Постанова
від 26.07.2023 по справі 280/94/21
КАСАЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД ВЕРХОВНОГО СУДУ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

26 липня 2023 року

м. Київ

справа №280/94/21

адміністративне провадження № К/9901/31835/21

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Дашутіна І.В.,

суддів: Шишова О.О., Яковенка М.М.

розглянув у порядку письмового провадження касаційну скаргу Кредитної спілки «АКТИВ» на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 16 березня 2021 року у складі головуючого судді Калашник Ю.В. та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 16 червня 2021 року у складі колегії суддів: Кругового О.О. (доповідача), суддів: Прокопчук Т.С., Шлай А.В. у справі № 280/94/21 за адміністративним позовом Кредитної спілки «АКТИВ» до Головного управління ДПС у Запорізькій області про визнання протиправним та скасування рішення, -

ОПИСОВА ЧАСТИНА

Короткий зміст позовних вимог і рішень судів першої та апеляційної інстанцій:

Кредитна спілка «Актив» звернулась з позовом до Головного управління ДПС у Запорізькій області про визнання протиправним та скасування рішення Головного управління ДПС у Запорізькій області від 07.07.2020 № 004.

Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 16 березня 2021 року, залишеним без змін постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 16 червня 2021 року, у задоволенні позовних вимог Кредитної спілки «АКТИВ» відмовлено повністю.

Відмовляючи в задоволенні позову суди попередніх інстанції виходили з того, що позивач не відповідає ознакам неприбутковості, відтак рішення Головного управління ДПС у Запорізькій області про виключення Кредитної спілки «АКТИВ» з реєстру неприбуткових підприємств є обґрунтованим.

Судами попередніх інстанцій під час розгляду справи установлено:

26 липня 2016 року Енергодарською ОДПІ листом № 6030/10/08-23-12-008 повідомлено Кредитну спілку «АКТИВ» про набрання чинності постанови Кабінету Міністрів України від 13 липня 2016 № 440 «Про затвердження Порядку ведення реєстру неприбуткових установ та організацій, включення неприбуткових підприємств, установ та організацій до Реєстру та виключення з Реєстру», у зв`язку з чим податковий орган просив в місячний термін з дня отримання даного листа надати відповідь щодо відповідності статусу неприбутковості та завірені копії установчих документів. Даним Листом також було попереджено, що неприбуткові організації, які діяли до 1 січня 2017 року і не привели свої установчі документи у відповідність з вимогами, встановленими пункту 133.4 статті 133 Податкового кодексу України та не подали копії таких документів фіскальному органу, виключаються після 1 січня 2017 року з Реєстру неприбуткових установ та організацій.

Листом від 25.08.2016 № 552 позивачем повідомлено Енергодарську ОДПІ, що Кредитна спілка «АКТИВ» є неприбутковою організацією і відповідає вимогам встановленим пункту 133.4 статті 133 Податкового кодексу України, та надано необхідні документи.

Рішенням Енергодарської ОДПІ від 07.03.2003 № 90, Кредитній спілці «АКТИВ» на підставі статті 157 розділу III Податкового кодексу України присвоєно ознаку неприбутковості 10 - Кредитні спілки.

Рішенням Енергодарської ОДПІ ГУ ДФС у Запорізькій області від 21.09.2016 № 004 Кредитній спілці «АКТИВ» присвоєна ознака неприбутковості 0038 та зазначена дата (21.09.2016) включення неприбуткової організації до Реєстру неприбуткових установ та організацій.

Кредитна спілка «АКТИВ» не була включена до новоутвореного Реєстру з технічних причин, які виникли при адмініструванні вказаного реєстру.

Дії щодо не включення позивача до Реєстру оскаржені позивачем до суду.

Постановою Запорізького окружного адміністративного суду від 24 лютого 2017 року у справі № 808/4131/16, яка залишена без змін ухвалою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 13 квітня 2017 року у задоволенні позовних вимог відмовлено.

Постановою Верховного Суду від 10 грудня 2019 року у справі № 808/4131/16 скасовано постанову Запорізького окружного адміністративного суду від 24 лютого 2017 року та ухвалу Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 13 квітня 2017 року у справі № 808/4131/16.

Ухвалено нове рішення, яким позовні вимоги Кредитної спілки «АКТИВ» задоволено частково.

Визнано протиправною бездіяльність Енергодарської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Запорізькій області по не внесенню інформації щодо Кредитної спілки «АКТИВ» до Реєстру неприбуткових установ та організацій згідно Рішення від 21.09.2016 № 004 прийнятого Енергодарською об`єднаною державною податковою інспекцією Головного управління ДФС у Запорізькій області.

Зобов`язано Енергодарську об`єднану державну податкову інспекцію Головного управління ДФС у Запорізькій області розглянути питання по виконанню Рішення від 21.09.2016 № 004 прийнятого Енергодарською об`єднаною державною податковою інспекцією Головного управління ДФС у Запорізькій області.

У задоволенні решти позовних вимог Кредитної спілки «АКТИВ» відмовлено.

На виконання вказаного судового рішення відповідачем внесено інформацію щодо позивача до Реєстру неприбуткових організацій згідно Рішення від 21.09.2016 № 004 прийнятого Енергодарською об`єднаною державною податковою інспекцією Головного управління ДФС у Запорізькій області (а. с. 74), про що позивач повідомлений листом відповідача від 06.07.2020 (а. с. 73).

Також відповідачем 07.07.2020 прийнято Рішення № 004 про виключення позивача з реєстру неприбуткових організацій на підставі пункту 133.4 статті 133 ПК України (а. с. 71).

Про прийняття вказаного рішення позивач повідомлений засобами поштового зв`язку листом від 08.07.2020 № 40191/10/08-01-58-04 (а. с. 69).

Короткий зміст вимог та узагальнені доводи касаційної скарги:

Кредитною спілкою «АКТИВ» подано до Верховного Суду касаційну скаргу на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 16 березня 2021 року та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 16 червня 2021 року із зазначенням про те, що судами попередніх інстанцій неправильно застосовано норми матеріального права, а саме пункт 133.4 статті 133 Податкового кодексу України, який зокрема, регулює питання оподаткування неприбуткових підприємств, установ та організацій.

Відповідно, скаржник указує, що вказані норми права застосовані судами без урахування висновків, викладених у постанові Великої Палати Верховного Суду від 22 вересня 2020 року у справі № 338/667/19 та постановах Верховного Суду від 11 грудня 2018 року у справі № 822/1711/18, та від 25 лютого 2021 року у справі № 813/3266/17.

Верховний Суд ухвалою від 16 вересня 2021 року відкрив касаційне провадження за скаргою касаційною Кредитної спілки «АКТИВ» з підстав передбачених пункти 1, 4 частини четвертої статті 328, пункт 1 частини другої статті 353 КАС України.

Відповідачем подано до Суду відзив на касаційну скаргу, в якому вказує на безпідставність та необґрунтованість мотивів викладених в ній, та просить залишити касаційну скаргу без задоволення, а рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 16 березня 2021 року та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 16 червня 2021 року без змін.

На підставі розпорядження заступника керівника апарату Верховного Суду - керівника секретаріату Касаційного адміністративного суду від 28.06.2023 проведено повторний автоматизований розподіл цієї справи між суддями у зв`язку з обранням до Великої Палати Верховного Суду судді Усенко Є.А. (рішення зборів суддів Верховного Суду в Касаційному адміністративному суді від 09.06.2023 № 9), що унеможливлює її участь у розгляді цієї справи.

Відповідно до протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями визначено новий склад колегії суддів: головуючий суддя (суддя-доповідач) Дашутін І. В., судді Шишов О. О., Яковенко М. М.

МОТИВУВАЛЬНА ЧАСТИНА

Норми права, якими керувався суд касаційної інстанції та висновки суду за результатами розгляду касаційної скарги:

Верховний Суд, переглянувши оскаржуване судове рішення суду апеляційної інстанції в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи, перевіривши правильність застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права у спірних правовідносинах, відповідно до частини першої статті 341 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), виходить з такого.

Підпунктом 14.1.121 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України визначено, що неприбуткові підприємства, установи та організації - неприбуткові підприємства, установи та організації, які не є платниками податку на прибуток підприємств відповідно до пункту 133.4 статті 133 цього Кодексу.

Відповідно до пункту 133.4 статті 133 Податкового кодексу України не є платниками податку неприбуткові підприємства, установи та організації у порядку та на умовах, встановлених цим пунктом.

Підпунктом 133.4.1 пункту 133.4 статті 133 вказаного Кодексу, зокрема, встановлено, що неприбутковим підприємством, установою та організацією є підприємство, установа та організація (далі - неприбуткова організація), що одночасно відповідає таким вимогам:

утворена та зареєстрована в порядку, визначеному законом, що регулює діяльність відповідної неприбуткової організації;

установчі документи якої (або установчі документи організації вищого рівня, на підставі яких діє неприбуткова організація відповідно до закону) містять заборону розподілу отриманих доходів (прибутків) або їх частини серед засновників (учасників), членів такої організації, працівників (крім оплати їхньої праці, нарахування єдиного соціального внеску), членів органів управління та інших пов`язаних з ними осіб. Для цілей цього абзацу не вважається розподілом отриманих доходів (прибутків) фінансування видатків, визначених підпунктом 133.4.2 цього пункту;

установчі документи якої (або установчі документи організації вищого рівня, на підставі яких діє неприбуткова організація відповідно до закону) передбачають передачу активів одній або кільком неприбутковим організаціям відповідного виду або зарахування до доходу бюджету у разі припинення юридичної особи (у результаті її ліквідації, злиття, поділу, приєднання або перетворення). Положення цього абзацу не поширюється на об`єднання та асоціації об`єднань співвласників багатоквартирних будинків;

внесена контролюючим органом до Реєстру неприбуткових установ та організацій.

Абзацом першим пункту 133.4.2 статті 133 Податкового кодексу України передбачено, що доходи (прибутки) неприбуткової організації використовуються виключно для фінансування видатків на утримання такої неприбуткової організації, реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених її установчими документами.

Згідно підпункту 133.4.6 пункту 133.4 статі 133 Податкового кодексу України до неприбуткових організацій, що відповідають вимогам цього пункту і не є платниками податку, зокрема, можуть бути віднесені: бюджетні установи; громадські об`єднання, політичні партії, творчі спілки, релігійні організації, благодійні організації, пенсійні фонди; спілки, асоціації та інші об`єднання юридичних осіб; житлово-будівельні кооперативи (з першого числа місяця, наступного за місяцем, в якому відповідно до закону здійснено прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом житлового будинку і такий житловий будинок споруджувався або придбавався житлово-будівельним (житловим) кооперативом), дачні (дачно-будівельні), садівничі та гаражні (гаражно-будівельні) кооперативи (товариства); об`єднання співвласників багатоквартирного будинку, асоціації власників жилих будинків; професійні спілки, їх об`єднання та організації профспілок, а також організації роботодавців та їх об`єднання; сільськогосподарські обслуговуючі кооперативи, кооперативні об`єднання сільськогосподарських обслуговуючих кооперативів; інші юридичні особи, діяльність яких відповідає вимогам цього пункту.

Пунктом 7 Порядку ведення Реєстру неприбуткових установ та організацій, включення неприбуткових підприємств, установ та організацій до Реєстру та виключення з Реєстру затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13 липня 2016 року № 440 передбачено, що контролюючий орган здійснює включення неприбуткової організації до Реєстру за умови відповідності такої організації вимогам, визначеним підпунктом 133.4.1 пункту 133.4 статті 133 Кодексу.

У свою чергу пунктом 16 вказаного Порядку визначено, що виключення неприбуткової організації з Реєстру здійснюється на підставі рішення контролюючого органу в разі: використання доходів (прибутків) неприбуткової організації для інших цілей, ніж утримання такої організації, реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених підпунктом 133.4.2 пункту 133.4 статті 133 Кодексу; розподілу доходів (прибутків) неприбуткової організації або їх частини серед засновників (учасників), членів такої організації, працівників (крім оплати їх праці, нарахування єдиного соціального внеску), членів органів управління та інших пов`язаних з ними осіб; невідповідності неприбуткової організації та/або установчих документів такої організації вимогам, установленим пунктом 133.4 статті 133 Кодексу, а для релігійної організації - вимогам, визначеним абзацом другим підпункту 133.4.1 і підпунктом 133.4.2 пункту 133.4 статті 133 Кодексу; внесення до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань запису про державну реєстрацію припинення неприбуткової організації (в результаті її ліквідації, злиття, приєднання, поділу або перетворення); за ініціативою неприбуткової організації.

Так, Законом України «Про кредитні спілки» визначені організаційні, правові та економічні засади створення та діяльності кредитних спілок, їх об`єднань, права та обов`язки членів кредитних спілок та їх об`єднань.

Статтею 1 Закону України «Про кредитні спілки» визначено, що кредитна спілка - це неприбуткова організація, заснована фізичними особами, професійними спілками, їх об`єднаннями на кооперативних засадах з метою задоволення потреб її членів у взаємному кредитуванні та наданні фінансових послуг за рахунок об`єднаних грошових внесків членів кредитної спілки. Кредитна спілка є фінансовою установою, виключним видом діяльності якої є надання фінансових послуг, передбачених цим Законом.

Кредитна спілка діє на основі статуту, що не суперечить законодавству України. У статуті кредитної спілки обов`язково зазначаються: найменування кредитної спілки та її юридична адреса; мета створення і завдання кредитної спілки; ознака членства у кредитній спілці; порядок утворення та діяльності органів управління кредитної спілки, порядок утворення філій та відділень, їх повноваження; права та обов`язки членів кредитної спілки; умови і порядок вступу до кредитної спілки, порядок припинення членства; порядок сплати вступних та інших внесків; джерела надходження і порядок використання коштів та іншого майна кредитної спілки, в тому числі порядок і умови надання кредитів членам кредитної спілки, порядок формування та використання фондів, утворюваних спілкою; порядок звітності та здійснення контролю за діяльністю органів управління кредитної спілки; порядок внесення змін і доповнень до статуту кредитної спілки; порядок припинення діяльності кредитної спілки та вирішення майнових питань у зв`язку з її ліквідацією (реорганізацією); порядок покриття можливих збитків кредитної спілки; порядок розподілу доходів кредитної спілки. Статут кредитної спілки може містити й інші положення щодо організаційних, господарських та інших питань її діяльності. (частина перша, друга статті 7 Закону України «Про кредитні спілки»).

Частиною третьою статті 21 Закону України «Про кредитні спілки» передбачено, що нерозподілений доход, що залишається у розпорядженні кредитної спілки за підсумками фінансового року, розподіляється за рішенням загальних зборів, у тому числі між членами кредитної спілки, пропорційно розміру їх пайових внесків у вигляді відсотків (процентів). При цьому в першу чергу відбувається необхідне поповнення капіталу та резервів. Сума доходу, яка розподіляється на додаткові пайові членські внески, визначається з дотриманням умови, що доходність додаткових пайових членських внесків не може перевищувати більш ніж у два рази середньозважену процентну ставку доходності внесків (вкладів) членів кредитної спілки на депозитних рахунках за їх наявності. Решта доходу, що залишилася після формування капіталу і резервів та розподілу на додаткові пайові членські внески, розподіляється на обов`язкові пайові членські внески.

З налізу наведених приписів убачається, що кредитна спілка здійснює свою діяльність на кооперативних засадах з метою задоволення потреб її членів у взаємному кредитуванні та наданні фінансових послуг, а отриманий дохід розподіляється, у тому числі між членами кредитної спілки.

У свою чергу пунктом 1 частини першої статті 1 Закону України «Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг» (у редакції на час виникнення спірних правовідносин) визначено, що фінансова установа - юридична особа, яка відповідно до закону надає одну чи декілька фінансових послуг, а також інші послуги (операції), пов`язані з наданням фінансових послуг, у випадках, прямо визначених законом, та внесена до відповідного реєстру в установленому законом порядку. До фінансових установ належать, зокрема, і кредитні спілки.

Відповідно до пункту 5 частини першої статті 1 вказаного закону фінансова послуга - операції з фінансовими активами, що здійснюються в інтересах третіх осіб за власний рахунок чи за рахунок цих осіб, а у випадках, передбачених законодавством, - і за рахунок залучених від інших осіб фінансових активів, з метою отримання прибутку або збереження реальної вартості фінансових активів.

Згідно з пунктом 38 частини першої статті 1 Закону України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення» (у редакції на час виникнення спірних правовідносин) неприбуткові організації - юридичні особи, крім державних органів, органів державного управління та установ державної і комунальної власності, що не є фінансовими установами, створені для здійснення та захисту прав і свобод, задоволення суспільних, зокрема економічних, соціальних, культурних, екологічних, та інших інтересів, без мети отримання прибутку.

За вказаного правового регулювання, зокрема щодо визначення поняття «неприбуткової організації», слід надати перевагу визначенню такої, яка міститься у пункті 38 частини першої статті 1 Закону України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення», оскільки вказаний Закон прийнятий та набув чинності у часі пізніше за Закон України «Про кредитні спілки», зокрема частина перша статті 1 якого не зазнавала змін з 2003 року.

А тому, враховуючи, що за законодавчим приписом кредитна спілка є фінансовою установою виключним видом діяльності якої є надання фінансових послуг то така не може бути неприбутковою організацією.

Отже, вимога підпункту 133.4.1 пункту 133.4 статті 133 Податкового кодексу України щодо встановлення в установчих документах неприбуткових підприємств, установ та організацій «заборони розподілу отриманих доходів (прибутків) або їх частини серед засновників (учасників), членів такої організації, працівників (крім оплати їхньої праці, нарахування єдиного соціального внеску), членів органів управління та інших пов`язаних з ними осіб» не може бути дотримана кредитною спілкою в силу положень Закону України «Про кредитні спілки».

Судами попередніх інстанцій встановлено, що оскаржуване рішення відповідач вмотивував тим, що відповідачем розглянуто копію Статуту Кредитної спілки «АКТИВ», що був наданий кредитною спілкою в 2016 році та встановлено наступне. У п. п. 2.1 та п. 2 Статуту зазначені мета і завдання Кредитної спілки, які полягають, зокрема, у наданні фінансових послуг. Ураховуючи норми, визначені Законом України від 12.07.2001 № 2664-111 «Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг», надання фінансових послуг Кредитною спілкою суперечить сутності поняття некомерційної діяльності неприбуткових установ. Крім того, п. 5 Статуту визначено, зокрема, що Кредитна спілка надає кредити своїм членам на умовах їх платності, надає кредити від імені членів кредитної спілки фермерським господарствам та приватним підприємствам, залучає на договірних умовах внески (вклади) своїх членів на депозитні рахунки, розміщує тимчасово вільні кошти на депозитних рахунках в установах банків, придбаває державні цінні папери та паї корпоративних банків, надає кредити іншим кредитним спілкам, оплачує за дорученням своїх членів вартість товарів, робіт і послуг у межах наданого їм кредиту. Відповідно до частини першої статті 3 Господарського кодексу України під господарською діяльністю розуміється діяльність суб`єктів господарювання у сфері суспільного виробництва, спрямована на виготовлення та реалізацію продукції, виконання робіт чи надання послуг вартісного характеру, що мають цінову визначеність. Згідно з частиною другою статті 3 Господарського кодексу України господарська діяльність, яка здійснюється для досягнення економічних і соціальних результатів та з метою одержання прибутку, є підприємництвом. Таким чином, діяльність Кредитної спілки, передбачена п. 5 Статуту, містить ознаки господарської діяльності, направленої на отримання прибутку. Однією з умов, що визначає неприбутковість організації згідно зі статтею 133 Податкового кодексу України, є заборона розподілу отриманих доходів (прибутків) або їх частини серед засновників (учасників), членів такої організації, працівників (крім оплати їх праці, нарахування єдиного соціального внеску), членів органів управління та інших пов`язаних з ними осіб. При цьому п. п. 22.1 п. 22 Статуту передбачає розподіл нерозподіленого доходу Кредитної спілки, що залишається у її розпорядженні за підсумками фінансового року. З урахуванням викладеного, Кредитною спілкою в своїх статутних документах не дотримано вимог статті 133 Податкового кодексу України щодо заборони розподілу доходів (прибутків) серед членів такої організації (а. с. 69-70).

Таким чином Кредитна спілка «АКТИВ» є фінансовою установою, що надає фінансові послуги, а тому така не може бути неприбутковою організацією в розумінні підпункту 133.4.1 пункту 133.4. статті 133 Податкового кодексу України, що в свою чергу унеможливлює включення вказаної організації до Реєстру неприбуткових установ та організацій, відповідно оскаржуване рішення є правомірним.

Ураховуючи викладене, мотивувальні частини ухвалених у цій справі судових рішень підлягають зміні щодо відсутності підстав для задоволення позову про визнання протиправним та скасування рішення Головного управління ДПС у Запорізькій області від 07.07.2020 № 004 відповідно до наведених вище підстав.

Щодо посилань позивача про те, що судами попередніх інстанцій ухвалено рішення без урахування висновків, викладених у постанові Великої Палати Верховного Суду від 22 вересня 2020 року у справі № 338/667/19 та постановах Верховного Суду від 11 грудня 2018 року у справі № 822/1711/18, та від 25 лютого 2021 року у справі № 813/3266/17 то колегія судді зазначає наступне.

Відповідно до правового висновку, висловленого у пункті 68 постанови Великої Палати Верховного Суду від 26.01.2021 у справі № 522/1528/15-ц: висновки суду, у тому числі касаційної інстанції, формуються виходячи із конкретних обставин справи. Тобто, на відміну від повноважень законодавчої гілки влади, до повноважень суду не належить формулювання абстрактних правил поведінки для життєвих ситуацій, які підпадають під дію певних норм права. При цьому під судовим рішенням в подібних правовідносинах розуміються такі рішення, у яких є аналогічними предмети спору, підстави позову, зміст позовних вимог та встановлені фактичні обставини, і відповідно, має місце однакове матеріально-правове регулювання спірних правовідносин.

Колегія суддів зазначає, що у постанові від 22 вересня 2020 року у справі № 338/667/19 Велика Палата Верховного Суду вирішувала питання про визначення юрисдикції суду щодо розгляду спору колишнього члена кредитної спілки з нею про стягнення неповернутих сум додаткового пайового внеску та внесків до резервного капіталу і про відшкодування моральної шкоди, завданої неповерненням цих внесків, а тому правовідносини між вказаною справою та даною справою не є подібними.

Крім того, з аналізу постанов Верховного Суду від 11 грудня 2018 року у справі № 822/1711/18 та від 25 лютого 2021 року у справі № 813/3266/17 вбачається, що Суд під час ухвалення рішень не робив правових висновків щодо застосування норм права, а саме пункту 134.4 статті 134 Податкового кодексу України з урахуванням положень Законів України «Про кредитні спілки», «Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг» та «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення», а тому висновки яких Суд дійшов у вказаних справах з урахуванням підстав, якими фактично було обґрунтовано рішення контролюючого органу про виключення позивача з Реєстру неприбуткових установ та організацій (а. с. 69-70) не є релевантними до спірних правовідносин у даній справі.

Суд вважає необґрунтованими посилання позивача у касаційній скарзі на наявність судового рішення у справі № 280/836/20 про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення відповідача від 06.11.2019 № 0032605804, в якому, нібито, встановлено факт про те, що Кредитна спілка «АКТИВ» відповідає вимогам неприбуткової організації, які визначені Податковим кодексом України та зазначає, що під час розгляду вказаної справи судом надавалась правова оцінка правомірності оскаржуваного податкового повідомлення-рішення, а не встановлення факту наявності у позивача ознак неприбуткової організації у відповідності до пункту 133.4 статті 133 Податкового кодексу України.

Статтею 351 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що підставами для скасування судових рішень повністю або частково і ухвалення нового рішення або зміни рішення у відповідній частині є неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.

Неправильним застосуванням норм матеріального права вважається: неправильне тлумачення закону або застосування закону, який не підлягає застосуванню, або незастосування закону, який підлягав застосуванню.

Зміна судового рішення може полягати в доповненні або зміні його мотивувальної та (або) резолютивної частин.

Таким чином, оскільки суди першої та апеляційної інстанції при ухваленні судових рішень не допустили порушення норм процесуального права, а неправильне застосування норм матеріального права не призвело до ухвалення неправильного судового рішення по суті, вказані судові рішення слід змінити в мотивувальній частині, а в іншій частині - залишити без змін.

Керуючись статтями 341, 345, 349, 351, 355, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України, Суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Касаційну скаргу Кредитної спілки «АКТИВ» задовольнити частково.

Рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 16 березня 2021 року та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 16 червня 2021 року змінити в мотивувальній частині з підстав наведених у постанові.

У іншій частині рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 16 березня 2021 року та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 16 червня 2021 року - залишити без змін.

Постанова суду касаційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття.

Суддя-доповідач І.В. Дашутін

Судді: О.О. Шишов

М.М. Яковенко

СудКасаційний адміністративний суд Верховного Суду
Дата ухвалення рішення26.07.2023
Оприлюднено28.07.2023
Номер документу112470329
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —280/94/21

Постанова від 26.07.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Дашутін І.В.

Ухвала від 21.07.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Дашутін І.В.

Ухвала від 30.06.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Дашутін І.В.

Ухвала від 29.11.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Хохуляк В.В.

Ухвала від 16.09.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Усенко Є.А.

Ухвала від 28.07.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Хохуляк В.В.

Постанова від 16.06.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Круговий О.О.

Ухвала від 29.04.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Круговий О.О.

Ухвала від 29.04.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Круговий О.О.

Рішення від 16.03.2021

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Калашник Юлія Вікторівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні