Ухвала
від 25.07.2023 по справі 280/1803/22
КАСАЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД ВЕРХОВНОГО СУДУ

УХВАЛА

25 липня 2023 року

м. Київ

справа №280/1803/22

адміністративне провадження № К/990/18541/23

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду (далі - Суд):

судді-доповідача - Радишевської О.Р.,

суддів - Данилевич Н.А., Кашпур О.В.,

перевіривши касаційну скаргу Територіального управління Державної судової адміністрації України в Запорізькій області на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 02 вересня 2022 року та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 14 грудня 2022 року у справі №280/1803/22 за позовом ОСОБА_1 до Територіального управління Державної судової адміністрації України в Запорізькій області, Державної судової адміністрації України, за участю третьої особи - Веселівського районного суду Запорізької області про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити дії,

УСТАНОВИВ:

23 травня 2022 року до Суду вчергове надійшла касаційна скарга Територіального управління Державної судової адміністрації України в Запорізькій області на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 02 вересня 2022 року та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 14 грудня 2022 року у справі № 280/1803/22.

Ухвалою Верховного Суду від 05 червня 2023 року визнано неповажними підстави пропуску строку ТУ ДСА України в Запорізькій області на касаційне оскарження Запорізького окружного адміністративного суду від 02 вересня 2022 року та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 14 грудня 2022 року у справі №280/1803/22; відмовлено ТУ ДСА України в Запорізькій області у задоволенні клопотання про відстрочення сплати судового збору та касаційну скаргу залишено без руху; надано скаржнику строк у десять днів із дня вручення копії цієї ухвали для усунення недоліку касаційної скарги, зазначеного у мотивувальній частині ухвали, шляхом надіслання до суду касаційної інстанції заяви про поновлення строку на касаційне оскарження із зазначенням інших підстав для його поновлення, а також відповідних доказів на підтвердження викладених у заяві обставин; документу про сплату судового збору у вказаному Судом розмірі та за належними реквізитами.

Проте скаржником не усунуто вказані Судом в ухвалі від 05 червня 2023 року недоліки касаційної скарги в частині надання документу про сплату судового збору.

На виконання вимог вказаної ухвали ТУ ДСА України в Запорізькій області подано заяву про відстрочення сплати судового збору та поновлення строку на касаційне оскарження.

Клопотання про відстрочення сплати судового збору до ухвалення судового рішення за результатом розгляду цієї касаційної скарги, обґрунтоване тим, що кошторисом на 2023 рік не передбачено видатків на сплату судового збору, у обсягах необхідних для належного ведення позовної роботи.

Вирішуючи відповідне клопотання скаржника, Суд виходить з такого.

Частиною другою статті 132 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) передбачено, що розмір судового збору, порядок його сплати, повернення і звільнення від сплати встановлюються законом.

Виключний перелік підстав для звільнення від сплати, відстрочення або розстрочення сплати судового збору та суб`єктів, які можуть бути звільнені від сплати такого збору або мають право на його відстрочення наведено у статті 8 Закону України "Про судовий збір".

Ураховуючи те, що суб`єкти владних повноважень відсутні у переліку таких осіб, клопотання про відстрочення сплати судового збору задоволенню не підлягає.

Водночас звільнення, відстрочення та розстрочення суб`єкту владних повноважень від сплати судового збору може розцінюватися, як надання державним органам певних процесуальних переваг перед іншими учасниками судового процесу - юридичними та фізичними особами, які зобов`язані сплачувати такий збір.

У постанові Великої Палати Верховного Суду від 14 січня 2021 року у справі № 0940/2276/18, на яку посилається заявник, зроблено висновок, що суд може відстрочити (розстрочити) сплату судового збору, враховуючи майновий стан особи, що звертається до суду. При цьому, у зазначеній постанові, цей висновок стосувався саме юридичної особи (а не суб`єкта владних повноважень) про те, що звільнення юридичної особи від сплати судового збору за наявності майнового критерію, можливе виключно у випадку, якщо предметом позову у справі є захист соціальних, трудових, сімейних, житлових прав, відшкодування шкоди здоров`ю.

Для вирішення питання про відстрочення сплати судового збору необхідним є доведення особою, яка звертається із відповідним клопотанням, фінансової неможливості сплатити судовий збір. При цьому, оцінці також підлягають дії, вчинені скаржником з метою сплати судового збору та причин, з яких такі дії не призвели до позитивного вирішення питання його сплати.

Також Велика Палата Верховного Суду у постанові від 28 квітня 2021 року у справі № 640/3393/19 зазначала, що особа, яка утримується за рахунок державного бюджету, має право в межах бюджетних асигнувань здійснити розподіл коштів з метою забезпечення сплати судового збору.

Однак у поданому клопотанні, окрім посилання на недостатній рівень фінансування ТУ ДСА України в Запорізькій області, державний орган не зазначає про вжиті ним заходи з метою сплати у цій справі суми судового збору у встановлений в ухвалі суду строк. Отож відсутнє належне обґрунтування підстав для відстрочення сплати судового збору та не надано відповідних доказів.

Отже, Суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення клопотання скаржника про відстрочення сплати судового збору.

На обґрунтування поважності причин пропуску строку на звернення до суду з цією касаційною скаргою заяник послається на ті ж обставини, оцінивши які Суд в ухвалі про залишення касаційної скарги без руху від 05 червня 2023 року, дійшов висновку про їхню неповажність.

Так, скаржник зазначає, що вперше касаційну скаргу було подано в межах строків, встановлених частиною другою статті 329 КАС України, та у подальшому без невиправданих затримок і зайвих зволікань останнє скористалось своїм правом на звернення до суду з касаційною скаргою повторно. Скаржник наголошує, що, звертаючись з касаційною скаргою повторно, ТУ ДСА України в Запорізькій області було вжито заходи щодо усунення недоліків попередньо поданих касаційних скарг, які слугували підставою для їх повернення. Проте скаржник зазначає, що підготовка процесуальних документів потребує певного часу та просить суд врахувати ускладнення робочого процесу ДСА України в Запорізькій області під час воєнного стану внаслідок постійних обстрілів міста Запоріжжя.

Оцінюючи вказані обставини, Суд зазначає, що підстави пропуску строку касаційного оскарження можуть бути визнані поважними, а строк поновлено лише у разі, якщо вони пов`язані з непереборними та об`єктивними перешкодами, труднощами, які не залежать від волі особи та унеможливили своєчасне подання касаційної скарги.

Неодноразове повернення касаційної скарги у зв`язку з неналежним обґрунтуванням підстав для касаційного оскарження зазначеним критеріям поважності не відповідає, адже такі обставини були наслідками волевиявлення скаржника. Суд наголошує, що оформлення касаційної скарги відповідно до вимог КАС України, в частині належного викладення підстав для касаційного оскарження судових рішень, передбачених частиною четвертою статті 328 КАС України, є процесуальним обов`язком сторони.

Крім того, повернення касаційної скарги не зупиняє та не перериває строк на касаційне оскарження і не дає права скаржнику у будь-який необмежений час після сплину строку касаційного оскарження реалізовувати право на оскарження судового рішення повторно.

Наведені обставини, а також той факт, що касаційну скаргу подано скаржником більше ніж через 5 місяців після ухвалення оскаржуваної постанови судом апеляційної інстанції не можуть бути визнані як своєчасне та належне виконання скаржником його процесуальних обов`язків.

Також Суд критично оцінює посилання скаржника на ускладнення робочого процесу ДСА України в Запорізькій області під час воєнного стану, оскільки відповідно до частини другої статті 9 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» в умовах воєнного стану Кабінет Міністрів України, інші органи державної влади, військове командування, військові адміністрації, Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, органи місцевого самоврядування здійснюють повноваження, надані їм Конституцією України, цим та іншими законами України.

Отже, доводи заявника щодо розташування міста Запоріжжя у безпосередній близькості до зони активних бойових дій та щоденне безперебійне оголошення у місті повітряної тривоги може бути поважною причиною для поновлення строку на подання касаційної скарги лише у випадку доведення заявником належними та допустимими доказами, що зазначені обставини вплинути на організацію роботи публічного органу в частині визначення приорітетних напрямків/дій у виконанні покладених обов`язків і завдань та, відповідно, запровадження та дотримання організаційних змін. Проте жодних доказів на підтвердження вказаних обставин заявником Суду не надано.

Таким чином, Судом установлено, що зазначені скаржником доводи щодо поважних причин пропуску строку на касаційне оскарження не належать до об`єктивних обставин особливого і непереборного характеру, які можуть зумовити перегляд остаточного і обов`язкового судового рішення після закінчення строку його касаційного оскарження, оскільки у такому випадку принцип res judicata буде порушено.

З урахуванням наведеного Суд не вбачає підстав визнавати поважними причини пропуску строку на касаційне оскарження.

Пунктом 4 частини першої статті 333 КАС України передбачено, що суд касаційної інстанції відмовляє у відкритті касаційного провадження у справі, якщо скаржником у строк, визначений судом, не подано заяву про поновлення строку на касаційне оскарження або наведені підстави для поновлення строку касаційного оскарження, визнані судом неповажними.

Ураховуючи, що скаржником не наведено інших поважних підстав для поновлення строку касаційного оскарження, не надано належних доказів на їхнє підтвердження, а також документу про сплату судового збору у вказаному судом розмірі, у відкритті касаційного провадження необхідно відмовити.

Керуючись статтями 44, 248, 332, 333 КАС України, Суд

УХВАЛИВ:

Відмовити у задоволенні клопотання Територіального управління Державної судової адміністрації України в Запорізькій області про відстрочення сплати судового збору у справі №280/1803/22.

Відмовити в задоволені клопотання Територіального управління Державної судової адміністрації України в Запорізькій області про поновлення строку на касаційне оскарження.

Визнати неповажними підстави пропуску строку Територіальним управлінням Державної судової адміністрації України в Запорізькій області на касаційне оскарження рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 02 вересня 2022 року та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 14 грудня 2022 року у справі №280/1803/22.

Відмовити у відкритті касаційного провадження за касаційною скаргою Територіального управління Державної судової адміністрації України в Запорізькій області на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 02 вересня 2022 року та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 14 грудня 2022 року у справі №280/1803/22.

Копію цієї ухвали разом із касаційною скаргою та доданими до неї матеріалами направити особі, яка її подала.

Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання, є остаточною та не може бути оскаржена.

Суддя-доповідач: О.Р. Радишевська

Судді: Н.А. Данилевич

О.В. Кашпур

СудКасаційний адміністративний суд Верховного Суду
Дата ухвалення рішення25.07.2023
Оприлюднено26.07.2023
Номер документу112414235
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо звільнення з публічної служби, з них

Судовий реєстр по справі —280/1803/22

Ухвала від 25.07.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Радишевська О.Р.

Ухвала від 05.06.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Радишевська О.Р.

Ухвала від 19.04.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мартинюк Н.М.

Ухвала від 08.03.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Смокович М.І.

Ухвала від 06.02.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Губська О.А.

Ухвала від 18.01.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Соколов В.М.

Постанова від 14.12.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Щербак А.А.

Ухвала від 10.11.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Щербак А.А.

Ухвала від 10.11.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Щербак А.А.

Ухвала від 25.10.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Щербак А.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні