Рішення
від 26.07.2023 по справі 910/6622/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01054, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 284-18-98, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.uaРІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Київ

26.07.2023Справа № 910/6622/23за позовом Міністерства юстиції України

до Акціонерного товариства «Кристалбанк»

про стягнення 508 082,91 грн

Суддя Зеленіна Н.І.

Секретар судового засідання Токарєва К.К.

Представники сторін: відповідно до протоколу судового засідання.

ОБСТАВИНИ СПРАВИ:

Міністерство юстиції України звернулося до Господарського суду міста Києва з позовом до Акціонерного товариства «Кристалбанк» про стягнення грошових коштів у розмірі 508 082,91 грн.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 02.05.2023 відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін за наявними у справі матеріалами.

Ухвалою суду від 15.05.2023 ухвалено здійснювати розгляд справи за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання на14.06.2023.

26.05.2023 через відділ діловодства суду від відповідача надійшов відзив на позовну заяву.

12.06.2023 через відділ діловодства суду від відповідача надійшло клопотання про долучення документів до матеріалів справи.

14.06.2023 через відділ діловодства суду від позивача надійшла відповідь на відзив.

Протокольною ухвалою суду від 14.06.2023 відкладено підготовче засідання на 27.06.2023.

Протокольною ухвалою суду від 27.06.2023 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 26.07.2023.

У судовому засіданні 26.07.2023 суд заслухав вступні слова представників сторін, дослідив зібрані в матеріалах справи докази, заслухав пояснення представників сторін, як щодо дослідження доказів, так і по суті позовних вимог та заперечень проти позову.

У судовому засіданні 26.07.2023 проголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, Господарський суд міста Києва

ВСТАНОВИВ:

Ухвалою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 20.05.2022 у справі П/857/8/22 заяву Міністерства юстиції України про забезпечення позову задоволено; зокрема, заборонено політичній партії «Опозиційна платформа За життя» (код ЄДРПОУ - 21709375) та її регіональним організаціям вчиняти дії, спрямовані на проведення видаткових операцій за рахунками, зокрема відкритих у АТ «Кристалбанк»; заборонено АТ «Кристалбанк» вчиняти дії за рахунками, які спрямовані на проведення видаткових операцій за будь-якими платіжними інструментами.

26.05.2022 державним виконавцем Шевченківського відділу ДВС у місті Києві ЦМУ МЮ (м. Київ) винесено постанову про відкриття виконавчого провадження з виконання ухвали №П/857/8/22 від 20.05.2022.

Рішенням Восьмого апеляційного адміністративного суду від 20.06.2022, яке залишено без змін постановою Верховного Суду від 15.09.2022 у справі №П/857/8/22 адміністративний позов Міністерства юстиції України задоволено; заборонено діяльність Політичної партії «Опозиційна платформа - За життя» (код ЄДРПОУ - 21709375); передано майно, кошти та інші активи Політичної партії «Опозиційна платформа - За життя», її обласних, міських, районних організацій, первинних осередків та інших структурних утворень у власність держави.

Наказом Міністерства юстиції України від 26.12.2022 №5817/5 «Про затвердження Переліку майна, коштів та інших активів забороненої судом політичної партії «Опозиційна платформа - За життя» (ідентифікаційний код юридичної особи 21709375), її обласних, міських, районних організацій, первинних осередків та інших структурних утворень» затверджено відповідний перелік майна, що є додатком до наказу.

Відповідно до п. 20 переліку майна, що передається у власність держави, вказано, що передачі належать кошти у розмірі 248 379,80 грн, 858,20 грн, 17 308 711,20 грн, 15 377,65 грн, що знаходяться на поточних рахунках політичної партії «Опозиційна платформа - За життя», відкритих у АТ «Кристалбанк».

Міністерство юстиції України звернулося до АТ «Кристалбанк» із листом від 27.12.2022 за вих. №123392/19.2.2/33-22 «Щодо примусового списання (стягнення) коштів», у якому просило здійснити списання коштів з рахунків політичної партії та долучило відповідні платіжні інструкції, зокрема №56 на суму від 27.12.2022 на суму 17 308 711,20 грн.

11.01.2023 АТ «Кристалбанк» направило на адресу Міністерства юстиції України платіжну інструкцію від 27.12.2022 №56 із відміткою про часткове виконання у розмірі 16 800 628,29 грн.

Листом від 28.02.2023 за №№24221/19.2.2/33-23 «Щодо примусового списання (стягнення) коштів» Міністерство юстиції України звернулося до Банку із вимогою виконати перерахування грошових коштів у сумі 508 082,91 грн та долучило до листа платіжну інструкцію №110 від 28.02.2023 на суму 508 082,91 грн.

09.03.2023 листом за вих. №35742-33-32 АТ «Кристалбанк» повернув платіжну інструкцію №110 від 28.02.2023 Міністерству без виконання на підставі п. 69, 70 Розділу IV Інструкції про безготівкові розрахунки в національній валюті користувачів платіжних послуг, затвердженою постановою НБУ від 29.07.2022 №163, у зв`язку із відсутністю коштів.

Звертаючись до суду, позивач зазначив, що спірна суму, яка підлягала списанню в державний бюджет на виконання судового рішення була протиправно списана банком в рамках інших виконавчих проваджень. Відтак, з метою забезпечення належного виконання судового рішення у справі №П/857/8/22 в частині передачі належних партії коштів у власність держави, позивач звернувся до суду із даним позовом про відшкодування шкоди та стягнення грошових коштів у власність держави.

Заперечуючи проти позову відповідач зазначає, що спірні грошові кошти були перераховані банком на виконання платіжних інструкцій приватного виконавця в рамках виконавчих проваджень; окрім того, відповідач зазначає, що списання грошових коштів було проведено у відповідності до вимог чинного законодавства, а підстави для відмови приватному виконавцю у списанні грошових коштів були відсутні.

Оцінюючи подані докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді всіх обставин справи в їх сукупності, суд дійшов наступних висновків.

Як вбачається із матеріалів справи, Міністерство юстиції України звернулося до Восьмого апеляційного адміністративного суду з адміністративним позовом до Політичної партії «Опозиційна платформа - За життя» про заборону діяльності політичної партії (справа №П/857/8/22).

Ухвалою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 20.05.2022 у справі №П/857/8/22 задоволено заяву Міністерства юстиції України про забезпечення позову; заборонено Політичній партії «Опозиційна платформа - За життя» та її регіональним організаціям вчиняти дії, спрямовані на проведення видаткових операцій за рахунками, зокрема: НОМЕР_1 , НОМЕР_2 , НОМЕР_3 , НОМЕР_4 відкритих в АТ «Кристалбанк»; заборонено АТ «Кристалбанк» вчиняти дії за рахунками: НОМЕР_1 , НОМЕР_2 , НОМЕР_3 , НОМЕР_4 , спрямовані на проведення видаткових операцій за будь-якими платіжними інструментами.

Відповідно до постанови державного виконавця Шевченківського ВДВС у міста Києві ЦМУ МЮ (м. Київ) про відкриття виконавчого провадження від 26.05.2022 (ВП НОМЕР_5) відкрито виконавче провадження з виконання ухвали Восьмого апеляційного адміністративного суду від 20.05.2022 у справі №П/857/8/22.

Рішенням Восьмого апеляційного адміністративного суду від 20.06.2022, яке залишено без змін постановою Верховного Суду від 15.09.2022, у справі №П/857/8/22 адміністративний позов Міністерства юстиції України задоволено; заборонено діяльність Політичної партії «Опозиційна платформа - За життя» (код ЄДРПОУ - 21709375); передано майно, кошти та інші активи Політичної партії «Опозиційна платформа - За життя», її обласних, міських, районних організацій, первинних осередків та інших структурних утворень у власність держави.

Відповідно до ч. 4 ст. 21 Закону України «Про політичні партії в Україні» у разі заборони судом політичної партії майно, кошти та інші активи політичної партії, її обласних, міських, районних організацій, первинних осередків та інших структурних утворень переходять у власність держави, про що зазначається у рішенні суду. Перехід такого майна, коштів та інших активів у власність держави забезпечує центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації (легалізації) об`єднань громадян, інших громадських формувань, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до п. 1 Порядку переходу у власність держави майна, коштів та інших активів забороненої судом політичної партії, її обласних, міських, районних організацій, первинних осередків та інших структурних утворень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.08.2022 №896 (Порядок), цей Порядок визначає механізм виконання рішення суду про заборону політичної партії в частині переходу у власність держави майна, коштів та інших активів забороненої судом політичної партії, її обласних, міських, районних організацій, первинних осередків та інших структурних утворень (майно політичної партії).

Пунктом 2 Порядку передбачено, що після набрання законної сили рішенням суду про заборону політичної партії, у резолютивній частині якого зазначено про передачу майна політичної партії у власність держави (далі - рішення суду), Мін`юст вживає заходів до розшуку майна політичної партії, зокрема за відомостями єдиних та державних реєстрів, держателем яких є Мін`юст. Не пізніше трьох робочих днів з дня отримання рішення суду Мін`юст надсилає до державних органів, зокрема АРМА, а також органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій незалежно від форми власності запити про надання інформації щодо майна політичної партії, які протягом п`яти робочих днів з дня отримання запиту зобов`язані надати запитувану інформацію. Мін`юст залучає АРМА до виявлення та розшуку майна політичної партії шляхом надсилання до АРМА запиту, який містить, зокрема, опис інформації, що запитується, повне найменування, ідентифікаційний код політичної партії, її обласних, міських, районних організацій, первинних осередків та інших структурних утворень згідно з Єдиним державним реєстром підприємств і організацій України, копію рішення суду. За результатами вжитих заходів з виявлення та розшуку майна політичної партії АРМА подає Мін`юсту відомості про виявлене та розшукане майно політичної партії.

У відповідності до п. 3 Порядку, за результатами заходів із розшуку майна політичної партії Мін`юст складає та затверджує перелік майна політичної партії, переданого у власність держави. У переліку майна зазначаються загальні характеристики такого майна (місцезнаходження, загальна площа об`єктів нерухомості, відомості про виявлені рахунки політичної партії, цільове призначення та кадастрові номери земельних ділянок, розміри часток у статутних капіталах юридичних осіб тощо).

Згідно п. 6 Порядку, у разі коли перелік майна містить відомості про кошти на рахунках у банках забороненої судом політичної партії, її обласних, міських, районних організацій, первинних осередків та інших структурних утворень, Мін`юст як стягувач протягом трьох робочих днів з дня затвердження переліку майна ініціює перед банками, у яких відкрито відповідні рахунки, платіжну операцію та надсилає їм платіжну інструкцію (вимогу) для забезпечення перерахування коштів політичної партії до державного бюджету.

На виконання зазначеного Порядку, Міністерство юстиції України листами від 06.10.2022 №92457/19.2.2/11-22 та від 10.11.2022 №105394/116963-22-22/19.2.2 зверталося до АРМА щодо надання інформації про майно, що належить політичній партії «ОПЗД»

Листом від 01.12.2022 №3611-27-22/39дск АРМА надано відомості про майно політичної партії, зокрема рахунки, відкриті в АТ «Кристалбанк».

Наказом Міністерства юстиції України від 26.12.2022 №5817/5 «Про затвердження Переліку майна, коштів та інших активів забороненої судом політичної партії «Опозиційна платформа - За життя» (ідентифікаційний код юридичної особи 21709375), її обласних, міських, районних організацій, первинних осередків та інших структурних утворень» затверджено відповідний перелік майна, що є додатком до наказу.

Відповідно до п. 20 переліку майна, що передається у власність держави, вказано, до вказаного переліку належать кошти у розмірі 248 379,80 грн, 858,20 грн, 17 308 711,20 грн, 15 377,65 грн, на поточних рахунках політичної партії «Опозиційна платформа - За життя», відкритих у АТ «Кристалбанк».

Міністерство юстиції України звернулося до АТ «Кристалбанк» із листом від 27.12.2022 №123392/19.2.2/33-22 «Щодо примусового списання (стягнення) коштів», до якого долучило зокрема платіжну інструкцію від 27.12.2022 №56 на суму 17 308 711,20 грн для перерахування коштів до державного бюджету.

Як вбачається із матеріалів справи, станом на дату звернення позивача до відповідача (27.12.2023) на рахунках політичної партії, відкритих в АТ «Кристалбанк» були розміщені грошові кошти у загальному розмірі 17 308 711,20 грн. Вказані обставини також підтверджуються випискою по рахунку політичної партії «ОПЗЖ» за період з 20.05.2022 по 26.04.2023.

Окрім того, суд відзначає, станом на момент звернення позивача до відповідача із вимогою про перерахування грошових коштів, заходи забезпечення позову, вжиті ухвалою суду від 20.05.2022 у справі №П/857/8/22 скасовані не були. Доказів протилежного матеріали справи не містять.

Як вбачається із виписки по рахунку політичної партії «ОПЗЖ» за період з 20.05.2022 по 26.04.2023, відповідач 05.01.2023 перерахував до державного бюджету грошові кошти у сумі 16 800 628,29 грн згідно платіжної інструкції №56. Залишок коштів на рахунку становить 508 082,91 грн.

Окрім того, відповідач повернув позивачу платіжну інструкцію №56 від 27.12.2022 із відміткою про часткове виконання платіжної інструкції на суму 16 800 628,29 грн.

Як на підставу часткової оплати платіжної інструкції відповідач посилається на п. 71 розділу IV Інструкції про безготівкові розрахунки в національній валюті користувачів платіжних послуг, затвердженої постановою Правління Національного банку України від 29.07.2022 №163 (Інструкція), згідно якого надавач платіжних послуг платника в разі недостатності коштів на рахунку платника виконує платіжні інструкції в межах залишку коштів. Надавач платіжних послуг платника для часткової оплати оформляє платіжну інструкцію, у реквізиті «Призначення платежу» якої зазначає номер і дату платіжної інструкції стягувача, яку частково виконано, суму, що залишилася до сплати.

Разом з тим, як вбачається із матеріалів справи, на рахунку політичної партії було достатньо коштів для виконання платіжного доручення у повному обсязі, що свідчить про протиправність відмови банку у виконанні платіжної інструкції у повному обсязі.

Щодо посилань відповідача на списання грошових коштів в рахунок погашення заборгованості за виконавчими провадженнями стосовно боржника, в межах яких накладено арешт на грошові кошти, суд зазначає наступне.

Як було відзначено раніше, ухвалою суду від 20.05.2022 у справі №П/857/8/22 вжито заходи забезпечення позову шляхом, зокрема, заборони АТ «Кристалбанк» вчиняти дії за рахунками політичної партії «ОПЗЖ» спрямовані на проведення видаткових операцій за будь-якими платіжними інструментами. Для виконання указаною ухвали, 26.05.2022 було відкрито виконавче провадження.

Згідно наданої виписки по рахунку політичної партії «ОПЗЖ» за період з 20.05.2022 по 26.04.2023, 08.02.2023 та 16.02.2023 банком було проведено операцію по списанню коштів з рахунку політичної партії у відповідності до платіжних документів від 08.02.2023 №69947252/1 на суму 572,91 грн та від 16.02.2023 №69807280/1 на суму 507 510,00 грн.

Тобто, банком було здійснено списання коштів за виконавчими провадженнями всупереч наявної судової заборони вчиняти дії по рахункам політичної партії, що свідчить про протиправність дій відповідача щодо операцій по рахункам політичної партії.

Окрім того, суд відзначає, що відповідно до долучених до матеріалів справи постанов приватного виконавця Гненного Д.А. про арешт коштів боржника від 07.09.2022, від 12.09.2022, від 19.09.2022, від 18.10.2022, від 14.11.2022 та від 21.10.2022, арешт коштів Політичної партії «ОПЗЖ» було накладено після вжиття заходів забезпечення позову за ухвалою суду від 20.05.2022 у справі №П/857/8/22.

Як вбачається із листа від 28.02.2023 №24221/19.2.2/33-23 позивач повторно звернувся до відповідача із вимогою перерахування грошових коштів до державного бюджету та направив платіжну інструкції №110 віл 28.02.2023 на суму 508 082,91 грн.

09.03.2023 відповідач повернув платіжну інструкцію №110 від 28.02.2023 без виконання у зв`язку із відсутністю коштів.

Інформація про списання коштів з рахунку політичної партії також підтверджується листом АРМА від 27.03.2023.

Окрім того, сторонами не заперечується факт перерахування залишкових коштів у сумі 508 082,91 грн у межах виконавчих проваджень, у яких політична партія є боржником.

Разом з тим, відсутність коштів на рахунку політичної партії стала наслідком протиправної поведінки відповідача по списанню таких коштів всупереч існуючої заборони.

Таким чином, суд дійшов висновку, що протиправні дії відповідача по списанню грошових коштів з рахунку політичної партії під час дії заборони на вчинення будь-яких операцій, пов`язаних із рухом коштів політичної партії, мали наслідком завдання шкоди інтересам держави, оскільки кошти у розмірі 508 082,91 грн не були перераховані до державного бюджету у відповідності до вимог Закону України «Про політичні партії в Україні» та рішення суду від 20.06.2022 у справі №П/857/8/22.

Положеннями ст. 224 Господарського кодексу України визначено, що учасник господарських відносин, який порушив господарське зобов`язання або установлені вимоги щодо здійснення господарської діяльності, повинен відшкодувати завдані цим збитки суб`єкту, права або законні інтереси якого порушено.

Під збитками розуміються витрати, зроблені управненою стороною, втрата або пошкодження її майна, а також не одержані нею доходи, які управнена сторона одержала б у разі належного виконання зобов`язання або додержання правил здійснення господарської діяльності другою стороною.

Відповідно до ст. 225 Господарського кодексу України України до складу збитків, що підлягають відшкодуванню особою, яка допустила господарське правопорушення, включаються: вартість втраченого, пошкодженого або знищеного майна, визначена відповідно до вимог законодавства; додаткові витрати (штрафні санкції, сплачені іншим суб`єктам, вартість додаткових робіт, додатково витрачених матеріалів тощо), понесені стороною, яка зазнала збитків внаслідок порушення зобов`язання другою стороною; неодержаний прибуток (втрачена вигода), на який сторона, яка зазнала збитків, мала право розраховувати у разі належного виконання зобов`язання другою стороною; матеріальна компенсація моральної шкоди у випадках, передбачених законом.

Відповідно до ч. 1, 3 ст. 86 Закону України «Про платіжні послуги» надавач платіжних послуг несе відповідальність перед користувачами за невиконання або неналежне виконання платіжних операцій відповідно до закону та умов укладених між ними договорів, якщо не доведе, що платіжні операції виконані цим надавачем платіжних послуг належним чином. Користувачі мають право на відшкодування в судовому порядку шкоди, заподіяної надавачем платіжних послуг внаслідок помилкової, неналежної, неакцептованої платіжної операції або виконання платіжної операції з порушенням установлених цим Законом строків.

Як встановлено судом, внаслідок виконання відповідачем незаконної операції по списанню грошових коштів з рахунку політичної партії (при наявності судової заборони на вчинення таких дій) державою понесена шкода, яка полягає у недоотриманні державним бюджетом грошових коштів у розмірі 508 082,91 грн, які присуджені до стягнення у державний бюджет судовим рішенням.

Законність проведення операції по списанню коштів відповідачем не доведена; доводи позивача належними та допустимими доказами відповідач не спростував.

Як встановлено ст. 73, 74 ГПК України, доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи.

Статтею 76 ГПК України передбачено, що належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування.

Частиною 1 ст. 78 ГПК визначено, що обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.

За приписами ч. 1 ст. 86 ГПК України, суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.

З урахуванням вищевикладених обставин, суд вважає позовні вимоги доведеними, обґрунтованими, такими, що відповідають фактичним обставинам справи і не спростовані належним чином і у встановленому законом порядку відповідачем, а відтак підлягають задоволенню.

Відповідно до ст. 129 ГПК України витрати по сплаті судового збору покладаються на відповідача.

Керуючись ст. 2, 74, 76-80, 129, 236-242 Господарського процесуального кодексу України, Господарський суд міста Києва

ВИРІШИВ:

1. Позовні вимоги Міністерства юстиції України - задовольнити повністю.

2. Стягнути з Акціонерного товариства «Кристалбанк» (04053, м. Київ, вул. Кудрявський узвіз, буд. 2, код ЄДРПОУ - 39544699) в дохід державного бюджету України 508 082 (п`ятсот вісім тисяч вісімдесят дві) грн 91 коп.

3. Стягнути з Акціонерного товариства «Кристалбанк» (04053, м. Київ, вул. Кудрявський узвіз, буд. 2, код ЄДРПОУ - 39544699) на користь Міністерства юстиції України (01001, м. Київ, вул. Архітектора Городецького, буд. 13, код ЄДРПОУ - 00015622) 7 621 (сім тисяч шістсот двадцять одна) грн 24 коп. - витрат по сплаті судового збору.

Видати наказ після набрання рішенням законної сили.

На рішення може бути подано апеляційну скаргу протягом 20 днів з дня підписання повного тексту.

Рішення суду набирає законної сили у порядку і строки, передбачені ст. 241 Господарського процесуального кодексу України.

Повний текст рішення складено 04.08.2023.

Суддя Н.І. Зеленіна

СудГосподарський суд міста Києва
Дата ухвалення рішення26.07.2023
Оприлюднено07.08.2023
Номер документу112633901
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, щодо недоговірних зобов’язань про відшкодування шкоди

Судовий реєстр по справі —910/6622/23

Ухвала від 29.05.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Жайворонок Т.Є.

Постанова від 02.04.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Козир Т.П.

Ухвала від 08.03.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Козир Т.П.

Ухвала від 14.02.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Козир Т.П.

Ухвала від 24.01.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Козир Т.П.

Ухвала від 29.11.2023

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Козир Т.П.

Ухвала від 07.11.2023

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Козир Т.П.

Ухвала від 02.10.2023

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Козир Т.П.

Ухвала від 05.09.2023

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Козир Т.П.

Рішення від 26.07.2023

Господарське

Господарський суд міста Києва

Зеленіна Н.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні