Постанова
від 31.10.2023 по справі 420/11495/23
П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

31 жовтня 2023 р. Категорія 111010000м. ОдесаСправа № 420/11495/23Перша інстанція: суддя Скупінська О.В.,

час і місце ухвалення: спрощене провадження,

м. Одеса

П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

судді-доповідача Семенюка Г.В.,

суддів Домусчі С.Д., Шляхтицького О.І.,

розглянувши у письмовому провадженні у приміщенні П`ятого апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Державної податкової служби України на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 31 липня 2023 року по справі за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «ТРАНССТРОЙ-ЮГ» до Державної податкової служби України про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії, -

встановиВ:

Позивач, звернувся до суду з позовом до Державної податкової служби України про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії, мотивуючи його тим, що ним було подано податкові накладні № 5, 6, 8 від 22.02.2022 та № 7 від 21.02.2022, виписані на контрагента (покупець) ПрАТ «Балтське ХПП», ІПН 009552115083, на загальну суму ПДВ 360366,91 грн. Реєстрацію вищезазначених податкових накладних було здійснено Державною податковою службою України 11.03.2022 та 18.03.2022, що підтверджується копіями квитанцій, отриманих позивачем 22.03.2022, в електронному кабінеті за допомогою програми «FREDO»-звіт (аналог програми M.E.Doc, електронна звітність), якою користується товариство, а також витягом з Реєстру операцій з Системи електронного адміністрування ПДВ. Як з`ясувалось згодом, 23.03.2022 накладні було безпідставно знято з реєстрації, про що товариство, у жодний спосіб, повідомлено не було. З даного приводу, позивач звернувся до відповідача з листом № 040623-1 від 06.04.2023 та отримав відповідь № 9069/6/99-00-20-02-05-06 від 13.04.2023 за підписом в.о. директора Департаменту інформаційних технологій О. Капустинського, у якій зазначено: «За даними інформаційно-комунікаційних систем ДПС, податкові накладні від 21.02.2022 №7 та від 22.02.2022 №№ 5, 6, 8, надіслані ТОВ «Трансстрой-Юг» на реєстрацію до ЄРПН 11.03.2022 та 18.03.2022, не прийняті, про що платника повідомлено відповідними квитанціями.» До даної відповіді, відповідачем додані копії квитанцій від 11.03.2023 та 18.03.2023, згідно яких, податкові накладні, надіслані позивачем не прийнято та вже не мають статусу зареєстрованих в ЄРПН. Як зазначено в даних квитанціях, підставою для зняття з реєстрації та неприйняття накладних є: «порушено пункт 3 порядку заповнення податкової накладної: а саме: документ складено за формою, не чинною на дату реєстрації в ЄРПН». Інформація відповідача про повідомлення товариства щодо неприйняття на реєстрацію податкових накладних не відповідає дійсності, оскільки будь-які докази про таке надсилання та отримання позивачем відсутні, як в електронному кабінеті позивача, так і не були вчасно надіслані відповідачем, а копії вищевказаних квитанцій про неприйняття податкових накладних, отримані позивачем лише разом з відповіддю ДПС України № 9069/6/99-00-20-02-05-06 від 13.04.2023 на запит ТОВ «Трансстрой-Юг». Позивач вважає дії відповідача щодо зняття з реєстрації в ЄРПН вже зареєстрованих податкових накладних, надісланих для реєстрації ТОВ «ТРАНССТРОЙ-ЮГ», протиправними, та такими, що порушують права та інтереси позивача, створюють для останнього несприятливі наслідки, які ускладнюють здійснення господарської діяльності та принижують ділову репутацію товариства, у зв`язку з чим звернувся з даним адміністративним позовом до суду за захистом своїх порушених прав.

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 31 липня 2023 року позов задоволено. Визнано протиправними дії Державної податкової служби України щодо неприйняття на реєстрацію (зняття з реєстрації) податкових накладних № 5, 6, 8 від 22.02.2022 року та № 7 від 21.02.2022 року, в Єдиному реєстрі податкових накладних, виписані на контрагента ПрАТ «Балтське ХПП» (код ЄДРПОУ 00955213), на загальну суму ПДВ 360 366,91 грн, після їх прийняття та реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних. Зобов`язано Державну податкову служби України прийняти та зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних за датою їх фактичного надходження податкові накладні товариства з обмеженою відповідальністю «ТРАНССТРОЙ-ЮГ»: № 5 від 22.02.2022, яку було доставлено для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних 11.03.2022; № 6 від 22.02.2022, яку було доставлено для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних 11.03.2022; № 7 від 21.02.2022, яку було доставлено для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних 11.03.2022; № 8 від 22.02.2022, яку було доставлено для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних 18.03.2022.

Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, Державна податкова служба України подала апеляційну скаргу, в якій просить суд апеляційної інстанції скасувати рішення суду та прийняти нову постанову, якою у задоволенні вимог позивача відмовити.

В обґрунтування вимог апеляційної скарги апелянт посилається на неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи, невідповідність висновків суду обставинам справи, порушення норм матеріального та процесуального права. Зазначає, що задовольняючи позов, суд першої інстанції не врахував, що у зв`язку із введенням воєнного стану 24.02.2022 року було припинено реєстрацію податкових накладних/розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, про що 24.02.2022 проінформовано платників податку на вебпорталі (http://tax.gov.ua/) та соціальних мережах. При цьому, з огляду на стан роботи Єдиного реєстру податкових накладних з 24.02.2022 року по 27.05.2022, з урахуванням змін, внесених Законом України від 12 травня 2022 року № 2260-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податки зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» (далі - Закон 1 2260), який набрав чинності 27.05.2022 року до Кодексу, платникам податків була надана можливість до 15 липня 2022 року зареєструвати в ЄРПН податкові накладні/розрахунки коригування, складені за операціями з постачання товарів/послуг здійсненими протягом лютого травня 2022 року зі звільненням від фінансових санкцій за їх несвоєчасну реєстрацію в ЄРПН.

Товариством з обмеженою відповідальністю «ТРАНССТРОЙ-ЮГ» було надано відзив на апеляційну скаргу, в якому зазначено, що доводи, викладені в апеляційній скарзі є необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню, рішення Одеського окружного адміністративного суду від 31 липня 2023 року винесено законно та обґрунтовано, а тому підстави для його скасування відсутні. Крім того, позивач вказує, що Порядком № 520, ПК України та будь-якими іншими нормативним актами, в роботі ЄРПН не передбачена така функція як зняття з реєстрації податкової накладної, яка вже зареєстрована, а тому відповідач не мав правових підстав для зняття з реєстрації вже зареєстрованих податкових накладних, за наявності у позивача передбачених законодавством документів.

На підставі ст. 311 КАС України розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження.

Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши повноту встановлення судом першої інстанції фактичних обставин справи та правильність застосування ним норм матеріального і процесуального права, колегія суддів вважає, що апеляційну скаргу належить залишити без задоволення з наступних підстав:

Судом першої інстанції встановлено, що відповідно до витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, товариство з обмеженою відповідальністю «ТРАНССТРОЙ-ЮГ» 12.09.2003 зареєстровано юридичною особою та позивач здійснює такі види діяльності за КВЕД: 42.11 Будівництво доріг і автострад (основний); 23.61 Виготовлення виробів із бетону для будівництва; 43.12 Підготовчі роботи на будівельному майданчику; 46.19 Діяльність посередників у торгівлі товарами широкого асортименту; 46.90 Неспеціалізована оптова торгівля; 42.12 Будівництво залізниць і метрополітену.

Згідно свідоцтва №100320509 позивач є платником податку на додану вартість (а.с.32).

Як зазначено у позові, у березні 2022 року, при виконанні договору підряду, укладеного з контрагентом ПрАТ «Балтське ХПП» (код ЄДРПОУ 00955213), з метою реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, засобами електронного зв`язку, позивачем було подано податкові накладні №№ 5, 6, 8 від 22.02.2022 та № 7 від 21.02.2022, виписані на контрагента (покупець) ПрАТ «Балтське ХПП».

На підтвердження даної обставини позивачем надано до суду копії вказаних податкових накладних №№ 5, 6, 8 від 22.02.2022 та № 7 від 21.02.2022 (а.с.17-20).

Згідно квитанцій про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (а.с.13-16) вказані податкові накладні №№ 5, 6, 8 від 22.02.2022 та № 7 від 21.02.2022 доставлено до ДПС України та у них вказано, що за результатами обробки «Документ прийнято».

Так, з наданих позивачем квитанцій судом встановлено, що:

- податкова накладна №5 від 22.02.2022 зареєстрована в ЄРПН 11.03.2022 за №9043010974;

- податкова накладна №6 від 22.02.2022 зареєстрована в ЄРПН 11.03.2022 за №9043156815;

- податкова накладна №7 від 21.02.2022 зареєстрована в ЄРПН 11.03.2022 за №9043225964;

- податкова накладна №8 від 22.02.2022 зареєстрована в ЄРПН 11.03.2022 за №9043782525.

При цьому, з квитанцій вбачається, що податкові накладні були складені за формою J/F120101.

Як вказано у позові, вищевказані квитанції, у відповідності до п. 18 Порядку 1246, були надіслані на адресу контрагента позивача ПрАТ «Балтське ХПП» на підтвердження чого до суду надано роздруківки скріншотів податкових накладних з програми електронної звітності, за результатами обробки документів (а.с.21-24) згідно яких податкові накладні №№ 5, 6, 8 від 22.02.2022 та № 7 від 21.02.2022 були зареєстровані.

Як стверджує позивач, у квітні 2023 року, позивачу стало відомо щодо відсутності зареєстрованих вищевказаних податкових накладних в ЄРПН. Дані обставини з`ясувались після того, як контрагент позивача ПрАТ «Балтське ХПП» отримав ППР від органів ДПС, про що повідомив ТОВ «Трансстрой-Юг».

Позивач звернувся до відповідача з листом № 040623-1 від 06.04.2023 та отримав відповідь № 9069/6/99-00-20-02-05-06 від 13.04.2023 за підписом в.о. директора Департаменту інформаційних технологій О. Капустинського, в якій зазначено: «За даними інформаційно-комунікаційних систем ДПС, податкові накладні від 21.02.2022 №7 та від 22.02.2022 №№ 5, 6, 8, надіслані ТОВ «Трансстрой-Юг» на реєстрацію до ЄРПН 11.03.2022 та 18.03.2022, не прийняті, про що платника повідомлено відповідними квитанціями».

До даної відповіді, відповідачем додані копії квитанцій від 11.03.2023 та 18.03.2023, згідно яких, податкові накладні, надіслані позивачем не прийнято та вже не мають статусу зареєстрованих в ЄРПН.

Так, позивачем надано до суду копії квитанцій про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (а.с.13-16) згідно якими податкові накладні №№ 5, 6, 8 від 22.02.2022 та № 7 від 21.02.2022 доставлено до ДПС України та у них вказано, що за результатами обробки «Документ не прийнято» (а.с.39-42).

У розділі «Виявлені помилки» вказаних квитанцій зазначено, що документ не можу бути прийнятий у зв`язку із закінченням дії форми - 28.02.2022.

Також у розділі «Виявлені помилки» вказано, що позивачем порушено п.3 Порядку заповнення податкової накладної, а саме: документ складений за формою, не чинною на дату реєстрації в ЄРПН.

01.05.2023 року позивач направив на адресу Державної податкової служби України скаргу за вих. № 050123-1 на дії ДПС України та щодо відновлення реєстрації вказаних податкових накладних в ЄРПН.

08.05.2023 року засобами поштового зв`язку, отримав листа за № 11200/6/99-00-20-02-05-06, з посиланням на те, що відповідь з порушених питань у скарзі, було надано позивачу листом № 9069/6/99-00-20-02-05-06 від 13.04.2023.

Вважаючи протиправними дії Державної податкової служби України щодо неприйняття на реєстрацію (зняття з реєстрації) податкових накладних № 5, 6, 8 від 22.02.2022 та № 7 від 21.02.2022, в Єдиному реєстрі податкових накладних, виписані на контрагента ПрАТ «Балтське ХПП» (код ЄДРПОУ 00955213), на загальну суму ПДВ 360366,91 грн, після їх прийняття та реєстрації в ЄРПН, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Задовольняючи позов, суд першої інстанції зазначив, що приписами Податкового кодексу України, Порядку №1246 не передбачається право Державної податкової служби України переглядати власне рішення про реєстрацію податкових накладних, в тому числі, шляхом фактичного та без прийняття відповідного рішення прийняття акту про скасування такої реєстрації. Дійсно, направленні на реєстрацію податкові накладні № 5, 6, 8 від 22.02.2022 та № 7 від 21.02.2022 були складені не за чинною на час їх складення та направлення формою. В той же час, оскільки первинно позивач отримав квитанції з підтвердження реєстрації вказаних накладних, так як дана обставина унеможливлювала у визначені Податковим кодексом України строки усунути недоліки форми складення податкових накладних № 5, 6, 8 від 22.02.2022 та № 7 від 21.02.2022, суд вважає, що складення в подальшому квитанції про їх неприйняття є протиправними діями податкового органу.

Колегія суддів П`ятого апеляційного адміністративного суду погоджується з означеними висновками суду першої інстанції з огляду на наступне.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює Податковий кодекс України (далі - ПК України; у чинній на момент виникнення спірних правовідносин редакції).

Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України, щодо покращення інвестиційного клімату в Україні» від 21 грудня 2016 року № 1797-VIII, внесені зміни та доповнення до Податкового кодексу України та запроваджено новий механізм електронного адміністрування податку на додану вартість за умов проведення аналізу та здійснення управління ризиками з метою визначення форм і обсягів митного та податкового контролю.

Положеннями п.201.10 ст. 201 Податкового кодексу України (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту. Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.

Згідно з п. 3 Порядку заповнення податкової накладної, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 31.12.2015 № 1307 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України від 26 січня 2016 року за № 137/28267 усі податкові накладні, у тому числі накладні, особливості заповнення яких викладені в пунктах 9-15 та 19 цього Порядку, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, та за формою, чинною на день такої реєстрації.

Платник податку має право зареєструвати податкову накладну в Єдиному реєстрі податкових накладних на суму податку, обчислену за формулою, зазначеною у пункті 200-1.3 статті 200-1 Податкового кодексу України та пункті 9 Порядку електронного адміністрування податку на додану вартість, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16 жовтня 2014 року № 569, або обчислену відповідно до пункту 200-1.9 статті 200-1 Податкового кодексу України.

Механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до Єдиного реєстру податкових накладних визначає Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року № 1246 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 26 квітня 2017 року № 341) (далі Порядок №1246).

Так, пунктом 2 вказаного Порядку №1246 визначено, що податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України (далі - Кодекс) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації;

Пунктом 5 Порядку №1246 визначено, що податкова накладна та/або розрахунок коригування приймаються до Реєстру у разі дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192, пунктами 200-1.3, 200-1.9 статті 200-1 та пунктами 201.1, 201.10 і 201.16 статті 201 Кодексу, а також з урахуванням Законів України Про електронні довірчі послуги, Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку. Реєстрації підлягають податкові накладні та/або розрахунки коригування (у тому числі ті, що не надаються отримувачу (покупцю) товарів/послуг, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, складені за операціями з постачання послуг нерезидентом) незалежно від суми податку на додану вартість в одній податковій накладній/розрахунку коригування.

Згідно з п.10 Порядку №1246 до Реєстру приймаються податкова накладна та/або розрахунок коригування, складені в електронній формі з накладенням:

кваліфікованого електронного підпису головного бухгалтера (бухгалтера) або кваліфікованого електронного підпису керівника (у разі відсутності у постачальника (продавця) посади бухгалтера) та кваліфікованої електронної печатки (у разі наявності) постачальника (продавця), що є юридичною особою;

кваліфікованого електронного підпису постачальника (продавця), що є фізичною особою - підприємцем.

При цьому розрахунок коригування, що підлягає реєстрації отримувачем (покупцем), приймається до Реєстру, якщо він складений з накладенням постачальником (продавцем) та отримувачем (покупцем) кваліфікованого електронного підпису відповідно до абзаців першого - третього цього пункту.

Для делегування права підпису податкової накладної та/або розрахунку коригування іншій посадовій особі платник податку повідомляє про таку особу, в тому числі дані кваліфікованого сертифіката відкритого ключа зазначеної особи, орган ДПС за основним місцем обліку (за неосновним місцем обліку - для платників податку, які змінили місцезнаходження та для яких сплата визначених законодавством податків і зборів після такої реєстрації здійснюється за місцем попередньої реєстрації до закінчення поточного бюджетного періоду) відповідно до Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Відповідно до п.11 Порядку 1246 після накладення кваліфікованого електронного підпису платник податку здійснює шифрування податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі та надсилає їх ДПС за допомогою засобів інформаційних, телекомунікаційних, інформаційно-телекомунікаційних систем з урахуванням вимог Законів України Про електронні довірчі послуги, Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку. Примірник податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі зберігається у платника податку.

Згідно з п.12 Порядку 1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки:

відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту);

чинності кваліфікованого електронного підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування;

реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування;

дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу;

наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу;

наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.);

наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується;

факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами;

наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування;

дотримання вимог Законів України Про електронні довірчі послуги, Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Пунктом 13 Порядку №1246 визначено, що за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).

Пунктами 14 та 15 Порядку №1246 визначено, що квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДПС.

У квитанції зазначаються дата та час її формування, реквізити податкової накладної та/або розрахунку коригування та результат перевірки. Якщо у податковій накладній та/або розрахунку коригування за результатами проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), виявлено порушення, платнику податку надсилається квитанція про неприйняття податкової накладної та/або розрахунку коригування із зазначенням причини такого неприйняття.

З аналізу приписів Порядку №1246 вбачається, що податкова накладна не приймається для реєстрації, в тому числі, у зв`язку із її не відповідністю затвердженому формату (стандарту).

16.02.2022 року набрав чинності наказ Міністерства фінансів України від 17.01.2022 № 15 «Про внесення змін до наказу Міністерства фінансів України від 31 грудня 2015 року № 1307», яким відповідно до Закону України від 30 листопада 2021 року № 1914-IХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень», пункту 201.2 статті 201 розділу V Податкового кодексу України та підпункту 5 пункту 4 Положення про Міністерство фінансів України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 серпня 2014 року № 375, внесено зміни до форми податкової накладної, затвердженої наказом Міністерства фінансів України від 31 грудня 2015 року № 1307, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 26 січня 2016 року за № 137/28267 (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 01 березня 2021 року № 131).

16 лютого 2022 року Державної податковою службою України опубліковано роз`яснення, в яких зазначено, що з 01.03.2022 в Єдиному реєстрі податкових накладних буде здійснюватися реєстрація податкових накладних та розрахунків коригування кількісних і вартісних показників, складених за новою формою.

У даних розясненнях вказано таке:

«Наказ Міністерства фінансів України від 17.01.2022 № 15 „Про внесення змін до наказу Міністерства фінансів України від 31 грудня 2015 року № 1307, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 02.02.2022 за № 129/37465, яким внесено зміни до форми податкової накладної та Порядку її заповнення, в частині доповнення його окремими положеннями щодо заповнення податкової накладної у разі здійснення операцій з постачання на митній території України тютюнових виробів, тютюну та промислових замінників тютюну, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, для яких встановлені максимальні роздрібні ціни, базою оподаткування для яких встановлено максимальні роздрібні ціни, набрав чинності 16.02.2022.

З метою забезпечення можливості переналаштування платниками податків власних програмних продуктів реєстрація податкових накладних та розрахунків коригування кількісних і вартісних показників, складених за новою формою, в Єдиному реєстрі податкових накладних буде здійснюватися з 01.03.2022.

Нові формати податкової накладної (J/F1201013) та розрахунку коригування кількісних і вартісних показників (J/F1201213), які з 01.03.2022 будуть прийматися для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних розміщено на вебпорталі ДПС за посиланням: https://tax.gov.ua/zakonodavstvo/elektronni-formi-dokumentiv/podatok-na-dodanu-vartist/».

Так, податкові накладні № 5, 6, 8 від 22.02.2022 та № 7 від 21.02.2022 були складені за формою J/F120101.

В той же час, за твердженням відповідача станом на дату складення та направлення на реєстрацію вищевказаних податкових накладних був затверджений новий формат податкової накладної (J/F1201013).

З урахуванням приписів Порядку №1246 за умов подання на реєстрацію податкових накладних, що не відповідають затвердженому формату (стандарту) такі накладні не підлягають реєстрації.

В той же час, з матеріалів справи вбачається, що:

- податкова накладна №5 від 22.02.2022 була зареєстрована в ЄРПН 11.03.2022 за №9043010974;

- податкова накладна №6 від 22.02.2022 була зареєстрована в ЄРПН 11.03.2022 за №9043156815;

- податкова накладна №7 від 21.02.2022 була зареєстрована в ЄРПН 11.03.2022 за №9043225964;

- податкова накладна №8 від 22.02.2022 була зареєстрована в ЄРПН 11.03.2022 за №9043782525.

Приписами Податкового кодексу України, Порядку №1246 не передбачається право Державної податкової служби України переглядати власне рішення про реєстрацію податкових накладних, в тому числі, шляхом фактичного та без прийняття відповідного рішення прийняття акту про скасування такої реєстрації.

Дійсно, направленні на реєстрацію податкові накладні № 5, 6, 8 від 22.02.2022 та № 7 від 21.02.2022 були складені не за чинною на час їх складення та направлення формою.

В той же час, оскільки первинно позивач отримав квитанції з підтвердження реєстрації вказаних накладних, так як дана обставина унеможливлювала у визначені Податковим кодексом України строки усунути недоліки форми складення податкових накладних № 5, 6, 8 від 22.02.2022 та № 7 від 21.02.2022, суд першої інстанції дійшов вірного висновку, що складення в подальшому квитанції про їх неприйняття є протиправними діями податкового органу.

При розгляді даної справи суд враховує, що згідно роз`яснень Державної податкової служби України, які опубліковані 04.03.2023 на офіційному вебпорталі ДПС за посиланням https://tax.gov.ua/media-tsentr/novini/576303.html форма податкової накладної/розрахунку коригування, з урахуванням змін, внесених наказу Міністерства фінансів України від 17.01.2022 № 15, буде доступна платникам податків після завершення воєнного стану, про що платників податків буде проінформовано додатково.

Тобто фактично, станом на дату направлення позивачем на реєстрацію податкових накладних № 5, 6, 8 від 22.02.2022 та № 7 від 21.02.2022 у нього буда відсутня можливість зареєструвати їх як такі, що складені за новою формою.

Суд апеляційної інстанції вважає безпідставними посилання апелянта на те, що платникам податків була надана можливість до 15 липня 2022 року зареєструвати в ЄРПН податкові накладні/розрахунки коригування, складені за операціями з постачання товарів/послуг здійсненими протягом лютого травня 2022 року зі звільненням від фінансових санкцій за їх несвоєчасну реєстрацію в ЄРПН, оскільки в матеріалах справи відсутні докази того, що позивача було повідомлено про неприйняття на реєстрацію податкових накладних.

Таким чином, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що позовні вимоги товариства з обмеженою відповідальністю «ТРАНССТРОЙ-ЮГ» про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії належним чином обґрунтовані, підтверджені наявними матеріалами справи та підлягають задоволенню.

Інші доводи апеляційної скарги встановлених обставин справи та висновків суду першої інстанції не спростовують та не дають підстав для висновку про неправильне застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, яке призвело або могло призвести до неправильного вирішення справи.

З огляду на вищевикладене, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що судом першої інстанції правильно встановлені обставини справи, судове рішення постановлено з додержанням норм матеріального та процесуального права і підстав для його скасування не вбачається.

Згідно з ч. 1 ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Керуючись ст.ст. 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 КАС України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Державної податкової служби України, - залишити без задоволення.

Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 31 липня 2023 року по справі № 420/11495/23, - залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом тридцяти днів шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду.

Суддя-доповідач Г.В. СеменюкСудді С.Д. Домусчі О.І. Шляхтицький

СудП'ятий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення31.10.2023
Оприлюднено02.11.2023
Номер документу114560418
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —420/11495/23

Ухвала від 14.12.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Скупінська О.В.

Ухвала від 30.11.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Ханова Р.Ф.

Постанова від 31.10.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Семенюк Г.В.

Ухвала від 14.09.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Семенюк Г.В.

Ухвала від 01.09.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Семенюк Г.В.

Ухвала від 03.08.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Скупінська О.В.

Рішення від 31.05.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Скупінська О.В.

Ухвала від 30.05.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Скупінська О.В.

Ухвала від 24.05.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Скупінська О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні