Рішення
від 26.07.2023 по справі 200/2579/23
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

26 липня 2023 року Справа№200/2579/23

Суддя Донецького окружного адміністративного суду Буряк І.В., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження у письмовому провадженні позовну заяву Державного підприємства "Добропіллявугілля - видобуток" до Східного офісу Держаудитслужби про визнання протиправним та скасування висновку про результати моніторингу державної закупівлі, -

УСТАНОВИЛА:

Державне підприємство «Добропіллявугілля-видобуток» (далі - позивач, ДП «Добропіллявугілля-видобуток») звернулось до Донецького окружного адміністративного суду із позовною заявою до Східного офісу Держаудитслужби (далі - відповідач, Держаудитслужба) про визнання протиправним та скасування висновку Східного офісу Держаудитслужби від 18.05.2023 про результати моніторингу процедури закупівлі UA-2023-04-05-012030-а.

В обґрунтування позову зазначено таке.

За результатами проведеного моніторингу закупівлі UA-2023-04-05-012030-а відповідачем складено висновок від 18.05.2023 про результати моніторингу закупівлі, де зазначено інформацію про порушення позивачем вимог Закону України «Про публічні закупівлі», а саме невідповідність тендерної пропозиції учасника ФОП ОСОБА_1 вимогам тендерної документації замовника (учасником під час подання тендерної пропозиції в електронній системі закупівель не задекларовано відсутність підстав визначених пунктом 44 Особливостей стосовно субпідрядника - ТОВ «Донбаська індустріальна компанія»), що не відповідає вимогам Додатку 2 тендерної документації замовника.

У порушення вимог пп. 2 п. 41 Особливостей замовник не відхилив тендерну пропозицію учасника ФОП ОСОБА_1 , як таку, що не відповідає іншим вимогам установленим у тендерній документації відповідно до абз. 1 ч. 3 ст. 22. Закону України «Про публічні закупівлі» та уклав договір від 24.04.2023 № 560-23ШУД на суму 9 698 000,00 грн.

Проте, наголошує позивач, електронним майданчиком «Українська універсальна біржа» фактично зазначено про відсутність у учасника процедури UA-2023-04-05-012030-а ФОП ОСОБА_1 технічної можливості самодекларування для підтвердження відсутності підстав для відмови в участі у процедурі закупівлі субпідрядника ТОВ «Донбаська індустріальна компанія».

Також стверджує позивач відповідачем у оскаржуваному висновку не наведено конкретної правової підстави та процедури, яка надавала б органові державного фінансового контролю право прийняти рішення про початок проведення моніторингу. Вказане свідчить про відсутність підстав для проведення моніторингу та вказує на безпідставність наказу відповідача від 28.04.2023 № 17-з «Про початок моніторингу процедур закупівель».

Ухвалою суду від 20.06.2023 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі. Визначено розгляд справи здійснювати у порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін за наявними у справі матеріалами у строк, встановлений статтею 258 КАС України. Залучено до участі у справі у якості третьої особи без самостійних вимог на предмет спору - ФОП ОСОБА_1 .

Ухвалою суду від 06.07.2023 позовну заяву ДП «Добропіллявугілля-видобуток» залишено без руху, встановлено позивачу строк для усунення недоліків позовної заяви протягом 5 днів з дня отримання копії даної ухвали.

Ухвалою суду від 13.07.2023 клопотання про поновлення строку звернення до суду із даним позовом задоволено. Визнано поважними причини пропуску строку та поновлено ДП «Добропіллявугілля-видобуток» строк звернення до адміністративного суду із позовом про визнання протиправним та скасування висновку Східного офісу Держаудитслужби від 18.05.2023 про результати моніторингу процедури закупівлі UA-2023-04-05-012030-a.

Продовжено розгляд справи №200/2579/23 у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін у справі.

Відповідачем надано відзив на позовну заяву ДП «Добропіллявугілля-видобуток» за змістом якого спростовуються доводи наведені у позовній заяві та викладено прохання у її задоволенні відмовити, з огляду на таке.

Підставою для проведення моніторингу публічних закупівель є п. 4 ч. 2 ст. 8 Закон України «Про публічні закупівлі», а саме виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель.

Водночас наведення іншої інформації у наказі та/або повідомленні про прийняття рішення про початок моніторингу Законом України «Про публічні закупівлі» не передбачено.

Щодо суті порушення, то учасник процедури закупівлі - ФОП ОСОБА_1 у складі пропозиції надала лист з інформацією про намір залучення субпідрядника ТОВ «Донбаська індустріальна компанія». Однак учасником під час подання тендерної пропозиції в електронній системі закупівель не підтверджено відсутність підстав, визначених п. 44 Особливостей стосовно субпідрядника - ТОВ «Донбаська індустріальна компанія», або не надано у складі тендерної документації довідку з Єдиного державного реєстру осіб, які вчинили корупційні або пов`язані з корупцією правопорушення, яка стосується ТОВ «Донбаська індустріальна компанія».

На запит відповідача ФОП ОСОБА_1 пояснила, що стосовно субпідрядника, замовник 13.05.2023 зазначив, що для перевірки ТОВ «Донбаська індустріальна компанія» на предмет відсутності підстав для відмови в участі у закупівлі, передбачених ч. 1 ст. 17 Закону України «Про публічні закупівлі» застосовано аналітичну систему YouControl та додатково переглянуто дані, які оприлюднюються на веб-порталі Антимонопольного комітету щодо наявності/відсутності інформації про антиконкурентні узгоджені дії, що стосуються спотворення результатів торгів.

При цьому відповідач звертає увагу, що у відповіді наданій замовником від 13.05.2023 не наведено причин, які унеможливили надання інформації, визначеній у п. 44 Особливостей стосовно субпідрядника, а тому замовник мав відхилити тендерну пропозицію учасника - ФОП ОСОБА_2 .

Щодо листа ТОВ «Українська універсальна біржа» від 23.05.2023, то відповідач вважає, що вказаний суб`єкт не має законодавчих повноважень з надання рекомендацій та визначення механізму заповнення інформаційних полів, завантаження файлів, проведення самодекларування щодо підтвердження відсутності підстав для відмови в участі у процедурі закупівлі по ст. 17 Закону України «Про публічні закупівлі», крім п. 13 ч. 1, підтвердження критеріям прийнятності, встановлених замовником в тендерній документації, відповідно до ст. 16 Закону України «Про публічні закупівлі».

Третя особа у справі на стороні позивача пояснень щодо предмету спору, у встановлені судом строки, не надавала.

На виконання вимог ухвали суду про витребування доказів від 13.07.2023 позивачем надано докази у справі та такі пояснення.

Під час проведення закупівлі UA-2023-04-05-012030-а автоматичне формування звіту відбулося після публікації укладеного договору про закупівлю № 560-23ШУД від 24.04.2023 та присвоєння закупівлі статусу «Завершена». Таким чином, Замовник за Законом України «Про публічні закупівлі» не мають ніякої можливості здійснювати формування звіту про результати проведення закупівлі, в тому числі в частині відображення інформації про суб`єкта господарювання, який буде залучений переможцем, з яким укладено договір про закупівлю, до надання послуг як співвиконавця або виконання робіт як субпідрядника, в обсязі не менше ніж 20 відсотків вартості договору про закупівлю.

Щодо виконання ФОП ОСОБА_2 вимог абз. 16 п. 44 Постанови Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178, то відповідні вимоги виконано, що відображено у електронній системі закупівель за наведеним позивачем посиланням.

Відповідачем вимоги ухвали суду від 13.07.2023 про витребування доказів у справі, у встановлений судом строк, не виконано.

Судом установлено такі фактичні обставини у справі.

ДП «Добропіллявугілля-видобуток» є юридичною особою, код ЄДРПОУ 43895975, місцезнаходження: 85001, Донецька обл., м. Добропілля, проспект Шевченка, буд. 2. Код КВЕД 05.10 Добування кам`яного вугілля (основний).

05 квітня 2023 року позивачем оприлюднено оголошення про проведення процедури закупівлі UA-2023-04-05-012030-а щодо проведення відкритих торгів на закупівлю ДК:021:2015:50530000-9 Послуги з ремонту і технічного обслуговування техніки (ремонт блоків подачі К2.02.02.000), очікуваною вартістю 9 780 000,00 грн.

ДП «Добропіллявугілля-видобуток» складено Тендерну документацію по процедурі Відкриті торги з (особливостями), яка затверджена рішенням Уповноваженої особи з публічних закупівель ДП «ДОБРОПІЛЛЯВУГІЛЛЯ-ВИДОБУТОК» протокол № 1, 2 від 05.04.2023 зі змінами від 11.04.2023.

18 квітня 2023 року ДП «Добропіллявугілля-видобуток» складено Протокол про рішення уповноваженої особи з публічних закупівель ДП «Добропіллявугілля-видобуток» щодо визначення переможця процедури закупівлі відповідно до якого вирішено:

визначити ФОП ОСОБА_2 переможцем щодо закупівлі код ДК 021:2015:50530000-9 - ремонт блоків подачі К2.02.02.000.

прийняти рішення про намір укласти договір про закупівлю із переможцем щодо закупівлі код ДК 021:2015:50530000-9 - ремонт блоків подачі К2.02.02.000, а саме ФОП ОСОБА_1 ;

оприлюднити рішення про намір укласти договір про закупівлю із переможцем щодо закупівлі код ДК 021:2015:50530000-9 - ремонт блоків подачі К2.02.02.000, а саме ФОП ОСОБА_1 , в електронній системі закупівель.

24 квітня 2023 року між ДП «Добропіллявугілля-видобуток» (замовник) та ФОП ОСОБА_2 (виконавець) укладено договір № 560-23 ШУД про закупівлю послуг за результатами процедури закупівлі № UA-2023-04-05-012030-а.

Предметом договору є зобов`язання виконавця на свій ризик і за завданням замовника виконати з власних матеріалів код ДК 021:2015:50530000-9 - ремонт блоків подачі К2.02.02.000, зазначених у специфікаціях, які підписані обома сторонами і є невід`ємною частиною цього договору.

28 квітня 2023 року Держаудитслужбою в Донецькій області відповідно до ч. 2 ст. 8 Закону України «Про публічні документи», п. 10 Положення про управління Східного офісу Держаудитслужби в Донецькій області, затвердженого наказом Східного офісу Держаудитслужби від 29.08.2016 № 3 (зі змінами) прийнято наказ «Про початок моніторингу закупівель».

У додатку до вказаного наказу «Перелік процедур закупівель, щодо яких здійснюється моніторинг» рахується ДП «Добропіллявугілля-видобуток» закупівля UA-2023-04-05-012030-а - підстава ч. 2 ст. 8 Закону України «Про публічні закупівлі» - інформація, отримана від органів державної влади, народних депутатів України, органів місцевого самоврядування, про наявність ознак порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель.

18 травня 2023 року Держаудитслужбою в Донецькій області складено Висновок про результати моніторингу процедури закупівлі № 45, де викладено таке.

Замовник - ДП «Добропіллявугілля-видобуток».

Інформація про предмет закупівлі: ремонт блоків подачі К2.02.02.000, очікуваною вартістю 9 780 000,00 грн. без ПДВ.

Інформація про оприлюднення: UA-2023-04-05-012030-a, 05.04.2023.

Застосована процедура закупівлі: відкриті торги з особливостями.

Підстава здійснення моніторингу: інформація, отримана від органів державної влади, народних депутатів України, органів місцевого самоврядування, про наявність ознак порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель.

Дата початку моніторингу: 01.05.2023.

Дата закінчення моніторингу: 18 травня 2023 року.

Предметом аналізу були такі питання: визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані (Додатку), оприлюднення інформації про закупівлю, повноти відображення інформації в оголошенні про проведення відкритих торгів з особливостями, відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону України «Про публічні закупівлі» та Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178, розгляду тендерних пропозицій, своєчасності укладання договору про закупівлю та його оприлюднення, відповідності умов договору умовам тендерної пропозиції переможця, своєчасності надання інформації у випадках передбачених законодавством.

Під час моніторингу проаналізовано: річний план (додаток) Державного підприємства «Добропіллявугілля-видобуток» (далі - Замовник) на 2023 рік, оголошення про проведення відкритих торгів з особливостями, тендерну документацію, затверджену протокольним рішенням уповноваженої особи з публічних закупівель від 05.04.2023 №1 із внесеними змінами від 11.04.2023 №2, реєстр пропозицій, протокол розкриття,тендерну пропозицію учасника-переможця Фізична особа-підприємець ОСОБА_1 (далі - ФОП ОСОБА_1 ), протокол про рішення уповноваженої особи з публічних закупівель щодо визначення переможця процедури закупівлі від 18.04.2023, повідомлення про намір укласти договір, договір про закупівлю послуг від 24.04.2023 №560-23ШУД на суму 9 698 000,00грн без ПДВ, пояснення Замовника, отримане через електронну систему закупівель від 13.05.2023.

Моніторингом питання дотримання законодавства в частині розгляду тендерних пропозицій, встановлено невідповідність тендерної пропозиції учасника вимогам тендерної документації Замовника, а саме:

Відповідно до пункту 7 частини другої статті 17 Закону та абзацу 17 пункту 44 Особливостей зазначено, що у разі коли учасник процедури закупівлі має намір залучити інших суб`єктів господарювання як субпідрядників/співвиконавців в обсязі не менш як 20 відсотків вартості договору про закупівлю у разі закупівлі робіт або послуг для підтвердження його відповідності кваліфікаційним критеріям відповідно до частини третьої статті 16 Закону (у разі застосування таких критеріїв до учасника процедури закупівлі), замовник перевіряє таких суб`єктів господарювання на відсутність підстав, визначених у частині першій статті 17 Закону та пункті 44 Особливостей.

Частиною 3 статті 22 Закону зазначено, що тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації. Так, відповідно до умов Додатку 2 «Підстави для відмови в участі у процедурі закупівлі» тендерної документації Замовником зазначено, що у разі коли учасник процедури закупівлі має намір залучити інших суб`єктів господарювання як субпідрядників/співвиконавців в обсязі не менш як 20 відсотків вартості договору про закупівлю у разі закупівлі робіт або послуг для підтвердження його відповідності кваліфікаційним критеріям відповідно до частини третьої статті 16 Закону (у разі застосування таких критеріїв до учасника процедури закупівлі), учасник підтверджує відсутність підстав для відмови в участі у процедурі закупівлі субпідрядника(ів) / співвиконавця(ів), визначених пунктом 44 Особливостей, шляхом самостійного декларування відсутності таких підстав в електронній системі закупівель під час подання тендерної пропозиції.

Учасник процедури закупівлі ФОП ОСОБА_1 , у складі пропозиції надала лист з інформацією про намір залучення субпідрядника ТОВ «Донбаська індустріальна компанія».

Однак, учасником під час подання тендерної пропозиції в електронній системі закупівель не задекларовано відсутність підстав визначених пунктом 44 Особливостей стосовно субпідрядника - ТОВ «Донбаська індустріальна компанія», що не відповідає умовам Додатку 2 тендерної документації Замовника.

На запит Держаудитслужби від 09.05.2023 про надання пояснень зокрема, яким чином учасник ФОП ОСОБА_1 задекларував відсутність підстав визначених пунктом 44 Особливостей в електронній системі закупівель під час подання тендерної пропозиції стосовно субпідрядника та яким чином Замовник перевірив відсутність підстав визначених пунктом 44 Особливостей, які повинен був задекларувати учасник ФОП ОСОБА_1 стосовно субпідрядника, Замовник 13.05.2023 зазначив, що «для перевірки ТОВ «Донбаська індустріальна компанія» на предмет відсутності підстав для відмови в участі в Закупівлі, передбачених частиною 1 статті 17 Закону, застосовано аналітичну систему YouControl та додатково переглянуто дані, які оприлюднюються на веб-порталі Антимонопольного комітету України, стосовно наявності/відсутності інформації про антиконкурентні узгоджені дії, що стосуються спотворення результатів торгів».

Однак на порушення вимог підпункту 2 пункту 41 Особливостей Замовник не відхилив тендерну пропозицію учасника ФОП ОСОБА_1 , як таку, що не відповідає іншим вимогам установленим у тендерній документації відповідно до абзацу першого частини третьої статті 22 Закону та уклав з ним договір №560-23ШУД від 24.04.2023 на суму 9 698 000,00 грн. без ПДВ.

Моніторингом питання дотримання законодавства щодо оприлюднення інформації про закупівлю встановлено, що згідно поведеної процедури після оприлюднення замовником договору про закупівлю в електронній системі закупівель оприлюднено звіт про результати проведення закупівлі датою формування від 24.04.2023.

Проте, сформований та оприлюднений звіт про результати проведення закупівлі не смітить інформації щодо суб`єкта господарювання, зокрема ТОВ «Донбаська індустріальна компанія», як залученого субпідрядника, чим порушено пункт 2 статті 10 Закону та пункт 15 частини першої статті 19 Закону.

Висновок про наявність (із зазначенням переліку статей, пунктів нормативно-правових актів, що були порушені) або відсутність порушення, (порушень) законодавства.

За результатами аналізу питання розгляду тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі ФОП ОСОБА_1 встановлено, порушення вимог підпункту 2 пункту 41 Особливостей.

За результатами аналізу питання дотримання законодавства щодо оприлюднення інформації про закупівлю встановлено порушення пункту 2 статті 10 Закону та пункт 15 частини першої статті 19 Закону.

З огляду на встановлене порушення законодавства у сфері закупівель, які є значущими через необ`єктивне та упереджене визначення переможця процедури закупівлі, керуючись статтями 5 та 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», статтею 8 Закону України «Про публічні закупівлі» Управління Східного офісу Держаудитслужби в Донецькій області зобов`язує здійснити заходи щодо усунення виявленого порушення шляхом забезпечення притягнення до відповідальності осіб, якими допущено порушення, шляхом припинення зобов`язань за договором з дотриманням положень Господарського кодексу України та Цивільного кодексу України та протягом п`яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття таких заходів, або аргументовані заперечення до висновку, або інформацію про причини неможливості усунення виявлених порушень.

Правова позиція суду обґрунтована таким.

Щодо правових підстав для проведення Держаудитслужбою моніторингу процедури закупівлі UA-2023-02-07-000170-а.

Закон України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» від 26.01.1993 № 2939-ХІІ (далі - Закон № 2939)

Стаття 5.

Контроль за дотриманням законодавства у сфері закупівель здійснюється шляхом проведення моніторингу закупівлі у порядку, встановленому Законом України "Про публічні закупівлі", проведення перевірки закупівель, а також під час державного фінансового аудиту та інспектування.

Порядок та підстави проведення органом державного фінансового контролю перевірок закупівель встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Перевірка закупівель у замовників проводиться за місцезнаходженням юридичної особи, що перевіряється, чи за місцем розташування об`єкта права власності, щодо якого проводиться перевірка, і полягає у документальному та фактичному аналізі дотримання замовником законодавства про закупівлі. Результати перевірки закупівель викладаються в акті перевірки закупівель.

Моніторинг закупівлі здійснюється за місцезнаходженням органу державного фінансового контролю.

Закон України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII. (далі - Закон № 922)

Стаття 8.

1. Моніторинг процедури закупівлі здійснюють центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю, та його міжрегіональні територіальні органи (далі - органи державного фінансового контролю).

Моніторинг процедури закупівлі здійснюється протягом проведення процедури закупівлі, укладення договору про закупівлю та його дії.

Моніторинг процедури закупівлі не проводиться на відповідність тендерної документації вимогам частини четвертої статті 22 цього Закону.

Моніторинг процедур закупівель здійснюється також щодо процедур закупівель, особливості яких передбачені у законах, що визначені у частинах восьмій та дев`ятій статті 3 цього Закону.

2. Рішення про початок моніторингу процедури закупівлі приймає керівник органу державного фінансового контролю або його заступник (або уповноважена керівником особа) за наявності однієї або декількох із таких підстав:

1) дані автоматичних індикаторів ризиків;

2) інформація, отримана від органів державної влади, народних депутатів України, органів місцевого самоврядування, про наявність ознак порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель;

3) повідомлення в засобах масової інформації, що містять відомості про наявність ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель;

4) виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель;

5) інформація, отримана від громадських об`єднань, про наявність ознак порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, виявлених за результатами громадського контролю у сфері публічних закупівель відповідно до статті 7 цього Закону.

Для аналізу даних, що свідчать про ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, може використовуватися:

інформація, оприлюднена в електронній системі закупівель;

інформація, що міститься в єдиних державних реєстрах;

інформація в базах даних, відкритих для доступу центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю.

3. Повідомлення про прийняття рішення про початок моніторингу процедури закупівлі орган державного фінансового контролю оприлюднює в електронній системі закупівель протягом двох робочих днів з дня прийняття такого рішення із зазначенням унікального номера оголошення про проведення конкурентної процедури закупівлі, присвоєного електронною системою закупівель, та/або унікального номера повідомлення про намір укласти договір про закупівлю у разі застосування переговорної процедури закупівлі, а також опису підстав для здійснення моніторингу процедури закупівлі.

Повідомлення про початок моніторингу процедури закупівлі не зупиняє проведення процедур закупівель, визначених цим Законом.

4. Строк здійснення моніторингу процедури закупівлі не може перевищувати 15 робочих днів з наступного робочого дня від дати оприлюднення повідомлення про початок моніторингу процедури закупівлі в електронній системі закупівель.

Висновку суду.

Позивач стверджує, що в оскаржуваному висновку відповідачем не наведено конкретної правової підстави та процедури, яка б надавала органові державного фінансового контролю право приймати рішення про початок проведення моніторингу.

Зі свого боку суд, проаналізувавши положення ч. 2 ст. 8 Закону № 922 установив, що рішення про початок процедури моніторингу приймає керівник, за наявності підстав передбачених ч. 2 ст. 8 Закону № 922, отже у відповідному рішенні має бути зазначено підставу для проведення моніторингу закупівлі.

Наказом відповідача «Про початок моніторингу закупівель» від 28.04.2023 визначено, що підставою для проведення моніторингу є ч. 2 ст. 8 Закону № 922. У додатку до вказаного наказу конкретизовано, що моніторинг закупівлі UA-2023-04-05-012030-а від 05.04.2023 провадиться за ч. 2 ст. 8 Закону № 922 - інформація, отримана від органів державної влади, народних депутатів України, органів місцевого самоврядування, про наявність ознак порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель (п. 2 ч. 2 ст. 8 Закону № 922);

Натомість, у повідомленні, яке оприлюднено в електронній системі закупівель у якості підстави проведення моніторингу зазначено п. 4 ч. 2 ст. 8 Закону № 922 - виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель.

Водночас у висновку про результати моніторингу процедури закупівлі від 18.05.2023 № 43 у якості підстави для проведення моніторингу визначено: інформація, отримана від органів державної влади, народних депутатів України, органів місцевого самоврядування, про наявність ознак порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель (п. 2 ч. 2 ст. 8 Закону № 922).

Таким чином суд констатує невідповідність визначення відповідачем підстав для проведення моніторингу закупівлі, що наведена у додатку до рішення про проведення моніторингу закупівлі від 28.04.2023, висновку про результати закупівлі від 18.05.2023 та повідомленні, яке оприлюднено в електронній системі закупівель 01.05.2023.

При цьому доказів наявності у Держаудитслужби інформації, отриманої від органів державної влади, народних депутатів України, органів місцевого самоврядування, про наявність ознак порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель до матеріалів справи не надано.

Щодо посилань відповідача у відзиві, що дійсною підставою для проведення моніторингу закупівлі є п. 4 ч. 2 ст. 8 Закону № 922, що відображено у повідомленні, яке оприлюднено Держаудитслужбою в електронній системі закупівель від 01.05.2023, то суд відповідні посилання відхиляє, оскільки у абз. 1 ч. 2 ст. 8 Закону № 922 зазначено, що правова підстава проведення моніторингу зазначається у рішенні про проведенні моніторингу, у даній справі відповідна підстава відображена у додатку до відповідного наказу від 28.04.2023, що є невід`ємною частиною власне наказу. І така підстава не відповідає підставі для проведення моніторингу, що вказана у повідомленні про проведення моніторингу.

На підставі викладеного суд дійшов висновку, що відповідачем порушено порядок здійснення моніторингу процедур публічних закупівель, визначений ст. 8 Закону № 922.

Щодо порушення вимог підпункту 2 пункту 41 Особливостей, оскільки замовник не відхилив тендерну пропозицію ФОП ОСОБА_2 , як таку, що не відповідає іншим вимогам установленим у тендерній документації відповідно до абз. 1 ч. 3 ст. 22 Закону № 922

Постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 затверджено Особливості здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України "Про публічні закупівлі", на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» (далі - Постанова № 1178, у редакції, чинній на момент складення висновку (20.04.2023))

Пункт 1. Розділ «Загальні положення». Ці особливості встановлюють порядок та умови здійснення публічних закупівель (далі - закупівлі) товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України "Про публічні закупівлі" (далі - замовники), із забезпеченням захищеності таких замовників від воєнних загроз на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування.

Пункт 41 Замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, коли:

2) тендерна пропозиція: не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації, крім невідповідності у інформації та/або документах, що може бути усунена учасником процедури закупівлі відповідно до пункту 40 цих особливостей;

Стаття 22 Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII (далі - Закон № 922)

2. У тендерній документації зазначаються такі відомості:

1) інструкція з підготовки тендерних пропозицій;

2) один або декілька кваліфікаційних критеріїв відповідно до статті 16 цього Закону, підстави, встановлені статтею 17 цього Закону, та інформація про спосіб підтвердження відповідності учасників установленим критеріям і вимогам згідно із законодавством. Замовник не вимагає документального підтвердження інформації про відповідність підставам, встановленим статтею 17 цього Закону, у разі якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України "Про доступ до публічної інформації", та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним.

Для об`єднання учасників замовником зазначаються умови щодо надання інформації та способу підтвердження відповідності таких учасників установленим кваліфікаційним критеріям та підставам, встановленим статтею 17 цього Закону;

3) інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, у тому числі відповідну технічну специфікацію (у разі потреби - плани, креслення, малюнки чи опис предмета закупівлі). Технічні, якісні характеристики предмета закупівлі та технічні специфікації до предмета закупівлі повинні визначатися замовником з урахуванням вимог, визначених частиною четвертою статті 5 цього Закону;

4) інформація про маркування, протоколи випробувань або сертифікати, що підтверджують відповідність предмета закупівлі встановленим замовником вимогам (у разі потреби);

5) кількість товару та місце його поставки;

6) місце, де повинні бути виконані роботи чи надані послуги, їх обсяги;

7) строки поставки товарів, виконання робіт, надання послуг;

8) проект договору про закупівлю з обов`язковим зазначенням порядку змін його умов;

9) опис окремої частини або частин предмета закупівлі (лота), щодо яких можуть бути подані тендерні пропозиції, у разі якщо учасникам дозволяється подати тендерні пропозиції стосовно частини предмета закупівлі (лота). Замовник може передбачити можливість укладення одного договору про закупівлю з одним і тим самим учасником у разі визначення його переможцем за кількома лотами;

10) перелік критеріїв оцінки та методика оцінки тендерних пропозицій із зазначенням питомої ваги кожного критерію.

У разі застосування критерію оцінки вартість життєвого циклу, методика оцінки тендерних пропозицій повинна містити опис усіх складових вартісних елементів та перелік документів і інформації, які повинні надати учасники для підтвердження вартості складових елементів життєвого циклу. Замовник у разі необхідності дисконтування витрат життєвого циклу майбутніх періодів може використовувати поточну облікову ставку Національного банку України. Вартість життєвого циклу може рахуватися як сума всіх витрат життєвого циклу або сума всіх витрат життєвого циклу, поділена на розрахункову одиницю експлуатації предмета закупівлі;

11) строк дії тендерної пропозиції, протягом якого тендерні пропозиції вважаються дійсними, але не менше 90 днів із дати кінцевого строку подання тендерних пропозицій;

12) валюта, у якій повинна бути зазначена ціна тендерної пропозиції;

13) мова (мови), якою (якими) повинні бути складені тендерні пропозиції;

14) кінцевий строк подання тендерних пропозицій;

15) розмір та умови надання забезпечення тендерних пропозицій (якщо замовник вимагає його надати);

16) розмір, вид, строк та умови надання, повернення та неповернення забезпечення виконання договору про закупівлю (якщо замовник вимагає таке забезпечення надати);

17) прізвище, ім`я та по батькові, посада та електронна адреса однієї чи кількох посадових осіб замовника, уповноважених здійснювати зв`язок з учасниками;

18) вимога про зазначення учасником у тендерній пропозиції інформації (повне найменування та місцезнаходження) щодо кожного суб`єкта господарювання, якого учасник планує залучати до виконання робіт чи послуг як субпідрядника/співвиконавця в обсязі не менше 20 відсотків від вартості договору про закупівлю - у разі закупівлі робіт або послуг;

19) опис та приклади формальних (несуттєвих) помилок, допущення яких учасниками не призведе до відхилення їх тендерних пропозицій. Формальними (несуттєвими) вважаються помилки, що пов`язані з оформленням тендерної пропозиції та не впливають на зміст тендерної пропозиції, а саме - технічні помилки та описки.

3. Тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації.

Пункт 44 Постанови № 1178.

44. Замовник приймає рішення про відмову учаснику процедури закупівлі в участі у відкритих торгах та зобов`язаний відхилити тендерну пропозицію учасника процедури закупівлі в разі, коли:

1) замовник має незаперечні докази того, що учасник процедури закупівлі пропонує, дає або погоджується дати прямо чи опосередковано будь-якій службовій (посадовій) особі замовника, іншого державного органу винагороду в будь-якій формі (пропозиція щодо наймання на роботу, цінна річ, послуга тощо) з метою вплинути на прийняття рішення щодо визначення переможця процедури закупівлі;

2) відомості про юридичну особу, яка є учасником процедури закупівлі, внесено до Єдиного державного реєстру осіб, які вчинили корупційні або пов`язані з корупцією правопорушення;

3) керівника учасника процедури закупівлі, фізичну особу, яка є учасником процедури закупівлі, було притягнуто згідно із законом до відповідальності за вчинення корупційного правопорушення або правопорушення, пов`язаного з корупцією;

4) суб`єкт господарювання (учасник процедури закупівлі) протягом останніх трьох років притягувався до відповідальності за порушення, передбачене пунктом 4 частини другої статті 6, пунктом 1 статті 50 Закону України "Про захист економічної конкуренції", у вигляді вчинення антиконкурентних узгоджених дій, що стосуються спотворення результатів тендерів;

5) фізична особа, яка є учасником процедури закупівлі, була засуджена за кримінальне правопорушення, вчинене з корисливих мотивів (зокрема, пов`язане з хабарництвом та відмиванням коштів), судимість з якої не знято або не погашено в установленому законом порядку;

6) керівник учасника процедури закупівлі був засуджений за кримінальне правопорушення, вчинене з корисливих мотивів (зокрема, пов`язане з хабарництвом, шахрайством та відмиванням коштів), судимість з якого не знято або не погашено в установленому законом порядку;

7) тендерна пропозиція подана учасником процедури закупівлі, який є пов`язаною особою з іншими учасниками процедури закупівлі та/або з уповноваженою особою (особами), та/або з керівником замовника;

8) учасник процедури закупівлі визнаний в установленому законом порядку банкрутом та стосовно нього відкрита ліквідаційна процедура;

9) у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань відсутня інформація, передбачена пунктом 9 частини другої статті 9 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" (крім нерезидентів);

10) юридична особа, яка є учасником процедури закупівлі (крім нерезидентів), не має антикорупційної програми чи уповноваженого з реалізації антикорупційної програми, якщо вартість закупівлі товару (товарів), послуги (послуг) або робіт дорівнює чи перевищує 20 млн. гривень (у тому числі за лотом);

11) учасник процедури закупівлі або кінцевий бенефіціарний власник, член або учасник (акціонер) юридичної особи - учасника процедури закупівлі є особою, до якої застосовано санкцію у вигляді заборони на здійснення у неї публічних закупівель товарів, робіт і послуг згідно із Законом України "Про санкції";

12) керівника учасника процедури закупівлі, фізичну особу, яка є учасником процедури закупівлі, було притягнуто згідно із законом до відповідальності за вчинення правопорушення, пов`язаного з використанням дитячої праці чи будь-якими формами торгівлі людьми.

Замовник може прийняти рішення про відмову учаснику процедури закупівлі в участі у відкритих торгах та може відхилити тендерну пропозицію учасника процедури закупівлі в разі, коли учасник процедури закупівлі не виконав свої зобов`язання за раніше укладеним договором про закупівлю з цим самим замовником, що призвело до його дострокового розірвання, і було застосовано санкції у вигляді штрафів та/або відшкодування збитків - протягом трьох років з дати дострокового розірвання такого договору. Учасник процедури закупівлі, що перебуває в обставинах, зазначених у цьому абзаці, може надати підтвердження вжиття заходів для доведення своєї надійності, незважаючи на наявність відповідної підстави для відмови в участі у відкритих торгах. Для цього учасник (суб`єкт господарювання) повинен довести, що він сплатив або зобов`язався сплатити відповідні зобов`язання та відшкодування завданих збитків. Якщо замовник вважає таке підтвердження достатнім, учаснику процедури закупівлі не може бути відмовлено в участі в процедурі закупівлі.

Переможець процедури закупівлі у строк, що не перевищує чотири дні з дати оприлюднення в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю, повинен надати замовнику шляхом оприлюднення в електронній системі закупівель документи, що підтверджують відсутність підстав, зазначених у підпунктах 3, 5, 6 і 12 та в абзаці чотирнадцятому цього пункту. Замовник не вимагає документального підтвердження публічної інформації, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України "Про доступ до публічної інформації" та/або міститься у відкритих публічних електронних реєстрах, доступ до яких є вільним, або публічної інформації, що є доступною в електронній системі закупівель, крім випадків, коли доступ до такої інформації є обмеженим на момент оприлюднення оголошення про проведення відкритих торгів.

Учасник процедури закупівлі підтверджує відсутність підстав, зазначених в цьому пункті (крім абзацу чотирнадцятого цього пункту), шляхом самостійного декларування відсутності таких підстав в електронній системі закупівель під час подання тендерної пропозиції.

Замовник не вимагає від учасника процедури закупівлі під час подання тендерної пропозиції в електронній системі закупівель будь-яких документів, що підтверджують відсутність підстав, визначених у цьому пункті (крім абзацу чотирнадцятого цього пункту), крім самостійного декларування відсутності таких підстав учасником процедури закупівлі відповідно до абзацу шістнадцятого цього пункту.

У разі коли учасник процедури закупівлі має намір залучити інших суб`єктів господарювання як субпідрядників/співвиконавців в обсязі не менш як 20 відсотків вартості договору про закупівлю у разі закупівлі робіт або послуг для підтвердження його відповідності кваліфікаційним критеріям відповідно до частини третьої статті 16 Закону (у разі застосування таких критеріїв до учасника процедури закупівлі), замовник перевіряє таких суб`єктів господарювання на відсутність підстав, визначених цим пунктом.

Висновки суду.

Відповідач у спірному висновку від 18.05.2023 у цій частині зазначив, що за результатами розгляду тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі ФОП ОСОБА_1 встановлено порушення вимог пп. 2 п. 41 Особливостей, оскільки тендерна пропозиція ФОП ОСОБА_1 не відповідає вимогам тендерної документації замовника у частині обов`язку задекларувати відсутність підстав, визначених п. 44 Постанови № 1178 стосовно субпідрядника - ТОВ «Донбаська індустріальна компанія», що не відповідає умовам Додатку 2 тендерної документації Замовника.

Також відповідачем у спірному висновку вказано про невідповідність тендерної пропозиції ФОП Величко п. 7 ч. 2 ст. 17 Закону № 922 та абз.17 п. 44 Постанови № 1178

Зі свого боку суд, проаналізувавши положення пп. 2 п. 41 Особливостей (Постанови № 1178) вважає, що унормування даного підпункту Особливостей стосується лише умов, що висуваються до технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації.

Тобто аналізована норма поширює свою дію у випадку не відповідності тендерної пропозиції учасника вимогам до предмету закупівлі, що наведені у тендерній документації замовника.

Відповідач застосовуючи пп. 2 п. 41 Особливостей у взаємозв`язку із ч. 3 ст. 22 Закону № 922 та посилаючись на те, що тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації, виходить за межі пп. 2 п. 41 Особливостей.

Так установлені відповідачем порушення у тендерній пропозиції ФОП ОСОБА_2 стосуються вимог, що висуваються до учасників тендеру, а не до предмета закупівлі - ремонт блоків подачі К2.02.02.000, очікуваною вартістю 9 780 000,00 грн. без ПДВ.

А тому суд вважає, що відповідачем складено висновок про порушення позивачем вимог законодавства, які не відповідають фактично установленим під час моніторингу процедури закупівлі обставинам, що є підставою для визнання таких висновків протиправними.

Окрім того, відповідач у спірному висновку, як вже відзначалось, посилається на порушення п. 7 ч. 2 ст. 17 Закону № 922, суд звертає увагу, що у ч. 2 ст. 17 Закону № 922 пункт 7 - відсутній.

Позаяк у спірному висновку вказано, що учасник процедури закупівлі ФОП ОСОБА_1 не задекларовано відсутність підстав, визначених пп. 44 Постанови № 1178.

Суд звертає увагу, що відповідно пп. 44 Постанови № 1178 учасник процедури закупівлі підтверджує відсутність підстав, зазначених в цьому пункті (крім абзацу чотирнадцятого цього пункту), шляхом самостійного декларування відсутності таких підстав в електронній системі закупівель під час подання тендерної пропозиції.

Позивач на виконання вимог ухвали суду від 13.07.2023 зазначив, що ФОП ОСОБА_1 вказані вимоги законодавства виконано, що відображено за посиланням https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2023-04-05-012030-a> Розділ "Реєстр пропозицій" > "Відповідність критеріям" > "Відповіді учасника".

Щодо посилань відповідача на те, яким чином замовник перевірив відсутність підстав, визначених п. 44 Постанови № 1178, то у п. 44 Постанови № 1178 вказано, що замовник не вимагає від учасника процедури закупівлі під час подання тендерної пропозиції в електронній системі закупівель будь-яких документів, що підтверджують відсутність підстав, визначених у цьому пункті (крім абзацу чотирнадцятого цього пункту), крім самостійного декларування відсутності таких підстав учасником процедури закупівлі відповідно до абзацу шістнадцятого цього пункту.

Оскільки відповідачем у спірному висновку мовиться про учасника закупівлі, а не переможця, то відповідно на позивача, як на замовника, не покладався обов`язок перевірити дотримання учасником вимог п. 44 Постанови № 1178 щодо субпідрядника.

Щодо питання дотримання законодавства щодо оприлюднення інформації про закупівлю.

Відповідач стверджує про порушення у цій частині п. 2 ст. 10 та п. 15 ч. 1 ст. 19 Закону № 922, оскільки сформований та оприлюднений за результатами закупівлі звіт не містить інформації щодо суб`єкта господарювання, зокрема, ТОВ «Донбаська індустріальна компанія», як залученого субпідрядника.

Стаття 10 Закону № 922.

2. Звіт про результати проведення закупівлі з використанням електронної системи закупівель оприлюднюється відповідно до статті 19 цього Закону.

Стаття 19 Закону № 922.

1. У звіті про результати проведення закупівлі з використанням електронної системи закупівель обов`язково зазначаються:

15) повне найменування та місцезнаходження кожного суб`єкта господарювання, який буде залучений переможцем, з яким укладено договір про закупівлю, до надання послуг як співвиконавця або виконання робіт як субпідрядника, в обсязі не менше ніж 20 відсотків вартості договору про закупівлю - у разі закупівлі робіт або послуг.

2. Звіт про результати проведення закупівлі автоматично формується електронною системою закупівель та оприлюднюється протягом одного дня після оприлюднення замовником договору про закупівлю в електронній системі закупівель або відміни тендеру/спрощеної закупівлі, або визнання тендеру таким, що не відбувся.

З огляду на викладені положення Закону № 922, суд погоджується із доводами позивача про те, що замовник не є відповідальним за формування звіту про результати проведення закупівлі, у тому числі й щодо відображення інформації про суб`єкта господарювання, який буде залучений переможцем у якості субпідрядника, оскільки такий формується автоматично електронною системою закупівель.

Отже, суд відхиляє посилання відповідача у вказаній частині.

Частиною 2 ст. 77 КАС України визначено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Суб`єкт владних повноважень повинен подати суду всі наявні у нього документи та матеріали, які можуть бути використані як докази у справі.

Суд констатує, що відповідачем, як суб`єктом владних повноважень цей обов`язок не виконано та не спростовано презумпцію винуватості суб`єкта владних повноважень у питанні доведення правомірності висновку від 18.05.2023 про результати моніторингу процедури закупівлі UA-2023-04-05-012030-а.

Підсумовуючи викладене, суд дійшов висновку, що позовні вимоги є правомірними та такими, що належить задовольнити у повному обсязі.

Щодо судового збору.

Пунктом 3 ч. 2 ст. 4 Закону України "Про судовий збір" встановлено, що за подання до адміністративного суду адміністративного позову немайнового характеру суб`єктом владних повноважень, юридичною особою або фізичною особою - підприємцем, збір становить - 1 розмір прожиткового мінімуму на одну працездатну особу, що наразі складає 2684,00 грн.

Водночас, відповідно ч. 3 ст. 4 Закону України "Про судовий збір" при поданні до суду процесуальних документів, передбачених частиною другою цієї статті, в електронній формі - застосовується коефіцієнт 0,8 для пониження відповідного розміру ставки судового збору.

Отже, оскільки позивач звернувся до суду в електронній формі, то розмір судового збору має складати - 2 147,20 грн.

Позивачем сплачено судовий збір у загальному розмірі 2 684,00 грн.

Таким чином, суд, на підставі ч. 1 ст. 139 КАС України, стягує на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача судовий збір у розмірі 2 147,20 грн. пропорційно задоволеним позовним вимогам.

В іншій частині надміру сплачений позивачем судовий збір у розмірі 536,80 грн. підлягає поверненню позивачу за правилами установленими ст. 7 Закону України "Про судовий збір".

Керуючись статями 9, 19, 72-79, 90, 132, 139, 241-246, 250, 255, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов Державного підприємства "Добропіллявугілля - видобуток" (Шевченка, 2, м. Добропілля, Донецька область, 85001, ЄДРПОУ 43895975) до Східного офісу Держаудитслужби (вул. Володимира Антоновича, 22, корп. 2, місто Дніпро, 49600, ЄДРПОУ 40477689) про визнання протиправним та скасування висновку про результати моніторингу державної закупівлі задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати Висновок Східного офісу Держаудитслужби «Про результати моніторингу процедури закупівлі UA-2023-04-05-012030-а» від 18.05.2023.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Східного офісу Держаудитслужби (вул. Володимира Антоновича, 22, корп. 2, місто Дніпро, 49600, ЄДРПОУ 40477689) на користь Державного підприємства "Добропіллявугілля - видобуток" (Шевченка, 2, м. Добропілля, Донецька область, 85001, ЄДРПОУ 43895975) судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 2 147,20 (дві тисячі сто сорок сім)грн.20 коп.

Рішення суду першої інстанції набирає законної сили у строк та порядок визначений ст.255 КАС України.

Рішення суду першої інстанції оскаржується у строк та порядок встановлений ст.ст.292, 295, 297 КАС України.

Повний текст рішення суду складено 26 липня 2023 року.

Суддя І.В. Буряк

СудДонецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення26.07.2023
Оприлюднено28.07.2023
Номер документу112436008
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо здійснення публічних закупівель, з них

Судовий реєстр по справі —200/2579/23

Постанова від 16.05.2024

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гайдар Андрій Володимирович

Ухвала від 16.05.2024

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гайдар Андрій Володимирович

Ухвала від 30.08.2023

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гайдар Андрій Володимирович

Рішення від 26.07.2023

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Буряк І.В.

Ухвала від 13.07.2023

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Буряк І.В.

Ухвала від 13.07.2023

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Буряк І.В.

Ухвала від 06.07.2023

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Буряк І.В.

Ухвала від 20.06.2023

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Буряк І.В.

Ухвала від 12.06.2023

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Буряк І.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні