ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
16 березня 2021 року (12:00)Справа № 280/94/21 м.Запоріжжя Запорізький окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді Калашник Ю.В., розглянув у письмовому провадженні адміністративну справу за позовною заявою Кредитної спілки АКТИВ (71503, Запорізька область, м. Енергодар, вул. Центральна, 4, код ЄДРПОУ 26338914) до Головного управління ДПС у Запорізькій області (69107, м. Запоріжжя, пр. Соборний, буд. 166, код ЄДРПОУ ВП: 44118663) про визнання протиправним та скасування рішення,
ВСТАНОВИВ:
05.01.2021 до Запорізького окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Кредитної спілки АКТИВ (далі - позивач) до Головного управління ДПС у Запорізькій області (далі - відповідач) про визнання протиправним та скасування рішення № 004 від 07.07.2020.
На обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що рішенням №004 від 07.07.2020 позивача виключено з реєстру неприбуткових організацій з 07.07.2020. Зазначає, що у грудні 2016 року позивач звертався до суду з позовом до Енергодарської ОДПІ ГУ ДФС у Запорізькій області про визнання протиправною бездіяльності щодо невнесення інформації про включення неприбуткової організації КС АКТИВ до Реєстру неприбуткових установ та організацій згідно з Рішенням №004 від 21.09.2016, щодо зобов`язання відповідача здійснити дії по внесенню інформації про включення неприбуткової організації КС АКТИВ до Реєстру неприбуткових установ та організацій згідно з Рішенням №004 від 21.09.2016 та щодо зобов`язання відповідача утриматися від здійснення дій щодо виключення КС Актив з Реєстру неприбуткових установ та організацій, у зв`язку з відсутністю інформації про включення неприбуткової організації КС АКТИВ до Реєстру неприбуткових установ та організацій згідно з Рішенням №004 від 21.09.2016 прийнятого відповідачем. Постановою Запорізького окружного адміністративного суду від 24.02.2017 по справі №808/4131/16, яка залишена без змін ухвалою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 13.04.2017, в задоволенні позову відмовлено. 10 грудня 2019 року Верховним Судом прийнято постанову у справі №808/4131/16, якою касаційну скаргу КС АКТИВ задоволено частково; постанову Запорізького окружного адміністративного суду від 24.02.2017 та ухвалу Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 13.04.2017 скасовано і ухвалено нове рішення, яким позовні вимоги КС АКТИВ задоволено частково: визнано протиправною бездіяльність Енергодарської ОДПІ ГУ ДФС у Запорізькій області по не внесенню інформації щодо позивача до Реєстру неприбуткових установ та організацій згідно Рішення від 21.09.2016 №004 прийнятого Енергодарською ОДПІ ГУ ДФС у Запорізькій області; зобов`язано Енергодарську ОДПІ ГУ ДФС у Запорізькій області розглянути питання по виконанню Рішення від 21.09.2016 №004. ГУ ДПС в Запорізькій області у липні 2020 року повідомило позивача про виконання рішення суду у справі №808/4131/16 та надіслало витяг від 06.07.2020 з реєстру неприбуткових організацій, згідно якого КС АКТИВ включено до даного реєстру на підставі рішення №004 від 21.09.2016 з ознакою неприбутковості 0048. Проте, 09.07.2020 позивачем отримано рішення ГУ ДПС в Запорізькій області №004 від 07.07.2020 про виключення з 07.07.2020 з реєстру неприбуткових організацій. Вказане рішення обґрунтоване тим, що кредитною спілкою в своїх статутних документах не дотримано вимог ст.133 Кодексу щодо заборони розподілу доходів (прибутків) серед членів такої організації. Позивач вважає, що у відповідача не було правових підстав, передбачених положеннями пп.133.4.4 п.133.4 ст.133 ПК України, п.16 Порядку ведення Реєстру неприбуткових установ та організацій, включення неприбуткових підприємств, установ та організацій до Реєстру та виключення з Реєстру , для виключення КС АКТИВ з Реєстру. Так, відповідачем не встановлено факт використання неприбутковою організацією КС АКТИВ доходів (прибутків) для цілей інших, ніж передбачені підпунктом 133.4.2 цього пункту; відповідність неприбуткової організації КС АКТИВ та/або її установчих документів вимогам, установленим пунктом 133.4 статті 133 Кодексу, підтверджується рішенням №004 від 21.09.2016, прийнятим Енергодарською ОДПІ ГУ ДФС у Запорізькій області, яким підприємству була присвоєна ознака неприбутковості, та зазначена дата (21.09.2016) включення неприбуткової організації до Реєстру неприбуткових установ та організацій, починаючи з якої визначається строк безперервної реєстрації неприбуткової організації та внесення КС АКТИВ 06.07.2020 в реєстр неприбуткових організацій на підставі рішення №004 від 21.09.2016 з ознакою неприбутковості 0048. Така обставини встановлена судовим рішенням. Також зазначає, що після виконання відповідачем судового рішення та внесення КС АКТИВ 06.07.2020 в реєстр неприбуткових організацій на підставі рішення №004 від 21.09.2016 з ознакою неприбутковості 0048, позивачем не змінювалися установчі документи. Просить позовні вимоги задовольнити.
Ухвалою суду від 11.01.2021 відкрито провадження у справі та призначене підготовче засідання на 16.02.2021.
Відповідач позовні вимоги не визнав та надав суду відзив (вх. №4855 від 26.01.2021). Зазначає, що відповідно пп. 133.4.5 п. 133.4 ст. 133 ПК України та постанови Кабінету Міністрів України від 13.07.2016 №440 з дня отримання листа Енергодарської ОДПІ про відповідність статутних документів підприємства вимогам ст. 133 ПК України, позивач упродовж місяця надав завірених копій установчих документів щодо відповідності свого статуту вимогам, встановленим пунктом 133.4 статті 133 Податкового кодексу України. Енергодарська ОДПІ надала підприємству примірник Рішення №004 від 21.09.2016, яким підприємству була присвоєна ознака неприбутковості 0038. Зазначає, що на час видачі Енергодарською ОДПІ рішення № 004 від 21.09.2016 щодо присвоєння позивачу коду неприбутковості, програмне забезпечення ДФС України було не доопрацьовано у відповідності зі змінами законодавства, тому рішення щодо неприбутковості було сформовано не в автоматичному режимі, а в ручному режимі. Це пояснює відсутністю даного рішення в Реєстрі неприбуткових установ та організацій. Дане питання стосується не тільки КС Актив , а кредитних спілок взагалі. До неприбуткових організацій, що відповідають вимогам п. 133.4 ст. 133 ПК України і не є платниками податку на прибуток, можуть бути віднесені, зокрема, спілки (п.п. 133.4.6 п. 133.4 ст. 133 Кодексу). У разі утворення кредитної спілки в порядку, визначеному Законом №2908, такою кредитною спілкою не можуть бути дотримані вимоги, встановлені п.п. 133.4.1 п. 133.4 ст. 133 ПК України, стосовно одночасної відповідності вимогам щодо утворення кредитної спілки в порядку, визначеному Законом №2908, та заборони в установчих документах розподілу отриманих доходів (прибутків) або їх частини серед засновників (учасників), членів такої організації, працівників (крім оплати їхньої праці, нарахування єдиного соціального внеску), членів органів управління та інших пов`язаних з ними осіб. Таким чином, кредитна спілка, як фінансова установа, виключним видом діяльності якої є надання фінансових послуг, є платником податку на прибуток та зобов`язана нараховувати та сплачувати податок на прибуток у порядку, встановленому розділом III Податок на прибуток підприємств Кодексу. Неприбуткові підприємства, установи та організації, внесені до Реєстру неприбуткових установ та організацій на день набрання чинності Законом України Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо оподаткування неприбуткових установ , підлягали виключенню з цього Реєстру з 01.07.2017 року (пункт 34 підрозділу 4 розділу XX Кодексу), а Рішення від 21.09.2016 № 004 Енергодарської ОДПІ ГУ ДФС у Запорізькій області про присвоєння підприємству, установі, організації ознаки неприбутковості підлягало скасуванню. На виконання змін до Податкового кодексу України щодо оподаткування неприбуткових установ, Енергодарською ОДПІ ГУ ДФС у Запорізькій області прийнято Рішення від 25.07.2017 №1708234600098 про виключення позивача з реєстру неприбуткових установ та організацій з 01.07.2017, яке направлено підприємству рекомендованим листом з повідомленням про вручення. Дане рішення отримано уповноваженою особою 27.07.2017. Отже, Кредитна спілка Актив рішенням від 25.07.2017 виключена з Реєстру неприбуткових підприємств та організацій, відповідно до вимог ПК України (кредитна спілка не відповідає ознакам неприбутковості), зобов`язана за 2017-2018 роки подавати до контролюючого органу податкові декларації з податку на прибуток; за не подачу декларацій з податку на прибуток - Енергодарським управлінням ГУ ДПС у Запорізькій області складено акт перевірки та прийнято податкове повідомлення-рішення від 06.11.2019р №0032605804. Протягом 2017, 2018, 2019 років позивачем подавались звіти про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації в супереч Рішення ГУ ДФС у Запорізькій області від 25.07.2017 №1708234600098. На виконання постанови Верховного Суду від 10.12.2019 у справі №808/4131/16 відповідачем внесено інформації щодо Кредитної спілки Актив до Реєстру неприбуткових установ та організацій згідно Рішення від 21.09.2016 №004 прийнятого Енергодарською об`єднаною державною податковою інспекцією Головного управління ДФС у Запорізькій області, про що повідомлено Кредитну спілку Актив засобами поштового зв`язку листом від 06.07.2020 №39774/10/08-01-58-04. Таким чином до Реєстру неприбуткових установ та організацій внесена лише інформація на підставі Рішення суду та вже прийнятого раніше Рішення про присвоєння неприбуткового статусу. Також, податковим органом розглянуто питання правомірності перебування Кредитної спілки Актив в Реєстрі неприбуткових установ та організацій: розглянуто копію Статуту, що був наданий кредитною спілкою в 2016 році та встановлено що у пп. 2.1 та п. 2 Статуту зазначені мета і завдання Кредитної спілки, які полягають, зокрема, у наданні фінансових послуг . Враховуючи норми, визначені Законом України від 12.07.2001 року №2664-111 Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг , надання фінансових послуг Кредитною спілкою суперечить сутності поняття некомерційної діяльності неприбуткових установ. Також, діяльність Кредитної спілки, передбачена п.5 Статуту, містить ознаки господарської діяльності, направленої на отримання прибутку. Відповідач вважає, що установчі документи Кредитної спілки не відповідають вимогам, передбаченим для підтвердження статусу неприбуткової організації, така організація не може бути в Реєстру неприбуткових установ та організацій. Тому відповідачем прийняте рішення про виключення позивач з Реєстру неприбуткових установ та організацій Рішенням від 07.07.2020 №004. Просить відмовити у задоволенні позовних вимог.
Протокольною ухвалою суду від 16.02.2021 закрито підготовче провадження та призначено судовий розгляд справи по суті на 09.03.2021.
У судовому засіданні представник позивача просив суд розглядати справу у письмовому провадженні.
Представник відповідача надіслав суду клопотання про розгляд справи без його участі.
Ураховуючи клопотання учасників справи судом вирішено здійснювати розгляд справи у письмовому провадженні.
Згідно з частиною четвертою статті 229 КАС України, при розгляді справи в порядку письмового провадження фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
Згідно з ч. 4 с. 243 КАС України, судове рішення, постановлене у письмовому провадженні, повинно бути складено у повному обсязі не пізніше закінчення встановлених цим Кодексом строків розгляду відповідної справи, заяви або клопотання.
Суд, оцінивши наявні у справі докази у їх сукупності, встановив наявність достатніх підстав для прийняття законного та обґрунтованого рішення у справі.
Розглянувши матеріали справи, суд зазначає наступне.
26.07.2016 Енергодарською ОДПІ листом №6030/10/08-23-12-008 повідомлено КС Актив , про набрання чинності Постановою Кабінету Міністрів України від 13.07.2016 №440 Про затвердження Порядку ведення реєстру неприбуткових установ та організацій, включення неприбуткових підприємств, установ та організацій до Реєстру та виключення з Реєстру , у зв`язку з чим податковий орган просив в місячний термін з дня отримання даного листа надати відповідь щодо відповідності статусу неприбутковості та завірені копії установчих документів. Даним Листом також було попереджено, що неприбуткові організації, які діяли до 1 січня 2017 року і не привели свої установчі документи у відповідність з вимогами, встановленими п.133.4 ПК України та не подали копії таких документів фіскальному органу, виключаються після 1 січня 2017 року з Реєстру неприбуткових установ та організацій.
Листом №552 від 25.08.2016 позивачем повідомлено Енергодарську ОДПІ, що КС Актив є неприбутковою організацією і відповідає вимогам встановленим п.133.4 Податкового кодексу України, та надано необхідні документи.
Рішенням Енергодарської ОДПІ №90 від 07.03.2003 КС Актив на підставі ст. 157 розділу ІІІ Податкового кодексу України присвоєно ознаку неприбутковості 10 - Кредитні спілки .
Рішенням Енергодарської ОДПІ ГУ ДФС у Запорізькій області №004 від 21.09.2016 КС Актив присвоєна ознака неприбутковості 0038 та зазначена дата (21.09.2016) включення неприбуткової організації до Реєстру неприбуткових установ та організацій.
КС Актив не була включена до новоутвореного Реєстру з технічних причин, які виникли при адмініструванні вказаного реєстру.
Дії щодо не включення позивача до Реєстру оскаржені позивачем до суду.
Постановою Запорізького окружного адміністративного суду від 24.02.2017 у справі №808/4131/16, яка залишена без змін ухвалою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 13.04.2017 у задоволенні позовних вимог відмовлено.
Постановою Верховного Суду від 10.12.2019 у справі №808/4131/16:
постанову Запорізького окружного адміністративного суду від 24.02.2017 та ухвалу Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 13.04.2017 у справі №808/4131/16 скасовано;
ухвалено нове рішення, яким позовні вимоги Кредитної спілки Актив задовольнити частково;
визнано протиправною бездіяльність Енергодарської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Запорізькій області по не внесенню інформації щодо Кредитної спілки Актив до Реєстру неприбуткових установ та організацій згідно Рішення від 21.09.2016 №004 прийнятого Енергодарською об`єднаною державною податковою інспекцією Головного управління ДФС у Запорізькій області;
зобов`язано Енергодарську об`єднану державну податкову інспекцію Головного управління ДФС у Запорізькій області розглянути питання по виконанню Рішення від 21.09.2016 №004 прийнятого Енергодарською об`єднаною державною податковою інспекцією Головного управління ДФС у Запорізькій області.
На виконання вказаного судового рішення відповідачем внесено інформацію щодо позивача до Реєстру неприбуткових організацій згідно Рішення від 21.09.2016 №004 прийнятого Енергодарською об`єднаною державною податковою інспекцією Головного управління ДФС у Запорізькій області (а.с.74), про що позивач повідомлений листом відповідача від 06.07.2020 (а.с.73).
Також відповідачем 07.07.2020 прийнято Рішення №004 про виключення позивача з реєстру неприбуткових організацій на підставі п. 133.4 ст. 133 ПК України (а.с.71).
Про прийняття вказаного рішення позивач повідомлений засобами поштового зв`язку листом від 08.07.2020 №40191/10/08-01-58-04 (а.с.69).
Не погоджуючись із таким рішенням позивач звернувся до суду із цим позовом.
Відповідно до вимог ч. 1 ст. 2 КАС України, завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Відповідно до ч. 2 ст. 2 КАС України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Дослідивши позов, відзив, інші письмові докази, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх всебічному, повному і об`єктивному дослідженні, проаналізувавши положення чинного законодавства, що регулює спірні правовідносини, суд доходить висновку, що позов не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Згідно з частиною 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно ст. 55 Конституції України права і свободи людини і громадянина захищаються судом, кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.
Організаційні, правові та економічні засади створення та діяльності кредитних спілок, їх об`єднань, права та обов`язки членів кредитних спілок та їх об`єднань визначає Закон України Про кредитні спілки від 20.12.2001 №2908-III (далі - Закон №2908), відповідно до ст. 1 якого, кредитна спілка - це неприбуткова організація, заснована фізичними особами, професійними спілками, їх об`єднаннями на кооперативних засадах з метою задоволення потреб її членів у взаємному кредитуванні та наданні фінансових послуг за рахунок об`єднаних грошових внесків членів кредитної спілки. Кредитна спілка є фінансовою установою, виключним видом діяльності якої є надання фінансових послуг, передбачених цим Законом.
Згідно із ч. 1 ст. 7 Закону №2908 кредитна спілка діє на основі статуту, що не суперечить законодавству України.
Особливості оподаткування неприбуткових установ та організацій, внесення їх до Реєстру неприбуткових установ та організацій до 01 січня 2015 року регулювались ст. 157 Податкового кодексу України, яка згідно з її пп. в п. 157.1 поширювала такі особливості, зокрема, на кредитні спілки.
З 1 січня 2015 року Законом України від 28.12.2014 №71-VIII Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи розділ III Податок на прибуток підприємств Податкового кодексу України викладено у новій редакції та змінено порядок оподаткування податком на прибуток підприємств, у тому числі неприбуткових підприємств, установ та організацій.
Так, ст. 133 Податкового кодексу України (в редакції, що діяла з 01 січня 2015 року до 13 серпня 2015 року) був встановлений виключний перелік установ та організацій, які не є платниками податку на прибуток після їх внесення до Реєстру неприбуткових установ та організацій й кредитні спілки цим переліком визначені не були.
13 серпня 2015 року набрав чинності Закон України від 17.07.2015 №652-VIII Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо оподаткування неприбуткових організацій (далі - Закон №652), яким передбачено особливості оподаткування податком на прибуток неприбуткових установ та організацій, розширено перелік суб`єктів господарювання - неприбуткових підприємств, установ та організацій, які не є платниками податку на прибуток підприємств, а також змінено порядок їх оподаткування податком на прибуток.
За змістом пп. 14.1.121 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України (в редакції зі змінами, внесеними Законом №652) неприбуткові підприємства, установи та організації - неприбуткові підприємства, установи та організації, які не є платниками податку на прибуток підприємств відповідно до пункту 133.4 статті 133 цього Кодексу.
Підпунктом 133.1.1 п. 133.1 ст.133 Податкового кодексу України (в редакції зі змінами, внесеними Законом №652) встановлено, що платниками податку на прибуток підприємств - резидентами є суб`єкти господарювання - юридичні особи, які провадять господарську діяльність як на території України, так і за її межами, крім юридичних осіб, визначених пунктами 133.4 та 133.5 цієї статті.
Відповідно до п. 133.4 ст. 133 Податкового кодексу України не є платниками податку неприбуткові підприємства, установи та організації у порядку та на умовах, встановлених цим пунктом.
Підпунктом же 133.4.1 цього пункту Кодексу (в редакції зі змінами, внесеними Законом України Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо покращення інвестиційного клімату в Україні від 21.12.2016 №1797-VIII (далі - Закон №1797), що набрали чинності з 01 січня 2017 року) визначено, що неприбутковим підприємством, установою та організацією є підприємство, установа та організація (далі - неприбуткова організація), що одночасно відповідає таким вимогам:
- утворена та зареєстрована в порядку, визначеному законом, що регулює діяльність відповідної неприбуткової організації;
- установчі документи якої (або установчі документи організації вищого рівня, на підставі яких діє неприбуткова організація відповідно до закону) містять заборону розподілу отриманих доходів (прибутків) або їх частини серед засновників (учасників), членів такої організації, працівників (крім оплати їхньої праці, нарахування єдиного соціального внеску), членів органів управління та інших пов`язаних з ними осіб. Для цілей цього абзацу не вважається розподілом отриманих доходів (прибутків) фінансування видатків, визначених підпунктом 133.4.2 цього пункту;
- установчі документи якої (або установчі документи організації вищого рівня, на підставі яких діє неприбуткова організація відповідно до закону) передбачають передачу активів одній або кільком неприбутковим організаціям відповідного виду або зарахування до доходу бюджету у разі припинення юридичної особи (у результаті її ліквідації, злиття, поділу, приєднання або перетворення). Положення цього абзацу не поширюється на об`єднання та асоціації об`єднань співвласників багатоквартирних будинків;
- внесена контролюючим органом до Реєстру неприбуткових установ та організацій.
Доходи (прибутки) неприбуткової організації використовуються виключно для фінансування видатків на утримання такої неприбуткової організації, реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених її установчими документами (підпункт 133.4.2 пункту 133.4 статті 133 ПК України (в редакції зі змінами, внесеними Законом №652)).
Згідно із пп. 133.4.5 п. 133.4 ст.133 Податкового кодексу України (в редакції зі змінами, внесеними Законом №652) порядок ведення Реєстру неприбуткових установ та організацій, включення неприбуткових підприємств, установ та організацій до Реєстру та виключення з Реєстру встановлює Кабінет Міністрів України.
За змістом пп. 133.4.6 п. 133.4 ст. 133 Податкового кодексу України (в редакції зі змінами, внесеними Законом №652) до неприбуткових організацій, що відповідають вимогам цього пункту і не є платниками податку, зокрема, можуть бути віднесені:
- бюджетні установи;
- громадські об`єднання, політичні партії, творчі спілки, релігійні організації, благодійні організації, пенсійні фонди;
- спілки, асоціації та інші об`єднання юридичних осіб;
- житлово-будівельні кооперативи (з першого числа місяця, наступного за місяцем, в якому відповідно до закону здійснено прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом житлового будинку і такий житловий будинок споруджувався або придбавався житлово-будівельним (житловим) кооперативом), дачні (дачно-будівельні), садівничі та гаражні (гаражно-будівельні) кооперативи (товариства);
- об`єднання співвласників багатоквартирного будинку, асоціації власників жилих будинків;
- професійні спілки, їх об`єднання та організації профспілок, а також організації роботодавців та їх об`єднання;
- сільськогосподарські обслуговуючі кооперативи, кооперативні об`єднання сільськогосподарських обслуговуючих кооперативів;
- інші юридичні особи, діяльність яких відповідає вимогам цього пункту.
Також, Законом №652 підрозділ 4 ( Особливості справляння податку на прибуток підприємств ) розділу ХХ ( Перехідні положення ) ПК України доповнено п. 34 та 35, відповідно до яких установлено, що до затвердження Кабінетом Міністрів України Порядку ведення Реєстру неприбуткових установ та організацій, включення неприбуткових підприємств, установ та організацій до Реєстру та виключення з Реєстру (далі - новий Реєстр неприбуткових установ та організацій) діє Положення про Реєстр неприбуткових установ та організацій, затверджене наказом Міністерства фінансів України №37 від 24.01.2013.
Неприбуткові підприємства, установи та організації, внесені до Реєстру неприбуткових установ та організацій на день набрання чинності Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо оподаткування неприбуткових організацій", не підлягають виключенню з цього Реєстру до 1 січня 2017 року (згідно зі змінами, внесеними Законом №1797, цей строк продовжено до 01 липня 2017 року).
Неприбуткові підприємства, установи та організації, внесені до Реєстру неприбуткових установ та організацій на день набрання чинності Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо оподаткування неприбуткових організацій", що відповідають вимогам п. 133.4 ст. 133 цього Кодексу, включаються контролюючим органом до нового Реєстру неприбуткових установ та організацій. За бажанням неприбуткової організації вона може подати до контролюючого органу копії установчих документів.
Неприбуткові підприємства, установи та організації, внесені до Реєстру неприбуткових установ та організацій на день набрання чинності Законом України Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо оподаткування неприбуткових організацій , що не відповідають вимогам п. 133.4 ст. 133 цього Кодексу, з метою включення до нового Реєстру неприбуткових установ та організацій зобов`язані до 1 січня 2017 року (згідно зі змінами, внесеними Законом №1797, цей строк продовжено до 01 липня 2017 року) привести свої установчі документи у відповідність із нормами цього Кодексу та у цей самий строк подати копії таких документів до контролюючого органу.
Неприбуткові підприємства, установи та організації, які не привели свої установчі документи у відповідність із нормами пункту 133.4 статті 133 цього Кодексу, після 1 січня 2017 року (згідно зі змінами, внесеними Законом №1797, цей строк продовжено до 01 липня 2017 року) виключаються контролюючим органом з Реєстру неприбуткових установ та організацій.
Порядок ведення Реєстру неприбуткових установ та організацій, включення неприбуткових підприємств, установ та організацій до Реєстру та виключення з Реєстру затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 13.07.2016 №440 (далі - Порядок), а вимоги, на відповідність яким контролюючий орган перевіряє організації при включенні їх до Реєстру, визначені п. 7 Порядку й повністю узгоджуються з вимогами, визначеними пп. 133.4.1. п 133.4 ст. 133 Податкового кодексу України.
Відповідно ж до п. 16 Порядку виключення неприбуткової організації з Реєстру здійснюється на підставі рішення контролюючого органу в разі:
- використання доходів (прибутків) неприбуткової організації для інших цілей, ніж утримання такої організації, реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених пп. 133.4.2 п. 133.4 ст. 133 Кодексу;
- розподілу доходів (прибутків) неприбуткової організації або їх частини серед засновників (учасників), членів такої організації, працівників (крім оплати їх праці, нарахування єдиного соціального внеску), членів органів управління та інших пов`язаних з ними осіб;
- невідповідності неприбуткової організації та/або установчих документів такої організації вимогам, установленим п. 133.4 ст. 133 Кодексу;
- затвердження ліквідаційного балансу, передавального акта або розподільчого балансу неприбутковою організацією, що припиняється в результаті реорганізації (злиття, приєднання, поділу або перетворення) або ліквідації;
- за ініціативою неприбуткової організації.
Під час виключення неприбуткової організації з Реєстру присвоєна їй ознака неприбутковості скасовується:
- з першого числа місяця, наступного за місяцем, у якому відбулося недотримання вимог п. 133.4 ст. 133 Кодексу;
- з дати припинення юридичної особи (в результаті її ліквідації, злиття, приєднання, поділу або перетворення);
- з дати надходження до контролюючого органу заяви неприбуткової організації про виключення з Реєстру за власною ініціативою (п. 17 Порядку).
Отже, виходячи зі змісту наведених норм, неприбуткові підприємства, установи та організації, які на день набрання чинності Законом України Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо оподаткування неприбуткових організацій були внесені до Реєстру неприбуткових установ та організацій не підлягали виключенню з нього до 01 липня 2017 року; ті, які на цей же час були внесені до Реєстру й відповідали вимогам п. 133.4 ст. 133 Податкового кодексу України, - включались контролюючим органом до нового Реєстру неприбуткових установ та організацій, а ті, які були внесені до Реєстру, але не відповідали вимогам п. 133.4 ст. 133 Податкового кодексу України, - з метою включення до нового Реєстру зобов`язані були до 01 липня 2017 року привести свої установчі документи у відповідність із нормами цього Кодексу та у цей самий строк подати копії таких документів до контролюючого органу й лише у випадку невчинення таких дій вони з 01 липня 2017 року підлягали виключенню контролюючим органом з Реєстру неприбуткових установ та організацій.
Аналогічний висновок містить в постанові Верховного Суду від 24.01.2019 у справі №813/5094/17 (адміністративне провадження №К/9901/51894/18).
Як вже зазначалось, Рішенням Енергодарської ОДПІ ГУ ДФС у Запорізькій області №004 від 21.09.2016 позивачу за результатами підтвердження відповідності неприбуткової організації вимогам, встановленим п. 133.4 ст.133 Податкового кодексу України, присвоєно ознаку неприбутковості 0038 та зазначена дата (21.09.2016) включення її до нового Реєстру неприбуткових установ та організацій.
Частково задовольняючи позовні вимоги КС Актив Верховний Суд у постанові 10.12.2019 у справі №808/4131/16 зазначив, що на час звернення до суду, а саме 30.12.2016 чинною була редакція п.35 Підрозділу 4 Розділу ХХ Податкового кодексу України, відповідно до якої неприбуткові підприємства, установи та організації, які не привели свої установчі документи у відповідність із нормами п. 133.4 ст. 133 цього Кодексу, після 1 січня 2017 року виключаються контролюючим органом з Реєстру неприбуткових установ та організацій. Разом із цим, колегія суддів погодилась з правовим висновком судів першої та апеляційної інстанції, що кредитна спілка не відповідає ознакам неприбутковості закріпленим у пп.133.4.1 п.133.4 ст.133 Податкового кодексу України, однак чинність Рішення Енергодарської ОДПІ ГУ ДФС у Запорізькій області від 21.09.2016 №004 свідчить про відсутність законних підстав для не включення КС АКТИВ до Реєстру неприбуткових установ та організацій.
Суд зазначає, що обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом (ч. 4 ст. 78 КАС України).
На виконання вказаної Постанови Верховного суду, відповідачем внесено інформацію щодо позивача до Реєстру неприбуткових організацій згідно Рішення від 21.09.2016 №004 прийнятого Енергодарською об`єднаною державною податковою інспекцією Головного управління ДФС у Запорізькій області (а.с.74).
Проте, 07.07.2020 відповідачем прийнято Рішення №004 про виключення позивача з реєстру неприбуткових організацій на підставі п. 133.4 ст. 133 ПК України (а.с. 71).
Вказане рішення відповідач вмотивував тим, що відповідачем …розглянуто копію Статуту Кредитної спілки Актив , що був наданий кредитною спілкою в 2016 році та встановлено наступне. У пп. 2.1 та п. 2 Статуту зазначені мета і завдання Кредитної спілки, які полягають, зокрема, у наданні фінансових послуг . Враховуючи норми, визначені Законом України від 12.07.2001 року №2664-111 Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг , надання фінансових послуг Кредитною спілкою суперечить сутності поняття некомерційної діяльності неприбуткових установ. Крім того, п.5 Статуту визначено, зокрема, що Кредитна спілка надає кредити своїм членам на умовах їх платності, надає кредити від імені членів кредитної спілки фермерським господарствам та приватним підприємствам, залучає на договірних умовах внески (вклади) своїх членів на депозитні рахунки, розміщує тимчасово вільні кошти на депозитних рахунках в установах банків, придбаває державні цінні папери та паї корпоративних банків, надає кредити іншим кредитним спілкам, оплачує за дорученням своїх членів вартість товарів, робіт і послуг у межах наданого їм кредиту. Відповідно до п.1 ст.3 Господарського кодексу України під господарською діяльністю розуміється діяльність суб`єктів господарювання у сфері суспільного виробництва, спрямована на виготовлення та реалізацію продукції, виконання робіт чи надання послуг вартісного характеру, що мають цінову визначеність. Згідно з п.2 ст.3 Господарського кодексу України господарська діяльність, яка здійснюється для досягнення економічних і соціальних результатів та з метою одержання прибутку, є підприємництвом. Таким чином, діяльність Кредитної спілки, передбачена п.5 Статуту, містить ознаки господарської діяльності, направленої на отримання прибутку. Однією з умов, що визначає неприбутковість організації згідно зі ст.1ЗЗ Кодексу, є заборона розподілу отриманих доходів (прибутків) або їх частини серед засновників (учасників), членів такої організації, працівників (крім оплати їх праці, нарахування єдиного соціального внеску), членів органів управління та інших пов`язаних з ними осіб. При цьому пп.22.1 п.22 Статуту передбачає розподіл нерозподіленого доходу Кредитної спілки, що залишається у її розпорядженні за підсумками фінансового року. З урахуванням викладеного, Кредитною спілкою в своїх статутних документах не дотримано вимог ст.133 Кодексу щодо заборони розподілу доходів (прибутків) серед членів такої організації… (а.с.69-70).
Суд зазначає, що Верховний Суд у постанові 10.12.2019 у справі №808/4131/16 погодився із правовим висновком судів першої та апеляційної інстанції, що кредитна спілка не відповідає ознакам неприбутковості закріпленим у пп.133.4.1 п.133.4 ст.133 Податкового кодексу України (п. 15 вказаної Постанови).
Так, судом першої та апеляційної інстанції під час розгляду справи зроблений правовий висновок, з який погодився Верховний Суд, щодо того, що діяльність кредитних спілок не в повній мірі відповідає сутності поняття некомерційної діяльності неприбуткових установ, оскільки у разі утворення кредитної спілки в порядку, визначеному Законом України Про кредитні спілки , такою кредитною спілкою не можуть бути дотримані вимоги, встановлені пп. 133.4.1 п. 133.4 ст. 133 Кодексу, стосовно одночасної відповідності вимогам щодо утворення кредитної спілки в порядку, визначеному Законом України Про кредитні спілки , та заборони в установчих документах розподілу отриманих доходів (прибутків) або їх частини серед засновників (учасників), членів такої організації, працівників (крім оплати їхньої праці, нарахування єдиного соціального внеску), членів органів управління та інших пов`язаних з ними осіб.
Як зазначалось судом вище, неприбуткові підприємства, установи та організації, внесені до Реєстру неприбуткових установ та організацій на день набрання чинності Законом України Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо оподаткування неприбуткових організацій , що не відповідають вимогам п. 133.4 ст. 133 цього Кодексу, з метою включення до нового Реєстру неприбуткових установ та організацій зобов`язані до 1 січня 2017 року (згідно зі змінами, внесеними Законом №1797, цей строк продовжено до 01 липня 2017 року) привести свої установчі документи у відповідність із нормами цього Кодексу та у цей самий строк подати копії таких документів до контролюючого органу.
Неприбуткові підприємства, установи та організації, які не привели свої установчі документи у відповідність із нормами пункту 133.4 статті 133 цього Кодексу, після 1 січня 2017 року (згідно зі змінами, внесеними Законом №1797, цей строк продовжено до 01 липня 2017 року) виключаються контролюючим органом з Реєстру неприбуткових установ та організацій.
Суд зазначає, що матеріали справи не містять доказів того, що позивач привів установчі документи у відповідність із нормами пункту 133.4 статті 133 ПК України. До Статуту КС Актив редакції 2016 року зміни внесені не були.
Аналізуючи викладене вище, приймаючи до уваги те, що Верховний Суд у постанові 10.12.2019 у справі №808/4131/16 погодився із правовим висновком судів першої та апеляційної інстанції, що позивач не відповідає ознакам неприбутковості закріпленим у пп.133.4.1 п.133.4 ст.133 Податкового кодексу України, то суд дійшов висновку, що рішення відповідача від 07.07.2020 №004 про виключення позивача з реєстру неприбуткових організацій на підставі п. 133.4 ст. 133 ПК України є правомірним.
Відтак, підстави для задоволення позовних вимог відсутні.
Суд також зазначає, що не приймає до уваги твердження позивача про відсутність доказів на підтвердження наявності повноважень у представника ГУ ДПС у Запорізькій області. Повноваження Слюсаря С.А. підтверджено витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 04.03.2020 відносно відповідача, у якому зазначено, що останній діє виключно в судах України без окремого доручення керівника (самопредставництво суб`єкта владних повноважень з правом посвідчення копій документів) - підписант.
Також суд бере до уваги правову позицію Європейського суду з прав людини. Так, Європейський суд з прав людини вказав, що пункт перший статті 6 Конвенції зобов`язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматись як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент. Межі цього обов`язку можуть бути різними, залежно від характеру рішення. Крім того, необхідно брати до уваги, між іншим, різноманітність аргументів, які сторона може представити в суд, та відмінності, які існують у державах-учасницях, з огляду на положення законодавства, традиції, юридичні висновки, викладення та формулювання рішень. Таким чином, питання, чи виконав суд свій обов`язок щодо подання обґрунтування, що випливає зі статті 6 Конвенції, може бути визначено тільки у світлі конкретних обставин справи (PRONINA v. UKRAINE, №63566/00, § 23, ЄСПЛ, від 18 липня 2006 року).
У рішення ЄСПЛ по справі Ґарсія Руіз проти Іспанії (Garcia Ruiz v. Spain), заява № 30544/96, п. 26, ECHR 1999-1, Суд зазначив, що хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, це не може розумітись як вимога детально відповідати на кожен довід.
Суд враховує й те, що згідно п. 41 висновку №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.
Згідно зі ст. 242 КАС України, рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи. Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.
Згідно з частинами першою та другою статті 9 КАС України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості. Суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог.
Відповідно до частин першої, другої статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Суд, відповідно до статті 90 КАС України, оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Отже, виходячи з заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку, що відповідач, як суб`єкт владних повноважень, надав суду відзив та докази, які спростовували доводи позивача, а відтак, довів правомірність своїх дій та оскаржуваного рішення. Тому заявлені позивачем вимоги є такими, що не підлягають задоволенню.
Щодо розподілу судових витрат, суд зазначає наступне.
Згідно ч.1 ст.132 КАС України, судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.
Виходячи з необхідності відмови судом у задоволенні позовних вимог позивача, у суду відсутні підстави, передбачені ст. 139 КАС України, для стягнення на його користь за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень судових витрат.
Керуючись статтями 241, 243-246, 250 КАС України, суд, -
ВИРІШИВ:
У задоволенні позовних вимог Кредитної спілки АКТИВ (71503, Запорізька область, м. Енергодар, вул. Центральна, 4, код ЄДРПОУ 26338914) до Головного управління ДПС у Запорізькій області (69107, м. Запоріжжя, пр. Соборний, буд. 166, код ЄДРПОУ ВП: 44118663) про визнання протиправним та скасування рішення, - відмовити повністю.
Судові витрати стягненню не підлягають.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення суду може бути оскаржено в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його (її) проголошення, а якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення у повному обсязі складено та підписано 16.03.2021.
Суддя Ю.В. Калашник
Суд | Запорізький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 16.03.2021 |
Оприлюднено | 19.03.2021 |
Номер документу | 95575156 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Калашник Юлія Вікторівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні