ПІВНІЧНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
вул. Шолуденка, буд. 1, літера А, м. Київ, 04116 (044) 230-06-58 inbox@anec.court.gov.ua
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"15" лютого 2024 р. Справа№ 910/5914/23
Північний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого: Козир Т.П.
суддів: Кравчука Г.А.
Коробенка Г.П.
при секретарі Вага В.В.
за участю представників сторін:
від позивача: Клименко А.П. за довіреністю;
від відповідача: Лапій А.В. за довіреністю;
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м.Києві апеляційну скаргу Акціонерного товариства "Українська залізниця"
на рішення Господарського суду міста Києва від 04.08.2023 (повний текст складено 10.08.2023)
у справі №910/5914/23 (суддя Картавцева Ю.В.)
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Перша Логістична компанія"
до Акціонерного товариства "Українська залізниця"
про зобов`язання вчинити дії,
УСТАНОВИВ:
У квітні 2023 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Перша Логістична компанія" (далі - позивач, Товариство) звернулось у Господарський суд міста Києва з позовною заявою до Акціонерного товариства "Українська залізниця" (далі - відповідач, Залізниця) та просило суд зобов`язати Залізницю внести зміни до особового рахунку Товариства №8207424 шляхом відображення (відновлення, збільшення) на ньому грошової суми у розмірі 3 843 635,76 грн.
Позовні вимоги мотивовані тим, що між сторонами укладений Договір про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом №99-37678031/2020-001 від 17.03.2020 та 19.09.2022 Товариство стало переможцем у аукціоні щодо використання вагонів власності Залізниці під час здійснення перевезень вантажів, та 13.10.2022 о 18год03хв пред`явило до переведення 49 вагонів з вантажем (пшениця) за маршрутом ст.Війтівці - ст.Чорний Острів (внутрішнє сполучення, тарифна відстань 22 км., середня швидкість перевезення - 128 км/доба, загальна провізна плата і додаткові збори - 1 735 979,00 грн), однак в цей же день через 27 хвилин (о 18 год. 30 хв) позивач здійснив переадресування вантажу до станції призначення Одеса Порт (експортне сполучення через морські порти, тарифна відстань 531 км, середня швидкість перевезення - 353 км/доба, загальна провізна плата і додаткові збори - 6 635 798,50 грн), 15.10.2022 вагони прибули на станцію Одеса-Порт (експ), однак з особового рахунку позивача Залізницею були списані провізна плата і додаткові збори в загальній сумі 9 723 419,88 грн, однак провізна плата і додаткові збори за це перевезення мали бути менше на суму 3 843 635,76 грн.
Заперечуючи проти позову у суді першої інстанції, відповідач посилався на те, що ним було правомірно списано з особового рахунку позивача провізну плату і додаткові збори в сумі 9 723 419,88 грн, у тому числі: сполучення Війтівці - Чорний Острів у розмірі 1 735 979,30 грн, сполучення - Війтівці - Війтівці - Одеса-Порт(експ) у розмірі 8 102 849,90 грн; позивачем помилково використав тарифну відстань "531 км", замість "543 км", та середню швидкість перевезення "353" замість "171", які були внесено у перевізний документ (накладну) і яку позивач підписав без зауважень, тому нарахована відповідачем провізна плата і додаткові збори відповідають домовленості сторін щодо умов цього перевезення; позивачем пропущено шестимісячний строк позовної давності.
Рішенням Господарського суду міста Києва від 04 серпня 2023 року позов задоволено.
Зобов`язано Акціонерне товариство "Українська залізниця" внести зміни до особового рахунку Товариства з обмеженою відповідальністю "Перша логістична компанія" № 8207424 шляхом відображення (відновлення, збільшення) на ньому грошової суми в розмірі 3 843 635 грн 76 коп.
Стягнуто з Акціонерного товариства "Українська залізниця" на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Перша логістична компанія" судовий збір у розмірі 57 654 грн. 54 коп.
Не погоджуючись з прийнятим рішенням суду, Акціонерне товариство "Українська залізниця" подало апеляційну скаргу, у якій просить скасувати оскаржуване рішення та прийняти нове рішення, яким у позові відмовити повністю.
Апеляційна скарга мотивована тим, що судом невірно застосовані норми матеріального права, а висновки суду не відповідають фактичним обставинам справи, оскільки у жовтні 2022 року по станції Війтівці прийнято до перевезення 49 власних вагонів перевізника (Залізниці) з вантажем пшениця призначенням на станцію Чорний острів згідно перевізного документу №33188756 від 13.10.2022; перевезення здійснювалось на умовах аукціону за ставкою 15500,01 грн із застосуванням середньої швидкості перевезення 171 км/доба, як для внутрішнього сполучення; позивачем була здійснена переадресація за первинним перевізним документом на станцію Одеса-Порт (експ), внаслідок чого змінилась відстань перевезення з 22 км на 541 км; нового перевізного документа позивач не оформлював, відповідно, згідно Збірника тарифів, до перевезення застосується середня швидкість перевезення 171 км/доба за ставкою, що діють на дату приймання вантажу для перевезення; якщо б позивач переадресував вантаж за новим розрахунковим документом, то розрахунок плати здійснювався би із застосуванням середньої швидкості перевезення 353 км/доба; оскільки позивачем змінено станцію призначення, вагони переставлялись з однієї колії на іншу, тому Залізниця правомірно додатково нарахувала плату за 10 км внутристанційних перевезень, які не відображаються в "Інформації про вагонні операції на станції Війтівці", "Довідки операцій з поїздами", "Довідник операцій з вагонами".
Позивач у відзиві на апеляційну скаргу заперечив проти її задоволення та просить залишити оскаржуване рішення без змін, посилаючись на те, що станція переадресування і станцій відправлення одна й та ж сама станція (Війтівці); для розрахунку вартості перевезення не має значення чи відбувалось переадресування за новим чи за первинним документом; відповідач безпідставно застосовує аналогію застосування тарифів до швидкості перевезення, яка регулюється не Збірником тарифів, а положеннями договору; внаслідок переадресування змінився тип сполучення з внутрішнього на експортне сполучення через морські порти, що змінило показник середньої швидкості перевезення з 171 км/доба на 353 км/доба; з наданих відповідачем доказів вбачається, що ним не здійснювались ніякі операції з моменту прийняття вантажу до моменту переадресування, тому відсутні підстави для нарахування за внутрішньостанційні перевезення.
У письмових поясненнях від 10.01.2024 відповідач вказує, що ним для визначення вартості перевезень враховано середню швидкість перевезення 171 км/доба, вказаний показник є невід`ємною частиною при здійсненні розрахунки за використання власного вагону перевізника, а зміни ціни після укладання договору допускається лише у випадках, встановлених договором або законом, а у п.2.1.6.1 договору замовник зобов`язаний самостійно визначати розмір попередньо оплати та періодичність її внесення, а також враховувати обсяг запланованих перевезень, вагонообігу, тощо.
У письмових поясненнях від 08.02.2024 позивач вказує, що середня швидкість перевезення визначається договором в залежності від типу перевезення і оскільки внаслідок переадресування змінився тип сполучення, це стало підставою для зміни середньої швидкості перевезення; умовами договору передбачено, що при зміні показників, які впливають на визначення вартості послуг, вартість послуг змінюється; у договорі відсутній пункт 2.1.6.1, на який посилається відповідач, а пункт 2.1.4 договору, який визначає обов`язок замовника самостійно визначати розмір попередньої оплати, не стосується суті спору.
У додаткових поясненнях від 12.02.2024 відповідач вказав, середня швидкість є складовою при розрахунку плати за використання власних вагонів перевізника та застосовується за показниками, що діяли на дату приймання вантажу до перевезення за первинним перевізним документом (171 км/доба у спірному випадку), у тому числі у разі переадресування за первісним перевізним документом, а якщо переадресування здійснюється за новими перевізними документами, то провізна плата від станції переадресування до нової станції призначення нараховується за тарифами, що діють на дату приймання вантажу, зазначену у нових перевізних документах.
Представник відповідача (апелянта) у судовому засіданні підтримала доводи, викладені у апеляційній скарзі, просила її задовольнити.
Представник позивача у судовому засіданні заперечив проти задоволення апеляційної скарги з підстав, викладених у відзиві.
Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи, розглянувши апеляційну скаргу, Північний апеляційний господарський суд вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Як вбачається з матеріалів справи та вірно встановлено судом першої інстанції, відповідно до повідомлення про укладення Договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом № 99-37678031/2020-001 від 17.03.2020 між Товариством з обмеженою відповідальністю "Перша логістична компанія", як Замовником, та Акціонерним товариством "Українська залізниця", як Перевізником, укладено Договір про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом, номер єдиного договору: 8207424 від 17.03.2020 (далі - Договір).
За умовами Договору Товариству присвоєно код відправника/одержувача: 8196 та код платника: 8207424 та відкрито особовий рахунок з ідентичним номером.
Відповідно до п. 1.5. Договору відповідач бере на себе обов`язок здійснювати надання послуг, пов`язаних з організацією та здійсненням перевезення вантажів залізничним транспортом загального користування кожному, хто до нього звернеться.
Згідно з п. 1.4. Договору надання послуг за Договором може підтверджуватись накладною, накопичувальною карткою, зведеною відомістю, відомістю плати за користування вагонами, відомістю плати за подавання / забирання вагонів та маневрову роботу, зведеними відомостями та іншими документами.
Відповідно до пп. 2.3.2. п. 2.3. Договору перевізник зобов`язаний приймати до перевезення вантажі у вагонах (контейнерах) Замовника або у власних вагонах (контейнерах) Перевізника, надавати власні вагони (контейнери) Перевізника для навантаження вантажів згідно із затвердженими планами і заявками Замовника згідно інформації розміщеної у Системі планування перевезень, надавати додаткові послуги, пов`язані з перевезенням вантажів, перелік яких зазначається в додатках до Договору та Збірнику тарифів.
Пунктом 8.1. Договору визначено, що сторони домовились про використання електронного документообігу. За умовами п. 8.2. Договору електронний документообіг між перевізником та замовником передбачає оформлення накладних та супроводжувальних документів при перевезенні у внутрішньому сполученні з накладанням електронного цифрового підпису.
Згідно з п. 12.1. Договору, договір діє з дня укладення, але не раніше дати введення в дію, що визначається Перевізником в повідомленні про оприлюднення Договору здійсненого на веб-сайті http://uz-cargo.com/ та діє до його припинення. Дата введення в дію не може бути раніше 30 днів з дня оприлюднення Договору. На звернення Замовника умови Договору застосовуються до відносин з Замовником, які виникли між Сторонами до його укладення та введення в дію. Відповідно до п. 8.8. договору у випадку судового розгляду справи, чи виникненні претензійної практики, використовується візуальне відображення електронних документів на папері.
Відповідно до пункту 4.2. Договору оплата послуг відповідно до Договору здійснюється у національній валюті України на умовах попередньої оплати шляхом перерахування коштів на поточний рахунок зі спеціальним режимом використання Перевізника, вказаний в розділі 15 Договору. Датою надходження платежів вважається дата зарахування коштів обслуговуючим банком на поточний рахунок Перевізника зі спеціальним режимом використання. Одержані на поточний рахунок з спеціальним режимом використання кошти Перевізник зараховує на особовий рахунок Замовника, а також веде облік надходження коштів і використання їх Замовником для оплати перевезень та інших послуг за умовами цього Договору.
Умовами пункту 4.4 Договору визначено, що по мірі використання перевезень та надання послуг, перевізником відображається на особовому рахунку використання замовником коштів за добу для оплати, зокрема, вартості послуг за перевезення, зазначеної в накладній.
При незгоді зі сумою нарахувань та стягнення платежів замовник для проведення перевірки письмово повідомляє перевізника на адресу, вказану в розділі 7 Договору (п. 4.8 Договору).
Відповідно до п. 4.9 Договору, у разі виявлення перевізником неправильного нарахування платежів, здійснюється перерахунок, після чого надлишок стягнутої суми перераховується на особовий рахунок замовника, як оплата за майбутні перевезення або ж додатково з сум внесеної попередньої оплати стягуються недоотримані грошові суми.
Додатком 1-5 до Договору визначено умови надання послуги перевезення з узгодженими строками та обсягами у власних вагонах Перевізника за результатами електронних торгів (аукціону).
Відповідно до п. 2 Додатку 1-9 до Договору електронні торги (аукціон) - процес визначення переможця електронних торгів (аукціонів) щодо використання вагонів власності АТ "Укрзалізниця" (далі - власні вагони Перевізника) під час здійснення перевезень вантажів, який здійснюється із застосуванням ЕТС на електронних майданчиках на умовах та в порядку, встановлених Регламентом роботи електронної торгової системи Prozorro. Продажі щодо проведення електронних торгів щодо продажу послуг із використання власних вагонів Перевізника під час здійснення перевезень вантажів (далі - Регламент ЕТС Укрзалізниця). Актуальний Регламент ЕТС Укрзалізниця в електронній формі розміщується у вільному доступі за посиланням www.prozorro.sale.
Згідно з п. 1. Додатку 1-5 до Договору сторони домовились, що умови цього Додатку до Договору застосовуються до правовідносин Сторін з моменту визначення Замовника Переможцем електронних торгів (аукціону) за результатами участі в електронних торгах (аукціоні) відповідно до Регламенту ЕТС Укрзалізниця з урахуванням особливостей, визначених п. 9.2 цього Додатку до Договору. Умови цього Додатку до Договору мають пріоритет над умовами Договору. Інші умови Договору, не визначені цим Додатком до Договору, застосовуватимуться в частині, що не суперечить цьому Додатку.
Так, у Таблиці 3 "Середня швидкість перевезення власного вагону Перевізника за одну добу (км/добу) (Vср, яка вводиться в дію з 01.10.2022 по 05.11.2022" Додатку 1-2 до Договору для зерновозів внурішнього сполучення (маршрутний або контейнерний поїзд) вказаний показник становить 171, а для експортного сполучення через морські порти (маршрутний або контейнерний поїзд) становить 353.
Як вбачається з протоколу електронного аукціону № RCE001-UA-20220919-70227, 19.09.2022 позивач став переможцем електронних торгів (аукціону), ставка плати за використання власних вагонів перевізника за результатами проведення електронних торгів склала 15 500,01 грн/вагон за добу, кількість вагонів - 50.
Позивачем в строк, зазначений в оголошенні, було надіслано електронну заявку з ознакою "Аукціон" на подачу порожніх вагонів відповідно погодженого плану перевезення № 5458, СНД №3210697872, перевезення - пряме, Війтівці П-Зах.зал. (код 330206) - Чорний-Острів П-Зах.зал. (код 330403), вантаж - пшениця (код 011005), вагони власності перевізника, кількість вагонів - 50.
Перевізником забезпечено подачу порожніх вантажних вагонів на станцію Війтівці П-Зах.зал. відповідно до електронної заявки.
Разом з тим, відповідно до п.п. 3.3. Додатка 1-5 до Договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом, позивач звернувся до відповідача із заявою про зміну станції призначення вантажу (переадресування вантажу), який було прийнято до перевезення 13.10.2022 року о 18 год 03хв за накладною № 33188756.
Відповідачем видано наказ № 17274 від 13.10.2022 о 18 год 30 хв на переадресування вантажу по станції відправлення Війтівці П-Зах зал. (код 330206) на станцію Одеса-Порт (експ) Од.зал. за первинними перевізними документами, платник ТОВ "Перша логістична компанія".
Станцією Війтівці відповідно до наказу на переадресування №17274 оформлено переадресування вантажу за первинним перевізним документом № 33188756 на станцію Одеса-Порт (експ.) - внаслідок чого змінився тип сполучення з внутрішнього на експортне сполучення через морські порти.
Позивач вказує, що відповідно до переліку Філії "Єдиний розрахунковий центр залізничних перевезень" АТ "Укрзалізниця" №20221015 від 15.10.2022 з ТОВ "Перша логістична компанія", код платника: 8207424, було списано 15.10.2022 по ст. ОДЕСА-ПОРТ (ЕКСП.) код 400409 по документу 33188756 (прибуття - міжнародне) тариф - 1 058 850,00 грн., дод. збори та послуги - 7 043 999,90 грн., ПДВ - 1 620 569,98 грн. всього з ПДВ - 9 723 419,88 грн.
15.10.2022 вагони по відправці (накладній) № 33188756 прибули на станцію призначення Одеса-Порт (експ.).
Позивач стверджує, що добір (доплата) провізної плати та додаткових зборів по прибутті мав би становити:
- провізна плата: 1 103 772,00 (провізна плата за 531 км/49 вагонів) - 205 234,00 (провізна плата сплачена при відправленні) = 898 538,00 грн.
- компенсація витрат на перевезення у порожньому стані (код 16): 215 526,50 (загальна сума) - 11 745,30 (сплачено при відправленні) = 203 781,20 грн.
- плата за використання власного вагону перевізника (код 14): 5 316 500,00 (загальна сума) - 1 519 000,00 (сплачено при відправленні) = 3 797 500,00 грн.
Відтак, за доводами позивача, перебір провізної плати та додаткових зборів по прибутті становить: провізна плата: -160 312,00 грн, компенсація витрат на перевезення у порожньому стані (код 16): -4 713,80 грн., плата за використання власного вагону Перевізника (код 14): -3 038 004,00 грн.
При цьому, позивач також стверджує, що при проведенні розрахунку на станції призначення за перевезення вантажу було помилково визначено та стягнуто провізну плату окремо від станції відправлення Війтівці до станції переадресування Війтівці - 10 км (хоча вагони на станції відправлення Війтівці не були затриманні в очікування переадресування, так як дозвіл на переадресування вантажу у вигляді наказу № l7274 від 13.10.2022 був виданий через 27 хвилин після приймання вантажу до перевезення). Від станції переадресування Війтівці до нової станції призначення Одеса-Порт (експ.) - 531 км (розрахунок тарифної відстані визначено у програмі ТМКарта), тоді-як, у накладній графа 30 "Тарифні відмітки" вказана відстань перевезення 541 км, внаслідок чого допущено перебір провізної плати та додаткових зборів.
24.10.2022 позивач подав відповідачу претензію про повернення перебору провізних платежів.
За наслідком розгляду вказаної претензії відповідач листом від 22.11.2022 №ЦТЛ-19/1053 повідомив позивачу про відсутність підстав для її задоволення.
У зв`язку із викладеними обставинами позивач звернувся до суду із даним позовом та просив зобов`язати Залізницю внести зміни до особового рахунку Товариства № НОМЕР_1 шляхом відображення (відновлення, збільшення) на ньому грошової суми у розмірі 3 843 635,76 грн, посилаючись на списання коштів з особового рахунку позивача в більшій сумі, ніж це визначено умовами договору та нормативними актами.
Відповідач проти задоволення позовних вимог заперечував посилаючись на те, що Залізницею було проведено нарахування платежів з урахуванням зміни станції призначення, відповідно до умов Договору та Збірника тарифів і правомірно списано з особового рахунку позивача провізну плату і додаткові збори в сумі 9 723 419,88 грн, у тому числі: сполучення Війтівці - Чорний Острів у розмірі 1 735 979,30 грн, сполучення - Війтівці - Війтівці - Одеса-Порт(експ) у розмірі 8 102 849,90 грн. У свою чергу, наданий позивачем розрахунок є помилковим, оскільки, для розрахунку кількості діб у вантажному рейсі (Тван) позивач використав середню швидкість перевезення (Vср) "353", а мало бути "171" та тарифну відстань (Lван) "531", а мало бути "543". Також, безпідставними є твердження позивача про те, що відповідачем помилково визначено та стягнуто провізну плату окремо від станції відправлення Війтівці до станції переадресування Війтівці, оскільки, така плата нарахована за внутрішньостанційні перевезення (перевезення вантажу з однієї під`їздної колії на іншу в межах однієї станції). Більше того, позивач підписав накладну без зауважень, тобто, сторонами було досягнуто домовленостей щодо усіх умов по відправці №33188756, у тому числі і в частині нарахування провізної плати та додаткових зборів. Також, позивачем пропущено 6-місячний строк позовної давності на звернення до суду з даним позовом, що є підставою для відмови в позові.
На підтвердження вказаних доводів відповідач надав копії розрахунку плати по перевезенню №33188756, інформації про вагонні операції на станції Війтівці, довідника операцій з поїздами, довідника операцій з вагонами.
За наслідками розгляду даного спору суд прийшов до висновку, що позовні вимоги є доведеними, обґрунтованими, а тому підлягають задоволенню у повному обсязі.
Північний апеляційний господарський суд погоджується із висновками суду першої інстанції щодо наявності підстав для задоволення позову з огляду на наступне.
Відповідно до статті 11 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки. Підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є договори та інші правочини, інші юридичні факти.
Права та обов`язки сторін у даній справі виникли на підставі Договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом № 99-37678031/2020-001 від 17.03.2020, який за правовою природою є договором перевезення вантажів.
Відповідно до ч.ч 5, 6 ст. 306 Господарського кодексу України (далі - ГК України), яка кореспондується зі ст. 908 ЦК України, перевезенням вантажів у цьому Кодексі визнається господарська діяльність, пов`язана з переміщенням продукції виробничо-технічного призначення та виробів народного споживання залізницями, автомобільними дорогами, водними та повітряними шляхами, а також транспортування продукції трубопроводами. Загальні умови перевезення вантажів, а також особливі умови перевезення окремих видів вантажів (вибухових речовин, зброї, отруйних, легкозаймистих, радіоактивних та інших небезпечних речовин тощо) визначаються цим Кодексом і виданими відповідно до нього транспортними кодексами, транспортними статутами та іншими нормативно-правовими актами.
Статтею 3 Закону України "Про залізничний транспорт" передбачено, що Законодавство про залізничний транспорт загального користування складається з законів України "Про транспорт", "Про особливості утворення акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування", цього Закону, Статуту залізниць України, який затверджується Кабінетом Міністрів України, та інших актів законодавства України. Нормативні документи, що визначають порядок і умови перевезень, користування засобами залізничного транспорту загального користування, безпеки руху, охорони праці, забезпечення громадського порядку, перетину залізничних колій іншими видами транспорту і комунікаціями, пожежної безпеки, санітарні норми та правила на залізничному транспорті України є обов`язковими для всіх юридичних і фізичних осіб на території України.
У статті 2 Статуту залізниць України, затвердженому Постановою Кабінету Міністрів України № 457 від 06.04.1998 (далі - Статут), вказано, що цей Статут визначає обов`язки, права і відповідальність залізниць, а також підприємств, організацій, установ і громадян, які користуються залізничним транспортом. Статутом регламентуються порядок укладання договорів, організація та основні умови перевезення вантажів, пасажирів, багажу, вантажобагажу і пошти, основні положення експлуатації залізничних під`їзних колій, а також взаємовідносини залізниць з іншими видами транспорту.
Дія Статуту поширюється на перевезення залізничним транспортом вантажів, пасажирів, багажу, вантажобагажу і пошти, у тому числі на перевезення вантажів, навантаження і розвантаження яких відбувається на залізничних під`їзних коліях незалежно від форм власності, які не належать до залізничного транспорту загального користування (ст. 3 Статуту).
Пунктом 6 Статуту визначено, що накладна - основний перевізний документ встановленої форми, оформлений відповідно до цього Статуту та Правил і наданий залізниці відправником разом з вантажем. Накладна є обов`язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу, яка укладається між відправником та залізницею на користь третьої сторони - одержувача. Накладна одночасно є договором на заставу вантажу для забезпечення гарантії внесення належної провізної плати та інших платежів за перевезення. Накладна супроводжує вантаж на всьому шляху перевезення до станції призначення.
Згідно п. 62 Статуту та п. 1.1. Правил розрахунків за перевезення вантажів, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000 № 644 (далі - Правила № 644) порядок розрахунків за перевезення і послуги встановлюється Укрзалізницею згідно з чинним законодавством. Платежі за перевезення вантажів і надання додаткових послуг можуть уноситися готівкою, чеками, безготівково, якщо інше не передбачено законодавством, на станціях або передоплатою через розрахункові підрозділи залізниць.
У відповідності до п. 2.6. Правил № 644 розрахунковий підрозділ веде облік надходження коштів на особовий рахунок платника і використання їх платником для оплати перевезень та наданих залізницею послуг.
Облік витрачених коштів здійснюється на підставі перевізних документів, накопичувальних карток (додаток 3), відомостей плати за користування вагонами та контейнерами, за подавання, забирання вагонів та маневрову роботу, які можуть бути оформлені в електронному вигляді (з накладенням електронного цифрового підпису).
Усі належні залізниці платежі за додаткові послуги, штрафи (які не були включені в перевізні документи і у відомості плати за користування вагонами та контейнерами) включаються в накопичувальні картки, які складаються станціями в трьох примірниках із зазначенням у них відомостей про надані послуги і їх вартість. Ці відомості підтверджуються підписами працівника станції і вантажовласника. Один примірник накопичувальної картки, відомості плати за користування вагонами та контейнерами, за подавання, забирання вагонів та маневрову роботу надаються вантажовласнику.
Матеріалами справи підтверджується, що позивач у строк, зазначений в оголошенні, надіслав електронну заявку з ознакою "Аукціон" на подачу порожніх вагонів, відповідно погодженого плану перевезення № 5458, СНД №3210697872, перевезення - пряме, Війтівці П-Зах.зал. (код 330206) - Чорний-Острів П-Зах.зал. (код 330403), вантаж - пшениця (код 011005), вагони власності перевізника, кількість вагонів - 50.
Відповідач забезпечив подачу порожніх вантажних вагонів на станцію Війтівці П-Зах.зал. відповідно до електронної заявки.
Разом з тим, відповідно до п.п. 3.3. Додатка 1-5 до Договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом, позивач звернувся до відповідача із заявою про зміну станції призначення вантажу (переадресування вантажу), який було прийнято до перевезення 13.10.2022 року о 18 год 03 хв за накладною № 33188756.
Відповідачем було видано наказ №17274 від 13.10.2022 о 18 год 30 хв на переадресування вантажу по станції відправлення Війтівці П-Зах зал. (код 330206) на станцію Одеса-Порт (експ) Од.зал. за первинними перевізними документами, платник ТОВ "Перша логістична компанія".
Станцією Війтівці, відповідно до наказу на переадресування №17274, оформлено переадресування вантажу за первинним перевізним документом № 33188756 на станцію Одеса-Порт (експ.) - внаслідок чого змінився тип сполучення з внутрішнього на експортне сполучення через морські порти.
Відповідно до п. 3.2.1 Договору розмір плати за використання власного вагону перевізника в процесі надання послуг з перевезення вантажів (у вантажному та порожньому рейсах) визначається у наступному порядку: при перевезенні по території України, як сума плати за використання вагону в процесі надання послуг з перевезення вантажів (у вантажному та порожньому рейсах) за такими формулами: В= Вван + Впор; Вван = Спл х Тван ; Впор = Спл х Тпор, де: Вван - плата за використання власного вагону Перевізника під час перевезення вантажу, грн /вагон; Впор - плата за використання власного вагону Перевізника під час перевезення порожнього вагону, грн/вагон; Тван - розрахункова кількість діб у вантажному рейсі; Тпор - розрахункова кількість діб у порожньому рейсі; Спл - ставка плати за використання власних вагонів Перевізника для відповідного типу, грн/вагон за добу, зазначена в Додатку 1-2 до Договору.
Розрахункова кількість діб використання власного вагону Перевізника у вантажному або порожньому рейсах визначається за такими формулами: Тван = Lван/ Vcp, Тпор = Lван х Кпп/ Vcp, де: Lван - тарифна відстань перевезення вантажу, км; Vcp - середня швидкість перевезення власного вагону Перевізника за одну добу (км/добу), відповідно до таблиці 3 Додатку 1-2 Договору залежно від типу рухомого складу, виду сполучення та виду відправки (за винятком розрахунку Тпор, у якому застосовується Vcp, що зазначено у таблиці 3 Додатку 1-2 Договору, для вагонної/контейнерної відправки залежно від типу рухомого складу та виду сполучення). У всіх випадках за кожне перевезення (за вантажний або порожній рейси) неповна доба використання округляється до повної. Кпп - коефіцієнт порожнього пробігу, зазначено у Додатку 1-2 до Договору.
Так, з Додатку 1-2 до Договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом (таблиця 3) вбачається, що середня швидкість перевезення власного вагону перевізника за одну добу (Vср) у внутрішньому та імпортному сполученні (маршрутний поїзд) становить "171", у експортному сполученні через морські порти "353".
Відтак, зважаючи на те, що внаслідок переадресування змінився тип сполучення з внутрішнього на експортне сполучення через морські порти, є вірним висновок суду першої інстанції про те, що позивачем при розрахунку правомірно застосовано Vср "353".
Посилання відповідача на п. 29.1 Розділу ІІ Збірника тарифів, відповідно до якого нарахування провізної плати при переадресуванні вантажів за первинними перевізними документами здійснюється за тарифами, що діяли на дату приймання вантажів до перевезення станцією відправлення, обґрунтовано відхилені судом першої інстанції, оскільки зазначеним нормативним документом не регулюється питання визначення середньої швидкості перевезення, а тому, зазначені доводи відповідача судом до уваги не беруться.
З переліку Філії "Єдиний розрахунковий центр залізничних перевезень" АТ "Укрзалізниця" №20221015 від 15.10.2022 вбачається, що з Товариства, код платника: 8207424, було списано 15.10.2022 по ст. ОДЕСА-ПОРТ (ЕКСП.) код 400409 по документу 33188756 (прибуття - міжнародне) тариф - 1 058 850,00 грн., дод. збори та послуги - 7 043 999,90 грн., ПДВ - 1 620 569,98 грн. всього з ПДВ - 9 723 419,88 грн.
Факт списання спірної суми коштів відповідачем не заперечується.
Відповідно до п. 1.3. Правил розрахунків за перевезення вантажів, затверджених Наказом Міністерства транспорту України №644 від 21.11.2000, остаточні розрахунки між залізницями і одержувачами за перевезення вантажів і надання додаткових послуг здійснюються на станціях призначення.
Пунктом 1.2 Правил розрахунків за перевезення вантажів визначено, що плата за перевезення вантажу вноситься відправником під час оформлення перевезення. Плата може вноситися іншим платником, з яким залізницею укладено договір.
Згідно з п. 2.1. розділу 2 Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язані з ними послуги, затвердженого Наказом Міністерства транспорту та зв`язку України від 26 березня 2009 року за № 317, плата за перевезення вантажів обчислюється залежно від відстані перевезення, яка визначається:
- за Тарифним керівництвом № 4 залізниць України, якщо вантажі перевозяться вантажною або великою швидкістю, у тому числі для вантажів 1, 2 нижнього, 1, 2, 3 бокового та 1, 2, 3 верхнього ступеня негабаритності, які перевозяться у напіввагонах, на платформах та 4 - 8-вісних транспортерах;
- за маршрутом прямування негабаритних вантажів (крім тих, що мають 1, 2 нижні, 1, 2, 3 бокові та 1, 2, 3 верхні ступені негабаритності і перевозяться у напіввагонах, на платформах та 4 - 8-вісних транспортерах), великовагових вантажів на транспортерах, вантажів у вагонах, що причіплюються до пасажирських поїздів;
- за маршрутом, який указаний у завданні на перевезення спеціальних вантажів;
- за фактичну відстань при внутрістанційних перевезеннях, визначену згідно з технічно-розпорядчим актом станції, але не менше мінімальної відстані.
Мінімальна відстань, за яку нараховується плата за перевезення, - 10 км.
Відповідно до п. 2.2. розділу 2 Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язані з ними послуги, тарифна відстань перевезення зазначається в перевізних документах станцією відправлення, а при перевезенні імпортних вантажів через сухопутні прикордонні станції - станцією призначення.
Згідно із п. 2.5. Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язані з ними послуги, до відстані перевезення, за яку нараховується плата за перевезення, не включається довжина колій загального і незагального користування, що не мають станцій, відкритих для виконання комерційних операцій, а також довжина портових і пристанських колій при подачі та забиранні вагонів для вивантаження або навантаження вантажів, що перевозяться на такі колії або відправляються з них. Збір за подачу вагонів на ці колії та забирання з них локомотивом залізниці сплачується за ставками, наведеними в пункті 1 розділу III цього Збірника.
Розрахунки за перевезення вантажу та вантажобагажу між залізницею і платником (відправником, одержувачем, експедитором) здійснюються на підставі договору, згідно з яким залізниця відкриває особовий рахунок кожному платнику (відправнику, одержувачу, експедитору) з присвоєнням коду платника (п. 2.3. Правил).
Відповідно п.7 Додатку 1-5 до Договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом, плата за використання власних вагонів Перевізника в процесі надання послуг з перевезення вантажів (у т.ч. при переадресуванні вантажу та у разі використання вагонів після "подвійних операцій", передбачених Правилами користування вагонами), нараховується відповідно до п. 3.2. Договору з застосуванням ставки плати за використання власних вагонів Перевізника відповідно до результатів проведених електронних торгів (аукціону) згідно з протоколом електронних торгів (аукціону).
Так, згідно з протоколом електронного аукціону №RCE001-UA-20220919-70227, 19.09.2022, ставка плати за використання власних вагонів перевізника за результатами проведення електронних торгів склала 15 500,01 грн/вагон за добу.
При цьому, як вбачається з наданих позивачем доказів, відстань від станції переадресування Війтівці до нової станції призначення Одеса-Порт (експ.) становить 531 км, тоді-як, у накладній графа 30 "Тарифні відмітки" вказана відстань перевезення 541 км, тобто, відповідачем додатково нарахована плата за мінімальну відстань (10 км) за внутрішньостанційні перевезення.
Пунктом 8 Правил користування вагонами і контейнерами, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 25.02.99 №113 визначено, що у разі затримки вагонів на станції з причин, які залежать від вантажовласника, складається акт загальної форми, який підписується представниками станції і вантажовласника. В акті вказується час (у годинах та хвилинах) початку та закінчення затримки вагонів і їх номери.
Відповідно до абз. 1 п. 13 Правил переадресування вантажів, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 20.08.2001 №542 за час затримки вагонів (контейнерів) до оформлення відправником перевізних документів на переадресування стягується плата за користування вагонами (контейнерами) відповідно до статей 44 та 119 Статуту залізниць. Період затримки обчислюється з часу, коли минуло дві години після повідомлення про прибуття вантажу, до оформлення відправником перевізних документів на переадресований вантаж.
Зважаючи на те, що від часу приймання вантажу до перевезення до часу переадресування минуло 27 хвилин, є вірним висновок суду першої інстанції про те, що кількість діб використання власного вагону перевізника у вантажному та порожньому рейсах не змінилася.
Відповідачем до відзиву на позов були надані наступні документи: "Інформація про вагонні операції на станції Війтівці", "Довідник операцій з поїздами" та "Довідник операцій з вагонами", зі змісту яких вбачається, що Залізницею на станції відправлення були здійснені наступні операції: 13.10.2022 17:35 (ПГР2 - погрузка на путях клиентури) прийняття вантажу до перевезення - 17:35 по ст. Війтівці на ст. Чорний Острів; ПАДР (код операції - 182 - ПАДР-Переадресація), яка була здійснена згідно наказу №17274 від 13.10.2022 о 18:30.
Таким чином, з наданих відповідачем документів вбачається, що ніяких операцій з моменту прийняття вантажу до перевезення до моменту переадресації не здійснювалося, що спростовує доводи Залізниці про те, що вагони переставлялись з однієї колії на іншу, тому Залізниця правомірно додатково нарахувала плату за 10 км внутристанційних перевезень.
Отже, є слушними доводи позивача про безпідставне нарахування відповідачем плати за внутрішньостанційне перевезення.
Перевіривши наданий позивачем розрахунок суми переборів платежів, апеляційний господарський суд погоджується із висновком суду першої інстанції про те, що розраховані позивачем суми таких переплат узгоджуються з нормами чинного законодавства, умовами Договору та протоколом електронного аукціону, розрахунок здійснено арифметично та методологічно правильно, відтак загальна сума грошових коштів за перевезеннями у спірних вагонах, яка підлягає поверненню позивачеві становить 3 843 635,76 грн.
Відповідачем правильності розрахунку не спростовано та не надано власного контррозрахунку.
Кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу (статті 15, 16 ЦК України).
Під способами захисту суб`єктивних цивільних прав розуміють закріплені законом матеріально-правові заходи примусового характеру, за допомогою яких проводиться поновлення (визнання) порушених (оспорюваних) прав та вплив на правопорушника.
Звертаючись до суду, позивач самостійно обирає спосіб захисту, передбачений ч. 2 ст. 16 ЦК України та ст. 20 ГК України.
У пункті 4.9. Договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом передбачено, що у разі виявлення перевізником неправильного нарахування платежів, здійснюється перерахунок, після чого надлишок стягнутої суми зараховується на особовий рахунок замовника, як оплата за майбутні перевезення або ж додатково з сум внесеної попередньої оплати списуються кошти для оплати належних перевізнику платежів в порядку та строки, передбачені законодавством України і цим договором.
Застосування обраного позивачем способу захисту порушеного права шляхом внесення змін до особового рахунку замовника послуг у залізничному перевезенні та відображення (відновлення, збільшення) на ньому спірних грошових коштів відповідатиме способам захисту, як визначених спеціальним нормами права (п. 62 Статуту та Правилам № 644), умовам укладеного між сторонами договору, так і узгоджуватиметься із загальними вимогами щодо належності засобів правового захисту відповідно до ст. ст. 55, 124 Конституції України та ст. 13 Конвенції про захист прав і основоположних свобод.
Аналогічної правової позиції дотримується Верховний Суд у своїй постанові від 30.01.2018 року у справі №914/873/17.
Щодо тверджень відповідача про пропуск позивачем 6-місячного строку позовної давності на звернення до суду з даним позовом, то, як вірно встановив суд першої інстанції, позов до перевізника у цій справі мав бути пред`явлений протягом 6 місяців після спливу 6 - місячного строку, передбаченого для пред`явлення претензії, та 3 - місячного строку, передбаченого для надання відповіді на претензію, що узгоджується з положеннями статей 134, 136 СЗ України та статтею 315 ГК України, отже строк позовної давності позивачем не пропущено
Відповідно до ст. 86 ГПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному та повному і об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.
Оцінивши докази у справі в їх сукупності, враховуючи наведені норми чинного законодавства та встановлені фактичні обставини справи, апеляційний господарський суд погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що позивачем доведено відсутність у Залізниці права на одностороннє списання спірних коштів, а тому позовні вимоги про зобов`язати Залізниці внести зміни до особового рахунку Товариства шляхом відображення (відновлення, збільшення) на ньому грошової суми у розмірі 3 843 635,76 грн є доведеними і обґрунтованими, отже підлягають задоволенню.
Доводи апелянта по суті його скарги в межах заявлених вимог свого підтвердження в судовому засіданні не знайшли, оскільки не спростовують висновків суду першої інстанції та не можуть бути підставами для скасування рішення господарського суду першої інстанції.
За таких обставин суд апеляційної інстанції вважає, що висновки суду першої інстанції про встановлені обставини і правові наслідки є вичерпними, відповідають дійсності і підтверджуються достовірними доказами.
Суд першої інстанції повно встановив суттєві для справи обставини, дослідив та правильно оцінив надані сторонами докази, вірно кваліфікував спірні правовідносини та правильно застосував до них належні норми матеріального і процесуального права, а тому рішення Господарського суду міста Києва законне та обґрунтоване, отже, підстави для його скасування відсутні.
Оскільки цією постановою суд апеляційної інстанції не змінює рішення та не ухвалює нового, розподіл судових витрат судом апеляційної інстанції не здійснюється, а витрати, пов`язані з розглядом апеляційної скарги, покладаються на апелянта.
Керуючись ст. ст. 267-285 Господарського процесуального кодексу України, Північний апеляційний господарський суд
ПОСТАНОВИВ:
1. Апеляційну скаргу Акціонерного товариства "Українська залізниця" залишити без задоволення, а рішення Господарського суду міста Києва від 04 серпня 2023 року - без змін.
2. Справу повернути до Господарського суду міста Києва.
3. Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повний текст постанови складено 22.02.2024.
Головуючий суддя Т.П. Козир
Судді Г.А. Кравчук
Г.П. Коробенко
Суд | Житомирський апеляційний суд |
Дата ухвалення рішення | 15.02.2024 |
Оприлюднено | 28.02.2024 |
Номер документу | 117274443 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань надання послуг |
Господарське
Північний апеляційний господарський суд
Козир Т.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні