Постанова
від 01.08.2023 по справі 1840/2853/18
КАСАЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД ВЕРХОВНОГО СУДУ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

01 серпня 2023 року

м. Київ

справа № 1840/2853/18

адміністративне провадження № К/9901/14138/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Бучик А.Ю.,

суддів - Рибачука А.І., Тацій Л.В.,

розглянувши у попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Державної служби геології та надр України на рішення Сумського окружного адміністративного суду від 02.10.2018 (суддя Савицька Н.В.) та постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 10.04.2019 (колегія суддів: Яковенко М.М., Лях О.П., Бегунц А.О.) у справі №1840/2853/18 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Наукововиробнича корпорація Український енергетичний союз" до Державної служби геології та надр України про визнання протиправним та скасування наказу в частині,

ВСТАНОВИВ:

І. РУХ СПРАВИ

1. Товариство з обмеженою відповідальністю "Наукововиробнича корпорація Український енергетичний союз" звернулося до суду з позовом до Державної служби геології та надр України, в якому просило суд визнати протиправним та скасувати наказ Державної служби геології та надр України від 27.06.2018 №216 з дня його прийняття, в частині зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами №3734 від 21.01.2010, виданого ТОВ "Наукововиробнича корпорація Український енергетичний союз".

2. Рішенням Сумського окружного адміністративного суду від 02.10.2018, залишеним без змін постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 10.04.2019, позов задоволено.

3. Не погоджуючись з судовими рішеннями, відповідач подав касаційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просить їх скасувати та ухвалити нове, яким в задоволенні позову відмовити.

4. Ухвалою Верховного Суду від 10.07.2019 відкрито касаційне провадження.

5. У відзиві на касаційну скаргу позивач просить відмовити в її задоволенні, а судові рішення залишити без змін.

6. Відповідно до розпорядження № 902 від 13.06.2023 у зв`язку зі звільненням судді -учасника колегії - ОСОБА_1 (рішення ВРП від 08.06.2023 № 622/0/15-23 "Про звільнення ОСОБА_1 з посади судді Верховного Суду у зв`язку з поданням заяви про відставку"), що унеможливлює її участь у розгляді позовних заяв, призначено повторний автоматизований розподіл.

Згідно протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 13.06.2023 призначено склад колегії суддів: Бучик А.Ю., Рибачук А.І., Тацій Л.В.

7. Заслухавши суддю - доповідача, колегія суддів прийшла до висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з таких підстав.

ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

8. Судами встановлено, що ТОВ "НВК "Український енергетичний союз" має спеціальний дозвіл на користування надрами № 3734 від 21.01.2010 на геологічне вивчення, у тому числі дослідно-промислову розробку нафти, газу, конденсату Губської структури Братсько-Яснопольщинської зони структур.

До спеціального дозволу на користування надрами між Державною службою геології та надр України та ТОВ "НВК "Український енергетичний союз" 21.01.2010 укладено угоду про умови користування надрами, предметом якої є - право користування ділянкою надр з метою геологічного вивчення, в тому числі дослідно - промислової розробки родовищ корисних копалин.

9. Наказом Держгеонадр України від 28.11.2017 № 523 затверджено річний план здійснення заходів державного нагляду (контролю) Державною службою геології та надр України на 2018 рік.

10. На підставі наказу № 523 відповідачем затверджено наказ від 12.03.2018 № 89 "Про проведення планових заходів державного нагляду (контролю) Державною службою геології та надр України у квітні 2018 року", до якого включено планову перевірку ТОВ "НВК "Український енергетичний союз".

Позивача повідомлено листом від 14.03.2018 № 4315/03/14-18 про проведення посадовими особами Державної служби геології та надр України планової перевірки дотримання вимог законодавства сфері надрокористування у строк з 23 квітня по 08 травня 2018 року.

11. ТОВ "НВК "Український енергетичний союз" вважаючи, що законні підстави для проведення планового заходу державного нагляду (контролю) відсутні, листом № 01/04 від 23.04.2018 повідомив Державну службу геології та надр України про недопуск до здійснення перевірки.

12. 24.04.2018 головними спеціалістами Східного міжрегіонального відділу Департаменту державного геологічного контролю Державної служби геології та надр України та начальника ДО "Донецька ТІДГК" згідно направлення № 30/18 від 27.03.2018 було здійснено виїзд до ТОВ "НВК "Український енергетичний союз" для проведення планової перевірки вимог законодавства у сфері надрокористування.

13. Вважаючи дії уповноважених осіб протиправними, позивач не допустив їх до проведення перевірки про що складено відповідний акт 14/3734 № 24.04.2018.

14. Відповідачем на підставі акта про недопущення до перевірки складено припис від 27.04.2018 № 14/3734, згідно якого позивача зобов`язано у строк до 14.05.2018 усунути порушення вимог законодавства у сфері надрокористування, а саме: статті 10, 11 Закону України "Про основні засади нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", статті 5 Угоди № 3734 від 01.12.2015 шляхом надання до Східного міжрегіонального відділу Департаменту державного геологічного контролю Державної служби геології та надр України документів та матеріалів, що підтверджують дотримання ТОВ "НВК "Український енергетичний союз" вимог законодавства про надрокористування за наведеним нижче переліком, а також подати в письмовій формі матеріали, які підтверджують факт усунення порушень.

11.05.2018 позивач повідомив відповідача, що планова перевірка відповідачем не проведена, відповідно порушень не встановлено, тому, на думку позивача відсутні підстави для виконання припису.

15. У подальшому Державна служба геології та надр України наказом № 216 від 27.06.2018 зупинила дію спеціального дозволу на користування надрами № 3734 від 21.01.2010 у зв`язку з неусуненням порушень, виявлених під час проведення перевірки Східним міжрегіональним відділом Держгеонадр.

У листі за № 12834/02/14-18 від 06.07.2018 відповідач повідомив, що надрокористувачу надано 10 календарних днів для усунення порушень. Інформацію щодо усунення порушень необхідно надати до Східного міжрегіонального відділу Держгеонадр. У разі ненадання інформації у визначений термін буде розглянуто питання щодо подальшої дії спеціального дозволу на користування надрами у встановленому законодавством порядку.

16. Позивач, вважаючи вказаний наказ протиправним, звернувся до суду із цим позовом.

ІІІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

17. Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, з яким погодився апеляційний суд, виходив з того, що відсутні підстави для зупинення спеціального дозволу, оскільки захід державного контролю не проведено, жодних порушень не встановлено, а припис про усунення порушень скасовано судовим рішенням у справі №818/1822/18.

ІV.ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ

18. Касаційна скарга обґрунтована тим, що Східний міжрегіональний відділ Департаменту державного геологічного контролю Державної служби геології та надр України не є окремою юридичною особою, а входить до складу апарату Державної служби геології та надр України. Особи, які являються головними спеціалістами Східного міжрегіонального відділу Департаменту державного геологічного контролю Державної служби геології та надр України, є посадовими особами Державної служби геології та надр України та мають необхідні повноваження для проведення перевірки.

Вказує, що дія мораторію на перевірки не розповсюджується на територіальні підрозділи Державної служби геології та надр України, а тому позивачем протиправно не допущено уповноважених осіб відповідача до перевірки та не виконано вимоги припису, що є підставою для зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами.

V. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ

19. Частиною другою статті 19 Конституції Україні передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

20. Судами встановлено, що наказ про призначення перевірки, правомірність недопуску позивачем посадових осіб Державної служби геології та надр України до здійснення позапланової перевірки, припис були предметом спору в справі №818/1822/18.

Рішенням Сумського окружного адміністративного суду від 26.06.2018 у справі №818/1822/18, в частині, яка набрала законної сили після перегляду Другим апеляційним адміністративним судом 15.11.2018, позов задоволено частково.

Визнано протиправним та скасовано наказ Державної служби геології та надр України № 89 від 12.03.2018 "Про проведення планових заходів державного нагляду (контролю) Державною службою геології та надр України у квітні 2018 року", в частині заходу державного нагляду (контролю) планової перевірки у квітні 2018 з державного геологічного контролю по предмету перевірки: дотримання вимог законодавства у сфері геологічного вивчення надр, у тому числі дослідно-промислової розробки родовищ корисних копалин загальнодержавного значення (горючі газоподібні та рідкі корисні копалини).

Визнано протиправним направлення № 30/18 від 27.03.2018 на проведення планової перевірки товариства з обмеженою відповідальністю "Наукововиробнича корпорація Український енергетичний союз", виданого Східним міжрегіональним відділом Департаменту державного геологічного контролю Державної служби геології та надр України (м. Бахмут, Донецька область).

Встановлено відсутність повноважень у Східного міжрегіонального відділу Департаменту державного геологічного контролю Державної служби геології та надр України видавати направлення на проведення перевірки № 30/18 від 27.03.2018 про проведення перевірки вимог законодавства у сфері надрокористування ТОВ "Наукововиробнича корпорація Український енергетичний союз".

Визнано протиправним та скасовано припис № 14/3734 від 27.04.2018 Східного міжрегіонального відділу Департаменту державного геологічного контролю Державної служби геології та надр України виданий товариству з обмеженою відповідальністю "Наукововиробнича корпорація Український енергетичний союз".

Встановлено відсутність повноважень у Східного міжрегіонального відділу Департаменту державного геологічного контролю Державної служби геології та надр України на складання припису №14/3734 від 27.04.2018 товариству з обмеженою відповідальністю "Наукововиробнича корпорація Український енергетичний союз" (42240, Сумська область, Лебединський район, с. Ворожба, вул. Першотравнева, буд. 22, код ЄДРПОУ 34236405).

Відтак, колегія суддів не приймає доводи касаційної скарги щодо правомірності планового заходу, дій уповноважених осіб та припису, оскільки вказаному надано оцінку та встановлено протиправність судовим рішенням у справі №818/1822/18, яке набрало законної сили та було чинним на час вирішення судом цієї справи.

21. В обґрунтування оскаржуваного наказу відповідачем вказано, що ТОВ «НВК Український енергетичний союз» порушено ст. 24 Кодексу України про надра, ст. 11 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності". Підставою зупинення спеціального дозволу на користування надрами відповідачем зазначено підпункти 1, 4 пункту 22 Порядку № 615 та абзац другий частини першої статті 26 Закону України "Про нафту і газ".

22. Відповідно до абз. 2 ч. 1 ст. 26 Закону України "Про нафту і газ" дія спеціального дозволу на користування нафтогазоносними надрами може бути тимчасово зупинена виключно за результатами проведення заходів державного геологічного контролю центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, безпосередньо або за поданням органів державного гірничо-технічного, екологічного і санітарного контролю та органів місцевого самоврядування у разі: порушення користувачем нафтогазоносними надрами або уповноваженим ним виконавцем робіт умов спеціального дозволу на користування нафтогазоносними надрами або угоди про умови користування нафтогазоносними надрами.

Водночас судами встановлено, що захід державного геологічного контролю не проведено, оскільки позивачем не допущено уповноважених осіб до проведення перевірки.

23. Пунктом 22 Постанови КМУ від 30.05.2011 № 615 "Про затвердження Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами" передбачено, що дія дозволу може бути зупинена органом з питань надання дозволу безпосередньо або за поданням Мінприроди з підстав, передбачених Законом України "Про оцінку впливу на довкілля", центральних органів виконавчої влади, що реалізують державну політику у сфері здійснення державного гірничого нагляду, епідеміологічного нагляду (спостереження), державного нагляду (контролю) за додержанням вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, органів місцевого самоврядування, органів ДФС у разі:

1) порушення надрокористувачем умов користування надрами, передбачених дозволом або угодою про умови користування ділянкою надр;

2) виникнення внаслідок проведення робіт, пов`язаних з користуванням ділянкою надр, безпосередньої загрози життю чи здоров`ю працівників або населення;

4) невиконання в установлений строк приписів уповноважених органів щодо усунення порушень законодавства у сфері надрокористування або охорони навколишнього природного середовища;

5) наявності підстав, передбачених Законом України "Про санкції".

Після зупинення дії дозволу надрокористувач зобов`язаний зупинити проведення на наданій йому в користування ділянці надр робіт, передбачених дозволом.

Зупинення дії дозволу не звільняє надрокористувача від обов`язку проводити на ділянці надр роботи, пов`язані із запобіганням виникненню аварійної ситуації або усуненням її наслідків.

Зупинення дії дозволу не є підставою для переривання строку його дії.

Дія дозволу поновлюється органом з питань надання дозволу після усунення надрокористувачем причин, що призвели до зупинення його дії.

У разі визнання судом незаконним зупинення дозволу строк дії дозволу вважається таким, що автоматично продовжений на строк незаконного зупинення.

24. Судами попередніх інстанцій не встановлено порушень позивачем умов користування надрами, передбачених дозволом або угодою про умови користування ділянкою надр. Сам лише факт недопуску до перевірки посадових осіб органу державного нагляду, при недотриманні ними порядку здійснення державного нагляду, не є порушенням умов користування надрами, що встановлено судовим рішенням у справі № 818/1822/18.

25. Водночас рішенням Сумського окружного адміністративного суду від 26.06.2018 у справі № 818/1822/18, яке набрало законної сили 15.11.2018, визнано протиправним та скасовано припис № 14/3734 від 27.04.2018 Східного міжрегіонального відділу Департаменту державного геологічного контролю Державної служби геології та надр України виданий Товариству з обмеженою відповідальністю "Наукововиробнича корпорація Український енергетичний союз", що унеможливлює використання такої підстави для зупинення дії спеціального дозволу як невиконання в установлений строк приписів уповноважених органів щодо усунення порушень законодавства у сфері надрокористування.

26. Таким чином, судовим рішенням яке набрало законної сили, що враховується судом відповідно до ч. 4 ст. 78 КАС України, встановлено незаконність вчинення відповідних заходів стосовно здійснення перевірки позивача та винесення припису, що має фактичним наслідком визнання протиправним та скасування спірного наказу Державної служби геології та надр України від 27.06.2018 № 216, що є похідним від попередніх дій відповідача.

27. Враховуючи викладене, колегія суддів погоджується з висновками судів попередніх інстанцій про наявність підстав для визнання протиправним та скасування наказу Державної служби геології та надр України від 27.06.2018 № 216 в частині зупинення дії спеціального дозволу ТОВ "Наукововиробнича корпорація Український енергетичний союз на користування надрами № 3734 від 21.01.2010.

28. Відповідно до частини 1 статті 350 КАС України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили неправильного застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.

29. Зважаючи, що судові рішення залишені без змін, перерозподіл судових витрат не здійснюється.

Керуючись ст.ст. 345, 349, 350, 355, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України, -

ПОСТАНОВИВ:

Касаційну скаргу Державної служби геології та надр України залишити без задоволення.

Рішення Сумського окружного адміністративного суду від 02.10.2018 та постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 10.04.2019 залишити без змін.

Постанова є остаточною та оскарженню не підлягає.

Головуючий А. Ю. Бучик

Судді: А. І. Рибачук

Л. В. Тацій

СудКасаційний адміністративний суд Верховного Суду
Дата ухвалення рішення01.08.2023
Оприлюднено02.08.2023
Номер документу112558499
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них дозвільної системи, нагляду (контролю), реалізації держ-ї регуляторної політики у сфері госп-ї д-ті; ліцензування видів господарської д-ті; розроблення і застосування національних стандар., технічних регламентів та процедур оцінки відповідності

Судовий реєстр по справі —1840/2853/18

Постанова від 01.08.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бучик А.Ю.

Ухвала від 27.07.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бучик А.Ю.

Ухвала від 10.07.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мороз Л.Л.

Ухвала від 29.05.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мороз Л.Л.

Постанова від 10.04.2019

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Яковенко М.М.

Постанова від 10.04.2019

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Яковенко М.М.

Ухвала від 15.02.2019

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Яковенко М.М.

Ухвала від 20.12.2018

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Зеленський В.В.

Ухвала від 20.12.2018

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Зеленський В.В.

Ухвала від 26.11.2018

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Зеленський В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні