Постанова
від 27.07.2023 по справі 280/5880/22
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

27 липня 2023 року м. Дніпросправа № 280/5880/22

Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого - судді Лукманової О.М. (доповідач),

суддів: Божко Л.А., Дурасової Ю.В.,

розглянувши у письмовому провадженні в м. Дніпрі апеляційну скаргу Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Вознесенівському району на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 03.01.2023 року (суддя Батрак І.В., м. Запоріжжя, повний текст рішення виготовлено 03.01.2023 року) у адміністративній справі №280/5880/22 за позовом ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Вознесенівському району про визнання дій протиправними та стягнення недоплаченої частини щорічної разової грошової допомоги до 5 травня, суд

в с т а н о в и в:

07.10.2022 року ОСОБА_1 (далі по тексту позивач) звернувся до суду з позовом до Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Вознесенівському району (далі по тексту відповідач), в якому просив визнати протиправними дії відповідача щодо виплати йому щорічної грошової допомоги до 5 травня за 2022 рік у меншому розмірі, ніж передбачено ч.5 ст.12 Закону України «Про статус війни, гарантії їх соціального захисту» (в редакції Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» від 25.12.1998 року №367-ХІV з урахуванням рішення Конституційного Суду України від 22.05.2008 року №10рп/2008); стягнути з відповідача на його користь невиплачену частину разової грошової допомоги до 5 травня за 2022 рік у розмірі п`ять мінімальних пенсій за віком, станом на 01.01.2022 року в сумі 8179 грн. (1934 грн. розмір мінімальної пенсії за віком станом на 01.01.2022 року х 5 мінімальних пенсій за віком станом на 01.01.2022 року = 9670 грн. за відрахуванням отриманих 1491 грн. = 8179 грн.).

Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 03.01.2023 року позовні вимоги задоволено; визнано протиправними дії Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Вознесенівському району щодо виплати ОСОБА_1 разової грошової допомоги до 05 травня за 2022 рік у меншому розмірі, ніж передбаченому ст.12 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» в редакції Закону №367-XIV від 25.12.1998 року «Про внесення змін до Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту»; стягнуто з Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Вознесенівському району на користь ОСОБА_1 недоплачену частину щорічної разової грошової допомоги до 5 травня за 2022 рік у розмірі 8179 грн.

З рішенням суду першої інстанції не погодилось Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Вознесенівському району та подало апеляційну скаргу, в якій просило скасувати рішення суду та прийняти нове, яким відмовити у задоволенні позовних вимог. Свої вимоги обґрунтувало тим, що рішення є необґрунтованим і незаконним; судом неправильно встановлено обставини, які мають значення для справи, порушено норми матеріального права. Апелянт зазначав, що в умовах воєнного стану право соціального захисту, гарантоване ст.46 Конституції України може бути обмежене; в межах повноважень, встановлених ст.117 Конституції України Кабінет Міністрів України 07.05.2022 року прийняв постанову №540 «Деякі питання виплати у 2022 році разової грошової допомоги, передбаченої Законами України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» і «Про жертви нацистських переслідувань»». Апелянт вважав, що ОСОБА_1 не був позбавлений права на щорічну разову грошову допомогу до 5 травня та отримав її у розмірі 91 грн., що встановлено в додатку до Порядку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 07.05.2022 року №540.

Перевіривши матеріали справи, законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що ОСОБА_1 має статус учасника бойових дій, що підтверджується посвідченням серія НОМЕР_1 , виданим 21.05.2015 року. У 2022 році виплата щорічної разової грошової допомоги до 5 травня здійснювалась ОСОБА_1 з урахуванням постанови Кабінету Міністрів України від 07.05.2022 №540 у розмірі 1491 грн. ОСОБА_1 у вересні 2022 року звернувся до Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Вознесенівському району із заявою, в якій просив здійснити перерахунок та виплатити йому як учаснику бойових дій недораховану суму щорічної разової грошової допомоги до 05 травня за 2022 рік у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком, однак листом від 21.09.2022 року №Д-1618-п Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Вознесенівському району відмовило у зв`язку з відсутністю підстав. Вирішуючи спір по суті, суд першої інстанції керувався ч.5 ст.12 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» (в редакції Закону України від 25.12.1998 року №367-XIV «Про внесення змін до Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту») щорічно до 5 травня учасникам бойових дій виплачується разова грошова допомога у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком. Суд зазначав, що підпунктом «б» пп.1 п.20 розділу II Внесення змін до деяких законодавчих актів України Закону України від 28.12.2007 року №107-VI «Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України» (набрав чинності 01 січня 2008 року) ч.5 ст.12 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» викладено у новій редакції, за змістом якої разова грошова допомога учасникам бойових дій до 5 травня виплачується щорічно у розмірі, який визначається Кабінетом Міністрів України в межах бюджетних призначень, встановлених законом про Державний бюджет України. Рішенням Конституційного Суду України від 22.05.2008 № 10-рп/2008 вказані зміни визнані неконституційними. Згідно із пп.5 п.63 розділу І Закону України від 28.12.2014 року №79-VIII «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо реформи міжбюджетних відносин» розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» БК України доповнено п.26, відповідно до якого норми і положення, зокрема ст. 12, 13, 14, 15 та 16 Закону № 3551-XII застосовуються у порядку та розмірах, установлених Кабінетом Міністрів України, виходячи з наявних фінансових ресурсів державного і місцевого бюджетів та бюджетів фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування. Кабінетом Міністрів України кожного бюджетного року приймалися відповідні постанови. Конституційний Суд України рішенням від 27.02.2020 року №3-р/2-2020 визнав неконституційним окреме положення п.26 розділу VI Прикінцевих та перехідних положень Бюджетного кодексу України у частині, яка передбачає, що норми і положення ст. 12, 13, 14, 15 та 16 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» застосовуються у порядку та розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України, виходячи з наявних фінансових ресурсів державного і місцевого бюджетів та бюджетів фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування. Суд зазначав, що норми будь-яких підзаконних нормативно-правових актів, у тому числі і постанов Кабінету Міністрів України, не можуть змінювати приписів Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», який має вищу юридичну силу. Суд зазначив, що з прийняттям Конституційним Судом України рішення від 27.02.2020 року №3-р/2020 розмір разової грошової допомоги до 5 травня учаснику бойових дій у 2022 році становить 9670 грн. (1934 грн. х 5). Щодо обмеження права на отримання разової грошової допомоги до 5 травня за 2022 рік в розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком в умовах воєнного стану, суд зазначив, що в Указі Президента України про введення воєнного стану зазначаються, зокрема: вичерпний перелік конституційних прав і свобод людини і громадянина, які тимчасово обмежуються у зв`язку з введенням воєнного стану із зазначенням строку дії цих обмежень, а також тимчасові обмеження прав і законних інтересів юридичних осіб із зазначенням строку дії цих обмежень (п.5 ч.1 ст.6 Закону України «Про правовий режим воєнного стану»), а тому в умовах воєнного стану виключно Президентом України в порядку, визначеному Законом України «Про правовий режим воєнного стану» можуть обмежуватися права і свободи, із зазначенням строку дії таких, та які не передбачені ч.2 ст.64 Конституції України. Суд врахував, що Указ Президента України від 24.02.2022 року №64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні» не містять жодних обмежень прав і свобод щодо соціального захисту громадян, які гарантовані ст.46 Конституції України. Суд вважав, що повноваження Кабінету Міністрів України не пов`язані з можливістю чи правом цього органу державної влади на обмеження вичерпного переліку конституційних прав і свобод людини і громадянина в умовах воєнного стану.

Матеріалами справи встановлено, що ОСОБА_1 , має статус учасника бойових дій, що підтверджується посвідченням серія НОМЕР_1 , виданим 21.05.2015 року.

Встановлено, що у червні 2022 року ОСОБА_1 . Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Вознесенівському району виплатило щорічну разову грошову допомогу до 5 травня за 2022 рік відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 07.05.022 року №540 «Деякі питання виплати у 2022 році разової грошової допомоги, передбаченої Законами України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» і «Про жертви нацистських переслідувань»», як учаснику бойових дій у розмірі 1491 грн.

Встановлено, що у вересні 2022 року ОСОБА_1 звернувся до Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Вознесенівському району із заявою про перерахунок та виплату йому недоплаченої щорічної разової грошової допомоги до 5 травня за 2022 рік відповідно до Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» у розмірі 8179 грн. Листом від 21.09.2022 року №Д-1618-п Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Вознесенівському району відмовило у зв`язку з тим, що щорічна разова грошова допомога до 5 травня за 2022 рік виплачена ОСОБА_1 як учаснику бойових дій відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 07.05.2022 року №540 «Деякі питання виплати у 2022 році разової грошової допомоги, передбаченої Законами України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» і «Про жертви нацистських переслідувань»».

Відповідно до ч.5 ст.12 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» (у редакції Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» від 25.12.1998 року №367-XIV) щорічно до 5 травня учасникам бойових дій виплачується разова грошова допомога у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком. Підпунктом «б» підпункту 1 п.20 розділу II «Внесення змін до деяких законодавчих актів України» Закону України «Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України» №107-VI від 28.12. 2007 року (набрав чинності 1 січня 2008 року) ч.5 ст.12 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» викладено у такій редакції: «Щорічно до 5 травня учасникам бойових дій виплачується разова грошова допомога у розмірі, який визначається Кабінетом Міністрів України в межах бюджетних призначень, встановлених законом про Державний бюджет України». Рішенням Конституційного Суду України від 22.05.2008 року №10рп/2008 визнано такими, що не відповідають Конституції України (є неконституційними), зокрема, положення підпункту «б» підпункту 1 п.20 розділу II «Внесення змін до деяких законодавчих актів України» Закону України «Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України» №107-VI. У подальшому, Законом України від 28.12.2014 року №79-VІІІ «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо реформи міжбюджетних відносин» (набрав чинності 1 січня 2015 року) розділ VІ Прикінцевих та перехідних положень Бюджетного кодексу України доповнено п.26, яким встановлено, що норми і положення, зокрема статей 12, 13, 14, 15 та 16 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» застосовуються у порядку та розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України, виходячи з наявних фінансових ресурсів державного і місцевого бюджетів та бюджетів фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування. На виконання зазначених приписів Бюджетного кодексу України, з метою забезпечення виплати разової грошової допомоги ветеранам війни, особам, на яких поширюється дія вказаного Закону, Кабінетом Міністрів України щороку приймалися відповідні щодо окремого бюджетного року постанови, якими визначався, зокрема, розмір та порядок виплати разової грошової допомоги учасникам бойових дій. Рішенням Конституційного Суду України від 27.02.2020 року № 3-р/2020 визнано неконституційними окреме положення п.26 розділу VІ Прикінцевих та перехідних положень Бюджетного кодексу України, яким встановлено, що норми і положення, зокрема статей 12, 13, 14, 15 та 16 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» застосовуються у порядку та розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України, виходячи з наявних фінансових ресурсів державного і місцевого бюджетів та бюджетів фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування.

Встановлено, що Указом Президента України від 24.02.2022 року №64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженим Законом України від 24.02.2022 року №2102-IX, введено в Україні воєнний стан, підпунктом 2 п.4 якого доручено Кабінету Міністрів України забезпечити фінансування та вжити в межах повноважень інших заходів, пов`язаних із запровадженням правового режиму воєнного стану на території України. У подальшому Указом Президента України від 14.03.2022 року №133/2022 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», Указом Президента України від 18.04.2022 року №2593/2022 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», Указом Президента України від 17.05.2022 року №341/2022 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», Указом Президента України від 12.08.2022 року №573/2022 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», Указом Президента України від 07.11.2022 року №757/2022 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», продовжувався строк дії воєнного стану в Україні.

Відповідно до ч.2 ст.20 Закону України «По правовий режим воєнного стану» в умовах воєнного стану не можуть бути обмежені права і свободи людини і громадянина, передбачені ч.2 ст.64 Конституції України., зокрема, передбачені статтями 24, 25, 27, 28, 29, 40, 47, 51, 52, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63 Конституції України.

Встановлено, що 07.05.2022 року Кабінет Міністрів України прийняв постанову №540 «Деякі питання виплати у 2022 році разової грошової допомоги, передбаченої Законами України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» і «Про жертви нацистських переслідувань», якою затвердив Порядок використання у 2022 році коштів державного бюджету, передбачених для виплати щорічної разової грошової допомоги ветеранам війни і жертвам нацистських переслідувань, згідно якого виплата грошової допомоги у 2022 році здійснюється, зокрема, органами соціального захисту населення учасникам бойових дій 1491 грн.

Відповідно до статей 3, 8 Конституції України людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю. Права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Держава відповідає перед людиною за свою діяльність. Утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов`язком держави. В Україні визнається і діє принцип верховенства права. Конституція України має найвищу юридичну силу. Закони та інші нормативно-правові акти приймаються на основі Конституції України і повинні відповідати їй. Норми Конституції України є нормами прямої дії.

Аналізуючи обставини справи, суд апеляційної інстанції зазначає, що законодавець бюджетним законодавством в умовах воєнного стану надав можливість Кабінету Міністрів України змінити (звузити) обсяги та розміри щорічної разової грошової допомоги до 5 травня, зокрема, учасникам бойових дій. При цьому, суд апеляційної інстанції звертає увагу на те, що на час виникнення спірних відносин у справі, яка розглядається також діє ст.12 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», за правилами якої щорічно до 5 травня учасникам бойових дій виплачується разова грошова допомога у розмірі п`ять мінімальних пенсій за віком.

Відповідно до ст.7 КАС України суд вирішує справи відповідно до Конституції та законів України, а також міжнародних договорів, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України. Суд застосовує інші правові акти, прийняті відповідним органом на підставі, у межах повноважень та у спосіб, визначені Конституцією та законами України (частина друга). У разі невідповідності правового акта Конституції України, закону України, міжнародному договору, згода на обов`язковість якого надана Верховною Радою України, або іншому правовому акту суд застосовує правовий акт, який має вищу юридичну силу, або положення відповідного міжнародного договору України (частина третя). Якщо суд доходить висновку, що закон чи інший правовий акт суперечить Конституції України, суд не застосовує такий закон чи інший правовий акт, а застосовує норми Конституції України як норми прямої дії.

Суд зазначає, що спеціальним нормативним актом, який визначає зміст правового режиму воєнного стану, порядок його введення та скасування, правові засади діяльності органів державної влади, військового командування, військових адміністрацій, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій в умовах воєнного стану, гарантії прав і свобод людини і громадянина та прав і законних інтересів юридичних осіб, є Закон України «Про правовий режим воєнного стану». Окремі особливості тимчасового обмеження конституційних прав і свобод людини і громадянина у зв`язку з введенням воєнного стану визначені ст.6 цього Закону, згідно в указі Президента України про введення воєнного стану зазначається вичерпний перелік конституційних прав і свобод людини і громадянина, які тимчасово обмежуються у зв`язку з введенням воєнного стану із зазначенням строку дії цих обмежень, а також тимчасові обмеження прав і законних інтересів юридичних осіб із зазначенням строку дії цих обмежень. Суд зазначає, що в Указі Президента України від 24.02.2022 року №64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженим Законом від 24.02.2022 року № 2102-IX «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» не передбачено обмеження конституційних прав і свобод людини і громадянина, визначених ст.46 Конституції України, яка застосовується у поєднанні із ст.17 Конституції України, якою визначаються гарантії соціального захисту для особливої категорії осіб, які захищали та захищають Батьківщину.

Суд апеляційної інстанції зазначає, що тимчасове обмеження окремих соціальних пільг особам, які захищають або захищали Батьківщину, її суверенітет і територіальну цілісність, та членів їхніх сімей, у разі запровадження режиму воєнного стану, за умови додержання вимог п.5 ч.1 ст.6 Закону України «Про правовий режим воєнного стану», може відбуватись за умови внесення змін до спеціального Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», який регулює відносини забезпечення соціального захисту ветеранів війни та членів їх сімей, членів сімей загиблих (померлих) ветеранів війни, а не шляхом внесення змін до бюджетного законодавства з подальшим ухваленням Кабінетом Міністрів України рішення щодо визначення розмірів соціальних гарантій.

Суд враховує, що на час виплати ОСОБА_1 у 2022 році щорічної разової грошової допомоги до 5 травня одночасно діяли положення ст.12 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» та постанови Кабінету Міністрів України від 07.05.2022 року №540, які по-різному визначають розмір виплати щорічної разової грошової допомоги до 5 травня, з урахуванням ст.7 КАС України, якою визначаються загальні засади пріоритетності законів над підзаконними актами, для визначення розміру разової грошової допомоги у 2022 році слід застосовувати Закон України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», який має вищу юридичну силу та є спеціальним законом у цій сфері відносин.

Суд апеляційної інстанції вирішуючи спір по суті, відповідно до ч.5 ст.24 КАС України керується судовою практикою, викладеною у постанові Верховного Суду від 13.06.2023 року у справі №560/8064/22.

Враховуючи вище викладене, суд апеляційної інстанції вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, рішення суду першої інстанції слід залишити без змін, як таке, що прийняте з додержанням норм матеріального та процесуального права..

Керуючись статтями 315, 316, 321, 322 КАС України, суд

п о с т а н о в и в:

Апеляційну скаргу Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Вознесенівському району залишити без задоволення.

Рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 03.01.2023 року у адміністративній справі №280/5880/22 залишити без змін.

Постанова Третього апеляційного адміністративного суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня її проголошення у порядку статей 328, 329 КАС України.

Головуючий - суддяО.М. Лукманова

суддяЛ.А. Божко

суддяЮ. В. Дурасова

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення27.07.2023
Оприлюднено31.07.2023
Номер документу112489798
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них

Судовий реєстр по справі —280/5880/22

Ухвала від 03.10.2024

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Батрак Інна Володимирівна

Ухвала від 25.09.2024

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Батрак Інна Володимирівна

Постанова від 27.07.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Лукманова О.М.

Ухвала від 26.06.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Лукманова О.М.

Ухвала від 06.04.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Лукманова О.М.

Ухвала від 09.03.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Лукманова О.М.

Ухвала від 03.02.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Лукманова О.М.

Ухвала від 26.01.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Лукманова О.М.

Рішення від 03.01.2023

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Батрак Інна Володимирівна

Ухвала від 17.10.2022

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Батрак Інна Володимирівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні