П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
31 липня 2023 р.м. ОдесаСправа № 540/7772/21
Головуючий в 1 інстанції: Морська Г.М.
Дата і місце ухвалення 02.02.2022р., м. Херсон
П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
Головуючого судді: Бойка А.В.,
суддів: Федусика А.Г.,
Шевчук О.А.,
розглянувши в порядку письмового провадження в місті Одесі апеляційну скаргу Державної служби геології та надр України на рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 02 лютого 2022 року за позовом Акціонерного товариства "АрселорМіттал Берислав" до Державної служби геології та надр України про визнання протиправним та скасування припису щодо усунення порушень вимог законодавства у сфері надрокористування та наказу в частині зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами,-
В С Т А Н О В И В:
Акціонерне товариство "АрселорМіттал Берислав" звернулось до суду першої інстанції з позовом до Державної служби геології та надр України, в якому просило:
-визнати протиправним та скасувати припис Державної служби геології та надр України щодо усунення порушень вимог законодавства у сфері надрокористування від 08.07.2021 №157-14/01;
- визнати протиправним та скасувати наказ Державної служби геології та надр України від 13.08.2021 №591 "Про зупинення дії спеціальних дозволів на користування надрами, встановлення термінів на усунення порушень та внесення змін до наказів" в частині дії пункту 1 Додатку 1 про зупинення спеціального дозволу на користування надрами №4654 від 28.12.2007 на видобування вапняку на родовищі Осокорівське 1,2, Херсонської області, який було видано ПАТ "АрселорМіттал Берислав".
Рішенням Херсонського окружного адміністративного суду від 02.02.2023 року позов задоволено.
Не погоджуючись з вказаним рішенням суду першої інстанції, Державна служба геології та надр України подала апеляційну скаргу, в якій посилалась на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, неповне з`ясування обставин, що мають значення для справи, що призвело до неправильного вирішення справи.
Зважаючи на викладене апелянт просив скасувати рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 02.02.2022 року та прийняти нове судове рішення про відмову у задоволенні позову.
Враховуючи те, що апеляційну скаргу подано на рішення суду першої інстанції, ухвалене в порядку спрощеного позовного провадження у письмовому провадженні, суд вважає за можливе розглядати справу в порядку письмового провадження згідно з положеннями статті 311 КАС України.
Заслухавши суддю-доповідача, розглянувши доводи апеляційної скарги, перевіривши законність та обґрунтованість судового рішення в межах апеляційної скарги, вивчивши матеріали справи колегія суддів дійшла наступного:
Судом першої інстанції встановлено, що на підставі наказу від 02.03.2012 року № 74 Державною службою геології та надр України публічному акціонерному товариству "АрселорМіттал Берислав" було видано спеціальний дозвіл на користування надрами Осокорівського родовища (біля села Осокорівка, Нововоронцовського району, Херсонської області), реєстраційний № 4654 від 28 грудня 2007 року (далі - спеціальний дозвіл), строком дії 20 (двадцять) років, із зазначенням виду користування надрами - "видобування". Метою користування надрами в спеціальному дозволі вказано "видобування вапняків, придатних для виробництва вапна будівельного". Невід`ємною частиною спеціального дозволу є Угода № 4654 від 12.04.2012 про умови користування надрами з метою видобування вапняків Осокорівського родовища, з додатками № 1 (Характеристика ділянки надр з метою видобування вапняків Осокорівського родовища) та № 2 (Програма робіт з видобування вапняків Осокорівського родовища).
Також встановлено, що у період з 05.07.2021 року по 08.07.2021 року на підставі наказу Держгеонадр від 25.05.2021 року №399 та направлення на перевірку від 23.06.2021 року №10240/01-1/02-21, співробітниками Азово-Чорноморського міжрегіонального відділу Департаменту державного геологічного контролю Державної служби геології та надр України було проведено позапланову перевірку АТ "АрселорМіттал Берислав" щодо дотримання вимог законодавства у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр. За результатами перевірки складено акт №24/4654-Х від 08.07.2021 року перевірки дотримання вимог законодавства у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, який підписано представником надрокористувача із зауваженнями.
Перевіркою виявлено наступні порушення:
1. Відсутній проект розробки родовища корисних копалин, затверджений та погоджений в установленому порядку.
2. Відсутні документи, що посвідчують право користування (власності) земельною ділянкою для потреб, пов`язаних з користуванням надрами.
3. Відсутній акт про надання гірничого відводу.
4. Не внесено зміни до спеціального дозволу на користування надрами у разі зміни особливих умов та інших умов, визначених у спеціальному дозволі на користування надрами, а саме щодо скасування обов`язкового моніторингу та наукової супроводження виконання особливих умов передбачених дозволом та угодою про умови користування надрами відповідно до постанови КМУ від 28.01.2015 № 42.
5. Не внесено зміни до угоди про умови користування надрами у разі виявлення під час користування надрами даних про нові властивості, якість або кількість корисних копалин після проведення державної експертизи відповідних геологічних матеріалів згідно протоколу ДКЗ України від 20.12.2012 № 2811.
6. Не виконується мета спеціального дозволу на користування надрами № 4654 від 28.12.2007, а саме: видобування вапняків, придатних для виробництва вапна будівельного.
7. Не виконуються п. 5.3 вимог Угоди про умови користування надрами № 4654 від 12.04.2012, а саме: - проводити та фінансувати роботи у термін та в межах, зазначених у програмі робіт; - дотримуватися вимог законодавства України, чинних стандартів, правил, норм, виконання робіт, пов`язаних з користування надрами; - дотримуватися вимог, передбачених дозволом та цієї угодою.
Не виконується програма робіт з видобування вапняків Осокорівського родовища (додаток № 2 до Угоди про умові користування надрами від 12.04.2012, яка є невід`ємною частиною спеціального дозволу на користування надрами № 4654 від 28.12.2012), а саме:
- п.3 Складання робочого проекту на розробку та рекультивації родовища, ОВНС. Термін виконання - IV кв. 2012 року. Відсутній проект розробки родовища корисних копалин, затверджений та погоджений в установленому порядку.
- п.4 Підготовка матеріалів для переоформлення акту надання гірничого відводу і отримання його в установленому порядку. Термін виконання - IV квартал 2012 року. Відсутній акт про надання гірничого відводу.
- п.5 Підготовка матеріалів для переоформлення земельної ділянки для потреб, пов`язаних з користуванням надрами в установленому порядку. Термін виконання - IV квартал 2013 року.
- п.6 Укладення договору земельної ділянки. Термін виконання - IV квартал 2013 року. Відсутні документи, що посвідчують право на земельну ділянку для потреб, пов`язаних з користування надрами.
- п.7 Підготовка родовища до розробки: - проходка виїзних, розрізних траншей та утворення площадок першочергової відробки; - проходження гірничих виробок. Термін виконання - 2013 рік,
- п.8 Початок видобувних робіт (25 тис.тон). Термін виконання - 2013 рік.
- п.9 Вихід на проектні показники (250 тис. тон) Термін виконання - 2018 рік.
8. Суб`єкт господарської діяльності протягом двох років з початку дії дозволу не розпочав користування надрами.
9. Відсутній висновок з оцінки впливу на довкілля.
На підставі акту №24/4654-Х від 08.07.2021 року був складений припис № 157-14/01 від 08.07.2021 щодо усунення порушень вимог законодавства у сфері надрокористування, яким зобов`язано АТ "АрселорМіттал Берислав" у строк до 09.08.2021 року усунути вказані у приписі порушення вимог законодавства у сфері надрокористування, виявлені в ході проведення перевірки, та подати в письмовій формі матеріали, які підтверджують факт усунення порушень.
Також Державною службою геології та надр України було прийнято наказ від 13.08.2021 року №591 "Про зупинення дії спеціальних дозволів на користування надрами, встановлення термінів на усунення порушень та внесення змін до наказів". У відповідності до вказаного наказу та Додатку №1 до нього, Держгеонадра вирішила: у зв`язку з порушенням ст.ст.15-1, 18, 19, 24, 51, п.6 ч.1 ст.26 Кодексу України про Надра, абз. 3 ст. 11 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарювання" зупинити дію спеціального дозволу на користування надрами, наданого АТ «АрселорМіттал Берислав» від 28.12.2007 №4654. Надано 30 календарних днів на усунення порушень.
Не погоджуючись з прийняти відповідачем приписом про усунення порушень та наказом про зупинення дії спеціального дозволу, позивач оскаржив його до суду першої інстанції.
Відповідно до cт.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно п.1 Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 грудня 2015 р. № 1174, Державна служба геології та надр України (Держгеонадра) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра захисту довкілля та природних ресурсів і який реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, є уповноваженим органом з питань реалізації угод про розподіл продукції.
Підпунктами 9-11 пункту 4 даного Положення передбачено, що Державна служба геології та надр України відповідно до покладених на неї завдань видає в установленому порядку спеціальні дозволи на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами); зупиняє та анулює в установленому порядку дію спеціальних дозволів на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами), поновлює їх дію у разі зупинення; здійснює переоформлення спеціальних дозволів на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами), внесення до них змін та видачу дублікатів, продовжує строк дії спеціальних дозволів на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами).
Згідно п. 21 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 615 від 30.05.2011 р., дія дозволу може бути зупинена органом з питань надання дозволу безпосередньо або за поданням Міндовкілля, Держпраці, МОЗ, Держекоінспекції, органів місцевого самоврядування, ДПС у разі, зокрема, порушення надрокористувачем умов користування надрами, передбачених дозволом або угодою про умови користування ділянкою надр;
Після зупинення дії дозволу надрокористувач зобов`язаний зупинити проведення на наданій йому в користування ділянці надр робіт, передбачених дозволом.
Зупинення дії дозволу не звільняє надрокористувача від обов`язку проводити на ділянці надр роботи, пов`язані із запобіганням виникненню надзвичайної ситуації або усуненням її наслідків.
Дія дозволу поновлюється органом з питань надання дозволу після усунення надрокористувачем причин, що призвели до зупинення його дії.
У разі визнання за рішенням суду, що набрало законної сили, незаконним (безпідставним) зупинення дії та/або анулювання дозволу строк дії дозволу та відповідно строк користування надрами продовжується органом з питань надання дозволу на строк такого зупинення та/або анулювання.
Згідно ст. 1 Кодексу України про надра, надра - це частина земної кори, що розташована під поверхнею суші та дном водоймищ і простягається до глибин, доступних для геологічного вивчення та освоєння.
Відповідно до ч. 1 ст. 13 Кодексу України про надра користувачами надр можуть бути підприємства, установи, організації, громадяни України, а також іноземці та особи без громадянства, іноземні юридичні особи.
Положеннями ст. 14 цього Кодексу визначено, що надра надаються у користування, зокрема, для видобування корисних копалин.
Надра надаються у постійне або тимчасове користування (статті 15 Кодексу).
Постійним визнається користування надрами без заздалегідь встановленого строку.
Згідно з частиною другою статті 16 Кодексу України про надра спеціальні дозволи на користування надрами надаються переможцям аукціонів, крім випадків, визначених Кабінетом Міністрів України, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, або Радою міністрів Автономної Республіки Крим щодо розробки родовищ корисних копалин місцевого значення на території Автономної Республіки Крим. Порядок проведення аукціонів з продажу спеціальних дозволів на користування надрами та порядок їх надання встановлюються Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до частини восьмої статті 16 Кодексу України про надра, переоформлення спеціальних дозволів на користування надрами, внесення до них змін, видача дублікатів, продовження терміну дії спеціальних дозволів на користування надрами, зупинення їх дії або анулювання, поновлення їх дії у разі зупинення здійснюються центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр у встановленому законодавством порядку.
Частиною першою статті 19 Кодексу України про надра визначено, що надра надаються у користування підприємствам, установам, організаціям і громадянам лише за наявності у них спеціального дозволу на користування ділянкою надр.
Відповідно до частини першої статті 57 Кодексу України про надра у разі порушення вимог статті 56 та інших статей цього Кодексу користування надрами може бути обмежено, тимчасово заборонено (зупинено) або припинено центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, або іншим державним органом, уповноваженим на застосування таких заходів реагування, в порядку, встановленому законодавством.
Відповідно до абз. 5 п. 17 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрам, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 року № 615 (далі - Порядок № 615), внесення змін до дозволу здійснюється на підставі заяви та поданих надрокористувачем документів у разі, зокрема, виявлення під час користування надрами даних про нові властивості, якість або кількість корисних копалин після проведення державної експертизи відповідних геологічних матеріалів.
Вирішуючи питання про зупинення права користування надрами орган державної влади, що видав дозвіл, повинен переконатися у дійсності наявних порушень у користуванні надрами та підстав для такого зупинення. В іншому випадку, за відсутності підстав для зупинення права користування надрами буде незаконним та порушуватиме права користувачів.
З матеріалів справи вбачається, що з метою видобування вапняків, придатних для виробництва вапна будівельного, Осокорівського родовища (біля села Осокорівка, Нововоронцовського району, Херсонської області), 28.12.2007 року ПАТ «АрселорМіттал Берислав» було видано спеціальний дозвіл на користування надрами за №4654. Метою користування надрами в спеціальному дозволі вказано "видобування вапняків, придатних для виробництва вапна будівельного". Невід`ємною частиною спеціального дозволу є угода №4654 від 12.04.2012 року про умови користування надрами з метою видобування вапняків Осокорівського родовища, з додатками №1 (Характеристика ділянки надр з метою видобування вапняків Осокорівського родовища) та №2 (Програма робіт з видобування вапняків Осокорівського родовища).
Судом також встановлено, що ПАТ "АрселорМіттал Берислав", у зв`язку з виявленням нових якостей вапняків Осокорівського родовища (у зв`язку з геолого-економічною переоцінкою запасів згідно протоколу №2811 від 20.12.12 року засідання колегії Державної комісії України по запасах корисних копалин при Держгеонадра), неодноразово намагався виконати обов`язок щодо переоформлення спеціального дозволу шляхом звернення до відповідача із заявами на переоформлення спеціального дозволу на право користування надрами:
- заява №513 від 29.12.2012 року - за результатами розгляду заяви Держгеонадра було надано лист-відмову від 08.02.2013 року, вих. 1069/03/12-13;
- заява вих.№94 від 18.03.2013 року - за результатами розгляду Держгеонадра було надано лист-відмову від 05.07.2013 року, вих.№7076/03/12-13, яким вдруге заяву повернуто заявнику у зв`язку із необхідністю отримання погодження обласної ради;
- заява вих.№326 від 05.09.2013 року - за результатами розгляду Держгеонадра було надано лист-відмову від 24.09.2013 року, вих.№11361/03/12-13, яким втретє заяву повернуто у зв`язку із необхідністю отримання погодження обласної ради;
- заява вих.№396 від 16.10.2013 року - за результатами розгляду Держгеонадра було надано лист-відмову від 24.10.2013 вих. 13191/03/12-13, яким вчетверте заяву повернуто у зв`язку із необхідністю отримання погодження обласної ради;
- заява вих.№353 від 23.10.2014 року - за результатами розгляду Держгеонадра було надано лист-відмову від 03.11.2014 року, вих.№15273/02/12-14, яким заяву повернуто через відсутність рішення Херсонської обласної ради щодо надання погодження на розробку Осокорівського родовища;
- заява вих.№321 від 08.10.2015 року - за результатами розгляду Держгеонадра було надано лист-відмову від 09.12.2015 року, вих.№16359/13/12-15, яким заяву повернуто у зв`язку із наданням для внесення змін до спеціального дозволу географічних координат, які не відповідають контуру підрахунку запасів, визначеному на плані підрахунку запасів, що додається до звіту "Геолого-економічна переоцінка Осокорівського родовища".
При цьому, встановлено, що питання вчинення позивачем передбачених вищезазначеними нормами законодавства дій, вже було предметом дослідження у судових справах: №826/10085/16, №826/9356/16, №540/56/20.
У судових рішеннях по вказаних справах встановлено, що АТ «АрселорМіттал Берислав» здійснювало дії для виконання обов`язку щодо переоформлення спеціального дозволу шляхом звернення до відповідача із заявами на переоформлення спеціального дозволу на право користування надрами від 29 грудня 2012 року № 513, від 18 березня 2013 року № 94, від 05 вересня 2013 року № 327, від 16.10.2013 № 396, від 04 квітня 2014 року № 93, від 23.10.2014 № 353 , від 31 грудня 2015 року № 412. Однак Державною службою геології та надр України було неодноразово відмовлено позивачу у переоформленні спеціального дозволу у зв`язку з необхідністю отримання позивачем погодження обласної ради.
Рішенням Окружного адміністративного суду м. Києва від 02.01.2019 по справі № 826/10085/16, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 26 березня 2019 року, задоволено адміністративний позов ПАТ "АрселорМіттал Берислав": визнано протиправною бездіяльність Державної служби геології та надр України щодо невидачі наказу про внесення змін до спеціального дозволу на користування надрами Осокорівського родовища (біля села Осокорівка, Нововоронцовського району, Херсонської області) та зобов`язано Державну службу геології та надр України видати наказ про внесення змін до спеціального дозволу на користування надрами Осокорівського родовища (біля села Осокорівка, Нововоронцовського району, Херсонської області), реєстраційний №4654 від 28.12.2007, виданого ПАТ "АрселорМіттал Берислав", на підставі поданої заяви на внесення змін до спеціального дозволу на користування надрами №4654 від 28.12.2007, що зареєстрована у Державній службі геології та надр України за вхідним номером №700/13/12-16 від 18.01.2016 та надати Публічному акціонерному товариству "АрселорМіттал Берислав" спеціальний дозвіл на користування надрами Осокорівського родовища (біля села Осокорівка, Нововоронцовського району, Херсонської області), реєстраційний №4654 від 28.12.2007 на новому бланку з урахуванням відповідних.
Однак, як встановлено в ході розгляду даної справи, ці судові рішення не були виконані Держгеонадра і станом на момент виникнення спірних правовідносин у справі, що розглядається, зміни до дозволу внесені не були.
Таким чином, судом першої інстанції вірно зазначено, що виявлені відповідачем під час перевірки в липні 2021 року порушення щодо не внесення змін до спецдозволу допущені не з вини позивача, а стали наслідком протиправної бездіяльності Держгеонадра з розгляду відповідних заяв позивача і неприйняття передбаченого законом рішення, невиконання судових рішень, які набрали законної сили, якими зобов`язано відповідача внести зміни до наявного у позивача спеціального дозволу на користування надрами.
Колегія суддів не приймає до уваги посилання апелянта на те, що на виконання рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 02.01.2019, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 26.03.2019 року у справі № 826/10085/16, Державною службою геології та надр України вже видано наказ від 13.09.2021 року № 655 «Про внесення змін до спеціального дозволу на користування надрами», яким внесли зміни до спеціального дозволу на користування надрами від 28.12.2007 року № 4654 з метою видобування вапняків Осокорівського родовища, яке розташоване у Херсонській області, наданого АТ «АрселорМіттал Берислав», з огляду на те, що вказані дії були вчинені Держгеонадра вже після винесення спірного припису від 08.07.2021 року №157-14/01 та наказу від 13.08.2021 року №591, що жодним чином не спростовує висновки суду про відсутність вини позивача у не внесенні змін до спецдозволу.
Колегія суддів вважає обґрунтованим й висновки суду першої інстанції стосовно того, що вимоги відповідача, які викладені у приписі, стосовно виконання мети спецдозволу - видобування вапняків, складання проекту розробки родовища корисних копалин, підготовки родовища до розробки, та інші дії також є необґрунтованими, оскільки починаючи з 2012 року позивач вчиняв дії щодо переоформлення спецдозволу на право користування надрами, а тому не мав повноважень щодо видобування вапняків.
До того ж, з дати прийняття наказу Державної служби геології та надр України від 15.08.2014 року №266 в частині зупинення дії спеціального дозволу і до набрання законної сили рішенням суду по справі №826/9356/16 (від 14.04.2017), яким визнано протиправним та скасовано цей наказ, ПАТ «АрселорМіттал Берислав» було позбавлене можливості проводити будь-які роботи на наданій йому в користування ділянці, що не спростовано відповідачем.
Вказані обставини були встановлені під час судового розгляду справи №821/1033/15-а за позовом Державної служби геології та надр України до ПАТ «АрселорМіттал Берислав» про припинення права користування надрами шляхом анулювання виданого позивачу спеціального дозволу на користування надрами №4654 від 28.12.2007 року.
Також, судом встановлено, що наказом Державної служби геології та надр України від 28.11.2019 №440 "Про поновлення, зупинення дії, анулювання спеціальних дозволів на користування надрами, встановлення термінів на усунення порушень та внесення змін до наказів" та Додатком № 3 до нього, Держгеонадра на підставі п.п. 1, 4 п. 22 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 2011 р. № 615 було зупинено з 01.02.2020 року дію спеціального дозволу на користування надрами № 4654 від 28.12.2007, виданого ПАТ "АрселорМіттал Берислав". Втім, рішенням Херсонського окружного адміністративного суду від 16.03.2020, залишеним без змін Постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 14.07.2020, зазначений наказ був скасований.
Крім того судовими рішеннями було встановлено, що відсутність гірничого відводу у товариства була зумовлена неможливістю його отримання з огляду на необхідність внесення змін до спеціального дозволу на користування надрами, що також є результатом бездіяльності Держгеонадра.
Так, відповідно до статті 19 Гірничого закону України, у разі фактичних чи прогнозованих змін гірничо-геологічних (виробничих) умов гірничі роботи припиняються до коригування та перезатвердження в установленому порядку проектів і паспортів.
Згідно п.12 Положення «Про порядок надання гірничих відводів», затвердженого Постановою КМУ від 27 січня 1995 р. №59, гірничий відвід на розробку родовищ корисних копалин надається з урахуванням меж об`єкта надрокористування, визначених у спеціальному дозволі на користування надрами, та з дотриманням вимог пункту 18 цього Положення.
При цьому слід зазначити, що згідно п.11 вищевказаного ж Положення земельні ділянки для потреб, пов`язаних з користуванням надрами, якщо інше не передбачено актами законодавства, виділяються після надання гірничого відводу в порядку, передбаченому чинним земельним законодавством.
З урахуванням наведених норм законодавства колегія суддів вважає, що встановлена протиправна бездіяльність відповідача в частині переоформлення спеціального дозволу на право користування надрами АТ "АрселорМіттал Берислав" у зв`язку з виявленням нових якостей вапняків Осокорівського родовища (у зв`язку з геолого-економічною переоцінкою запасів), фактично унеможливило отримання позивачем проекту розробки родовища корисних копалин, документів, що посвідчують право користування (власності) земельною ділянкою для потреб, пов`язаних з користуванням надрами та акту про надання гірничого відводу.
Що стосується посилань відповідача на відсутність оцінки впливу на довкілля, колегія суддів зазначає наступне:
Як вказує відповідач, згідно п. 3 Програми робіт (додаток № 2 до Угоди про умови користування надрами № 4654 від 12.04.2012 року, строки отримання висновку з оцінки впливу на навколишнє середовище - IV квартал 2012 року.
В акті перевірки відповідач вказував на порушення позивачем вимог саме Закону України «Про оцінку впливу на довкілля», який набрав чинності 18.06.2017 року, тобто вже після отримання позивачем спеціального дозволу на користування надрами № 4654 від 28 грудня 2007 року.
В свою чергу, відповідно до ч. 2 ст. 17 Закону України «Про оцінку впливу на довкілля», дія цього Закону не поширюється на суб`єктів господарювання, які отримали рішення про провадження планованої діяльності до набрання чинності цим Законом, крім випадків, передбачених пунктом 22 частини другої та пунктом 14 частини третьої статті 3 цього Закону.
При цьому, нормами цього Закону забороняється розпочинати провадження планованої діяльності, визначеної частинами другою і третьою цієї статті, без оцінки впливу на довкілля та отримання рішення про провадження планованої діяльності (ч. 4 ст. 3 Закону України «Про оцінку впливу на довкілля».
Зважаючи на зазначене, колегія суддів погоджується з твердженням позивача про безпідставність висновків відповідача про порушення вимог Закону України «Про оцінку впливу на довкілля».
Враховуючи все вищезазначене, колегія суддів приходить до висновку про обґрунтованість позовних вимог АТ «АрселорМіттал Берислав» та наявність підстав для визнання протиправними та скасування припису Державної служби геології та надр України щодо усунення порушень вимог законодавства у сфері надрокористування від 08.07.2021 року №157-14/01 та наказу Державної служби геології та надр України від 13.08.2021 року №591 "Про зупинення дії спеціальних дозволів на користування надрами, встановлення термінів на усунення порушень та внесення змін до наказів" в частині дії пункту 1 Додатку 1 про зупинення спеціального дозволу на користування надрами №4654 від 28.12.2007 на видобування вапняку на родовищі Осокорівське 1,2, Херсонської області, який було видано АТ "АрселорМіттал Берислав".
Доводи та міркування, викладені в апеляційній скарзі, не впливають на правильність висновків суду першої інстанції, а тому не можуть бути підставою для скасування оскаржуваного судового рішення.
Колегія суддів вважає, що судом першої інстанції правильно встановлено обставини справи та постановлено судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права, а тому, відповідно до ст. 316 КАС України, за наслідками розгляду апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін.
Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 КАС України, суд,
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу Державної служби геології та надр України залишити без задоволення, а рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 02 лютого 2022 року - без змін.
Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом 30 днів з дня складання повного тексту судового рішення.
Суддя-доповідач: А.В. Бойко
Суддя: А.Г. Федусик
Суддя: О.А. Шевчук
Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 31.07.2023 |
Оприлюднено | 02.08.2023 |
Номер документу | 112527809 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них дозвільної системи, нагляду (контролю), реалізації держ-ї регуляторної політики у сфері госп-ї д-ті; ліцензування видів господарської д-ті; розроблення і застосування національних стандар., технічних регламентів та процедур оцінки відповідності |
Адміністративне
П'ятий апеляційний адміністративний суд
Бойко А.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні