Рішення
від 21.07.2023 по справі 200/15063/21
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

21 липня 2023 року Справа№200/15063/21

Донецький окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Кравченко Т.О.,

розглянув в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «Донбассугольстрой» до Східного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки, Державної служби України з безпеки на транспорті про визнання протиправною і скасування постанови,

встановив:

04 листопада 2021 року до Донецького окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов товариства з обмеженою відповідальністю «Донбассугольстрой» (далі позивач, ТОВ «Донбассугольстрой») до Східного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки (далі відповідач 1), в якому позивач просив:

- визнати протиправною та скасувати постанову Східного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки від 05 жовтня 2021 року № 283800 про застосування до ТОВ «Донбассугольстрой» адміністративно-господарського штрафу в сумі 34000,00 грн.

Заяви, клопотання учасників справи. Процесуальні дії у справі.

08 листопада 2021 року суд постановив ухвалу про прийняття позовної заяви та відкриття провадження у справі; вирішив розглядати справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у ній матеріалами; встановив строк для подання заяв по суті справи.

Про прийняття позовної заяви та відкриття провадження у справі сторони повідомлені в порядку, визначеному Кодексом адміністративного судочинства України (далі КАС).

З 24 лютого 2022 року 05 години 30 хвилин Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженим Законом України від 24 лютого 2022 року № 2102-ІХ «Про затвердження Указу Президента України про введення воєнного стану», в Україні введений воєнний стан.

02 червня 2022 року суд постановив ухвалу, якою відмовив у задоволенні клопотання відповідача 1 про заміну первісного відповідача на належного; залучив до участі у справі другого відповідача Державну службу України з безпеки на транспорті (далі відповідач 2, Укртрансбезпека); встановив другому відповідачу строк для подання відзиву на позовну заяву.

У зв`язку із залученням другого відповідача розгляд справи розпочато спочатку.

Клопотання відповідача 2 про продовження строку для подання відзиву на позовну заяву до закінчення воєнного стану не підлягає задоволенню, оскільки в умовах воєнного стану органи державної влади, в тому числі Укртрансбезпека, не припиняють здійснення своїх повноважень, а КАС не передбачає такої підстави для продовження строку подання відзиву на позовну заяву як введення воєнного стану.

Широкомасштабна військова агресія російської федерації проти України, яка слугувала підставою для введення воєнного стану, триває.

Указом Президента України від 01 травня 2023 року № 254/2023 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», затвердженим Законом України від 07 травня 2023 року № 3057-ІХ «Про затвердження Указу Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», строк дії воєнного стану продовжений з 05 години 30 хвилин 20 травня 2023 року строком на 90 діб.

З клопотанням про розгляд справи в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін учасники справи до суду не зверталися, а тому на підставі ч. 5 ст. 260 КАС справа розглянута в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.

Відповідно до ч. 8 ст. 262 КАС при розгляді справи за правилами спрощеного позовного провадження суд досліджує докази і письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи.

Стислий виклад позиції позивача та заперечень відповідача.

В обґрунтування заявлених вимог позивач зазначив, що ТОВ «Донбассугольстрой» згідно з товарно-транспортною накладною від 08 вересня 2021 року № 1 на транспортному засобі МАЗ, державний номер НОМЕР_1 здійснювало перевезення вантажу мармурової крихти.

08 вересня 2021 року посадові особи Східного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки на автомобільній дорозі М-03 «Київ Харків Довжанський» 674 км + 499 м провели рейдову перевірку цього транспортного засобу.

За результатами габаритно-вагового контролю посадові особи Східного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки дійшли висновку про те, що ТОВ «Донбассугольстрой» при перевезенні мармурової крихти перевищило визначені законодавством вагові параметри понад 20% без відповідного дозволу, чим порушило вимоги п. 22.5 Правил дорожнього руху.

За наслідками рейдової перевірки та габаритно-вагового контролю посадові особи Східного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки склали довідку від 08 вересня 2021 року № 050822, акт про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів від 08 вересня 2021 року № 00536 з розрахунком плати за проїзд великовагових та(або) великогабаритних транспортних засобів, акт проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час здійснення перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом від 08 вересня 2021 року № 284755.

05 жовтня 2021 року Східне міжрегіональне управління Укртрансбезпеки прийняло постанову № 283800 про застосування до ТОВ «Донбассугольстрой» адміністративно-господарського штрафу в розмірі 34000,00 грн на підставі абз. 16 ч. 1 ст. 60 Закону України від 05 квітня 2001 року № 2344-ІІІ «Про автомобільний транспорт» (далі Закон № 2344).

Вважаючи вказану постанову протиправною та такою, що підлягає скасуванню, позивач звернувся до суду з цим позовом.

Позивач покликався на ч. 2 ст. 29 Закону України від 30 червня 1993 року № 3353-ХІІ «Про дорожній рух» (далі Закон № 3353), ст. 33 Закону України від 08 вересня 2005 року № 2862-ІV «Про автомобільні дороги» (далі Закон № 2862), ч. 3 ст. 48 Закону № 2344, п. п. 22.1 та 22.5 Правил дорожнього руху і зазначав, що правила перевезення неподільного та подільного вантажів у разі перевищення вагових та(або) габаритних параметрів є різними.

Так, перевезення неподільного вантажу з перевищенням вагових та(або) габаритних параметрів допускається за наявності дозволу на участь у дорожньому русі.

Натомість, перевезення подільного вантажу з перевищенням вагових та(або) габаритних параметрів взагалі не допускається.

При цьому, абз. 16 ч. 1 ст. 60 Закону № 2344 встановлено, що за порушення законодавства про автомобільний транспорт до автомобільних перевізників застосовуються адміністративно-господарські штрафи, зокрема, за перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 20% при перевезенні вантажу без відповідного дозволу штраф у розмірі двох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

На підставі аналізу абз. 16 ч. 1 ст. 60 Закону № 2344 позивач дійшов висновку, що для настання відповідальності за вказаною нормою необхідним є встановлення факту перевезення вантажу без відповідного дозволу.

При цьому позивач стверджував, що він здійснював перевезення мармурової крихти, тобто подільного вантажу, який може бути поділений на окремі частини без втрати або пошкодження його властивостей, а тому перевезення такого вантажу з перевищенням встановлених законодавством габаритно-вагових норм відповідно до п. 22.5 Правил дорожнього руху заборонено.

Головна мета такої заборони збереження автомобільних доріг та попередження їх передчасного руйнування. Внаслідок цього й встановлена заборона на перевезення подільних вантажів з перевищенням встановлених законодавством габаритно-вагових норм без будь-яких винятків.

Отже, законодавством, чинним на час виникнення спірних правовідносин, була встановлена імперативна заборона на перевезення подільних вантажів з перевищенням встановлених законодавством габаритно-вагових норм, що виключало можливість отримання перевізником відповідного дозволу.

Позивач доводив, що оскільки законодавство, чинне на час виникнення спірних правовідносин, не передбачало можливості отримання перевізником дозволу на перевезення подільного вантажу з перевищенням нормативно-встановлених габаритно-вагових параметрів, до такого перевізника не міг бути застосований адміністративно-господарський штраф за відсутність такого дозволу на підставі абз. 16 ч. 1 ст. 60 Закону № 2344.

Крім того, позивач стверджував, що в порушення вимог п. п. 25-27 Порядку здійснення державного контролю на автомобільному транспорті, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 08 листопада 2006 року № 1567, (далі Порядок № 1576), він не був своєчасно повідомлений про час і місце розгляду справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт, оскільки запрошення на комісію отримав 21 жовтня 2021 року, в той час як спірна постанова була прийнята 05 жовтня 2021 року.

Також позивач вказував на некоректні дані в постанові про застосування адміністративно-господарського штрафу від 05 жовтня 2021 року № 283800 в частині строку представлення її до виконання до 05 січня 2021 року.

Просив задовольнити позов.

Відповідач 1 Східне міжрегіональне управління Укртрансбезпеки позов не визнав, надав відзив на позовну заяву. Доводив, що у спірних правовідносинах діяв в межах повноважень, в порядку та у спосіб, що визначені законодавством.

Відповідач покликався на норми п. 2 ст. 29 Закону України від 30 червня 1993 року № 3353-ХІІ «Про дорожній рух» (далі Закон № 3353) і зазначав, що з метою збереження автомобільних доріг, вулиць та залізничних переїздів участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, допускається в порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері транспорту, і за плату, що встановлюються Кабінетом Міністрів України.

Порядок здійснення державного контролю на автомобільному транспорті затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 08 листопада 2006 року № 1567 (далі Порядок № 1567).

Відповідно до п. п. 3, 4 Порядку № 1567 органами державного контролю на автомобільному транспорті є Укртрансбезпека та її територіальні органи. Державний контроль на автомобільному транспорті здійснюється шляхом проведення рейдових перевірок (перевірок на дорозі).

П. 15 Порядку № 1567 визначений вичерпний перелік питань, що перевіряється під час рейдової перевірки, зокрема, в частині виконання внутрішніх вантажних перевезень перевіряється наявність визначених ст. 48 Закону № 2344 документів, на підставі яких здійснюються перевезення автомобільним транспортом; додержання водієм режиму праці та відпочинку; виконання водієм вимог Правил перевезення вантажів автомобільним транспортом в Україні, інших нормативно-правових актів.

Ст. 48 Закону № 2344 передбачено, що автомобільні перевізники, водії повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті, документи на підставі яких виконуються вантажні перевезення.

Відповідно до п. 16 Порядку № 1567 під час рейдової перевірки можливе здійснення габаритно-вагового контролю.

Порядок здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 27 червня 2007 року № 879, (далі Порядок № 879).

Відповідно до п. 3 Порядку № 879 габаритно-ваговий контроль транспортних засобів на автомобільних дорогах загального користування здійснюється Укртрансбезпекою, її територіальними органами та уповноваженими підрозділами Національної поліції.

За визначенням, наведеним в пп. 4 п. 2 Порядку № 879, габаритно-ваговий контроль контроль за проїздом великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування, який включає перевірку відповідності габаритно-вагових параметрів таких транспортних засобів установленим законодавством параметрам і нормам, наявності дозволу на рух за визначеними маршрутами, а також дотримання визначених у дозволі умов та режиму руху транспортних засобів.

Відповідно до пп. 3 п. 2 Порядку № 879 великовагові та великогабаритні транспортні засоби транспортні засоби, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні навантаження на вісь (осі) та загальна маса або габарити яких перевищують один з параметрів, що зазначені у п. 22.5 Правил дорожнього руху, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 10 жовтня 2001 року № 1306. При цьому, транспортний засіб не може вважатися великоваговим та/або великогабаритним, якщо його параметри не перевищують нормативи більш як на 2 відсотки.

08 вересня 2021 року на підставі Закону № 2344, Порядку № 1567, щотижневого графіку проведення рейдових перевірок та направлення на перевірку від 06 вересня 2021 року № 011798, посадові особи Східного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки проводили рейдову перевірку на 674 км + 499 м автомобільної дроги М-03.

Порядок зупинення транспортного засобу, що здійснює автомобільні перевезення пасажирів та вантажів, посадовими особами Державної служби з безпеки на транспорті та її територіальних органів затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 20 травня 2013 року № 422 (далі Порядок № 422).

На підставі п. п. 3, 4 Порядку № 422 посадові особи відповідача зупинили транспортний засіб МАЗ, державний номер НОМЕР_2 , під керуванням водія ОСОБА_1 .

Відповідно до ст. 49 Закону № 2344 і п. 4 Порядку № 422 водій транспортного засобу ОСОБА_1 надав посадовим особам Східного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки такі документи: посвідчення водія відповідної категорії, свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу марки МАЗ, державний номер НОМЕР_1 , документи на вантаж товарно-транспортну накладну від 08 вересня 2021 року № 1.

На підставі вказаних документів посадові особи відповідача дійшли висновку, що транспортний засіб належить та використовується ТОВ «Донбассугольстрой».

Відповідно до п. 3 Правил проїзду великогабаритних та великовагових транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 18 січня 2001 року № 30, (далі Правила № 30), транспортний засіб з вантажем або без вантажу вважається великоваговим, якщо максимальна маса або осьова маса перевищує хоча б один з параметрів, зазначених у п. 22.5 Правил дорожнього руху.

В свою чергу п. 22.5 Правил дорожнього руху України, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 10 жовтня 2001 року № 1306, передбачено, що за спеціальними правилами здійснюється дорожнє перевезення небезпечних вантажів, рух транспортних засобів та їх составів у разі, коли хоч один з їх габаритів перевищує за шириною 2,6 м, за висотою від поверхні дороги 4 м (для контейнеровозів на встановлених Укравтодором і Національною поліцією маршрутах 4,35 м), за довжиною 22 м (для маршрутних транспортних засобів 25 м), фактичну масу понад 40 т (для контейнеровозів понад 44 т, на встановлених Укравтодором і Національною поліцією для них маршрутах до 46 т), навантаження на одиночну вісь -11т (для автобусів, тролейбусів 11,5 т), здвоєні осі 16 т, строєні 22 т (для контейнеровозів навантаження на одиночну вісь 11 т, здвоєні осі 18 т, строєні 24 т) або якщо вантаж виступає за задній габарит транспортного засобу більш як на 2 м.

Відповідач вказував на те, що в результаті габаритно-вагового контролю транспортного засобу МАЗ, державний номер НОМЕР_1 , встановлено, що загальна маса транспортного засобу та вантажу становить 27,69 т при нормі 40 т; навантаження на передню одиночну вісь транспортного засобу становило 8,38 т при нормі 11 т; навантаження на задню здвоєну вісь транспортного засобу становило 19,31 т при нормі 11 т.

Про вказані результати габаритно-вагового контролю свідчить талон про зважування від 08 вересня 2021 року № 232.

Відповідач стверджував, що зважування транспортного засобу проводилось на обладнанні, яке відповідає вимогам Закону України від 05 червня 2014 року № 1314-VІІ «Про метрологію та метрологічну діяльність» (далі Закон № 1314).

Спільним наказом Міністерства інфраструктури України та Міністерства внутрішніх справ України від 10 грудня 2013 року № 1007/1207, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 04 лютого 2014 року за № 04 лютого 2014 року за № 215/24992, затверджений Порядок взаємодії Державної інспекції України з безпеки на наземному транспорті, Міністерства внутрішніх справ України, Державного агентства автомобільних доріг України під час організації та проведення робіт із зважування та здійснення габаритно-вагового контролю транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів на автомобільних дорогах загального користування (далі Порядок № 1007/1207).

Відповідно до Порядку № 1007/1207 та на підставі талону про зважування від 24 вересня 2021 року № 2842 посадові особи Східного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки області склали довідку про здійснення габаритно-вагового контролю від 08 вересня 2021 року № 050822.

На підставі п. 6 Порядку № 422 та у зв`язку з виявленою в результаті габаритно-вагового контролю невідповідністю фактичних вагових параметрів нормам та правилам, контролюючі особи Східного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки склали акт про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів від 08 вересня 2021 року № 0053641.

З дотриманням вимог п. п. 30 та 31 Порядку № 879 посадові особи Східного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки склали розрахунок плати за проїзд великовагових та (або) великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування (додаток до акта від 08 вересня 2021 року № 0053641).

Ст. 33 Закону № 2344 передбачено, що рух транспортних засобів, навантаження на вісь, загальна маса або габарити яких перевищують норми, встановлені державними стандартами та нормативно-правовими актами, дозволяється за погодженнями з відповідними органами у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до п. 16 Єдиних правил ремонту і утримання автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів, правил користування ними та охорони, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 30 березня 1994 року № 198, (далі Єдині правила № 198), перевезення небезпечних, великогабаритних і великовагових вантажів автомобільним транспортом по дорожніх об`єктах допускається за окремим дозволом в порядку і за плату, що визначені окремими актами законодавства.

П.4 Правил № 30 визначено, що рух великовагових та великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами здійснюється на підставі дозволу на участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, виданим перевізникові уповноваженим підрозділом Національної поліції, або документа про внесення плати за проїзд таких транспортних засобів.

Ст. 48 Закону № 2344 передбачено, що у разі перевезення вантажів з перевищенням габаритних або вагових обмежень обов`язковим документом також є дозвіл, який дає право на рух автомобільними дорогами України, виданий компетентними уповноваженими органами, або документ про внесення плати за проїзд великовагових (великогабаритних) транспортних засобів, якщо перевищення вагових або габаритних обмежень над визначеними законодавством становить менше п`яти відсотків.

Відсутність у позивача дозволу, який дає право на рух автомобільними дорогами України транспортним засобом з перевищенням вагових параметрів, зафіксована в акті від 08 вересня 2021 року № 284755.

Водій ОСОБА_2 ознайомлений з актом від 08 вересня 2021 року № 284755, про що власноруч зазначив у відповідній графі акта «Ознайомлений» та засвідчив це своїм підписом.

З приводу розгляду справи про порушення автотранспортного законодавства та винесення постанови про застосування адміністративно-господарського штрафу від 05 жовтня 2021 року № 283800 відповідач зазначив таке.

Відповідно до п. 25 Порядку № 1567 справа про порушення розглядається в органі державного контролю за місцезнаходженням суб`єкта господарювання або за місцем виявлення порушення (за письмовою заявою уповноваженої особи суб`єкта господарювання) не пізніше ніж протягом двох місяців з дня його виявлення.

23 вересня 2021 року акт від 08 вересня 2021 року № 284755 разом з повідомленням від 22 вересня 2021 року № 79018/23/24-40 був надісланий на адресу ТОВ «Донбассугольстрой» рекомендованою поштовою кореспонденцією. Позивач був викликаний на 05 жовтня 2021 року.

Відповідач наголосив, що згідно з даними онлайн-сервісу «Трекінг» поштове відправлення 8753701666086 26 вересня 2021 року вже знаходилось у відділенні АТ «Укрпошта» за місцем реєстрації ТОВ «Донбассугольстрой», а 21 жовтня 2021 року було вручено адресату.

З огляду на це відповідач стверджував, що ТОВ «Донбассугольстрой» об`єктивно можливість отримати повідомлення про розгляд справи, починаючи з 26 вересня 2021 року, однак такою можливістю не скористалося.

При цьому позивач не навів жодної обставини та не надав доказів, які б підтверджували неможливість отримання ним повідомлення про час і місце розгляду справи.

За цих обставин та відповідно до п. 27 Порядку № 1567 справа про порушення правомірно була розглянута без участі уповноваженої особи позивача.

За результатами розгляду справи Східне міжрегіональне управління Укртрансбезпеки прийняло постанову від 05 жовтня 2021 року № 283800 про застосування до ТОВ «Донбассугольстрой» адміністративно-господарського штрафу в розмірі двох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян на підставі ст. 60 Закону № 2344 за порушення вимог ст. 48 цього Закону.

На виконання вимог п. 29 Порядку № 1567 копія постанови від 05 жовтня 2021 року № 283800 була надіслана позивачеві разом із супровідним листом від 05 жовтня 2021 року № 83550/23-24-21.

Обґрунтовуючи правомірність застосування до ТОВ «Донбассугольстрой» адміністративно-господарського штрафу, відповідач вказав таке.

Згідно з абз. 16 ч. 1 ст. 60 Закону № 2344 в редакції Закону України від 11 вересня 2019 року № 54-ІХ, який набрав чинності 25 вересня 2019 року, за у разі перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 20% при перевезенні вантажу без відповідного дозволу застосовується штраф у розмірі двох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

За результатами габаритно-вагового контролю транспортного засобу марки МАЗ, державний номер НОМЕР_1 , було встановлено, що навантаження на задню здвоєну вісь транспортного засобу становило 19,31 т при нормі 11 т, що у відсотковому співвідношенні становить 20,6%.

Таким чином, допущене позивачем порушення законодавства про автомобільний транспорт підпадало під дію абз. 16 ч. 1 ст. 60 Закону № 2344.

Щодо обладнання габаритно-вагового комплексу відповідач зазначив наступне.

Відповідно до п. п. 12-13 Порядку № 879 вимірювальне і зважувальне обладнання для здійснення габаритно-вагового контролю повинне утримуватись у робочому стані; періодично проводиться повірка (метрологічна атестація) такого обладнання з подальшим клеймуванням (пломбуванням) та видачею відповідного свідоцтва спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади у сфері метрології. Під час здійснення габаритно-вагового контролю не допускається використання вимірювального і зважувального обладнання, періодична повірка (метрологічна атестація) якого не проведена, а також обладнання, що перебуває у несправному стані.

08 вересня 2021 року в пункті габаритно-вагового контролю в Донецькій області на 674 км + 499 м автомобільної дороги М-03 «Київ Харків Довжанський» використовувались ваги «Ваги автомобільні для зважування в русі ВА-Д», серійний номер приладу 20ВА-Д-2-1 WWS-0,9, заводський номер № 2059.

Відповідно до сертифіката відповідності № UA.TR.113-0076-18 версія 2 від 11 вересня 2020 року, який чинний до 16 вересня 2021 року, ваги пройшли періодичну повірку як того вимагає Порядок № 879 та Закон України «Про метрологію та метрологічну діяльність».

Між тим талон про зважування від 08 вересня 2021 року № 232 містить дані про заводський номер приладу «232» та режим його роботи «динамічний».

Відповідач також вказував на те, що станом на 08 вересня 2021 року (дату проведення габаритно-вагового контролю) необхідність використання співробітниками Укртрансбезпеки методики, затвердженої Мінекономрозвитку, не була передбачена жодним нормативно-правовим актом.

При цьому, відповідач покликався на висновок Верховного Суду, викладений в постанові від 02 серпня 2018 року у справі № 820/1420/17, який полягає в такому: «оскільки за змістом ст. ст. 4 і 29 Закону України «Про дорожній рух», ст. 33 Закону України «Про автомобільні дороги» визначення порядку здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування віднесено до компетенції Кабінету Міністрів України, і такий механізм здійснення габаритно-вагового контролю великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів визначено Порядком № 879, яким керувався відповідач, Суд вважає, що відповідачем правомірно складено спірний розрахунок плати за проїзд. Наведене узгоджується з подальшим нормативним регулюванням спірних правовідносин, а саме скасування п. 19 Порядку № 879 постановою Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 року № 671 без визначення необхідності застосування затвердженою Мінекономрозвитку або іншою методикою».

Просив відмовити в позові.

Відповідач 2 Укртрансбезпека правом на подання відзиву на позовну заяву не скористався.

Обставини, встановлені судом, та зміст спірних правовідносин, з посиланням на докази, на підставі яких встановлені відповідні обставини. Докази відхилені судом, та мотиви їх відхилення.

На виконання вимог ст. 90 КАС суд оцінив докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні; оцінив належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності, виходячи з того, що жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили.

Відповідно до положень ч. 1 ст. 77 КАС кожна особа повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст. 78 цього Кодексу.

За правилами абз. 1 ч. 2 ст. 77 КАС в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

З`ясовуючи чи мали місце обставини, якими обґрунтовуються вимоги та заперечення, та якими доказами вони підтверджуються, а також чи є інші фактичні дані, які мають значення для вирішення справи, та докази на їх підтвердження, суд встановив наступне.

Позивач товариство з обмеженою відповідальністю «Добнассугольстрой» (ідентифікаційний код 36022689) зареєстроване як юридична особа 09 червня 2006 року, про що до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань внесений відповідний запис.

Основний вид економічної діяльності позивача 10.91 Виробництво готових кормів для тварин, що утримуються на фермах.

Відповідач 2 Державна служба України з безпеки на транспорті (ідентифікаційний код: 41969479) зареєстрована як юридична особа 03 червня 2015 року, про що до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань внесений відповідний запис.

На час виникнення спірних правовідносин в структуру Укртрансбезпеки входило Східне міжрегіональне управління Укртрансбезпеки (відповідач 1) без права юридичної особи.

Начальник Східного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки Самофалов В.А. затвердив Графік проведення рейдових перевірок Східного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки у Донецькій області в період з 06 вересня 2021 року по 12 вересня 2021 року.

Згідно з цим графіком Східне міжрегіональне управління Укртрансбезпеки в період з 06 вересня 2021 року по 12 вересня 2021 року мало проводити перевірки на окремо визначених ділянках дороги, маршрутах руху, автовокзалах, автостанціях, автобусних зупинках, місцях посадки та висадки пасажирів, стоянках таксі і транспортних засобів, місцях навантаження та розвантаження автомобілів, місцях здійснення габаритно-вагового контролю, під час виїзду з підприємств та місць стоянки, які знаходяться на території відповідно до системи адміністративно-територіального устрою України: Донецька область.

06 вересня 2021 року на підставі щотижневого графіка проведення рейдових перевірок начальник Східного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки Самофалов В.А. видав направлення на рейдову перевірку № 011798.

Направлення від 06 вересня 2021 року № 011789 видане ОСОБА_3 начальнику відділу ВДК, Сидоренку О.Б., Шайхлісламову В.М., Рєзнікову В.В., Котлярову Л.П. головним спеціалістам та ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 старшим державним інспекторам для проведення рейдової перевірки транспортних засобів в період з 06 по 12 вересня 2021 року.

Перевірці підлягали питання відповідно до Закону № 2344, Порядку № 1567, Порядку № 879, Порядку № 176, Кодексу України про адміністративні правопорушення.

Серед іншого, місцем проведення перевірки був визначений 673 км 674 + 499 м автомобільної дороги М-03.

На підставі щотижневого графіка та направлення на перевірку від 06 вересня 2021 року № 011798, на 674 км + 499 м автомобільної дороги М-03 «Київ Харків Довжанський» посадові особи Східного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки провели рейдову перевірку.

Так, 08 вересня 2021 року посадові особи відповідача зупинили транспортний засіб марки МАЗ, номерний знак НОМЕР_1 , який належить ТОВ «Донбассугольстрой», під управлінням водія ОСОБА_1 .

Водій ОСОБА_1 надав для перевірки посадовим особам Східного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки такі документи: посвідчення водія, свідоцтва про реєстрацію транспортних засобів і товарно-транспортну накладну від 08 вересня 2021 року № 1.

За результатами габаритно-вагового контролю транспортного засобу марки МАЗ, модель 5516 05, реєстраційний номер НОМЕР_1 , встановлені такі навантаження на вісі: 1) 8,38 т, 2) 9,36 т, 3) 9,95 т, про що свідчать довідка про результати здійснення габаритно-вагового контролю від 08 вересня 2021 року № 050822 та талон про зважування 08 вересня 2021 року № 232.

Крім іншого, в талоні про зважування від 08 вересня 2021 року № 232 наявна інформація про номер ваг 2059 і режим зважування динамічний.

Ваги автомобільні для зважування в русі, тип ВА-Д, відповідають вимогам додатку 3 «Процедури оцінки відповідності» Модуль F (відповідність типу) за результатами перевірки засобу вимірювальної техніки) Технічного регламенту законодавчо регульованих засобів вимірювальної техніки, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13 січня 2016 року № 94, підтверджена сертифікатом відповідності № UA.TR.113-0076-18 версія 2 від 11 вересня 2020 року, виданим 17 вересня 2020 року. Сертифікат був чинним до 16 вересня 2021 року.

У зв`язку виявленням перевищення встановлених законодавством вагових параметрів, посадові особи Східного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки склали акт від 08 вересня 2021 року № 0053641 про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів, в якому зафіксували такі відомості:

габаритно-ваговий контроль проводився Східним міжрегіональним управлінням Укртрансбезпеки;

місце проведення габаритно-вагового контролю автомобільна дорога М-03 «Київ Харків Довжанський», 674 км + 499 м;

автомобіль марка МАЗ, модель 5516 05, реєстраційний номер НОМЕР_1 ;

суб`єкт, що перевіряється ТОВ «Донбассугольстрой», водій ОСОБА_9 ;

найменування та вид вантажу, в тому числі небезпечного крихта мармурова, фр. 0х1;

маршрут руху із зазначенням пройденої відстані дорогами загального користування с. Хрестище Слов`янський р-н м. Лиман, 18 км;

повна маса транспортного засобу 27,69 т при нормі 40,0 т;

осьові навантаження навантаження на передню одиночну вісь становило 8,38 т при нормі 11 т, навантаження на задню здвоєну вісь становило 19,31 т (9,36 т + 9,95 т) при нормі 16,0 т.

Таким чином, за результатами габаритно-вагового контролю було встановлено, що навантаження на задню здвоєну вісь транспортного засобу становило 19,31 т при нормі 11 т, що у відсотковому співвідношенні становить 20,6%.

Водій транспортного засобу ОСОБА_1 ознайомлений з актом від 08 вересня 2021 року № 0053641, що засвідчив власним підписом.

В додатку до акта від 08 вересня 2021 року № 0053641 наведений розрахунок плати за проїзд великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 27 червня 2007 року № 879.

В розрахунку наведені такі відомості:

платник ТОВ «Донбассугольстрой»;

маршрут с. Хрестище Слов`янського р-ну м. Лиман;

марка автомобіля МАЗ, державний номер НОМЕР_1 ;

пройдена відстань до пересувного пункту габаритно-вагового контролю 18 км;

область, в якій проводився контроль Донецька;

навантаження на вісі:

звоєні фактичні вагові та(або) габаритні параметри 19,310 т; параметри, за які нарахована плата за проїзд 3,310 т; плата за проїзд 0,42 Євро.

разом за 1 км пробігу 0,42 Євро.

наявність строєних осей з одиночними шипами у наявності.

Розрахунок виконано відповідно до затвердженої формули:

До ППГВК № 2: П = (Рзм + Рнв + Рт) х Вх

0,42 х 3 х 18 = 22,68 Євро;

Всього до сплати 22,68 Євро.

Як свідчить зміст акта від 08 вересня 2021 року № 284755 про проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час здійснення перевезення пасажирів і вантажів автомобільним транспортом, посадові особи Східного міжрегіонального Укртрансбезпеки дійшли висновку про те, що ними виявлено порушення п. 22.5 Правил дорожнього руху, яке полягало в перевезенні вантажу з перевищенням встановлених габаритно-вагових норм без відповідного дозволу понад 20% (товарно-транспортна накладна від 08 вересня 2021 року № 1, вантаж крихта мармурова).

Відповідальність за перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 20% при перевезенні вантажу без відповідного дозволу передбачена абз. 16 ч. 1 ст. 60 Закону № 2344.

Водій транспортного засобу ОСОБА_1 ознайомлений з актом від 08 вересня 2021 року № 284755, що засвідчив власним підписом. При цьому в рядку «Пояснення водія про причини порушень» акта будь-яких пояснень (заперечень, зауважень) водій не навів.

22 вересня 2021 року Східне міжрегіональне управління Укртрансбезпеки направило ТОВ «Донбассугольстрой» запрошення на комісію (вихідний № 79018/23/24-21), яким повідомило, що при здійсненні державного контролю 08 вересня 2021 року у належному позивачу транспортному засобі, державний номер НОМЕР_1 , виявлені порушення законодавства про автомобільний транспорт.

На виконання вимог п. п. 25, 26 Порядку № 1567 ТОВ «Донбассугольстрой» було запрошено до Східного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки на 05 жовтня 2021 року з 09:30 до 13:00 для розгляду справи.

Позивачу роз`яснено, що відповідно до п. 27 Порядку № 1567 у разі неявки суб`єкта господарювання або уповноваженої ним особи на комісію з розгляду справ, справа про порушення буде розглянута без його участі. За результатом розгляду справи, за наявності підстав, керівником органу державного контролю або його заступником буде винесена постанова про застосування до ТОВ «Донбассугольстрой» адміністративно-господарського штрафу.

Разом з запрошенням на адресу позивача надісланий акт від 08 вересня 2021 року № 284755.

На підставі списку згрупованих відправлень від 23 вересня 2021 року № 39/1 та даних онлайн-сервісу «Трекінг» суд встановив, що запрошення на комісію було надіслано на адресу ТОВ «Донбассугольстрой» рекомендованою поштовою кореспонденцією 23 вересня 2021 року (номер поштового відправлення 8753701666086) і вручено адресату 21 жовтня 2021 року.

Поштове відправлення 8753701666086 Східне міжрегіональне управління Укртрансбезпеки надіслало на адресу ТОВ «Донбассугольстрой» 23 вересня 2021 року. Це поштове відправлення з 26 вересня 2021 року перебувало на сортувальному центрі в м. Краматорську та було вручено адресату 21 жовтня 2021 року, про що свідчать конверт, в якому здійснено поштове відправлення, та дані онлайн-сервісу «Трекінг».

05 жовтня начальник Східного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки Самофалов В.А. за наслідками розгляду справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт ТОВ «Донбассугольстрой» прийняв постанову № 283800 про застосування адміністративно-господарського штрафу.

Постанова обґрунтована тим, що ТОВ «Донбассугольстрой» (автомобільна дорога М-03 (674 км + 499 м), 08 вересня 2021 року, 09:07, акт № 284755) допустило порушення вимог ст. 48 Закону № 2344, відповідальність за яке передбачена абз. 16 ч. 1 ст. 60 Закону № 2344.

На цій підставі до позивача застосований адміністративно-господарський штраф в сумі 34000,00 грн.

На виконання вимог ст. 28 Порядку № 1567 разом із супровідним листом від 05 жовтня 2021 Східне міжрегіональне управління Укртрансбезпеки надіслало постанову від 05 жовтня 2021 року № 283800 про застосування адміністративно-господарського штрафу за порушення законодавства про автомобільний транспорт на адресу ТОВ «Донбассугольстрой» для її добровільного виконання.

Поштове відправлення номер 8753701730116 Східне міжрегіональне управління Укртрансбезпеки надіслало на адресу ТОВ «Донбассугольстрой» 06 жовтня 2021 року. Це поштове відправлення вручено адресату 21 жовтня 2021 року, про що свідчать конверт, в якому здійснено поштове відправлення, та дані онлайн-сервісу «Трекінг».

На підставі товарно-транспортної накладної від 08 вересня 2021 року № 1 суд встановив, що автомобільний перевізник ТОВ «Донбассугольстрой» на автомобілі МАЗ, державний номер НОМЕР_1 , під управлінням водія ОСОБА_9 (посвідчення НОМЕР_3 ) здійснював автомобільне перевезення крихти фр. 0х1 насипом, масою тара 12,50 т, нетто 14,00 т, брутто 26,50 т.

Вантажовідправник ТОВ «Донбассугольстрой», вантажоодержувач товариство з обмеженою відповідальністю «Лиманський комбікормовий завод».

Перевезення здійснювалося з пункту навантаження Донецька обл., Слов`янський р-н, с. Хрестище до пункту розвантаження м. Лиман.

Будь-які інші докази щодо предмета доказування учасники справи не надали.

За цих обставин справа розглянута по суті за наявними у ній матеріалами.

Норми права, які застосував суд, та мотиви їх застосування.

Висновки суду по суті позовних вимог.

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади, їх посадові особи зобов`язані діяти в межах повноважень, в порядку та способом, що визначені Конституцією та законами України.

Засади організації та діяльності автомобільного транспорту визначає Закон України від 05 квітня 2001 року № 2344-ІІІ «Про автомобільний транспорт» (далі Закон № 2344).

Згідно з абз. 3 п. 1 постанови Кабінету Міністрів України від 10 вересня 2014 року № 442 «Про оптимізацію системи центральних органів виконавчої влади» Державна інспекція України з безпеки на наземному транспорті була реорганізована шляхом злиття з Державною інспекцією України з безпеки на морському та річковому транспорті та утворено Державну службу України з безпеки на транспорті.

Постановою Кабінету Міністрів України від 11 лютого 2015 року № 103 затверджене Положення про Державну інспекцію з безпеки на транспорті (далі Положення № 103).

Відповідно до п. 1 Положення № 103 Державна служба України з безпеки на транспорті (Укртрансбезпека) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра інфраструктури і який реалізує державну політику з питань безпеки на наземному транспорті та у сфері безпеки на морському та річковому транспорті (крім сфери безпеки мореплавства суден флоту рибного господарства).

Пп. пп. 2, 15, 27, 54, 58, 62 п. 5 Положення № 103 передбачено, що Укртрансбезпека відповідно до покладених на неї завдань:

здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням вимог законодавства на автомобільному, міському електричному, залізничному, морському та річковому транспорті;

здійснює габаритно-ваговий контроль транспортних засобів на автомобільних дорогах загального користування;

здійснює нарахування плати за проїзд автомобільними дорогами транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, під час здійснення габаритно-вагового контролю;

проводить перевірки за додержанням суб`єктами господарювання, фізичними особами та юридичними особами вимог законодавства про транспорт;

здійснює контроль наявності, видачу дозвільних документів на здійснення перевезень та контроль відповідності виду перевезення, що фактично здійснюється;

здійснює інші повноваження, визначені законом.

П. 8 Положення № 103 визначено, що Укртрансбезпека здійснює свої повноваження безпосередньо, через утворені в установленому порядку територіальні органи та Держспецтрансслужбу.

На підставі розпорядження Кабінету Міністрів України від 03 березня 2020 року № 169-р «Про оптимізацію діяльності територіальних органів Державної служби з безпеки на транспорті» утворені територіальні органи Державної служби з безпеки на транспорті як структурні підрозділи апарату Служби.

Зокрема, внаслідок реорганізації шляхом злиття Управління Укртрансбезпеки у Донецькій області та Управління Укртрансбезпеки у Луганській області утворено Східне міжрегіональне управління Укртрансбезпеки.

В подальшому на підставі розпорядження Кабінету Міністрів України від 02 грудня 2021 року № 1579-р «Про оптимізацію діяльності територіальних органів Державної служби з безпеки на транспорті» утворені територіальні органи Державної служби з безпеки на транспорті як структурі підрозділу апарату Служби, реорганізувавши шляхом поділу відповідні міжрегіональні територіальні органи зазначеної Служби.

Так, внаслідок реорганізації шляхом поділу Східного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки в структурі підрозділу апарату Укртрансбезпеки утворені Відділ державного нагляду (контролю) у Донецькій області та Відділ державного нагляду (контролю) у Луганській області.

Ст. 5 Закону № 2344 визначено, що основним завданням державного регулювання та контролю у сфері автомобільного транспорту є створення умов безпечного, якісного й ефективного перевезення пасажирів та вантажів, надання додаткових транспортних послуг.

Ч. 14 ст. 6 Закону № 2344 передбачено, що державний контроль автомобільних перевізників на території України здійснюється шляхом проведення планових, позапланових і рейдових перевірок (перевірок на дорозі).

Процедуру здійснення державного контролю за додержанням суб`єктами господарювання, які провадять діяльність у сфері автомобільного транспорту (далі суб`єкти господарювання), вимог законодавства про автомобільний транспорт, норм та стандартів щодо організації перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом, норм міжнародних договорів про міжнародне автомобільне сполучення, виконанням умов перевезень, визначених дозволом на перевезення на міжобласних автобусних маршрутах, вимог Європейської угоди щодо роботи екіпажів транспортних засобів, які виконують міжнародні автомобільні перевезення, дотриманням габаритно-вагових параметрів, наявністю дозвільних документів на виконання перевезень та відповідністю виду перевезень, відповідних ліцензій, внесенням перевізниками-нерезидентами платежів за проїзд автомобільними дорогами, визначає Порядок здійснення державного контролю на автомобільному транспорті, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 08 листопада 2006 року № 1567 (далі Порядок № 1567).

На час виникнення спірних правовідносин Порядок № 1567 діяв в редакції від 26 серпня 2020 року.

Згідно з п. 2 Порядку № 1567 державному контролю підлягають усі транспортні засоби вітчизняних та іноземних суб`єктів господарювання (далі транспортні засоби), що здійснюють автомобільні перевезення пасажирів та вантажів на території України.

Відповідно до п. 3 Порядку № 1567 органами державного контролю на автомобільному транспорті (далі органи державного контролю) є Укртрансбезпека, її територіальні органи.

П. 12 Порядку № 1567 установлено, що рейдова перевірка додержання суб`єктом господарювання вимог, визначених п. 15 цього Порядку, здійснюється на підставі щотижневого графіка.

Згідно з п. 13 Порядку № 1567 графік проведення рейдових перевірок складається та затверджується керівником Укртрансбезпеки або її територіального органу з урахуванням стану аварійності, періоду, що пройшов від попередньої перевірки, забезпечення належного рівня транспортного обслуговування в окремих регіонах, інформації про діяльність осіб, що незаконно надають послуги з перевезень, перевірки дотримання умов перевезень, визначених дозволом (договором) на перевезення, та інших обставин.

Відповідно до п. 14 Порядку № 1567 рейдова перевірка транспортних засобів проводиться в будь-який час на окремо визначених ділянках дороги, маршрутах руху, автовокзалах, автостанціях, автобусних зупинках, місцях посадки та висадки пасажирів, стоянках таксі і транспортних засобів, місцях навантаження та розвантаження вантажних автомобілів, місцях здійснення габаритно-вагового контролю, під час виїзду з підприємств та місць стоянки, на інших об`єктах, що використовуються суб`єктами господарювання для забезпечення діяльності автомобільного транспорту.

Вичерпний перелік питань, які перевіряються під час рейдової перевірки, визначений п. 15 Порядку № 1567.

Зокрема, під час проведення рейдової перевірки перевіряється наявність визначених ст. ст. 39 і 48 Закону № 2344 документів, на підставі яких здійснюються перевезення автомобільним транспортом.

Згідно з п. 16 Порядку № 1567 рейдова перевірка може проводитися однією посадовою особою Укртрансбезпеки.

Габаритно-ваговий контроль проводиться двома посадовими особами Укртрансбезпеки або однією посадовою особою Укртрансбезпеки із залученням посадових осіб відповідного підрозділу Національної поліції, Укравтодору, власника (балансоутримувача) пункту габаритно-вагового контролю.

Під час проведення рейдової перевірки можливе:

застосування спеціалізованих автомобілів, на яких розміщений напис «Укртрансбезпека»;

використання спеціального обладнання, призначеного для перевірки дотримання водіями норм режиму праці та відпочинку, встановлених законодавством України та Європейською угодою;

здійснення габаритно-вагового контролю;

використання засобів аудіо- та відеотехніки для запису процесу перевірки;

використання пристроїв для копіювання, сканування з метою збору інформації, що свідчить про правопорушення.

П. 17 Порядку № 1567 встановлено, що рейдова перевірка проводиться із зупиненням транспортних засобів або без їх зупинення.

Зупинення транспортних засобів здійснюється відповідно до вимог п. 15 Правил дорожнього руху та Порядку зупинення транспортного засобу, що здійснює автомобільні перевезення пасажирів та вантажів, посадовими особами Укртрансбезпеки та її територіальних органів.

Рейдова перевірка проводиться у строк, зазначений у направленні на перевірку, що передбачено п. 19 Порядку № 1567.

Відповідно до п. 20 Порядку № 1567 виявлені під час перевірки порушення вимог законодавства та норм і стандартів щодо організації перевезень автомобільним транспортом зазначаються в акті з посиланням на порушену норму.

Абз. 1 п. 21 Порядку № 1567 встановлено, що у разі виявлення в ході перевірки транспортного засобу порушення законодавства про автомобільний транспорт посадовою особою (особами), що провела перевірку, складається акт за формою згідно з додатком 3.

Відповідно до п. 24 Порядку № 1567 акти, зазначені у п. п. 20, 21 і 23 цього Порядку, реєструються в журналі обліку.

Згідно з абз. 1 п. 25 Порядку № 1567 справа про порушення розглядається в органі державного контролю за місцезнаходженням суб`єкта господарювання або за місцем виявлення порушення (за письмовою заявою уповноваженої особи суб`єкта господарювання) не пізніше ніж протягом двох місяців з дня його виявлення.

За правилами п. 26 Порядку № 1567 справа про порушення розглядається у присутності уповноваженої особи суб`єкта господарювання.

Про час і місце розгляду справи про порушення уповноважена особа суб`єкта господарювання повідомляється під розписку чи рекомендованим листом із повідомленням.

При цьому, відповідно до п. 27 Порядку № 1567, у разі неявки уповноваженої особи суб`єкта господарювання справа про порушення розглядається без її участі.

За наявності підстав керівник органу державного контролю або його заступник виносить постанову про застосування адміністративно-господарських штрафів, яка оформляється згідно з додатком 5.

Відповідно до п. 28 Порядку № 1567 адміністративно-господарський штраф повинен бути перерахований суб`єктом господарювання на зазначений у постанові рахунок не пізніше ніж протягом п`ятнадцяти днів після отримання ним копії постанови про застосування адміністративно-господарських штрафів, про що повідомляється орган державного контролю, посадовою особою якого винесено відповідну постанову.

Згідно з абз. 1 п. 29 Порядку № 1567 копія постанови видається не пізніше ніж протягом трьох днів після її винесення уповноваженій особі суб`єкта господарювання під розписку чи надсилається рекомендованим листом із повідомленням.

Отже, у спірних правовідносинах Укртрансбезпека в особі структурного підрозділу її апарату здійснювала державний контроль у сфері автомобільного транспорту шляхом проведення рейдової перевірки.

Для вирішення публічно-правого спору, що виник між сторонами, суду належить з`ясувати, чи допустило ТОВ «Донбассугольстрой» порушення вимог п. 22.5 Правил дорожнього руху і ст. 48 Закону № 2344, а також, чи були підстави для застосування до нього адміністративно-господарського штрафу відповідно до абз. 16 ч. 1 ст. 60 Закону № 2344.

Суд встановив, що постановою від 05 жовтня 2021 року № 283800 на підставі абз. 16 ч. 1 ст. 60 Закону № 2344 до ТОВ «Донбассугольстрой» застосований адміністративно-господарський штраф в розмірі 34000,00 грн.

Адміністративно-господарський штраф застосований за порушення позивачем ст. 48 Закону № 2344.

В акті від 08 вересня 2021 року № 284755 посадові особи Східного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки зазначили, що ТОВ «Донбассугольстрой» допустило порушення п. 22.5 Правил дорожнього руху, яке полягало у перевезенні вантажу з перевищенням встановлених габаритно-вагових норм понад 20% без відповідного дозволу, відповідальність за яке передбачена абз. 16 ч. 1 ст. 60 Закону № 2344.

З цього приводу суд зазначає наступне.

За визначенням, наведеним в ст. 1 Закону № 2344, автомобільний перевізник фізична або юридична особа, яка здійснює на комерційній основі чи за власний кошт перевезення пасажирів чи (та) вантажів транспортними засобами.

Водій особа, яка керує транспортним засобом і має відповідне посвідчення встановленого зразка.

Послуга з перевезення пасажирів чи вантажів перевезення пасажирів чи вантажів транспортними засобами на договірних умовах із замовником послуги за плату.

Відповідно до ст. 34 Закону № 2344, автомобільний перевізник повинен, серед іншого, виконувати вимоги цього Закону та інших законодавчих і нормативно-правових актів України у сфері перевезення пасажирів та/чи вантажів; забезпечувати водіїв відповідною документацією на перевезення пасажирів.

За правилами ст. 48 Закону № 2344, автомобільні перевізники, водії повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконують вантажні перевезення.

Документами для здійснення внутрішніх перевезень вантажів є:

для автомобільного перевізника документ, що засвідчує використання транспортного засобу на законних підставах, інші документи, передбачені законодавством;

для водія посвідчення водія відповідної категорії, реєстраційні документи на транспортний засіб, товарно-транспортна накладна або інший визначений законодавством документ на вантаж, інші документи, передбачені законодавством.

При цьому, суд зауважує, що перелік документів, необхідних для здійснення внутрішніх перевезень вантажів, не є вичерпним, оскільки ст. 48 цього Закону визначено, що законодавством можуть бути передбачені інші документи необхідні для внутрішніх перевезень вантажів.

Відповідно до ч. 4 ст. 48 Закону № 2344 у разі перевезення вантажів з перевищенням габаритних або вагових обмежень обов`язковим документом також є дозвіл, який дає право на рух автомобільними дорогами України, виданий компетентними уповноваженими органами, або документ про внесення плати за проїзд великовагових (великогабаритних) транспортних засобів, якщо перевищення вагових або габаритних обмежень над визначеними законодавством становить менше п`яти відсотків..

Ст. 33 Закону України від 08 вересня 2005 року № 2862-ІV «Про автомобільні дороги» (далі Закон № 2862) визначено, що рух транспортних засобів, навантаження на вісь, загальна маса або габарити яких перевищують норми, встановлені державними стандартами та нормативно-правовими актами, дозволяється за погодженнями з відповідними органами у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до п. 16 Єдиних правил ремонту і утримання автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів, правил користування ними та охорони, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 30 березня 1994 року № 198, (далі Порядок № 198), перевезення небезпечних, великогабаритних і великовагових вантажів автомобільним транспортом по дорожніх об`єктах допускається за окремим дозволом в порядку і за плату, що визначені окремими актами законодавства.

За змістом п. 4 Правил проїзду великогабаритних та великовагових транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 18 січня 2001 року № 30, (далі Правила № 30), рух великовагових транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами здійснюється на підставі дозволу на участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, виданим перевізникові Державтоінспекцією, або документа про внесення плати за проїзд таких транспортних засобів.

Згідно з п. 12.1 Правил перевезення вантажів автомобільним транспортом України, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 14 жовтня 1997 року № 363, (далі Правила № 363), при транспортуванні вантажів слід дотримувати вимог Правил дорожнього руху України.

Положеннями п. 22.5 Правил дорожнього руху, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 10 жовтня 2001 року № 1306, визначено, що за спеціальними правилами здійснюється дорожнє перевезення небезпечних вантажів, рух транспортних засобів та їх составів у разі, коли хоч один з їх габаритів перевищує за шириною 2,6 м (для сільськогосподарської техніки, яка рухається за межами населених пунктів, дорогами сіл, селищ, міст районного значення, 3,75 м), за висотою від поверхні дороги 4 м (для контейнеровозів на встановлених Укравтодором і Національною поліцією маршрутах 4,35 м), за довжиною 22 м (для маршрутних транспортних засобів 25 м), фактичну масу понад 40 т (для контейнеровозів понад 44 т, на встановлених Укравтодором і Національною поліцією для них маршрутах до 46 т), навантаження на одиночну вісь 11 т (для автобусів, тролейбусів 11,5 т), здвоєні осі 16 т, строєні 22 т (для контейнеровозів навантаження на одиночну вісь 11 т, здвоєні осі 18 т, строєні 24 т) або якщо вантаж виступає за задній габарит транспортного засобу більш як на 2 м.

Осі слід вважати здвоєними або строєними, якщо відстань між ними (суміжними) не перевищує 2,5 м.

Рух транспортних засобів та їх составів з навантаженням на одиночну вісь понад 11 т, здвоєні осі понад 16 т, строєні осі понад 22 т або фактичною масою понад 40 т (для контейнеровозів навантаження на одиночну вісь понад 11 т, здвоєні осі понад 18 т, строєні осі понад 24 т або фактичною масою понад 44 т, а на встановлених Укравтодором і Національною поліцією для них маршрутах понад 46 т) у разі перевезення подільних вантажів автомобільними дорогами забороняється.

Аналіз наведених вище правових норм зумовлює висновок, що правила перевезення неподільного та подільного вантажів у випадках перевищення вагових та(або) габаритних параметрів є різними.

Так, перевезення неподільного вантажу з перевищенням вагових та(або) габаритних параметрів допускається за умови наявності дозволу на участь у дорожньому русі.

Натомість, перевезення подільного вантажу з перевищенням навантаження на вісі заборонено.

Отже, суд вважає такими, що заслуговують на увагу відповідні аргументи позивача.

Головною метою заборони на перевезення подільного вантажу з перевищенням навантаження на вісі є збереження автомобільних доріг та попередження їх передчасного руйнування. Внаслідок цього й встановлено заборону на перевезення подільних вантажів з перевищенням встановлених законодавством габаритно-вагових норм без будь-яких винятків.

Відтак, законодавство, чинне на час виникнення спірних правовідносин, містило імперативну заборону на перевезення подільних вантажів з перевищенням встановлених законодавством габаритно-вагових норм, що виключало можливість отримання перевізником відповідного дозволу.

Суд встановив, що 08 вересня 2021 року ТОВ «Донбассугольстрой» на транспортному засобі марки МАЗ, державний номер НОМЕР_1 , здійснювало перевезення крихти мармурової 0х1, що підтверджено товарно-транспортною накладною від 08 вересня 2021 року № 1 та відображено в акті проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час здійснення перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом від 08 вересня 2021 року № 284755.

Мармурова крихта при навантаженні може бути поділена на окремі частки без втрати або пошкодження її властивостей.

Отже, обґрунтованим є твердження позивача про те, що він здійснював перевезення подільного вантажу.

При цьому перевезення такого вантажу з перевищенням навантаження на вісі імперативно заборонено п. 22.5 Правил дорожнього руху, що об`єктивно унеможливлювало отримання ТОВ «Донбассугольстрой» як перевізником дозволу, який дає право на рух автомобільними дорогами України, виданого компетентними уповноваженими органами.

Позивач не заперечує той факт, що під час здійснення перевезення вантажу перевищив встановлені вагові норми більш ніж на 20%, однак доводить, що не міг бути притягнутий до відповідальності у вигляді адміністративно-господарського штрафу на підставі абз. 16 ч. 1 ст. 60 Закону № 2344.

Суд зауважує, що для правильного вирішення публічно-правого спору, що виник між сторонами, істотне значення має редакція абз. 16 ч. 1 ст. 60 Закону № 2344, яка була чинною на час виникнення спірних правовідносин.

Так, на підставі пп. 3 п. 3 розділу І Закону України від 11 вересня 2019 року № 54-ІХ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо окремих питань габаритно-вагового контролю» (далі Закон № 54) у ст. 60 Закону № 2344 частина перша була доповнена абзацами чотирнадцятим шістнадцятим такого змісту:

«перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм від 5% до 10% включно при перевезенні вантажу без відповідного дозволу штраф у розмірі п`ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян;

перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 10%, але не більше 20% при перевезенні вантажу без відповідного дозволу штраф у розмірі однієї тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян;

перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 20% при перевезенні вантажу без відповідного дозволу штраф у розмірі двох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян».

Закон № 54 набрав чинності з дня, наступного за днем його опублікування, а саме з 25 вересня 2019 року.

03 червня 2021 року Верховна Рада України прийняла Закон України № 1534-ІХ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо окремих питань здійснення габаритно-вагового контролю» (далі Закон № 1534).

На підставі пп. 6 п. 1 розділу І Закону № 1534 у ст. 60 Закону № 2344 у частині першій абзаци чотирнадцятий шістнадцятий викладені в такій редакції:

«перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм від 5 відсотків до 10 відсотків включно при перевезенні неподільного вантажу без відповідного дозволу або подільного вантажу - штраф у розмірі п`ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян;

перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 10 відсотків, але не більше 20 відсотків при перевезенні неподільного вантажу без відповідного дозволу або подільного вантажу - штраф у розмірі однієї тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян;

перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 20 відсотків, але не більше 30 відсотків при перевезенні неподільного вантажу без відповідного дозволу або подільного вантажу - штраф у розмірі двох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян».

На підставі п. 1 розділу ІІ Закону № 1534 цей Закон набрав чинності через три місяці з дня його опублікування, а саме з 01 жовтня 2021 року.

Таким чином, станом на 08 вересня 2021 року (день проведення рейдової перевірки, габаритно-вагового контролю і виявлення факту перевезення вантажу з перевищенням вагових норм) абз. 16 ч. 1 ст. 60 Закону № 2344 діяв у редакції Закону № 54 та передбачав, що за перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 20% при перевезенні вантажу без відповідного дозволу до автомобільного перевізника застосовується штраф у розмірі двох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Станом на 05 жовтня 2021 року (день розгляду справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт та прийняття постанови про застосування адміністративно-господарського штрафу) абз. 16 ч. 1 ст. 60 Закону № 2344 діяв в редакції Закону № 1534, і передбачав, що за перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 20% але не більше 30% при перевезенні неподільного вантажу без відповідного дозволу або подільного вантажу до автомобільного перевізника застосовується штраф у розмірі двох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Відповідно до ч. ч. 1-2 ст. 58 Конституції України, відповідно до якої закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом`якшують або скасовують відповідальність особи; ніхто не може відповідати за діяння, які на час їх вчинення не визнавалися законом як правопорушення.

З огляду на це до спірних правовідносин належить застосовувати редакцію абз. 16 ч. 1 ст. 60 Закону № 2344, яка була чинною станом на 08 вересня 2021 року (день проведення рейдової перевірки та габаритно-вагового контролю і перевезення вантажу з перевищенням вагових норм), яка передбачала відповідальність у вигляді адміністративно-господарського штрафу за перевищення встановлених законодавством вагових норм понад 20% при перевезенні вантажу без відповідного дозволу.

При цьому, суд зауважує, що, оскільки видача дозволу на участь у дорожньому русі транспортних засобів, які перевозять подільні вантажі з перевищенням габаритно-вагових параметрів, законодавством не передбачена через імперативну заборону на здійснення таких перевезень, до перевізника, який перевищив встановлені законодавством габаритно-вагові параметри понад 20% при перевезенні подільного вантажу до 01 жовтня 2021 року не міг бути застосований адміністративно-господарський штраф на підставі абз. 16 ч. 1 ст. 60 Закону № 2344.

Такий висновок суду ґрунтується на тому, що до 01 жовтня 2021 року законодавством, зокрема Законом № 2344, не була передбачена відповідальність у вигляді адміністративно-господарського штрафу за перевищення встановлених габаритно-вагових параметрів при перевезенні подільного вантажу. Така відповідальність була запроваджена лише з 01 жовтня 2021 року.

Враховуючи, що перевезення подільного вантажу з перевищенням встановлених законодавством габаритно-вагових норм заборонено, а видача відповідного дозволу на перевезення подільного вантажу з перевищенням встановлених законодавством габаритно-вагових не була передбачена на час виникнення спірних правовідносин, суд дійшов висновку про відсутність в діях ТОВ «Донбассугольстрой» складу правопорушення, відповідальність за яке станом на 08 вересня 2021 року була передбачена абз. 16 ч. 1 ст. 60 Закону № 2344.

З огляду на встановлені фактичні обставини та правове регулювання спірних правовідносин, суд дійшов висновку, що постанова Східного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки про застосування адміністративно-господарського штрафу від 05 жовтня 2021 року № 283800 підлягає визнанню протиправною та скасуванню, а позовні вимоги задоволенню.

Між тим, суд відхиляє доводи позивача про порушення Східним міжрегіональним управлінням Укртрансбезпеки вимог п. п. 25-27 Порядку № 1567 в частині повідомлення ТОВ «Донбассуглестрой» про дату і місце розгляду справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт та розгляду цієї справи за відсутності уповноваженої особи позивача.

Суд встановив, що на виконання вимог п. п. 25, 26 Порядку № 1567 Східне міжрегіональне управління Укртрансбезпеки запросило ТОВ «Донбассугольстрой» для розгляду справи на 05 жовтня 2021 року з 09:30 до 13:00.

Позивачу роз`яснено, що відповідно до п. 27 Порядку № 1567 у разі неявки суб`єкта господарювання або уповноваженої ним особи на комісію з розгляду справ, справа про порушення буде розглянута без його участі. За результатом розгляду справи, за наявності підстав, керівником органу державного контролю або його заступником буде винесена постанова про застосування до ТОВ «Донбассугольстрой» адміністративно-господарського штрафу.

На підставі списку згрупованих відправлень від 23 вересня 2021 року № 39/1 та даних онлайн-сервісу «Трекінг» суд встановив, що запрошення на комісію було надіслано на адресу ТОВ «Донбассугольстрой» рекомендованою поштовою кореспонденцією 23 вересня 2021 року (номер поштового відправлення 8753701666086) і вручено адресату 21 жовтня 2021 року.

При цьому, відправлення 8753701666086 з 26 вересня 2021 року перебувало на сортувальному центрі в м. Краматорську, про що свідчать дані онлайн-сервісу «Трекінг».

За цих обставин суд погоджується з доводами Східного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки про те, що останнє виконало свій обов`язок щодо своєчасного повідомлення ТОВ «Донбассугольстрой» про час і місце розгляду справи; позивач мав можливість отримати це повідомлення з 26 вересня 2021 року, проте цією можливістю не скористався.

Враховуючи встановлені фактичні обставини та норми п. п. 25-27 Порядку № 1567, суд дійшов висновку, що Східне міжрегіональне управління Укртрансбезпеки належним чином повідомило позивача про час і місце розгляду справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт, а у зв`язку з неявкою уповноваженої особи суб`єкта господарювання правомірно розглянуло справу без її участі.

Таке правозастосування відповідає висновкам Верховного Суду, викладеним в постанові від 11 лютого 2020 року у справі № 820/4624/17.

Решта доводів і заперечень сторін не спростовують висновків суду по суті позовних вимог.

Щодо строку звернення до суду.

Відповідно до ч. 1 ст. 122 КАС позов може бути подано в межах строку звернення до адміністративного суду, встановленого цим Кодексом або іншими законами.

Згідно з абз. 1 ч. 2 ст. 122 КАС для звернення до адміністративного суду за захистом прав, свобод та інтересів особи встановлюється шестимісячний строк, який, якщо не встановлено інше, обчислюється з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів.

Предметом спору у справі є постанова про застосування адміністративно-господарського штрафу від 05 жовтня 2021 року № 283800.

Про порушення своїх прав ТОВ «Донбассугольстрой» повинно було дізнатися 21 жовтня 2021 року, отримавши вказану постанову засобами поштового зв`язку.

До суду з цим позовом ТОВ «Донбассугольстрой» звернулося 04 листопада 2021 року, тобто з дотриманням шестимісячного строку, визначеного абз. 1 ч. 2 ст. 122 КАС.

Як наслідок, позивач не потребує поновлення вказаного строку.

При цьому, суд звертає увагу позивача на те, що норми п. 32 Порядку № 1567, на які він покликається, визначають строк оскарження постанови про застосування адміністративно-господарського штрафу до вищого за підпорядкуванням органу державного контролю, тобто в п. 32 Порядку № 1567 йдеться про строк адміністративного, а не судового оскарження.

Розподіл судових витрат.

Відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Позивачем документально підтверджені судові витрати по сплаті судового збору в сумі 2 270,00 грн (платіжне доручення від 03 листопада 2021 року № 847).

Докази здійснення інших судових витрат позивач не надав.

Суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог, а тому за рахунок бюджетних асигнувань Державної служби України з безпеки на транспорті як юридичної особи на користь позивача підлягають присудженню судові витрати по сплаті судового збору в сумі 2 270,00 грн.

Керуючись ст. ст. 2, 12, 241, 242, 243, 244, 245, 246, 250, 251, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

вирішив:

1. Адміністративний позов товариства з обмеженою відповідальністю «Донбассугольстрой» (ідентифікаційний код 36022689, місцезнаходження: 84138, Донецька обл., с. Хрестище, вул. Виробнича, буд. 1) до Східного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки (місцезнаходження: 87537, Донецька обл., м. Маріуполь, вул. Флотська, буд. 145), Державної служби України з безпеки на транспорті (ідентифікаційний код: 39816845, місцезнаходження: 01135, м. Київ, пр. Перемоги, буд. 14) про визнання протиправною та скасування постанови задовольнити.

2. Визнати протиправною та скасувати постанову Східного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки від 05 жовтня 2021 року № 283800 про застосування адміністративно-господарського штрафу.

3. Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної служби України з безпеки на транспорті на користь товариства з обмеженою відповідальністю «Донбассугольстрой» судові витрати по сплаті судового збору в сумі 2 270 (дві тисячі двісті сімдесят) гривень 00 копійок.

4. Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

5. Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку шляхом подання апеляційної скарги до Першого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

6. Повне судове рішення складено 21 липня 2023 року.

Суддя Т.О. Кравченко

СудДонецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення21.07.2023
Оприлюднено26.07.2023
Номер документу112374531
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо дорожнього руху, транспорту та перевезення пасажирів, з них транспорту та перевезення пасажирів

Судовий реєстр по справі —200/15063/21

Ухвала від 20.05.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Радишевська О.Р.

Ухвала від 18.03.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Радишевська О.Р.

Ухвала від 05.02.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Губська О.А.

Ухвала від 07.12.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Губська О.А.

Постанова від 01.11.2023

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Казначеєв Едуард Геннадійович

Ухвала від 01.11.2023

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Казначеєв Едуард Геннадійович

Ухвала від 22.08.2023

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Казначеєв Едуард Геннадійович

Рішення від 21.07.2023

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Кравченко Т.О.

Ухвала від 01.06.2022

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Кравченко Т.О.

Ухвала від 08.11.2021

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Кравченко Т.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні