ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
79014, м. Львів, вул. Личаківська, 128
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
03.08.2023 Справа № 914/3903/21
за позовом: Львівської міської ради
до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю Хіпкі ЮА
про: стягнення 515 974,41 грн. безпідставно збережених коштів за користування земельною ділянкою та звільнення земельної ділянки від тимчасової споруди
Суддя Коссак С.М.
за участі секретаря Полюхович Х.М.
Представники:
Від позивача: Петрівська Марія представник;
Від відповідача: не зявився
ВСТАНОВИВ:
Львівською міською радою подано на розгляд Господарського суду Львівської області позов до до ТзОВ Хіпкі ЮА про стягнення 515 974,41 грн. безпідставно збережених коштів за користування земельною ділянкою та звільнення земельної ділянки від тимчасової споруди.
Рішенням Господарського суду Львівської області від 22.06.2022 року у справі №914/3903/21 відмовлено в позові повністю.
Постановою Західного апеляційного господарського суду від 29.12.2022 року по справі №914/3903/21 апеляційну скаргу Львівської міської ради залишено без задоволення, рішення Господарського суду Львівської області від 22.06.2022 у справі №914/3903/21 залишено без змін.
Постановою Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду від 15.03.2023 року у даній справі постановлено касаційну скаргу Львівської міської ради задовольнити частково, постанову Західного апеляційного господарського суду від 29.11.2022 та рішення Господарського суду Львівської області від 22.06.2022 у справі № 914/3903/21 скасувати, справу № 914/3903/21 передати на новий розгляд до суду першої інстанції.
Протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 25.04.2023 року було проведено автоматизований розподіл судової справи між суддями, в результаті якого головуючим суддею визначено суддю Коссака С.М.
Ухвалою суду від 01.05.2023 року прийнято справу №914/3903/21 до провадження за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання на 25.05.23 на 10:00 год.
Ухвалою суду від 25.05.2023 року відкладено підготовче засідання на 29.06.2023 року о 12:00 год.
Ухвалою суду від 20.07.2023 року закрито підготовче провадження та призначено справу до розгляду по суті в судовому засіданні на 03.08.2023 р. о 14:00 год.
В судовому засіданні 03.08.2023 року, на виконання Постанови Верховного суду судом з"ясовано, що спірна земельна ділянка Львівській міській раді не повернута та заходи щодо її повернення не вчинялися.
В судове засідання 03.08.2023 року позивач явку представника забезпечив, підтримав позов в повному обсязі, просить його задоволити.
В судове засідання 03.08.2023 року відповідач явку представника не забезпечив, про причини неявки суд не повідомив, хоча був належним чином повідомлений про місце, дату та час судового засідання, що підтверджується розсилками поштової кореспонденції Господарського суду Львівської області. 17.07.2023 року до суду від відповідача повернувся конверт із зазначенням причини повернення на довідці Укрпошти: «адреса відсутній за вказаною адресою».
Відповідно до пункту 5 частини 6 статті 242 Господарського процесуального кодексу України днем вручення судового рішення є день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про відмову отримати копію судового рішення чи відмітки про відсутність особи за адресою місцезнаходження, місця проживання чи перебування особи, яка зареєстрована у встановленому законом порядку, якщо ця особа не повідомила суду іншої адреси.
Ухвали суду надіслані відповідачу у справі за адресою, що міститься у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань та адресами, які вказані позивачем у позовній заяві. Відтак, судом дотримано вимог процесуального закону щодо належного повідомлення усіх учасників справи про судовий розгляд.
У судовому засіданні проголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Аргументи позивача.
На виконання вимог ухвали суду позивачем надано пояснення у справі (вх.№15486/23) з урахуванням постанови Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду від 15.03.2023 року.
Позивач зазначає, що Актом обстеження земельних ділянок за адресою вул. Стрийській, 45 та суміжних з ними земельних ділянок відділу самоврядного контролю за використанням та охороною земель у м. Львові департаменту містобудування Львівської міської ради від 17.03.2021 року №28 року встановлено, що ТзОВ «Хіпкі ЮА» фактично використовує земельну ділянку площею 0,5121 га, кадастровий номер 4610136800:03:001:0030 за адресою вул .Стрийській, 45 для обслуговування приміщення відділу продажу нерухомості орієнтовними розмірами 12,0м х 8,0м та орієнтовною площею 96 кв.м. і те, що на земельній ділянці облаштована парковка легкових автомобілів загального користування, а також проведено благоустрій території.
Відтак, позивач зазначає, що Товариство з обмеженою відповідальністю «Хіпкі ЮА», як фактичний користувач земельної ділянки, який без достатньої правової підстави за рахунок власника цієї ділянки зберіг у себе кошти, які мав заплатити за користування нею, зобов язаний повернути ці кошти власнику земельної ділянки на підставі ч. 1 ст. 1212 Цивільного кодексу України,
Згідно з інформації з витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 04.10.2021 № 2042, виданого відділом у м. Львові Головного управління Держгеокадастру у Львівській області, нормативно грошова оцінка земельної ділянки (кадастровий номер 4610136800:03:001:0030) становить 7644065,49 грн.
Відтак, відповідно до розрахунку наданого управлінням земельних ресурсів департаменту містобудування Львівської міської ради, розмір недоотриманих коштів міським бюджетом з плати за землю внаслідок використання земельної ділянки площею 0,5121 га (кадастровий номер 4610136800:03:001:0030) на вул. Стрийська, 45 у м. Львові відповідачем без документів, які підтверджують право користування за період з 01.07.2019 року по 01.10.2021 року становить 515 974,41 грн., яку позивач просить стягнути з відповідача, як безпідставно збережені кошти за користування земельною ділянкою.
Позивач також стверджує, що відповідач фактично використовує земельну ділянку площею 0,5121 га (кадастровий номер 4610136800:03:001:0030) на вул. Стрийська, 45 у м. Львові за відсутності відповідних рішень Львівської міської ради про надання її в користування (оренду), за відсутності вчиненого правочину щодо земельної ділянки та за відсутності дозвільних документів на тимчасову споруду.
Відтак наявні у справі докази дають можливість ідентифікувати земельну ділянку, яку позивач просить відповідача звільнити від тимчасової споруди орієнтовною площею 96 кв.м. шляхом демонтажу.
Аргументи відповідача.
Вимог ухвали суду не виконав, проти позову в установленому порядку не заперечив. Тому суд розглянув справу без участі представника відповідача та його відзиву на позов, за наявними у ній матеріалами.
Обставини, встановлені судом.
Ухвалою Львівської міської ради від 01.07.2004 № 1601 «Про користування ТзОВ «Леви міста» земельною ділянкою на вул. Стрийській, 45 у м. Львові» передано Товариству з обмеженою відповідальністю "Леви міста" в оренду терміном на 15 років земельну ділянку площею 1,5908 га, в тому числі у межах червоних ліній площею 0,5121 га без права будівництва, реконструкції та посадки багаторічних насаджень, на вул. Стрийській, 45 для обслуговування споруд.
На підставі підпункту 3.1. пункту 3 даної ухвали ТзОВ "Леви міста" уклали з Львівською міською радою договір оренди землі № С-258 від 18 листопада 2004 р. (зареєстрований у Львівському міському відділі Львівської регіональної філії Центру ДЗК від 28 серпня 2006 року за №04:06:438:02001 кн.04-6).
Актом приймання-передачі об`єкта оренди від 18 листопада 2004 року підтверджується передання у користування земельної ділянки, яка знаходиться за адресою: м. Львів, вул. Стрийська, 45.
Відповідно до п. 1 ухвали Львівської міської ради від 16.11.2006 року №355 продано Товариству з обмеженою відповідальністю Леви міста земельну ділянку на вул. Стрийській, 45 загальною площею 1,0787 га для обслуговування споруд.
Згідно інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно №336086267 від 19.06.2023 року, земельна ділянка площею 1,0787 га з кадастровим номером 4610136800:03:001:0021 перебуває у приватній власності Товариства з обмеженою відповідальністю «Леви міста».
24.09.2014 року було видано наказ директора департаменту містобудування №293 Про затвердження нових містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки на будівництво ТзОВ Леви міста багатоквартирних житлових будинків із вбудованими громадськими приміщеннями та підземним паркінгом на вул. Стрийській, 45.
Також відповідно до п. 3 ухвали Львівської міської ради від 16.11.2006 року №355 залишено Товариству з обмеженою відповідальністю Леви міста в оренді терміном на 3 роки земельну ділянку площею 0,5121 га на вул. Стрийській, 45, що розташована у межах червоних ліній вулиці.
На виконання п. 5 ухвали Львівської міської ради від 16.11.2006 №355, внесено зміни до договору оренди землі зареєстрованого у Львівській міській раді від 18 листопада 2004 за №С-258 та Львівському міському відділі Львівської регіональної філії Центру ДЗК від 28 серпня 2006 року за №04:06:438:02001 кн.04-6 зареєстровані у Львівській міській раді від 4 березня 2008 року №С-985.
На підставі звернення товариства з обмеженою відповідальністю Леви міста від 16.06.2014 № 16/06-001 (зареєстроване у Львівській міській раді 19.06.2014 за N92-10369/АП), ухвалою Львівської міської ради від 31.07.2014 №3761 продовжено товариству з обмеженою відповідальністю Леви міста на 5 років (до часу розширення (будівництва) вуличної мережі) термін оренди земельної ділянки площею 0,5121 га у межах червоних ліній без права капітального будівництва та посадки багаторічних насаджень на вул. Стрийській, 45 для обслуговування споруд за рахунок земель промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення за функцією використання - землі промисловості промисловості (договір оренди з Львівською міською радою не укладено, такий відсутній).
Ухвалою Львівської міської ради від 24.01.2019 року № 4566 «Про скасування ухвал міської ради» скасовано ухвалу від 31.07.2014 № 3761 «Про продовження ТзОВ «Леви міста» терміну оренди земельної ділянки на вул. Стрийській, 45» у зв`язку з невиконанням умов ухвал міської ради та ухиляння суб`єктів господарювання від укладення договорів оренди землі.
01.03.2019 року назву ТзОВ «Леви міста» змінено на ТзОВ «Хіпкі ЮА», код ЄДРПОУ 32801570). Станом на сьогоднішній день, ідентифікаційний код юридичної особи: товариства з обмеженою відповідальністю «Хіпкі ЮА» та товариства з обмеженою відповідальністю «Леви міста» є однаковим, що свідчить про те, що це одна і та сама юридична особа, яка змінила найменування.
Відділом самоврядного контролю за використанням та охороною земель у м. Львові департаменту містобудування Львівської міської ради 17.03.2021 року було проведено обстеження земельних ділянок за адресою вул. Стрийській, 45 та суміжних з ними земельних ділянок та встановлено, що ТзОВ «Хіпкі ЮА» фактично використовує земельну ділянку площею 0,5121 га, кадастровий номер 4610136800:03:001:0030 за адресою вул. Стрийській, 45 для обслуговування приміщення відділу продажу нерухомості орієнтовними розмірами 12,0м х 8,0м та орієнтовною площею 96 кв.м. На земельній ділянці облаштована парковка легкових автомобілів загального користування, а також проведено благоустрій території.
За результатами обстеження складено акт від 17.03.2021 року №28 та вимогу від 08.07.2021 р. №28/, які знаходяться в матеріалах справи.
Відповідно до план-схеми земельних ділянок за адресою: м. Львів, вул. Стрийська, 45 та суміжних з ними земельних ділянок, доданої до акту обстеження від 17.03.2021 року №28 вбачається, що прохід та заїзд автомобілів на земельну ділянку на вул. Стрийській, 45 загальною площею 1,0787 га з кадастровим номером 4610136800:03:001.0021 (що є у приватній власності ТзОВ «Леви міста») до збудованого багатоквартирного житлового будинку здійснюється через земельну ділянку площею 0,5121 га з кадастровим номером 4610136800:03:001.0030 на вул. Стрийській, 45 на якій розташоване приміщення відділу продажу нерухомості, облаштована парковка легкових автомобілів загального користування, а також проведено благоустрій території та фактично використовується товариством з обмеженою відповідальністю «Хіпкі ЮА».
Судом встановлено, що акті зафіксовано перелік осіб, які брали участь в обстеженні, площу земельної ділянки, якою фактично користується відповідач, долучено план-схему земельних ділянок. Фактичне користування та роботу суб`єкта під час обстеження 17.03.2021 року також зафіксовано на фотознімках.
Актом обстеження земельних ділянок за адресою вул. Стрийській, 45 та суміжних з ними земельних ділянок відділу самоврядного контролю за використанням та охороною земель у м. Львові департаменту містобудування Львівської міської ради від 17.03.2021 року №28 року встановлено, що ТзОВ «Хіпкі ЮА» фактично використовує земельну ділянку площею 0,5121 га, кадастровий номер 4610136800:03:001:0030 за адресою вул .Стрийській, 45 для обслуговування приміщення відділу продажу нерухомості орієнтовними розмірами 12,0м х 8,0м та орієнтовною площею 96 кв.м. і те, що на земельній ділянці облаштована парковка легкових автомобілів загального користування, а також проведено благоустрій території.
Відтак, позивач зазначає, що Товариство з обмеженою відповідальністю «Хіпкі ЮА», як фактичний користувач земельної ділянки, який без достатньої правової підстави за рахунок власника цієї ділянки зберіг у себе кошти, які мав заплатити за користування нею, зобов язаний повернути ці кошти власнику земельної ділянки на підставі ч. 1 ст. 1212 Цивільного кодексу України,
Згідно з інформації з витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 04.10.2021 № 2042, виданого відділом у м. Львові Головного управління Держгеокадастру у Львівській області, нормативно грошова оцінка земельної ділянки (кадастровий номер 4610136800:03:001:0030) становить 7644065,49 грн.
Відтак, відповідно до розрахунку наданого управлінням земельних ресурсів департаменту містобудування Львівської міської ради, розмір недоотриманих коштів міським бюджетом з плати за землю внаслідок використання земельної ділянки площею 0,5121 га (кадастровий номер 4610136800:03:001:0030) на вул. Стрийська, 45 у м. Львові відповідачем без документів, які підтверджують право користування за період з 01.07.2019 року по 01.10.2021 року становить 515 974,41 грн., яку позивач просить стягнути з відповідача, як безпідставно збережені кошти за користування земельною ділянкою.
Судом встановлено, що тимчасова споруда, що знаходиться за адресою: м. Львів, вул. Стрийська ,45 не входила в Перелік тимчасових споруд, що входять до Комплексної схеми розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності у м. Львові, затверджений ухвалою Львівської міської ради № 6107 від 26.12.2019 «Про здійснення підприємницької діяльності у тимчасових спорудах на території м. Львова», на неї не видавався паспорт прив`язки тимчасової споруди для провадження підприємницької діяльності, не укладався договір оренди конструктивних елементів благоустрою для розміщення тимчасової споруди. Відповідач фактично використовує земельну ділянку площею 0,5121 га (кадастровий номер 4610136800:03:001:0030) на вул. Стрийська, 45 у м. Львові за відсутності відповідних рішень Львівської міської ради про надання її в користування (оренду), за відсутності вчиненого правочину щодо земельної ділянки та за відсутності дозвільних документів на тимчасову споруду.
Наявні у справі докази дають можливість ідентифікувати земельну ділянку, яку позивач просить відповідача звільнити від тимчасової споруди орієнтовною площею 96 кв.м. шляхом демонтажу.
Норми права та мотиви суду.
Відповідно до ст. 13 Конституції України, земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.
Частиною 1 ст. 84 ЗК України передбачено, що у державній власності перебувають усі землі України, крім земель комунальної та приватної власності.
Предметом спору у цій справі є стягнення 515 974,41 грн. безпідставно збережених коштів за користування земельною ділянкою площею 0,5121 га, кадастровий номер 4610136800:03:001:0030 за адресою вул .Стрийській, 45 та звільнення земельної ділянки від тимчасової споруди - приміщення відділу продажу нерухомості орієнтовними розмірами 12,0м х 8,0м та орієнтовною площею 96 кв.м.
Статтею 80 ЗК України визначено, що суб`єктами права власності на землю є: а) громадяни та юридичні особи - на землі приватної власності; б) територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування, - на землі комунальної власності; в) держава, яка реалізує це право через відповідні органи державної влади, - на землі державної власності.
До повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить, зокрема, розпорядження землями територіальних громад (положення п. а ч. 1 ст. 12 ЗК України).
Виходячи з наведених законодавчих положень, органом, уповноваженим здійснювати відповідні функції у даних відносинах щодо розпорядження спірною земельною ділянкою, яка належить до комунальної форми власності є Львівська міська рада.
Згідно ч. 1, 2 ст. 116 ЗК України, громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону. Набуття права власності громадянами та юридичними особами на земельні ділянки, на яких розташовані об`єкти, які підлягають приватизації, відбувається в порядку, визначеному частиною першою статті 128 цього Кодексу. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Положеннями ч. 1 ст. 122 ЗК України передбачено, що сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
Надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування (положення ч. 1 ст. 123 ЗК України).
Згідно ч. 1, 2 ст. 124 ЗК України, передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу.
Таким чином, громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Відповідно до ст. 187 ЗК України, контроль за використанням та охороною земель полягає в забезпеченні додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями і громадянами земельного законодавства України.
Статтею 188 ЗК України передбачено, що державний контроль за використанням та охороною земель здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері здійснення державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, а за додержанням вимог законодавства про охорону земель - центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів. Порядок здійснення державного контролю за використанням та охороною земель встановлюється законом.
Відповідно до приписів ч.1 ст.316 Господарського процесуального кодексу України вказівки, що містяться у постанові суду касаційної інстанції, є обов`язковими для суду першої та апеляційної інстанцій під час нового розгляду справи.
Судом касаційної інстанції зазначено, що відмовляючи у задоволенні позовних вимог, виходячи лише з того, що акт обстеження земельних ділянок від 17.03.2021 № 28 не є належним доказом, суди попередніх інстанцій, не врахували положення Земельного кодексу України, Закону України «Про охорону земель», Положення та правову позицію Верховного Суду, наведену у зазначеній вище постанові, а також не надали оцінки іншим доводам та доказам позивача у їх сукупності, зокрема: плану-схемі земельних ділянок за адресою: вул. Стрийській, 45, м. Львів, та суміжних земельних ділянок (з умовними позначеннями), інформації з Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельну ділянку, лист Головного управління Державної податкової служби у Львівській області.
Як встановлено судом, Відділом самоврядного контролю за використанням та охороною земель у м. Львові департаменту містобудування Львівської міської ради 17.03.2021 року було проведено обстеження земельних ділянок за адресою вул. Стрийській, 45 та суміжних з ними земельних ділянок та встановлено, що ТзОВ «Хіпкі ЮА» фактично використовує земельну ділянку площею 0,5121 га, кадастровий номер 4610136800:03:001:0030 за адресою вул. Стрийській, 45 для обслуговування приміщення відділу продажу нерухомості орієнтовними розмірами 12,0м х 8,0м та орієнтовною площею 96 кв.м. На земельній ділянці облаштована парковка легкових автомобілів загального користування, а також проведено благоустрій території. За результатами обстеження складено акт від 17.03.2021 року №28 та вимогу від 08.07.2021 р. №28.
Відповідно до план-схеми земельних ділянок за адресою: м. Львів, вул. Стрийська, 45 та суміжних з ними земельних ділянок, доданої до акту обстеження від 17.03.2021 року №28 вбачається, що прохід та заїзд автомобілів на земельну ділянку на вул. Стрийській, 45 загальною площею 1,0787 га з кадастровим номером 4610136800:03:001.0021 (що є у приватній власності ТзОВ «Леви міста») до збудованого багатоквартирного житлового будинку здійснюється через земельну ділянку площею 0,5121 га з кадастровим номером 4610136800:03:001.0030 на вул. Стрийській, 45 на якій розташоване приміщення відділу продажу нерухомості, облаштована парковка легкових автомобілів загального користування, а також проведено благоустрій території та фактично використовується товариством з обмеженою відповідальністю «Хіпкі ЮА».
Судом встановлено, що акті зафіксовано перелік осіб, які брали участь в обстеженні, площу земельної ділянки, якою фактично користується відповідач, долучено план-схему земельних ділянок. Фактичне користування та роботу суб`єкта під час обстеження 17.03.2021 року також зафіксовано на фотознімках.
Актом обстеження земельних ділянок за адресою вул. Стрийській, 45 та суміжних з ними земельних ділянок відділу самоврядного контролю за використанням та охороною земель у м. Львові департаменту містобудування Львівської міської ради від 17.03.2021 року №28 року встановлено, що ТзОВ «Хіпкі ЮА» фактично використовує земельну ділянку площею 0,5121 га, кадастровий номер 4610136800:03:001:0030 за адресою вул .Стрийській, 45 для обслуговування приміщення відділу продажу нерухомості орієнтовними розмірами 12,0м х 8,0м та орієнтовною площею 96 кв.м. і те, що на земельній ділянці облаштована парковка легкових автомобілів загального користування, а також проведено благоустрій території.
Відповідно до правової позиції, викладеної у постанові Верховного Суду від 14.04.2021 у справі № 904/158/20, на яку посилається скаржник у касаційній скарзі, акт обстеження земельної ділянки, складений уповноваженими посадовими особами в порядку здійснення самоврядного контролю за використанням та охороною земель, з урахуванням приписів статті 189 Земельного кодексу України, статті 20 Закону України «Про охорону земель» та Положення про самоврядний контроль за використанням та охороною земель є допустимим доказом щодо встановлення обставин відсутності підстав для користування земельною ділянкою.
У п. 2.1. Постанови Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин №6 від 17.05.2011р. Пленум ВГСУ зазначив, що за відсутності рішення органу виконавчої влади або місцевого самоврядування про надання земельної ділянки у власність або в користування, юридична особа або фізична особа не має права використовувати земельну ділянку державної або комунальної форми власності (абзац третій п. 2.1 Постанови Пленуму ВГСУ Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин №6 від 17.05.2011р.).
Суд зазначає, що обов`язковою умовою фактичного використання земельної ділянки є наявність у особи, що її використовує, правовстановлюючих документів на земельну ділянку, а відсутність таких документів може свідчити про самовільне зайняття земельної ділянки.
Статтею 1 Закону України Про державний контроль за використанням та охороною земель визначено, зокрема, що самовільне зайняття земельної ділянки - будь-які дії, які свідчать про фактичне використання земельної ділянки за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про її передачу у власність або надання у користування (оренду) або за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки, за винятком дій, які відповідно до закону є правомірними.
У постанові від 20.02.2020р. у справі №1940/1655/18 Верховний Суд вказав, що будь-які дії, направлені на фактичне використання земельної ділянки без оформлення права власності на неї або права постійного користування чи права оренди земельної ділянки в порядку, визначеному Законом України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, є самовільним заняттям земельної ділянки.
За приписами п. б, ч. 1 ст. 211 ЗК України, громадяни та юридичні особи несуть цивільну, адміністративну або кримінальну відповідальність відповідно до законодавства за такі порушення, зокрема, самовільне зайняття земельних ділянок.
Відповідно до ч. 2 ст. 152 ЗК України, власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків.
Відповідно до положень ст. 18 Закону України «Про оцінку земель» нормативно грошова оцінка земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів, незалежно від їх цільового призначення проводиться не рідше ніж один раз на 5 7 років. Технічна документація з нормативно грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, сільською радою (ч. 1 ст. 23 Закону України «Про оцінку земель»).
Нормативно грошова оцінка земель у м. Львові була затверджена, прийняттям ухвали міської ради №631 від 30.06.2016 «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Львова».
Відповідно до п. 2.2 ухвали №631 від 30.06.2016 нормативно грошова оцінка земель м. Львова, вводиться у дію з 01.01.2017 р., з того часу нормативно грошова оцінка не змінювалась.
Відповідно до ухвали Львівської міської ради № 1995 від 25.05.2017 «Про затвердження Порядку продажу земельних ділянок комунальної власності та нарахування орендної плати за землю у м. Львові», затверджено Порядок продажу земельних ділянок комунальної власності та нарахування орендної плати за землю у м. Львові.
Пунктом 5 ухвали встановлено, що ця ухвала набирає чинності з 01.01.2018 року. Пунктом 7.3 Розділу 7 вказаного Порядку визначено, що розмір орендної плати за земельні ділянки встановлюється відповідно до їх цільового (функціонального) використання у розрізі економіко-планувальних зон м. Львова згідно з цим Порядком, за винятком випадку, коли розмір орендної плати за землю визначений ухвалою міської ради про передачу земельної ділянки в оренду або результатами земельних торгів (у разі набуття права оренди на земельну ділянку на конкурентних засадах).
Відповідно до п. п. 7.5.1 Розділу 7 Порядку, річний розмір орендної плати встановлюється у розмірі 3 відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки за винятком коли розмір орендної плати за землю визначений ухвалою міської ради про передачу земельної ділянки в оренду або протоколом аукціону (у разі набуття права оренди на земельну ділянку на конкурентних засадах) та для земельних ділянок використання яких вказано у пунктах 7.6 - 7.16 цього Порядку.
Згідно з інформації з витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 04.10.2021 № 2042, виданого відділом у м. Львові Головного управління Держгеокадастру у Львівській області, нормативно грошова оцінка земельної ділянки (кадастровий номер 4610136800:03:001:0030) становить 7644065,49 грн.
Відповідно до розрахунку наданого управлінням земельних ресурсів департаменту містобудування Львівської міської ради, розмір недоотриманих коштів міським бюджетом з плати за землю внаслідок використання земельної ділянки площею 0,5121 га (кадастровий номер 4610136800:03:001:0030) на вул. Стрийська, 45 у м. Львові відповідачем без документів, які підтверджують право користування (є в матеріалах справи) за період з 01.07.2019 року по 01.10.2021 року становить 515974,41 грн.
Відповідно до листа Головного управління Державної податкової служби у Львівській області від 25.08.2021 № 10032/5/13-01-04-04/3 ТОВ «Хіпкі ЮА» впродовж 2018-2021 років не здійснювало оплату за користування спірною земельною ділянкою.
Відтак, враховуючи те, що Товариство з обмеженою відповідальністю «Хіпкі ЮА» є фактичний користувач земельної ділянки, який без достатньої правової підстави за рахунок власника цієї ділянки зберіг у себе кошти, які мав заплатити за користування нею та зобов`язаний повернути кошти власнику земельної ділянки у розмірі 515 974,41 грн., а позов є обгрунтованим та таким, що підлягає задоволенню повністю.
Щодо вимоги позивача зобов`язати Товариство з обмеженою відповідальністю Хіпкі ЮА звільнити земельну ділянку (кадастровий номер 4610136800:03:001:0030 за адресою вул. Стрийська, 45, м. Львів) від тимчасової споруди орієнтовною площею 96 кв.м. шляхом демонтажу, суд ззаначає таке.
Частиною 4 статті 28 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності здійснюється в порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування. Відповідно до п. 1.3. порядку розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України 21.10.2011 № 244 тимчасова споруда торговельного, побутового, соціально- культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності (далі - ТС) - одноповерхова споруда, що виготовляється з полегшених конструкцій з урахуванням основних вимог до споруд, визначених технічним регламентом будівельних виробів, будівель і споруд, і встановлюється тимчасово, без улаштування фундаменту.
Відповідно до п. 2.1 порядку підставою для розміщення ТС є паспорт прив`язки ТС. Замовник, який має намір встановити ТС, звертається до відповідного виконавчого органу сільської, селищної, міської ради або районної державної адміністрації із відповідною заявою у довільній формі про можливість розміщення ТС.
Розміщення ТС самовільно забороняється (визначено у п. 2.2., п. 2.30. порядку). Відповідно до пункту 1.10. розділу 1 Положення про порядок розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності у м. Львові, затвердженого ухвалою Львівської міської ради від 23.04.2015 № 4526 «Про затвердження Положення про порядок розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності у м. Львові та Комплексної схеми розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності у м. Львові» (далі - Положення), з 01.01.2017 року тимчасові споруди на території м. Львова розміщуються відповідно до договорів оренди окремих конструктивних елементів благоустрою. А згідно пункту 5.1. розділу 5 Положення для укладення договору оренди окремих конструктивних елементів благоустрою для розміщення тимчасових споруд (у тому числі у разі закінчення терміну дії договорів оренди землі), а також для продовження терміну дії договору оренди окремих конструктивних елементів благоустрою для розміщення тимчасових споруд заявник подає у Центр надання адміністративних послуг м. Львова пакет зазначених пунктами 5.1.1. - 5.1.3. документів.
Ухвалою Львівської міської ради № 6107 від 26.12.2019 «Про здійснення підприємницької діяльності у тимчасових спорудах на території м. Львова» було затверджено перелік тимчасових споруд, що входять до Комплексної схеми розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності у м. Львові. Тимчасова споруда, що знаходиться за адресою: м. Львів, вул. Стрийська ,45 не входила в Перелік тимчасових споруд, що входять до Комплексної схеми розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності у м. Львові затверджений ухвалою Львівської міської ради № 6107 від 26.12.2019 «Про здійснення підприємницької діяльності у тимчасових спорудах на території м. Львова», на неї не видавався паспорт прив`язки тимчасової споруди для провадження підприємницької діяльності, не укладався договір оренди конструктивних елементів благоустрою для розміщення тимчасової споруди.
Враховуючи наведене, відповідач фактично використовує земельну ділянку площею 0,5121 га (кадастровий номер 4610136800:03:001:0030) на вул. Стрийська, 45 у м. Львові за відсутності відповідних рішень Львівської міської ради про надання її в користування (оренду), за відсутності вчиненого правочину щодо земельної ділянки та за відсутності дозвільних документів на тимчасову споруду. Відтак наявні у справі докази дають можливість ідентифікувати земельну ділянку, яку відповідач має звільнити від тимчасової споруди орієнтовною площею 96 кв.м. шляхом демонтажу.
Враховуючи вищенаведене, судом встановлено, що саме відповідач продовжує користуватися спірною земельною ділянкою з огляду на закінчення 01.07.2019 терміну користування нею відповідачем, встановленого ухвалою Львівської міської ради від 01.07.2004 № 1601. Відповідач станом на час розгляду справи не повернув спірну земельну ділянку Львівській міські раді та заходи щодо її повернення не вчинялися.
Частиною 1 статті 74 ГПК України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.
Відповідно до ст. 77 ГПК України обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
Відповідно до ст.86 ГПК України, суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Зазначені вище норми процесуального закону спрямовані на реалізацію статті 13 ГПК України. Згідно з положеннями цієї статті судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.
За таких обставин суд дійшов висновку про те, що відповідач не спростував доводів щодо факту самовільного зайняття ним земельної ділянки площею 0,5121 га (кадастровий номер 4610136800:03:001:0030) на вул. Стрийська, 45 у м. Львові на якій розміщена тимчасова споруда орієнтовною площею 96 кв.м., відтак позов підлягає задоволенню повністю.
Судові витрати.
Відповідно до ст. 123 ГПК України, судові витрати складаються з судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.
Позивачем при поданні позову до суду сплачено судовий збір в сумі 10 009,62грн., що підтверджується платіжними дорученнями №256 від 15 грудня 2021 року та №255 від 15 грудня 2021 року.
Відповідно до п.2 ч.1 ст. 129 ГПК України, у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
Враховуючи наведене, у зв`язку з повним задоволенням позовних вимог, до стягнення з відповідача на користь позивача підлягає судовий збір в сумі 10 009,62грн.
Судом встановлено, що позивачем при поданні апеляційної скарги до Західного апеляційного господарського суду сплачено судовий збір у розмірі 15 014,43грн., що підтверджується платіжними дорученнями №175 від 11 липня 2022 року та №222 від 17 серпня 2022 року. Також позивачем при поданні касаційної скарги до Верховного Суду сплачено судовий збір у розмірі 20 019,24грн., що підтверджується платіжним дорученням №354 від 14 грудня 2022 року.
Постановою Верховного суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду від 15.03.2023 року у даній справі постановлено касаційну скаргу Львівської міської ради задовольнити частково, постанову Західного апеляційного господарського суду від 29.11.2022 та рішення Господарського суду Львівської області від 22.06.2022 у справі № 914/3903/21 скасувати, справу № 914/3903/21 передати на новий розгляд до суду першої інстанції. У прийнятій постанові Верховного суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду зазначено, що оскільки суд касаційної інстанції не змінює та не ухвалює нового рішення, розподіл судових витрат не здійснюється (частина 14 статті 129 ГПК України), відтак за результатами нового розгляду має бути вирішено й питання щодо розподілу судових витрат у справі.
На новому розгляді справи №914/3903/21, позовні вимоги задоволено повністю.
Враховуючи те, що судові рішення судів попередніх інстанцій скасовані, а справа передана на новий розгляд до місцевого господарського суду, розподіл судових витрат у справі, у тому числі й сплаченого за подання апеляційної та/або касаційної скарги, здійснює господарський суд, який приймає рішення за результатами нового розгляду справи, керуючись загальними правилами розподілу судових витрат та висновком викладеним у постанові Верховного Суду, а саме зазначення, що за результатами нового розгляду має бути вирішено й питання щодо розподілу судових витрат у справі.
Відтак, суд доходить висновку про покладення судового збору за апеляційне та касаційне оскарження судового рішення на відповідача у даній справі.
Керуючись статтями 2, 13, 74, 76, 77, 78, 79, 86, 129, 185, 191, 192, 236, 237, 238, 239, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд
УХВАЛИВ:
1. Позов задоволити.
2. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю Хіпкі ЮА (23757, Вінницька обл., Гайсинський р-н, с. Огіївка, вул. Карла Маркса, 34, код ЄДРПОУ 32801570) на користь Львівської міської ради (79006, м. Львів, пл. Ринок, 1, код ЄДРПОУ 04055896) суму безпідставно збережених коштів у зв`язку з користуванням земельною ділянкою у розмірі 515 974,41грн. та 10 009,62грн. судового збору за подання позовної заяви.
3. Зобов`язати Товариство з обмеженою відповідальністю Хіпкі ЮА (23757, Вінницька обл., Гайсинський р-н, с. Огіївка, вул. Карла Маркса, 34, код ЄДРПОУ 32801570) звільнити земельну ділянку (кадастровий номер 4610136800:03:001:0030 за адресою вул. Стрийська, 45, м. Львів) від тимчасової споруди орієнтовною площею 96 кв.м. шляхом демонтажу.
4. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю Хіпкі ЮА (23757, Вінницька обл., Гайсинський р-н, с. Огіївка, вул. Карла Маркса, 34, код ЄДРПОУ 32801570) на користь Львівської міської ради (79006, м. Львів, пл. Ринок, 1, код ЄДРПОУ 04055896) 15014,43грн. судового збору за подання апеляційної скарги та 20 019,24грн. - судового збору за подання касаційної скарги.
5. Рішення набирає законної сили в порядку, передбаченому ст. 241 ГПК України.
6. Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Західного апеляційного господарського суду в порядку, встановленому розділом IV ГПК України.
Веб-адреса сторінки на офіційному веб-порталі судової влади України в мережі інтернет, за якою учасники справи можуть отримати інформацію по справі, що розглядається - http://court.gov.ua/fair/sud5015, а також у Єдиному державному реєстрі судових рішень за веб-адресою - http://reyestr.court.gov.ua.
Повний текст складено та підписано 09.08.2023р.
Суддя Коссак С.М.
Суд | Господарський суд Львівської області |
Дата ухвалення рішення | 03.08.2023 |
Оприлюднено | 10.08.2023 |
Номер документу | 112719477 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин |
Господарське
Господарський суд Львівської області
Коссак С.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні