Постанова
від 25.07.2023 по справі 910/1563/22
КАСАЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВЕРХОВНОГО СУДУ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

25 липня 2023 року

м. Київ

cправа № 910/1563/22

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Губенко Н.М. - головуючий, Кондратова І.Д., Студенець В.І.,

за участю секретаря судового засідання - Охоти В.Б.,

представників учасників справи:

прокуратури - Кукло Д.С.,

позивача-1 - не з`явився,

позивача-2 - не з`явився,

відповідача - Гурез І.О.,

розглянув у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Першого заступника керівника Київської міської прокуратури

на рішення Господарського суду міста Києва

у складі судді Ващенко Т.М.

від 18.10.2022 та

на постанову Північного апеляційного господарського суду

у складі колегії суддів: Тищенко А.І., Михальська Ю.Б., Скрипка І.М.

від 14.03.2023

за позовом Заступника керівника Рівненської обласної прокуратури в інтересах держави в особі Департаменту цивільного захисту та охорони здоров`я населення Рівненської обласної державної адміністрації, Рівненської обласної державної адміністрації

до Товариства з обмеженою відповідальністю "Промед Технолоджис"

про визнання недійсними додаткових угод та стягнення 602 095,89 грн.

ІСТОРІЯ СПРАВИ

1. Короткий зміст позовних вимог

Заступник керівника Рівненської обласної прокуратури, виступаючи в інтересах держави в особі Департаменту цивільного захисту та охорони здоров`я населення Рівненської обласної державної адміністрації та Рівненської обласної державної адміністрації звернувся з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Промед Технолоджис" про: визнання недійсними пункту 2 додаткової угоди № 1 від 25.05.2021, додаткової угоди № 2 від 06.08.2021, додаткової угоди № 3 від 30.09.2021, додаткової угоди № 4 від 08.10.2021 до договору поставки № 30-04 від 30.04.2021, укладених між Департаментом цивільного захисту та охорони здоров`я населення Рівненської обласної державної адміністрації та Товариством з обмеженою відповідальністю "Промед Технолоджис"; стягнення з Товариства з обмеженою відповідальністю "Промед Технолоджис" на користь Департаменту цивільного захисту та охорони здоров`я населення Рівненської обласної державної адміністрації пені за несвоєчасне виконання зобов`язання за договором поставки № 30-04 від 30.04.2021 у розмірі 602 095,89 грн.

Позовні вимоги обґрунтовано тим, що пункт 2 додаткової угоди № 1 від 25.05.2021 та додаткові угоди № 2 від 06.08.2021, № 3 від 30.09.2021, № 4 від 08.10.2021 до договору поставки № 30-04 від 30.04.2021, якими змінювався строк поставки товару, суперечать умовам надання субвенції, визначеним пунктом 41 Порядку та умовам надання у 2021 році субвенції з Державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення підтримки окремих закладів та заходів у системі охорони здоров`я, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 47 від 26.01.2021 "Деякі питання надання у 2021 році субвенції з Державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення підтримки окремих закладів та заходів у системі охорони здоров`я", яким передбачалось забезпечення закупівлі кисневих концентраторів до 01.06.2021, а також суперечать інтересам держави та суспільства, адже неналежне виконання постачальником зобов`язань щодо поставки товару, необхідного для збереження життя та здоров`я населення України, зокрема, призводить і до зростання смертності, чим порушує інтереси держави в сфері запобігання виникненню і поширення коронавірусної хвороби (COVID-19), а тому підлягають визнанню недійсними в судовому порядку.

2. Стислий виклад обставин справи, встановлених судами першої та апеляційної інстанцій

Постановою Кабінету Міністрів України від 26.01.2021 № 47 "Деякі питання надання у 2021 році субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення підтримки окремих закладів та заходів у системі охорони здоров`я" затверджено Порядок та умови надання у 2021 році субвенції з Державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення підтримки окремих закладів та заходів у системі охорони здоров`я (надалі - Порядок та умови).

Відповідно до розподілу обсягу видатків за бюджетною програмою 2311500 "Субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення підтримки окремих закладів та заходів у системі охорони здоров`я" між місцевими бюджетами, що є додатком до постанови Кабінету Міністрів України від 26.01.2021 № 47, обласному бюджету Рівненської області виділено 110 717,3 тис. грн, з них 20 163 тис. грн на закупівлю кисневих концентраторів (видатки розвитку).

Розпорядженням голови Рівненської обласної державної адміністрації від 16.04.2021 № 285 "Про затвердження субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам" збільшено доходи загального фонду обласного бюджету на 2021 рік за кодом 41033000 "Субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення підтримки окремих закладів та заходів у системі охорони здоров`я" на суму 20 163 000,00 грн, та зобов`язано головного розпорядника коштів обласного бюджету - Управління охорони здоров`я Рівненської обласної державної адміністрації, забезпечити проведення закупівлі кисневих концентраторів для закладів охорони здоров`я.

30 квітня 2021 року за результатами закупівлі без використання електронної системи (UA-2021-04-30-002615-C) між Управлінням охорони здоров`я Рівненської обласної державної адміністрації (надалі - Покупець) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Промед Технолоджис" (надалі - Постачальник) укладено договір № 30-04 (надалі - Договір), відповідно до пункту 1.1 якого Постачальник зобов`язався у 2021 році поставити Покупцеві товари, медичне обладнання код ДК 021:2015 33150000-6 - Апаратура для радіотерапії, механотерапії, електротерапії та фізичної терапії, Кисневий концентратор, НК 024:2019 12873 Стаціонарний концентратор кисню (Кисневий концентратор), Код УКТЗЕД 9019 20 00 00 Кисневий концентратор; у кількості, яка зазначена у специфікації (яка є невід`ємною частиною цього договору), в якій зазначається найменування товару, одиниці виміру, кількість, ціна за одиницю та загальна сума товару, а Покупець зобов`язався прийняти і оплатити такі товари, відповідно до Закону України від 17.03.2020 № 530 "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на запобігання виникненню і поширення коронавірусної хвороби (COVID-19)" та постанови Кабінету Міністрів України від 20.03.2020 № 225 "Деякі питання закупівлі товарів, робіт і послуг, необхідних для здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню та поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій гострої респіраторної хвороби COYID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, на території України".

Згідно з пунктами 2.3, 2.7 Договору ціна Договору та загальна вартість товару становить 10 500 000,00 грн без ПДВ. Покупець здійснює стовідсоткову оплату відповідно до ціни договору.

У пункті 3.2 Договору сторони погодили строк поставки товару - до 01.06.2021.

Відповідно до пункту 3.4 Договору приймання та передача товару здійснюється за видатковою накладною. Датою поставки товару є дата видаткової накладної, підписаної сторонами.

Згідно з пунктом 5.1 Договору у разі невиконання або неналежного виконання своїх зобов`язань за Договором сторони несуть відповідальність, передбачену чинним законодавством України.

Пунктом 5.3 Договору передбачено, що у випадку порушення строків поставки товару Постачальник сплачує Покупцю пеню в розмірі подвійної облікової ставки Національного банку України від вартості непоставленого товару за кожний день прострочення.

У розділі 8 Договору сторони погоди, що Договір набирає чинності з моменту його підписання уповноваженими представниками сторін та діє до 31.12.2021 (включно), а в частині взаєморозрахунків - до повного їх виконання сторонами, а в частині гарантійних зобов`язань - до закінчення гарантійного строку, зазначеного у Договорі.

Відповідно до специфікації, яка є додатком до Договору, предметом поставки є кисневі концентратори VIZION OXY-10 ECO в кількості 200 шт. на суму 6 950 000,00 грн без ПДВ, VIZION OXY-10 ECO DEIAL в кількості 100 шт. на суму 3 550 000 грн без ПДВ.

На виконання своїх зобов`язань за Договором, Покупець платіжним дорученням № 2 від 06.05.2021 перерахував Постачальнику кошти в повному обсязі. Вказана оплата здійснена за рахунок коштів субвенції з державного бюджету, що мають цільове призначення, виділених за бюджетною програмою по КПКВК 0712152 "Інші програми та заходи у сфері охорони здоров`я" на капітальні видатки за КЕКВ 3110 "Придбання обладнання і предметів довгострокового користування".

Розпорядженням Голови Рівненської обласної державної адміністрації від 09.03.2021 № 14-к утворено як юридичну особу публічного права Департамент цивільного захисту та охорони здоров`я населення Рівненської обласної державної адміністрації у зв`язку з реорганізацією шляхом злиття Управління з питань надзвичайних ситуацій та цивільного захисту населення Рівненської обласної державної адміністрації та Управління охорони здоров`я Рівненської обласної державної адміністрації в межах граничної чисельності працівників та видатків на утримання обласної державної адміністрації.

25 травня 2021 року сторонами укладено додаткову угоду № 1 до Договору, якою: змінено найменування Покупця на Департамент цивільного захисту та охорони здоров`я населення Рівненської обласної державної адміністрації; викладено пункт 3.2 Договору в новій редакції: "строк поставки товару - протягом 90 календарних днів з моменту отримання попередньої оплати у розмірі 100 відсотків відповідно до пункту 2.3 Договору.".

06 серпня 2021 року сторони уклали додаткову угоду № 2 до Договору, відповідно до якої: "Враховуючи положення розділу 7 Договору, а саме виникнення форс-мажорних обставин, що підтверджується Сертифікатом № 20210805/ФМ-11 від 05.08.2021 про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили), сторони погодились внести наступні зміни до Договору поставки № 30-04 від 30.04.2021, та викласти пункт 3.2 розділу 3 Договору в наступній редакції - строк поставки товару до 30.09.2021.".

Сертифікатом № 20210805/ФМ-11 від 05.08.2021 Асоціація "Український національний комітет Міжнародної Торгової Палати" засвідчила настання форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) щодо виконання зобов`язань за Договором, які виникли через захворювання працівників виробника обладнання (кисневих концентраторів) - польської компанії "VIZION MEDICAL SYSTEMS", зупинення роботи заводу та складу вказаної компанії.

У подальшому сторони вносили зміни до пункту 3.2 Договору щодо строку поставки товару, а саме, додатковою угодою № 3 від 30.09.2021 до Договору сторонами строк поставки встановлено до 08.10.2021, а додатковою угодою № 4 від 08.10.2021 до Договору - до 18.10.2021.

На виконання умов Договору 11.10.2021 Постачальник поставив Покупцю товар (кисневі концентратори) за Договором у повному обсязі, що підтверджується видатковою накладною № 29 від 11.10.2021.

3. Короткий зміст рішення суду першої інстанції та постанови суду апеляційної інстанції

Рішенням Господарського суду міста Києва від 18.10.2022 у справі № 910/1563/22, залишеним без змін постановою Північного апеляційного господарського суду від 14.03.2023, у задоволенні позову відмовлено.

Рішення суду першої інстанції та постанова апеляційного господарського суду мотивовані тим, що:

- пунктом 4-1 Порядку та умов надання у 2021 році субвенції з Державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення підтримки окремих закладів та заходів у системі охорони здоров`я, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 47 від 26.01.2021 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 31.03.2021 № 333) визначено умови для надання субвенції за даним напрямом, а саме, забезпечення до 01 червня 2021 року обласними та Київською міськими держадміністраціями закупівлі кисневих концентраторів;

- вказаним пунктом Порядку та умов передбачено саме забезпечення закупівлі відповідного обладнання у строк до 01.06.2021, що і було здійснено шляхом укладення договору поставки № 30-04 від 30.04.2021, а граничних дат самої поставки такого обладнання відповідний Порядок та умови не містить;

- тому, відтермінування строків поставки товару за договором поставки № 30-04 від 30.04.2021, шляхом укладення оспорюваних додаткових угод, не порушує умови пункту 4-1 такого Порядку та умов. У зв`язку з чим твердження прокурора про те, що оспорювані додаткові угоди до договору поставки № 30-04 від 30.04.2021 суперечать інтересам держави та суспільства, є безпідставними та недоведеними;

- оскільки вимоги прокурора про стягнення на користь першого позивача пені за несвоєчасне виконання зобов`язання за договором поставки № 30-04 від 30.04.2021 у розмірі 602 095,89 грн є похідними від вимог про визнання недійсними додаткових угод, позов в цій частині також задоволенню не підлягають.

4. Короткий зміст вимог касаційної скарги. Узагальнені доводи касаційної скарги. Доводи інших учасників справи

У касаційній скарзі скаржник просить скасувати рішення Господарського суду міста Києва від 18.10.2022 та постанову Північного апеляційного господарського суду від 14.03.2023 у даній справі та прийняти нове рішення про задоволення позовних вимог.

Скаржник у якості підстав касаційного оскарження рішення суду першої інстанції та постанови суду апеляційної інстанції зазначив пункт 3 частини 2 статті 287 Господарського процесуального кодексу України, а саме: відсутність висновку Верховного Суду щодо застосування пункту 2-1 розділу ІХ та пункту 3-1 розділу Х "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про публічні закупівлі" (внесених пунктами 8 та 9 Закону України № 530-ІХ від 17.03.2020 "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на запобігання виникненню і поширення коронавірусної хвороби (COVID-19)"), а також пунктів 1, 2, 3 Порядку проведення закупівель товарів, робіт і послуг, необхідних для здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню та поширенню гострої респіраторної хвороби COVID-19 (затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 225 від 20.03.2020 "Деякі питання закупівлі товарів, робіт, послуг, необхідних для здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширення, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, на території України") в сукупності з пунктом 4-1 Порядку та умов надання у 2021 році субвенції з Державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення підтримки окремих закладів та заходів у системі охорони здоров`я, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 47 від 26.01.2021 "Деякі питання надання у 2021 році субвенції з Державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення підтримки окремих закладів та заходів у системі охорони здоров`я" в контексті правового підґрунтя для оперативного здійснення державою комплексу невідкладних заходів, пов`язаних із закупівлею товарів, необхідних для боротьби з хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2, на території України.

Відповідач подав відзив на касаційну скаргу, в якій просить залишити її без задоволення, а оскаржувані судові рішення залишити без змін.

Від Рівненської обласної державної адміністрації до Верховного Суду надійшло клопотання про розгляд справи без участі представника.

5. Позиція Верховного Суду

Імперативними приписами частини другої статті 300 Господарського процесуального кодексу України чітко встановлено межі перегляду справи судом касаційної інстанції, а саме: суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.

Переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, суд касаційної інстанції в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.

Згідно з приписами статті 215 Цивільного кодексу України підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п`ятою та шостою статті 203 цього Кодексу.

Відповідно до статті 203 Цивільного кодексу України зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам. Особа, яка вчиняє правочин, повинна мати необхідний обсяг цивільної дієздатності. Волевиявлення учасника правочину має бути вільним і відповідати його внутрішній волі. Правочин має вчинятися у формі, встановленій законом. Правочин має бути спрямований на реальне настання правових наслідків, що обумовлені ним. Правочин, що вчиняється батьками (усиновлювачами), не може суперечити правам та інтересам їхніх малолітніх, неповнолітніх чи непрацездатних дітей.

Вирішуючи спори про визнання правочинів (господарських договорів) недійсними, господарський суд повинен встановити наявність фактичних обставин, з якими закон пов`язує визнання таких правочинів (господарських договорів) недійсними на момент їх вчинення (укладення) і настання відповідних наслідків, та в разі задоволення позовних вимог зазначати в судовому рішенні, в чому конкретно полягає неправомірність дій сторони та яким нормам законодавства не відповідає оспорюваний правочин.

Як зазначалось вище, вважаючи, що пункт 2 додаткової угоди № 1 від 25.05.2021 та додаткові угоди № 2 від 06.08.2021, № 3 від 30.09.2021, № 4 від 08.10.2021 до Договору, якими змінювався строк поставки товару, суперечать умовам надання субвенції, визначеним пунктом 41 Порядку та умов, яким передбачалось забезпечення закупівлі кисневих концентраторів до 01.06.2021, Заступник керівника Рівненської обласної прокуратури, виступаючи в інтересах держави в особі Департаменту цивільного захисту та охорони здоров`я населення Рівненської обласної державної адміністрації та Рівненської обласної державної адміністрації звернувся з даним позовом.

Судами першої та апеляційної інстанцій встановлено, що 30.04.2021 між Управлінням охорони здоров`я Рівненської обласної державної адміністрації (яке реорганізовано у Департамент цивільного захисту та охорони здоров`я населення Рівненської обласної державної адміністрації) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Промед Технолоджис" укладено Договір, відповідно до умов якого Постачальник зобов`язався у 2021 році поставити Покупцеві товари, медичне обладнання код ДК 021:2015 33150000-6 - Апаратура для радіотерапії, механотерапії, електротерапії та фізичної терапії, Кисневий концентратор, НК 024:2019 12873 Стаціонарний концентратор кисню (Кисневий концентратор), Код УКТЗЕД 9019 20 00 00 Кисневий концентратор; у кількості, яка зазначена у специфікації (яка є невід`ємною частиною цього договору), в якій зазначається найменування товару, одиниці виміру, кількість, ціна за одиницю та загальна сума товару, а Покупець зобов`язався прийняти і оплатити такі товари, відповідно до Закону України від 17.03.2020 № 530 "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на запобігання виникненню і поширення коронавірусної хвороби (COVID-19)" та постанови Кабінету Міністрів України від 20.03.2020 № 225 "Деякі питання закупівлі товарів, робіт і послуг, необхідних для здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню та поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій гострої респіраторної хвороби COYID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, на території України".

Як убачається з умов Договору, сторони у Договорі визначили товар (кисневий концентратор), його вартість (10 500 000,00 грн без ПДВ), та строк поставки товару (до 01.06.2021).

Із Договору убачається те, що товар за таким Договором повинен прийматись і оплата за відповідний товар повинна відбуватись відповідно до Закону України від 17.03.2020 № 530 та постанови Кабінету Міністрів України від 20.03.2020 № 225.

Згідно з пунктом 9 Розділу І Закону України від 17.03.2020 № 530-IX "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)" розділ X "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про публічні закупівлі" доповнено пунктом 31 такого змісту: "Установити, що дія цього Закону не поширюється на випадки, якщо предметом закупівлі є товари, роботи чи послуги, необхідні для виконання заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій коронавірусної хвороби (COVID-19). Перелік таких товарів, робіт чи послуг та порядок їх закупівлі затверджуються Кабінетом Міністрів України.".

Відповідно до пунктів 8 і 9 розділу I Закону України від 17.03.2020 № 530-IX "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)" Кабінет Міністрів України прийняв постанову від 20.03.2020 № 225 "Деякі питання закупівлі товарів, робіт і послуг, необхідних для здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню та поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, на території України" , якою затверджено: Порядок проведення закупівель товарів, робіт і послуг, необхідних для здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню та поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, на території України; перелік товарів, робіт і послуг, необхідних для здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню та поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, на території України.

Порядок проведення закупівель товарів, робіт і послуг, необхідних для здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню та поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, на території України, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 20.03.2020 № 225, визначає правила проведення замовником закупівель товарів, робіт і послуг, необхідних для здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню та поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, на території України.

Відповідно до пунктів 3-5 вказаного Порядку під час проведення закупівель замовник та уповноважені замовником особи керуються Конституцією та законами України, указами Президента України і постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України, актами Кабінету Міністрів України, іншими актами законодавства. Закупівлі здійснюються з дотриманням таких принципів: добросовісна конкуренція серед учасників; максимальна економія, ефективність та пропорційність; відкритість та прозорість під час організації та проведення закупівлі; недискримінація учасників та рівне ставлення до них; об`єктивне та неупереджене визначення переможця закупівлі; запобігання корупційним правопорушенням. Планування закупівель здійснюється замовником на підставі наявної потреби у закупівлі товарів, робіт і послуг.

До Переліку товарів, робіт і послуг, необхідних для здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню та поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, на території України, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 20.03.2020 № 225, включено медичне обладнання для закладів охорони здоров`я, що надають допомогу пацієнтам, хворим на COVID-19, а саме, кисневий концентратор (Код згідно з УКТЗЕД 9019 20 00 00).

Слід зазначити, що Заступник керівника Рівненської обласної прокуратури у позові не посилається на обставини невідповідності оспорюваних додаткових угод приписам Закону України від 17.03.2020 № 530-IX, Порядку проведення закупівель товарів, робіт і послуг, необхідних для здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню та поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, на території України, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 20.03.2020 № 225, Переліку товарів, робіт і послуг, необхідних для здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню та поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, на території України, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 20.03.2020 № 225.

Як зазначалось вище, позов обґрунтовано тим, що пункт 2 додаткової угоди № 1 від 25.05.2021 та додаткові угоди № 2 від 06.08.2021, № 3 від 30.09.2021, № 4 від 08.10.2021 до Договору суперечать умовам надання субвенції, визначеним пунктом 41 Порядку та умов.

Так, постановою Кабінету Міністрів України від 26.01.2021 № 47 "Деякі питання надання у 2021 році субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення підтримки окремих закладів та заходів у системі охорони здоров`я" затверджено Порядок та умови.

Відповідно до пункту 1 Порядку та умов вони визначають механізм надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення підтримки окремих закладів та заходів у системі охорони здоров`я (далі - субвенція).

У підпункті 9 пункту 3 Порядку та умов передбачено, що субвенція спрямовується на забезпечення закупівлі кисневих концентраторів для закладів охорони здоров`я та/або фізичних осіб - підприємців, які одержали ліцензію на право провадження господарської діяльності з медичної практики, за умови укладення ними як надавачами медичних послуг з НСЗУ договорів про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій, які надають первинну медичну допомогу пацієнтам.

Згідно з пунктом 41 Порядку та умов (в редакції, чинній станом на 30.04.2021), умовами надання субвенції за напрямом, передбаченим підпунктом 9 пункту 3 цих Порядку та умов, є забезпечення до 01 червня 2021 року обласними та Київською міськими держадміністраціями закупівлі кисневих концентраторів для закладів охорони здоров`я та/або фізичних осіб - підприємців, які одержали ліцензію на право провадження господарської діяльності з медичної практики, за умови укладення ними як надавачами медичних послуг з НСЗУ договорів про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій, які надають первинну медичну допомогу пацієнтам.

Пунктом 42 Порядку та умов передбачено, що закупівля товарів, робіт і послуг для закупівлі кисневих концентраторів за рахунок субвенції здійснюється обласними та Київською міською держадміністраціями в установленому законом порядку. Попередня оплата таких товарів, робіт і послуг проводиться з урахуванням положень законодавства.

Відповідно до розподілу обсягу видатків за бюджетною програмою 2311500 "Субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення підтримки окремих закладів та заходів у системі охорони здоров`я" між місцевими бюджетами, що є додатком до постанови Кабінету Міністрів України від 26.01.2021 № 47, обласному бюджету Рівненської області виділено 110 717,3 тис. грн, з них 20 163 тис. грн на закупівлю кисневих концентраторів (видатки розвитку).

Розпорядженням голови Рівненської обласної державної адміністрації від 16.04.2021 № 285 "Про затвердження субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам" збільшено доходи загального фонду обласного бюджету на 2021 рік за кодом 41033000 "Субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення підтримки окремих закладів та заходів у системі охорони здоров`я" на суму 20 163 000,00 грн, та зобов`язано головного розпорядника коштів обласного бюджету - Управління охорони здоров`я Рівненської обласної державної адміністрації, забезпечити проведення закупівлі кисневих концентраторів для закладів охорони здоров`я.

Таким чином, враховуючи наявність бюджетних асигнувань, зокрема, субвенцій з державного бюджету, та на виконання розпорядження голови Рівненської обласної державної адміністрації від 16.04.2021 № 285, задля забезпечення проведення закупівлі кисневих концентраторів для закладів охорони здоров`я, Управлінням охорони здоров`я Рівненської обласної державної адміністрації (яке реорганізовано у Департамент цивільного захисту та охорони здоров`я населення Рівненської обласної державної адміністрації) укладено з Товариством з обмеженою відповідальністю "Промед Технолоджис" Договір.

У подальшому, як встановлено судами попередніх інстанцій, строк поставки товару (кисневий концентратор) за Договором змінювався внаслідок укладення додаткової угоди № 1 від 25.05.2021 до Договору, додаткової угоди № 2 від 06.08.2021 до Договору, додаткової угоди № 3 від 30.09.2021 до Договору та додаткової угоди № 4 від 08.10.2021 до Договору, в результаті чого кінцевим строком поставки за Договором, з урахуванням вказаних додаткових угод, було визначено сторонами до 18.10.2021.

Як вірно зазначено судами першої та апеляційної інстанцій, відтермінування строків поставки товару за Договором, шляхом укладення оспорюваних додаткових угод, не порушує умови пункту 41 Порядку та умов.

Так, пунктом 41 Порядку та умов визначено умови для надання субвенції за даним напрямом, а саме, забезпечення до 01 червня 2021 року обласними та Київською міськими держадміністраціями закупівлі кисневих концентраторів.

Із вказаного пункту Порядку та умов убачається те, що умовою для надання субвенції за напрямом, передбаченим підпунктом 9 пункту 3 цих Порядку та умов (забезпечення закупівлі кисневих концентраторів) є створення до 01.06.2021 надійних умов для здійснення придбання товару (кисневих концентраторів), що, як вірно зазначено судами першої та апеляційної інстанцій, й було здійснено як Рівненською обласною державною адміністрацією, шляхом прийняття розпорядження від 16.04.2021 № 285, так і Управлінням охорони здоров`я Рівненської обласної державної адміністрації, шляхом укладення Договору (тобто створення відповідних умов).

При цьому граничних строків здійснення саме поставки товару (кисневих концентраторів) пункт 41 Порядку та умов не містить.

З огляду на викладене, суди першої та апеляційної інстанцій дійшли вірного висновку про те, що пункт 2 додаткової угоди № 1 від 25.05.2021 та додаткові угоди № 2 від 06.08.2021, № 3 від 30.09.2021, № 4 від 08.10.2021 до Договору, якими змінювались умови Договору щодо строку поставки товару, не суперечать пункту 41 Порядку та умовам, та як наслідок, необґрунтованості позовних вимог Заступника керівника Рівненської обласної прокуратури.

До того ж судами першої та апеляційної інстанцій враховано надані відповідачем докази на підтвердження наявності об`єктивних причин, що не залежали від Постачальника, для продовження строків поставки товару (кисневих концентраторів) за Договором, а саме, зупинення діяльності виробника - польської компанії "VIZION MEDICAL SYSTEMS", внаслідок захворювання працівників.

Враховуючи вищевикладене, Суд відхиляє аргументи скаржника, наведені у касаційній скарзі про неправильне застосування судами першої та апеляційної інстанцій положень Порядку та умов, постанови Кабінету Міністрів України № 225 від 20.03.2020 та приписів Закону України № 530-ІХ від 17.03.2020.

6. Висновки за результатами розгляду касаційної скарги

Пунктом 1 частини 1 статті 308 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що суд касаційної інстанції за результатами розгляду касаційної скарги має право залишити судові рішення судів першої інстанції та апеляційної інстанції без змін, а скаргу - без задоволення.

Суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо судове рішення, переглянуте в передбачених статтею 300 цього Кодексу межах, ухвалено з додержанням норм матеріального і процесуального права. Не може бути скасоване правильне по суті і законне рішення з одних лише формальних міркувань (стаття 309 Господарського процесуального кодексу України).

З огляду на наведене Суд дійшов висновку про необхідність залишення касаційної скарги без задоволення, а рішення суду першої інстанції та постанови суду апеляційної інстанції без змін через відсутність передбачених процесуальним законом підстав для їх скасування.

7. Судові витрати

Судовий збір за подання касаційної скарги в порядку статті 129 Господарського процесуального кодексу України покладається на скаржника.

Керуючись статтями 300, 301, 308, 309, 314, 315, 317 Господарського процесуального кодексу України, Суд

ПОСТАНОВИВ:

1. Касаційну скаргу Першого заступника керівника Київської міської прокуратури залишити без задоволення.

2. Рішення Господарського суду міста Києва від 18.10.2022 та постанову Північного апеляційного господарського суду від 14.03.2023 у справі № 910/1563/22 залишити без змін.

Постанова суду касаційної інстанції набирає законної сили з моменту її прийняття, є остаточною і оскарженню не підлягає.

Головуючий Н.М. Губенко

Судді І.Д. Кондратова

В.І. Студенець

Дата ухвалення рішення25.07.2023
Оприлюднено04.08.2023
Номер документу112607537
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —910/1563/22

Постанова від 25.07.2023

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Губенко Н.М.

Ухвала від 19.06.2023

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Губенко Н.М.

Ухвала від 12.05.2023

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Губенко Н.М.

Постанова від 14.03.2023

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Тищенко А.І.

Ухвала від 21.02.2023

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Тищенко А.І.

Ухвала від 31.01.2023

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Тищенко А.І.

Ухвала від 12.12.2022

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Тищенко А.І.

Ухвала від 29.11.2022

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Тищенко А.І.

Рішення від 18.10.2022

Господарське

Господарський суд міста Києва

Ващенко Т.М.

Ухвала від 27.09.2022

Господарське

Господарський суд міста Києва

Ващенко Т.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні