ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. Зигіна, 1, м. Полтава, 36000, тел. (0532) 61 04 21
E-mail: inbox@pl.arbitr.gov.ua, https://pl.arbitr.gov.ua/sud5018/
Код ЄДРПОУ 03500004
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
08.06.2023 Справа № 917/1746/22
Господарський суд Полтавської області у складі судді Дмитра Сіроша, за участю секретаря судового засідання Людмили Бойченко, розглянув у порядку загального позовного провадження справу за позовом
Заступника керівника Диканської окружної прокуратури Полтавської області, вул. Незалежності, 64А, смт Диканька, Полтавська область, 38500, в інтересах держави в особі Диканської селищної ради, вул. Незалежності, 133, смт Диканька, 38500
про розірвання договору, скасування державної реєстрації права оренди та зобов`язання повернути земельну ділянку
за участю представників сторін:
від прокуратури: Алла Вороненко
від позивача: не з`явився
від відповідача: Олена Коморна
Обставини справи: Заступник керівника Диканської окружної прокуратури Полтавської області звернувся з позовом в інтересах держави в особі Диканської селищної ради до Фермерського господарства Диканське, у якому просить:
- розірвати договір оренди землі від 21.10.2020, укладений Головним управлінням Держгеокадастру у Полтавській області (код ЄДРПОУ 39767930, вул. Уютна, 23, м. Полтава Полтавської області) та Фермерським господарством Диканське (код ЄДРПОУ 42346713, вул. Кутузова, буд. 4, кв. 53, смт Диканька, Полтавський район, Полтавська область) щодо земельної ділянки кадастровий номер 5321055100:00:005:0356 площею 13,4000 га, розташованої за межами населених пунктів на території Диканської селищної ради, який зареєстрований у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та Реєстрі прав власності на нерухоме майно, Державному реєстрі Іпотек, Єдиному реєстрі заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна 18.11.2020 за № 39328928.
- скасувати державну реєстрацію права оренди земельної ділянки з одночасним припиненням речових прав ФГ Диканське на земельну ділянку 5321055100:00:005:0356 площею 13,4000 га, розташованої за межами населених пунктів на території Диканської селищної ради.
- зобов`язати Фермерське господарство Диканське (код ЄДРПОУ 42346713, вул. Кутузова, буд. 4, кв. 53, смт Диканька, Полтавський район, Полтавська область) повернути Диканській селищній раді (код ЄДРПОУ 04383133, вул. Незалежності, 133, смт Диканька Полтавського району Полтавської області) земельну ділянку кадастровий номер 5321055100:00:005:0356 площею 13,4000 га, розташованої за межами населених пунктів на території Диканської селищної ради, шляхом підписання акту приймання - передачі.
Обґрунтовуючи позовні вимоги прокурор зазначає, що аналізом зібраних матеріалів встановлено, що ФГ «Диканське» істотно порушено умови договору щодо обов`язку орендаря використовувати земельну ділянку у відповідності до цільового призначення, оскільки земельні ділянки для сінокосіння та випасання худоби можуть використовуватися лише у межах встановленого виду використання, тому передана в оренду ФГ «Диканське» спірна земельна ділянка не могла використовуватися відповідачем для вирощування сільськогосподарських культур, оскільки земельну ділянку ФГ «Диканське» було зобов`язане використовувати виключно в межах, визначених договором оренди землі, законом та документацією із землеустрою, а саме як пасовища.
Отже, земельна ділянка з кадастровим номером 5321055100:00:005:0356 площею 13,4000 га, яка перебуває в оренді ФГ «Диканське» використовується з порушенням вимог статей 20, 22, 31, 33-37 Земельного кодексу України, статті 37 Закону України «Про охорону земель», статті 25 Закону України «Про оренду землі», а також інших нормативно-правових актів та пунктів 15, 16, 17, 28, 33, 37 договору оренди землі.
Відповідач у відзиві на позов (вх. № 3306 від 15.03.2023) проти позову заперечує, посилаючись на те, що ФГ «Диканське» добросовісно виконує всі умови договору, з урахуванням вимог законодавства в галузі земельних відносин та розробленої документації із землеустрою на орендовану земельну ділянку.
Так, з метою забезпечення належної організації сільськогосподарського виробництва і впорядкування сільськогосподарських угідь у межах орендованої земельної ділянки для ефективного ведення сільськогосподарського виробництва, а також з метою забезпечення раціонального використання та охорони земель, у 2020 році на замовлення ФГ «Диканське» спеціалізованою землевпорядною організацією відповідно до положень статті 52 Закону України «Про землеустрій» розроблено проект землеустрою, що забезпечують еколого - економічне обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь (13,4000 га) кадастровий номер 5321055100:00:005:0356 ФГ «Диканське» на території Диканської селищної ради Диканського району Полтавської області.
У подальшому, з метою удосконалення визначеної проектом землеустрою 2020 року моделі ведення господарської діяльності на земельній ділянці, ФГ «Диканське» 18.10.2021 повторно замовило новий проект землеустрою, що забезпечує еколого - економічне обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь земельної ділянки площею 13,4000 га кадастровий номер 5321055100:00:005:0356.
За результатами розроблення проекту землеустрою, для більш ефективного ведення сільськогосподарського виробництва, окрім інших заходів, для ФГ «Диканське» уточнено умови з переведення (зміни) угідь із пасовищ загальною площею 13,4000 га у ріллю площею 5,0421 га, а решта угідь земельної ділянки площею 8,3579 га залишаються пасовищами.
Проте, як зазначає відповідач, не зміг внести вказані відомості до Державного земельного кадастру оскільки вказаний проект землеустрою розробником завершено в кінці лютого 2022 року, тобто в період коли у зв`язку з актом збройної агресії Російської Федерації проти України на території України запроваджено воєнний стан та призупинено функціонування Державного земельного кадастру. Упродовж майже всього 2022 року Державний земельний кадастр не функціонував, тому відомості про зміну угідь земельної ділянки на підставі проекту землеустрою внесені до Державного земельного кадастру тільки у січні 2023, що підтверджується витягом з ДЗК про земельну ділянку від 18.01.2023.
Фактично у 2022 році ФГ «Диканське» відповідно до розробленого та введеного в дію проекту землеустрою 2021 року здійснювало обробіток земельної ділянки з кадастровим номером 5321055100:00:005:0356.
За таких обставин, ФГ «Диканське» не порушувало будь-які вимоги щодо цільового використання земельної ділянки.
Також, відповідач вказує на те, що матеріали додані до позовної заяви в якості доказів на підтвердження факту порушення ФГ «Диканське» умов договору оренди землі не відповідають критеріям належності, допустимості, достовірності та достатності, відповідно до вимог статей 76 79 Господарського процесуального кодексу України, з огляду на відсутність у Диканської селищної ради повноважень на проведення заходів державного контролю з використання та охорони земель.
Прокурор у відповіді на відзив (вх. № 3806 від 27.03.2023) заперечує проти доводів відповідача, вважає їх необґрунтованими та такими, що суперечать вимогам законодавства. Зазначає, що землекористувачі повинні використовувати земельні ділянки відповідно до виду використання, за якими ці земельні ділянки були передані їх власником. Вказує, що факт вирощування на спірній земельній ділянці сільськогосподарських культур підтверджується актом обстеження земельної ділянки від 06.10.2022 та протоколом огляду місця події від 24.09.2022, проведеного в межах кримінального провадження № 42022172020000014 від 08.06.2022.
Отже, стверджує, що відповідач порушив умови договору щодо обов`язку Орендаря використовувати земельну ділянку відповідно до цільового призначення, оскільки земельні ділянки для сінокосіння та випасання худоби можуть використовуватися лише в межах встановленого виду використання, тому передана в оренду ФГ «Диканське» спірна земельна ділянка не могла використовуватися відповідачем для вирощування сільськогосподарських культур, оскільки земельну ділянку ФГ «Диканське» було зобов`язане використовувати виключно в межах, визначених договором оренди землі, законом та документацією із землеустрою, а саме як пасовища.
Відповідач у запереченні (вх. № 4178 від 03.04.2023) вказує на відсутність факту порушення законодавства про охорону земель та факту незаконного розорювання земель.
Ухвалою Господарського суду Полтавської області від 05.01.2023 суд прийняв позовну заяву до розгляду й відкрив провадження у справі, призначив підготовче засідання на 15:30 01.03.2023.
Ухвалою Господарського суду Полтавської області від 01.03.2023 суд продовжив строк проведення підготовчого засідання на 30 днів та відклав підготовче засідання на 09:30 16.03.2023.
Ухвалою Господарського суду Полтавської області від 16.03.2023 суд відклав підготовче засідання на 15:00 26.04.2023.
Ухвалою Господарського суду Полтавської області від 26.04.2023 суд закрив підготовче провадження у справі № 917/1746/22 та призначив справу до судового розгляду по суті в засіданні суду на 11:00 07.06.2023.
Відповідно до статті 219 Господарського процесуального кодексу України, рішення у цій справі прийнято у нарадчій кімнаті за результатами оцінки доказів.
У судовому засіданні оголошено вступну та резолютивну частини рішення та повідомлено про термін виготовлення повного рішення, строк та порядок його оскарження.
Розглянувши матеріали справи, суд
УСТАНОВИВ:
Проведеним Диканською окружною прокуратурою вивченням стану додержання вимог земельного законодавства суб`єктами господарювання на території Диканської селищної ради Полтавського району Полтавської області установлено, що Фермерським господарством «Диканське» (далі - ФГ «Диканське») неналежним чином виконуються умови договору оренди земельної ділянки від 21.10.2020.
Наказом Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області № 55-т від 14.08.2020 затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 13,4000 га пасовища з кадастровим номером 5321055100:00:005:0356 земель сільськогосподарського призначення державної власності для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, розташованої за межами населених пунктів на території Диканської селищної ради Диканського району Полтавської області (з подальшим продажем права оренди на земельних торгах).
21.10.2020 за результатами проведення земельних торгів у формі аукціону з продажу права оренди на земельну ділянку сільськогосподарського призначення державної власності, Орендодавець - Головне управлінням Держгеокадастру у Полтавській області та Орендар - ФГ «Диканське» в особі представника за довіреністю Розраєнка Миколи Васильовича, уклали договір оренди земельної ділянки кадастровий номер 5321055100:00:005:0356 площею 13,4000 га, що розташована за межами населених пунктів на території Диканської селищної ради.
Відповідно до пункту 1 договору оренди землі від 21.10.2020, Орендодавець надає, а Орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва з кадастровим номером 5321055100:00:005:0356, яка розташована за межами населених пунктів на території Диканської селищної ради Диканського району Полтавської області. Дата державної реєстрації речового права 18.11.2020, номер запису 39328928.
В оренду передається земельна ділянка загальною площею 13,4000 га, у тому числі, пасовища - 13,4000 га (пункт 2 договору).
Згідно з пунктом 5 договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 5321055100:00:005:0356 на день укладення договору становить 98 057,58 грн.
Відповідно до пункту 9 договору, орендна плата, яка визначена за результатами земельних торгів, вноситься Орендарем у грошовій формі, у розмірі 13 433, 98 грн в рік, що становить 13,70 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
Пунктами 15, 16, 17 договору передбачено, що земельна ділянка передається в оренду для ведення товарного сільськогосподарського виробництва. Цільове призначення земельної ділянки: землі сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва. Умовами збереження стану об`єкта оренди - використання земельної ділянки згідно цільового призначення з дотриманням вимог чинного законодавства.
Відповідно до пункту 28 договору (на момент укладення), одним із основних обов`язків орендаря є використання земельної ділянки за цільовим призначенням, орендарю заборонено вчиняти наступні дії: змінювати вид угідь земельної ділянки; розорювати сіножаті та пасовища.
Рішенням 19-ї сесії Диканської селищної ради 8-го скликання від 12.10.2021 № 5 внесено зміни до договору оренди землі від 21.10.2020, укладеного Головним управлінням Держгеокадастру у Полтавській області та ФГ «Диканське» на земельну ділянку площею 13,4000 га, кадастровий номер 5321055100:00:005:0356 шляхом виключення з пункту 28 договору записів: «...зміну виду угідь земельної ділянки» та «розорювання сіножатей, пасовищ».
Вказане рішення прийняте на підставі заяви голови ФГ «Диканське» Розраєнко Н. Г. про внесення змін до договору оренди землі у зв`язку із розробленням проекту землеустрою щодо забезпечення еколого - економічного обґрунтування сівозмін та впорядкування угідь на зазначеній земельній ділянці.
До заяви долучено копію відповідного проекту, розробленого у 2020 році ПП «Інститут агрономії» на підставі договору від 17.11.2020.
Пунктом 32 договору оренди землі від 21.10.2020 передбачено, що зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін.
Проте відповідно до інформації Диканської селищної ради від № 2874/02.1-33, додаткова угода до договору оренди землі від 21.10.2020 земельної ділянки площею 13,4000 га, кадастровий номер 5321055100:00:005:0356 не укладалася з підстав не внесення ФГ «Диканське» відомостей про зміну виду угідь до Державного земельного кадастру.
ФГ «Диканське» згідно з договором оренди землі від 21.10.2020 земельної ділянки площею 13,4000 га, кадастровий номер 5321055100:00:005:0356 сплачує орендну плату у розмірі 13 433,98 грн, що становить 13,70 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яка складає 98 057,58 грн.
Відповідно до відомостей Державного земельного кадастру від 06.09.2022, земельна ділянка кадастровий номер 5321055100:00:005:0356 площею 13,4000 га за земельними угіддями обліковується як пасовища.
Крім того, під час досудового розслідування кримінального провадження № 42022172020000014 від 08.06.2022, слідчим СВ ВП № 2 Полтавського РУП 24.09.2022 проведено огляд місця події, а саме земельної ділянки кадастровий номер 5321055100:00:005:0356 площею 13,4000 га. На момент проведення огляду земельна ділянка частково засіяна сільськогосподарською культурою - соєю.
У подальшому, Диканською окружною прокуратурою Полтавської області, на підставі частини 2 статті 93 Кримінально процесуального кодексу України, до Диканської селищної ради, як власника земельної ділянки, скеровано листа щодо проведення обстеження земельної ділянки.
На виконання вимог зазначеного листа, 06.10.2022 робочою групою з аудиту земель сільськогосподарського та несільськогосподарського призначення на території Диканської селищної ради, створеної розпорядженням селищного голови № 50-од від 14.04.2021, проведено обстеження земельної ділянки кадастровий номер 5321055100:00:005:0356 площею 13,4000 га, яка розташована за межами населених пунктів на території Диканської селищної ради Полтавського району Полтавської області та перебуває в оренді ФГ «Диканське» згідно з договором оренди землі від 21.10.2020.
У результаті обстеження виявлені порушення земельного законодавства, а саме: статті 37 Закону України «Про охорону земель» - розорювання пасовищ на земельній ділянці із загальної площі 13,4000 га, розорано орієнтовно 7,0000 га, на земельній ділянці знаходяться посіви сої.
Відповідно до витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 18.01.2023 внесені відомості про зміну угідь рілля 5 021 га, пасовища 8,3579. Всього площа земельної ділянки 13,4000 га.
Також, як убачається з наданих доказів, 01.02.2023 Диканська селищна рада та ФГ «Диканське» уклали Додаткову угоду № 1 про внесення змін до договору оренди землі від 21.10.2020 (запис в державному реєстрі прав № 39328928 від 18.11.2020) укладеного між Головним управлінням Держгеокадастру у Полтавській області та ФГ «Диканське», кадастровий номер 5321055100:00:005:0356.
Відповідно до зазначеної угоди пункт 2 договору змінено та викладено в наступній редакції: «В оренду передається земельна ділянка загальною площею 13,4000 га , у тому числі: рілля 5,0421 га, пасовища 8,3579 га».
З пункту 28 договору виключено записи: «- зміну виду угідь земельної ділянки» та «- розорювання сіножатей, пасовищ».
Надаючи правову кваліфікацію спірним правовідносинам господарський суд зазначає наступне.
Відповідно до частини 1 статті 11 Цивільного кодексу України цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки. Підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є договори та інші правочини.
Правовідносини, пов`язані з орендою землі, відповідно до частини 1 статті 2 Закону України «Про оренду землі» регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, вказаним Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.
Згідно зі статями 626, 629 Цивільного кодексу України договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків. Договір є обов`язковим для виконання сторонами.
Відповідно до статті 792 Цивільного кодексу України за договором найму (оренди) земельної ділянки наймодавець зобов`язується передати наймачеві земельну ділянку на встановлений договором строк у володіння та користування за плату.
Статтею 93 Земельного кодексу України передбачено, що право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності. Відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються законом (частини 1, 8 вказаної норми).
Статтями 1, 13 Закону України «Про оренду землі» визначено, що оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності. Договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.Статтею 15 вказаного закону визначено, що істотними умовами договору оренди землі є об`єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки), строк дії договору оренди, орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату. За згодою сторін у договорі оренди землі можуть зазначатися інші умови.
За змістом статті 25 Закону України «Про оренду землі» орендар земельної ділянки має право самостійно господарювати на землі з дотриманням умов договору оренди землі.
Відповідно до статті 629 Цивільного кодексу України, договір є обов`язковим для виконання сторонами.
Статтями 526, 530 Цивільного кодексу України встановлено, що зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства.
Пунктом 28 договору оренди землі встановлено, що орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку за цільовим призначенням.
Відповідно до статті 1 Закону України «Про землеустрій» цільове призначення земельної ділянки - це допустимі напрями використання земельної ділянки відповідно до встановлених законом вимог щодо використання земель відповідної категорії та визначеного виду цільового призначення.
Частиною 1 статті 19 Земельного кодексу України закріплено, що землі України за основним цільовим призначенням поділяються на категорії, однією з яких є землі сільськогосподарського призначення.
Частиною 3 статті 19 Земельного кодексу України визначено, що земельна ділянка, яка за основним цільовим призначенням належить до відповідної категорії земель, відноситься в порядку, визначеному цим Кодексом, до певного виду цільового призначення, що характеризує конкретний напрям її використання та її правовий режим.
Частиною 1 статті 22 Земельного кодексу України встановлено, що землями сільськогосподарського призначення визнаються землі, надані для виробництва сільськогосподарської продукції, здійснення сільськогосподарської науково - дослідної та навчальної діяльності, розміщення відповідної виробничої інфраструктури, у тому числі інфраструктури оптових ринків сільськогосподарської продукції, або призначені для цих цілей.
Відповідно до частини 2 цієї статті до земель сільськогосподарського призначення належать: а) сільськогосподарські угіддя (рілля, багаторічні насадження, сіножаті, пасовища та перелоги); б) несільськогосподарські угіддя (господарські шляхи і прогони, полезахисні лісові смуги та інші захисні насадження, крім тих, що віднесені до земель інших категорій, землі під господарськими будівлями і дворами, землі під інфраструктурою оптових ринків сільськогосподарської продукції, землі тимчасової консервації тощо).
Відповідно до правових висновків, наведених у постанові Великої Палати Верховного Суду від 01.06.2021 у справі № 925/929/19, визначені види використання земельних ділянок сільськогосподарського призначення, зокрема для фермерського господарства, для ведення особистого селянського господарства, для сінокосіння і випасання худоби, для ведення індивідуального або колективного садівництва, для городництва, для ведення підсобного господарства. Власники або користувачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення певного виду використання мають використовувати їх виключно в межах вимог, встановлених статтями 31, 33- 37 Земельного кодексу України для такого виду використання.
Отже, зазначені норми права розрізняють категорії земель за їх цільовим призначенням та види використання земельної ділянки в межах кожної категорії земель. Зміна цільового призначення земельних ділянок сільськогосподарського призначення на іншу категорію цільового призначення здійснюється за погодженими проектами землеустрою щодо їх відведення. Водночас такої процедури для зміни виду використання земельної ділянки без зміни її категорії цільового призначення (землі сільськогосподарського призначення) чинним законодавством не передбачено (пункт 37 постанови Великої Палати Верховного Суду від 01.06.2021 у справі у справі № 925/929/19).
Разом з тим користувачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення повинні використовувати такі земельні ділянки відповідно до того виду використання, за яким ці земельні ділянки були передані їм власником.
Земельні ділянки, віднесені до однієї і тієї ж категорії, можуть використовуватися за різними видами цільового призначення, які характеризуються власним правовим режимом, екосистемними функціями, видом господарської діяльності тощо, та визначені у Класифікації видів цільового призначення земель (подібний правовий висновок викладено у постановах Верховного Суду від 22.01.2020 у справі № 468/1498/17-ц та від 21.06.2022 у справі № 912/1520/21).
Згідно з відомостями з Державного земельного кадастру від 06.09.2022 земельна ділянка з кадастровим номером з кадастровим номером 5321055100:00:005:0356 площею 13,4000 га за своїм цільовим призначенням належить до земель сільськогосподарського призначення, за земельними угіддями обліковується як пасовища.
Проте, як убачається з матеріалів справи, 18.10.2021 з метою удосконалення визначеної проектом землеустрою 2020 року моделі ведення господарської діяльності на земельній ділянці, ФГ «Диканське» замовило проект землеустрою, що забезпечує еколого - економічне обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь земельної ділянки площею 13,4000 га кадастровий номер 5321055100:00:005:0356.
За результатами розроблення зазначеного проекту землеустрою, для більш ефективного ведення сільськогосподарського виробництва, окрім інших заходів, для ФГ «Диканське» уточнено умови з переведення (зміни) угідь із пасовищ загальною площею 13,4000 га у ріллю площею 5,0421 га, а решта угідь земельної ділянки площею 8,3579 га залишаються пасовищами.
Так, відповідно до проекту землеустрою 2021 року контури запроектованих угідь - ріллі площею 5,0421 га у межах земельної ділянки розташовано з урахуванням найменшої крутизни схилу 1-2 градуси, що відповідає вимогам статей 37, 47 Закону України «Про охорону земель», зокрема, у частині охорони земель від ерозії та зсувів. Крім цього, з метою належної охорони ґрунтів земельної ділянки у проекті землеустрою 2021 року визначено особливі заходи щодо системи обробітку ґрунту, а саме: у межах запроектованої ріллі допускається оранка на глибину 18-20 см з періодичним поглибленням на 3-5 см; мілкий і поверхневий обробіток з полицевими лущильниками, дисковими боронами, плоскорізними знаряддями.
Розроблений проект землеустрою 22.02.2022 затверджено ФГ «Диканське» як замовником такої документації у відповідності до вимог пункту 8 частини 3 статті 186 Земельного кодексу України та введено в дію шляхом перенесення в натуру (на місцевість) запроектованих угідь, що відповідає пункту 4.8 розділу 4 ДСТУ 4691:2006 «Землеробство. Терміни та визначення понять» (копія Висновку про погодження та затвердження проекту землеустрою, що забезпечує еколого - економічне обґрунтування сівозмін та угідь від 22.02.2022).
Частиною 4 статті 21 Закону України «Про державний земельний кадастр» передбачено, що відомості про угіддя земельної ділянки вносяться до Державного земельного кадастру: на підставі відповідної документації із землеустрою, яка розробляється при формуванні земельних ділянок, - щодо земельних ділянок, які формуються; на підставі схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно - територіальних одиниць, проектів землеустрою, що забезпечують еколого - економічне обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь, проектів землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв), проектів землеустрою щодо приватизації земель державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, що розробляються з метою зміни їх цільового призначення, робочих проектів землеустрою, технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель.
Відповідач у відзиві на позов повідомив, що не зміг внести відомості про угіддя земельної ділянки до Державного земельного кадастру через те, що фактично проект землеустрою розробником завершено у кінці лютого 2022 року, тобто в період коли у зв`язку з актом збройної агресії Російської Федерації проти України на території України запроваджено воєнний стан та призупинено функціонування Державного земельного кадастру. Упродовж майже всього 2022 року Державний земельний кадастр не функціонував, тому відомості про зміну угідь земельної ділянки на підставі проекту землеустрою внесені до Державного земельного кадастру тільки у січні 2023, що підтверджується витягом з ДЗК про земельну ділянку від 18.01.2023.
Так, відповідно до витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 18.01.2023 внесені відомості про зміну угідь рілля 5 021 га, пасовища 8,3579. Всього площа земельної ділянки 13,4000 га.
Також, 01.02.2023 Диканська селищна рада та ФГ «Диканське» уклали Додаткову угоду № 1 про внесення змін до договору оренди землі від 21.10.2020 (запис в державному реєстрі прав № 39328928 від 18.11.2020) укладеного між Головним управлінням Держгеокадастру у Полтавській області та ФГ «Диканське», кадастровий номер 5321055100:00:005:0356.
Відповідно до якої пункт 2 договору змінено та викладено в наступній редакції: «В оренду передається земельна ділянка загальною площею 13,4000 га , у тому числі: рілля 5,0421 га, пасовища 8,3579 га».
З пункту 28 договору виключено записи: «- зміну виду угідь земельної ділянки» та «- розорювання сіножатей, пасовищ».
Частиною 1 статті 32 Закону України Про оренду землі визначено, що на вимогу однієї із сторін договір оренди землі може бути достроково розірваний за рішенням суду в разі невиконання сторонами обов`язків, передбачених статтями 24 і 25 цього Закону та умовами договору, в разі випадкового знищення чи пошкодження об`єкта оренди, яке істотно перешкоджає передбаченому договором використанню земельної ділянки, а також на підставах, визначених Земельним кодексом України та іншими законами України.
Відповідно до пункту 33 договору оренди землі дія договору припиняється у разі: невиконання Орендарем умов пункту 28 договору; шляхом розірвання за рішенням суду на вимогу однієї із сторін унаслідок невиконання другою стороною обов`язків, передбачених договором, та внаслідок випадкового знищення, пошкодження орендованої земельної ділянки, яке істотно перешкоджає її використанню, а також з інших підстав, визначених законом.
Отже, вимога про дострокове примусове розірвання договору оренди земельної ділянки з підстав, встановлених частиною 2 статті 651 Цивільного кодексу України та частиною 1статті 32 Закону України "Про оренду землі" передбачає доведення обставин нецільового використання орендарем земельної ділянки.
Статтею 144 Земельного кодексу України встановлено, що у разі виявлення порушення земельного законодавства державний інспектор сільського господарства, державний інспектор з охорони довкілля складають протокол про порушення та видають особі, яка допустила порушення, вказівку про його усунення у 30-денний строк. Якщо особа, яка допустила порушення земельного законодавства, не виконала протягом зазначеного строку вказівки державного інспектора щодо припинення порушення земельного законодавства, державний інспектор сільського господарства, державний інспектор з охорони довкілля відповідно до закону накладають на таку особу адміністративне стягнення та повторно видають вказівку про припинення правопорушення чи усунення його наслідків у 30-денний строк.
У разі неусунення порушення земельного законодавства у 30-денний строк державний інспектор сільського господарства, державний інспектор з охорони довкілля звертаються до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування з клопотанням про припинення права користування земельною ділянкою.
Рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування про припинення права користування земельною ділянкою може бути оскаржене землекористувачем у судовому порядку.
Відповідно до статті 187, частини 2 статті 188 Земельного кодексу України контроль за використанням та охороною земель полягає в забезпеченні додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями і громадянами земельного законодавства України. Порядок здійснення державного контролю за використанням та охороною земель встановлюється законом.
Приписами статті 188 Земельного кодексу України, що кореспондується також зі статтею 5 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" визначено, що державний контроль за використанням та охороною земель усіх категорій та форм власності здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері здійснення державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, а за додержанням вимог законодавства про охорону земель - центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.
Основними завданнями державного контролю за використанням та охороною земель є: забезпечення додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, фізичними та юридичними особами земельного законодавства України; забезпечення реалізації державної політики у сфері охорони та раціонального використання земель; запобігання порушенням законодавства України у сфері використання та охорони земель, своєчасне виявлення таких порушень і вжиття відповідних заходів щодо їх усунення; забезпечення додержання власниками землі та землекористувачами стандартів і нормативів у сфері охорони та використання земель, запобігання забрудненню земель та зниженню родючості ґрунтів, погіршенню стану рослинного і тваринного світу, водних та інших природних ресурсів.
Згідно зі статтею 9 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" державний контроль за використанням та охороною земель, дотриманням вимог законодавства України про охорону земель і моніторинг ґрунтів здійснюються шляхом проведення перевірок.
Відповідно до статті 10 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель мають право: безперешкодно обстежувати в установленому законодавством порядку земельні ділянки, що перебувають у власності та користуванні юридичних і фізичних осіб, перевіряти документи щодо використання та охорони земель; складати акти перевірок чи протоколи про адміністративні правопорушення у сфері використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель, а також подавати в установленому законодавством України порядку до відповідних органів матеріали перевірок щодо притягнення винних осіб до відповідальності.
Згідно з п.п. 10 пункту «б» частини 1 статті 33 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» виконавчим органам сільських, селищних, міських рад делеговані повноваження здійснення державного контролю за використанням та охороною земель у межах та порядку, встановлених законом. Відповідно контроль проводиться у відповідності до Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель» який у даному випадку є спеціальним законом.
У статті 5 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель» визначені органи, які здійснюють державний контроль за використанням та охороною земель, дотриманням вимог законодавства України про охорону земель, проведення моніторингу родючості ґрунтів.
Зокрема, державний контроль за використанням та охороною земель усіх категорій та форм власності здійснює центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин. Державний контроль за використанням та охороною земель також здійснюють виконавчі органи сільських, селищних, міських рад у межах повноважень, визначених законом, у разі прийняття відповідною радою рішення про здійснення такого контролю.
Державний контроль за дотриманням вимог законодавства України про охорону земель здійснює центральний орган виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.
Відповідно до статті 6-1 Закону «Про державний контроль за використанням та охороною земель» до повноважень виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належить здійснення державного контролю за використанням та охороною земель, а саме за:
виконанням власниками і користувачами земель комплексу необхідних заходів із захисту земель від заростання бур`янами, чагарниками;
дотриманням режиму експлуатації протиерозійних, гідротехнічних споруд, а також вимог законодавства щодо збереження захисних насаджень і межових знаків;
виконанням землевласниками та землекористувачами вимог щодо використання земель за цільовим призначенням, розміщенням, проектуванням, будівництвом, введенням в дію об`єктів, що негативно впливають на стан земель, експлуатацією, збереженням протиерозійних гідротехнічних споруд, захисних лісонасаджень.
Виконавчі органи сільських, селищних, міських рад:
а) вносять до Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування клопотання щодо:
приведення у відповідність із законодавством прийнятих ними рішень з питань регулювання земельних відносин, використання та охорони земель;
припинення будівництва та експлуатації об`єктів у разі порушення вимог земельного законодавства України до повного усунення виявлених порушень і ліквідації їх наслідків;
припинення права користування земельною ділянкою відповідно до закону;
б) звертаються до суду з позовом про відшкодування втрат лісогосподарського виробництва, повернення самовільно чи тимчасово зайнятих земельних ділянок, строк користування якими закінчився, а також про відшкодування шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням;
в) вживають відповідно до закону заходів щодо повернення самовільно зайнятих земельних ділянок їх власникам або користувачам;
г) здійснюють інші повноваження відповідно до закону.
Виконавчі органи сільських, селищних, міських рад набувають установлених законом повноважень із здійснення державного контролю за використанням та охороною земель у разі прийняття відповідною радою рішення про здійснення такого контролю і реалізують функцію державного контролю за використанням та охороною земель через державних інспекторів з державного контролю за використанням та охороною земель відповідних рад, кваліфікаційні вимоги до яких визначені статтею 10 цього Закону.
Сільські, селищні, міські ради після прийняття ними рішення про здійснення державного контролю за використанням та охороною земель зобов`язані:
протягом місяця забезпечити призначення державних інспекторів з контролю за використанням та охороною земель відповідних рад;
протягом 10 календарних днів після призначення державних інспекторів з контролю за використанням та охороною земель відповідних рад письмово поінформувати про це центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Виконавчі органи сільських, селищних, міських рад починають виконувати повноваження із здійснення державного контролю за використанням та охороною земель через 30 календарних днів після інформування центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
У разі якщо сільські, селищні, міські ради не прийняли рішення про здійснення державного контролю за використанням та охороною земель та не забезпечили призначення державних інспекторів відповідних рад, повноваження рад у зазначеній сфері виконує центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, до прийняття радами в установленому цим Законом порядку рішення про виконання радами повноважень із здійснення державного контролю за використанням та охороною земель.
Водночас у матеріалах справи відсутні докази, які б свідчили про фіксацію компетентним органом фактів порушення земельного законодавства ФГ "Диканське", про направлення останньому відповідних приписів та їх невиконання орендарем, що відповідно до чинного законодавства є підставою для примусового припинення права користування орендованою земельною ділянкою шляхом розірвання договору оренди в судовому порядку.
Крім того, Диканська селищна рада у відповіді на запит прокуратури № 51-3690 вих. 22 від 28.09.2022 повідомила, що перевірка проводилась не у відповідності до статті 5 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель», оскільки Диканською селищною радою не приймалось рішення про здійснення Державного контролю за використанням та охороною земель (а. с. 27).
Отже, позивач не заперечує факту проведення перевірки дотримання вимог земельного законодавства не у спосіб визначений законом.
Долучене до відповіді на відзив розпорядження голови Диканської селищної ради № 50-од від 14.04.2021 "Про створення робочої групи з аудиту земель сільськогосподарського та несільськогосподарського призначення на території Диканської селищної ради" не стосується державного контролю за використанням та охороною земель.
Отже, акт обстеження стану та використання земельної ділянки від 06.10.2022 складено поза межами визначених законом заходів державного контролю, тобто у спосіб не передбачений законом.
Крім того, слід зазначити, що посилання в позові на акт обстеження стану та використання земельної ділянки від 06.10.2022, як на доказ порушення земельного законодавства, є безпідставним, оскільки зазначений акт за своєю правовою природою є лише службовим документом, в якому відображено узагальнений опис виявлених перевіркою фактів, та не є самостійним правовим документом, який встановлює відповідальність суб`єкта господарювання.
У свою чергу такий акт перевірки не є рішенням суб`єкта владних повноважень, яке зумовлює виникнення будь-яких прав і обов`язків для осіб, діяльність яких перевірялися, тому його висновки не можуть бути самостійною умовою вважати доведеними та безспірними виявлені ним порушення.
Також, в акті перевірки не встановлено точної площі розорювання пасовищ, а лише зазначено, що орієнтовно розорано 7,00 га.
Посилання прокурора на протокол огляду місця події, складений слідчим СВ ВП № 2 Полтавського РУП від 24.09.2022, суд не бере до уваги, оскільки протокол огляду місця події фіксує процесуальну дію в межах кримінального провадження і не може підміняти акт перевірки, що фіксує факт проведення перевірки з урахуванням наведених приписів Закону, який визначає повноваження органів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, правові та організаційні засади, порядок здійснення державного нагляду (контролю) і є носієм доказової інформації.
Відповідно до частини 6 статті 75 Господарського процесуального кодексу України обвинувальний вирок суду в кримінальному провадженні або постанова суду, якою особу притягнуто до адміністративної відповідальності у справі про адміністративне правопорушення, які набрали законної сили, є обов`язковими для господарського суду, що розглядає справу про правові наслідки дій чи бездіяльності особи, стосовно якої ухвалений вирок або постанова суду, лише в питанні, чи мали місце ці дії (бездіяльність) та чи вчинені вони цією особою. Преюдиційні факти є обов`язковими при вирішенні інших справ та не підлягають доказуванню, оскільки їх істинність встановлено у рішенні, у зв`язку з чим немає необхідності встановлювати їх знову, піддаючи сумніву істинність та стабільність судового акту, який набрав законної сили.
Натомість матеріали господарської справи № 917/1746/22 не містять вироку суду в кримінальному провадженні, який набрав законної сили щодо факту вчинення кримінального правопорушення.
Разом з тим, докази, отримані на стадії кримінального провадження не є доказами в розумінні частини 6 статті 75 Господарського процесуального кодексу України та, відповідно, не є допустимими доказами в розумінні статті 77 Господарського процесуального кодексу України. Оскільки юрисдикція господарського суду не поширюється на кримінально-правові відносини, суд не вправі давати оцінку вказаним документам з точки зору кримінального закону, суд, в такому випадку, вбачає у цьому порушення принципу рівності сторін у господарському процесі.
Отже, прокурор не надав суду належних та допустимих доказів на підтвердження використання відповідачем земельної ділянки не за цільовим призначенням та, відповідно, порушення істотних умов договору оренди землі.
З огляду на викладене, суд не вбачає підстав для розірвання спірного договору оренди землі.
Позовні вимоги скасувати державну реєстрацію права оренди земельної ділянки з одночасним припиненням речових прав ФГ Диканське на земельну ділянку та зобов`язати Фермерське господарство Диканське повернути Диканській селищній раді земельну ділянку, також не підлягають задоволення, як похідні від основної вимоги про розірвання договору, у задоволенні якої суд відмовив.
Відповідно до статті 129 Господарського процесуального кодексу України судові витрати покладаються на прокуратуру.
Керуючись статтями 232 - 233, 237 - 238, 240 -241 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
В позові відмовити.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення до Східного апеляційного господарського суду.
Повне рішення складено та підписано 02.08.2023 у зв`язку з перебуванням судді на лікарняному та у відпустці.
Суддя Дмитро СІРОШ
Суд | Господарський суд Полтавської області |
Дата ухвалення рішення | 08.06.2023 |
Оприлюднено | 04.08.2023 |
Номер документу | 112578140 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про усунення порушення прав власника |
Господарське
Східний апеляційний господарський суд
Здоровко Людмила Миколаївна
Господарське
Господарський суд Полтавської області
Сірош Д.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні