Постанова
від 01.11.2023 по справі 200/15063/21
ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

01 листопада 2023 року справа №200/15063/21

м. Дніпро

Перший апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: судді-доповідача Казначеєва Е.Г., суддів Блохіна А.А., Сіваченка І.В., розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Державної служби України з безпеки на транспорті на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 21 липня 2023 р. у справі № 200/15063/21 (головуючий І інстанції Кравченко Т.О.) за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Донбассугольстрой» до Державної служби України з безпеки на транспорті, Відділу державного нагляду (контролю) у Донецькій, Луганській та Харківській областях про визнання протиправною і скасування постанови,-

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю «Донбассугольстрой» (далі позивач, ТОВ «Донбассугольстрой») звернулося до Державної служби України з безпеки на транспорті, Відділу державного нагляду (контролю) у Донецькій, Луганській та Харківській областях, в якому просило: визнати протиправною та скасувати постанову Східного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки від 05 жовтня 2021 року № 283800 про застосування до ТОВ Донбассугольстрой адміністративно-господарського штрафу в сумі 34000,00 грн.

Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 21 липня 2023 року задоволено позов, а саме суд: визнав протиправною та скасував постанову Східного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки від 05 жовтня 2021 року № 283800 про застосування адміністративно-господарського штрафу; стягнув за рахунок бюджетних асигнувань Державної служби України з безпеки на транспорті на користь товариства з обмеженою відповідальністю Донбассугольстрой судові витрати по сплаті судового збору в сумі 2 270 (дві тисячі двісті сімдесят) гривень 00 копійок.

Не погоджуючись із рішенням суду першої інстанції, Державна служби України з безпеки на транспорті подала апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на не повне з`ясування судом обставин справи, неправильне застосування норм права, просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нове рішення, яким у задоволенні позову відмовити.

В своїй скарзі апелянт зазначає, що положення Закону України «Про автомобільний транспорт» визначають можливість застосування штрафів до осіб, які порушують визначені законодавством вимоги.

За своєю правовою природою штраф, який застосовується до автомобільних перевізників відповідно до статті 60 Закону України «Про автомобільний транспорт», є адміністративно - господарським штрафом, а тому він може бути застосований виключно до суб`єкта господарювання, у разі порушення ним правил здійснення господарської діяльності у сфері автомобільного транспорту.

Відповідно до пункту 2 частини другої статті 55 Господарського кодексу України, суб`єктами господарювання є громадяни України, іноземці та особи без громадянства, які здійснюють господарську діяльність та зареєстровані відповідно до закону як підприємці.

Відповідно до частини першої статті 128 Господарського кодексу України, громадянин визнається суб`єктом господарювання у разі здійснення ним підприємницької діяльності за умови державної реєстрації його як підприємця без статусу юридичної особи відповідно до статті 58 цього Кодексу.

Таким чином, суб`єктом правопорушення, відповідальність за яке передбачена статтею 60 Закону України «Про автомобільний транспорт», може бути лише суб`єкт господарювання.

Згідно з положеннями статті 34 Закону України «Про автомобільний транспорт» автомобільний перевізник повинен, зокрема: виконувати вимоги цього Закону та інших законодавчих і нормативно-правових актів України у сфері перевезення пасажирів та/ чи вантажів.

08.09.2021 ТОВ «Донбассугольстрой» на транспортному засобі марки МАЗ, державний номер НОМЕР_1 , здійснювало перевезення крихти мармурової 0х1, що підтверджено товарно-транспортною накладною від 08.09.2021 № 1 та відображено в акті проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час здійснення перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом від 08.09.2021 № 284755.

За результатами габаритно-вагового контролю транспортного засобу марки МАЗ, модель 5516 05, реєстраційний номер НОМЕР_1 , встановлені такі навантаження на вісі: 1) 8,38 т; 2) 9,36 т; 3) 9,95 т, про що свідчать довідка про результати здійснення габаритновагового контролю від 08.09.2021 № 050822 та талон про зважування 08.09.2021 № 232.

У зв`язку виявленням перевищення встановлених законодавством вагових параметрів, посадові особи Східного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки склали акт від 08.09.2021 № 0053641 про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів.

Постановою № 283800 від 05.10.2021 стосовно ТОВ «Донбассугольстрой» застосовано адміністративно-господарський штраф у розмірі 34000,00 грн, передбачений приписами абзацу 16 частини 1 статті 60 Закону України «Про автомобільний транспорт».

Скаржник не погоджується із висновком суду першої інстанції, що перевезення подільного вантажу з перевищенням встановлених законодавством габаритно-вагових норм заборонено, а видача відповідного дозволу на перевезення подільного вантажу з перевищенням встановлених законодавством габаритновагових не була передбачена на час виникнення спірних правовідносин, суд дійшов висновку про відсутність в діях ТОВ «Донбассугольстрой» складу правопорушення, відповідальність за яке станом на 08 вересня 2021 року була передбачена абз. 16 ч. 1 ст. 60 Закону № 2344.

Нормативно-правовим актом, який в цій частині мав бути дотриманий перевізником, є Правила дорожнього руху України, що затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 10 жовтня 2001 року № 1306 та вимоги статті 48 Закону № 2344-ІІІ.

Згідно до вимог чинного законодавства жодним національним чи міжнародним нормативним документом не передбачені виключення з ПДР України при перевезенні подільних (у тому числі сипучих) вантажів.

Таким чином, позивач винен у перевищенні вагових норм, встановлених пунктом 22.5 ПДР України, яким також не заперечується факт такого перевищення, уникає відповідальності за діяння, які напряму приводять до пошкодження доріг та направлені на безвідповідальне ставлення до безпеки учасників дорожнього руху в цілому.

Відтак, застосування до позивача відповідальності, встановленою приписами абзацу 16 частини 1 статті 60 Закону України «Про автомобільний транспорт» (в редакції, що була чинною на час виникнення спірних правовідносин) за перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 20% при перевезенні вантажу без відповідного дозволу - штраф у розмірі двох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, цілком обґрунтоване.

Відповідно до частини 1 статті 311 Кодексу адміністративного судочинства України, суд апеляційної інстанції розглянув справу в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.

Суд, заслухавши суддю-доповідача, дослідивши матеріали справи, доводи апеляційної скарги, здійснюючи апеляційний перегляд у межах доводів та вимог апеляційної скарги, відповідно до частини 1 статті 308 Кодексу адміністративного судочинства України, встановив наступне.

ТОВ «Добнассугольстрой» зареєстроване як юридична особа 09 червня 2006 року. Основний вид економічної діяльності позивача 10.91 Виробництво готових кормів для тварин, що утримуються на фермах.

Начальник Східного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки Самофалов В.А. затвердив Графік проведення рейдових перевірок Східного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки у Донецькій області в період з 06 вересня 2021 року по 12 вересня 2021 року.

Згідно з цим графіком Східне міжрегіональне управління Укртрансбезпеки в період з 06 вересня 2021 року по 12 вересня 2021 року мало проводити перевірки на окремо визначених ділянках дороги, маршрутах руху, автовокзалах, автостанціях, автобусних зупинках, місцях посадки та висадки пасажирів, стоянках таксі і транспортних засобів, місцях навантаження та розвантаження автомобілів, місцях здійснення габаритно-вагового контролю, під час виїзду з підприємств та місць стоянки, які знаходяться на території відповідно до системи адміністративно-територіального устрою України: Донецька область.

06 вересня 2021 року на підставі щотижневого графіка проведення рейдових перевірок начальник Східного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки Самофалов В.А. видав направлення на рейдову перевірку № 011798.

Направлення від 06 вересня 2021 року № 011789 видане ОСОБА_1 начальнику відділу ВДК, Сидоренку О.Б., Шайхлісламову В.М., Рєзнікову В.В., Котлярову Л.П. головним спеціалістам та Ямпілець О.Я., Білецькому Д.С., Перець Д.В., Гальчичу С.В., Шевченко І.С. старшим державним інспекторам для проведення рейдової перевірки транспортних засобів в період з 06 по 12 вересня 2021 року.

Перевірці підлягали питання відповідно до Закону № 2344, Порядку № 1567, Порядку № 879, Порядку № 176, Кодексу України про адміністративні правопорушення.

Серед іншого, місцем проведення перевірки був визначений 673 км 674 + 499 м автомобільної дороги М-03.

На підставі щотижневого графіка та направлення на перевірку від 06 вересня 2021 року № 011798, на 674 км + 499 м автомобільної дороги М-03 Київ Харків Довжанський посадові особи Східного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки провели рейдову перевірку.

Так, 08 вересня 2021 року посадові особи відповідача зупинили транспортний засіб марки МАЗ, номерний знак НОМЕР_1 , який належить ТОВ Донбассугольстрой, під управлінням водія ОСОБА_2 .

Водій ОСОБА_2 надав для перевірки посадовим особам Східного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки такі документи: посвідчення водія, свідоцтва про реєстрацію транспортних засобів і товарно-транспортну накладну від 08 вересня 2021 року № 1.

За результатами габаритно-вагового контролю транспортного засобу марки МАЗ, модель 5516 05, реєстраційний номер НОМЕР_1 , встановлені такі навантаження на вісі: 1) 8,38 т, 2) 9,36 т, 3) 9,95 т, про що свідчать довідка про результати здійснення габаритно-вагового контролю від 08 вересня 2021 року № 050822 та талон про зважування 08 вересня 2021 року № 232.

Крім іншого, в талоні про зважування від 08 вересня 2021 року № 232 наявна інформація про номер ваг 2059 і режим зважування динамічний.

Ваги автомобільні для зважування в русі, тип ВА-Д, відповідають вимогам додатку 3 Процедури оцінки відповідності Модуль F (відповідність типу) за результатами перевірки засобу вимірювальної техніки) Технічного регламенту законодавчо регульованих засобів вимірювальної техніки, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13 січня 2016 року № 94, підтверджена сертифікатом відповідності № UA.TR.113-0076-18 версія 2 від 11 вересня 2020 року, виданим 17 вересня 2020 року. Сертифікат був чинним до 16 вересня 2021 року.

У зв`язку виявленням перевищення встановлених законодавством вагових параметрів, посадові особи Східного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки склали акт від 08 вересня 2021 року № 0053641 про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів, в якому зафіксували такі відомості: габаритно-ваговий контроль проводився Східним міжрегіональним управлінням Укртрансбезпеки; місце проведення габаритно-вагового контролю автомобільна дорога М-03 Київ Харків Довжанський, 674 км + 499 м; автомобіль марка МАЗ, модель 5516 05, реєстраційний номер НОМЕР_1 ; суб`єкт, що перевіряється ТОВ Донбассугольстрой, водій ОСОБА_3 ; найменування та вид вантажу, в тому числі небезпечного крихта мармурова, фр. 0х1; маршрут руху із зазначенням пройденої відстані дорогами загального користування с. Хрестище Слов`янський р-н м. Лиман, 18 км; повна маса транспортного засобу 27,69 т при нормі 40,0 т; осьові навантаження навантаження на передню одиночну вісь становило 8,38 т при нормі 11 т, навантаження на задню здвоєну вісь становило 19,31 т (9,36 т + 9,95 т) при нормі 16,0 т.

Таким чином, за результатами габаритно-вагового контролю було встановлено, що навантаження на задню здвоєну вісь транспортного засобу становило 19,31 т при нормі 11 т, що у відсотковому співвідношенні становить 20,6%.

Водій транспортного засобу ОСОБА_2 ознайомлений з актом від 08 вересня 2021 року № 0053641, що засвідчив власним підписом.

У додатку до акта від 08 вересня 2021 року № 0053641 наведений розрахунок плати за проїзд великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 27 червня 2007 року № 879.

В розрахунку наведені такі відомості: платник ТОВ Донбассугольстрой; маршрут с. Хрестище Слов`янського р-ну м. Лиман; марка автомобіля МАЗ, державний номер НОМЕР_1 ; пройдена відстань до пересувного пункту габаритно-вагового контролю 18 км; область, в якій проводився контроль Донецька; навантаження на вісі: звоєні фактичні вагові та(або) габаритні параметри 19,310 т; параметри, за які нарахована плата за проїзд 3,310 т; плата за проїзд 0,42 Євро. разом за 1 км пробігу 0,42 Євро. наявність строєних осей з одиночними шипами у наявності.

Розрахунок виконано відповідно до затвердженої формули: До ППГВК № 2: П = (Рзм + Рнв + Рт) х Вх 0,42 х 3 х 18 = 22,68 Євро; Всього до сплати 22,68 Євро.

Як свідчить зміст акта від 08 вересня 2021 року № 284755 про проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час здійснення перевезення пасажирів і вантажів автомобільним транспортом, посадові особи Східного міжрегіонального Укртрансбезпеки дійшли висновку про те, що ними виявлено порушення п. 22.5 Правил дорожнього руху, яке полягало в перевезенні вантажу з перевищенням встановлених габаритно-вагових норм без відповідного дозволу понад 20% (товарно-транспортна накладна від 08 вересня 2021 року № 1, вантаж крихта мармурова).

Відповідальність за перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 20% при перевезенні вантажу без відповідного дозволу передбачена абз. 16 ч. 1 ст. 60 Закону № 2344.

Водій транспортного засобу ОСОБА_2 ознайомлений з актом від 08 вересня 2021 року № 284755, що засвідчив власним підписом. При цьому в рядку Пояснення водія про причини порушень акта будь-яких пояснень (заперечень, зауважень) водій не навів.

22 вересня 2021 року Східне міжрегіональне управління Укртрансбезпеки направило ТОВ Донбассугольстрой запрошення на комісію (вихідний № 79018/23/24-21), яким повідомило, що при здійсненні державного контролю 08 вересня 2021 року у належному позивачу транспортному засобі, державний номер НОМЕР_1 , виявлені порушення законодавства про автомобільний транспорт.

На виконання вимог п. п. 25, 26 Порядку № 1567 ТОВ Донбассугольстрой було запрошено до Східного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки на 05 жовтня 2021 року з 09:30 до 13:00 для розгляду справи.

Позивачу роз`яснено, що відповідно до п. 27 Порядку № 1567 у разі неявки суб`єкта господарювання або уповноваженої ним особи на комісію з розгляду справ, справа про порушення буде розглянута без його участі. За результатом розгляду справи, за наявності підстав, керівником органу державного контролю або його заступником буде винесена постанова про застосування до ТОВ Донбассугольстрой адміністративно-господарського штрафу.

Разом з запрошенням на адресу позивача надісланий акт від 08 вересня 2021 року № 284755.

З списку згрупованих відправлень від 23 вересня 2021 року № 39/1 та даних онлайн-сервісу Трекінг вбачається, що запрошення на комісію було надіслано на адресу ТОВ Донбассугольстрой рекомендованою поштовою кореспонденцією 23 вересня 2021 року (номер поштового відправлення 8753701666086) і вручено адресату 21 жовтня 2021 року.

Поштове відправлення 8753701666086 Східне міжрегіональне управління Укртрансбезпеки надіслало на адресу ТОВ Донбассугольстрой 23 вересня 2021 року. Це поштове відправлення з 26 вересня 2021 року перебувало на сортувальному центрі в м. Краматорську та було вручено адресату 21 жовтня 2021 року, про що свідчать конверт, в якому здійснено поштове відправлення, та дані онлайн-сервісу Трекінг.

05 жовтня начальник Східного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки Самофалов В.А. за наслідками розгляду справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт ТОВ Донбассугольстрой прийняв постанову № 283800 про застосування адміністративно-господарського штрафу.

Постанова обґрунтована тим, що ТОВ Донбассугольстрой (автомобільна дорога М-03 (674 км + 499 м), 08 вересня 2021 року, 09:07, акт № 284755) допустило порушення вимог ст. 48 Закону № 2344, відповідальність за яке передбачена абз. 16 ч. 1 ст. 60 Закону № 2344.

На цій підставі до позивача застосований адміністративно-господарський штраф в сумі 34 000,00 грн.

На виконання вимог ст. 28 Порядку № 1567 разом із супровідним листом від 05 жовтня 2021 Східне міжрегіональне управління Укртрансбезпеки надіслало постанову від 05 жовтня 2021 року № 283800 про застосування адміністративно-господарського штрафу за порушення законодавства про автомобільний транспорт на адресу ТОВ Донбассугольстрой для її добровільного виконання.

Поштове відправлення номер 8753701730116 Східне міжрегіональне управління Укртрансбезпеки надіслало на адресу ТОВ Донбассугольстрой 06 жовтня 2021 року. Це поштове відправлення вручено адресату 21 жовтня 2021 року, про що свідчать конверт, в якому здійснено поштове відправлення, та дані онлайн-сервісу Трекінг.

Відповідно товарно-транспортної накладної від 08 вересня 2021 року № 1, автомобільний перевізник ТОВ Донбассугольстрой на автомобілі МАЗ, державний номер НОМЕР_1 , під управлінням водія ОСОБА_3 (посвідчення НОМЕР_2 ) здійснював автомобільне перевезення крихти фр. 0х1 насипом, масою тара 12,50 т, нетто 14,00 т, брутто 26,50 т. Вантажовідправник ТОВ Донбассугольстрой, вантажоодержувач товариство з обмеженою відповідальністю Лиманський комбікормовий завод. Перевезення здійснювалося з пункту навантаження Донецька обл., Слов`янський р-н, с. Хрестище до пункту розвантаження м. Лиман.

Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що чинним законодавством встановлена імперативна заборона на перевезення подільних вантажів з перевищенням встановлених законодавством габаритно-вагових норм, що виключає можливість отримання перевізником відповідного дозволу. Заборона руху транспортних засобів з перевищенням вагових параметрів при перевезенні подільного вантажу унеможливлює отримання перевізником дозволу на участь у дорожньому русі таких транспортних засобів. Оскільки видача дозволу на участь у дорожньому русі транспортних засобів, які перевозять подільні вантажі з перевищенням габаритно-вагових параметрів, не передбачена, то на особу не може бути накладений штраф відповідно до абзацу 14 частини 1 статті 60 Закону № 2344-IIІ за відсутність такого дозволу.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам колегія суддів виходить з наступного.

Частиною 2 статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачений Конституцією та законами України.

Відповідно до ст. 2 Закону Законом України «Про автомобільний транспорт» від 05.04.2001 № 2344-ІІІ (далі - Закон № 2344) законодавство про автомобільний транспорт складається із цьогоЗакону,законів України «Про транспорт», «;Про дорожній рух», чинних міжнародних договорів та інших нормативно-правових актів у сфері автомобільних перевезень.

При цьому, згідно ст. 1 Закону № 2344, автомобільний транспорт - галузь транспорту, яка забезпечує задоволення потреб населення та суспільного виробництва у перевезеннях пасажирів та вантажів автомобільними транспортними засобами.

Автомобільний перевізник - фізична або юридична особа, яка здійснює на комерційній основі чи за власний кошт перевезення пасажирів чи (та) вантажів транспортними засобами.

Водій - особа, яка керує транспортним засобом і має відповідне посвідчення встановленого зразка.

Послуга з перевезення пасажирів чи вантажів - перевезення пасажирів чи вантажів транспортними засобами на договірних умовах із замовником послуги за плату.

Великогабаритний транспортний засіб - транспортний засіб з вантажем або без вантажу, хоча б один з габаритних параметрів якого перевищує встановлені на території України допустимі параметри.

Габаритно-ваговий контроль - контроль за проїздом великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів, що включає перевірку на відповідність встановленим законодавством нормативам вагових або габаритних параметрів таких транспортних засобів, наявності дозволу на рух за визначеними маршрутами, а також дотримання визначених у дозволі умов та режиму руху транспортних засобів.

Зона габаритно-вагового контролю - облаштована відповідними дорожніми знаками ділянка автомобільної дороги, на якій розташовані автоматичні, стаціонарні або пересувні пункти габаритно-вагового контролю.

Причіп - транспортний засіб без власного джерела енергії, пристосований для буксирування автомобілем.

Транспортний засіб загального призначення - транспортний засіб, не обладнаний спеціальним устаткуванням і призначений для перевезення пасажирів або вантажів (автобус, легковий автомобіль, вантажний автомобіль, причіп, напівпричіп з бортовою платформою відкритого або закритого типу).

Транспортний засіб спеціалізованого призначення - транспортний засіб, який призначений для перевезення певних категорій пасажирів чи вантажів (автобус для перевезення дітей, осіб з інвалідністю, пасажирів певних професій, самоскид, цистерна, сідельний тягач, фургон, спеціалізований санітарний автомобіль екстреної медичної допомоги, автомобіль інкасації, ритуальний автомобіль тощо) та має спеціальне обладнання (таксі, броньований, обладнаний спеціальними світловими і звуковими сигнальними пристроями тощо).

Внутрішні перевезення - перевезення пасажирів і вантажів між населеними пунктами, розташованими на території однієї держави.

Внутрішні перевезення - перевезення пасажирів та/чи вантажів територією України без перетину державного кордону України.

Статтею 6 Закону № 2344, зокрема, встановлено, що реалізація державної політики у сфері автомобільного транспорту здійснюється через центральний орган виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті, місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування.

Нормативно-правові акти центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері транспорту, прийняті в межах його компетенції, обов`язкові до виконання на території України.

Державному контролю підлягають усі транспортні засоби українських та іноземних перевізників, що здійснюють автомобільні перевезення пасажирів та вантажів на території України.

Відповідно до статті 34 Закону №2344, автомобільний перевізник повинен, серед іншого, виконувати вимоги цього Закону та інших законодавчих і нормативно-правових актів України у сфері перевезення пасажирів та/чи вантажів; забезпечувати водіїв відповідною документацією на перевезення пасажирів.

За правилами статті 48 Закону №2344, автомобільні перевізники, водії повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконують вантажні перевезення.

Документами для здійснення внутрішніх перевезень вантажів є: для автомобільного перевізника - документ, що засвідчує використання транспортного засобу на законних підставах, інші документи, передбачені законодавством; для водія - посвідчення водія відповідної категорії, реєстраційні документи на транспортний засіб, товарно-транспортна накладна або інший визначений законодавством документ на вантаж, інші документи, передбачені законодавством.

У разі перевезення вантажів з перевищенням габаритних або вагових обмежень обов`язковим документом також є дозвіл, який дає право на рух автомобільними дорогами України, виданий компетентними уповноваженими органами, або документ про внесення плати за проїзд великовагових (великогабаритних) транспортних засобів, якщо перевищення вагових або габаритних обмежень над визначеними законодавством становить менше п`яти відсотків.

Згідно абз. 16 ч. 1 ст. 60 Закону України «Про автомобільний транспорт» (у редакції на час зупинки та здійснення габаритно-вагового контролю), за порушення законодавства про автомобільний транспорт до автомобільних перевізників застосовуються адміністративно-господарські штрафи за: перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 20% при перевезенні вантажу без відповідного дозволу - штраф у розмірі двох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Відповідно до статті 52 Закону України «Про дорожній рух», контроль у сфері безпеки дорожнього руху здійснюється Кабінетом Міністрів України, місцевими органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування, Національною поліцією, іншими спеціально уповноваженими на те державними органами (державний контроль), а також міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади (відомчий контроль).

Відповідно до статті 14 Закону України «Про дорожній рух», учасники дорожнього руху зобов`язані знати і неухильно дотримувати вимог цього Закону, Правил дорожнього руху та інших нормативних актів з питань безпеки дорожнього руху, створювати безпечні умови для дорожнього руху, не завдавати своїми діями або бездіяльністю шкоди підприємствам, установам, організаціям і громадянам, виконувати розпорядження органів державного нагляду та контролю щодо дотримання законодавства про дорожній рух.

Порядок дорожнього руху на території України, відповідно до Закону України "Про дорожній рух" від 30 червня 1993 року № 3353, встановлюють Правила дорожнього руху, затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 10 жовтня 2001 року № 1306 (із змінами та доповненнями, далі ПДР ).

Положеннями пунктів 1.3 та 1.9. ПДР України встановлено, що учасники дорожнього руху зобов`язані знати й неухильно виконувати вимоги цих Правил, а також бути взаємно ввічливими. Особи, які порушують ці Правила, несуть відповідальність згідно із законодавством.

Пунктом 2.3 ПДР України передбачено, що для забезпечення безпеки дорожнього руху водій зобов`язаний зокрема: бути уважним, стежити за дорожньою обстановкою, відповідно реагувати на її зміну, стежити за технічним станом транспортного засобу і не відволікатися від керування цим засобом у дорозі; не створювати своїми діями загрози безпеці дорожнього руху.

Відповідно до пункту 4 цих же Правил, рух великовагових та великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами здійснюється на підставі дозволу на участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні (далі - дозвіл), виданим перевізникові уповноваженим підрозділом Національної поліції, або документа про внесення плати за проїзд таких транспортних засобів.

Згідно п. 22.5 Правил дорожнього руху України, затверджених постановою КМ України № 1306 від 10.10.2001 року, за спеціальними правилами здійснюється дорожнє перевезення небезпечних вантажів, рух транспортних засобів та їх составів у разі, коли хоч один з їх габаритів перевищує за шириною 2,6 м (для сільськогосподарської техніки, яка рухається за межами населених пунктів, дорогами сіл, селищ, міст районного значення, - 3,75 м), за висотою від поверхні дороги - 4 м (для контейнеровозів на встановлених Укравтодором і Національною поліцією маршрутах - 4,35 м), за довжиною - 22 м (для маршрутних транспортних засобів - 25 м), фактичну масу понад 40 т (для контейнеровозів - понад 44 т, на встановлених Укравтодором і Національною поліцією для них маршрутах - до 46 т), навантаження на одиночну вісь - 11 т (для автобусів, тролейбусів - 11,5 т), здвоєні осі - 16 т, строєні - 22 т (для контейнеровозів навантаження на одиночну вісь - 11 т, здвоєні осі - 18 т, строєні - 24 т) або якщо вантаж виступає за задній габарит транспортного засобу більш як на 2 м.

Осі слід вважати здвоєними або строєними, якщо відстань між ними (суміжними) не перевищує 2,5 м.

Рух транспортних засобів та їх составів з навантаженням на одиночну вісь понад 11 т, здвоєні осі - понад 16 т, строєні осі - понад 22 т або фактичною масою понад 40 т (для контейнеровозів - навантаження на одиночну вісь - понад 11 т, здвоєні осі - понад 18 т, строєні осі - понад 24 т або фактичною масою понад 44 т, а на встановлених Укравтодором і Національною поліцією для них маршрутах - понад 46 т) у разі перевезення подільних вантажів автомобільними дорогами забороняється.

Забороняється рух транспортних засобів з навантаженням на вісь понад 7 т або фактичною масою понад 24 т автомобільними дорогами загального користування місцевого значення.

Стаття 33 Закону України «Про автомобільні дороги» передбачає, що рух транспортних засобів, навантаження на вісь, загальна маса або габарити яких перевищують норми, встановлені нормативно-правовими актами, дозволяється за погодженнями з відповідними органами у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Єдині вимоги до проїзду великогабаритних та великовагових транспортних засобів з вантажем або без нього автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами, викладені в Правилах проїзду великогабаритних та великовагових транспортних засобів з вантажем або без нього автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами, затвердженихПостановою Кабінету Міністрів України від 18.01.2001 № 30 (далі - Правила № 30).

Відповідно до п.2 Правил № 30 транспортний засіб чи автопоїзд з вантажем або без вантажу вважається великогабаритним, якщо його габарити перевищують хоча б один з параметрів, зазначених у пункті 22.5Правил дорожнього руху, затвердженихПостановою Кабінету Міністрів України від 10 жовтня 2001 р. N 1306.

За змістом пункту 4 Правил №30, рух великовагових та великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами здійснюється на підставі дозволу на участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, виданим перевізникові уповноваженим підрозділом Національної поліції, або документа про внесення плати за проїзд таких транспортних засобів.

Відповідно до п.5 Правил № 30, рух транспортних засобів та їх составів загальною масою до 40 тонн включно, якщо вони не є великогабаритними і контейнеровозів загальною масою до 46 тонн включно та заввишки від поверхні дороги до 4,35 метра включно (на встановлених Укравтодором, Укртрансбезпекою і Національною поліцією маршрутах, які погоджено з організаціями, зазначеними впунктах 9-13цих Правил), здійснюється без дозволу.

Відповідно до п. 1.10 ПДР, габаритно-ваговий контроль це перевірка габаритних і вагових параметрів транспортного засобу (в тому числі механічного транспортного засобу), причепу і вантажу на предмет відповідності встановленим нормам щодо габаритів (ширина, висота від поверхні дороги, довжина транспортного засобу) та щодо навантаження (фактична маса, осьове навантаження), яка проводиться відповідно до встановленого порядку на стаціонарних або пересувних пунктах габаритно-вагового контролю.

Між тим, механізм здійснення габаритно-вагового контролю великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів (далі - великовагові та/або великогабаритні транспорті засоби), що використовуються на автомобільних дорогах загального користування визначає Порядок здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 27 червня 2007 року № 879.

Згідно пп.пп. 2, 3, 4 п. 2 Порядку здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні, терміни, що вживаються у цьому Порядку, мають таке значення:

вимірювання (зважування) - процес визначення за допомогою вимірювального (зважувального) обладнання габаритно-вагових параметрів фактичної маси та навантаження на вісь (осі) транспортного засобу, що проводяться згідно з методикою, затвердженою спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади у сфері метрології;

великовагові та великогабаритні транспортні засоби - транспортні засоби, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні навантаження на вісь (осі) та загальна маса або габарити яких перевищують один з параметрів, що зазначені у пункті 22.5 Правил дорожнього руху, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 10 жовтня 2001 р. № 1306 . При цьому транспортний засіб не може вважатися великоваговим та/або великогабаритним, якщо його параметри не перевищують нормативи більш як на 2 відсотки;

габаритно-ваговий контроль - контроль за проїздом великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування, який включає перевірку відповідності габаритно-вагових параметрів таких транспортних засобів установленим законодавством параметрам і нормам, наявності дозволу на рух за визначеними маршрутами, а також дотримання визначених у дозволі умов та режиму руху транспортних засобів.

Згідно п. 12 Порядку здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні, вимірювальне і зважувальне обладнання для здійснення габаритно-вагового контролю повинне утримуватись у робочому стані; періодично проводиться повірка (метрологічна атестація) такого обладнання з подальшим клеймуванням (пломбуванням) та видачею відповідного свідоцтва спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади у сфері метрології.

Згідно п. 15 Порядку здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні, контроль за наявністю у водіїв великовагових та великогабаритних транспортних засобів дозволу на рух здійснюють уповноважені підрозділи Національної поліції та територіальні органи Укртрансбезпеки, які здійснюють габаритно-ваговий контроль.

Згідно п. 18 Порядку здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні, за результатами габаритно-вагового контролю на стаціонарному або пересувному пункті водієві транспортного засобу видається довідка про здійснення габаритно-вагового контролю із зазначенням часу і місця його здійснення.

Колегією суддів встановлено, що оскаржуваною постановою накладено на позивача адміністративно-господарський штраф за перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм від 5% до 10% при перевезенні вантажу без відповідного дозволу.

Так, з аналізу вимог законодавства вбачається обов`язок водія знати та дотримуватись максимально допустимої маси вантажу, яку він може перевезти транспортним засобом, і її розподіл по осях. Також, визначено заборону водію здійснювати рух транспортного засобу з перевищенням визначених обмежень з перевезення небезпечних вантажів.

Також, правила перевезення неподільного та подільного вантажів у випадку перевищення вагових або габаритних параметрів є різними: перевезення неподільного вантажу допускається за наявності дозволу на участь у дорожньому русі, а перевезення подільного вантажу з перевищенням навантаження на вісі заборонено.

Головною метою такої заборони є збереження автомобільних доріг та попередження їх передчасного руйнування. Внаслідок цього й встановлено заборону з перевезення подільних вантажів з перевищенням встановлених законодавством габаритно-вагових норм без будь-яких винятків.

Аналіз вищенаведених правових норм дає підстави для висновку, що за відсутності документів, зокрема, в даному випадку дозволу на участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, виданим перевізникові Державтоінспекцією, або документу про внесення плати за проїзд таких транспортних засобів, застосовуються адміністративно-господарські штрафи.

Непред`явлення вказаних документів під час проведення перевірки свідчить про порушення законодавства про автомобільний транспорт, що має наслідком для застосування санкцій, визначених статтею 60 Закону № 2344-ІІІ.

Колегія суддів зазначає, що у даному випадку позивач перевозив подільний вантаж, а отже з урахуванням вищевикладених норм права перевезення такого вантажу з перевищенням встановлених законодавством габаритно-вагових норм відповідно до п.22.5 Правил дорожнього руху заборонено.

Відтак, чинним законодавством встановлена імперативна заборона на перевезення подільних вантажів з перевищенням встановлених законодавством габаритно-вагових норм, що виключає можливість отримання перевізником відповідного дозволу.

Аналіз вказаної норми абз.16 ч.1 ст.60 Закону №2344-ІІІ (у редакції на дату здійснення габаритно-вагового контролю та складення акту про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів) дає підстави для висновку, що для настання відповідальності за вказаною нормою необхідним є встановлення факту перевезення вантажу без відповідного дозволу.

Оскільки видача дозволу на участь у дорожньому русі транспортних засобів, які перевозять подільні вантажі з перевищенням габаритно-вагових параметрів, не передбачена, то на особу не може бути накладений штраф відповідно до абзацу 16 частини 1 статті 60 Закону № 2344-IIІ за відсутність такого дозволу.

На користь такого висновку свідчать і подальші зміни внесені Законом №1534-IX від 03.06.2021р. до абз.16 ч.1 ст.60 Закону України «Про автомобільний транспорт» від 05.04.2001р. №2344-III, які набрали чинності 01.10.2021.

Так, законодавцем викладено абз. 16 ч.1 ст.60 Закону №2344-IIІ у новій редакції із визначенням окремо відповідальності за перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм при перевезенні неподільного вантажу без відповідного дозволу та окремо відповідальності за перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм при перевезенні подільного вантажу.

Тобто, тільки з 01.10.2021 законодавцем встановлена відповідальність у вигляді адміністративно-господарського штрафу за перевищення встановлених габаритно-вагових норм при перевезення подільного вантажу.

Висновки суду відповідають правовій позиції Верховного Суду, яка викладена у постанові від 29 січня 2020 року у справі № 814/1460/16, згідно якої, чинним законодавством взагалі забороняється перевезення подільних вантажів з перевищенням вагових параметрів автомобільними дорогами (пункт 22.5 Правил дорожнього руху), тому дозвіл на рух такого вантажу не видається, а може лише бути застосована відповідальність у вигляді плати за проїзд, якщо при зважуванні вантажу встановлено порушення вагових параметрів.

За таких обставин апеляційний суд дійшов висновку, що в діях позивача відсутній склад правопорушення, передбаченого абзацом 16 частини 1 статті 60 Закону № 2344-IIІ.

За встановлених у справі обставин, колегія суддів приходить до висновку, що відповідачем безпідставно оскаржуваною постановою застосовано до позивача адміністративно-господарський штраф згідно абз.16 ч.1 ст.60 Закону України «Про автомобільний транспорт» від 05.04.2001р. №2344-III, у редакції, чинній на дату здійснення габаритно-вагового контролю та складення акту про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів, за відсутність дозволу на участь у дорожньому русі транспортного засобу, вагові параметри якого перевищують нормативні, оскільки перевезення подільного вантажу з перевищенням встановлених законодавством габаритно-вагових норм заборонено та видача відповідного дозволу на перевезення подільного вантажу з перевищенням встановлених законодавством габаритно-вагових не передбачена, що свідчить про відсутність в діях позивача складу правопорушення, передбаченого абз.16 ч.1 ст.60 Закону №2344-IIІ, у наведеній редакції.

Зазначене обумовлює протиправність оскарженої постанови.

Отже, доводи апеляційної скарги не спростовують правового обґрунтування, покладеного в основу судового рішення, тому не можуть бути підставою для скасування постанови суду першої інстанції.

На підставі викладеного, колегія суддів дійшла висновку, що судом першої інстанції правильно встановлені обставини справи, судове рішення ухвалено з дотриманням норм матеріального та процесуального права, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, тому відсутні підстави для задоволення апеляційної скарги та скасування рішення.

Керуючись ст. 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325 Кодексу адміністративного судочинства України, суд , -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Державної служби України з безпеки на транспорті на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 21 липня 2023 р. у справі № 200/15063/21 - залишити без задоволення.

Рішення Донецького окружного адміністративного суду від 21 липня 2023 р. у справі № 200/15063/21 - залишити без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати прийняття та не підлягає касаційному оскарженню до Верховного Суду, крім випадків, встановлених п.2 ч.5 ст.328 Кодексу адміністративного судочинства України.

Повне судове рішення складено та підписано 01 листопада 2023 року

Суддя-доповідач Е.Г. Казначеєв

Судді І.В. Сіваченко

А.А. Блохін

СудПерший апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення01.11.2023
Оприлюднено03.11.2023
Номер документу114596709
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо дорожнього руху, транспорту та перевезення пасажирів, з них транспорту та перевезення пасажирів

Судовий реєстр по справі —200/15063/21

Ухвала від 20.05.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Радишевська О.Р.

Ухвала від 18.03.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Радишевська О.Р.

Ухвала від 05.02.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Губська О.А.

Ухвала від 07.12.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Губська О.А.

Постанова від 01.11.2023

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Казначеєв Едуард Геннадійович

Ухвала від 01.11.2023

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Казначеєв Едуард Геннадійович

Ухвала від 22.08.2023

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Казначеєв Едуард Геннадійович

Рішення від 21.07.2023

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Кравченко Т.О.

Ухвала від 01.06.2022

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Кравченко Т.О.

Ухвала від 08.11.2021

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Кравченко Т.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні