Рішення
від 24.07.2023 по справі 160/14773/22
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

24 липня 2023 року Справа № 160/14773/22 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Неклеса О.М., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи у письмовому провадженні адміністративну справу за позовною заявою ОСОБА_1 до Військової частини НОМЕР_1 , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору - Соборний районний територіальний центр комплектування та соціальної підтримки про визнання протиправними дій, визнання протиправним та скасування наказу,-

ВСТАНОВИВ:

До Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява ОСОБА_1 (далі позивач, ОСОБА_1 ) до Військової частини НОМЕР_1 (далі відповідач, ВЧ НОМЕР_1 ), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору - Соборний районний територіальний центр комплектування та соціальної підтримки (далі - третя особа), в якій позивач просить:

- визнати протиправними дії військової частини НОМЕР_1 з видання наказу від 14.03.2022 року № 36 (по стройовій частині) в частині зарахування відповідно до мобілізаційного призначення за мобілізаційним планом в списки військової частини НОМЕР_1 солдата запасу ОСОБА_1 та призначення того до управління зовнішнім пілотом (оператором) БПЛА 3 відділення взводу безпілотних авіаційних комплексів розвідувальної роти, ВОС 216671А, шпк «солдат» (п. 15).

- визнати протиправним та скасувати наказ командира військової частини НОМЕР_1 від 14.03.2022 року № 36 (по стройовій частині), в частині зарахування відповідно до мобілізаційного призначення за мобілізаційним планом в списки військової частини НОМЕР_1 солдата запасу ОСОБА_1 та призначення до управління зовнішнім пілотом (оператором) БПЛА 3 відділення взводу безпілотних авіаційних комплексів розвідувальної роти, ВОС 216671А, шпк «солдат» (п. 15).

- стягнути з військової частини НОМЕР_1 на мою користь витрати зі сплати судового збору у розмірі 1984,80 грн.

В обґрунтування позовних вимог позивач вказує, що не є військовозобов`язаним, ніколи не перебував на військовому обліку та не має воєнного квитка. Зазначає, що спірний наказ винесено безпідставно, за відсутності підстав та з порушенням законодавчо встановленої процедури.

Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 23.09.2022 року справу розподілено на розгляд судді Конєвій С.О.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 28.09.2022 року позовну заяву було залишено без руху. Позивач не виконав вимоги ухвали суду про залишення позовної заяви без руху.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 17.10.2022 року позовну заяву було повернуто позивачу.

Постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 07.04.2023 року ухвалу Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 17.10.2022 року скасовано, адміністративну справу передано до Дніпропетровського окружного адміністративного суду для продовження розгляду.

Згідно протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями, у зв`язку із тим, що суддя Конєва С.О. не перебуває в автоматизованому розподілі КП "ДСС" у зв`язку із перебуванням у тривалій відпустці, та на виконання розпорядження № 217д від 19.04.2023 року адміністративну справу передано на розгляд судді О.М. Неклеса.

Позовна заява не відповідала вимогам ст.161 КАС України, тому ухвалою суду від 24.04.2023 року була залишена без руху, з наданням строку для усунення недоліків. На виконання ухвали суду позивач виправив вказані недоліки, згідно заяви від 11.05.2023р. вх.№38599/23.

Ухвалою суду від 15.05.2023 року відкрито провадження по справі та призначено справу до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.

Встановлено відповідачу строк для подання відзиву на позовну заяву протягом п`ятнадцяти днів з дня отримання копії цієї ухвали, разом із доказами, які підтверджують обставини, на яких ґрунтуються заперечення відповідача.

Витребувано у військової частини НОМЕР_1 (код ЄДРПОУ НОМЕР_2 , АДРЕСА_1 ) засвідчені належним чином копії наступних документів:

- наказ командира військової частини НОМЕР_1 (по особовому складу), яким оформлено укладення контракту з солдатом запасу ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_3 );

- укладеного з солдатом запасу ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_3 ) контракту про проходження громадянином України військової служби у Збройних Силах України на посаді особи рядового складу;

- наказу командира військової частини НОМЕР_1 (по стройовій частині) від 14.03.2022 №36 згідно з п. 15 якого, солдата ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_3 ) відповідно до мобілізаційного призначення за мобілізаційним планом, призваного 14.03.2022 на військову службу Соборним районним територіальним центром комплектування та соціальної підтримки, зараховано в списки з військової частини та призначений до управління зовнішнім пілотом (оператором) БПЛА 3 відділення взводу безпілотних авіаційних комплексів розвідувальної роти, ВОС 216671А, шпк солдтат, зі зворотом останнього аркуша спірного наказу;

- наказу командира військової частини НОМЕР_1 (по особовому складу), яким ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_3 ) присвоєно військове звання солдат;

- наказу командира військової частини НОМЕР_1 (по особовому складу), яким ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_3 ) присвоєно особистий номер;

- відповідної сторінки розділу 3 Книги обліку ідентифікаційних жетонів з особистими номерами військовослужбовців, яка містить дату і особистий підпис солдату ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_3 ) про отримання ідентифікаційного жетону;

- особової справи солдата ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_3 ).

Витребувано у військової частини НОМЕР_1 (код ЄДРПОУ НОМЕР_2 , АДРЕСА_1 ) засвідчені належним чином копії наступних документів:

- припис Соборного районного територіального центру комплектування та соціальної підтримки солдату запасу ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_3 , зареєстрований за адресою: АДРЕСА_2 , про направлення відповідно до мобілізаційного призначення за мобілізаційним планом для проходження військової служби до військової частини НОМЕР_1 ;

- сформований Соборним районним територіальним центром комплектування та соціальної підтримки іменний список команди, у складі якої 14.03.2022 року солдат ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_3 , зареєстрований за адресою: АДРЕСА_2 , прибув для проходження військової служби до в/ч НОМЕР_1 ;

- копію запиту командира військової частини НОМЕР_1 полковника ОСОБА_2 до Соборного районного територіального центру комплектування та соціальної підтримки на оформлення та видачу військового квитка ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_3 , зареєстрований за адресою: АДРЕСА_2 , зарахованого наказом від 14.03.2022 №36 (по стройовій частині) відповідно до мобілізаційного призначення за мобілізаційним планом в списки військової частини НОМЕР_1 та призначеного до управління зовнішнім пілотом (оператором) БПЛА 3 відділення взводу безпілотних авіаційних комплексів розвідувальної роти, ВОС 216671А, шпк солдтат та докази його отримання Соборним районним територіальним центром комплектування та соціальної підтримки.

Ухвала суду від 15.05.2023 року отримана представником відповідача 07.06.2023 року разом із позовною заявою з додатками, про що свідчить рекомендоване повідомлення про вручення поштового відправлення.

Станом на 24.07.2023 року (з урахуванням строку на поштове відправлення), відзив до суду не надходив.

Відповідно до частини 4 статті 159 Кодексу адміністративного судочинства України, неподання суб`єктом владних повноважень відзиву на позов без поважних причин може бути кваліфіковано судом як визнання позову.

Таким чином, відповідач правом на подання відзиву на позов (у разі заперечення проти позову) та надання доказів по справі не скористався, з клопотанням про продовження строків на надання відзиву до суду не звертався.

22.06.2023 року від третьої особи до суду надійшли пояснення, в яких зокрема зазначено, що 12.08.2022 року Соборним РТЦК та СП до Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов`язаних та резервістів на підставі витягу з наказу командира військової частини НОМЕР_1 від 14.03.2022 № 36 (по стройовій частині) було внесено відомості про проходження ОСОБА_1 військової служби у складі військової частини НОМЕР_1 з 14.03.2022. Цього ж дня внесено відомості про взяття на військовий облік у Соборному РТЦК та СП «(аб. 3 п. 1 ч. 1 ст. 37)» та про виключення з військового обліку «призвані чи прийняті на військову службу (п. 1 ч. 5 ст. 37) або альтернативну (невійськову) службу». Наказом Міністерства оборони України від 28.03.2022 № 94 затверджено Порядок ведення Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов`язаних та резервістів. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України (ст. 19 Конституції України). Витяг з Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов`язаних та резервістів у виді електронної облікової картки військовозобов`язаного ОСОБА_1 додається.

Вивчивши та дослідивши всі матеріали справи та надані докази, а також проаналізувавши зміст норм матеріального права, що регулюють спірні правовідносини, з`ясувавши всі обставини справи, оцінивши докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, суд дійшов наступних висновків.

Судом встановлено та матеріалами справи підтверджено, ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , зареєстрований за адресою: АДРЕСА_2 .

28.09.2016 року позивач виїхав за кордон для навчання. Станом на 24.02.2022 навчався в Королівстві Іспанія, м. Барселона, отримавши 10.12.2021 посвідчення на право проживання.

Дізнавшись про військову агресією російської федерації проти України ОСОБА_1 призупинив навчання у Королівстві Іспанія та 01.03.2022 повернувся в Україну.

Згідно до пояснень позивача, 04.03.2022 він прибув до Соборного РТЦК та СП для отримання військового квитка та призову на військову службу під час мобілізації, проте в цьому було відмовлено, з підстав того, що останній на військовому обліку в Соборному РТЦК та СП не перебуває та на підставі Указу № 69/2022 мобілізації не підлягає, так як не є військовозобов`язаним або резервістом.

Наведене підтверджується довідкою Соборного РТЦК та СП від 04.03.2022 за вих. № 801 про те, що позивач як призовник на військовому обліку в цьому органі військового управління не перебуває.

Згідно до письмових пояснень позивач 14.03.2022 звернувся до пункту прийому до Сил ТрО ЗСУ та разом з іншими добровольцями, без формування ІНФОРМАЦІЯ_2 іменних списків команд, був скерований до в/ч НОМЕР_1 ( НОМЕР_4 окрема бригада Сил ТрО ЗСУ).

Враховуючи, шо мобілізаційний припис ІНФОРМАЦІЯ_2 до в/ч НОМЕР_1 в позивача був відсутній, до сформованого ІНФОРМАЦІЯ_2 та СП іменного списку команди ОСОБА_1 включений не був, тому до частини прибув добровільно.

Прибувши до в/ч НОМЕР_1 позивач доповів командуванню, що військової служби раніше не проходив, військового звання та військового квитка не має, мобілізаційний припис відсутній, на військовому обліку не перебуває, а тому у видачі військового квитка та мобілізації Соборний РТЦК та СП йому відмовив, на підтвердження чого надав довідку від 04.03.2022 № 801.

14.03.2022 командуванням в/ч НОМЕР_1 позивачу було повідомлено, що перешкод в проходженні військової служби в частині не має, питання постановки на військовий облік та видачи військового квитка начальник штабу вирішить з ІНФОРМАЦІЯ_2 після зарахування позивача в списки військової частини.

14.03.2022 командир в/ч НОМЕР_1 видав наказ № 36, згідно з п. 15 якого ОСОБА_1 , відповідно до мобілізаційного призначення за мобілізаційним планом, як солдат запасу зарахований в списки в/ч НОМЕР_1 та призначений до управління зовнішнім пілотом (оператором) БПЛА 3 відділення взводу безпілотних авіаційних комплексів розвідувальної роти, ВОС 216671 А, шпк «солдат».

20.03.2022 позивач склав військову присягу.

Після чого тривалий час звертався до командування різного рівня з питання оформлення та видачі військового квитка, разом з тим позитивної відповіді не отримав.

Станом на момент звернення до суду позивач військового квитка не має.

За наведених обставин, вважаючи протиправними дії військової частини НОМЕР_1 з видання наказу від 14.03.2022 року № 36 (по стройовій частині) та наказ про зарахування його до військової частини звернувся до суду.

Вирішуючи спір по суті заявлених вимог, суд виходить с наступного.

Оцінюючи правомірність дій та рішень суб`єкта владних повноважень, суд керується критеріями, закріпленими у статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, які певною мірою відображають принципи адміністративної процедури, які повинні дотримуватися при реалізації дискреційних повноважень владного суб`єкта, встановлюючи чи прийняті (вчинені) ним рішення (дії): 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідно ч.2 ст.19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Правове регулювання відносин між державою і громадянами України у зв`язку з виконанням ними конституційного обов`язку щодо захисту Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України, а також визначає загальні засади проходження в Україні військової служби Закон України "Про військовий обов`язок і військову службу" від 25 березня 1992 року № 2232-XII (далі - Закон № 2232-XII).

Відповідно до ч. 2 ст. 2 Закону № 2232-XII проходження військової служби здійснюється:

- громадянами України - у добровільному порядку (за контрактом) або за призовом;

- іноземцями та особами без громадянства - у добровільному порядку (за контрактом) на посадах, що підлягають заміщенню військовослужбовцями рядового, сержантського і старшинського складу Збройних Сил України.

Громадяни України, іноземці та особи без громадянства, які проходять військову службу, є військовослужбовцями.

Військова служба в Україні організовується з дотриманням конституційної вимоги про відокремлення церкви і релігійних організацій від держави (стаття 2 Закону).

Указом Президента України від 10 грудня 2008 року № 1153/2008 затверджено Положення про проходження громадянами України військової служби у Збройних Силах України із змінами та доповненнями, яким визначається порядок проходження громадянами України (далі - громадяни) військової служби у Збройних Силах України та регулюються питання, пов`язані з проходженням такої служби під час виконання громадянами військового обов`язку в запасі. Це Положення застосовується також до відносин, що виникають у зв`язку з проходженням у Збройних Силах України кадрової військової служби особами офіцерського складу до їх переходу в установленому порядку на військову службу за контрактом або звільнення з військової служби Ґ(далі - Положення).

Відповідно до п. 1,2 Положення громадяни проходять військову службу у Збройних Силах України (далі - військова служба) в добровільному порядку або за призовом.

У добровільному порядку громадяни проходять:

військову службу (навчання) за контрактом курсантів у вищих військових навчальних закладах, а також закладах вищої освіти, які мають у своєму складі військові інститути, факультети військової підготовки, кафедри військової підготовки, відділення військової підготовки (далі - військові навчальні підрозділи закладів вищої освіти);

військову службу за контрактом осіб рядового складу;

військову службу за контрактом осіб сержантського і старшинського складу;

військову службу за контрактом осіб офіцерського складу.

З громадянами, які добровільно вступають на військову службу, укладається контракт згідно з додатками 1 і 2.

За призовом громадяни проходять:

строкову військову службу;

військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період;

військову службу за призовом осіб офіцерського складу.

За призовом громадяни проходять:

строкову військову службу;

військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період;

військову службу за призовом осіб офіцерського складу.

Громадяни, які добровільно вступають на військову службу або призиваються, проходять обов`язковий медичний огляд у порядку, що затверджується Міністерством оборони України за погодженням із центральним органом виконавчої влади в галузі охорони здоров`я. Громадяни, які вступили на військову службу за контрактом або за призовом, складають Військову присягу на вірність Українському народу в порядку, визначеному Статутом внутрішньої служби Збройних Сил України (пункти 3, 4 Положення).

Статус військовослужбовця підтверджується документом, що посвідчує особу, форма та порядок видачі якого встановлюються Міністерством оборони України.

24 лютого 2022 року у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України та з метою забезпечення оборони держави, підтримання бойової і мобілізаційної готовності Збройних Сил України та інших військових формувань Законом України від 03 березня 2022 року №2105-ІХ затверджений Указ Президента України від 24 лютого 2022 року №69/2022 «Про загальну мобілізацію» (далі по тексту - Указ №69/2022).

Відповідно до пункту 1 Указу №69/2022 постановлено оголосити та провести загальну мобілізацію (далі - мобілізація).

Водночас, правові основи мобілізаційної підготовки та мобілізації в Україні, визначає засади організації цієї роботи, повноваження органів державної влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування, а також обов`язки підприємств, установ і організацій незалежно від форми власності (далі - підприємства, установи і організації), повноваження і відповідальність посадових осіб та обов`язки громадян щодо здійснення мобілізаційних заходів встановлює Закон України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію».

Згідно із частиною п`ятою статті 22 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію», в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин призов громадян на військову службу під час мобілізації або залучення їх до виконання обов`язків за посадами, передбаченими штатами воєнного часу, здійснюють територіальні центри комплектування та соціальної підтримки за сприяння місцевих органів виконавчої влади або командири військових частин.

Абзацом першим пункту 252 Указу №1153/2008 передбачено, що у разі оголошення мобілізації і настання особливого періоду проводиться призов на військову службу військовозобов`язаних і резервістів, за винятком осіб, зазначених у статті 23 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію», а також прийом громадян на військову службу за контрактом.

Наказом Міністерства оборони України від 26.05.2014 року №333, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 12.06.2014 року за №611/25388, затверджено Інструкцію з організації обліку особового складу Збройних Сил України, яка була чинною на час видання спірного наказу.

Так, вказана Інструкція містила зокрема такі норми:

ІІІ Розділ - Організація та ведення обліку особового складу в особливий період.

1. Загальні особливості обліку особового складу в особливий період.

1.3. Особовий склад, який прибув по мобілізації, зараховується в день прибуття до списків особового складу військової частини в порядку, установленому пунктами 2.7, 2.8 глави 2 розділу ІІ. Призначення (переміщення) офіцерів, осіб рядового, сержантського і старшинського складу проводиться наказом по стройовій частині після закінчення від мобілізування командирами цих частин відповідно до мобілізаційного призначення за мобілізаційним планом незалежно від номенклатури посад для призначення на мирний час. Ці накази є підставою для визначення посадового становища офіцерів, осіб рядового, сержантського і старшинського складу, запису відомостей про них до облікових документів, виписки та видачі їм документів, що посвідчують особу. Зазначені накази не дублюються наказами по особовому складу.

Надалі всі зміни в службовому становищі офіцерів, осіб рядового, сержантського і старшинського складу здійснюються наказами по особовому складу відповідно до номенклатури посад для призначення військовослужбовців.

1.4. Військовозобов`язаним, призваним по мобілізації, початком проходження військової служби вважається день, визначений Законом України "Про військовий обов`язок і військову службу".

У військових квитках особового складу, призваного по мобілізації, а в офіцерів, осіб рядового, сержантського і старшинського складу, крім того, в особових справах і послужних картках робиться запис про дату призову по мобілізації і направлення до місця служби, яка засвідчується підписом військового комісара і гербовою печаткою. Особам, які прибули по мобілізації безпосередньо до військових частин або перебували на цей час на навчальному зборі, відмітки про час їх призову робляться у військових квитках начальником штабу військової частини. До отримання офіцерами, особами рядового, сержантського і старшинського складу, призваними із запасу, документів, що посвідчують особу, в їхні військові квитки вносяться також записи про призначення на посаду та інші зміни в службовому становищі.

1.7. На військовослужбовців, призваних у разі оголошення мобілізації, облікові документи військові комісаріати пересилають безпосередньо до військових частин, куди направлені військовослужбовці. Штаби військових частин після отримання особових справ, обліково-послужних карток вилучають ідентифікаційні жетони з особистими номерами і вручають їх військовослужбовцям.

ІІ Розділ - Облік особового складу в мирний час.

2. Облік особового складу у штабі військової частини.

2.7. Зарахування особового складу до списків військової частини і виключення зі списків, а також внесення в облікові документи змін, які відбулися в персональних облікових даних військовослужбовців і працівників, крім освіти, реєстрації (розірвання) шлюбу, народження дітей, здійснюються тільки на підставі наказів по стройовій частині.

Наказ по стройовій частині на офіцерів, осіб рядового, сержантського і старшинського складу видається тільки після видачі наказу по особовому складу в порядку, установленому пунктом 11.3 глави 11 цього розділу.

2.8. Зарахування до списків військової частини прибулого особового складу (прийом на роботу працівників) проводиться наказом по стройовій частині, у день прибуття особового складу до військової частини.

Підставою для видання наказу про зарахування особового складу до списків військової частини (про прийом на роботу працівника) для військовослужбовців є іменні списки команд, приписи і документи, що посвідчують особу військовослужбовця.

2.11. Забороняється:

- зараховувати до списків особового складу військової частини наказом по стройовій частині осіб, які прибули без документів. Особи, які прибули без документів, зараховуються до списків особового складу військової частини тільки після встановлення їх особистості і отримання документів, що підтверджують направлення їх у цю частину для проходження військової служби. До отримання документів ці особи обліковуються як тимчасово прикомандировані;

- зараховувати до списків особового складу військової частини чи виключати з них загальним числом без поіменного переліку в наказі по стройовій частині кожного військовослужбовця і працівника;

- включати до документів персонального обліку або виключати з них особовий склад без оголошення в наказі по стройовій частині;

- вносити до документів персонального і штатно-посадового обліку зміни і доповнення зі слів військовослужбовців.

Підсумовуючи вище викладене, суд погоджується з доводами позивача стосовно відсутності підстав прийняття спірного наказу про зарахування позивача до особового складу військової частини. Позивач прибув до військової частини без мобілізаційних документів, без проходження обов`язкового медичного огляду, без військового квитка. Відповідачем не здійснено перевірки документів позивача та наявності підстав для зарахування останнього до особового складу військової частини.

Крім того суд вважає за необхідне зазначити, що відзив на позовну заяву як процесуальний документ - це фактично заперечення відповідача щодо заявлених позовних вимог, а також позиція стосовно визнання позову повністю або частково, а неподання відповідачем відзиву може бути розцінено судом як визнання позову за замовчуванням або за законом.

Відповідачем не надано жодного заперечення та доказу на спростування тверджень позивача.

Також суд враховує, що відповідно до ч.2 ст.77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

За таких обставин, суд вважає, що відповідачем не виконано покладений на нього обов`язок щодо доведення правомірності та обґрунтованості спірного наказу.

З урахуванням викладеного вище, суд дійшов висновку, що наказ командира військової частини НОМЕР_1 від 14.03.2022 року № 36 (по стройовій частині), в частині зарахування відповідно до мобілізаційного призначення за мобілізаційним планом в списки військової частини НОМЕР_1 солдата запасу ОСОБА_1 та призначення до управління зовнішнім пілотом (оператором) БПЛА 3 відділення взводу безпілотних авіаційних комплексів розвідувальної роти, ВОС 216671А, шпк «солдат» (п. 15), є протиправним, а тому підлягає скасуванню.

Крім того, позивач просить суд визнати протиправними дії військової частини НОМЕР_1 з видання наказу від 14.03.2022 року № 36 (по стройовій частині) в частині зарахування відповідно до мобілізаційного призначення за мобілізаційним планом в списки військової частини НОМЕР_1 солдата запасу ОСОБА_1 та призначення того до управління зовнішнім пілотом (оператором) БПЛА 3 відділення взводу безпілотних авіаційних комплексів розвідувальної роти, ВОС 216671А, шпк «солдат» (п. 15).

Відповідно до ч.1 ст. 5 КАС України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист шляхом:

1) визнання протиправним та нечинним нормативно-правового акта чи окремих його положень;

2) визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень;

3) визнання дій суб`єкта владних повноважень протиправними та зобов`язання утриматися від вчинення певних дій;

4) визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії;

5) встановлення наявності чи відсутності компетенції (повноважень) суб`єкта владних повноважень;

6) прийняття судом одного з рішень, зазначених у пунктах 1-4 цієї частини та стягнення з відповідача - суб`єкта владних повноважень коштів на відшкодування шкоди, заподіяної його протиправними рішеннями, дією або бездіяльністю.

У даному випадку належним захистом порушеного права достатньо визнання судом протиправним та скасування наказу командира військової частини НОМЕР_1 від 14.03.2022 року № 36 (по стройовій частині), в частині зарахування відповідно до мобілізаційного призначення за мобілізаційним планом в списки військової частини НОМЕР_1 солдата запасу ОСОБА_1 та призначення до управління зовнішнім пілотом (оператором) БПЛА 3 відділення взводу безпілотних авіаційних комплексів розвідувальної роти, ВОС 216671А, шпк «солдат» (п. 15).

Частиною 2статті 2 КАС Українипередбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначеніКонституцієюта законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Частиною 1статті 6 КАС Українипередбачено, що суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого зокрема людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави.

Відповідно до частини 1статті 9 КАС України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Згідно приписів частини 1статті 73 КАС Україниналежними є докази, які містять інформацію щодо предмету доказування.

На підставі частини 2статті 73 КАС України, предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Частиною 1статті 77 КАС Українивизначено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановленихстаттею 78 цього Кодексу.

Відповідно до частини 2статті 77 КАС Українив адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідачем по справі, як суб`єктом владних повноважень рішення якого оскаржується, не виконано покладеного на нього обов`язку доказування правомірності прийнятого рішення та не спростовано доводи позивача в цій частині.

З огляду на викладені вище обставини, суд дійшов висновку, що позовні вимоги є такими, що підлягають частковому задоволенню.

Вирішуючи питання щодо розподілу судових витрат, суд зазначає таке.

Відповідно до частини третьої статті 139 КАС України, при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.

Керуючись статтями 2, 9, 77, 78, 139, 241-246, 255, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-

ВИРІШИВ:

Позовну заяву ОСОБА_1 до Військової частини НОМЕР_1 , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору - Соборний районний територіальний центр комплектування та соціальної підтримки про визнання протиправними дій, визнання протиправним та скасування наказу,- задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати наказ командира військової частини НОМЕР_1 від 14.03.2022 року № 36 (по стройовій частині), в частині зарахування відповідно до мобілізаційного призначення за мобілізаційним планом в списки військової частини НОМЕР_1 солдата запасу ОСОБА_1 та призначення до управління зовнішнім пілотом (оператором) БПЛА 3 відділення взводу безпілотних авіаційних комплексів розвідувальної роти, ВОС 216671А, шпк «солдат» (п. 15).

У задоволені іншої частини позовних вимог, відмовити.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Військової частини НОМЕР_1 на користь ОСОБА_1 сплачений судовий збір у розмірі 992 (дев`ятсот дев`яносто дві) грн. 40 коп.

Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог ст. 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в порядку та строки, передбачені ст. ст. 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України.

У зв`язку з перебуванням судді у відпустці, повний текст рішення складено та підписано 24.07.2023 року.

Суддя О.М. Неклеса

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення24.07.2023
Оприлюднено26.07.2023
Номер документу112374285
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо проходження служби, з них

Судовий реєстр по справі —160/14773/22

Ухвала від 23.05.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мацедонська В.Е.

Ухвала від 10.04.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Божко Л.А.

Ухвала від 02.04.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Божко Л.А.

Ухвала від 23.02.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Божко Л.А.

Ухвала від 25.12.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Круговий О.О.

Рішення від 24.07.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Неклеса Олена Миколаївна

Ухвала від 15.05.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Неклеса Олена Миколаївна

Ухвала від 24.04.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Неклеса Олена Миколаївна

Постанова від 07.04.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Олефіренко Н.А.

Ухвала від 15.03.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Олефіренко Н.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні