Рішення
від 07.08.2023 по справі 200/1878/23
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

07 серпня 2023 року Справа№200/1878/23

Донецький окружний адміністративний суд у складі судді Чекменьова Г.А., розглянувши в спрощеному (письмовому) провадженні адміністративну справу за позовом Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції до Громадської організації «Спілка козацьких організацій України», третя особа Служба Безпеки України, про заборону діяльності громадської організації шляхом примусового розпуску,

В С Т А Н О В И В:

Східне міжрегіональне управління Міністерства юстиції звернулося до суду з позовною заявою до Громадської організації «Спілка козацьких організацій України», третя особа: Служба Безпеки України, відповідно до якої просить суд:

- заборонити Громадську організацію «Спілка козацьких організацій України» шляхом її примусового розпуску, у тому числі її місцевих осередків, які є громадськими об`єднаннями «Луганський козацький округ спілки козацьких організацій України» та Міуська паланка Спілки Козацьких організацій України, які реалізують її статутні цілі та предмет діяльності поза її місцезнаходженням, що має наслідком припинення їх діяльності;

- визначити відповідно до вимог статті 105 Цивільного кодексу України ліквідатора (ліквідаційну комісію) та строк заявлення вимог кредиторів щодо Громадської організації «Спілка козацьких організацій України» та її місцевого осередку Міуська паланка Спілки Козацьких організацій України.

Відповідно до ухвали від 08.05.2023 року відкрито спрощене позовне провадження у справі без повідомлення (виклику) сторін.

Відповідач належним чином повідомлений про відкриття провадження у справі в порядку статті 130 КАС України через оголошення на офіційному веб-порталі судової влади України. Відзив відповідача до суду не надійшов.

Відповідно до вимог частини 2 статті 175 КАС України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд має право вирішити спір за наявними матеріалами справи.

Представник третьої особи надав пояснення, що Служба безпеки України листом від 12.12.2022 № 5/3/1-14312 проінформувала Міністерство юстиції України про виявлені порушення закону з боку ГО «СКОУ» для ініціювання судового провадження щодо заборони її діяльності. Просив задовольнити позов.

Ухвалою суду від 28.07.2023 позовну заяву Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції до Громадської організації «Спілка козацьких організацій України», третя особа Служба Безпеки України, про заборону діяльності громадської організації шляхом примусового розпуску в частині призначення ліквідатора (ліквідаційної комісії) та встановлення строку заявлення вимог кредиторів було залишено без руху, встановлено позивачу строк для усунення недоліків позовної заяви шляхом надання доповнення до позовних вимог чи позовної заяви в редакції, яка дозволяє встановити, яку особу позивач просить призначити ліквідатором чи членами ліквідаційної комісії та який строк заявлення вимог кредиторів він просить встановити.

Ухвалою суду від 04.08.2023 позовну заяву Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції до Громадської організації «Спілка козацьких організацій України», третя особа Служба Безпеки України, про заборону діяльності громадської організації шляхом примусового розпуску в частині позовних вимог про призначення ліквідатора (ліквідаційної комісії) та встановлення строку заявлення вимог кредиторів - залишити без розгляду

Згідно зі статтею 129 Конституції України суддя, здійснюючи правосуддя, є незалежним та керується верховенством права. Основними засадами судочинства є, в тому числі, розумні строки розгляду справи судом. Статтею 6 Європейської конвенції з прав людини передбачено, що кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом. За визначенням пункту 11 частини першої статті 4 КАС України розумний строк - найкоротший строк розгляду і вирішення адміністративної справи, достатній для надання своєчасного (без невиправданих зволікань) судового захисту порушених прав, свобод та інтересів у публічно-правових відносинах.

Відповідно до наведених норм, справа розглянута впродовж розумного строку, необхідного для прийняття законного та обґрунтованого судового рішення, враховуючи обставини збройної агресії проти України.

Дослідивши матеріали справи та оцінивши наявні докази, судом встановлені такі обставини.

До Міністерства юстиції України надійшов лист-доручення від Служби безпеки України №5/3/1-14312 від 13.12.2022 щодо протиправної діяльності ГО «Спілка козацьких організацій України» (далі - ГО «СКОУ»), в якому викладено прохання ініціювати процедуру заборони діяльності шляхом її примусового розпуску (ліквідації).

У вказаному листі СБУ зазначено, що ГО «СКОУ» здійснює свою діяльність із порушенням чинного законодавства України, а сама діяльність організації не відповідає заявленій меті. Наявні дані свідчать, що спецслужбами та збройними силами російської федерації активно використовуються вітчизняні козацькі громадські формування проросійської спрямованості для закріплення та зміцнення позицій ворога на тимчасово окупованих територіях України. Окремі ознаки вищезазначеного спостерігаються у діяльності ГО «СКОУ».

Громадська організація «СПІЛКА КОЗАЦЬКИХ ОРГАНІЗАЦІЙ УКРАЇНИ» (ГО «СКОУ») (код ЄДРПОУ 25731688) зареєстрована за адресою: Україна, м. Донецьк, бульвар. Шевченка, будинок 4. За даними Єдиного державного реєстру керівник ГО «СКОУ» Жмурин (згідно Реєстру громадських ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ).

Відповідно до відомостей Реєстру громадських об`єднань є зареєстрованими наступні місцеві осередки ГО «СКОУ», які реалізують статутні цілі та предмет діяльності ГО «СКОУ» поза її місцезнаходженням: ГРОМАДСЬКЕ ОБ`ЄДНАННЯ «ЛУГАНСЬКИЙ КОЗАЦЬКИЙ ОКРУГ СПІЛКИ КОЗАЦЬКИХ ОРГАНІЗАЦІЙ УКРАЇНИ» (без статусу юридичної особи, адреса місцезнаходження - Луганська обл., м. Луганськ, вул. Димитрова, буд. 22) та Міуська паланка Спілки Козацьких організацій України (код ЄДРПОУ - 34594944, адреса місцезнаходження Україна, 86200, Донецька обл., місто Шахтарськ, ВУЛИЦЯ ЧЕРВОНОГВАРДІЙСЬКА, будинок 1).

Крім того, у цьому ж листі СБУ зазначено, що керівником даної громадської організації ОСОБА_2 від імені громадської організації вчиняються дії, спрямовані на порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки.

Підтвердженням цього є фактичні дані надані Службою безпеки України та зібрані з відкритих джерел.

З матеріалів, наданих Службою безпеки України, керівник ГО «СКОУ» ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , уродженець м. Макіївка Донецької області, зареєстрований за адресом: АДРЕСА_1 , ІПН: НОМЕР_1 , будучи одним з громадських діячів проросійського спрямування на тимчасово окупованій території Донецької області, надає іноземній державі допомогу в проведенні підривної діяльності проти України та є пособником у вчиненні умисних дій з метою зміни меж території або державного кордону України.

Зокрема, члени ГО «СКОУ» були активними учасниками т.зв. «антимайдану», брали безпосередню участь у силовому протистоянні та розгоні учасників «Революції гідності» у м.Донецьк. Згодом, у січні 2014 року ОСОБА_2 виступив на засіданні міськради у м. Донецьк з ініціативою створення т.зв. «козацьких дружин» (інша назва «народні дружини», «народна міліція» тощо) з охорони порядку та патрулювання міст Донбасу.

У 2014 році вказана особа та члени ГО «СКОУ» взяли участь в окупації Донецької області у якості бійців НЗФ терористичного псевдоутворення т.зв. «Донецької народної республіки». Згодом, ОСОБА_2 з позиції т.зв. «Верховного отамана Донецького козацтва» виступив ініціатором створення, а також очолив терористичне військове угрупування козацького спрямування рф т.зв. Международный союз общественных объединений (организаций) « ІНФОРМАЦІЯ_2 » (рос.).

З початком широкомасштабного вторгнення рф в Україну, ОСОБА_2 та члени підконтрольного йому козацького формування продовжують сприяти збройним силам рф у здійсненні контролю над усіма сферами життєдіяльності окупованих міст в інтересах російської федерації, а також допомагають закріпленню ворога і придушенню патріотичної діяльності на тимчасово окупованих територіях України.

Під час збройної агресії російської федерації проти України, дії ОСОБА_2 , вказаного громадського об`єднання та його членів можуть розцінюватися як такі, що спрямовані на порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, носять виключно деструктивний характер, підсилюють інформаційний простір, спрямований проти інтересів України, створюють підґрунтя для вчинення радикальних дій щодо порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки.

При цьому, у загальному доступі в мережі Інтернет наявні розміщені відомості щодо діяльності ОСОБА_2 . Детальний огляд зазначених відеозаписів наведений у акті огляду оперуповноваженого на ОВО 1 відділу Управління «Н» ДЗНД СБ України капітана ОСОБА_3 та доданий до матеріалів судової справи разом з оптичним диском.

Вважаючи, що установлені СБУ відомості про діяльність ГО «СПІЛКА КОЗАЦЬКИХ ОРГАНІЗАЦІЙ УКРАЇНИ» свідчать про те, що вона суперечить чинному законодавству України, зокрема, статей 36, 37 Конституції України, статті 4 Закону України «Про громадські об`єднання», позивач звернувся до суду з цим позовом про заборону та примусовий розпуск (ліквідацію) громадської організації.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд дійшов таких висновків.

Спірні правовідносини врегульовані Конституцією України, Конвенцією про захист прав людини і основоположних свобод, яка ратифікована Законом № 475/97-ВР від 17.07.1997 (далі - Конвенція), Законами України «Про громадські об`єднання» № 4572-VI від 22.03.2012 (далі - Закон № 4572-VI), «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань» № 755-IV від 15.05.2003 (далі - Закон № 755-IV), Положенням про Міністерство юстиції України, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 02.07.2014 № 228 (далі - Положення № 228).

Відповідно до статті 10 Конвенції кожен має право на свободу вираження поглядів. Це право включає свободу дотримуватися своїх поглядів, одержувати і передавати інформацію та ідеї без втручання органів державної влади і незалежно від кордонів. Ця стаття не перешкоджає державам вимагати ліцензування діяльності радіомовних, телевізійних або кінематографічних підприємств.

Здійснення цих свобод, оскільки вони пов`язані з обов`язками і відповідальністю, можуть підлягати таким формальностям, умовам, обмеженням або санкціям, що встановлені законом і є необхідними в демократичному суспільстві в інтересах національної безпеки, територіальної цілісності або громадської безпеки, для запобігання заворушенням чи злочинам, для охорони здоров`я чи моралі, для захисту репутації чи прав інших осіб, для запобігання розголошенню конфіденційної інформації або для підтримання авторитету і безсторонності суду.

Статтею 11 Конвенції передбачено, що кожен має право на свободу мирних зібрань і свободу об`єднання з іншими особами, включаючи право створювати профспілки та вступати до них для захисту своїх інтересів.

Здійснення цих прав не підлягає жодним обмеженням, за винятком тих, що встановлені законом і є необхідними в демократичному суспільстві в інтересах національної або громадської безпеки, для запобігання заворушенням чи злочинам, для охорони здоров`я чи моралі або для захисту прав і свобод інших осіб.

Відповідно до частини першої статті 28 Закону № 4572-VI громадське об`єднання може бути заборонено судом за позовом уповноваженого органу з питань реєстрації в разі виявлення ознак порушення громадським об`єднанням вимог статей 36, 37 Конституції України, статті 4 цього Закону.

Статтями 36, 37 Конституції України регламентовано, що громадяни України мають право на свободу об`єднання у політичні партії та громадські організації для здійснення і захисту своїх прав і свобод та задоволення політичних, економічних, соціальних, культурних та інших інтересів, за винятком обмежень, встановлених законом в інтересах національної безпеки та громадського порядку, охорони здоров`я населення або захисту прав і свобод інших людей.

Утворення і діяльність політичних партій та громадських організацій, програмні цілі або дії яких спрямовані на ліквідацію незалежності України, зміну конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, незаконне захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства, на розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров`я населення, забороняються. Політичні партії та громадські організації не можуть мати воєнізованих формувань. Не допускається створення і діяльність організаційних структур політичних партій в органах виконавчої та судової влади і виконавчих органах місцевого самоврядування, військових формуваннях, а також на державних підприємствах, у навчальних закладах та інших державних установах і організаціях. Заборона діяльності об`єднань громадян здійснюється лише в судовому порядку.

Законом № 4572-VI визначено правові та організаційні засади реалізації права на свободу об`єднання, гарантованого Конституцією України та міжнародними договорами України, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, порядок утворення, реєстрації, діяльності та припинення громадських об`єднань.

Відповідно до частин першої-третьої статті 4 Закону № 4572-VI утворення і діяльність громадських об`єднань, мета (цілі) або дії яких спрямовані на ліквідацію незалежності України, зміну конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, незаконне захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства, розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров`я населення, пропаганду комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів та їхньої символіки, забороняються. Громадські об`єднання не можуть мати воєнізованих формувань. Інші обмеження права на свободу об`єднання, у тому числі на утворення і діяльність громадських об`єднань, можуть бути встановлені виключно законом в інтересах національної безпеки та громадського порядку, охорони здоров`я населення або захисту прав і свобод інших людей.

Разом з тим, у пункті 1 частини другої Положення № 228 визначено, що Міністерство юстиції України є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України.

Міністерство юстиції України є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади, зокрема, що реалізує державну правову політику у сфері державної реєстрації юридичних осіб, громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи.

Згідно з пунктом 14 частини першої статті 1 Закону № 755-IV суб`єктом державної реєстрації є Міністерство юстиції України - у разі державної реєстрації політичних партій, всеукраїнських професійних спілок, їх об`єднань, всеукраїнських об`єднань організацій роботодавців; відокремлених підрозділів іноземних неурядових організацій, представництв, філій іноземних благодійних організацій, постійно діючих третейських судів, засновниками яких є всеукраїнські громадські організації, всеукраїнських творчих спілок, символіки громадських формувань.

Територіальні органи Міністерства юстиції України в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі - у разі державної реєстрації первинних, місцевих, обласних, регіональних та республіканських професійних спілок, їх організацій та об`єднань, структурних утворень політичних партій, регіональних (місцевих) творчих спілок, територіальних осередків всеукраїнських творчих спілок, місцевих, обласних, республіканських Автономної Республіки Крим, Київської та Севастопольської міських організацій роботодавців та їх об`єднань, постійно діючих третейських судів, громадських об`єднань, їх відокремлених підрозділів, громадських об`єднань, що не мають статусу юридичної особи, підтвердження всеукраїнського статусу громадського об`єднання.

Статтею 25 Закону № 4572-VI визначено способи припинення діяльності громадського об`єднання. Припинення діяльності громадського об`єднання здійснюється: 1) за рішенням громадського об`єднання, прийнятим вищим органом управління громадського об`єднання, шляхом саморозпуску або реорганізації шляхом приєднання до іншого громадського об`єднання такого самого статусу; 2) за рішенням суду про заборону (примусовий розпуск) громадського об`єднання.

Припинення діяльності громадського об`єднання зі статусом юридичної особи має наслідком припинення цієї юридичної особи у порядку, встановленому Законом України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців», з урахуванням особливостей, встановлених цим Законом.

Відповідно до статті 28 Закону № 4572-VI громадське об`єднання може бути заборонено судом за позовом уповноваженого органу з питань реєстрації в разі виявлення ознак порушення громадським об`єднанням вимог статей 36, 37 Конституції України, статті 4 цього Закону. Заборона громадського об`єднання має наслідком припинення його діяльності у порядку, встановленому цим Законом, та виключення з Реєстру громадських об`єднань.

Відповідно до пункту 5 Керівних принципів щодо заборони та розпуску політичних партій та подібних заходів, ухвалених Венеціанською Комісією на її 41 пленарній сесії (Венеція, 10-11 грудня 1999 року), заборона чи розпуск політичних партій як дуже далекосяжний захід повинен застосовуватися з крайньою стриманістю. Перш ніж звертатися до компетентного судового органу щодо заборони чи розпуску партії, уряд чи інший орган влади повинен оцінити, беручи до уваги ситуацію в конкретній країні, чи ця партія дійсно становить небезпеку вільному і демократичному політичному порядку або правам окремих осіб і чи таку небезпеку не можна усунути іншими, менш радикальними заходами.

Виходячи із основних позицій практики Європейського Суду з прав людини за результатами розгляду справ щодо обмеження свободи об`єднань, основними критеріями обґрунтованості таких обмежень є встановлення таких обмежень законом, зазначені обмеження повинні переслідувати законні цілі та бути необхідними у демократичному суспільстві.

Відповідно до частини 1 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

З боку відповідача наведені позивачем та третьої особою відомості не спростовані.

Розглянувши наявні у справі документи і матеріали судом встановлено, що незважаючи на програмні цілі ГО «СКОУ», її керівник ОСОБА_2 та інші члени цієї організації від її імені вчиняють дії, спрямовані на порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, посягання на права і свободи людини.

На підставі наведеного суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню.

Згідно з приписами статті 139 КАС України судові витрати не підлягають стягненню, оскільки позов заявлений суб`єктом владних повноважень.

Керуючись статтями 2, 241-246, 295-297 КАС України, суд

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (вул. Герасима Кондратьєва, буд. 28, м. Суми, 40003; код ЄДРПОУ 43316700) до Громадської організації «СПІЛКА КОЗАЦЬКИХ ОРГАНІЗАЦІЙ УКРАЇНИ» (бульвар Шевченка, буд. 4, м.Донецьк; код ЄДРПОУ 25731688), третя особа Служба Безпеки України (вул. Володимирська, буд. 14, м.Київ, код ЄДРПОУ 00034074), про заборону діяльності громадської організації шляхом примусового розпуску - задовольнити.

Заборонити Громадську організацію «СПІЛКА КОЗАЦЬКИХ ОРГАНІЗАЦІЙ УКРАЇНИ» (ГО «СКОУ») (бульвар Шевченка, будинок 4, м. Донецьк, код ЄДРПОУ 25731688), в тому числі її місцеві осередки, які є громадськими об`єднаннями «Луганський козацький округ спілки козацьких організацій України» (місцезнаходження - вул. Димитрова, буд. 22, м. Луганськ,) та Міуська паланка Спілки Козацьких організацій України (код ЄДРПОУ 34594944), шляхом її примусового розпуску, що має наслідком припинення її діяльності.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Першого апеляційного адміністративного суду. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення або ухвала суду не були вручені у день його (її) проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження: на рішення суду - якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Текст рішення виготовлений та підписаний в Єдиному державному реєстрі судових рішень (веб-адреса: http://www.reyestr.court.gov.ua/).

Суддя Г.А. Чекменьов

СудДонецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення07.08.2023
Оприлюднено11.08.2023
Номер документу112723807
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо

Судовий реєстр по справі —200/1878/23

Рішення від 07.08.2023

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Чекменьов Г.А.

Ухвала від 04.08.2023

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Чекменьов Г.А.

Ухвала від 28.07.2023

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Чекменьов Г.А.

Ухвала від 08.05.2023

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Чекменьов Г.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні