Постанова
від 01.11.2023 по справі 917/1746/22
СХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

СХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

01 листопада 2023 року м. Харків Справа № 917/1746/22

Східний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючий суддя Здоровко Л.М., суддя Бородіна Л.І., суддя Лакіза В.В.,

за участю секретаря судового засідання Бєлкіної О.М.,

представників сторін:

прокурор - Горгуль Н.В., службове посвідчення №072883 від 01.03.2023,

позивача - не з`явився,

відповідача - Коморна О.В. на підставі ордеру на надання правничої (правової) допомоги серії ВІ №1174350 від 19.10.2023; Розраєнко М.В. (в приміщенні Диканського районного суду Полтавської області) на підставі витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань,

розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Східного апеляційного господарського суду, у режимі відеоконференції з Диканським районним судом Полтавської області, апеляційну скаргу Полтавської обласної прокуратури (вх.№1816П/2) на рішення Господарського суду Полтавської області від 08.06.2023, постановлене у приміщенні Господарського суду Полтавської області суддею Сірош Д., дата складання повного тексту рішення - 02.08.2023, у справі №917/1746/22

за позовом Заступника керівника Диканської окружної прокуратури Полтавської області, смт. Диканька, Полтавська область, в інтересах держави в особі Диканської селищної ради, смт. Диканька, Полтавська область,

до Фермерського господарства Диканське, смт. Диканька, Полтавська область

про розірвання договору, скасування державної реєстрації права оренди та зобов`язання повернути земельну ділянку

ВСТАНОВИВ:

Заступник керівника Диканської окружної прокуратури Полтавської області звернувся з позовом в інтересах держави в особі Диканської селищної ради до Фермерського господарства Диканське, у якому просить:

- розірвати договір оренди землі від 21.10.2020, укладений Головним управлінням Держгеокадастру у Полтавській області та Фермерським господарством Диканське щодо земельної ділянки кадастровий номер 5321055100:00:005:0356 площею 13, 4000га, розташованої за межами населених пунктів на території Диканської селищної ради, який зареєстрований у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та Реєстрі прав власності на нерухоме майно, Державному реєстрі Іпотек, Єдиному реєстрі заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна 18.11.2020 за №39328928;

- скасувати державну реєстрацію права оренди земельної ділянки з одночасним припиненням речових прав ФГ Диканське на земельну ділянку 5321055100:00:005:0356 площею 13,4000 га, розташованої за межами населених пунктів на території Диканської селищної ради;

- зобов`язати Фермерське господарство Диканське повернути Диканській селищній раді земельну ділянку кадастровий номер 5321055100:00:005:0356 площею 13, 4000га, розташованої за межами населених пунктів на території Диканської селищної ради, шляхом підписання акту приймання - передачі.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що ФГ "Диканське" істотно порушено умови договору щодо обов`язку орендаря використовувати земельну ділянку у відповідності до цільового призначення; спірна земельна ділянка не могла використовуватися відповідачем для вирощування сільськогосподарських культур, оскільки земельну ділянку ФГ "Диканське" було зобов`язане використовувати виключно в межах, визначених договором оренди землі, законом та документацією із землеустрою, а саме як пасовища.

Рішенням Господарського суду Полтавської області від 08.06.2023 у справі №917/1746/22 у позові відмовлено.

Місцевим господарським судом встановлено, що 18.10.2021 з метою удосконалення визначеної проектом землеустрою 2020 року моделі ведення господарської діяльності на земельній ділянці, ФГ "Диканське" замовило проект землеустрою, що забезпечує еколого-економічне обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь земельної ділянки площею 13,4000 га кадастровий номер 5321055100:00:005:0356, відповідно до якого уточнено умови з переведення (зміни) угідь із пасовищ загальною площею 13, 4000га у рілля площею 5, 0421га, а решта угідь земельної ділянки площею 8, 3579га залишаються пасовищами.

01.02.2023 Диканська селищна рада та ФГ "Диканське" уклали Додаткову угоду №1 про внесення змін до договору оренди землі від 21.10.2020, відповідно до якої пункт 2 договору змінено та викладено в наступній редакції: "В оренду передається земельна ділянка загальною площею 13, 4000га , у тому числі: рілля 5, 0421га, пасовища 8, 3579га".

Суд першої інстанції дійшов висновку, що матеріалами справи не підтверджується використання відповідачем земельної ділянки не за цільовим призначенням та, відповідно, порушення істотних умов договору оренди землі.

З огляду на викладене, суд не вбачає підстав для розірвання спірного договору оренди землі.

Місцевий господарський суд дійшов також висновку, що позовні вимоги скасувати державну реєстрацію права оренди земельної ділянки з одночасним припиненням речових прав ФГ Диканське на земельну ділянку та зобов`язати Фермерське господарство Диканське повернути Диканській селищній раді земельну ділянку, не підлягають задоволення, як похідні від основної вимоги про розірвання договору, у задоволенні якої суд відмовив.

Не погодившись з рішенням місцевого господарського суду, прокурор звернувся до Східного апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просить скасувати рішення Господарського суду Полтавської області від 08.06.2023 у справі №917/1746/22 і ухвалити нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги.

Свої вимоги апелянт обґрунтовує тим, що матеріалами справи підтверджується порушення відповідачем земельного законодавства, а саме, статті 37 Закону України "Про охорону земель" - розорювання пасовищ на земельній ділянці із загальної площі 13, 4000га, розорано орієнтовно 7, 0000га, на земельній ділянці знаходяться посіви сої, що не заперечується і відповідачем.

Прокурор вважає акт обстеження та протокол огляду місця події належними і допустимими доказами на підтвердження факту засіювання сої відповідачем у 2022 році.

Крім того, як зазначає прокурор, після внесення змін щодо виду угідь до Державного земельного кадастру змінена нормативна грошова оцінка спірної земельної ділянки, яка на даний час становить 224 356, 49грн, тому розмір орендної плати у 2022 році мав становити 30 736, 84грн. Таким чином, на думку прокурора, у спірних правовідносинах вбачаються порушення також матеріальних (фінансових) інтересів держави, яка недоотримує кошти за використання спірної земельної ділянки (за умови зміни виду її цільового призначення в установленому законом порядку).

Ухвалою Східного апеляційного господарського суду від 26.09.2023 відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Полтавської обласної прокуратури на рішення Господарського суду Полтавської області від 08.06.2023 у справі №917/1746/22; встановлено учасникам справи строк до 19.10.2023 для подання відзиву на апеляційну скаргу з доказами його надсилання апелянту; встановлено учасникам справи строк до 19.10.2023 для подання заяв і клопотань; призначено справу до розгляду на "01" листопада 2023 р. о 14:00год.

18.10.2023 від відповідача надійшов відзив на апеляційну скаргу, зазначає, що навесні 2022 року ФГ "Диканське" використовувало спірну земельну ділянку у відповідності до розробленого та введеного в дію проєкту землеустрою 2021 року. За таких обставин, відповідач вважає, що не порушував будь-які вимоги щодо цільового використання земельної ділянки.

Крім того, відповідач зазначає, що розірвання договору оренди земельної ділянки не тільки не захистить інтереси держави, за захистом яких звернувся прокурор, а навпаки, призведе до їх порушення, оскільки орендуючи земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, відповідач сплачує орендні платежі (які наповнюють бюджет), виготовляє сільськогосподарську продукцію для задоволення потреб населення в умовах військового стану та не допускає заліснення спірної земельної ділянки.

З огляду на викладене, просить у задоволенні апеляційної скарги відмовити, а рішення Господарського суду Полтавської області від 08.06.2023 у справі №917/1746/23 залишити без змін.

Ухвалою Східного апеляційного господарського суду від 30.10.2023 заяву представника Фермерського господарства Диканське про участь у судовому засіданні в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду задоволено; постановлено судове засідання, призначене на "01" листопада 2023 о 14:00 годині, провести в режимі відеоконференції з представником Фермерського господарства Диканське; доручено Диканському районному суду Полтавської області забезпечити проведення судового засідання, призначене на "01" листопада 2023 о 14:00 годині, в режимі відеоконференції.

У судовому засіданні Східного апеляційного господарського суду 01.11.2023, яке відбулось у режимі відеоконференції з Диканським районним судом Полтавської області, прокурор оголосила доводи апеляційної скарги, просить скаргу задовольнити.

Представники відповідача проти скарги заперечують, просять у її задоволенні відмовити, а рішення Господарського суду Полтавської області від 08.06.2023 у справі №917/1746/23 залишити без змін.

Позивач своїм правом на участь у судовому засіданні не скористався, представник позивача у судове засідання не з`явився, хоча позивач був належним чином завчасно повідомлений про час, дату та місце судового засідання.

Враховуючи, що наявних у справі матеріалів достатньо для розгляду апеляційної скарги, прокурор і представники відповідача висловили доводи і вимоги щодо апеляційної скарги, а неявка у судове засідання представника позивача не перешкоджає розгляду скарги, про що учасники справи були повідомлені ухвалою Східного апеляційного господарського суду від 26.09.2023, колегія суддів вважає за можливе розглянути скаргу в даному судовому засіданні.

Дослідивши матеріали справи, викладені в апеляційній скарзі доводи прокурора, заслухавши у судовому засіданні прокурора і представників відповідача, перевіривши правильність застосування господарським судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, а також повноту встановлення обставин справи та відповідність їх наданим доказам, відповідно до статті 269 Господарського процесуального кодексу України, якою визначено, що суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, колегія суддів Східного апеляційного господарського суду дійшла висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, виходячи з такого.

Як встановлено місцевим господарським судом, проведеним Диканською окружною прокуратурою вивченням стану додержання вимог земельного законодавства суб`єктами господарювання на території Диканської селищної ради Полтавського району Полтавської області установлено, що Фермерським господарством "Диканське" (далі - ФГ "Диканське") неналежним чином виконуються умови договору оренди земельної ділянки від 21.10.2020.

Так, наказом Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області №55-т від 14.08.2020 затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 13, 4000га пасовища з кадастровим номером 5321055100:00:005:0356 земель сільськогосподарського призначення державної власності для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, розташованої за межами населених пунктів на території Диканської селищної ради Диканського району Полтавської області (з подальшим продажем права оренди на земельних торгах).

21.10.2020 за результатами проведення земельних торгів у формі аукціону з продажу права оренди на земельну ділянку сільськогосподарського призначення державної власності, Орендодавець - Головне управлінням Держгеокадастру у Полтавській області та Орендар - ФГ "Диканське" в особі представника за довіреністю Розраєнка Миколи Васильовича, уклали договір оренди земельної ділянки кадастровий номер 5321055100:00:005:0356 площею 13, 4000га, що розташована за межами населених пунктів на території Диканської селищної ради.

Відповідно до пункту 1 договору оренди землі від 21.10.2020, Орендодавець надає, а Орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва з кадастровим номером 5321055100:00:005:0356, яка розташована за межами населених пунктів на території Диканської селищної ради Диканського району Полтавської області.

Дата державної реєстрації речового права 18.11.2020, номер запису 39328928.

В оренду передається земельна ділянка загальною площею 13, 4000га, у тому числі, пасовища - 13, 4000га (пункт 2 договору).

Згідно з пунктом 5 договору, нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 5321055100:00:005:0356 на день укладення договору становить 98 057, 58грн.

Відповідно до пункту 9 договору, орендна плата, яка визначена за результатами земельних торгів, вноситься Орендарем у грошовій формі, у розмірі 13 433, 98грн в рік, що становить 13, 70% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Пунктами 15, 16, 17 договору передбачено, що земельна ділянка передається в оренду для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.

Цільове призначення земельної ділянки: землі сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.

Умовою збереження стану об`єкта оренди є використання земельної ділянки згідно цільового призначення з дотриманням вимог чинного законодавства.

Відповідно до пункту 28 договору (на момент укладення), одним із основних обов`язків орендаря є використання земельної ділянки за цільовим призначенням, орендарю заборонено вчиняти наступні дії: змінювати вид угідь земельної ділянки; розорювати сіножаті та пасовища.

Рішенням 19-ї сесії Диканської селищної ради 8-го скликання від 12.10.2021 №5 ухвалено внести зміни до договору оренди землі від 21.10.2020, укладеного Головним управлінням Держгеокадастру у Полтавській області та ФГ "Диканське" на земельну ділянку площею 13, 4000га, кадастровий номер 5321055100:00:005:0356 шляхом виключення з пункту 28 договору записів: "...зміну виду угідь земельної ділянки" та "розорювання сіножатей, пасовищ".

Вказане рішення прийняте на підставі заяви голови ФГ "Диканське" Розраєнко Н.Г. про внесення змін до договору оренди землі у зв`язку із розробленням проекту землеустрою щодо забезпечення еколого-економічного обґрунтування сівозмін та впорядкування угідь на зазначеній земельній ділянці.

До заяви долучено копію відповідного проекту, розробленого у 2020 році ПП "Інститут агрономії" на підставі договору від 17.11.2020.

Пунктом 32 договору оренди землі від 21.10.2020 передбачено, що зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін.

Проте, відповідно до інформації Диканської селищної ради від №2874/02.1-33, додаткова угода до договору оренди землі від 21.10.2020 земельної ділянки площею 13, 4000га, кадастровий номер 5321055100:00:005:0356 не укладалася з підстав не внесення ФГ "Диканське" відомостей про зміну виду угідь до Державного земельного кадастру.

ФГ "Диканське" згідно з договором оренди землі від 21.10.2020 земельної ділянки площею 13, 4000га, кадастровий номер 5321055100:00:005:0356, сплачує орендну плату у розмірі 13 433, 98грн, що становить 13, 70% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яка складає 98 057, 58грн.

Відповідно до відомостей Державного земельного кадастру від 06.09.2022, земельна ділянка кадастровий номер 5321055100:00:005:0356 площею 13, 4000га за земельними угіддями обліковувалася як пасовища.

Проте, як вбачається з матеріалів справи, 18.10.2021 з метою удосконалення визначеної проектом землеустрою 2020 року моделі ведення господарської діяльності на земельній ділянці, ФГ "Диканське" замовило проект землеустрою, що забезпечує еколого-економічне обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь земельної ділянки площею 13, 4000га, кадастровий номер 5321055100:00:005:0356.

За результатами розроблення зазначеного проекту землеустрою, для більш ефективного ведення сільськогосподарського виробництва, окрім інших заходів, для ФГ "Диканське" уточнено умови з переведення (зміни) угідь із пасовищ загальною площею 13, 4000га у рілля площею 5, 0421га, а решта угідь земельної ділянки площею 8, 3579га залишаються пасовищами.

Так, відповідно до проекту землеустрою 2021 року контури запроектованих угідь - рілля площею 5, 0421га у межах земельної ділянки розташовано з урахуванням найменшої крутизни схилу 1-2 градуси, що відповідає вимогам статей 37, 47 Закону України "Про охорону земель", зокрема, у частині охорони земель від ерозії та зсувів. Крім цього, з метою належної охорони ґрунтів земельної ділянки у проекті землеустрою 2021 року визначено особливі заходи щодо системи обробітку ґрунту, а саме: у межах запроектованої ріллі допускається оранка на глибину 18-20 см з періодичним поглибленням на 3-5 см; мілкий і поверхневий обробіток з полицевими лущильниками, дисковими боронами, плоскорізними знаряддями.

Розроблений проект землеустрою 22.02.2022 затверджено ФГ "Диканське" як замовником такої документації у відповідності до вимог пункту 8 частини 3 статті 186 Земельного кодексу України та введено в дію шляхом перенесення в натуру (на місцевість) запроектованих угідь, що відповідає пункту 4.8 розділу 4 ДСТУ 4691:2006 "Землеробство. Терміни та визначення понять" (копія Висновку про погодження та затвердження проекту землеустрою, що забезпечує еколого-економічне обґрунтування сівозмін та угідь від 22.02.2022).

Місцевим господарським судом встановлено, що під час досудового розслідування кримінального провадження №42022172020000014 від 08.06.2022, слідчим СВ ВП №2 Полтавського РУП 24.09.2022 проведено огляд місця події, а саме, земельної ділянки кадастровий номер 5321055100:00:005:0356 площею 13, 4000га; встановлено, що на момент проведення огляду земельна ділянка частково засіяна сільськогосподарською культурою - соєю.

У подальшому, Диканською окружною прокуратурою Полтавської області, на підставі частини 2 статті 93 Кримінально-процесуального кодексу України, до Диканської селищної ради, як власника земельної ділянки, скеровано листа щодо проведення обстеження земельної ділянки.

На виконання вимог зазначеного листа, 06.10.2022 робочою групою з аудиту земель сільськогосподарського та несільськогосподарського призначення на території Диканської селищної ради, створеної розпорядженням селищного голови №50-од від 14.04.2021, проведено обстеження земельної ділянки кадастровий номер 5321055100:00:005:0356 площею 13, 4000га, яка розташована за межами населених пунктів на території Диканської селищної ради Полтавського району Полтавської області та перебуває в оренді ФГ "Диканське" згідно з договором оренди землі від 21.10.2020.

У результаті обстеження виявлені порушення земельного законодавства, а саме: статті 37 Закону України "Про охорону земель" - розорювання пасовищ на земельній ділянці із загальної площі 13, 4000га, розорано орієнтовно 7, 0000га, на земельній ділянці знаходяться посіви сої.

При цьому, Диканська селищна рада у відповіді на запит прокуратури №51-3690 вих. 22 від 28.09.2022 повідомила, що перевірка проводилась не у відповідності до статті 5 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель", оскільки Диканською селищною радою не приймалось рішення про здійснення Державного контролю за використанням та охороною земель.

Відповідач у відзиві на позов повідомив, що не зміг внести відомості про угіддя земельної ділянки до Державного земельного кадастру через те, що фактично проект землеустрою розробником завершено у кінці лютого 2022 року, тобто в період коли у зв`язку з актом збройної агресії російської федерації проти України на території України запроваджено воєнний стан та призупинено функціонування Державного земельного кадастру. Упродовж майже всього 2022 року Державний земельний кадастр не функціонував.

Відповідно до витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 18.01.2023, внесені відомості про зміну угідь рілля 5 021га, пасовища 8, 3579га. Всього площа земельної ділянки 13, 4000 га.

Також, як встановлено судом першої інстанції, 01.02.2023 Диканська селищна рада та ФГ "Диканське" уклали Додаткову угоду №1 про внесення змін до договору оренди землі від 21.10.2020 (запис в державному реєстрі прав №39328928 від 18.11.2020), укладеного між Головним управлінням Держгеокадастру у Полтавській області та ФГ "Диканське", кадастровий номер 5321055100:00:005:0356.

Відповідно до зазначеної угоди, пункт 2 договору змінено та викладено в наступній редакції: "В оренду передається земельна ділянка загальною площею 13, 4000га , у тому числі: рілля 5, 0421га, пасовища 8, 3579га".

З пункту 28 договору виключено записи: "- зміну виду угідь земельної ділянки" та "- розорювання сіножатей, пасовищ".

Надаючи правову кваліфікацію спірним правовідносинам, суд апеляційної інстанції виходить з такого.

Відповідно до частини 1 статті 11 Цивільного кодексу України, цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки. Підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є договори та інші правочини.

Згідно зі статями 626, 629 Цивільного кодексу України, договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків. Договір є обов`язковим для виконання сторонами.

Відповідно до статті 792 Цивільного кодексу України, за договором найму (оренди) земельної ділянки наймодавець зобов`язується передати наймачеві земельну ділянку на встановлений договором строк у володіння та користування за плату. Земельна ділянка може передаватись у найм разом з насадженнями, будівлями, спорудами, водоймами, які знаходяться на ній, або без них.

Відносини щодо найму (оренди) земельної ділянки регулюються законом.

Отже, майнові відносини, що виникають із договору найму (оренди) земельної ділянки, є цивільно-правовими та, крім загальних норм цивільного законодавства щодо договору, договору найму, регулюються також актами земельного законодавства - Земельним кодексом України, Законом України "Про оренду землі".

Спірні правовідносини виникли між сторонами у справі у зв`язку із нецільовим, на думку прокурора, використанням відповідачем земельної ділянки, що за твердженням прокурора є підставою для розірвання договору оренди, скасування державної реєстрації права оренди земельної ділянки і повернення спірної земельної ділянки Диканській селищній раді.

Так, місцевим господарським судом встановлено, що пунктами 15, 16, 17 договору передбачено, що земельна ділянка передається в оренду для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.

Цільове призначення земельної ділянки: землі сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.

Умовою збереження стану об`єкта оренди є використання земельної ділянки згідно цільового призначення з дотриманням вимог чинного законодавства.

Відповідно до пункту 28 договору оренди землі, орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку за цільовим призначенням.

Відповідно до відомостей Державного земельного кадастру від 06.09.2022, земельна ділянка кадастровий номер 5321055100:00:005:0356 площею 13, 4000га за земельними угіддями обліковується як пасовища.

Частиною 1 статті 19 Земельного кодексу України передбачено, що землі України за основним цільовим призначенням поділяються на категорії, однією з яких є землі сільськогосподарського призначення.

Частиною 3 статті 19 Земельного кодексу України визначено, що земельна ділянка, яка за основним цільовим призначенням належить до відповідної категорії земель, відноситься в порядку, визначеному цим Кодексом, до певного виду цільового призначення, що характеризує конкретний напрям її використання та її правовий режим.

Частиною 1 статті 22 Земельного кодексу України встановлено, що землями сільськогосподарського призначення визнаються землі, надані для виробництва сільськогосподарської продукції, здійснення сільськогосподарської науково-дослідної та навчальної діяльності, розміщення відповідної виробничої інфраструктури, у тому числі інфраструктури оптових ринків сільськогосподарської продукції, або призначені для цих цілей.

Відповідно до частини 2 цієї статті до земель сільськогосподарського призначення належать: а) сільськогосподарські угіддя (рілля, багаторічні насадження, сіножаті, пасовища та перелоги); б) несільськогосподарські угіддя (господарські шляхи і прогони, полезахисні лісові смуги та інші захисні насадження, крім тих, що віднесені до земель інших категорій, землі під господарськими будівлями і дворами, землі під інфраструктурою оптових ринків сільськогосподарської продукції, землі тимчасової консервації тощо).

Відтак, зазначені норми права розрізняють категорії земель за їх цільовим призначенням та види використання земельної ділянки в межах кожної категорії земель. Зміна цільового призначення земельних ділянок сільськогосподарського призначення на іншу категорію цільового призначення здійснюється за погодженими проектами землеустрою щодо їх відведення. Водночас такої процедури для зміни виду використання земельної ділянки без зміни її категорії цільового призначення (землі сільськогосподарського призначення) чинним законодавством не передбачено.

Разом з тим, користувачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення повинні використовувати такі земельні ділянки відповідно до того виду використання, за яким ці земельні ділянки були передані їм власником.

Земельні ділянки, віднесені до однієї і тієї ж категорії, можуть використовуватися за різними видами цільового призначення, які характеризуються власним правовим режимом, екосистемними функціями, видом господарської діяльності тощо, та визначені у Класифікації видів цільового призначення земель.

Місцевим господарським судом встановлено, що 18.10.2021 з метою удосконалення визначеної проектом землеустрою 2020 року моделі ведення господарської діяльності на земельній ділянці, ФГ "Диканське" замовило проект землеустрою, що забезпечує еколого-економічне обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь земельної ділянки площею 13, 4000га, кадастровий номер 5321055100:00:005:0356.

За результатами розроблення зазначеного проекту землеустрою, для більш ефективного ведення сільськогосподарського виробництва, окрім інших заходів, для ФГ "Диканське" уточнено умови з переведення (зміни) угідь із пасовищ загальною площею 13, 4000га у рілля площею 5, 0421га, а решта угідь земельної ділянки площею 8, 3579га залишаються пасовищами.

Так, відповідно до проекту землеустрою 2021 року контури запроектованих угідь - рілля площею 5, 0421га у межах земельної ділянки розташовано з урахуванням найменшої крутизни схилу 1-2 градуси, що відповідає вимогам статей 37, 47 Закону України "Про охорону земель", зокрема, у частині охорони земель від ерозії та зсувів. Крім цього, з метою належної охорони ґрунтів земельної ділянки у проекті землеустрою 2021 року визначено особливі заходи щодо системи обробітку ґрунту, а саме: у межах запроектованої ріллі допускається оранка на глибину 18-20 см з періодичним поглибленням на 3-5 см; мілкий і поверхневий обробіток з полицевими лущильниками, дисковими боронами, плоскорізними знаряддями.

Розроблений проект землеустрою 22.02.2022 затверджено ФГ "Диканське" як замовником такої документації у відповідності до вимог пункту 8 частини 3 статті 186 Земельного кодексу України та введено в дію шляхом перенесення в натуру (на місцевість) запроектованих угідь, що відповідає пункту 4.8 розділу 4 ДСТУ 4691:2006 "Землеробство. Терміни та визначення понять".

Однак, як зазначає відповідач, він не зміг внести відомості про угіддя земельної ділянки до Державного земельного кадастру через те, що фактично проект землеустрою розробником завершено у кінці лютого 2022 року, тобто в період, коли у зв`язку з актом збройної агресії російської федерації проти України на території України запроваджено воєнний стан та призупинено функціонування Державного земельного кадастру; упродовж майже всього 2022 року Державний земельний кадастр не функціонував.

Відповідач не заперечує, що фактично навесні 2022 року ФГ "Диканське" використовувало спірну земельну ділянку, однак, наголошує, що здійснювало це у відповідності до розробленого та введеного в дію проекту землеустрою 2021 року.

На підставі вказаного проекту 18.01.2023 до Державного земельного кадастру про спірну земельну ділянку внесені відомості про зміну угідь рілля 5 021га, пасовища 8, 3579га. Всього площа земельної ділянки 13, 4000 га.

Прокурор на підтвердження доводів щодо порушення відповідачем умов цільового використання спірної земельної ділянки посилається на протокол огляду місця події від 24.09.2022, складений у межах кримінального провадження, та акт обстеження стану та використання земельної ділянки Диканської селищної ради від 06.10.2022.

Судова колегія зазначає, що згідно з підпунктом 10 пункту "б" частини 1 статті 33 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", виконавчим органам сільських, селищних, міських рад делеговані повноваження здійснення державного контролю за використанням та охороною земель у межах та порядку, встановлених законом.

У статті 5 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" визначені органи, які здійснюють державний контроль за використанням та охороною земель, дотриманням вимог законодавства України про охорону земель, проведення моніторингу родючості ґрунтів.

Зокрема, державний контроль за використанням та охороною земель усіх категорій та форм власності здійснює центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Державний контроль за використанням та охороною земель також здійснюють виконавчі органи сільських, селищних, міських рад у межах повноважень, визначених законом, у разі прийняття відповідною радою рішення про здійснення такого контролю.

Місцевим господарським судом встановлено, що 06.10.2022 робочою групою з аудиту земель сільськогосподарського та несільськогосподарського призначення на території Диканської селищної ради проведено обстеження земельної ділянки кадастровий номер 5321055100:00:005:0356 площею 13, 4000га, і виявлено, що розорано орієнтовно 7, 0000га; на земельній ділянці знаходяться посіви сої.

При цьому, Диканська селищна рада у відповіді на запит прокуратури №51-3690 вих. 22 від 28.09.2022 повідомила, що перевірка проводилась не у відповідності до статті 5 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель", оскільки Диканською селищною радою не приймалось рішення про здійснення Державного контролю за використанням та охороною земель.

Колегія суддів апеляційного господарського суду зазначає, що у вказаному акті не зазначено точну площу, на якій було засіяно сою, а визначено лише орієнтовно; відсутні посилання на використання засобів вимірювання, застосування метрологічно повірених приладів; акт фактично лише підтверджує доводи відповідача, що він частково засіював спірну земельну ділянку відповідно до розробленого проекту 2021 року.

Разом з тим, акт за своєю правовою природою є лише службовим документом, в якому відображено узагальнений опис виявлених перевіркою фактів, та не є самостійним правовим документом, який встановлює відповідальність суб`єкта господарювання у спосіб, визначений законом.

Колегія суддів апеляційного господарського суду погоджується з висновком суду першої інстанції, що протокол огляду місця події фіксує процесуальну дію в межах кримінального провадження; при цьому, із протоколу слідчого також не вбачається залучення уповноважених осіб задля визначення місцезнаходження спірної земельної ділянки в натурі (шляхом визначення її кадастрового номера), знову ж таки відсутні відомості щодо точної площі засіювання частини земельної ділянки соєю, також відсутні посилання на використання засобів вимірювання, застосування метрологічно повірених приладів тощо.

Прокурор вважає, що встановлення факту нецільового використання земельної ділянки можливе не лише на підставі актів перевірок контролюючого органу, обов`язкових для виконання вказівок (приписів) з питань використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства України про таку охорону, протоколів і постанов про адміністративні правопорушення у сфері використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про таку охорону.

Судова колегія погоджується, що факт нецільового використання земельної ділянки можуть підтверджувати й інші докази, однак, у спірних правовідносинах суд враховує, що відповідач мав проект землеустрою, яким було уточнено умови з переведення (зміни) угідь із пасовищ загальною площею 13, 4000га у рілля площею 5, 0421га, а решта угідь земельної ділянки площею 8, 3579га залишаються пасовищами.

І лише за обставин введення в Україні військового стану, як наслідок, тимчасового блокування роботи Державного земельного кадастру, тощо, не зміг внести відповідні відомості щодо спірної земельної ділянки.

Однак, саме на підставі цього проекту у подальшому таки були внесені відповідні зміни щодо спірної земельної ділянки до Державного земельного кадастру; натомість надані прокурором докази не встановлюють чіткої площі засіювання відповідачем спірної земельної ділянки.

01.02.2023 Диканська селищна рада та ФГ "Диканське" уклали Додаткову угоду №1 про внесення змін до договору оренди землі від 21.10.2020 (запис в державному реєстрі прав №39328928 від 18.11.2020), укладеного між Головним управлінням Держгеокадастру у Полтавській області та ФГ "Диканське", кадастровий номер 5321055100:00:005:0356.

Відповідно до зазначеної угоди, пункт 2 договору змінено та викладено в наступній редакції: "В оренду передається земельна ділянка загальною площею 13, 4000га , у тому числі: рілля 5, 0421га, пасовища 8, 3579га".

З пункту 28 договору виключено записи: "- зміну виду угідь земельної ділянки" та "- розорювання сіножатей, пасовищ".

Судова колегія відхиляє посилання прокурора на правові висновки, викладені Верховним Судом у постановах у справах №904/1054/19 та 922/1135/21, щодо розорювання земельних ділянок, оскільки у спірних правовідносинах зміна цільового призначення земельної ділянки відбулась не самовільно, а земельна ділянка використовувалась відповідачем з урахуванням розробленого проекту землеустрою, на підставі якого у подальшому були внесені відповідні відомості до Державного земельного кадастру та між сторонами у справі укладена додаткова угода до договору оренди.

Колегія суддів апеляційного господарського суду також зазначає, що відповідно до частини 1 статті 651 Цивільного кодексу України (на яку посилається прокурор), зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено законом або договором.

Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Згідно з частинами 3, 4 статті 31 та частиною 1 статті 32 Закону України "Про оренду землі", договір оренди землі може бути розірваний за згодою сторін. На вимогу однієї із сторін договір оренди може бути достроково розірваний за рішенням суду в порядку, встановленому законом. Розірвання договору оренди землі в односторонньому порядку не допускається, якщо інше не передбачено законом або цим договором. На вимогу однієї із сторін договір може бути достроково розірваний за рішенням суду у разі невиконання сторонами обов`язків, передбачених статтями 24 і 25 цього Закону та умовами договору, в разі випадкового знищення чи пошкодження об`єкта оренди, яке істотно перешкоджає передбаченому договором використанню земельної ділянки, а також на підставах, визначених Земельного кодексу України та іншими законами України.

Отже, до відносин, пов`язаних з орендою землі, застосовуються також положення Цивільного кодексу України і при вирішенні питання щодо розірвання договору оренди землі застосуванню також підлягають положення частини 2 статті 651 Цивільного кодексу України.

Водночас застосування такого правового наслідку, як розірвання договору судом саме з підстави істотності допущеного порушення договору, визначеної через іншу оціночну категорію - значну міру позбавлення того, на що особа розраховувала при укладенні договору, - відповідає загальним засадам цивільного законодавства, до яких за пунктом 6 частини 1 статті 3 Цивільного кодексу України належать, зокрема, справедливість, добросовісність і розумність (аналогічний висновок викладено в постанові Великої Палати Верховного Суду від 27.11.2018 у справі №912/1385/17 зі спору про розірвання договору оренди землі).

Під час вирішення спору апеляційний суд враховує, що позивач, як орендодавець, висловив чітку позицію щодо спірних правовідносин, уклавши із відповідачем додаткову угоду до договору оренди.

Зазначене свідчить і про недоцільність розірвання договору оренди під час широкомасштабної воєнної агресії російської федерації на території України; очевидно, що наразі розірвання договору оренди землі неминуче призведе до втрати певної частини доходу бюджету місцевої територіальної громади, а також зважаючи на пріоритетність суспільного інтересу орендодавця в збереженні орендних відносин між сторонами з метою продовження отримання орендної плати.

Орендуючи земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, відповідач сплачує орендні платежі (які наповнюють бюджет), виготовляє сільськогосподарську продукцію для задоволення потреб населення в умовах військового стану та не допускає заліснення спірної земельної ділянки.

Як зазначає прокурор, після внесення змін щодо виду угідь до Державного земельного кадастру змінена нормативна грошова оцінка спірної земельної ділянки, таким чином, на думку прокурора, у спірних правовідносинах вбачаються порушення також матеріальних (фінансових) інтересів держави, яка недоотримує кошти за використання спірної земельної ділянки (за умови зміни виду її цільового призначення в установленому законом порядку).

Однак, при цьому, прокурор не заявив вимоги про стягнення з відповідача на користь позивача недоотриманий дохід, і очевидно, що заявлені позовні вимоги про розірвання договору не спрямовані на поповнення бюджету позивача.

За таких обставин, апеляційний суд, враховуючи критерій "пропорційності", який відповідно до статті 1 Першого протоколу до Конвенції передбачає необхідність дотримання справедливої рівноваги (балансу) між інтересами держави (суспільства), пов`язаними з втручанням, та інтересами особи, яка так чи інакше страждає від втручання, дійшов висновку про недоведеність прокурором істотності допущеного відповідачем порушення умов договору з огляду і на необхідність врахування суспільного (публічного) інтересу селищної територіальної громади, який (інтерес) полягає в отриманні селищною радою від орендаря орендної плати з метою наповнення бюджету під час дії воєнного стану.

З огляду на усе викладене вище, колегія суддів апеляційного господарського суду погоджується з висновком суду першої інстанції про недоведеність підстав для розірвання спірного договору оренди землі.

Позовні вимоги скасувати державну реєстрацію права оренди земельної ділянки з одночасним припиненням речових прав ФГ Диканське на земельну ділянку та зобов`язати Фермерське господарство Диканське повернути Диканській селищній раді земельну ділянку також не підлягають задоволенню, як похідні від основної вимоги про розірвання договору, у задоволенні якої суд відмовив.

З огляду на викладене, враховуючи, що місцевий господарський суд забезпечив дотримання вимог чинного законодавства щодо всебічного, повного та об`єктивного дослідження усіх фактичних обставин, що мають значення для справи, та дав належну правову оцінку наявним у матеріалах справи доказам, а доводи прокурора не є підставою для скасування рішення суду, прийнятого з дотриманням норм матеріального та процесуального права, колегія суддів вважає, що апеляційну скаргу Полтавської обласної прокуратури слід залишити без задоволення, а рішення Господарського суду Полтавської області від 08.06.2023 у справі №917/1746/22 без змін.

Відповідно до частини 1 статті 129 Господарського процесуального кодексу України, витрати апелянта зі сплати судового збору за подання апеляційної скарги покладаються на апелянта.

Керуючись ст.ст. 129, 269, 270, 273, п. 1 ч. 1 ст. 275, ст. 276, 282-284 Господарського процесуального кодексу України, Східний апеляційний господарський суд

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Полтавської обласної прокуратури залишити без задоволення.

Рішення Господарського суду Полтавської області від 08.06.2023 у справі №917/1746/22 залишити без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з моменту її прийняття; порядок і строки оскарження постанови передбачені статтями 286-289 Господарського процесуального кодексу України.

Повний текст постанови складено 09.11.2023.

Головуючий суддя Л.М. Здоровко

Суддя Л.І. Бородіна

Суддя В.В. Лакіза

СудСхідний апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення01.11.2023
Оприлюднено13.11.2023
Номер документу114789680
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин

Судовий реєстр по справі —917/1746/22

Постанова від 30.01.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Волковицька Н.О.

Ухвала від 22.12.2023

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Волковицька Н.О.

Постанова від 01.11.2023

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Здоровко Людмила Миколаївна

Ухвала від 30.10.2023

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Здоровко Людмила Миколаївна

Ухвала від 26.09.2023

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Здоровко Людмила Миколаївна

Ухвала від 04.09.2023

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Здоровко Людмила Миколаївна

Рішення від 08.06.2023

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Сірош Д.М.

Рішення від 08.06.2023

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Сірош Д.М.

Ухвала від 26.04.2023

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Сірош Д.М.

Ухвала від 16.03.2023

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Сірош Д.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні