Рішення
від 07.06.2023 по справі 160/4091/23
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

07 червня 2023 року Справа № 160/4091/23

Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого суддіПрудника С.В. розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін у місті Дніпро адміністративну справу за позовною заявою ОСОБА_1 до відповідача-1: Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області, відповідача-2: Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області, відповідача-3: Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ:

02.03.2023 року до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява (до відділення поштового зв`язку таку подано 27.02.2023 року) ОСОБА_1 до відповідача-1: Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області, відповідача-2: Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області, відповідача-3: Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області, в якій позивач просить суд:

- визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області щодо відмови ОСОБА_1 в перерахунку призначеної пенсії по інвалідності в розмірі пенсії за віком на пільгових умовах відповідно до абзацу 3 ч. 1 ст. 28, ч. 2 ст. 33 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" з урахуванням ст. 8 Закону України підвищення престижності шахтарської праці», викладеної в листі № 1200-0202-8/2199 від 06.02.2023 року;

- зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області зарахувати до стажу роботи із шкідливими умовами періоди роботи ОСОБА_1 з повним робочим днем під землею за Списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, затверджених постановами Кабінету Міністрів України, зайнятість в яких дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, з 05.03.1993 року по 02.01.1994 року на шахті «Луганська» виробничого об`єднання «Стахановвугілля» на посадах учня підземного горноробочого по ремонту горних вироботок та підземним горноробочим з повним робочим днем під землею; з 23.05.1995 року по 21.11.1995 року на шахті «ім. Капустіна» виробничого об`єднання «Лисичанськвугілля» на посаді гірничого майстра підземного з повним робочим днем під землею, а також час перебування на інвалідності у зв`язку з нещасним випадком на виробництві з 22.11.1995 року по 10.11.2022 року (день подачі заяви про перерахунок пенсії) та перерахувати і виплатити ОСОБА_1 , призначену пенсію по інвалідності у розмірі пенсії за віком обчисленої відповідно до абз. 3 ч. 1 ст. 28 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» з урахуванням ст. 8 Закону України «Про підвищення престижності шахтарської праці», але не менш як три розміри прожиткового мінімуму, встановленого для осіб, які втратили працездатність 11.11.2022 року.

Означені позовні вимоги вмотивовані протиправною відмовою Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області щодо відмови ОСОБА_1 в перерахунку призначеної пенсії по інвалідності в розмірі пенсії за віком на пільгових умовах відповідно до абзацу 3 ч. 1 ст. 28, ч. 2 ст. 33 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" з урахуванням ст. 8 Закону України підвищення престижності шахтарської праці», викладеної в листі № 1200-0202-8/2199 від 06.02.2023 року.

31.03.2023 року Головним управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області до суду подано відзив на позовну заяву, в якому просить відмовити у задоволенні позовних вимог. В обґрунтування правової позиції значено наступне. ОСОБА_1 звернулася до Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області з заявою про перерахунок пенсії. Заява Позивача про призначення пенсії та додані до неї документи розглядалися Головним управлінням Пенсійного фонду України в Донецькій області. Рішенням Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області від 06.10.2022 року №909240169545 ОСОБА_1 відмовлено в перерахунку пенсії. Рішення про відмову в перерахунку пенсії було надіслано Головним управлінням Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області на адресу позивача листом від 06.10.2022 року №0400-010226-8/102301. Отже, Головне управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області не розглядало заяву позивача про призначення пенсії по суті та не приймало рішення про відмову в призначенні пенсії. Повторно 14.11.2022 року (вхід. №29122/С-0400-22) засобами електронної пошти ОСОБА_1 звернувся до Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області з заявою довільної форми від 11.11.2022 року про проведення перерахунку пенсії, на яку надано відповідь листом Про розгляд звернення від 13.12.2022 №37619-29122/С-01/8-0400/22. Відповідно до листа Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області від 16.12.2022 року №0500-0301-9/74744 Щодо перегляду рішення про відмову в перерахунку пенсії ОСОБА_1 заяву позивача про перерахунок пенсії було повторно розглянуто та не знайдено підстав для перегляду рішення про відмову у проведенні перерахунку. ОСОБА_1 перебуває на обліку Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області з 01.11.1995 року та отримує пенсію по інвалідності внаслідок трудового каліцтва (перша група) в розмірі 100% пенсії за віком, обчисленої відповідно до норм Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування від 09.07.2003 року № 1058-IV. Відповідно до розрахунку стажу (форма РС-право) обрахованого по 31.12.2003 року, страховий стаж позивача становить 13 років 10 місяців 19 днів (з урахуванням періоду знаходження на інвалідності з 22.11.1995 року по 31.12.2003 року). До пільгового стажу за Списком №1 (стаж роботи з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці) зараховано: періоди роботи з 05.03.1993 року по 02.01.1994 року на шахті «Луганська» виробничого об`єднання «Стахановвугілля» та з 23.05.1995 року по 21.11.1995 року на шахті «ім. Капустіна» виробничого об`єднання «Лисичанськвугілля», що становить 1 рік 3 місяці 27 днів, період знаходження на інвалідності (з 22.11.1995 року по 31.12.2003 року), що становить 08 років 01 місяць 10 днів. Для визначені права на пенсію за віком на пільгових умовах додаткові роки з 01.01.2004 по дату звернення зараховано до пільгового стажу позивача за Списком №1 за останнім місцем роботи, тобто, як стаж роботи з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці. Загальний пільговий стаж ОСОБА_1 за Списком №1 (стаж роботи з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці) складає 27 років 21 день. З огляду на те, що страховий стаж позивача є недостатнім для призначення пенсії за віком на пільгових умовах відповідно до ст.114 Закону №1058, відсутні підстави для переведення позивача на інший вид пенсії. Оскільки пільговий стаж ОСОБА_1 зараховано до Списком №1, як стаж роботи з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, а не за Списком №1 підземні роботи, відсутні підстави для розрахунку розміру пенсії по інвалідності в розмірі пенсії за віком з урахуванням норм ст. 8 Закону України "Про підвищення престижності шахтарської праці".

03.04.2023 року ГУ ПФУ в Луганській області до суду подано відзив на позовну заяву, в якому відповідач-1 просить відмовити у задоволенні позовних вимог. Також, у даному відзиві відповідач-і просить залучити у якості відповідача як Головне управління Пенсійного фонду України в Донецькій області. В обґрунтування своєї правової позиції відповідач-1 зазначив наступне. ОСОБА_1 перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Луганській області як отримувач пенсії по інвалідності згідно Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування». 29.09.2022 року ОСОБА_1 звернувся до Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровської області з заявою №2380 про перерахунок пенсії, а саме: про перехід на інший вид пенсії з урахуванням зазначеного Порядку органом, що приймав рішення за заявою позивача про перерахунок пенсії визначено Головне управління Пенсійного фонду України в Донецькій області. Тобто у даному випадку органом призначення (перерахунку) за принципом екстериторіальності визначено Головне управління Пенсійного фонду України в Донецькій області. Отже, заява ОСОБА_1 від 29.09.2022 року про перерахунок пенсії опрацьовувалась за принципом єдиної черги Головним управлінням Пенсійного фонду України в Донецькій області. За наслідками розгляду заяви позивача від 29.09.2022 року рішенням Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області від 06.10.2022 року за №909240169545 відмовлено ОСОБА_1 у перерахунку пенсії, а саме: в переведенні з пенсії по інвалідності на пенсію за віком, у зв`язку з відсутністю необхідного страхового стажу. При цьому, Головне управління Пенсійного фонду України в Луганській області по заяві від 29.09.2022 року рішення про відмову в перерахунку пенсії №909240169545 від 06.10.2022 не приймало, заяву від 29.09.2022 року по суті не розглядало. 23.11.2022 року на адресу Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області надійшов супровідний лист Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровської області з адвокатським запитом Тарковської Тетяни Василівни в інтересах ОСОБА_1 від 16.11.2022 №06/11 (супровідний лист з адвокатським запитом зареєстровано за номером 4851/9 від 23.11.2022 року). Листом від 06.02.2023 №1200-0202-8/2199 Головне управління Пенсійного фонду України в Луганській області надало відповідь на адвокатський запит ОСОБА_2 заяву ОСОБА_1 від 28.09.2022 року про переведення з одного виду пенсії на інший (з інвалідності І групи від трудового каліцтва на пенсію за віком на пільгових умовах) опрацьовано за принципом екстериторіальності (пункт 4.2 Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 25.11.2005 №22-1) спеціалістами Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області та винесено рішення від 06.10.2022 року №909240169545 про відмову в призначенні пенсії за віком на пільгових умовах, у зв`язку з відсутністю необхідного пільгового стажу. У зв`язку з військовою агресією Російської Федерації матеріали паперової пенсійної справи ОСОБА_1 недоступні. Окрім цього, в електронній пенсійній справі заявника відсутні скановані копії уточнюючих довідок про періоди підземної роботи за Списком 2 (1993-1995 роки), а пільговий стаж роботи визначений як стаж з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за Списком №1. Таким чином для зарахування до стажу на підземних роботах за Списком 2 періоду роботи ОСОБА_1 на відповідних посадах на шахті Луганське виробничого об`єднання Стахановвугілля та на шахті ім. Г.Г. Капустіна виробничого об`єднання Лисичанськвугілля лише на підставі сканованої копії трудової книжки, що міститься в електронній пенсійній справі ОСОБА_1 підстав немає. До відповіді на адвокатський запит (вих.№ 1200-0202-8/2199 від 06.02.2023 року) Головне управління Пенсійного фонду України в Луганській області додало рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області від 06.10.2022 №909240169545.

Щодо визнання протиправними дій Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області щодо відмови позивачу в перерахунку призначеної пенсії по інвалідності в розмірі пенсії за віком на пільгових умовах відповідно до абзацу 3 ч. 1 ст. 28, ч. 2 ст. 33 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" з урахуванням ст. 8 Закону України підвищення престижності шахтарської праці, викладеної в листі №1200- 0202-8/2199 від 06.02.2023, Головне управління Пенсійного фонду України в Луганській області повідомляє, що лист №1200-0202-8/2199 від 06.02.2023 року є відповіддю на адвокатський запит від 16.11.2022 №06/11, а не рішенням про відмову. За записами трудової книжки серії НОМЕР_1 від 15.10.1990 року, наявної в електронній пенсійній справі, ОСОБА_1 працював на шахті Луганська виробничого об`єднання Стахановвугілля та на шахті ім. Г.Г. Капустіна виробничого об`єднання Лисичанськвугілля. Територіальним місцем розташування державного підприємства Шахта Луганська виробничого об`єднання по видобутку вугілля Стахановвугілля, код ЄДРПОУ 00177129, є адреса: вул. Московська, буд. 3, смт. Донецький, Луганська область. Відповідно до Переліку населених пунктів на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 07.11.2014 року №1085-р, смт. Донецький, Луганської області віднесено до території, на якій органи державної влади не здійснюють свої повноваження. Місцем розташування відокремленого підрозділу Шахта ім. Г.Г. Капустіна виробничого об`єднання Лисичанськвугілля, код ЄДРПОУ 26349214, є адреса: м. Привілля (Лисичанська міська територіальна громада), Луганська область. Відповідно до наказу Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 25.04.2022 року №75 Лисичанська міська територіальна громада розташована в районі проведення воєнних (бойових) та включена до Переліку територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій, або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні) з 25.04.2022 року. За даними електронної пенсійної справи ОСОБА_1 отримує пенсію по інвалідності внаслідок нещасного випадку на виробництві першої групи з 01.11.1995 року. При призначенні пенсії по інвалідності страховий стаж складав 42 роки 7 місяців 9 днів (стаж зараховано по 21.11.1995 року), а саме: страховий стаж до 01.01.2004 - 4 роки 9 місяців 9 днів, в тому числі стаж за Списком № 1 - 1 рік 3 місяці 27 днів, додатковий стаж (з дня встановлення інвалідності до досягнення застрахованою особою віку, передбаченого частиною першою статті 26 цього Закону) - 36 років 10 місяців.

До пільгового стажу за Списком № 1 зараховано періоди роботи: з 05.03.1993 року по 02.01.1994 року на шахті Луганська виробничого об`єднання Стахановвугілля в якості учня підземного гірника по ремонту гірничих виробок з повним робочим днем під землею та підземного гірника з повним робочим днем під землею; з 23.05.1995 року по 21.11.1995 року на шахті імені Г.Г. Капустіна виробничого об`єднання Лисичанськвугілля в якості гірничого майстра з повним робочим днем під землею та звільнений 21.11.1995 у зв`язку з переходом на першу групу інвалідності. ОСОБА_1 28.09.2022 року звернувся до Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області з заявою про перехід на інший вид пенсії (за віком), на день звернення заявнику виповнилося 50 років. За результатом розгляду заяви ОСОБА_1 від 28.09.2022 року Головним управлінням Пенсійного фонду України в Донецькій області винесено рішення №909240169545 від 06.10.2022 року про відмову в переведенні на пенсію за віком на пільгових умовах відповідно до вимог п. 1 ч. 2 ст. 114 Закону у зв`язку з відсутністю необхідного страхового стажу. До пільгового та страхового стажу зараховано періоди роботи: з 05.03.1993 року по 02.01.1994 року та з 23.05.1995 року по 21.11.1995 року до пільгового стажу за Списком №1 (були зараховані при призначенні пенсії по інвалідності); з 22.11.1995 року по 31.12.2003 року зараховано до страхового та пільгового стажу за Списком №1 (час перебування на інвалідності внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійним захворюванням), відповідно до вимог статті 56 Закону України «Про пенсійне забезпечення» від 05.11.1991 року №1788; з 01.01.2004 року по дату звернення до пільгового стажу, який дає право на призначення пенсії на пільгових умовах і у пільгових розмірах, відповідно до вимог статті 24 Закону №1058. Пільговий стаж заявника, що дає право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах, складає 27 років 21 день (пільговий стаж за Списком №1, який був зарахований при призначенні пенсії по інвалідності та період знаходження на інвалідності внаслідок нещасного випадку на виробництві). Страховий стаж ОСОБА_1 складає 13 років 10 місяців 19 днів (з урахуванням періоду знаходження на групі інвалідності внаслідок нещасного випадку на виробництві з 22.11.1995 року по 31.12.2003 року). Крім цього, в електронній пенсійній справі заявника відсутні скановані копії виписки з акту огляду медико-соціальної експертної комісії про встановлення групи інвалідності, акту розслідування (спеціального розслідування) нещасного випадку форми Н-1/П4 та уточнюючих довідок, визначених пунктом 20 Порядку №637. Отже Головне управління Пенсійного фонду України в Луганській області у своїй діяльності діяло лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Крім того, за законодавством України єдиним органом, що призначає пенсію, є Пенсійний фонд України, отже позовна вимога позивача щодо зобов`язання відповідача здійснити перерахунок пенсії є такою, що не відповідає нормам закону.

28.04.2023 року від ГУ ПФУ в Донецькій області до суду надійшов відзив на позовну заяву, в якому відповідач-3 заперечив щодо задоволення позовних вимог. В обґрунтування своєї правової позиції відповідач-3 зазначив наступне. ОСОБА_1 перебуває на пенсійному обліку в Головному управлінні ПФУ в м. Лисичанську Луганської області та отримує пенсію по інвалідності відповідно Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» з 22.11.1995 року. ОСОБА_1 звернувся до Пенсійного фонду України із заявою від 28.09.2022 про перехід з пенсії по інвалідності на пенсію за віком відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування». Рішенням Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області від 06.10.2022 року № 909240169545 відмовлено в переведенні з пенсії по інвалідності на пенсію за віком відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» у зв`язку з відсутністю необхідного страхового стажу. Страховий стаж становить 13 років 10 місяців 19 днів. Періоди трудової діяльності та інші періоди, що враховувалися до стажу роботи для призначення пенсії до набрання чинності цим Законом, зараховуються до страхового стажу в порядку і на умовах, передбачених законодавством, що діяло раніше, крім випадків. передбачених цим Законом (абзац перший частини четвертої статті 24 Закону № 1058-ІV). Пільговий порядок обчислення стажу роботи, передбачений законодавством, що діяло раніше, за період з 1 січня 2004 року застосовується виключно в частині визначення прана на пенсію за віком на пільгових умовах та за вислугу років (абзац третій частини четвертої статті 24 Закону № 1058- ІV). Згідно з абзацом другим частини третьої статті 114 Закону № 1058-ІV за наявності стажу, на підземних роботах менше 10 років у чоловіків і менше 7 років 6 місяців у жінок г страхового стажу, встановленого абзацами першим і п`ятнадцятим - двадцять третім пункту і частини другої цієї статті, за кожний повний рік зазначених робіт пенсійний вік, встановленим абзацом першим статті 26 цього Закону, зменшується на один рік. Абзацом першим частини першої статті 26 Закону № 1058-ІV передбачено, що особи мають право на призначення пенсії за віком після досягнення віку 60 років за наявності страхового стажу не менше 15 років по 31 грудня 2017 року. Відповідно до абзацу першого пункту 1 частини другої статті 114 Закону № 1058- ІV працівникам, зайнятим повний робочий день на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, - після досягнення 50 років і за наявності страхового стажу не менше 25 років у чоловіків, з них не менше 10 років на зазначених роботах, і не менше 20 років у жінок, з них не менше 7 років 6 місяців на зазначених роботах. З 1 січня 2004 року набрав чинності Закон України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", згідно з яким і обчислюється страховий стаж для призначення пенсій.

За період після 1 січня 2004 року зазначеним Законом не передбачено зарахування то страхового стажу, в тому числі до пільгового стажу роботи, періоду знаходження особи па інвалідності внаслідок нещасного випадку на виробництві. Управління звертає увагу суду на те, що періоди трудової діяльності та інші періоди, що враховувалися до стажу роботи для призначення пенсії до набрання чинності Законом України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", тобто до 01.01.2004, то згідно зі статтею 24 зазначеного Закону вони зараховуються до страхового стаж., в порядку і на умовах, передбачених законодавством, що діяло раніше. Відповідно до статті 56 Закону України "Про пенсійне забезпечення", який діяв до 1 січня 2004 року, час перебування на інвалідності у зв`язку з нещасним випадком на виробництві або професійним захворюванням зараховувався до стажу роботи для призначення пенсії за віком, а також до стажу роботи із шкідливими умовами, який дає право на призначення пенсії на пільгових умовах і у пільгових розмірах. Таким чином, у зв`язку з тим, що ОСОБА_1 з 22.11.1995 року отримує пенсію у зв`язку з інвалідністю від нещасного випадку на виробництві, то період з 22.11.1995 року по 31.12.2003 року зараховано до стажу роботи при призначенні пенсії за віком, у тому числі до стажу роботи, який дає право на пенсію на пільгових умовах.

Період перебування на інвалідності від нещасного випадку на виробництві після 1 січня 2004 року до страхового стажу не зараховується. Головним управлінням Пенсійного фонду України в Донецькій області зараховано до пільгового стажу позивача для призначення пенсії за віком на пільгових умовах період перебування на пенсії по інвалідності від нещасного випадку на виробництві з 22.11.1995 року по 27.08.2022 року, який надає право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах відповідно до п. 1 ч. 2 ст. 114 Закону України №1058 (Список №1). Отже, оскільки у позивача відсутній необхідний страховий стаж 15 років відповідно до ст. 26 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» управлінням правомірно було відмовлено ОСОБА_1 у переведенні з пенсії по інвалідності на пенсію за віком відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування».

У трудовій книжці позивача про його роботу у спірний період не підтверджують стаж роботи зі шкідливими і важкими умовами праці і подання уточнюючої довідки в такому випадку є обов`язковим. 28.09.2022 року позивач звернувся до управління із з заявою про переведення з пенсії по інвалідності на пенсію за віком відповідно Закону України «Про загальнообов`язкові державне пенсійне страхування».

Довідки уточнюючі пільговий характер роботи за періоди роботи з 05.03.1993 року по 02.01.1994 року на шахті Луганська виробничого об`єднання Стахановвугілля па посадах учня підземного горноробочого по ремонту гарних вироботок та підземним горноробочим повним робочим днем під землею; з 23.05.1995 року по 21.11.1995 року на шахті ім. Капустіна виробничого об`єднання Лисичанськвугілля на посаді гірничого майстрі; підземного з повним робочим днем під землею, позивачем не надавались. Отже управління не мало достатніх підстав для зарахування до пільгового стажу вищевказаного періоду роботи позивача.

В рішенні від 06.10.2022 року №909240169545 про відмову в переведенні з пенсії по інвалідності на пенсію за віком відповідно Закону України «Про загальнообов`язкове держави, пенсійне страхування» відсутні посилання на відмову у не врахуванні ст. 8 Закону України «Про підвищення престижності шахтарської праці», а тому, управління вважає, що позивач передчасно звернувся з цими вимогами до суду.

За відомостями з витягу з протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 02.03.2023 року зазначена вище справа розподілена та 03.03.2023 року передана судді Пруднику С.В.

07.03.2023 року ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду відкрито провадження в адміністративній справі, призначено розгляд за правилами спрощеного провадження без виклику учасників справи.

07.04.2023 року ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду Залучити до участі у справі №160/4091/23 у якості співвідповідача як Головне управління Пенсійного фонду України в Донецькій області. Розпочато спочатку розгляд адміністративної справи №160/4091/23, призначено розгляд справи по суті за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін. Витребувано від Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області: засвідчену належним чином у відповідності до вимог ст. 94 Кодексу адміністративного судочинства України копію рішення №909240169545 від 06.10.2022 року та матеріали пенсійної справи ОСОБА_1 . Витребувані судом докази слід було подати до Дніпропетровського окружного адміністративного суду (також шляхом направлення на електронну адресу Дніпропетровського окружного адміністративного суду (inbox@adm.dp.court.gov.ua; inboxdoas@adm.dp.court.gov.ua) ) у строк до 05 травня 2023 року.

Справа розглянута в межах строку розгляду справи за правилами спрощеного позовного провадження, встановленогостаттею 258 Кодексу адміністративного судочинства України- в межах шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі.

Вивчивши та дослідивши всі матеріали справи та надані докази, а також проаналізувавши зміст норм матеріального права, що регулюють спірні правовідносини, з`ясувавши всі обставини справи, оцінивши докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, суд дійшов наступних висновків.

Судом установлено, матеріалами справи підтверджено, що позивач, ОСОБА_1 перебуває на обліку Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області з 01.11.1995 року та отримує пенсію по інвалідності внаслідок трудового каліцтва (перша група) в розмірі 100% пенсії за віком, обчисленої відповідно до норм Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування від 09.07.2003 року № 1058-IV.

З 01.11.1995 року позивачу встановлено І групу інвалідності у зв`язку з нещасним випадком на виробництві, що не заперечується відповідачами.

Згідно з довідкою до акта МСЕК серії 12 ААА №439580 при повторному переогляді мені з 25.12.2015 року безстроково встановлено І групу інвалідності у зв`язку з нещасним випадком на виробництві.

Позивач згідно з довідкою від 22.06.2022 року №1250-5001781453 зареєстрований як внутрішньо переміщена особа за адресою: АДРЕСА_1 .

ОСОБА_1 звернувся до Пенсійного фонду України із заявою від 28.09.2022 про перехід з пенсії по інвалідності на пенсію за віком відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування».

Рішенням Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області від 06.10.2022 року № 909240169545 відмовлено в переведенні з пенсії по інвалідності на пенсію за віком відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» у зв`язку з відсутністю необхідного страхового стажу.

В означеному рішенні йдеться мова про наступне. Відділом перерахунків пенсії №4 управління пенсійного забезпечення Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області прийнято рішення про відмову в перерахунку пенсії (перехід з пенсії по інвалідності на пенсію за віком) ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , ідентифікаційний код НОМЕР_2 , згідно поданої заяви № 2380 від 28.09.2022 року. Відповідно до пункту 3 статті 45 та п. 1 ст. 10 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування №1058-ІV від 09.07.2003 року та Закону України Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи № 3668-VІ від 08.07.2011 року, особі яка має право на різні види пенсії (за віком, по інвалідності, у зв`язку з втратою годувальника та за вислугу років), призначається один із цих видів пенсії за її вибором. Відповідна до п.1ч.2 статті 114 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування №1058-ІV від 09.07.2003 року (із змінами, внесеними згідно із Законом №2148-VII від 03.10.2017р.) право на пенсію за віком на пільгових умовах мають працівники, зайняті повний робочий день на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за Списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, чоловіки - після досягнення 50 років і за наявності страхового стажу не менше 25 років, з них не менше 10 років на зазначених роботах. З урахуванням наданих документів та даних, що містяться в Реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування: загальний пільговий стаж становить 27 років 0 місяців 21 день, з них робота за Списком № 1- 1 рік 3 місяці 27 днів, та знаходження на інвалідності з трудового каліцтва - 25 років 8 місяців 22 дні; страховий стаж становить 13 років 10 місяців 19 днів. За таких обставин відмовити ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 у переведенні з пенсії по інвалідності на пенсію за віком, у зв`язку з відсутністю необхідного страхового стажу. Відповідно до ст. 23 № 1058 та ст. 16 закону України «Про звернення громадян» у разі незгоди ОСОБА_1 з прийнятим рішенням воно може бути оскаржене до органу Пенсійного фонду України вищого рівня або в судовому порядку.

Рішення про відмову в перерахунку пенсії було надіслано Головним управлінням Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області на адресу позивача листом від 06.10.2022 року №0400-010226-8/102301. Отже, Головне управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області не розглядало заяву позивача про призначення пенсії по суті та не приймало рішення про відмову в призначенні пенсії.

Повторно 14.11.2022 року (вхід. №29122/С-0400-22) засобами електронної пошти ОСОБА_1 звернувся до Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області з заявою довільної форми від 11.11.2022 року про проведення перерахунку пенсії, на яку надано відповідь листом Про розгляд звернення від 13.12.2022 №37619-29122/С-01/8-0400/22.

Так, в заяві від 11.11.2022 року позивач зазначив про проведення йому розрахунку пенсії по інвалідності відповідно до абз. 3 ч. 1 ст. 28, ст. 33 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» №1058 (із змінами внесеними Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо пенсійного забезпечення»), у розмірі 80 % заробітку шахтаря, визначеної відповідно до ст. 40 цього закону, з якої обчислена пенсія, але не менш як три розміри прожиткового мінімуму, встановлено для осіб, які втратили працездатність, оскільки останній працював на підприємствах вугледобувної галузі і був зайнятий повний робочий день на роботах із шкідливими і важкими умовами праці, які відповідно переліку виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, які віднесені до Списку №1 і у зв`язку з чим, отримав травму внаслідок нещасного випадку на виробництві, на підставі чого йому було встановлено І групу інвалідності та призначено пенсію по інвалідності.

Крім того, 16.11.2022 року представником позивача адвокатом Тарковською Т.В. було надіслано адвокатський запит № 06/11 до Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області про надання рішення з викладенням підстав відмови позивачу у розрахунку призначеної пенсії по інвалідності відповідно до абз. 3 ч. 1ст.28 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування».

Відповідно до листа Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області від 16.12.2022 року №0500-0301-9/74744 Щодо перегляду рішення про відмову в перерахунку пенсії ОСОБА_1 заяву позивача про перерахунок пенсії було повторно розглянуто та не знайдено підстав для перегляду рішення про відмову у проведенні перерахунку.

Листом від 29.11.2022 року №1200-0202-8/26315 ГУ ПФУ в Луганській області повідомило представнику позивача адвокату Тарковській Т.В. про те, що станом на теперішній час питання визначення права на перехід з пенсії по інвалідності на пенсію за віком на пільгових умовах за Списком №1 в частині правильності пільгового стажу на підземних роботах, знаходяться в роботі Управління пенсійного забезпечення, надання житлових субсидій та пільг Головного управління.

Також, листом від 06.02.2023 року №1200-0202-8/2199 ГУ ПФУ в Луганській області повідомило представнику позивача адвокату Тарковській Т.В. про те, що згідно з абзацом першим частини третьої статті 114 Закону право на пенсію незалежно від віку мають, зокрема працівники, безпосередньо зайняті повний робочий день на підземних і відкритих гірничих роботах (включаючи особовий склад гірничорятувальних частин) з видобутку вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, на будівництві шахт і рудників та в металургії, - за списком робіт і професій, що затверджуються Кабінетом Міністрів України, якщо вони були зайняті на зазначених роботах не менше 25 років. Список робіт і професій, що дають право на пенсію незалежно від віку при безпосередній зайнятості протягом повного робочого дня на підземних і відкритих гірничих роботах (включаючи особовий склад гірничорятувальних частин), пов`язаних з видобутком вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, на будівництві шахт і рудників та в металургії, терміном не менше 25 років, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 31.03.1994 № 202. Рішення щодо права особи на пенсію за віком на пільгових умовах відповідно до абзацу першого частини третьої статті 114 Закону приймається органом Пенсійного фонду України на підставі записів, внесених до трудової книжки, даних Реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного пенсійного страхування, уточнюючої довідки встановленої форми, виданої підприємством, установою, організацією або їх правонаступником на підставі первинних документів на час виконання робіт зі шкідливими і важкими умовами праці, з урахуванням положень пункту 20 Порядку підтвердження наявного стажу роботи для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.08.1993 № 637, а в разі ліквідації підприємства, установи, організації - відповідно до Порядку підтвердження періодів роботи, що зараховуються до трудового стажу для призначення пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 10.11.2006 № 18-1. Заяву ОСОБА_1 від 28.09.2022 про переведення з одного виду пенсії на інший (з інвалідності І групи від трудового каліцтва на пенсію за віком на пільгових умовах) опрацьовано за принципом екстериторіальності (пункт 4.2 Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 25.11.2005 №22-1) спеціалістами Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області та винесено рішення від 06.10.2022 № 909240169545 про відмову в призначенні пенсії за віком на пільгових умовах, у зв`язку з відсутністю необхідного пільгового стажу. У зв`язку з військовою агресією Російської Федерації матеріали паперової пенсійної справи ОСОБА_1 недоступні. Окрім цього, в електронній пенсійній справі заявника відсутні скановані копії уточнюючих довідок про періоди підземної роботи за Списком 202 (1993-1995 роки), а пільговий стаж роботи визначений як стаж з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за Списком № 1. Таким чином для зарахування до стажу на підземних роботах за Списком 202 періоду роботи ОСОБА_1 на відповідних посадах на шахті Луганське виробничого об`єднання Стахановвугілля та на шахті ім. Г.Г. Капустіна виробничого об`єднання Лисичанськвугілля лише на підставі сканованої копії трудової книжки, що міститься в електронній пенсійній справі ОСОБА_1 підстав немає.

Вважаючи такі дії відповідачів протиправними та такими, що не ґрунтуються на нормах чинного законодавства, позивач звернувся з даним позовом до суду.

Щодо вирішення справи по суті, суд вказує наступне.

Частиною другоюстатті 19 Конституції Українипередбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбаченіКонституцієюта законами України.

Статтею 46 Конституції Українивстановлено, що громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

Принципи, засади і механізми функціонування системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування, призначення, перерахунку і виплати пенсій визначеніЗаконом України«Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування»від 9 липня 2003 року1058-IV (далі - Закон 1058-IV).

Відповідно до п.1 ч.1ст.8 Закон1058-IVправо на отримання пенсій та соціальних послуг із солідарної системи мають: громадяни України, які застраховані згідно із цимЗакономта досягли встановленого цимЗакономпенсійного віку чи визнані особами з інвалідністю в установленому законодавством порядку і мають необхідний для призначення відповідного виду пенсії страховий стаж, а в разі смерті цих осібчлени їхніх сімей, зазначені устатті 36 цього Закону, та інші особи, передбачені цим Законом.

В розумінні абз. 22ст. 1 Закону1058-IV пенсія -щомісячна пенсійна виплата в солідарній системі загальнообов`язкового державного пенсійного страхування, яку отримує застрахована особа в разі досягнення нею передбаченого цимЗакономпенсійного віку чи визнання її особою з інвалідністю, або отримують члени її сім`ї у випадках, визначених цим Законом.

Частиною 1статті 9 Закону1058-IV передбачено, що відповідно до цьогоЗаконув солідарній системі призначаються такі пенсійні виплати: 1) пенсія за віком; 2) пенсія по інвалідності; 3) пенсія у зв`язку з втратою годувальника.

Згідно з ч.1ст.10 Закону1058-IVособі, яка має одночасно право на різні види пенсії (за віком, по інвалідності, у зв`язку з втратою годувальника), призначається один із цих видів пенсії за її вибором.

Умови призначення пенсії за віком встановлені устатті 26 Закону1058-IV, а пенсії по інвалідності устатті 30 Закону1058-IV.

Відповідно до ч.1ст.24 Закону1058-IV страховий стаж період (строк), протягом якого особа підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню та за який щомісяця сплачені страхові внески в сумі не меншій, ніж мінімальний страховий внесок.

До страхового стажу для обчислення розміру пенсії за віком, з якого обчислюється розмір пенсії по інвалідності або у зв`язку з втратою годувальника, крім наявного страхового стажу, зараховується також на загальних підставах відповідно період з дня встановлення інвалідності до досягнення застрахованою особою віку, передбаченого частиною першоюстатті 26 цього Закону, та період з дня смерті годувальника до дати, коли годувальник досяг би віку, передбаченого частиною першоюстатті 26 цього Закону.

Час перебування на інвалідності у зв`язку з нещасним випадком на виробництві або професійним захворюванням зараховується до стажу роботи із шкідливими умовами, який дає право на призначення пенсії на пільгових умовах і у пільгових розмірах.

Відповідно до ч.1ст.1 Закону України «Про пенсійне забезпечення» від 05.11.19911788-ХІІ (далі за текстом -Закон1788) громадяни України мають право на державне пенсійне забезпечення за віком, по інвалідності, у зв`язку з втратою годувальника та в інших випадках, передбачених цим Законом.

Згідно з ч.5ст.56 Закону1788-ХІІ час перебування на інвалідності у зв`язку з нещасним випадком на виробництві або професійним захворюванням зараховується до стажу роботи для призначення пенсії за віком, а також до стажу роботи із шкідливими умовами, який дає право на призначення пенсії на пільгових умовах і у пільгових розмірах.

Зазначена гарантія встановлена і ч.4ст.9 Закону України «Про охорону праці» від 14.10.1992 р. 2694-ХІІ.

Статтею 114 Закону1058 та статтями13,14 Закону1788-ХІІ визначено умови призначення пенсії за віком на пільгових умовах.

Судом встановлено зі спірного рішення, що відповідачем-3 не заперечується факт перебування позивача на інвалідності у зв`язку з професійним захворюванням у період з 22.11.1995 року по 10.11.2022 року.

Таким чином, час перебування на інвалідності у зв`язку з професійним захворюванням зараховується до стажу роботи із шкідливими умовами, який дає право на призначення саме пенсії за віком на пільгових умовах.

Водночас, суд звертає увагу, що до пільгового стажу за Списком №1 (стаж роботи з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці) зараховано: періоди роботи з 05.03.1993 року по 02.01.1994 року на шахті «Луганська» виробничого об`єднання «Стахановвугілля» та з 23.05.1995 року по 21.11.1995 року на шахті «ім. Капустіна» виробничого об`єднання «Лисичанськвугілля», що становить 1 рік 3 місяці 27 днів, період знаходження на інвалідності (з 22.11.1995 року по 31.12.2003 року), що становить 08 років 01 місяць 10 днів.

16 вересня 2008 року набрав чинностіЗакон України «Про підвищенняпрестижності шахтарськоїпраці» від 02.09.2008 року345-VІ (далі за текстом-Закон 345-VІ), який спрямований на підвищенняпрестижності шахтарськоїпраці, надання додаткових гарантій у виплаті та підвищенні заробітної плати і розв`язанні соціально-побутових проблем шахтарів.

З огляду на ст.1 Закону 345-VІ дія цьогоЗаконупоширюється на працівників, які видобувають вугілля, залізну руду, руди кольорових і рідкісних металів, марганцеві, уранові, магнієві (солі калієво-магнієві та солі магнієві) та озокеритні руди, працівників шахтобудівних підприємств, які зайняті на підземних роботах повний робочий день, та працівників державних воєнізованих аварійно-рятувальних служб (формувань) у вугільній промисловості за Списком 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, зайнятість в яких повний робочий день дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, затвердженим Кабінетом Міністрів України (далі шахтарі), та членів їх сімей.

Суд враховує правовий висновок Верховного Суду, висловлений у постанові від 20.11.2018 р. у справі 345/4616/16-а (провадження К/9901/18104/18), щостаттю 1 Закону України «Про підвищенняпрестижності шахтарськоїпраці»необхідно розглядати у нерозривному зв`язку зі списком 1 виробництв, цехів, професій та посад на підземних роботах, на роботах із шкідливими умовами праці і в гарячи цехах, робота у яких дає право на державну пенсію на пільгових умовах та в пільгових розмірах.

Статтею 8 Закону 345-VІ встановлено, що мінімальний розмір пенсії шахтарям, які відпрацювали на підземних роботах не менш як 15 років для чоловіків та 7,5 років для жінок за списком 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, встановлюється незалежно від місця останньої роботи, у розмірі 80 відсотків його заробітної плати (доходу), визначеної відповіднодостатті 40 Закону України «Про загальнообов`язкове державнепенсійнестрахування», з якої обчислюється пенсія, але не менш як три розміри прожиткового мінімуму, встановленого для осіб, які втратили працездатність. Для обчислення розміру пенсій за віком за кожний повний рік стажу роботи на підземних роботахдостраховогостажудодатково зараховується по одному року.

Абзацом 3 частини 1статті 28 Закону1058, яка визначає мінімальний розмір пенсії за віком, передбачено, шо мінімальний розмір пенсії особам, на яких поширюється діяЗакону України «Про підвищенняпрестижності шахтарськоїпраці», та працівникам, зайнятим повний робочий день під землею обслуговуванням зазначених осіб, які відпрацювали на підземних роботах не менш як 15 років для чоловіків та 7,5 року для жінок за списком 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, встановлюється незалежно від місця останньої роботи у розмірі 80 відсотків заробітної плати (доходу) застрахованої особи, визначеної відповіднодостатті 40цього Закону, з якої обчислюється пенсія, але не менш як три розміри прожиткового мінімуму, встановленого для осіб, які втратили працездатність.

Отже, статтею 8 Закону 345-VІ передбачені пільги для шахтарів щодо підвищеного мінімального розміру пенсії за віком. Ці пільги поширюються на працівників, зазначених у Списку 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, зайнятість в яких повний робочий день дає право на пенсію за віком на пільгових умовах.

Викладене узгоджується з правовою позицією Верховного Суду висловленою у постанові від 26.05.2020 р. у справі 205/8712/16-а (провадження К/9901/38669/18).

При цьому слід врахувати, щост. 8 Закону України «Про підвищенняпрестижності шахтарськоїпраці»передбачено не окремий вид пенсії, а додаткову соціальну гарантію.

Аналогічний висновок викладений у постановах Верховного Суду від 13.11.2019 р у справі 345/763/17 (провадження К/9901/20475/18) та від 26.05.2020 у справі 205/8712/16-а (провадження К/9901/38669/18).

Таким чином, умовою виплати пенсії у розмірах встановлених ст.8 Закону 345-VІ та абз. 3 ч. 1ст. 28 Закону1058-IV є призначення пенсії за віком, у тому числі на пільгових умовах.

На час звернення доГоловного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області, позивач досяг відповідного віку для призначення пенсії за віком на пільгових умовах, а тому, відповідачем-3 та відповідачем-1 не були враховані усі правові підстави для зарахування до страхового та пільговогостажучасу перебування наінвалідностіу зв`язку з нещасним випадком на виробництві у період з 01.01.2004 року по 10.11.2022 року для здійснення перерахунку і виплати пенсії за віком в розмірі 80% середньої заробітної плати шахтаря, але не менш як 3 розміри прожиткового мінімуму, встановленого для осіб, які втратили працездатність.

Суд звертає увагу, що відповідно дост. 10 Закону1058-ІV особі, яка має одночасно право на різні види пенсії (за віком, по інвалідності чи у зв`язку з втратою годувальника), призначається один із цих видів пенсії за її вибором.

При переведенні з одного виду пенсії на інший за бажанням особи може бути враховано заробітну плату (дохід) за періоди страховогостажу,зазначені в частині першійст. 40 Закону1058-ІV (за весь період страховогостажупочинаючи з 01.07.2000домісяця звернення за переведенням з одного виду пенсії на інший або за будь-які 60 календарних місяців страховогостажупідряддо01.07.2000 незалежно від перерв та за весь період страховогостажупочинаючи з 01.07.2000домісяця звернення за переведенням з одного виду пенсії на інший), із застосуванням показника середньої заробітної плати (доходу), який було враховано під час призначення (попереднього перерахунку) попереднього виду пенсії.

Якщо особа після призначення пенсії поінвалідностіпродовжувала працювати та набула не менш як 24 місяці страховогостажупісля призначення (попереднього перерахунку) пенсії незалежно від перерв у роботі, при переведенні вперше з пенсії поінвалідностіна пенсію за віком застосовується середня заробітна плата (дохід), визначена частиною другоюст. 40 Закону1058-ІV (за три роки, що передують року звернення за призначенням пенсії за віком).

Зарахування вказаного періоду до пільгового стажу вплине на реалізацію позивачем права про перерахунок пенсії у відповідності до статті 8 Закону 345-VI.

З урахуванням встановлених судом обставин та відповідно до наведених вище правових норм, позивач має право на зарахування до його пільгового стажу зазначеного періоду, який не був зарахований, та відповідно на перерахунок призначеної пенсії за нормами Закону 345-VI.

Відповідно достатті 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, ратифікованої УкраїноюЗаконом475/97-ВР від 17.07.1997, кожен, чиї права і свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.

Отже, обираючи спосіб захисту порушеного права, слід зважати й на його ефективність з точки зорустатті 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод. У пункті 145 рішення від 15.11.1996 у справі Чахал проти Об`єднаного Королівства (Chahal v. the United Kingdom, (22414/93) [1996] ECHR 54) Європейський суд з прав людини зазначив, що згадана норма гарантує на національному рівні ефективні правові засоби для здійснення прав і свобод, що передбачаються Конвенцією, незалежно від того, яким чином вони виражені в правовій системі тієї чи іншої країни.

Стаття 13 Конвенції вимагає, щоб норми національного правового засобу стосувалися сутності небезпідставної заяви за Конвенцією та надавали відповідне відшкодування. Зміст зобов`язань за статтею 13 також залежить від характеру скарги заявника за Конвенцією. Тим не менше, засіб захисту, що вимагається згаданою статтею, повинен бути ефективним як узаконі, так і на практиці, зокрема, в тому сенсі, щоб його використання не було ускладнене діями або недоглядом органів влади відповідної держави (п. 75 рішення Європейського суду з прав людини у справі Афанасьєв проти України від 05.04.2005 (заява 38722/02)).

Отже, ефективний засіб правого захисту в розумінні статті 13 Конвенції повинен забезпечити поновлення порушеного права й одержання особою бажаного результату; винесення рішень, які не призводять безпосередньо до змін в обсязі прав та забезпечення їх примусової реалізації, не відповідає розглядуваній міжнародній нормі.

Дискреційні повноваження - це законодавчо встановлена компетенція владних суб`єктів, яка визначає ступінь самостійності її реалізації з урахуванням принципу верховенства права; ці повноваження полягають у застосуванні суб`єктами адміністративного розсуду при здійсненні дій і прийнятті рішень. У більш звуженому розумінні дискреційні повноваження - це можливість діяти за власним розсудом, в межахзакону, можливість застосувати нормизаконута вчиняти конкретні дії (або дію) серед інших, кожні з яких окремо є відносно правильними (законними). Аналогічна правова позиція міститься в постанові Верховного Суду України від 21.05.2013 року 21-87а13.

Згідно з частиною 1статті 5 КАС Україникожна особа має право в порядку, встановленому цим кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або інтереси.

Відповідно до пункту 4 частини другоїстатті 245 КАС Українив разі задоволення адміністративного позову суд може прийняти рішення про визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправними та зобов`язання вчинити певні дії.

При цьому, спосіб відновлення порушеного права має бути ефективним та таким, який виключає подальші протиправні рішення, дії чи бездіяльність суб`єкта владних повноважень, а у випадку невиконання або неналежного виконання рішення не виникала б необхідність повторного звернення до суду, а здійснювалося примусове виконання рішення.

Враховуючи зазначене, з метою ефективного захисту прав позивача суд дійшов висновку про визнання протиправним та скасування рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області від 06.10.2022 року №909240169545 та зобов`язання Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області повторно розглянутизаяви позивача від 28.09.2022 року 2380 та від 10.11.2022 року про перерахунок пенсії за віком на підставістатті 8 Закону України «Про підвищення престижності шахтарськоїпраці», зарахувавши до пільгового стажу період перебування його на інвалідності у зв`язку з нещасним випадком на виробництві з 01.01.2004 року по 10.11.2022 року, як пільговий стаж шахтаря згідност.14 Закону України «Про пенсійне забезпечення».

При цьому, суд відмовляє в задоволенні позовних вимог визнання протиправними дій Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області щодо відмови ОСОБА_1 в перерахунку призначеної пенсії по інвалідності в розмірі пенсії за віком на пільгових умовах відповідно до абзацу 3 ч. 1 ст. 28, ч. 2 ст. 33 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" з урахуванням ст. 8 Закону України підвищення престижності шахтарської праці», викладеної в листі № 1200-0202-8/2199 від 06.02.2023 року, оскільки належним захистом порушеного права позивача є саме як скасування від 06.10.2022 року №909240169545 та зобов`язання Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області повторно розглянутизаяви позивача від 28.09.2022 року 2380 та від 10.11.2022 року.

Також, суд відмовляє у задоволенні позовних вимог щодо зобов`язання Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області зарахувати до стажу роботи із шкідливими умовами періоди роботи ОСОБА_1 з повним робочим днем під землею за Списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, затверджених постановами Кабінету Міністрів України, зайнятість в яких дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, з 05.03.1993 року по 02.01.1994 року на шахті «Луганська» виробничого об`єднання «Стахановвугілля» на посадах учня підземного горноробочого по ремонту горних вироботок та підземним горноробочим з повним робочим днем під землею; з 23.05.1995 року по 21.11.1995 року на шахті «ім. Капустіна» виробничого об`єднання «Лисичанськвугілля» на посаді гірничого майстра підземного з повним робочим днем під землею, а також час перебування на інвалідності у зв`язку з нещасним випадком на виробництві з 22.11.1995 року по 31.12.2003 року, оскільки як вже зазначалось вище, означені періоди зараховані до пільгового стажу позивача за Списком №1 (стаж роботи з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці).

Щодо зобов`язання Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області перерахувати і виплатити ОСОБА_1 , призначену пенсію по інвалідності у розмірі пенсії за віком обчисленої відповідно до абз. 3 ч. 1 ст. 28 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» з урахуванням ст. 8 Закону України «Про підвищення престижності шахтарської праці», але не менш як три розміри прожиткового мінімуму, встановленого для осіб, які втратили працездатність 11.11.2022 року, суд зазначає,враховуючи положенняст. 2 КАС України, судовому захисту підлягають тільки порушені права. Таким чином, права позивача в цій частині не порушені, отже ці вимоги є передчасними, та задоволенню не підлягають.

Відповідно до ч. 1ст. 2 КАС Українизавданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Згідно з нормами частини другоїстатті 2 КАС Україниу справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбаченіКонституцієюта законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності передзаконом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідно до вимог пункту 4 частини першоїстатті 5 КАС України, кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист шляхом визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії.

Відповідно до положеньстатті 9 КАС Українирозгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до вимог частин першоїстатті 77 КАС Україникожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановленихстаттею 78 цього Кодексу.

Нормами частини другої зазначеної статті встановлено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

Якщо учасник справи без поважних причин не надасть докази на пропозицію суду для підтвердження обставин, на які він посилається, суд, відповідно до положень частини п`ятої статті 77 КАС України, вирішує справу на підставі наявних доказів.

Відповідно до п. 10 ч. 2ст. 245 КАС Українипри вирішенні справи по суті суд може задовольнити позов повністю або частково чи відмовити в його задоволенні повністю або частково у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про інший спосіб захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень, який не суперечитьзаконуі забезпечує ефективний захист таких прав, свобод та інтересів.

За наслідками судового розгляду суд дійшов висновку про часткове задоволення позову.

Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд виходить з наступного.

Частиною першоїстатті 139 Кодексу адміністративного судочинства Українипередбачено, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цьогоКодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Вирішуючи питання щодо розподілу судових витрат відповідно достатті 139 КАС України, суд зазначає, що позивач у справі, що розглядається, звільнений від сплати судового збору на підставі пункту 9 частини першоїстатті 5 Закону України «Про судовий збір», тому судовий збір останнім сплачено не було, а отже відсутні підстави для здійснення розподілу судових витрат.

Керуючись ст. ст. 2, 77, 78, 139, 242-243, 245-246, 258, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

Позовну заяву ОСОБА_1 до відповідача-1: Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області, відповідача-2: Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області, відповідача-3: Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області від 06.10.2022 року №909240169545.

Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області повторно розглянутизаяви ОСОБА_1 від 28.09.2022 року 2380 та від 10.11.2022 року про перерахунок пенсії за віком на підставістатті 8 Закону України «Про підвищення престижності шахтарськоїпраці», зарахувавши до пільгового стажу період перебування його на інвалідності у зв`язку з нещасним випадком на виробництві з 01.01.2004 року по 10.11.2022 року, як пільговий стаж шахтаря згідност.14 Закону України «Про пенсійне забезпечення».

В задоволенні іншої частини позовних вимог- відмовити.

Розподіл судових витрат судом не здійснюється.

Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимогстатті 255 Кодексу адміністративного судочинства Українита може бути оскаржене встроки, передбачені статтею295 Кодексу адміністративного судочинства України.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Третього апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Суддя С. В. Прудник

Дата ухвалення рішення07.06.2023
Оприлюднено26.07.2023
Номер документу112373757
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії

Судовий реєстр по справі —160/4091/23

Постанова від 27.09.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Шлай А.В.

Ухвала від 05.09.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Шлай А.В.

Ухвала від 05.09.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Шлай А.В.

Рішення від 07.06.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Прудник Сергій Володимирович

Ухвала від 07.04.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Прудник Сергій Володимирович

Ухвала від 07.03.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Прудник Сергій Володимирович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні