Рішення
від 31.05.2023 по справі 420/11495/23
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/11495/23

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

31 травня 2023 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Скупінської О.В., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «ТРАНССТРОЙ-ЮГ» до Державної податкової служби України про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії

В С Т А Н О В И В :

До Одеського окружного адміністративного суду 19 травня 2023 року надійшла позовна заява товариства з обмеженою відповідальністю «ТРАНССТРОЙ-ЮГ» до Державної податкової служби України, в якій просить суд:

1. Визнати дії Державної податкової служби України щодо неприйняття на реєстрацію (зняття з реєстрації) податкових накладних № 5, 6, 8 від 22.02.2022 року та № 7 від 21.02.2022 року, в Єдиному реєстрі податкових накладних, виписані на контрагента ПрАТ «Балтське ХПП» (код ЄДРПОУ 00955213), на загальну суму ПДВ 360 366,91 грн, після їх прийняття та реєстрації в ЄРПН - протиправними;

2. Зобов`язати Державну податкову служби України прийняти та зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних за датою їх фактичного надходження податкові накладні товариства з обмеженою відповідальністю «ТРАНССТРОЙ-ЮГ»: № 5 від 22.02.2022р., яку було доставлено для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних 11.03.2022 року; № 6 від 22.02.2022р., яку було доставлено для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних 11.03.2022 року; № 7 від 21.02.2022р., яку було доставлено для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних 11.03.2022 року; № 8 від 22.02.2022р., яку було доставлено для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних 18.03.2022 року.

Позовні вимоги ТОВ «ТРАНССТРОЙ-ЮГ» обґрунтовує тим, що позивач належить до реального сектору економіки. 22.09.2003 товариство взято на облік в органах державної податкової служби, перебуває на обліку ДПІ в Овідіопольському районі (код ДПІ - 1553) Головного управління ДПС в Одеській області. Також, товариство зареєстровано платником податку на додану вартість з 06.10.2003 (326426015535), що підтверджується Свідоцтвом № 100320509, виданим ДПІ в Овідіопольському районі Головного управління ДПС в Одеській області (1521) дата початку дії свідоцтва 02.02.2011. Основний вид діяльності товариства за КВЕД- 42-11 «Будівництво доріг і автострад». У березні 2022 року, при виконанні договору підряду, укладеного з контрагентом ПрАТ «Балтське ХПП» (код ЄДРПОУ 00955213), з метою реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, засобами електронного зв`язку, позивачем було подано податкові накладні № 5, 6, 8 від 22.02.2022 та № 7 від 21.02.2022, виписані на контрагента (покупець) ПрАТ «Балтське ХПП», ІПН 009552115083, на загальну суму ПДВ 360366,91 грн. Реєстрацію вищезазначених податкових накладних було здійснено Державною податковою службою України 11.03.2022 та 18.03.2022, що підтверджується копіями квитанцій, отриманих позивачем 22.03.2022, в електронному кабінеті за допомогою програми «FREDO»-звіт (аналог програми M.E.Doc, електронна звітність), якою користується товариство, а також витягом з Реєстру операцій з Системи електронного адміністрування ПДВ. Відтак, згідно квитанції від 11.03.2022, податкова накладна № 5 від 22.02.2022 на суму 1572464 грн 38 коп., в т.ч. ПДВ 262077 грн 40 коп. доставлена до центрального рівня ДПС України 11.03.2022 та зареєстрована в ЄРПН 11.03.2022 за № 9043010974. Згідно квитанції від 11.03.2022, податкова накладна № 6 від 22.02.2022 на суму 486051 грн 74 коп., в т.ч. ПДВ 81008 грн 62 коп. доставлена до центрального рівня ДПС України 11.03.2022 та зареєстрована в ЄРПН 11.03.2022 за № 9043156815. Згідно квитанції від 11.03.2022, податкова накладна № 7 від 21.02.2022 на суму 61685 грн 33 коп., в т.ч. ПДВ 10280 грн 89 коп. доставлена до центрального рівня ДПС України 11.03.2022 та зареєстрована в ЄРПН 11.03.2022 за № 9043225964. Згідно квитанції від 18.03.2022, податкова накладна № 8 від 22.02.2022 на суму 42 000 грн 00 коп., в т.ч. ПДВ 7000 грн 00 коп. відправлена 15.03.2022, доставлена до центрального рівня ДПС України 18.03.2022 та зареєстрована в ЄРПН 18.03.2022 за № 9043782525. Вищевказані квитанції, у відповідності до п. 18 Порядку 1246, були надіслані на адресу контрагента позивача ПрАТ «Балтське ХПП». Отже, з викладеного вбачається, що в момент перевірки даних податкових накладних, причини для їх неприйняття-невизнання були відсутні.

Проте, у квітні 2023 року, позивачу стало відомо щодо відсутності зареєстрованих вищевказаних податкових накладних в ЄРПН. Дані обставини з`ясувались після того, як контрагент позивача ПрАТ «Балтське ХПП» отримав ППР від органів ДПС, про що повідомив ТОВ «Трансстрой-Юг». Як з`ясувалось, податкові накладні №№ 5,6,7,8 були зареєстровані в ЄРПН, про що на адресу позивача були надіслані квитанції, але, як вбачається з інформації електронного кабінету позивача, 23.03.2022, накладні було безпідставно знято з реєстрації, про що товариство, у жодний спосіб, повідомлено не було.

З даного приводу, позивач звернувся до відповідача з листом № 040623-1 від 06.04.2023 та отримав відповідь № 9069/6/99-00-20-02-05-06 від 13.04.2023 за підписом в.о. директора Департаменту інформаційних технологій О. Капустинського, у якій зазначено: «За даними інформаційно-комунікаційних систем ДПС, податкові накладні від 21.02.2022 №7 та від 22.02.2022 №№ 5, 6, 8, надіслані ТОВ «Трансстрой-Юг» на реєстрацію до ЄРПН 11.03.2022 та 18.03.2022, не прийняті, про що платника повідомлено відповідними квитанціями.» До даної відповіді, відповідачем додані копії квитанцій від 11.03.2023 та 18.03.2023, згідно яких, податкові накладні, надіслані позивачем не прийнято та вже не мають статусу зареєстрованих в ЄРПН. Як зазначено в даних квитанціях, підставою для зняття з реєстрації та неприйняття накладних є: «порушено пункт 3 порядку заповнення податкової накладної: а саме: документ складено за формою, не чинною на дату реєстрації в ЄРПН». Інформація відповідача про повідомлення товариства щодо неприйняття на реєстрацію податкових накладних не відповідає дійсності, оскільки будь-які докази про таке надсилання та отримання позивачем відсутні, як в електронному кабінеті позивача, так і не були вчасно надіслані відповідачем, а копії вищевказаних квитанцій про неприйняття податкових накладних, отримані позивачем лише разом з відповіддю ДПС України № 9069/6/99-00-20-02-05-06 від 13.04.2023 на запит ТОВ «Трансстрой-Юг».

В подальшому, не погоджуючись з вищезазначеними рішеннями відповідача, позивач направив на адресу останнього скаргу за вих. № 050123-1 від 01.05.2023 на дії ДПС України та щодо відновлення реєстрації вказаних податкових накладних в ЄРПН, але 08.05.2023, засобами поштового зв`язку, отримав листа за № 11200/6/99-00-20-02-05-06, з посиланням на те, що відповідь з порушених питань у скарзі, було надано позивачу листом № 9069/6/99-00-20-02-05-06 від 13.04.2023.

Позивач вважає дії відповідача щодо зняття з реєстрації в ЄРПН вже зареєстрованих податкових накладних, надісланих для реєстрації ТОВ «ТРАНССТРОЙ-ЮГ», протиправними, та такими, що порушують права та інтереси позивача, створюють для останнього несприятливі наслідки, які ускладнюють здійснення господарської діяльності та принижують ділову репутацію товариства, у зв`язку з чим, користуючись правом, наданим позивачу як платнику податків ст. 56 Податкового кодексу України, вважає за необхідне звернутись з даним адміністративним позовом до суду за захистом своїх порушених прав.

Ухвалою судді від 24.05.2023 позовну заяву ТОВ «ТРАНССТРОЙ-ЮГ» було залишено без руху та надано строк на усунення недоліків позовної заяви, а саме зазначення ціни позову та надання доказів сплати судового збору у розмірі 8052,00 грн.

25.05.2023 року до суду надійшла заява (вх.№16985/23) директора ТОВ «ТРАНССТРОЙ-ЮГ» - Асатрян А.А., про усунення недоліків позовної заяви з додатком адміністративного позову в якому зазначено ціну позову 10736,00 грн та з додатком платіжної інструкції №1112 від 25.05.2023 про сплату позивачем судового збору у сумі 8052,00 грн.

Ухвалою судді від 30.05.2023 року ухвалено задовольнити заяву товариства з обмеженою відповідальністю «ТРАНССТРОЙ-ЮГ» про поновлення строку на звернення до суду; поновити товариству з обмеженою відповідальністю «ТРАНССТРОЙ-ЮГ» пропущений строк на звернення до суду з даною позовною заявою; відкрити провадження у адміністративній справі; розгляд справи проводити в порядку спрощеного позовного провадження, без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами (в порядку ст.262 КАС України).

Копію ухвали суду від 30.05.2023 року отримано Головним управлінням ДПС у Волинській області та Державною податковою службою України 30.05.2023.

Однак, ні у визначений судом строк, ні станом на дату вирішення даної адміністративної справи відзиву на позовну заяву на адресу суду не надходило.

Відповідно до ч.6 ст.162 КАС України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Таким чином суд вирішує дану адміністративну справу за наявними матеріалами.

Дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог і наданих доказів, оцінивши докази відповідно до вимог ст.ст. 72-79 КАС України, судом встановлено наступні факти та обставини.

Відповідно до витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, товариство з обмеженою відповідальністю «ТРАНССТРОЙ-ЮГ» 12.09.2003 зареєстровано юридичною особою та позивач здійснює такі види діяльності за КВЕД: 42.11 Будівництво доріг і автострад (основний); 23.61 Виготовлення виробів із бетону для будівництва; 43.12 Підготовчі роботи на будівельному майданчику; 46.19 Діяльність посередників у торгівлі товарами широкого асортименту; 46.90 Неспеціалізована оптова торгівля; 42.12 Будівництво залізниць і метрополітену.

Згідно свідоцтва №100320509 позивач є платником податку на додану вартість (а.с.32).

Як зазначено у позові, у березні 2022 року, при виконанні договору підряду, укладеного з контрагентом ПрАТ «Балтське ХПП» (код ЄДРПОУ 00955213), з метою реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, засобами електронного зв`язку, позивачем було подано податкові накладні №№ 5, 6, 8 від 22.02.2022 та № 7 від 21.02.2022, виписані на контрагента (покупець) ПрАТ «Балтське ХПП».

На підтвердження даної обставини позивачем надано до суду копії вказаних податкових накладних №№ 5, 6, 8 від 22.02.2022 та № 7 від 21.02.2022 (а.с.17-20).

Згідно квитанцій про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (а.с.13-16) вказані податкові накладні №№ 5, 6, 8 від 22.02.2022 та № 7 від 21.02.2022 доставлено до ДПС України та у них вказано, що за результатами обробки «Документ прийнято».

Так, з наданих позивачем квитанцій судом встановлено, що:

- податкова накладна №5 від 22.02.2022 зареєстрована в ЄРПН 11.03.2022 за №9043010974;

- податкова накладна №6 від 22.02.2022 зареєстрована в ЄРПН 11.03.2022 за №9043156815;

- податкова накладна №7 від 21.02.2022 зареєстрована в ЄРПН 11.03.2022 за №9043225964;

- податкова накладна №8 від 22.02.2022 зареєстрована в ЄРПН 11.03.2022 за №9043782525.

При цьому, з квитанцій вбачається, що податкові накладні були складені за формою J/F120101.

Як вказано у позові, вищевказані квитанції, у відповідності до п. 18 Порядку 1246, були надіслані на адресу контрагента позивача ПрАТ «Балтське ХПП» на підтвердження чого до суду надано роздруківки скріншотів податкових накладних з програми електронної звітності, за результатами обробки документів (а.с.21-24) згідно яких податкові накладні №№ 5, 6, 8 від 22.02.2022 та № 7 від 21.02.2022 були зареєстровані.

Як стверджує позивач, у квітні 2023 року, позивачу стало відомо щодо відсутності зареєстрованих вищевказаних податкових накладних в ЄРПН. Дані обставини з`ясувались після того, як контрагент позивача ПрАТ «Балтське ХПП» отримав ППР від органів ДПС, про що повідомив ТОВ «Трансстрой-Юг».

Судом встановлено, що позивач звернувся до відповідача з листом № 040623-1 від 06.04.2023 та отримав відповідь № 9069/6/99-00-20-02-05-06 від 13.04.2023 за підписом в.о. директора Департаменту інформаційних технологій О. Капустинського, в якій зазначено: «За даними інформаційно-комунікаційних систем ДПС, податкові накладні від 21.02.2022 №7 та від 22.02.2022 №№ 5, 6, 8, надіслані ТОВ «Трансстрой-Юг» на реєстрацію до ЄРПН 11.03.2022 та 18.03.2022, не прийняті, про що платника повідомлено відповідними квитанціями».

Як стверджує позивач, до даної відповіді, відповідачем додані копії квитанцій від 11.03.2023 та 18.03.2023, згідно яких, податкові накладні, надіслані позивачем не прийнято та вже не мають статусу зареєстрованих в ЄРПН.

Так, позивачем надано до суду копії квитанцій про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (а.с.13-16) згідно якими податкові накладні №№ 5, 6, 8 від 22.02.2022 та № 7 від 21.02.2022 доставлено до ДПС України та у них вказано, що за результатами обробки «Документ не прийнято» (а.с.39-42).

У розділі «Виявлені помилки» вказаних квитанцій зазначено, що документ не можу бути прийнятий у зв`язку із закінченням дії форми - 28.02.2022.

Також у розділі «Виявлені помилки» вказано, що позивачем порушено п.3 Порядку заповнення податкової накладної, а саме: документ складений за формою, не чинною на дату реєстрації в ЄРПН.

Судом встановлено, що позивач направив на адресу Державної податкової служби України скаргу за вих. № 050123-1 від 01.05.2023 на дії ДПС України та щодо відновлення реєстрації вказаних податкових накладних в ЄРПН.

08.05.2023, засобами поштового зв`язку, отримав листа за № 11200/6/99-00-20-02-05-06, з посиланням на те, що відповідь з порушених питань у скарзі, було надано позивачу листом № 9069/6/99-00-20-02-05-06 від 13.04.2023.

Вважаючи протиправними дії Державної податкової служби України щодо неприйняття на реєстрацію (зняття з реєстрації) податкових накладних № 5, 6, 8 від 22.02.2022 та № 7 від 21.02.2022, в Єдиному реєстрі податкових накладних, виписані на контрагента ПрАТ «Балтське ХПП» (код ЄДРПОУ 00955213), на загальну суму ПДВ 360366,91 грн, після їх прийняття та реєстрації в ЄРПН, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Вирішуючи спір, що вини між сторонами, суд зазначає таке.

Згідно з частиною другою статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює Податковий кодекс України (далі - ПК України; у чинній на момент виникнення спірних правовідносин редакції).

Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України, щодо покращення інвестиційного клімату в Україні» від 21 грудня 2016 року № 1797-VIII, внесені зміни та доповнення до Податкового кодексу України та запроваджено новий механізм електронного адміністрування податку на додану вартість за умов проведення аналізу та здійснення управління ризиками з метою визначення форм і обсягів митного та податкового контролю.

Положеннями п.201.10 ст. 201 Податкового кодексу України (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту. Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.

Згідно з п. 3 Порядку заповнення податкової накладної, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 31.12.2015 № 1307 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України від 26 січня 2016 року за № 137/28267 усі податкові накладні, у тому числі накладні, особливості заповнення яких викладені в пунктах 9-15 та 19 цього Порядку, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, та за формою, чинною на день такої реєстрації.

Платник податку має право зареєструвати податкову накладну в Єдиному реєстрі податкових накладних на суму податку, обчислену за формулою, зазначеною у пункті 200-1.3 статті 200-1 Податкового кодексу України та пункті 9 Порядку електронного адміністрування податку на додану вартість, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16 жовтня 2014 року № 569, або обчислену відповідно до пункту 200-1.9 статті 200-1 Податкового кодексу України.

Механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до Єдиного реєстру податкових накладних визначає Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року № 1246 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 26 квітня 2017 року № 341) (далі Порядок №1246).

Так, пунктом 2 вказаного Порядку №1246 визначено, що податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України (далі - Кодекс) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації;

Пунктом 5 Порядку №1246 визначено, що податкова накладна та/або розрахунок коригування приймаються до Реєстру у разі дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192, пунктами 200-1.3, 200-1.9 статті 200-1 та пунктами 201.1, 201.10 і 201.16 статті 201 Кодексу, а також з урахуванням Законів України Про електронні довірчі послуги, Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку. Реєстрації підлягають податкові накладні та/або розрахунки коригування (у тому числі ті, що не надаються отримувачу (покупцю) товарів/послуг, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, складені за операціями з постачання послуг нерезидентом) незалежно від суми податку на додану вартість в одній податковій накладній/розрахунку коригування.

Згідно з п.10 Порядку №1246 до Реєстру приймаються податкова накладна та/або розрахунок коригування, складені в електронній формі з накладенням:

кваліфікованого електронного підпису головного бухгалтера (бухгалтера) або кваліфікованого електронного підпису керівника (у разі відсутності у постачальника (продавця) посади бухгалтера) та кваліфікованої електронної печатки (у разі наявності) постачальника (продавця), що є юридичною особою;

кваліфікованого електронного підпису постачальника (продавця), що є фізичною особою - підприємцем.

При цьому розрахунок коригування, що підлягає реєстрації отримувачем (покупцем), приймається до Реєстру, якщо він складений з накладенням постачальником (продавцем) та отримувачем (покупцем) кваліфікованого електронного підпису відповідно до абзаців першого - третього цього пункту.

Для делегування права підпису податкової накладної та/або розрахунку коригування іншій посадовій особі платник податку повідомляє про таку особу, в тому числі дані кваліфікованого сертифіката відкритого ключа зазначеної особи, орган ДПС за основним місцем обліку (за неосновним місцем обліку - для платників податку, які змінили місцезнаходження та для яких сплата визначених законодавством податків і зборів після такої реєстрації здійснюється за місцем попередньої реєстрації до закінчення поточного бюджетного періоду) відповідно до Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Відповідно до п.11 Порядку 1246 після накладення кваліфікованого електронного підпису платник податку здійснює шифрування податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі та надсилає їх ДПС за допомогою засобів інформаційних, телекомунікаційних, інформаційно-телекомунікаційних систем з урахуванням вимог Законів України Про електронні довірчі послуги, Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку. Примірник податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі зберігається у платника податку.

Згідно з п.12 Порядку 1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки:

відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту);

чинності кваліфікованого електронного підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування;

реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування;

дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу;

наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу;

наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.);

наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується;

факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами;

наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування;

дотримання вимог Законів України Про електронні довірчі послуги, Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Пунктом 13 Порядку №1246 визначено, що за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).

Пунктами 14 та 15 Порядку №1246 визначено, що квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДПС.

У квитанції зазначаються дата та час її формування, реквізити податкової накладної та/або розрахунку коригування та результат перевірки. Якщо у податковій накладній та/або розрахунку коригування за результатами проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), виявлено порушення, платнику податку надсилається квитанція про неприйняття податкової накладної та/або розрахунку коригування із зазначенням причини такого неприйняття.

З аналізу приписів Порядку №1246 вбачається, що податкова накладна не приймається для реєстрації, в тому числі, у зв`язку із її не відповідністю затвердженому формату (стандарту).

16.02.2022 року набрав чинності наказ Міністерства фінансів України від 17.01.2022 № 15 «Про внесення змін до наказу Міністерства фінансів України від 31 грудня 2015 року № 1307», яким відповідно до Закону України від 30 листопада 2021 року № 1914-IХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень», пункту 201.2 статті 201 розділу V Податкового кодексу України та підпункту 5 пункту 4 Положення про Міністерство фінансів України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 серпня 2014 року № 375, внесено зміни до форми податкової накладної, затвердженої наказом Міністерства фінансів України від 31 грудня 2015 року № 1307, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 26 січня 2016 року за № 137/28267 (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 01 березня 2021 року № 131).

16 лютого 2022 року Державної податковою службою України опубліковано роз`яснення, в яких зазначено, що з 01.03.2022 в Єдиному реєстрі податкових накладних буде здійснюватися реєстрація податкових накладних та розрахунків коригування кількісних і вартісних показників, складених за новою формою.

У даних розясненнях вказано таке:

«Наказ Міністерства фінансів України від 17.01.2022 № 15 „Про внесення змін до наказу Міністерства фінансів України від 31 грудня 2015 року № 1307, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 02.02.2022 за № 129/37465, яким внесено зміни до форми податкової накладної та Порядку її заповнення, в частині доповнення його окремими положеннями щодо заповнення податкової накладної у разі здійснення операцій з постачання на митній території України тютюнових виробів, тютюну та промислових замінників тютюну, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, для яких встановлені максимальні роздрібні ціни, базою оподаткування для яких встановлено максимальні роздрібні ціни, набрав чинності 16.02.2022.

З метою забезпечення можливості переналаштування платниками податків власних програмних продуктів реєстрація податкових накладних та розрахунків коригування кількісних і вартісних показників, складених за новою формою, в Єдиному реєстрі податкових накладних буде здійснюватися з 01.03.2022.

Нові формати податкової накладної (J/F1201013) та розрахунку коригування кількісних і вартісних показників (J/F1201213), які з 01.03.2022 будуть прийматися для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних розміщено на вебпорталі ДПС за посиланням: https://tax.gov.ua/zakonodavstvo/elektronni-formi-dokumentiv/podatok-na-dodanu-vartist/».

Так, податкові накладні № 5, 6, 8 від 22.02.2022 та № 7 від 21.02.2022 були складені за формою J/F120101.

В той же час, за твердженням відповідача станом на дату складення та направлення на реєстрацію вищевказаних податкових накладних був затверджений новий формат податкової накладної (J/F1201013).

З урахуванням приписів Порядку №1246 за умов подання на реєстрацію податкових накладних, що не відповідають затвердженому формату (стандарту) такі накладні не підлягають реєстрації.

В той же час, повертаючись до обставин даної справи, суд вважає за необхідне зазначити таке.

Як вже встановлено судом з наданих позивачем квитанцій:

- податкова накладна №5 від 22.02.2022 була зареєстрована в ЄРПН 11.03.2022 за №9043010974;

- податкова накладна №6 від 22.02.2022 була зареєстрована в ЄРПН 11.03.2022 за №9043156815;

- податкова накладна №7 від 21.02.2022 була зареєстрована в ЄРПН 11.03.2022 за №9043225964;

- податкова накладна №8 від 22.02.2022 була зареєстрована в ЄРПН 11.03.2022 за №9043782525.

Суд зазначає, що приписами Податкового кодексу України, Порядку №1246 не передбачається право Державної податкової служби України переглядати власне рішення про реєстрацію податкових накладних, в тому числі, шляхом фактичного та без прийняття відповідного рішення прийняття акту про скасування такої реєстрації.

Дійсно, направленні на реєстрацію податкові накладні № 5, 6, 8 від 22.02.2022 та № 7 від 21.02.2022 були складені не за чинною на час їх складення та направлення формою.

В той же час, оскільки первинно позивач отримав квитанції з підтвердження реєстрації вказаних накладних, так як дана обставина унеможливлювала у визначені Податковим кодексом України строки усунути недоліки форми складення податкових накладних № 5, 6, 8 від 22.02.2022 та № 7 від 21.02.2022, суд вважає, що складення в подальшому квитанції про їх неприйняття є протиправними діями податкового органу.

При розгляді даної справи суд враховує, що згідно роз`яснень Державної податкової служби України, які опубліковані 04.03.2023 на офіційному вебпорталі ДПС за посиланням https://tax.gov.ua/media-tsentr/novini/576303.html форма податкової накладної/розрахунку коригування, з урахуванням змін, внесених наказу Міністерства фінансів України від 17.01.2022 № 15, буде доступна платникам податків після завершення воєнного стану, про що платників податків буде проінформовано додатково.

Тобто фактично, станом на дату направлення позивачем на реєстрацію податкових накладних № 5, 6, 8 від 22.02.2022 та № 7 від 21.02.2022 у нього буда відсутня можливість зареєструвати їх як такі, що складені за новою формою.

З урахуванням вищевикладеного, суд дійшов висновку, що вимоги позивача є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню у повному обсязі.

Решта доводів висновків суду по суті заявлених позовних вимог не спростовують. Слід зазначити, що згідно практики Європейського суду з прав людини та зокрема, рішення у справі «Серявін та інші проти України» від 10 лютого 2010 року, заява 4909/04, відповідно до п.58 якого суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються.

Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі «Руїс Торіха проти Іспанії» від 9 грудня 1994 року, серія A, N 303-A, п.29).

Згідно п.41 висновку №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту.

Відповідно до частини першої статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Позивачем за подання даного адміністративного позову сплачений судовий збір в розмірі 10736,00 грн, що підтверджується платіжною інструкцією №1097 від 17.05.2023 та платіжною інструкцією №1112 від 25.05.2023.

Враховуючи, що адміністративний позов підлягає задоволенню, з Державної податкової служби України за рахунок її бюджетних асигнувань на користь товариства з обмеженою відповідальністю «ТРАНССТРОЙ-ЮГ» необхідно стягнути суму сплаченого судового збору у розмірі 10736,00 грн.

Керуючись ст.ст. 2, 3, 5, 6, 8, 9, 14, 22, 139, 241, 242-246, 250, 255, 262, 295, КАС України, суд

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов товариства з обмеженою відповідальністю «ТРАНССТРОЙ-ЮГ» до Державної податкової служби України про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити.

Визнати протиправними дії Державної податкової служби України щодо неприйняття на реєстрацію (зняття з реєстрації) податкових накладних № 5, 6, 8 від 22.02.2022 року та № 7 від 21.02.2022 року, в Єдиному реєстрі податкових накладних, виписані на контрагента ПрАТ «Балтське ХПП» (код ЄДРПОУ 00955213), на загальну суму ПДВ 360 366,91 грн, після їх прийняття та реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Зобов`язати Державну податкову служби України прийняти та зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних за датою їх фактичного надходження податкові накладні товариства з обмеженою відповідальністю «ТРАНССТРОЙ-ЮГ»: № 5 від 22.02.2022, яку було доставлено для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних 11.03.2022; № 6 від 22.02.2022, яку було доставлено для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних 11.03.2022; № 7 від 21.02.2022, яку було доставлено для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних 11.03.2022; № 8 від 22.02.2022, яку було доставлено для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних 18.03.2022.

Стягнути з Державної податкової служби України за рахунок бюджетних асигнувань на користь товариства з обмеженою відповідальністю «ТРАНССТРОЙ-ЮГ» суму сплаченого судового збору у розмірі 10736,00 грн.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги до П`ятого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частину рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Учасники справи:

Позивач: товариство з обмеженою відповідальністю «ТРАНССТРОЙ-ЮГ» (67801, Одеська область, смт Овідіополь, вул. Одеська, 4, код ЄДРПОУ 32642608).

Відповідач: Державна податкова служба України (04053, м. Київ, Львівська площа, буд.8, код ЄДРПОУ 43005393).

СуддяОлена СКУПІНСЬКА

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення31.05.2023
Оприлюднено02.08.2023
Номер документу112523782
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —420/11495/23

Ухвала від 14.12.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Скупінська О.В.

Ухвала від 30.11.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Ханова Р.Ф.

Постанова від 31.10.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Семенюк Г.В.

Ухвала від 14.09.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Семенюк Г.В.

Ухвала від 01.09.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Семенюк Г.В.

Ухвала від 03.08.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Скупінська О.В.

Рішення від 31.05.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Скупінська О.В.

Ухвала від 30.05.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Скупінська О.В.

Ухвала від 24.05.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Скупінська О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні