Рішення
від 28.07.2023 по справі 160/528/23
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

28 липня 2023 року Справа№160/528/23

Донецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Михайлик А.С. розглянув в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Міністерства соціальної політики України, Управління соціального захисту населення Покровської районної державної адміністрації про визнання протиправними дій та стягнення 5190 грн, -

ЗМІСТ ПОЗОВНИХ ВИМОГ ТА ЗАПЕРЕЧЕНЬ

ОСОБА_1 звернулася до суду із позовом до Міністерства соціальної політики України, Управління соціального захисту населення Покровської районної державної адміністрації про визнання протиправними дій щодо виплати разової грошової допомоги до 5 травня за 2022 рік не в повному обсязі та стягнення суми недоплаченої грошової допомоги у розмірі 5190 грн.

В обґрунтування вимог позивач зазначив, що є учасником бойових дій та має право на пільги, що встановлені законодавством України для учасників бойових дій. Відповідно до статті 14 Закону України Про статус ветеранів війни гарантії їх соціального захисту позивачу має щорічно до 5 травня виплачуватись разова грошова допомога у розмірі 3 мінімальних пенсій за віком. Однак, у 2022 році позивачу виплачено щорічну разову грошову допомогу до 5-го травня у сумі, меншій ніж передбачено статтею 14 Закону України Про статус ветеранів війни гарантії їх соціального захисту.

Відповідач 1 - Міністерство соціальної політики України у відзиви на позов вказав, що такі виплати проводяться уповноваженими на це законодавством органами органами пенсійного фонду, соціального захисту населення, центрами по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат, військовими частинами, установами, організаціями за місцем служби осіб, через що спірна виплата ним не здійснювалась.

Крім цього, Міністерством зауважено на нормах законів, підзаконних нормативно-правових актів і правових висновках, викладених в постанові Верховного Суду від 01.12.2022 у справі № 580/2869/22, сформованих за наслідком аналізу цих норм, відповідно до яких: право на допомогу до 5 травня підпадає під гарантії, передбаченістаттею 46 Конституції України, які відповідно достатті 64 Конституції Україниможуть бути тимчасово обмежені в умовах воєнного або надзвичайного стану; положення частини сьомої статті20та абзацу третього підпункту 2 пункту 22 розділуVI «Прикінцеві та перехідні положення» Бюджетного кодексу Українияк спеціальногозакону, що прийняті у 2022 році, не визнавалися Конституційним Судом України неконституційними, а тому є чинними та обов`язковими для виконання всіма суб`єктами приватного та публічного права; Кабінет Міністрів України з огляду на запровадження в Україні воєнного стану та для здійсненнязаходів загальної мобілізації, виходячи з наявних фінансових ресурсів державного і місцевих бюджетів та фондів може приймати рішеннящодо порядку застосування і розмірів державних соціальних стандартів та гарантій,зокрема і щодопорядку використання у 2022 році коштів державного бюджету, передбачених для виплати щорічної разової грошової допомоги до 5 травня; прийняття Кабінетом Міністрів України такого рішення, що стосується разової (несистематичної, додаткової до пенсії та інших видів соціальних виплат) грошової допомоги від держави, не може розцінюватися, як звуження права на соціальний захист, таке рішення покликане, передусім, фінансово забезпечити заходи правового режиму воєнного стану в Україні та заходи загальної мобілізації; з огляду на положення пунктів 3, 7статті 116 Конституції України, вимоги підпункту 2 пункту 4Указу Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженогоЗаконом України від 24.02.2022 №2102-IX, керуючись частиною сьомою статті 20 та абзацом третім підпункту 2 пункту 22розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Бюджетного кодексу УкраїниКабінет Міністрів України постановою від 7.05.2022 № 540затвердив порядок використання у 2022 році коштів державного бюджету, передбачених для виплати щорічної разової грошової допомоги до 5 травня у 2022 році, яка виплачується у передбачених цією постановою розмірах; з огляду на імперативні вимоги частини другоїстатті 19 Конституції України органи під час вирішення питання щодо нарахування та виплатити грошової допомоги до 5 травня за 2022 рік повинні керуватися положеннями Порядку №540.

Відповідач 2 - Управління соціального захисту населення Покровської районної державної адміністрації також надав відзив на позов, де зазначив аналогічне, викладеному відповідачем 1 та вказав, що як розпорядник бюджетних коштів нижчого рівня на виконання постанови Кабінету Міністрів України від 07.05.2022 № 540виплатив позивачу допомогу до 5 травня у 2022 році у сумі 612 грн.

ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ

Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 08.02.2023 відкрито провадження у справі, справу призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без виклику (повідомлення) сторін.

Ухвалою від 10.03.2023 позов залишено без руху, ухвалою від 17.03.2023 розгляд справи продовжено.

Ухвалою від 30.03.2023 витребувано додаткові докази у справі.

Ухвалою від 27.04.2023 до участі у справі як відповідача залучено Управління соціального захисту населення Покровської районної державної адміністрації, розгляд справи розпочато спочатку.

Ухвалою від 11.05.2023 провадження у справі зупинено до набрання законної сили судовим рішенням Верховного Суду усправі № 560/8064/22. Ухвалою від 13.07.2023 поновлено провадження у справі.

Згідно з ч. 4 ст. 243 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України) судове рішення, постановлене у письмовому провадженні, повинно бути складено у повному обсязі не пізніше закінчення встановлених цим Кодексом строків розгляду відповідної справи, заяви або клопотання.

Відповідно до ч. 5 ст. 250 цього Кодексу датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.

ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ ОБСТАВИНИ

Позивач, ОСОБА_1 , є учасником війни та має право на пільги, встановлені для ветеранів війни - учасників війни (посвідчення серії НОМЕР_1 , що видане 23.09.2021).

У 2022 році Управлінням соціального захисту населення Покровської районної державної адміністрації на підставі ч. 5 ст. 14 Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту виплачено позивачу щорічну одноразову допомогу до 5 травня у розмірі 612 грн з урахуванням розмірів, визначених постановою Кабінету Міністрів України Деякі питання виплати у 2022 році разової грошової допомоги, передбаченої Законами України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту і Про жертви нацистських переслідувань від 07.05.2022 № 540.

ДЖЕРЕЛА ПРАВА Й АКТИ, ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ ТА ВИСНОВКИ СУДУ

Згідно зі ст. 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

Правовий статус ветеранів війни визначає Закон України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту № 3551-XII від 22.10.1993 (далі - Закон № 3551).

Відповідно до ч. 5 ст. 14 Закону № 3551 (в редакції Закону України Про внесення змін до Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту від 25.12.1998 № 367-XIV) щорічно до 5 травня учасникам війни, нагородженим орденами і медалями колишнього СРСР за самовіддану працю та бездоганну військову службу в тилу в роки Великої Вітчизняної війни, виплачується разова грошова допомога у розмірі чотирьох мінімальних пенсій за віком, іншим учасникам війни - у розмірі трьох мінімальних пенсій за віком.

Підпунктом б підпункту 1 пункту 20 розділу II Внесення змін до деяких законодавчих актів України Закону України Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України № 107-VI від 28.12.2007 (набрав чинності 01.01.2008) частину п`яту статті 14 Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту викладено у такій редакції: Щорічно до 5 травня учасникам війни, нагородженим орденами і медалями колишнього Союзу РСР за самовіддану працю та бездоганну військову службу в тилу в роки Великої Вітчизняної війни, та іншим учасникам війни виплачується разова грошова допомога у розмірах, які визначаються Кабінетом Міністрів України в межах бюджетних призначень, встановлених законом про Державний бюджет України.

Рішенням Конституційного Суду України від 22.05.2008 № 10рп/2008 визнано такими, що не відповідають Конституції України (є неконституційними), зокрема, положення підпункту "б" підпункту 1 пункту 20 розділу II "Внесення змін до деяких законодавчих актів України" Закону України "Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України" № 107-VI від 28.12.2007.

Законом України від 28.12.2014 № 79-VІІІ Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо реформи міжбюджетних відносин (набрав чинності 01.01.2015) розділ VІ Прикінцеві та перехідні положення Бюджетного кодексу України доповнено пунктом 26, яким встановлено, що норми і положення, зокрема статей12,13, 14, 15 та 16 Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захистузастосовуються у порядку та розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України, виходячи з наявних фінансових ресурсів державного і місцевого бюджетів та бюджетів фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування.

Водночас, рішенням Конституційного Суду України від 27.02.2020 № 3-р/2020 у справі № 1-247/2018(3393/18) визнано таким, що не відповідає Конституції України (є неконституційним), окремі положення пункту 26 розділу VI "Прикінцеві та перехідні положення" Бюджетного кодексу України у частині, яка передбачає, що норми і положення статей 12, 13, 14, 15 та 16 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" (Відомості Верховної Ради України, 1993 р., № 45, ст. 425) застосовуються у порядку та розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України, виходячи з наявних фінансових ресурсів державного і місцевого бюджетів та бюджетів фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування.

У цьому ж рішенні зазначено, що визнане неконституційним положення пункту 26 розділу VI "Прикінцеві та перехідні положення" Бюджетного кодексу України у частині, яка передбачає, що норми і положення статей 12, 13, 14,15 та 16 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" (Відомості Верховної Ради України, 1993 р., № 45, ст. 425) застосовуються у порядку та розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України, виходячи з наявних фінансових ресурсів державного і місцевого бюджетів та бюджетів фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування, втрачає чинність з дня ухвалення Конституційним Судом України цього Рішення.

За положеннями ст. 152 Конституції України закони та інші акти за рішенням Конституційного Суду України визнаються неконституційними повністю чи в окремій частині, якщо вони не відповідають Конституції України або якщо була порушена встановлена Конституцією України процедура їх розгляду, ухвалення або набрання ними чинності.

Закони, інші акти або їх окремі положення, що визнані неконституційними, втрачають чинність з дня ухвалення Конституційним Судом України рішення про їх неконституційність, якщо інше не встановлено самим рішенням, але не раніше дня його ухвалення.

Таким чином, з 27.02.2020 застосовуються положення статті 14 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" в редакції Закону України "Про внесення змін до Закону 25.12.1998 № 367-XIV (з урахуванням рішення Конституційного Суду України від 22.05.2008 № 10рп/2008), згідно з якою щорічно до 5 травня іншим учасникам війни виплачується разова грошова допомога у розмірі 3 мінімальних пенсій за віком.

Правові висновки аналогічного змісту, викладені у постанові Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду в рішенні від 29.09.2020 у справі № 440/2722/20.

На час виникнення спірних відносин у справі, яка розглядається, Указом Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні", затвердженим Законом України від 24.02.2022 № 2102-IX, введено в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24.02.2022 строком на 30 діб (пункт 3). Крім того, підпунктом 2 пункту 4 вказаного Указу Кабінет Міністрів України зобов`язано невідкладно забезпечити фінансування та вжити в межах повноважень інших заходів, пов`язаних із запровадженням правового режиму воєнного стану на території України, який продовжувався і триває на час виникнення спору та розгляду цієї справи в суді.

Абзацом третім підпункту 2 пункту 22 розділу VI Прикінцевих та перехідних положень Бюджетного кодексу України в редакції Закону України від 03.03.2022 № 2118-IX "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо особливостей оподаткування та подання звітності у період дії воєнного стану" установлено, що в умовах воєнного стану або для здійснення згідно із законом заходів загальної мобілізації Кабінет Міністрів України може приймати рішення щодо порядку застосування і розмірів державних соціальних стандартів та гарантій, виходячи з наявних фінансових ресурсів державного і місцевих бюджетів та фондів загальнообов`язкового державного соціального і пенсійного страхування.

Так, Кабінет Міністрів України у відповідності до частини сьомої статті 20 та абзацу третього підпункту 2 пункту 22 розділу VI Прикінцевих та перехідних положень Бюджетного кодексу України прийняв постанову від 07.05.2022 № 540 "Деякі питання виплати у 2022 році разової грошової допомоги, передбаченої Законами України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" і "Про жертви нацистських переслідувань", якою затвердив Порядок № 540, яким, зокрема, визначено, що разова грошова допомога до 5 травня у 2022 році виплачується учасникам війни у розмірі 612 гривень.

Тобто, Держава в особі Верховної Ради України бюджетним законодавством в умовах воєнного стану надала можливість Кабінету Міністрів України змінити (звузити) обсяги та розміри щорічної разової грошової допомоги до 5 травня інвалідам, зокрема, війни як пільги для особливої категорії осіб, які брали участь у захисті Батьківщини, деякі з яких продовжують боронити країну.

При цьому, відповідно до статті 64 Конституції України в умовах воєнного або надзвичайного стану можуть встановлюватися окремі обмеження прав і свобод із зазначенням строку дії цих обмежень. Не можуть бути обмежені права і свободи, передбачені статтями 24, 25, 27, 28, 29, 40, 47, 51, 52, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63 цієї Конституції.

Разом з цим, спеціальним нормативним актом, який визначає зміст правового режиму воєнного стану, порядок його введення та скасування, правові засади діяльності органів державної влади, військового командування, військових адміністрацій, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій в умовах воєнного стану, гарантії прав і свобод людини і громадянина та прав і законних інтересів юридичних осіб, є Закон України «Про правовий режим воєнного стану» № 389-VIII.

Окремі особливості тимчасового обмеження конституційних прав і свобод людини і громадянина у зв`язку з введенням воєнного стану визначені статтею 6 Закону № 389-VIII, пунктом 5 частини першої якої визначено, щов указі Президента України про введення воєнного стану зазначається вичерпний перелік конституційних прав і свобод людини і громадянина, які тимчасово обмежуються у зв`язку з введенням воєнного стану із зазначенням строку дії цих обмежень, а також тимчасові обмеження прав і законних інтересів юридичних осіб із зазначенням строку дії цих обмежень.

Як вже зазначалося, воєнний стан в Україні було введено Указом Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні", затвердженим Законом від 24.02.2022 № 2102-IX, пунктом3 якого визначено, щоу зв`язку із введенням в Україні воєнного стану тимчасово, на період дії правового режиму воєнного стану, можуть обмежуватися конституційні права і свободи людини і громадянина, передбачені статтями 30-34, 38, 39, 41-44,53 Конституції України, а також вводитися тимчасові обмеження прав і законних інтересів юридичних осіб в межах та обсязі, що необхідні для забезпечення можливості запровадження та здійснення заходів правового режиму воєнногостану, які передбачені частиною першою статті8 Закону № 389-VIII.

Тобто, Указом Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні" не передбачено обмеження конституційних прав і свобод людини і громадянина, визначених статтею 46 Конституції України, що включає право на забезпечення у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом та яка застосовується у поєднанні із статтею 17 Конституції України, якою визначаються гарантії соціального захисту для особливої категорії осіб, які захищали та захищають Батьківщину.

Наступними Указами Президента України, якими продовжувався строк дії воєнного стану в Україні (що діє до тепер), перелік конституційних прав і свободи людини і громадянина, які можуть бути обмежені в умовах воєнного стану, не змінювався, що виключає можливість розширеного тлумачення переліку таких обмежень будь-яким органом державної влади. Тобто, Президент України не надав іншим органам державної влади можливості тимчасово обмежувати гарантії соціального захисту осіб, на яких поширюється дія Закону № 3551-ХІІ.

При цьому, на час виникнення спірних відносин у справі, яка розглядається також діє стаття 14 Закону № 3551-ХІІ(пільги учасникам війни) у редакції Закону № 367-XIV, за правилами якої щорічно до 5 травня іншим учасникам війни виплачується разова грошова допомога у розмірах 3 мінімальних пенсій за віком.

Відповідно до статті 7 КАС України суд вирішує справи відповідно до Конституції та законів України, а також міжнародних договорів, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України (частина перша). Суд застосовує інші правові акти, прийняті відповідним органом на підставі, у межах повноважень та у спосіб, визначені Конституцією та законами України (частина друга). У разі невідповідності правового акта Конституції України, закону України, міжнародному договору, згода на обов`язковість якого надана Верховною Радою України, або іншому правовому акту суд застосовує правовий акт, який має вищу юридичну силу, або положення відповідного міжнародного договору України (частина третя).

Враховуючи те, що на момент виникнення спірних правовідносин одночасно чинні норми Порядку № 540 та положення статті 14 Закону № 3551-ХІІ у редакції Закону № 367-XIV, які по різному визначають розміри щорічної разової грошової допомоги до 5 травня у 2022 році, з огляду на положення частини третьої статті 7 КАС України, якою визначаються загальні засади пріоритетності законів над підзаконними актами, для визначення розміру разової грошової допомоги особам з інвалідністю внаслідок війни у 2022 році слід застосовувати не Порядок № 540, а Закон № 3551-XII, який має вищу юридичну силу та є спеціальним законом у цій сфері відносин.

Верховний Суд при цьому неодноразово наголошував, що суди не повинні застосовувати положення нормативно-правових актів, які не відповідають Конституції та законам України, незалежно від того, чи оскаржувались такі акти в судовому порядку та чи є вони чинними на момент розгляду справи, тобто згідно з правовою позицією Верховного Суду такі правові акти (як закони, так і підзаконні акти) не можуть застосовуватися навіть у випадках, коли вони є чинними (постанови від 12.03.2019 у справі № 913/204/18, від 10.03.2020 у справі № 160/1088/19).

Аналогічних висновків дійшов також Верховний Суд у складі Судової палати з розгляду справ щодо захисту соціальних прав Касаційного адміністративного суду в постанові від 13.06.2023 справа № 560/8064/22. В постанові у цій справі зазначено, що "Судова палата вважає, що частину п`яту статті 17 Конституції України викладено так, що реалізація права на соціальний захист осіб, які перебувають на службі у Збройних Силах України та інших військових формуваннях, а також членів їхніх сімей потребує якісного і ефективного законодавчого регулювання та запровадження механізмів забезпечення їх державної підтримки.

Таке законодавче регулювання здійснює в межах своїх конституційних повноважень Верховна Рада України, яка, маючи можливість діяти на власний розсуд, визначає обсяг соціального захисту військовослужбовців, втілюючи зміст відповідних конституційних принципів з метою забезпечення справедливого механізму відшкодування за заподіяння шкоди їх здоров`ю чи навіть життю, але не порушуючи самої сутності конституційного права на соціальний захист, особливо в разі втрати такими особами працездатності.

Виключно законами України визначаються основи соціального захисту (пункт 6 частини першої статті 92 Конституції України).

На виконання свого конституційного обов`язку, приписів частини п`ятої статті 17 Конституції України Верховна Рада України в Законі № 3551-ХІІ визначила правовийстатус ветеранів війни як особливої окремої категорії громадян, обсяг їх соціального захисту та гарантій, зокрема передбачено пільги учасникам бойових дій та особам, прирівняним до них (стаття 12), особам з інвалідністю внаслідок війни (стаття 13), учасникам війни (стаття 14), особам, на яких поширюється чинність Закону № 3551-ХІІ (стаття 15), особам, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною (стаття 16).

З урахуванням наведеного, до спірних відносин у справі, яка розглядається при визначенні розмірущорічної допомоги до 5 травня у 2022 році не можуть бути застосовані нормативно-правові акти органів державної влади (Бюджетний кодекс України та постанова № 504), які обмежують права і пільги ветеранів війни, передбачені Законом № 3551-ХІІ, оскільки вони є такими, що суперечать статті 17 Основного Закону та спеціальному законодавству, яке регулює забезпечення державою соціального захисту ветеранів війни та членів їх сімей, членів сімей загиблих (померлих) ветеранів війни, членів сімей загиблих (померлих) Захисників та Захисниць України шляхом надання їм пільг і гарантій соціального захисту відповідно до законодавства, які є пріоритетними й мають безумовний характер, а мають бути застосовані саме положення статті 14 Закону № 3551-XII, як спеціального законодавства, яке регулює спірні відносини та ухвалене з метою конкретизації приписів Конституції.

Згідно із частиною третьою статті 2 Закону № 3551-ХІІ нормативні акти органів державної влади та органів місцевого самоврядування, які обмежують права і пільги ветеранів війни, передбачені цим Законом, є недійсними"

Під час розгляду справи №560/8064/22 судова палата відступила від висновків, викладених в постановіВерховного Суду від 01.12.2022 у справі № 580/2869/22 щодо правомірності нарахування та виплатити щорічної разової грошової допомоги до 5 травня за 2022 рік у розмірі, визначеному Порядком № 540, як таких, що не ґрунтуються на правильному правозастосуванні та дійшла висновків щодо їх застосування у подібних правовідносинах в такий спосіб:

1) держава не може в односторонньому порядку відмовитися від зобов`язання щодо соціального захисту осіб, які вже виконали свій обов`язок перед державою щодо захисту її суверенітету і територіальної цілісності без запровадження рівноцінних або більш сприятливих умов соціального захисту осіб, які захищали Батьківщину, її суверенітет і територіальну цілісність (ветеранів війни, учасників бойових дій, осіб з інвалідністю внаслідок війни, учасники війни), та членів їхніх сімей;

(2) Бюджетним кодексом України не можна доручати Кабінету Міністрів України встановлювати інше (додаткове) законодавче регулювання відносин, відмінне від того, що є предметом регулювання спеціального Закону № 3551-ХІІ;

(3) тимчасове обмеження окремих соціальних пільг особам, які захищають або захищали Батьківщину, її суверенітет і територіальну цілісність, та членів їхніх сімей, у разі запровадження режиму воєнного стану, за умови додержання вимог пункту 5 частини першої статті 6 Закону № 389-VIII, може відбуватись за умови внесення змін до спеціального Закону № 3551-ХІІ, який регулює відносини забезпечення соціального захисту ветеранів війни та членів їх сімей, членів сімей загиблих (померлих) ветеранів війни, членів сімей загиблих (померлих) Захисників та Захисниць, а не шляхом внесення змін до бюджетного законодавства з подальшим ухваленням Кабінетом Міністрів України рішення щодо визначення розмірівсоціальних гарантій;

(4) Уряд в додатку до Порядку № 540 установив, що у 2022 році виплата щорічної разової грошової допомоги до 5 травня, передбаченої Законом № 3551-XII, зокрема, інвалідам війни здійснюється у розмірах: I групи - 4421 гривня, II групи -3906 гривень, III групи - 3391 гривня, тобто визначив інші, ніж у вказаному Законі, розміри щорічної допомоги до 5 травня, що свідчить про невідповідність такого нормативного акта Кабінету Міністрів України положенням Закону № 3551-XII, який має вищу юридичну силу, а відтак положення цього Порядку щодо визначення розмірів такої щорічної разової грошової допомоги не можуть бути застосовані у відносинах її виплати у 2022 році;

(5) виплата грошової допомоги до 5 травня у 2022 році має здійснюватися відповідно до Закону № 3551-ХІІ у редакції Закону № 367-ХІV."

Судова палата Верховного Суду також звернула увагу на те, що вже у період дії воєнного стану в Україні Конституційний Суд України у правовідносинах щодо соціального захисту сформував та розвинув юридичну позицію, яку не може ігнорувати Верховний Суд, суть якої зводиться до того, що Держава Україна без рівноцінної заміни чи компенсації в односторонньому порядку безвідносно до її фінансових можливостей не може відмовитися від зобов`язання щодо додаткових гарантій соціального захисту осіб, які перебувають на службі у Збройних Силах України та в інших військових формуваннях, осіб, що збройно захищають суверенітет, територіальну цілісність та недоторканність України під час агресії Російської Федерації проти України, розпочатої в лютому 2014 року та яка набула повномасштабного характеру з 24.02.2022, а також осіб щодо осіб, які вже виконали свій обов`язок перед державою щодо захисту її суверенітету і територіальної цілісності (рішення Конституційного Суду України від 06.04.2022 № 1-р(II)/2022, від 12.10.2022 № 7-р(II)/2022, які ухвалені вже у період дії воєнного стану в Україні).

Конституційний Суд України та Верховний Суд у правовідносинах, які виникли до запровадження в Україні воєнного стану, сформували чіткі та однозначні правові висновки, за якими виплата щорічної разової грошової допомоги до 5 травня повинна відбуватися у розмірі, визначеному Законом № 3551-XII; передання Кабінету Міністрів України повноважень встановлювати цей розмір через бюджетне законодавствоє неконституційним. За позицією Верховного Суду, суди не повинні застосовувати положення нормативно-правових актів, які є дефектними, тобто такими, що не відповідають Конституції та законам України.

Отже, розмір допомоги до 5 травня у 2022 рці має визначитися виходячи із розміру, встановленому ч. 5 ст. 14 Закону № 3551.

При обчисленні суми належної до виплати позивачу допомоги до 5 травня у 2022 році відповідно до ч. 5 статті 14 Закону № 3551-XII суд виходить з такого.

За визначенням, наведеним у статті 1 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" № 1058-IV від 09.07.2003, мінімальна пенсія - державна соціальна гарантія, розмір якої визначається цим Законом.

Відповідно до частини 1 статті 28 вказаного Закону мінімальний розмір пенсії за віком за наявності у чоловіків 35 років, а у жінок 30 років страхового стажу встановлюється в розмірі прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, визначеного законом.

Статтею 7 Закону України "Про Державний бюджет України на 2022 рік" встановлено у 2022 році прожитковий мінімум для осіб, які втратили працездатність з 1 січня 2021 року - 1934гривень.

Таким чином, розмір щорічної разової грошової допомоги іншим учасникам війни у 2022 році становить 5802,00 грн (1934,00 грн х 3). Сума невиплаченої допомоги становить 5190,00 грн.

Оскільки разову грошову допомогу відповідачем 2 виплачено у розмірі, меншому ніж передбаченочастиною 5 статті 14 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", суд дійшов висновку про допущення ним порушення ним права позивача на отримання такої допомоги у передбаченому цією нормою розмірі.

Відповідно до частини 2статті 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Враховуючи підтвердження наявними в матеріалах справи виплату відповідачем 2 у 2022 році допомоги до 5 травня позивачу в розмірі, меншому ніж належить, суд дійшов висновку щодо обґрунтованості вимог позивача про визнання протиправними дій щодо виплати разової грошової допомоги до 5 травня за 2022 рік не в повному обсязі та стягнення суми недоплаченої грошової допомоги у розмірі 5190 грн та наявності підстав для їх задоволення.

Зважаючи, що спірну виплату здійснено відповідачем 2, позовні вимоги підлягають задоволенню саме до нього.

Підстави для здійснення розподілу судових витрат відсутні.

Керуючись статтями 139, 241-246, 250, 263 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов ОСОБА_1 до Міністерства соціальної політики України, Управління соціального захисту населення Покровської районної державної адміністрації про визнання протиправними дій та стягнення 5190 грн, - задовольнити.

Визнати протиправними дії Управління соціального захисту населення Покровської районної державної адміністрації щодо виплати ОСОБА_1 виплати разової грошової допомоги до 5 травня за 2022 рік не в повному обсязі.

В задоволенні позовних вимог до Міністерства соціальної політики України про визнання протиправними дій та стягнення 5190 грн, - відмовити.

Стягнути з Управління соціального захисту населення Покровської районної державної адміністрації на користь ОСОБА_1 разову суму недоплаченої грошової допомоги до 5 травня за 2022 рік у розмірі 5190 (п`ять тисяч сто дев`яносто) грн 00 коп.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частину рішення суду або якщо справу було розглянуто в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Позивач: ОСОБА_1 , ІПН НОМЕР_2 , адреса: АДРЕСА_1 ,

Відповідач 1: Міністерство соціальної політики України, ЄДРПОУ 37567866, адреса: 01601, місто Київ, вулиця Еспланадна, 8/10,

Відповідач 2: Управління соціального захисту населення Покровської районної державної адміністрації, код ЄДРПОУ25967772, адреса: 85345, Донецька обл., Покровський р-н, селище міського типу Гродівка, вулиця Донецька, 97.

Суддя А.С. Михайлик

СудДонецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення28.07.2023
Оприлюднено02.08.2023
Номер документу112521067
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування)

Судовий реєстр по справі —160/528/23

Рішення від 28.07.2023

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Михайлик А.С.

Ухвала від 13.07.2023

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Михайлик А.С.

Ухвала від 11.05.2023

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Михайлик А.С.

Ухвала від 27.04.2023

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Михайлик А.С.

Ухвала від 30.03.2023

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Михайлик А.С.

Ухвала від 17.03.2023

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Михайлик А.С.

Ухвала від 10.03.2023

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Михайлик А.С.

Ухвала від 08.02.2023

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Михайлик А.С.

Ухвала від 16.01.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Конєва Світлана Олександрівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні