Рішення
від 04.08.2023 по справі 910/5914/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01054, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 284-18-98, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.uaРІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

04.08.2023Справа № 910/5914/23Господарський суд міста Києва у складі судді Картавцевої Ю.В., за участю секретаря судового засідання Негоди І.А., розглянувши матеріали господарської справи

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Перша Логістична компанія"

до Акціонерного товариства "Українська залізниця"

про зобов`язання вчинити дії

Представники:

від позивача: Клименко А.П.

від відповідача: Лапій А.В.

ОБСТАВИНИ СПРАВИ:

Товариство з обмеженою відповідальністю "Перша логістична компанія" звернулось до Господарського суду міста Києва з позовом до Акціонерного товариства "Українська залізниця" про зобов`язання винити дії.

Позовні вимоги обґрунтовані неналежним виконанням відповідачем (перевізником) умов Договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом № 99-37678031/2020-001 від 17.03.2020 у частині списання коштів позивача з його особового рахунку, з огляду на що позивач (замовник) просить суд зобов`язати відповідача внести зміни до особового рахунку позивача № НОМЕР_1 шляхом відображення (відновлення, збільшення) на ньому грошової суми у розмірі 3 843 635,76 грн.

За змістом ст. 176 Господарського процесуального кодексу України, за відсутності підстав для залишення позовної заяви без руху, повернення позовної заяви чи відмови у відкритті провадження суд відкриває провадження у справі протягом п`яти днів з дня надходження позовної заяви або заяви про усунення недоліків, поданої в порядку, передбаченому статтею 174 цього Кодексу.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 21.04.2023 суд ухвалив: прийняти позовну заяву до розгляду та відкрити провадження у справі; справу розглядати за правилами загального позовного провадження; підготовче засідання призначити на 23.05.2023.

15.05.2023 через відділ діловодства суду від відповідача надійшов відзив.

18.05.2023 через відділ діловодства суду від Товариства з обмеженою відповідальністю «Перша Логістична компанія» надійшла заява про участь у судовому засіданні, призначеному на 23.05.2023 в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду у справі № 910/5914/23.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 19.05.2023 відмовлено у задоволенні заяви Товариства з обмеженою відповідальністю «Перша Логістична компанія» про участь у підготовчому засіданні, призначеному на 23.05.2023 в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду у справі № 910/5914/23.

22.05.2023 через відділ діловодства суду від позивача надійшла відповідь на відзив.

У підготовче засідання 23.05.2023 прибули представники сторін.

Відповідно до ст. 177 Господарського процесуального кодексу України підготовче провадження має бути проведене протягом шістдесяти днів з дня відкриття провадження у справі. У виняткових випадках для належної підготовки справи для розгляду по суті цей строк може бути продовжений не більше ніж на тридцять днів за клопотанням однієї із сторін або з ініціативи суду.

З метою належної підготовки справи для розгляду у підготовчому засіданні 23.05.2023 судом продовжено строк підготовчого провадження на 30 днів, та зважаючи на клопотання відповідача про відкладення розгляду справи, у підготовчому засіданні оголошено перерву до 27.06.2023.

У підготовче засідання 27.06.2023 прибули представники сторін.

У підготовчому засіданні оголошено перерву до 04.07.2023.

04.07.2023 через відділ діловодства суду від відповідача надійшли заперечення на відповідь на відзив.

У підготовче засідання 04.07.2023 прибули представники сторін.

У підготовчому засіданні 04.07.2023 судом з`ясовано, що в процесі підготовчого провадження у даній справі вчинені всі необхідні дії передбачені ч. 2 ст. 182 Господарського процесуального кодексу України.

Згідно з п. 3 ч. 2 ст. 185 Господарського процесуального кодексу України за результатами підготовчого засідання суд постановляє ухвалу про закриття підготовчого провадження та призначення справи до судового розгляду по суті.

Відповідно до п. 18 ч. 2 ст. 182 Господарського процесуального кодексу України у підготовчому засіданні суд призначає справу до розгляду по суті, визначає дату, час і місце проведення судового засідання (декількох судових засідань - у разі складності справи) для розгляду справи по суті.

За наслідками підготовчого засідання судом закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 01.08.2023.

У судове засідання 01.08.2023 прибули представники сторін.

У судовому засіданні оголошено перерву до 04.08.2023.

У судове засідання 04.08.2023 прибули представники сторін.

Представник позивача підтримав позовні вимоги, представник відповідача проти задоволення позову заперечив.

У судовому засіданні 04.08.2023 проголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін та дослідивши докази, суд

ВСТАНОВИВ:

Відповідно до повідомлення про укладення Договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом № 99-37678031/2020-001 від 17.03.2020 між Товариством з обмеженою відповідальністю "Перша логістична компанія" (позивач) та Акціонерним товариством "Українська залізниця" (відповідач) укладено Договір про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом, номер єдиного договору: 8207424 від 17.03.2020 (далі - Договір).

За умовами Договору ТОВ "Перша логістична компанія" присвоєно код відправника/одержувача: 8196 та код платника: 8207424 та відкрито особовий рахунок з ідентичним номером.

Відповідно до п. 1.5. Договору відповідач бере на себе обов?язок здійснювати надання послуг, пов?язаних з організацією та здійсненням перевезення вантажів залізничним транспортом загального користування кожному, хто до ного звернеться.

Згідно з п. 1.4. Договору надання послуг за Договором може підтверджуватись накладною, накопичувальною карткою, зведеною відомістю, відомістю плати за користування вагонами, відомістю плати за подавання / забирання вагонів та маневрову роботу, зведеними відомостями та іншими документами.

Відповідно до пп. 2.3.2. п. 2.3. Договору перевізник зобов?язаний приймати до перевезення вантажі у вагонах (контейнерах) Замовника або у власних вагонах (контейнерах) Перевізника, надавати власні вагони (контейнери) Перевізника для навантаження вантажів згідно із затвердженими планами і заявками Замовника згідно інформації розміщеної у Системі планування перевезень, надавати додаткові послуги, пов?язані з перевезенням вантажів, перелік яких зазначається в додатках до Договору та Збірнику тарифів.

Пунктом 8.1. Договору визначено, що сторони домовились про використання електронного документообігу. За умовами п. 8.2. Договору електронний документообіг між перевізником та замовником передбачає оформлення накладних та супроводжувальних документів при перевезенні у внутрішньому сполученні з накладанням електронного цифрового підпису.

Згідно з п. 12.1. Договору, договір діє з дня укладення, але не раніше дати введення в дію, що визначається Перевізником в повідомленні про оприлюднення Договору здійсненого на веб-сайті http://uz-cargo.com/ та діє до його припинення. Дата введення в дію не може бути раніше 30 днів з дня оприлюднення Договору. На звернення Замовника умови Договору застосовуються до відносин з Замовником, які виникли між Сторонами до його укладення та введення в дію. Відповідно до п. 8.8. договору у випадку судового розгляду справи, чи виникненні претензійної практики, використовується візуальне відображення електронних документів на папері.

Відповідно до пункту 4.2. Договору оплата послуг відповідно до Договору здійснюється у національній валюті України на умовах попередньої оплати шляхом перерахування коштів на поточний рахунок зі спеціальним режимом використання Перевізника, вказаний в розділі 15 Договору. Датою надходження платежів вважається дата зарахування коштів обслуговуючим банком на поточний рахунок Перевізника зі спеціальним режимом використання. Одержані на поточний рахунок з спеціальним режимом використання кошти Перевізник зараховує на особовий рахунок Замовника, а також веде облік надходження коштів і використання їх Замовником для оплати перевезень та інших послуг за умовами цього Договору.

Умовами пункту 4.4 Договору визначено, що по мірі використання перевезень та надання послуг, перевізником відображається на особовому рахунку використання замовником коштів за добу для оплати, зокрема, вартості послуг за перевезення, зазначеної в накладній.

При незгоді зі сумою нарахувань та стягнення платежів замовник для проведення перевірки письмово повідомляє перевізника на адресу, вказану в розділі 7 Договору (п. 4.8 Договору).

Відповідно до п. 4.9 Договору, у разі виявлення перевізником неправильного нарахування платежів, здійснюється перерахунок, після чого надлишок стягнутої суми перераховується на особовий рахунок замовника, як оплата за майбутні перевезення або ж додатково з сум внесеної попередньої оплати стягуються недоотримані грошові суми.

Додатком 1-5 до Договору визначено умови надання послуги перевезення з узгодженими строками та обсягами у власних вагонах Перевізника за результатами електронних торгів (аукціону).

Відповідно до п. 2 Додатку 1-9 до Договору електронні торги (аукціон) - процес визначення переможця електронних торгів (аукціонів) щодо використання вагонів власності АТ «Укрзалізниця» (далі - власні вагони Перевізника) під час здійснення перевезень вантажів, який здійснюється із застосуванням ЕТС на електронних майданчиках на умовах та в порядку, встановлених Регламентом роботи електронної торгової системи Prozorro. Продажі щодо проведення електронних торгів щодо продажу послуг із використання власних вагонів Перевізника під час здійснення перевезень вантажів (далі - Регламент ЕТС Укрзалізниця). Актуальний Регламент ЕТС Укрзалізниця в електронній формі розміщується у вільному доступі за посиланням www.prozorro.sale.

Згідно з п. 1. Додатку 1-5 до Договору сторони домовились, що умови цього Додатку до Договору застосовуються до правовідносин Сторін з моменту визначення Замовника Переможцем електронних торгів (аукціону) за результатами участі в електронних торгах (аукціоні) відповідно до Регламенту ЕТС Укрзалізниця з урахуванням особливостей, визначених п. 9.2 цього Додатку до Договору. Умови цього Додатку до Договору мають пріоритет над умовами Договору. Інші умови Договору, не визначені цим Додатком до Договору, застосовуватимуться в частині, що не суперечить цьому Додатку.

Як вбачається з протоколу електронного аукціону № RCE001-UA-20220919-70227, 19.09.2022 позивач став переможцем електронних торгів (аукціону), ставка плати за використання власних вагонів перевізника за результатами проведення електронних торгів склала 15 500,01 грн/вагон за добу, кількість вагонів - 50.

Позивачем в строк, зазначений в оголошенні, було надіслано електронну заявку з ознакою «Аукціон» на подачу порожніх вагонів відповідно погодженого плану перевезення № 5458, СНД №3210697872, перевезення - пряме, Війтівці П-Зах.зал. (код 330206) - Чорний-Острів П-Зах.зал. (код 330403), вантаж - пшениця (код 011005), вагони власності перевізника, кількість вагонів - 50.

Перевізником забезпечено подачу порожніх вантажних вагонів на станцію Війтівці П-Зах.зал. відповідно до електронної заявки.

Разом з тим, відповідно до п.п. 3.3. Додатка 1-5 до Договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом, позивач звернувся до відповідача із заявою про зміну станції призначення вантажу (переадресування вантажу), який було прийнято до перевезення 13.10.2022 року о 18 год 03хв за накладною № 33188756.

Відповідачем видано наказ № 17274 від 13.10.2022 о 18 год 30 хв на переадресування вантажу по станції відправлення Війтівці П-Зах зал. (код 330206) на станцію Одеса-Порт (експ) Од.зал. за первинними перевізними документами, платник ТОВ «Перша логістична компанія».

Станцією Війтівці відповідно до наказу на переадресування № 17274 оформлено переадресування вантажу за первинним перевізним документом № 33188756 на станцію Одеса-Порт (експ.) - внаслідок чого змінився тип сполучення з внутрішнього на експортне сполучення через морські порти.

Звертаючись до суду з даним позовом, ТОВ «Перша логістична компанія» зазначає, що відповідно до переліку Філії «Єдиний розрахунковий центр залізничних перевезень» АТ «Укрзалізниця» № 20221015 від 15.10.2022 з ТОВ «Перша логістична компанія», код платника: 8207424, було списано 15.10.2022 по ст. ОДЕСА-ПОРТ (ЕКСП.) код 400409 по документу 33188756 (прибуття - міжнародне) тариф - 1 058 850,00 грн., дод. збори та послуги - 7 043 999,90 грн., ПДВ - 1 620 569,98 грн. всього з ПДВ - 9 723 419,88 грн.

15.10.2022 вагони по відправці (накладній) № 33188756 прибули на станцію призначення Одеса-Порт (експ.).

Позивач стверджує, що добір (доплата) провізної плати та додаткових зборів по прибутті мав би становити:

- провізна плата: 1 103 772,00 (провізна плата за 531 км/49 вагонів) - 205 234,00 (провізна плата сплачена при відправленні) = 898 538,00 грн.

- компенсація витрат на перевезення у порожньому стані (код 16): 215 526,50 (загальна сума) - 11 745,30 (сплачено при відправленні) = 203 781,20 грн.

- плата за використання власного вагону перевізника (код 14): 5 316 500,00 (загальна сума) - 1 519 000,00 (сплачено при відправленні) = 3 797 500,00 грн.

Відтак, перебір провізної плати та додаткових зборів по прибутті становить: провізна плата: -160 312,00 грн, компенсація витрат на перевезення у порожньому стані (код 16): -4 713,80 грн., плата за використання власного вагону Перевізника (код 14): -3 038 004,00 грн.

При цьому, позивач також стверджує, що при проведенні розрахунку на станції призначення за перевезення вантажу було помилково визначено та стягнуто провізну плату окремо від станції відправлення Війтівці до станції переадресування Війтівці - 10 км (хоча вагони на станції відправлення Війтівці не були затриманні в очікування переадресування, так як дозвіл на переадресування вантажу у вигляді наказу № l7274 від 13.10.2022 був виданий через 27 хвилин після приймання вантажу до перевезення). Від станції переадресування Війтівці до нової станції призначення Одеса-Порт (експ.) - 531 км (розрахунок тарифної відстані визначено у програмі ТМКарта), тоді-як, у накладній графа 30 «Тарифні відмітки» вказана відстань перевезення 541 км, внаслідок чого допущено перебір провізної плати та додаткових зборів.

Позовні вимоги обґрунтовані неналежним виконанням відповідачем (перевізником) умов Договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом № 99-37678031/2020-001 від 17.03.2020, а саме списанням коштів з особового рахунку позивача в більшій сумі, ніж це визначено умовами договору та нормативними актами, з огляду на що позивач (замовник) просить суд зобов`язати відповідача внести зміни до особового рахунку позивача № НОМЕР_1 шляхом відображення (відновлення, збільшення) на ньому грошової суми у розмірі 3 843 635,76 грн.

Відповідач проти задоволення позовних вимог заперечує та, зокрема, зазначає, що АТ «Укрзалізниця» було проведено нарахування платежів з урахуванням зміни станції призначення, відповідно до умов Договору та Збірника тарифів. У свою чергу, наданий позивачем розрахунок є помилковим, оскільки, для розрахунку кількості діб у вантажному рейсі (Тван) позивач використав середню швидкість перевезення (Vср) « 353», а мало бути « 171» та тарифну відстань (Lван) « 531», а мало бути « 543». Також, безпідставними є твердження позивача про те, що відповідачем помилково визначено та стягнуто провізну плату окремо від станції відправлення Війтівці до станції переадресування Війтівці, оскільки, така плата нарахована за внутрішньостанційні перевезення (перевезення вантажу з однієї під`їздної колії на іншу в межах однієї станції). Більше того, позивач підписав накладну без зауважень, тобто, сторонами було досягнуто домовленостей щодо усіх умов по відправці № 33188756, у тому числі і в частині нарахування провізної плати та додаткових зборів. Також, позивачем пропущено 6-місячний строк позовної давності на звернення до суду з даним позовом, що є підставою для відмови в позові.

Оцінюючи подані докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів, та враховуючи, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, суд вважає, що вимоги позивача підлягають задоволенню з наступних підстав.

Згідно з пунктом 1 частини 2 статті 11 Цивільного кодексу України підставами виникнення цивільних прав та обов`язків є, зокрема, договори та інші правочини.

Відповідно до частини 1 статті 509 Цивільного кодексу України зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку.

Частина 1 статті 626 ЦК України передбачає, що договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.

У відповідності до положень ст. ст. 6, 627 Цивільного кодексу України, сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.

Згідно зі ст. 628 ЦК України зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов`язковими відповідно до актів цивільного законодавства.

З огляду на встановлений ст. 204 Цивільного кодексу України принцип правомірності правочину суд приймає Договір про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом № 99-37678031/2020-001 від 17.03.2020, як належну підставу, у розумінні норм ст. 11 ЦК України, для виникнення у позивача та відповідача взаємних цивільних прав та обов`язків.

Статтею 306 Господарського кодексу України встановлено, що перевезенням вантажів визнається господарська діяльність, пов`язана з переміщенням продукції виробничо-технічного призначення та виробів народного споживання залізницями, автомобільними дорогами, водними та повітряними шляхами, а також транспортування продукції трубопроводами.

Відносини, пов`язані з перевезенням пасажирів та багажу, регулюються Цивільним кодексом України та іншими нормативно-правовими актами (частина 6 статті 306 Господарського кодексу України).

Відповідно до статті 307 Господарського кодексу України за договором перевезення вантажу одна сторона (перевізник) зобов`язується доставити ввірений їй другою стороною (вантажовідправником) вантаж до пункту призначення в установлений законодавством чи договором строк та видати його уповноваженій на одержання вантажу особі (вантажоодержувачу), а вантажовідправник зобов`язується сплатити за перевезення вантажу встановлену плату.

Договір перевезення вантажу укладається в письмовій формі. Укладення договору перевезення вантажу підтверджується складенням перевізного документа (транспортної накладної, коносамента тощо) відповідно до вимог законодавства. Перевізники зобов`язані забезпечувати вантажовідправників бланками перевізних документів згідно з правилами здійснення відповідних перевезень.

Аналогічні приписи містяться і в ст. ст. 909, 919 Цивільного кодексу України.

У відповідності до ст. 2 Статуту залізниць України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №457 від 06.04.1998, Статут залізниць України (далі - Статут) визначає обов`язки, права і відповідальність залізниць, а також підприємств, організацій, установ і громадян, які користуються залізничним транспортом. Статутом регламентуються порядок укладання договорів, організація та основні умови перевезення вантажів, пасажирів, багажу, вантажобагажу і пошти, основні положення експлуатації залізничних під`їзних колій, а також взаємовідносини залізниць з іншими видами транспорту.

Дія Статуту поширюється на перевезення залізничним транспортом вантажів, пасажирів, багажу, вантажобагажу і пошти, у тому числі на перевезення вантажів, навантаження і розвантаження яких відбувається на залізничних під`їзних коліях незалежно від форм власності, які не належать до залізничного транспорту загального користування (ст. 3 Статуту).

Пунктом 6 Статуту визначено, що накладна - основний перевізний документ встановленої форми, оформлений відповідно до цього Статуту та Правил і наданий залізниці відправником разом з вантажем. Накладна є обов`язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу, яка укладається між відправником та залізницею на користь третьої сторони - одержувача. Накладна одночасно є договором на заставу вантажу для забезпечення гарантії внесення належної провізної плати та інших платежів за перевезення. Накладна супроводжує вантаж на всьому шляху перевезення до станції призначення.

Згідно п. 62 Статуту та п. 1.1. Правил розрахунків за перевезення вантажів, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000 № 644 (далі - Правила № 644) порядок розрахунків за перевезення і послуги встановлюється Укрзалізницею згідно з чинним законодавством. Платежі за перевезення вантажів і надання додаткових послуг можуть уноситися готівкою, чеками, безготівково, якщо інше не передбачено законодавством, на станціях або передоплатою через розрахункові підрозділи залізниць.

У відповідності до п. 2.6. Правил № 644 розрахунковий підрозділ веде облік надходження коштів на особовий рахунок платника і використання їх платником для оплати перевезень та наданих залізницею послуг.

Облік витрачених коштів здійснюється на підставі перевізних документів, накопичувальних карток (додаток 3), відомостей плати за користування вагонами та контейнерами, за подавання, забирання вагонів та маневрову роботу, які можуть бути оформлені в електронному вигляді (з накладенням електронного цифрового підпису).

Усі належні залізниці платежі за додаткові послуги, штрафи (які не були включені в перевізні документи і у відомості плати за користування вагонами та контейнерами) включаються в накопичувальні картки, які складаються станціями в трьох примірниках із зазначенням у них відомостей про надані послуги і їх вартість. Ці відомості підтверджуються підписами працівника станції і вантажовласника. Один примірник накопичувальної картки, відомості плати за користування вагонами та контейнерами, за подавання, забирання вагонів та маневрову роботу надаються вантажовласнику.

Як було встановлено судом, позивач в строк, зазначений в оголошенні, надіслав електронну заявку з ознакою «Аукціон» на подачу порожніх вагонів, відповідно погодженого плану перевезення № 5458, СНД №3210697872, перевезення - пряме, Війтівці П-Зах.зал. (код 330206) - Чорний-Острів П-Зах.зал. (код 330403), вантаж - пшениця (код 011005), вагони власності перевізника, кількість вагонів - 50.

Відповідач забезпечив подачу порожніх вантажних вагонів на станцію Війтівці П-Зах.зал. відповідно до електронної заявки.

Разом з тим, відповідно до п.п. 3.3. Додатка 1-5 до Договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом, позивач звернувся до відповідача із заявою про зміну станції призначення вантажу (переадресування вантажу), який було прийнято до перевезення 13.10.2022 року о 18 год 03 хв за накладною № 33188756.

Відповідачем було видано наказ № 17274 від 13.10.2022 о 18 год 30 хв на переадресування вантажу по станції відправлення Війтівці П-Зах зал. (код 330206) на станцію Одеса-Порт (експ) Од.зал. за первинними перевізними документами, платник ТОВ «Перша логістична компанія».

Станцією Війтівці відповідно до наказу на переадресування № 17274 оформлено переадресування вантажу за первинним перевізним документом № 33188756 на станцію Одеса-Порт (експ.) - внаслідок чого змінився тип сполучення з внутрішнього на експортне сполучення через морські порти.

Відповідно до п. 3.2.1 Договору розмір плати за використання власного вагону перевізника в процесі надання послуг з перевезення вантажів (у вантажному та порожньому рейсах) визначається у наступному порядку: при перевезенні по території України, як сума плати за використання вагону в процесі надання послуг з перевезення вантажів (у вантажному та порожньому рейсах) за такими формулами: В= Вван + Впор; Вван = Спл х Тван ; Впор = Спл х Тпор, де: Вван - плата за використання власного вагону Перевізника під час перевезення вантажу, грн /вагон; Впор - плата за використання власного вагону Перевізника під час перевезення порожнього вагону, грн/вагон; Тван - розрахункова кількість діб у вантажному рейсі; Тпор - розрахункова кількість діб у порожньому рейсі; Спл - ставка плати за використання власних вагонів Перевізника для відповідного типу, грн/вагон за добу, зазначена в Додатку 1-2 до Договору.

Розрахункова кількість діб використання власного вагону Перевізника у вантажному або порожньому рейсах визначається за такими формулами: Тван = Lван/ Vcp, Тпор = Lван х Кпп/ Vcp, де: Lван - тарифна відстань перевезення вантажу, км; Vcp - середня швидкість перевезення власного вагону Перевізника за одну добу (км/добу), відповідно до таблиці 3 Додатку 1-2 Договору залежно від типу рухомого складу, виду сполучення та виду відправки (за винятком розрахунку Тпор, у якому застосовується Vcp, що зазначено у таблиці 3 Додатку 1-2 Договору, для вагонної/контейнерної відправки залежно від типу рухомого складу та виду сполучення). У всіх випадках за кожне перевезення (за вантажний або порожній рейси) неповна доба використання округляється до повної. Кпп - коефіцієнт порожнього пробігу, зазначено у Додатку 1-2 до Договору.

Так, з Додатку 1-2 до Договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом (таблиця 3) вбачається, що середня швидкість перевезення власного вагону перевізника за одну добу (Vср) у внутрішньому та імпортному сполученні (маршрутний поїзд) становить « 171», у експортному сполученні через морські порти « 353».

Відтак, зважаючи на те, що внаслідок переадресування змінився тип сполучення з внутрішнього на експортне сполучення через морські порти, позивачем при розрахунку правомірно застосовано Vср « 353».

При цьому, щодо посилання відповідача на п. 29.1 Розділу ІІ Збірника тарифів, відповідно до якого нарахування провізної плати при переадресуванні вантажів за первинними перевізними документами здійснюється за тарифами, що діяли на дату приймання вантажів до перевезення станцією відправлення, то суд зазначає, що зазначеним нормативним документом не регулюється питання визначення середньої швидкості перевезення, а тому, зазначені доводи відповідача судом до уваги не беруться.

Як вбачається з переліку Філії «Єдиний розрахунковий центр залізничних перевезень» АТ «Укрзалізниця» № 20221015 від 15.10.2022 з ТОВ «Перша логістична компанія», код платника: 8207424, було списано 15.10.2022 по ст. ОДЕСА-ПОРТ (ЕКСП.) код 400409 по документу 33188756 (прибуття - міжнародне) тариф - 1 058 850,00 грн., дод. збори та послуги - 7 043 999,90 грн., ПДВ - 1 620 569,98 грн. всього з ПДВ - 9 723 419,88 грн.

Факт списання спірної суми коштів відповідачем не заперечується.

Відповідно до п. 1.3. Правил розрахунків за перевезення вантажів, затверджених Наказом Міністерства транспорту України № 644 від 21.11.2000, остаточні розрахунки між залізницями і одержувачами за перевезення вантажів і надання додаткових послуг здійснюються на станціях призначення.

Пунктом 1.2 Правил розрахунків за перевезення вантажів визначено, що плата за перевезення вантажу вноситься відправником під час оформлення перевезення. Плата може вноситися іншим платником, з яким залізницею укладено договір.

Згідно з п. 2.1. розділу 2 Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов?язані з ними послуги, затвердженого Наказом Міністерства транспорту та зв?язку України від 26 березня 2009 року за № 317, плата за перевезення вантажів обчислюється залежно від відстані перевезення, яка визначається:

за Тарифним керівництвом № 4 залізниць України, якщо вантажі перевозяться вантажною або великою швидкістю, у тому числі для вантажів 1, 2 нижнього, 1, 2, 3 бокового та 1, 2, 3 верхнього ступеня негабаритності, які перевозяться у напіввагонах, на платформах та 4 - 8-вісних транспортерах;

за маршрутом прямування негабаритних вантажів (крім тих, що мають 1, 2 нижні, 1, 2, 3 бокові та 1, 2, 3 верхні ступені негабаритності і перевозяться у напіввагонах, на платформах та 4 - 8-вісних транспортерах), великовагових вантажів на транспортерах, вантажів у вагонах, що причіплюються до пасажирських поїздів;

за маршрутом, який указаний у завданні на перевезення спеціальних вантажів;

за фактичну відстань при внутрістанційних перевезеннях, визначену згідно з технічно-розпорядчим актом станції, але не менше мінімальної відстані.

Мінімальна відстань, за яку нараховується плата за перевезення, - 10 км.

Відповідно до п. 2.2. розділу 2 Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов?язані з ними послуги, тарифна відстань перевезення зазначається в перевізних документах станцією відправлення, а при перевезенні імпортних вантажів через сухопутні прикордонні станції - станцією призначення.

Згідно із п. 2.5. Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов?язані з ними послуги, до відстані перевезення, за яку нараховується плата за перевезення, не включається довжина колій загального і незагального користування, що не мають станцій, відкритих для виконання комерційних операцій, а також довжина портових і пристанських колій при подачі та забиранні вагонів для вивантаження або навантаження вантажів, що перевозяться на такі колії або відправляються з них. Збір за подачу вагонів на ці колії та забирання з них локомотивом залізниці сплачується за ставками, наведеними в пункті 1 розділу III цього Збірника.

Розрахунки за перевезення вантажу та вантажобагажу між залізницею і платником (відправником, одержувачем, експедитором) здійснюються на підставі договору, згідно з яким залізниця відкриває особовий рахунок кожному платнику (відправнику, одержувачу, експедитору) з присвоєнням коду платника (п. 2.3. Правил).

Відповідно п.7 Додатку 1-5 до Договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом, плата за використання власних вагонів Перевізника в процесі надання послуг з перевезення вантажів (у т.ч. при переадресуванні вантажу та у разі використання вагонів після «подвійних операцій», передбачених Правилами користування вагонами), нараховується відповідно до п. 3.2. Договору з застосуванням ставки плати за використання власних вагонів Перевізника відповідно до результатів проведених електронних торгів (аукціону) згідно з протоколом електронних торгів (аукціону).

Так, згідно з протоколом електронного аукціону № RCE001-UA-20220919-70227, 19.09.2022, ставка плати за використання власних вагонів перевізника за результатами проведення електронних торгів склала 15 500,01 грн/вагон за добу.

При цьому, як вбачається з наданих позивачем доказів відстань від станції переадресування Війтівці до нової станції призначення Одеса-Порт (експ.) становить 531 км, тоді-як, у накладній графа 30 «Тарифні відмітки» вказана відстань перевезення 541 км, тобто, відповідачем додатково нараховано плату за мінімальну відстань (10 км) за внутрішньостанційні перевезення.

Пунктом 8 Правил користування вагонами і контейнерами, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 25.02.99 № 113 визначено, що у разі затримки вагонів на станції з причин, які залежать від вантажовласника, складається акт загальної форми, який підписується представниками станції і вантажовласника. В акті вказується час (у годинах та хвилинах) початку та закінчення затримки вагонів і їх номери.

Відповідно до абз. 1 п. 13 Правил переадресування вантажів, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 20.08.2001 № 542 за час затримки вагонів (контейнерів) до оформлення відправником перевізних документів на переадресування стягується плата за користування вагонами (контейнерами) відповідно до статей 44 та 119 Статуту залізниць. Період затримки обчислюється з часу, коли минуло дві години після повідомлення про прибуття вантажу, до оформлення відправником перевізних документів на переадресований вантаж.

Зважаючи на те, що від часу приймання вантажу до перевезення до часу переадресування минуло 27 хвилин, кількість діб використання власного вагону перевізника у вантажному та порожньому рейсах не змінилася.

Як вбачається з наданих відповідачем документів, а саме «Інформація про вагонні операції на станції Війтівці», «Довідник операцій з поїздами» та «Довідник операцій з вагонами» було здійснено наступні операції: 13.10.2022 17:35 (ПГР2 - погрузка на путях клиентури) прийняття вантажу до перевезення - 17:35 по ст. Війтівці на ст. Чорний Острів; ПАДР (код операції - 182 - ПАДР-Переадресація), яка була здійснена згідно наказу № 17274 від 13.10.2022 о 18:30. Тобто, ніяких операцій з моменту прийняття вантажу до перевезення до моменту переадресації не здійснювалося.

З огляду на викладене, суд погоджується з доводами позивача про безпідставне нарахування відповідачем плати за внутрішньостанційне перевезення.

Так, перевіривши наданий позивачем розрахунок суми переборів платежів, суд встановив, що розраховані позивачем суми таких переплат узгоджуються з нормами чинного законодавства, умовами Договору та протоколом електронного аукціону № RCE001-UA-20220919-70227, розрахунок здійснено арифметично правильно, відтак загальна сума грошових коштів за перевезеннями у спірних вагонах, яка підлягає поверненню позивачеві становить 3 843 635,76 грн.

У свою чергу, відповідачем не спростовано правильності такого розрахунку, зокрема, не надано суду власного контррозрахунку.

Згідно ч. 2 ст. 4 Господарського процесуального кодексу України юридичні особи та фізичні особи - підприємці, фізичні особи, які не є підприємцями, державні органи, органи місцевого самоврядування мають право на звернення до господарського суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав та законних інтересів у справах, віднесених законом до юрисдикції господарського суду, а також для вжиття передбачених законом заходів, спрямованих на запобігання правопорушенням.

Статтею 129 Конституції України встановлено, що основними засадами судочинства є змагальність сторін та свобода в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

За приписами частин 1, 3 статті 13 Господарського процесуального кодексу України судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.

Згідно з частиною 1 статті 14 Господарського процесуального кодексу України суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках. Збирання доказів у господарських справах не є обов`язком суду, крім випадків, встановлених цим Кодексом.

У відповідності до ч. 1 ст. 5 Господарського процесуального кодексу України здійснюючи правосуддя, господарський суд захищає права та інтереси фізичних і юридичних осіб, державні та суспільні інтереси у спосіб, визначений законом або договором.

Частиною 3 ст. 162 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що позовна заява повинна містити виклад обставин, якими позивач обґрунтовує свої вимоги; зазначення доказів, що підтверджують вказані обставини; правові підстави позову.

Кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу (статті 15, 16 Цивільного кодексу України).

Під способами захисту суб`єктивних цивільних прав розуміють закріплені законом матеріально-правові заходи примусового характеру, за допомогою яких проводиться поновлення (визнання) порушених (оспорюваних) прав та вплив на правопорушника.

Звертаючись до суду, позивач самостійно обирає спосіб захисту, передбачений ч. 2 ст. 16 Цивільного кодексу України та ст. 20 Господарського кодексу України.

У п. 4.9. Договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом передбачено, що у разі виявлення перевізником неправильного нарахування платежів, здійснюється перерахунок, після чого надлишок стягнутої суми зараховується на особовий рахунок замовника, як оплата за майбутні перевезення або ж додатково з сум внесеної попередньої оплати списуються кошти для оплати належних перевізнику платежів в порядку та строки, передбачені законодавством України і цим договором.

Застосування обраного позивачем способу захисту порушеного права шляхом внесення змін до особового рахунку замовника послуг у залізничному перевезенні та відображення (відновлення, збільшення) на ньому спірних грошових коштів відповідатиме способам захисту, як визначених спеціальним нормами права (п. 62 Статуту та Правилам № 644), умовам укладеного між сторонами договору, так і узгоджуватиметься із загальними вимогами щодо належності засобів правового захисту відповідно до ст. ст. 55, 124 Конституції України та ст. 13 Конвенції про захист прав і основоположних свобод.

Аналогічної правової позиції дотримується Верховний Суд у своїй постанові від 30.01.2018 року у справі № 914/873/17.

Відповідно до ст. 74 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

За приписами ст. 76, 77, 78, 79 Господарського процесуального кодексу України належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення. Обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування. Докази, одержані з порушенням закону, судом не приймаються. Достовірними є докази, створені (отримані) за відсутності впливу, спрямованого на формування хибного уявлення про обставини справи, які мають значення для справи. Наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування. Питання про вірогідність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

З урахуванням встановлених судом обставин, вимоги позивача щодо зобов`язання відповідача внести зміни до особового рахунку позивача шляхом відображення (відновлення, збільшення) на ньому грошової суми в розмірі 3 843 635,76 грн є обґрунтованими та підлягають задоволенню повністю.

Щодо тверджень відповідача про пропуск позивачем 6-місячного строку позовної давності на звернення до суду з даним позовом, суд зазначає наступне.

Відповідно до статей 256, 257 Цивільного кодексу України позовна давність - це строк, у межах якого особа може звернутися з вимогою про захист цивільного права або інтересу; загальна позовна давність встановлюється тривалістю у три роки.

Згідно з частиною першою статті 258 ЦК України для окремих вимог законом може встановлюватися спеціальна позовна давність: скорочена або більш тривала порівняно із загальною позовною давністю.

За змістом частини першої статті 261 ЦК України позовна давність застосовується лише за наявності порушення права особи.

Положенням статті 257 ЦК України загальна позовна давність встановлюється тривалістю у три роки, а статті 258 названого Кодексу до окремих вимог встановлено позовну давність в один рік.

Частиною третьою статті 925 ЦК України, яка є загальною нормою, визначено, що до вимог, що випливають із договору перевезення вантажу, пошти, застосовується позовна давність в один рік з моменту, що визначається відповідно до транспортних кодексів (статутів).

Як зазначалося, приписами частини першої статті 258 ЦК України визначено, що для окремих видів вимог законом може встановлюватися спеціальна позовна давність: скорочена або більш тривала порівняно із загальною позовною давністю.

Що ж до перевезення вантажів залізницею, то відповідно до статті 136 СЗ України позови до залізниць можуть бути пред`явлені у шестимісячний термін, що обчислюється відповідно до вимог статті 134 цього Статуту, яким передбачено також і 6-місячний строк для пред`явлення претензії, з визначенням певних умов, обставин, підстав та строку його обмеження.

Частиною п`ятою статті 307 ГК України, яка кореспондується з частиною четвертою статті 909 та статтею 920 ЦК України, встановлено, що умови перевезення вантажів окремими видами транспорту, а також відповідальність суб`єктів за цими перевезеннями визначаються транспортними статутами та іншими нормативно-правовими актами.

Отже, статті 134, 136 СЗ України є спеціальними нормами, які регулюють питання перебігу позовної давності за позовами до залізниці. СЗ України затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 06.04.1998 № 457, і останні зміни до зазначених статей СЗ України вносилися постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2002 №1973.

Господарський кодекс України прийнятий 16.01.2003 і набрав чинності з 01.01.2004, і статтею 315 цього Кодексу передбачено певні особливості обчислення позовної давності за договором перевезення; він також є спеціальним законом, який повинен застосовуватися до правовідносин сторін переважно щодо норм права як такий, що прийнятий пізніше та містить порядок обчислення позовної давності.

Відтак положення статей 134, 136 СЗ України слід застосовувати у системному зв`язку з положеннями статті 315 ГК України таким чином, що позовна давність починає свій перебіг з дня одержання відповіді на пропозицію позивача або з дня закінчення строку, встановленою частиною третьою статті 315 ГК України для відповіді на пропозицію. Враховуючи, що дотримання претензійного порядку не є обов`язковим, у вирішенні питання про початок перебігу позовної давності у розумінні цієї норми ГК України слід виходити з того, що такий перебіг починається після закінчення строку пред`явлення претензії і строку її розгляду (частини друга та третя статті 315 ГК України), незалежно від того, чи пред`являлася відповідна претензія до перевізника.

При цьому відсутність відомостей щодо звернення позивача до відповідача з претензією не впливає на порядок обчислення позовної давності, оскільки визначений законом строк, у межах якого особа має право звернутися до суду, не може починатися строком на реалізацію права на досудове врегулювання спору.

Аналогічний правовий висновок виклав Верховний Суд у постановах від 11.04.2019 у справі № 905/729/18, від 13.08.2019 у справі № 910/11614/18, від 10.09.2019 у справі № 905/2303/18.

Таким чином, позов до перевізника у цій справі мав бути пред`явлений протягом 6 місяців після спливу 6 - місячного строку, передбаченого для пред`явлення претензії, та 3 - місячного строку, передбаченого для надання відповіді на претензію, що узгоджується з положеннями статей 134, 136 СЗ України та статтею 315 ГК України.

Зазначених висновків дійшов Верховний Суд у складі суддів об`єднаної палати Касаційного господарського суду при розгляді справи № 910/11949/20 (постанова від 18 червня 2021 року).

Відтак, враховуючи, що позов у справі № 910/5914/23 було подано до суду 14.04.2023 (направлено за допомогою засобів поштового зв`язку), суд приходить до висновку, що строк позовної давності позивачем не пропущено, а відтак, клопотання відповідача про застосування наслідків спливу строку позовної давності задоволенню не підлягає.

Відповідно до вимог ст. 129 ГПК України судові витрати позивача по сплаті судового збору покладаються на відповідача з огляду на задоволення позовних вимог.

Керуючись ст. 74, 76-80, 129, 236, 237, 238, 240-242 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

1. Позов задовольнити повністю.

2. Зобов`язати Акціонерне товариство "Українська залізниця" (03150, місто Київ, вулиця Єжи Ґедройця, будинок 5; ідентифікаційний код 40075815) внести зміни до особового рахунку Товариства з обмеженою відповідальністю "Перша логістична компанія" (21036, місто Вінниця, вулиця Праведників світу, будинок 4-а, офіс 212, 213; ідентифікаційний код 37678031) № 8207424 шляхом відображення (відновлення, збільшення) на ньому грошової суми в розмірі 3 843 635 (три мільйони вісімсот сорок три тисячі шістсот тридцять п`ять) грн 76 коп.

3. Стягнути з Акціонерного товариства "Українська залізниця" (03150, місто Київ, вулиця Єжи Ґедройця, будинок 5; ідентифікаційний код 40075815) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Перша логістична компанія" (21036, місто Вінниця, вулиця Праведників світу, будинок 4-а, офіс 212, 213; ідентифікаційний код 37678031) судовий збір у розмірі 57 654 (п`ятдесят сім тисяч шістсот п`ятдесят чотири) грн. 54 коп.

4. Після набрання рішенням законної сили видати накази.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складено: 10.08.2023

Суддя Ю.В. Картавцева

СудГосподарський суд міста Києва
Дата ухвалення рішення04.08.2023
Оприлюднено11.08.2023
Номер документу112746967
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань надання послуг

Судовий реєстр по справі —910/5914/23

Постанова від 12.06.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Зуєв В.А.

Ухвала від 20.05.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Зуєв В.А.

Ухвала від 15.04.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Зуєв В.А.

Постанова від 15.02.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Козир Т.П.

Ухвала від 11.12.2023

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Козир Т.П.

Ухвала від 01.11.2023

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Козир Т.П.

Ухвала від 19.10.2023

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Козир Т.П.

Ухвала від 04.10.2023

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Козир Т.П.

Рішення від 04.08.2023

Господарське

Господарський суд міста Києва

Картавцева Ю.В.

Ухвала від 19.05.2023

Господарське

Господарський суд міста Києва

Картавцева Ю.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні