якій була застрахована цивільно-правова відповідальність відповідача (відповідно до полісу №200361551).

Приватне акціонерне товариство ?Страхова компанія ?Уніка?, розглянувши заяву про настання події, що має ознаки страхового випадку по договору ОСЦПВВНТЗ повідомила, що між страховиками - членами МТСБУ 25.03.2016 року підписано Угоду про пряме врегулювання збитків згідно з якою сторони Угоди беруть на себе зобов`язання по дотриманню ?Положення про пряме врегулювання збитків?, яке затверджене Президією МТСБУ №376/2016 від 10.03.2016 року (Положення) та є невід`ємною частиною цієї Угоди.

Так, ПрАТ СК ?УНІКА? повідомила ОСОБА_1 про те, що сума страхового відшкодування становить 9714, 59 грн.

Однак, позивач самостійно звернувся до фахівця з ремонту автомобілів, з метою оцінки вартості відновлювального ремонту пошкодженого автомобіля, яка була проведена ФОП ОСОБА_3 .

Так, відповідно до рахунку-фактури № АС - 00003024 від 28.07.2020 року сума вартості відновлювального ремонту становить 19188, 40 грн., тому позивач не погодився із сумою відшкодування, визначеною страховою компанією, оскільки остання є значно заниженою, не відповідає сумі вартості відновлювального ремонту транспортного засобу.

Вказаний рахунок-фактуру було надано представнику страхової компанії ?Уніка?, однак, жодним чином не врахований при визначенні суми страхового відшкодування.

Також, позивач наголошує на тому, що позивач особисто звернувся до Київської філії ТДВ СК ?Кредо? за адресою: м. Київ, вул. Волинська, 43 та надав заяву про настання страхового випадку і надав свій пошкоджений автомобіль для огляду представнику компанії.

Оскільки, страхова компанія зволікала із наданням відповіді щодо нарахування суми страхового відшкодування, а також враховуючи те, що у зв`язку із своєю трудовою діяльністю позивач не міг пересуватися на пошкодженому автомобілі, він звернувся до офіційного авторизованого підприємства, що здійснює технічне обслуговування автомобілів марки Subaru в Україні - ТОВ ?Інтерциклон?, що є офіційним представником марки Subaru з Україні з метою здійснення відновлювального ремонту транспортного засобу.

На базі авторизованої станції технічного обслуговування - товариства з обмеженою відповідальністю ?Інтерциклон? позивачу було видано попередній рахунок - фактуру № ІВР 0007889 від 06.08.2020 року, відповідно до якого вартість відновлювального ремонту пошкодженого у дорожньо-транспортній пригоді автомобіля складає 19829,75 грн. з ПДВ.

06.08.2020 року позивачем було сплачено передоплату за ремонт пошкодженого авто у сумі 10000 грн., що підтверджується квитанцією 0.0.1792671064.1 від 06.08.2020 року.

Товариство з обмеженою відповідальністю ?Інтерциклон? було здійснено відновлювальний ремонт авто, що підтверджується актом виконаних робіт № ІВР 0008566 від 14.08.2020 року на загальну суму 19829, 75 грн, який самостійно було оплачено позивачем, що підтверджується копією квитанції №ПН 3099753 від 14 серпня 2020 року.

Таким чином, проведення та самостійна оплата ремонту пошкодженого автомобіля, який належить позивачу на праві власності підтверджується Рахунком №ІВР 0007889 від 06.08.2020 року, Актом виконаних робіт № ІВР 0008566 від 14.08.2020 року виданих товариством з обмеженою відповідальністю ?Інтерциклон?, а також квитанціями . №0.0.1792671064.1 від 06.08.2020 року , №ПН 3099753 від 14 серпня 2020 року.

Отже, фактичний розмір збитків, яких було завдано позивачу внаслідок ДТП становить 19829, 75 грн.

Надалі, 14.09.2020 року позивач звернувся із письмовою заявою до ТДВ СК ?Кредо?, надавши акт виконаних робіт, який підтверджує проведення відновлювального ремонту, а також копії квитанції про самостійну оплату ремонту, з метою врахування вказаних обставин при визначенні суми страхового відшкодування.

Жодних повідомлень щодо визначеної суми страхового відшкодування від ТДВ СК ?Кредо? та відповідного розрахунку на адресу позивача не надходило.

Натомість, 22.10.2020 року на банківський рахунок позивача було зараховано 5750,47 грн. з призначенням платежу: переказ коштів, страхова компанія ?Кредо?, страхове відшкодування згідно акту №2341 від 21.10.2020 року.

У телефонному режимі представник ТДВ СК ?Кредо? повідомив позивача про те, що сума страхового відшкодування становить 5750, 47 грн та є остаточною.

Таким чином, різниця між фактичним розміром завданої майнової шкоди і страховою виплатою, повинна бути стягнута з відповідача.

Отже, з урахуванням виплаченого ТДВ СК ?Кредо? страхового відшкодування у сумі 5750,47 грн., відповідач зобов`язаний відшкодувати: 19829, 75 грн. - 5750, 47 грн. - 14079, 28 грн. матеріальної шкоди.

Оскільки, вина відповідача у скоєнні дорожньо-транспортної пригоди, внаслідок якої пошкоджено транспортний засіб позивача встановлена Постановою Броварського міськрайонного суду Київської області від 22 вересня 2020 року у справі №361/5119/2020, позивачем самостійно проведено відновлювальний ремонт пошкодженого автомобіля, що підтверджується належними доказами, страхові з відшкодування не в повній мірі покрили понесені витрати, а також враховуючи с положення статті 1194 ЦКУ, вважає, що саме з відповідача підлягає стягненню різниця між отриманими страховими виплатами та реальними витратами у розмірі 14 079,28 грн., вже понесеними позивачем на виконання робіт, необхідних для відновлення ушкодженого автомобіля.

23 листопада 2020 року ухвалою судді Броварського міськрайонного суду Київської області Радзівіл А.Г. прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження. Призначено судовий розгляд на 03 лютого 2021 року.

02 лютого 2021 року до суду надійшло пояснення третьої особи, в яких представник посилається на те, що 23.07.2020 року на а/д Т-10-08-Київ-Літочки-Кіпті, 1км, 1м, між с.Зазим`є та с. Пухівка, відповідач, керуючи автомобілем Land Rover Freelander, д.н.з. НОМЕР_1 здійснив зіткнення з автомобілем Subaru Outback, д.н.з. НОМЕР_2 . Внаслідок ДТП автомобіль Subaru Outback, д.н.з. НОМЕР_2 був пошкоджений, а його власнику - позивачу завдано матеріальної шкоди.

Зазначена ДТП сталася з вини відповідача, що підтверджується постановою Броварського міськрайонного суду Київської області від 22.09.2020 року у справі №361/5119/20.

На момент ДТП цивільно-правова відповідальність водія автомобілю Land Rover Freelander, д.н.з. НОМЕР_1 - ОСОБА_2 була застрахована у ТДВ СК ?Кредо? згідно договору обов`язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів №ЕР/200361551 від 22.06.2020 року. Розмір страхової суми згідно Полісу за шкоду, заподіяну майну потерпілих, становить 130000,00 грн.

На підставі вказаного Полісу № ЕР/200361551 та Закону України ?Про обов`язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів? позивач звернувся до ТДВ СК ?Кредо? із заявою на виплату страхового відшкодування, у зв`язку із пошкодженням у ДТП належного йому на праві власності автомобілю Subaru Outback, д.н.з. НОМЕР_2 .

Відповідно до Звіту №1947459/07/20 від 31.07.2020 р., вартість відновлювального ремонту автомобіля Subaru Outback, д.н.з. НОМЕР_2 з урахуванням зносу, з ПДВ складає 5750,47 грн.

21.10.2020 р. страховим актом №54-15586306/2341 визнано настання цивільно-правової відповідальності водія автомобілю Land Rover Freelander, д.н.з. НОМЕР_1 - відповідача, за спричинення пошкоджень частин та деталей автомобіля Subaru Outback, д.н.з. НОМЕР_2 , які сталися 23.07.2020 р., страховим випадком, передбаченим законом та Полісом і призначене страхове відшкодування у розмірі 5750,47 грн.

21.10.2020 р. страхове відшкодування в розмірі 5750,47 грн. виплачено на вказані у заяві реквізити, що підтверджується платіжним дорученням №5357.

Таким чином, Товариство з додатковою відповідальністю ?Страхова компанія ?Кредо? повністю виконало свої зобов`язання перед потерпілою особою - ОСОБА_1 згідно Полісу №ЕР/200361551.

16 лютого 2021 року надійшов від відповідача відзив на позовну заяву, в якому зазначає, що позовні вимоги жодним чином не обґрунтовані та не доведені, а тому не підлягають задоволенню.

Посилається нате,що 22червня 2020року міжним таТДВ СК?КРЕДО? булоукладено договіробов`язкового страхування цивільно-правовоївідповідальності власниківназемних транспортних засобів № 200361551, забезпечений транспортний засіб Land Rover Freelander, д.н.з. НОМЕР_1 .

23липня 2020року відбуласьдорожньо-транспортнапригода заучастю транспортного засобу під його керуванням та транспортним засобом Subaru, д.н.з. НОМЕР_2 під керуванням ОСОБА_1 .

Згідно договору обов`язкового страхування цивільно-правової дальності власників наземних транспортних засобів № 200361551 страхова сума за шкоду заподіяну майну складає 130000 гривень 00 копійок, франшиза - нуль.

Як вказує позивач у позовній заяві, він звернувся спочатку до ПрАТ СК ?УНІКА? із заявою про виплату страхового відшкодування в порядку прямого врегулювання. ПрАТ СК ?УНІКА? повідомила про те, що розмір страхового відшкодування 9714, 58 грн. Позивач в даному випадку відмовився від отримання вказаної страхового відшкодування.

Окрім того, позивач звернувся до ТДВ СК ?КРЕДО? із заявою про виплату страхового відшкодування. В результаті страхова компанія відшкодувала на користь позивача 5750,47 грн.

Згідно свідоцтвапро реєстраціютранспортного засобусерії НОМЕР_3 роком випуску транспортногозасобу Subaru,державний № НОМЕР_2 є 2014рік,тобто строк експлуатації неперевищує 7років.Виходячи звимог Методикитоварознавчої експертизита оцінкиколісних транспортнихзасобів коефіцієнт фізичного зносув даномувипадку довартості відновлювальногоремонту неміг бути застосований.Тобто вданому випадкувиплата ТДВСК ?КРЕДО?повинна булабути здійсненау розмірівартості відновлювальногоремонту траспортногозасобу Subaru,державний № НОМЕР_2 . Більше того франшиза згідно полісу № 200361551 - 0.

Враховуючи вищевикладене,відсутні законодавчіобмеження длязменшення розміру страховоговідшкодування,який підлягаєсплаті збоку страховоїкомпанії., внаслідок ДТП від 23.07.2020 року.

ТДВ СК?КРЕДО? направлялапредставника дляогляду таскладання протоколуогляду автомобіляSubaru,державний № НОМЕР_2 з фіксацієюпошкоджень танеобхідних ремонтнихоперацій,який погоджуєтьсяз власникомчи представникомвласника автомобіля.Тому,перелік пошкодженьта необхіднихремонтних операцій,зазначених уактах виконанихробіт ТОВ ?Інтерциклон?можуть невідповідати протоколуогляду,складеним оцінювачем та/абопредставником страховика,адже автомобільміг бути пошкоджений після ДТП.

Позивачем не було долучено до матеріалів справи звіту (висновку експерта) про вартість матеріального збитку, завданого власнику транспортного засобу Subaru, державний № НОМЕР_2 , тобто не було належним чином доведено позовні вимоги, а документи з ТОВ ?Інтерциклон? не є відповідно до чинного законодавства документами майна.

Позивач ненадає жоднихдоказів оскарженнярішення страховикау виплаті страхового відшкодуваннята спростуваннярозрахунків,які здійснювалися страховиком напідставі встановленихпісля ДТПпошкоджень автомобіля.Тому відсутні законодавчіпідстави дляпокладання витратв межахстрахового відшкодування навинну особу,адже вказанесуперечить метіінституту страхування цивільно-правовоївідповідальності ташкодить майновимінтересам страхувальника.

13квітня 2021року досуду надійшлазаява проуточнення (збільшення)позовних вимог,в якійпозивач проситьстягнути звідповідача насвою користь14079,28 грн.матеріальної шкоди завданоїдорожньо-транспортноюпригодою та 10000грн. моральної шкоди, завданої дорожньо-транспортною пригодою.

Посилається нате,що завданайому моральнашкода полягаєв порушенійого прававласності, зокрема внаслідокпошкодження транспортногозасобу позивача,останній зазнавне мало переживань тастраждань зприводу того,що особи,відповідальні зазавдані збиткине поновлюють порушенеправо позивачата несплачують вдобровільному порядкушкоду завдану позивачу.Хвилювання тадумки проте,як відновитисвій транспортнийзасіб, тримали позивачау постійнійнервовій тапсихологічній напрузі,що вплинулона відносини всім`їта нароботі.Також,фактично втратившиможливість вільно користуватись своїмтранспортним засобом(вперіод часуперебування автомобіляна авторизованій станціїтехнічного обслуговування,що сукупноскладає майжедва тижні). Позивач бувзмушений витрачатизначний часдля пересуваннягромадським транспортом нароботу тапо робочихсправах,а такожзмінив свійзвичний ритмжиття, оскільки витрачавне малочасу напоїздки достанцій технічногообслуговування,органів судової владизадля отриманнянеобхідних документівдля підтвердженнярозміру шкоди, що спричинило ряднезручностей тапроблем,марно згаяногочасу,який мігби бути витрачений насім`юта роботу.Вказані вищеобставини,спричинили ряднегативних наслідків та моральні втрати і страждання для позивача.

Враховуючи ступінь та глибину душевних страждань, позбавлення позивача можливості користуватись своїм автомобілем, ступеня вини відповідача, який завдав моральної шкоди, вважає за належне просити суд стягнути 10000 гривень моральної шкоди, завданої у зв`язку із пошкодженням автомобіля позивача.

13квітня 2021року досуду надійшлавідповідь навідзив,в якійпозивач зазначає,що оскільки,страхова компанія зволікала ізнаданням відповідіщодо нарахуваннясуми страховоговідшкодування,а також враховуючи те,що узв`язку ізсвоєю трудовоюдіяльністю позивачне мігпересуватися на пошкодженому автомобілі,позивач звернувсядо офіційногоавторизованого підприємства, що здійснюєтехнічне обслуговуванняавтомобілів маркиSubaruв Україні ТОВ "Інтерциклон?,що єофіційним представникоммарки Subaruв Україніз метоюздійснення відновлювального ремонту транспортного засобу.

На базіавторизованої станціїтехнічного обслуговування-товариства зобмеженою відповідальністю ?Інтерциклон?позивачу буловидано попереднійрахунок -фактуру №ІВР 0007889 від 06.08.2020року,відповідно доякого вартістьвідновлювального ремонту пошкодженого у дорожньо-транспортній пригоді автомобіля складає 19 829,75 грн. з ПДВ .

06.08.2020року позивачембуло сплаченопередоплату заремонт пошкодженогоавто усумі 10000 грн., що підтверджується квитанцією 0.0.1792671064.1 від 06.08.2020 року.

Товариством зобмеженою відповідальністю?Інтерциклон? булоздійснено відновлювальний ремонтавто,що підтверджуєтьсяАктом виконанихробіт №ІВР0008566 від 14.08.2020року назагальну суму19829,75грн.,який самостійнобуло оплачено позивачем,що підтверджуєтьсякопією квитанції№ПН 3099753від 14серпня 2020 року.

Таким чином,проведення тасамостійна оплатаремонту пошкодженого автомобіля,який належитьпозивачу направі власностіпідтверджується рахунком № ІВР0007889від 06.08.2020року,Актом виконанихробіт №ІВР0008566від 14.08.2020року виданих товариствомз обмеженоювідповідальністю ?Інтерциклон?,а такожквитанціями №0.0.1792671064.1 від 06.08.2020 року , №ПН 3099753 від 14 серпня 2020 року.

Також слідзауважити,що звітпро оцінкутранспортного засобує лишепопереднім оціночним документом,в якомузазначається проможливу,але некінцеву суму,що витрачена навідновлення транспортногозасобу,а реальнимпідтвердженням виплати суми страховоговідшкодування страхувальникує платіжнийдокумент проздійснення такої виплати.Аналогічна правовапозиція викладенав постановіВерховного Судувід 25.07.2018 у справі № 922/4013/17.

Витрати, здійснені позивачем в рахунок проведення ремонтних робіт пошкодженого у ДТП автомобіля підтверджуються належними, допустимими та достовірними доказами, а посилання відповідача, що перелік пошкоджень та необхідних ремонтних операцій, зазначених в актах виконаних ТОВ ?Інтерциклон? можуть не відповідати протоколу огляду, складеного оцінювачем та/або представником страховика, а також посилання на той факт, щоавтомобіль міг бути пошкоджений після ДТП є лише припущеннями відповідача, не відповідає дійсним обставинам справи.

14.09.2020 року позивач звернувся до ТДВ СК ?Кредо? із заявою про перегляд суми страхового відшкодування, враховуючи той факт, що ремонт пошкодженого у дорожньо-транспортній пригоді автомобіля був здійснений ним за власний рахунок, страховій компанії було надано копії документів, зокрема Рахунку №ІВР 0007889 від 06.08.2020 року, Акт виконаних робіт №ІВР 0008566 від 14.08.2020 року виданих товариством з обмеженою відповідальністю ?Інтерциклон?, а також копії квитанцій № 0.0.1792671064.1 від 06.08.2020 року, №ПН 3099753 від 14 серпня 2020 року.

Жодної відповіді на вказану заяву ТДВ СК ?Кредо? не надало.

Звертає увагусуду натой факт,що 28.10.2020року позивачем булонаправлено скаргуна діїТДВ СК?Кредо?,в якійпозивач наголошувавна не співмірність виплаченогострахового відшкодуваннядо вартостівідновлювального ремонту пошкодженого автомобіля.

Однак,з відповіді,отриманої відНаціонального банкуУкраїни від22.11.2020року вбачається,що останнійповідомляє,що відповіднодо пункту36.7статті 36Закону рішення страховика проздійснення абовідмову уздійсненні страховоговідшкодування можебути оскаржено страхувальником чи особою, яка має право на відшкодування, у судовому порядку.

Крім того,28.10.2020року позивачнаправив скаргуна діїТОВ СК?Кредо? до Моторно транспортногострахового бюроУкраїни зогляду нате,що МТСБУє об`єднанням страховиків,яке здійснюєсвою діяльністьвиключно усфері обов`язковогострахування цивільно-правовоївідповідальності власниківназемних транспортнихзасобів відповіднодо Закону України ?Прообов`язкове страхуванняцивільно-правовоївідповідальності власників наземних транспортних засобів? , законодавства України та свого Статуту.

Проте,з відповіді,отриманої відМТСБУ 04.11.2020року вбачається,що увипадку незгоди зприйнятим страховикомрішенням,у томучислі щодовизначеного розміру страхового відшкодування, спір може бути вирішений у судовому порядку.

20квітня 2021року відповідачнаправив досуду відзивна заявупро уточнення(збільшення)позовних вимог,в якомузазначає,що новівимоги позивачапро стягненняморальної шкодижодним чиномне пов`язані, ані зпредметом,ані зпідставами позовув первіснійредакції.При цьомузаява позивача про збільшенняпозовних вимогє фактичноподанням окремогопозову ізіншим предметом тапідставами позову,що виключаєможливість розглядуподаної позивачем заяви в якості збільшення розміру заявлених позовних вимог.

Заява позивачапро уточнення(збільшення)позовних вимог має бутизалишена безрозгляду,а справаповинна розглядатисяза первісними позовними вимогами.

Позивачем у заяві про уточнення (збільшення) позовних вимог наведено значну кількість тверджень, якими він підтверджує факт завдання моральної шкоди. Однак, жодне з тверджень позивача не підтверджене доказом (хоча б мінімальним).

Всі аргументи позивача, що на його думку надають йому підстави для претендування на відшкодування моральної шкоди зводять до втрати ним можливості вільно користуватися автомобілем в період перебування його на СТО, що в сукупності складає близько двох тижнів (з його слів), однак знову ж таки, факт проведення ремонту автомобіля цілих два тижні не підтверджено жодним доказом.

Згідно договору обов`язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів № 200361551 страхова сума за шкоду заподіяну майну складає 130 000 гривень 00 копійок, франішиза - нуль.

Як вказує позивач у позовній заяві, він звернувся спочатку до ПрАТ СК ?УНІКА? із заявою про виплату страхового відшкодування в порядку прямого врегулювання збитків. ПрАТ СК ?УНІКА? повідомила про те, що розмір страхового відшкодування складає 9714, 58 грн. Позивач в даному випадку відмовився від отримання вказаної суми страхового відшкодування.

Окрім того, позивач звернувся до ТДВ СК ?КРЕДО? із заявою про виплату страхового відшкодування. В результаті страхова компанія відшкодувала на користь позивача 5 750,47 грн.

Відповідачем булонаправлено доТДВ ?СК?КРЕДО? заявуз проханнямнадати копію звіту прооцінку КТЗна основіякого данийстраховик здійснюваввиплату відшкодування позивачу.У відповідьна йогозаяву ТДВ?СК ?Кредо?надало йомукопію Звіту № 1947459/07/20від 31.07.2020р.,згідно якогослідує,що загальнавартість відновлювавьного ремонтутранспортного засобуSubaru,державний № НОМЕР_4 , становить: 7 321,64 грн., а вартість матеріального збитку визначена у розмірі: 5750,47 грн.

У ходіогляду автомобіляпозивача оцінювачемна замовленнястрахової компанії, було чітковстановлено технічнийстан КТЗ,характер іобсяги йогопошкоджень,а також визначено необхідніремонті операціїдля їхусунення (відповіднодо обсягупошкоджень кожної деталі).

Факт ознайомленняпозивача тайого згодиіз результатамитехнічного оглядКТЗ оцінювачем страховоїкомпанії підтверджуєтьсяйого підписомта відсутністюбудь-яких зауважень.Більше того,той факт,що деталь?Бампер задній?слід самеремонтувати і фарбувати,а незамінювати,а деталь?Підсилювач задньогобампера? -замінити без пофарбування підтвердиві сампозивач шляхомпідписання актуогляду ТЗ,який склав оцінювач страховоїкомпанії.Жодних поправок,заперечень,зауважень чиіншої форми заяв пронезгоду іззафіксованими уакті оглядупошкодженнями,їх характеромі способом усуненняпозивачем незазначено зчого слідує,що зданим перелікомвін був повністю згоден.

По сутісаме дананевідповідність істала основноюпричиною такоїрізниці між розрахунками страховоїкомпанії ірозрахунками позивача,що вкотре підтверджує передчасність зверненняпозивача довідповідача,не вирішившивсіх спірнихмоментів із страховиком.

На оглядавтомобіля вумовах СТОпозивач незапрошував ністрахову компанію, ні відповідача,тому підставвважати,що внаслідокДТП деталь?Бампер задній? потребувала заміни,а неремонту якце зафіксованоу актуогляду,а деталь?Підсилювач заднього бампера?погребувала пофарбуванняпісля заміни-немає.Кажучи іншими словами,позивачем недоведено безпосередньогопричинно-наслідковомузв`язкуміж діями відповідачата пошкодженнямдеталі ?Бамперзадній? дотакого стану,що потребував биїї заміни,а неремонту,а деталі?Підсилювач задньогобампера? - пофарбування.

Згідно свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу серії НОМЕР_3 роком випуску транспортного засобу Subaru, державний № НОМЕР_2 є 2014 рік, тобто строк його експлуатації не перевищує 7 років. Виходячи з вимог Методики товарознавчої експертизи та оцінки колісних транспортних засобів коефіцієнт фізичного зносу в даному випадку до вартості відновлювального ремонту не міг бути застосований. Тобто, виплата відшкодування з боку ТДВ СК ?КРЕДО? повинна була бути здійснена у повному розмірі вартості відновлювального ремонту транспортного засобу Subaru, державний № НОМЕР_2 .

Тому, відсутні будь-які законодавчі обмеження для зменшення розміру страхового відшкодування, який підлягає сплаті з боку страхової компанії на користь позивача

Окремо та додатково варто звернути увагу як суду так і позивача на той факт, що у звіті про оцінку, який виконано на замовлення страхової компанії, загальна вартість ремонту автомобіля позивача складає тільки: 7 321.64 гри., тобто це та сума на думку страхової компанії, яка є достатньою для відновлення автомобіля позивача новими деталями. Очевидним є також те, що позивач не згоден із такою вартістю ремонту свого авто, адже як він стверджує, що витратив на це 19 829.75 грн.

Вважає, що страхова компанія своїх обов`язків у повній мірі не виконала.

06 вересня 2021 року відповідач подав клопотання про призначення судової експертизи.

05листопада 2021року позивачподав запереченняна клопотанняпро призначенняекспертизи,в якихнаголошує натому,що підставидля задоволенняклопотання відповідачата призначення усправі судовоїавтотоварознавчої експертизивідсутні,оскільки матеріали справи містятьналежні,достовірні тадопустимі докази,які підтверджуютьзавдання відповідачем позивачуматеріальної шкодита відповіднорозмір вартості відновлювального ремонту пошкодженого автомобіля.

05 листопада 2021 року ухвалою судді Броварського міськрайонного суду Київської області Радзівіл А.Г. призначено у даній справі автотоварознавчу експертизу, проведення якої доручити експертам Київського науково-дослідного експертно-криміналістичного центру МВС, на вирішення якої поставити наступні питання:

1.Яка ринкова вартість автомобіля марки ?Subaru?, державний № НОМЕР_2 , станом на 23.07.2020 року?

2.Які пошкодження складників (деталей) автомобіль марки ?Subaru?, державний № НОМЕР_2 отримав в результаті ДТП, яка сталася 23.07.2020 року?

3.Враховуючи принцип економічної доцільності операції ремонту (заміни) окремого складника КТЗ (пункт 8.4 розділу VІІІ Методики товарознавчої експертизи та оцінки колісних транспортних засобів) просить відповісти які ремонтні роботи необхідно здійснити для відновлення пошкоджень, які автомобіль марки ?Subaru?, державний № НОМЕР_2 отримав в результаті ДТП, яка сталась 23.07.2020 року?

4.Яка вартість відновлювального ремонту автомобіля марки ?Subaru?, державний № НОМЕР_2 , в результаті його пошкодження в ДТП, яка сталася 23.07.2020 року, станом на 14.08.2020 року?

5. Чи здійснювалися ремонтні роботи на автомобілі марки ?Subaru?, державний № НОМЕР_2 , в точній відповідності до перелічених у Виписці з комп`ютерної програми AUDATEX, яка була зроблена СОД ОСОБА_4 (Відповідь в форматі ?Так? чи ?Ні?)?

6.Який коефіцієнт фізичного зносу на пошкоджені складники (деталі) автомобіля марки ?Subaru?, державний № НОМЕР_2 ?

14 липня 2022 року до суду надійшло повідомлення Київського науково-дослідного експертно-криміналістичного центру про неможливість проведення експертизи, у зв`язку з не проведенням експертизи.

01 листопада 2022 року відповідач подав клопотання про призначення судової експертизи.

07 листопада 2022 року ухвалою судді Броварського міськрайонного суду Київської області Радзівіл А.Г. призначено у даній справі автотоварознавчу експертизу, проведення якої доручити експертам Київського науково-дослідного експертно-криміналістичного центру МВС.

02 червня 2023 року матеріали даної справи повернулись до суду з висновком експерта №СЕ-19/111-23/336-АВ від 26.05.2023 року, в якому зазначено: ринкова вартість автомобіля марки Subaru Outback, реєстраційний номер НОМЕР_2 , станом на 23.07.2020 року складала: 431723,16 грн. В результаті ДТП, що сталась 23.07.2020, автомобіль марки Subaru Outback, реєстраційний номер НОМЕР_2 отримав пошкодження кузовних складників задка кузова, а саме: деформовано задній бампер, підсилювач заднього бампера та пошкодження кришки заднього бампера. Враховуючи вимоги Методики товарознавчої експертизи та оцінки колісних транспортних засобів та Методики визначення обсягу ремонтних дій при встановленні розміру матеріального збитку, заподіяного власнику колісного транспортного засобу, в тому числі принцип економічної доцільності операції ремонту (заміни) окремого складника КТЗ, для відновлення автомобіля марки Subaru Outback, реєстраційний номер НОМЕР_2 , пошкодженого в результаті ДТП, яка сталась 23.07.2020, необхідно провести ремонтні роботи із заміною та пофарбуванням пошкоджених складових кузова, а саме: заднього бампера, заглушки заднього бампера та підсилювача заднього бампера.

Вартість відновлювального ремонту з урахуванням податку на додану вартість автомобіля марки Subaru Outback, реєстраційний номер НОМЕР_2 в результаті його пошкодження в ДТП, яка сталась 23.07.2020, станом на 14.08.2020, склала 20642,90 грн.

Фактично проведені ремонтні роботи з відновлення автомобіля Subaru Outback, реєстраційний номер НОМЕР_2 не здійснювались в точній відповідності до перелічених в Ремонтній калькуляції станом на 31.07.2020 року, виконаної з використанням комп`ютерної програми АUDАТЕХ СОД ОСОБА_4 .

Коефіцієнт фізичного зносу складників автомобіля марки Subaru Outback, реєстраційний номер НОМЕР_2 станом на дату ДТП 23.07.2020 складає 0,51.

06липня 2023року досуду надійшлазаява проуточнення відзивуна позовнузаяву,в якомувідповідач зазначає,позивач будучицивільно дієздатнимта присутнімна місціогляду транспортного засобу,усвідомлено,власноруч погодивта скріпивсвоїм особистим підписом Актогляду транспортногозасобу Subaru,державний № НОМЕР_2 від 31.07.2020р.чим уможлививневірний підрахунокоб`єму робітта вартості відновлювального ремонтуколісного транспортногозасобу.Будь-якідокази,щодо обмеження цивільноїдієздатності позивачана часпідписання доАкту огляду транспортного засобуSubaru,державний № НОМЕР_2 від 31.07.2020р.в матеріалах справи відсутні.

Він вважає,що некоректне нарахування івиплата позивачустрахового відшкодуваннясталася черездії (затвердженняпошкоджень таоб`єму ремонтнихробіт вАкті оглядутранспортного засобу Subaru,державний № НОМЕР_5 та бездіяльність(неоскарження -а отже погодження зізвітом №1947459/07/20про оцінкуколісного транспортногозасобу та визначення вартості відновлювального ремонту) позивача.

Відповідно довисновків експертаочевидним єфакт невиконаннясаме страховою компанієюсвоїх обов`язківу повніймірі,оскільки нарахуванняі виплата страхового відшкодуванняпозивачеві булиздійснені невірночерез помилкив визначенні об`ємуробіт звідновлювального ремонтуавтомобіля Subaru, державний № НОМЕР_2 ,які здійснивСОД ОСОБА_4 в своємуЗвіті 1947459/07/20.

В судовому засіданні позивач позовні вимоги підтримав та просив їх задовольнити, пояснення надав аналогічно викладеним у позовній заяві.

Відповідач у судовому засіданні заперечував проти задоволення позову та просив відмовити.

Суд, вислухавши позивача, відповідача, вивчивши письмові докази у справі, встановивши виниклі правовідносини, дійшов висновку про часткове задоволення позову виходячи із наступного.

Судом встановлено, що 23.07.2020 року в Броварському районі на 25 км автодороги Т1008 між автомобілями Land Rover Freelander д.н.з. НОМЕР_1 (водій ОСОБА_2 ) та Subaru Outback д.н.з. НОМЕР_2 (водій ОСОБА_1 ) сталася дорожньо-транспортна пригода, внаслідок якого було пошкоджено належний позивачу автомобіль - Subaru Outback д.н.з. НОМЕР_2 .

Зазначена дорожньо-транспортна пригода трапилась з вини ОСОБА_2 , який керуючи автомобілем марки Land Rover Freelander д.н.з. НОМЕР_1 , рухаючись із села Пухівка в селі Зазим`є, був неуважним, не врахував дорожні обставини, не дотримався безпечної дистанції та здійснив наїзд на автомобіль марки Subaru Outback д.н.з. НОМЕР_2 під керуванням ОСОБА_1 , який рухався попереду.

Вина відповідача у скоєнні дорожньо-транспортної пригоди підтверджується постановою Броварського міськрайонного суду Київської області від 22 вересня 2020 року у справі №361/5119/2020, якою відповідача визнано винним у вчиненні правопорушення, передбаченого ст. 124 КУпАП і піддано адміністративному стягненню у вигляді штрафу.

Позивач є власником пошкодженого транспортного засобу Subaru Outback д.н.з. НОМЕР_2 , відповідно до свідоцтва про державну реєстрацію транспортного засобу серії НОМЕР_3 .

23.07.2020 року про вказану дорожньо-транспортну позивачем повідомлено страхову компанію ?Уніка?, в якій на момент дорожньо-транспортної пригоди було застраховано цивільно-правову відповідальність позивача (поліс № 159291018), а також Товариство з додатковою відповідальністю страхова компанія ?Кредо?, в якій була застрахована цивільно-правова відповідальність відповідача (відповідно до полісу № 200361551).

Так, ПрАТ СК ?УНІКА? повідомила ОСОБА_1 про те, що сума страхового відшкодування становить 9714, 59 грн.

Відповідно до рахунку-фактури № АС - 00003024 від 28.07.2020 року сума вартості відновлювального ремонту становить 19188, 40 грн.

На базі авторизованої станції технічного обслуговування - товариства з обмеженою відповідальністю ?Інтерциклон? позивачу було видано попередній рахунок - фактуру № ІВР 0007889 від 06.08.2020 року, відповідно до якого вартість відновлювального ремонту пошкодженого у дорожньо-транспортній пригоді автомобіля складає 19829,75 грн. з ПДВ.

Товариством з обмеженою відповідальністю ?Інтерциклон? було здійснено відновлювальний ремонт авто, що підтверджується актом виконаних робіт № ІВР 0008566 від 14.08.2020 року на загальну суму 19829,75 грн. За виконані роботи позивач сплатив 19829 грн. 75 коп., що підтверджується копією квитанції № ПН 3099753 від 14 серпня 2020 року.

Отже, фактичний розмір збитків, яких було завдано позивачу внаслідок ДТП становить 19829, 75 грн.

14.09.2020 року позивач звернувся із письмовою заявою до ТДВ СК ?Кредо?, надавши акт виконаних робіт, який підтверджує проведення відновлювального ремонту, а також копії квитанції про самостійну оплату ремонту, з метою врахування вказаних обставин при визначенні суми страхового відшкодування.

22.10.2020 року на банківський рахунок позивача було зараховано 5750,47 грн. з призначенням платежу: переказ коштів, страхова компанія ?Кредо?, страхове відшкодування згідно акту № 2341 від 21.10.2020 року.

Отже, з урахуванням виплаченого ТДВ СК ?Кредо? страхового відшкодування у сумі 5 750, 47грн., відповідач зобов`язаний відшкодувати:

19829, 75 грн. - 5750, 47 грн. = 14 079, 28 грн. матеріальної шкоди.

Таким чином, різниця між фактичним розміром завданої майнової шкоди і страховою виплатою, повинна бути стягнута з відповідача.

Згідно висновку експерта № СЕ-19/111-23/336-АВ від 26.05.2023 року: ринкова вартість автомобіля марки Subaru Outback, реєстраційний номер НОМЕР_2 , станом на 23.07.2020 року складала: 431723,16 грн.

В результаті ДТП, що сталась 23.07.2020, автомобіль марки Subaru Outback, реєстраційний номер НОМЕР_2 отримав пошкодження кузовних складників задка кузова, а саме: деформовано задній бампер, підсилювач заднього бампера та пошкодження кришки заднього бампера.

Враховуючи вимоги Методики товарознавчої експертизи та оцінки колісних транспортних засобів та Методики визначення обсягу ремонтних дій при встановленні розміру матеріального збитку, заподіяного власнику колісного транспортного засобу, в тому числі принцип економічної доцільності операції ремонту (заміни) окремого складника КТЗ, для відновлення автомобіля марки Subaru Outback, реєстраційний номер НОМЕР_2 , пошкодженого в результаті ДТП, яка сталась 23.07.2020, необхідно провести ремонтні роботи із заміною та пофарбуванням пошкоджених складових кузова, а саме: заднього бампера, заглушки заднього бампера та підсилювача заднього бампера.

Вартість відновлювального ремонту з урахуванням податку на додану вартість автомобіля марки Subaru Outback, реєстраційний номер НОМЕР_2 в результаті його пошкодження в ДТП, яка сталась 23.07.2020, станом на 14.08.2020, складала: 20642,90 грн.

Фактично проведені ремонтні роботи з відновлення автомобіля Subaru Outback, реєстраційний номер НОМЕР_2 не здійснювались в точній відповідності до перелічених в Ремонтній калькуляції станом на 31.07.2020, виконаної з використанням комп`ютерної програми АUDАТЕХ СОД ОСОБА_4 .

Коефіцієнт фізичного зносу складників автомобіля марки Subaru Outback, реєстраційний номер НОМЕР_2 станом на дату ДТП 23.07.2020 складає 0,51.

Згідно із ч.4 ст. 82 ЦПК Україниобставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, щодо якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.

Відповідно до ч. 1 ст. 76 ЦПК України, передбачено, що доказами є будь-які фактичні дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин, що обґрунтовують вимоги і заперечення сторін, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Пунктом 8 частини 2 статті 16 ЦК України способом захисту цивільних прав та інтересів може бути відшкодування збитків та інші способи відшкодування майнової шкоди.

Статтею 22 ЦК України передбачено що особа, якій завдано збитків у результаті порушення її цивільного права, зокрема якщо особа зазнала втрати у зв`язку з пошкодженням речі, а також витрати, які особа зробила для відновлення свого порушеного права, має право на їх відшкодування.

Відповідно до вимог ст. 1166 ЦК України шкода, завдана майну фізичної чи юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.

Відповідно до роз`яснень, які викладені в Постанові Пленуму Вищого спеціалізованою суду з розгляду цивільних та кримінальних справ від 01 березня 2013 року за № 4 Про деякі питання застосування судами законодавства при вирішенні спорів про відшкодування шкоди, завданої джерелом підвищеної небезпеки, розглядаючи позови про відшкодування шкоди, завданої джерелом підвищеної небезпеки, суди повинні мати на увазі, що відповідно до статей 1166, 1188 ЦК України шкода, завдана особі чи майну фізичної або юридичної особи, піддягає відшкодуванню з повному обсязі особою, яка її завдала. Обов`язок відшкодувати завдану шкоду виникає у її завдавача за умови, що дії останнього були неправомірними, між ними і шкодою є безпосередній причинний зв`язок та є вина зазначеної особи, а коли це було наслідком дії джерела підвищеної небезпеки, - незалежно від наявності вини. З огляду на презумпцію вини завдавача шкоди відповідач звільняється від обов`язку відшкодувати шкоду (у тому числі і моральну шкоду), якщо доведе, що шкоди було завдано внаслідок непереборної сили або умислу потерпілого (частина п`ята статті 1187 ЦК,пункт 1 частини другої статті 1167 ЦК). Потерпілий подає докази, що підтверджують факт завдання шкоди за участю відповідача, розмір завданої шкоди, а також докази того, що відповідач є завдавачем шкоди або особою, яка відповідно до закону зобов`язана відшкодувати шкоду.

Згідно вимог ст. 1187 ЦК України шкода, завдана джерелом підвищеної небезпеки, відшкодовується особою, яка на відповідній правовій підставі володіє транспортним засобом. Особа, яка здійснює діяльність, що є джерелом підвищеної небезпеки, відповідає за завдану шкоду, якщо вона не доведе, що шкоди було завдано внаслідок непереборної сили або умислу потерпілого. Шкода, завдана внаслідок взаємодії кількох джерел підвищеної небезпеки, відшкодовується винною особою.

Як встановлено судом під час розгляду справи, шкода, яку просить позивач відшкодувати, завдана джерелом підвищеної небезпеки, а тому підлягає відшкодуванню за правилами ст. ст. 1187, 1188 ЦК України.

Вимогами ст. 1188 ЦК України передбачено, що шкода, завдана внаслідок взаємодії кількох джерел підвищеної небезпеки, відшкодовується на загальних підставах, а саме:1) шкода, завдана одній особі з вини іншої особи, відшкодовується винною особою;2) за наявності вини лише особи, якій завдано шкоди, вона їй не відшкодовується;3) за наявності вини всіх осіб, діяльністю яких було завдано шкоди, розмір відшкодування визначається у відповідній частці залежно від обставин, що мають істотне значення.

За правиламист. 1192 ЦК Україниз урахуванням обставин справи суд за вибором потерпілого може зобов`язати особу, яка завдала шкоди майну, відшкодувати її в натурі (передати річ того ж роду і такої ж якості, полагодити пошкоджену річ тощо) або відшкодувати завдані збитки у повному обсязі.

Розмір збитків, що підлягають відшкодуванню потерпілому, визначається відповідно до реальної вартості втраченого майна на момент розгляду справи або виконання робіт, необхідних для відновлення пошкодженої речі.

Таким чиномвраховуючи здійсненувиплату страховоюкомпанією,суд дійшов висновку простягнення ізвідповідача 14079грн.28коп.матеріальної шкодина користь позивача необхіднихдля відновленняпошкодженого автомобіля.

Відповідно до ст.23ЦКУкраїни особа має право на відшкодування моральної шкоди, завданої внаслідок порушення її прав. Моральна шкода полягає, зокрема, в душевних стражданнях, яких фізична особа зазнала у зв`язку зі знищенням чи пошкодженням її майна.

Суд при визначенні розміру моральної шкоди враховує лише ту обставину, що внаслідок неправомірних дій відповідача, позивачу, як власнику транспортного засобу завдано матеріальних збитків, що дійсно спричинило душевні страждання з цього приводу, витрачений час та сили для відновлення пошкодженого автомобіля.

Таким чином, суд вважає достатнім та об`єктивним відшкодування позивачу завданої моральної шкоди в розмірі 5000 грн.

Отже, суд приходить до висновку, що позов підлягає частковому задоволенню.

Відповідно ч.ч. 1, 2 ст. 141 ЦПК України враховуючи, судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог, у разі задоволення позову - на відповідача.

Суд дійшов висновку про стягнення з ОСОБА_2 на користь ОСОБА_1 судовий збір в розмірі 1748 грн. 80 коп.

Керуючись ст.ст. 76 83, 141, 259, 263, 265, 268 Цивільного процесуального кодексу України, суд

В И Р І Ш И В:

Позов задовольнити частково.

Стягнути з ОСОБА_2 на користь ОСОБА_1 в рахунок відшкодування майнової шкоди 14079 грн. 28 коп.

Стягнути з ОСОБА_2 на користь ОСОБА_1 в рахунок відшкодування моральної шкоди 5000 грн. 00 коп.

Стягнути з ОСОБА_2 на користь ОСОБА_1 судовий збір в розмірі 1748 грн. 80 коп.

В іншій частині позову відмовити.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення до Київського апеляційного суду.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного розгляду.

Суддя Радзівіл А.Г.

Дата ухвалення рішення10.07.2023
Оприлюднено24.07.2023
Номер документу112352451
СудочинствоЦивільне
Сутьстягнення матеріальної та моральної шкоди, завданої дорожньо-транспортною пригодою

Судовий реєстр по справі —361/7455/20

Ухвала від 05.10.2023

Цивільне

Київський апеляційний суд

Головачов Ярослав Вячеславович

Ухвала від 30.08.2023

Цивільне

Київський апеляційний суд

Головачов Ярослав Вячеславович

Ухвала від 09.08.2023

Цивільне

Київський апеляційний суд

Головачов Ярослав Вячеславович

Рішення від 10.07.2023

Цивільне

Броварський міськрайонний суд Київської області

Радзівіл А. Г.

Рішення від 10.07.2023

Цивільне

Броварський міськрайонний суд Київської області

Радзівіл А. Г.

Ухвала від 05.06.2023

Цивільне

Броварський міськрайонний суд Київської області

Радзівіл А. Г.

Ухвала від 09.02.2023

Цивільне

Броварський міськрайонний суд Київської області

Радзівіл А. Г.

Ухвала від 20.01.2023

Цивільне

Броварський міськрайонний суд Київської області

Радзівіл А. Г.

Ухвала від 07.11.2022

Цивільне

Броварський міськрайонний суд Київської області

Радзівіл А. Г.

Ухвала від 07.11.2022

Цивільне

Броварський міськрайонний суд Київської області

Радзівіл А. Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні