Справа № 689/2513/21
2/689/44/23
РІШЕННЯ
Іменем України
11.08.2023 року Ярмолинецький районний суд Хмельницької області -
головуючий-суддя Баськов М. М.
за участю:
секретарів судового засідання Грановської Д. А., Войт Л. М.
представника позивача ОСОБА_1
представників відповідачів ОСОБА_2 , ОСОБА_3
ОСОБА_4
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в смт. Ярмолинці цивільну справу за позовом керівника Хмельницької окружної прокуратури в інтересах держави в особі Ярмолинецької селищної ради Хмельницького району Хмельницької області до Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, ОСОБА_5 , ОСОБА_6 про визнання незаконним наказу та витребування земельної ділянки,
встановив:
У грудні 2021 року керівник Хмельницької окружної прокуратуриВисоцький Ю.М. звернувся до суду з позовом в інтересах держави в особі Ярмолинецької селищної ради Хмельницького району Хмельницької області до Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, ОСОБА_5 , ОСОБА_6 в якому просив визнати недійсним наказ Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 12.12.2019 №22-11537-СГ, яким було затверджено проект землеустрою та надано у власність ОСОБА_5 земельну ділянку для ведення особистого селянського господарства площею 2 га з кадастровим номером 6825886000:02:032:0051, що знаходиться за межами населених пунктів с. Савинці Ярмолинецької селищної ради Хмельницького району Хмельницької області. Крім того, позивач просив витребувати у ОСОБА_6 на користь держави в особі Ярмолинецької селищної ради земельну ділянку площею 2 га з кадастровим номером 6825886000:02:032:0051, що була передана наказом Головного управлінняДержгеокадастру вХмельницькій області від 12.12.2019 №22-11537-СГ у власність ОСОБА_5 для ведення особистого селянського господарства із земель сільськогосподарського призначення державної власності, що розташована за межами населених пунктів с. Савинці Ярмолинецької селищної ради Хмельницького району Хмельницької області.
В обґрунтування заявлених вимог прокурор зазначив, що окружною прокуратурою за результатами вивчення питання законності надання земельних ділянок державної власності встановлено, що наказом ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області від 12.12.2019 № 22-11537-СГ затверджено проект землеустрою щодо відведення ОСОБА_5 земельної ділянки площею 2 га (кадастровий номер 6825886000:02:032:0051), що знаходиться за межами населених пунктів Савинецької сільської ради Ярмолинецького району Хмельницької області, та передано її у власність для ведення особистого селянського господарства (проект розроблено на підставі наказу від 20.09.2019 № 22-6922СГ, із змінами згідно наказу ГУ Держгеокадастру в Хмельницькій області від 21.11.2019 № 22-10093-СГ, згідно якого надано дозвіл ОСОБА_5 на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність зі зміною виду цільового призначення в межах категорії земель за основним цільовим призначенням - землі сільськогосподарського призначення, місце розташування об`єкта землеустрою: із земельної ділянки (кадастровий номер 6825886000:02:032:0250, розташованої за межами населених пунктів Савинецької сільської ради Ярмолинецького району Хмельницької області, орієнованою площею 2 га).
На підставі вказаного наказу, 19.12.2019 державним реєстратором Шарівської сільської ради Ярмолинецького району Хмельницької області Бачинською О. В. зареєстровано право власності ОСОБА_5 на вказану земельну ділянку.
В подальшому, на підставі договору купівлі-продажу земельної ділянки номер 12, від 15.01.2020, зареєстрованого приватним нотаріусом Ярмолинецького районного нотаріального округу Хмельницької області Стожик Н. В., дану земельну ділянку ОСОБА_5 продав ОСОБА_6 .
Згідно інформації відділу № 11 управління у Хмельницькій області ГУ Держгеокадастру в Хмельницькій області від 11.11.2021, координати поворотних точок меж та проміри земельної ділянки з кадастровим номером 6825886000:02:032:0051 співпадають з земельною ділянкою з кадастровим номером 6825886000:02:032:0250, яка на даний час знаходиться в архіві.
Вищевказаний наказ Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 12.12.2019 № 22-11537-СГ підлягає визнанню недійсним, а земельна ділянка, яка передана вказаним наказом ОСОБА_5 витребуванню у ОСОБА_6 на користь Ярмолинецької об`єднаної територіальної громади з наступних підстав.
Згідно наказу ГУ Держгеокадастру в Хмельницькій області від 08.11.2019 № 22-9531-СГ «Про включення земельних ділянок в перелік на торги», додаток до наказу, земельну ділянку кадастровий номер 6825886000:02:032:0250, площею 2,0128 га включено до переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, право оренди на які пропонуються до продажу на земельних торгах у формі аукціону.
Наказом ГУ Держгеокадастру в Хмельницькій області від 16.11.2020 № 103-т вищевказану земельну ділянку виключено з переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, право оренди на які пропонується до продажу на земельних торгах, в тому числі в зв`язку з формуванням нової земельної ділянки з кадастровим номером 6825886000:02:032:0051 та переходом права власності на вказану земельну ділянку до фізичної особи.
З огляду на те, що земельна ділянка, площею 2,0128 га з кадастровим номером 6825886000:02:032:0250 була включена до переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності право оренди на які пропонуються до продажу на земельних торгах у формі аукціону, вона не могла бути відчужена, передана в заставу, надана у користування до завершення торгів, у зв`язку з чим просить визнати незаконним наказ та витребувати земельну ділянку.
В судовому засіданні прокурор заявлені вимоги підтримала, посилаючись на обставини, викладені в позовній заяві.
Представник ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області Таращан Ю. Л. заперечила проти позову та просила відмовити в його задоволенні. В обґрунтування своєї правової позиції представниця відповідача вказала, що заява ОСОБА_5 про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою була зареєстрована в ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області 19.09.2019, а відповідний наказ був виданий 20.09.2019, в той час як наказ про включення земельних ділянок в перелік на торги земельної ділянки кадастровий номер 6825886000:02:032:0250, площею 2,0128 га, був прийнятий 08.11.2019.
Відповідачі ОСОБА_5 та ОСОБА_6 , які у встановленому порядку були оповіщений про час, день і місце розгляду справи, в судове засідання не з`явилися, причини неявки суду не повідомили, відзив на позовну заяву до суду не подали.
Представники відповідачів адвокати Лозінський М. В. та Польовий В. А. заперечили проти позову. Зокрема зазначили, що спірна земельна ділянка була передана у власність ОСОБА_5 на законних підставах, права територіальної громади та держави не були порушені.
Суд, заслухавши учасників процесу, дослідивши докази по справі, вважає, що позов підлягає задоволенню з таких підстав.
Судом встановлено, що 13.09.2019 ОСОБА_5 звернувся з відповідною заявою до ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області щодо надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності з метою подальшої безоплатної передачі у власність для ведення особистого селянського господарства, орієнтованою площею 2 га за межами населених пунктів Савинецької сільської ради Хмельницького (раніше Ярмолинецького) району Хмельницької області (а.с. 27).
Наказом ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області від 20.09.2019 № 22-69224-СГ Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою, надано дозвіл ОСОБА_5 на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність із земель сільськогосподарського призначення державної власності, орієнтовною площею 2 га, для ведення особистого селянського господарства, місце розташування об`єкта землеустрою: за межами населених пунктів Савинецької сільської ради Ярмолинецького району Хмельницької області (а.с. 26).
Відповідно до наказу ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області від 08.11.2019 № 22-9531-СГ Про включення земельних ділянок в перелік на торги включено земельні ділянки в перелік земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, права оренди на які пропонуються до продажу на земельних торгах згідно з додатком 1. Надано дозвіл на розробку проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, права оренди на які пропонуються до продажу на земельних торгах у формі аукціону, зі зміною цільового призначення: до зміни - землі запасу (земельні ділянки кожної категорії земель, які не надані у власність або користування громадян чи юридичним особам (код цільового призначення 16.00) та землі резервного фонду (код цільового призначення 17.00), після зміни - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (код цільового призначення 01.01), згідно з додатком 2 (а.с. 18).
Так, згідно додатку 1 до вказаного наказу земельну ділянку сільськогосподарського призначення кадастровий номер 6825886000:02:032:0250, площею 2,0128 га, із земель запасу на території Ярмолинецького району Хмельницької області включено до земельних ділянок, право оренди на які пропонуються до продажу на земельних торгах (а.с. 19).
За заявою ОСОБА_5 від 06.11.2019, згідно наказу ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області від 21.11.2019 № 22-10093-СГ Про внесення змін до наказу, внесено зміни до наказу ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області від 20.09.2019 року № 22-6922-СГ Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою, а саме: надано дозвіл ОСОБА_5 на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність зі зміною виду цільового призначення в межах категорії земель за основним цільовим призначенням - землі сільськогосподарського призначення: місце розташування об`єкта землеустрою із земельної ділянки (кадастровий номер 6825886000:02:032:0250), яка розташована за межами населених пунктів Савинецької сільської ради Ярмолинецького району, орієнтовний розмір земельної ділянки 2,000 га. Цільове призначення земельної ділянки до його зміни - землі запасу (16.00), цільове призначення земельної ділянки після його зміни - для ведення особистого селянського господарства (01.03) (а.с. 29).
Наказом ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області від 12.12.2019 № 22-11537-СГ Про надання у власність земельної ділянки, затверджено проект землеустрою та надано у власність ОСОБА_5 земельну ділянку площею 2,000 га з кадастровим номером 6825886000:02:032:0051 для ведення особистого селянського господарства (01.03) із земель сільськогосподарського призначення державної власності, роташовану за межами населених пунктів Савинецької сільської ради Ярмолинецького району Хмельницької області (а.с. 32).
Згідно інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна № 285087672 від 17.11.2021 вбачається, що на підставі наказу ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області від 12.12.2019 № 22-11537-СГ, 19.12.2019 державним реєстратором Шарівської сільської ради Ярмолинецького району Хмельницької області Бачинською О. В. зареєстровано за ОСОБА_5 право власності на земельну ділянку з кадастровим номером 6825886000:02:032:0051. В подальшому, на підставі договору купівлі-продажу земельної ділянки від 15.01.2020 серія та номер: 12, ОСОБА_5 вказану земельну ділянку продав ОСОБА_6 . Цього ж дня, приватним нотаріусом Хмельницького районного нотаріального округу Стожик Н. В. зареєстровано право власності ОСОБА_6 на вказану земельну ділянку в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно за № 50655478 (а.с. 16).
Відповідно до листа відповіді ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області 01.11.2021 вбачається, що земельна ділянка з кадастровим номером 6825886000:02:032:0051, яка надана у власність ОСОБА_5 для ведення особистого селянського господарства, утворена в результаті поділу земельної ділянки з кадастровим номером 6825886000:02:032:0250, площею 2,0128 га (а.с. 53).
Таким чином, на момент прийняття оскаржуваного наказу, земельна ділянка, яка надана ОСОБА_5 згідно наказу ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області від 08.11.2019 № 22-9531-СГ була включена до переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення, права оренди на які можуть бути продані на земельних торгах.
Виключено земельну ділянку з кадастровим номером 6825886000:02:032:0250, площею 2,0128 га, з переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, право оренди на яку пропонується до продажу на земельних торгах, лише згідно наказу ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області від 16.11.2020 № 103-Т Про виключення земельних ділянок із переліку на торги.
Відповідно до ч. 2ст. 19 Конституції Україниоргани державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбаченіКонституцієюта законами України.
Згідно ч. 1ст. 81 ЗК Українивизначено, що громадяни України набувають права власності на земельні ділянки на підставі: а) придбання за договором купівлі-продажу, ренти, дарування, міни, іншими цивільно-правовими угодами; б) безоплатної передачі із земель державної і комунальної власності; в) приватизації земельних ділянок, що були раніше надані їм у користування; г) прийняття спадщини; ґ) виділення в натурі (на місцевості) належної їм земельної частки (паю).
За приписамистатті 14 Конституції Україниправо власності на землю гарантується і це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою відповідно до закону.
У силу вимогстатті 3 Земельного кодексу Україниземельні відносини регулюютьсяКонституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
Згідно із ч. 6, 7ст. 118 Земельного кодексу України(в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин) громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначенихстаттею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства).
Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначенихстаттею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки розробляється за замовленням громадян суб`єктами господарювання, що є виконавцями робіт із землеустрою згідно із законом, у строки, що обумовлюються угодою сторін.
У разі якщо у місячний строк з дня реєстрації клопотання Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначенихстаттею 122 цього Кодексу, не надав дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або мотивовану відмову у його наданні, то особа, зацікавлена в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності, у місячний строк з дня закінчення зазначеного строку має право замовити розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки без надання такого дозволу, про що письмово повідомляє Верховну Раду Автономної Республіки Крим, Раду міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування. До письмового повідомлення додається договір на виконання робіт із землеустрою щодо відведення земельної ділянки.
Частиною першоюстатті 134 Земельного кодексу Українипередбачено, що земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них (оренда, суперфіцій, емфітевзис), у тому числі з розташованими на них об`єктами нерухомого майна державної або комунальної власності, підлягають продажу окремими лотами на конкурентних засадах (земельних торгах), крім випадків, встановлених частиною другою цієї статті.
Відповідно до ч. 3ст. 136 Земельного кодексу України(в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин) земельні ділянки, включені до переліку земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них, які виставлені на земельні торги, не можуть відчужуватися, передаватися в заставу, надаватися у користування до завершення торгів.
Тобто, законодавцем чітко визначено, що земельні ділянки, включені до переліку земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них, які виставлені на земельні торги, не можуть відчужуватися, передаватися в заставу, надаватися у користування до завершення торгів, тому вирішальним фактором є включення земельних ділянок до переліку земель, які виставлені на земельні торги.
Аналіз наведених правових норм також дає змогу дійти висновку, що перелік земельних ділянок державної чи комунальної власності та/або прав на них, які виставляються на земельні торги, серед іншого, в обов`язковому порядку має містити кадастровий номер відповідної земельної ділянки. При цьому фактично формуванню переліку земельної ділянки передує процедура підготовки лоту до торгів, в межах якої організатор торгів, зокрема, здійснює відведення такої земельної ділянки та державну реєстрацію останньої із присвоєнням відповідного кадастрового номеру.
Відповідно до доповідної записки від 19.12.2022 вбачається, що відповідно до наказу Головного управління Держгеокадастру «Про включення земельних ділянок в перелік на торги» № 22-9531 від 08.11.2019 земельну ділянку площею 2,0128 га кадастровий номер 6825886000:02:032:0250, яка розташована на території Савинецької сільської ради Хмельницького району Хмельницької області включено в перелік земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, право оренди на які пропонується до продажу на земельних торгах. Договір про підготовку лотів до земельних торгів на вказану земельну ділянку не укладався. На виконання доручення першого заступника голови Держгеокадастру А.Мірошниченка №22-28-0221-11348/2-20 від 02.11.2020 та доповідної записки в.о. начальника відділу ринку та оцінки земель В. Панчишеної №4162/3-20-0.10 від 12.11.2020 прийнято рішення про виключення із переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, право оренди на які пропонується до продажу на земельних торгах, земельної ділянки площею 2,0128 га кадастровий номер 6825886000:02:032:0250, яка розміщена за межами населених пунктів Савинецької сільської ради Ярмолинецького району Хмельницької області (а.с. 170).
Як встановлено судом, земельна ділянка, яка була надана у власність ОСОБА_5 , є частиною іншої земельної ділянки, яка зареєстрована в базі даних Державного земельного кадастру з кадастровим номером 6825886000:02:032:0250, площею 2,0128 га, та включена до переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності для продажу прав оренди на них на земельних ділянках, яка не могла бути відчужена, передана в заставу, надана у користування до завершення торгів.
Окрім того, суд зазначає, що Головним управлінням Держгеокадастру у Хмельницькій області, приймаючи оскаржуваний наказ, не враховано, що земельна ділянка, яка в подальшому була надана у власність ОСОБА_5 накладається на масив, який включено до переліку земельних ділянок, право на які виставлено на торги.
ГУ Держгеокадастру в Хмельницькій області, реалізовуючи свої повноваження організатора земельних торгів, з дотриманням визначенихЗемельним кодексом Українивимог, мав право прийняти відповідний наказ про включення земельних ділянок в перелік на торги від 08.11.2019 за № 22-9531-СГ земельної ділянки з кадастровим номером 6825886000:02:032:0250.
Частиною четвертоюстатті 136 ЗК Українивизначено, що підготовку лотів до проведення земельних торгів забезпечує організатор земельних торгів.
Пунктом четвертим частини четвертоїстатті 136 ЗК Українипередбачено, що підготовка лотів до проведення земельних торгів включає державну реєстрацію земельної ділянки.
Аналіз наведених правових норм свідчить, що перелік земельних ділянок державної чи комунальної власності та/або прав на них, які виставляються на земельні торги, серед іншого, в обов`язковому порядку має містити кадастровий номер відповідної земельної ділянки.
При цьому фактично формуванню переліку земельної ділянки передує процедура підготовки лоту до торгів, в межах якої організатор торгів, зокрема здійснює відведення такої земельної ділянки та державну реєстрацію останньої із присвоєнням відповідного кадастрового номеру.
Диспозиція абзацу 2 частини 1статті 136 Земельного кодексу Українипередбачає включення до переліку саме лотів, що свідчить про завершення станом на час формування переліку процедури підготовки лотів до торгів.
В наказі Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 08.11.2019 22-9531-СГ «Про включення земельних ділянок в перелік на торги», а саме, у додатку до нього, міститься інформація щодо назви населеного пункту, площі, цільового призначення земельної ділянки та кадастровий номер земельної ділянки 6825886000:02:032:0250.
За визначеннями, наведеними устатті 1 Закону України "Про Державний земельний кадастр", державна реєстрація земельної ділянки - внесення до Державного земельного кадастру передбачених цим Законом відомостей про формування земельної ділянки та присвоєння їй кадастрового номера; кадастровий номер земельної ділянки - індивідуальна, що не повторюється на всій території України, послідовність цифр та знаків, яка присвоюється земельній ділянці під час її державної реєстрації і зберігається за нею протягом усього часу існування.
Згідно з пунктом 30 Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженогопостановою Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2012 року №1051, кадастровий номер земельної ділянки складається з таких структурних елементів: НКЗ : НКК : НЗД, де НКЗ - номер кадастрової зони, який визначається згідно з пунктом 34 цього Порядку; НКК - номер кадастрового кварталу, який визначається згідно з пунктом 34 цього Порядку; НЗД - чотиризначний номер земельної ділянки в межах кадастрового кварталу (максимальна кількість земельних ділянок у межах кадастрового кварталу становить 9999). Структурні елементи кадастрового номера земельної ділянки відокремлюються один від одного двокрапкою.
Пунктом 34 цього Порядку передбачено, що система нумерації кадастрових зон і кварталів є єдиною на всій території України. Номер кадастрового кварталу складається з таких структурних елементів: НКЗ : НКК, де НКЗ - дванадцятизначний номер кадастрової зони (максимальна кількість кадастрових зон становить 999999999999), в якому останні дві цифри відокремлюються від перших десяти двокрапкою; НКК - тризначний номер кадастрового кварталу в межах кадастрової зони (максимальна кількість кадастрових кварталів у межах кадастрової зони становить 999). Для нумерації кадастрової зони за межами адміністративно-територіальних одиниць використовується значення 9000000000:00. Структурні елементи номера кадастрової зони і кварталу відокремлюються один від одного двокрапкою.
Отже, враховуючи те, що до переліку може бути включено земельну ділянку лише за умови присвоєння їй кадастрового номеру, тобто сформовану земельну ділянку у відповідності достатті 79-1 ЗК України, а відповідно до додатку до наказу від 08 листопада 2019 року № 22-9531- СГ вбачається, що до наведеного переліку включено саме сформовані окремі земельні ділянки.
У постанові Великої Палати Верховного Суду від 29 травня 2019 року у справі № 367/2022/15-ц (провадження № 14-376цс18) наведено правовий висновок про те, що власник з дотриманням вимог статей387і388 ЦК Україниможе витребувати належне йому майно від особи, яка є останнім його набувачем, незалежно від того, скільки разів це майно було відчужене до того, як воно потрапило у володіння останнього набувача. Для такого витребування оспорювання наступних рішень органів державної влади чи місцевого самоврядування, договорів, інших правочинів щодо спірного майна і документів, що посвідчують відповідне право, не є ефективним способом захисту права власника.
Тому, витребування з чужого незаконного володіння земельної ділянки, зміненої внаслідок поділу в особи, за якою вона зареєстрована на праві власності, відповідає речово-правовому характеру віндикаційного позову та призводить до ефективного захисту прав власника.
Щодо підставності представництва інтересів держави прокурором в даному випадку, суд вважає його належним та обґрунтованим і виходить із такого.
Аналіз положень ч. 3ст. 23 Закону України "Про прокуратуру"дає підстави для висновку, що прокурор може представляти інтереси держави в суді лише у двох випадках: - якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження; - у разі відсутності такого органу.
При цьому прокурор не може вважатися альтернативним суб`єктом звернення до суду і замінювати належного суб`єкта владних повноважень, який може і бажає захищати інтереси держави.
Звернення прокурора до суду спрямоване на задоволення суспільної потреби у відновленні законності при вирішенні суспільно значимого питання повернення земельних ділянок у державну власність, що незаперечно становить суспільний інтерес.
В силу ч. 1ст. 74 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні, органи та посадові особи місцевого самоврядування несуть відповідальність за свою діяльність перед територіальною громадою, державою, юридичними і фізичними особами.
Підпунктом 1 п. «б» ч. 1ст. 33 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні, передбачено, що до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належить здійснення контролю за додержанням земельного та природоохоронного законодавства, використанням охороною земель, природних ресурсів загальнодержавного та місцевого значення, відтворенням лісів.
Крім того, відповідно до Постанови Великої Палати Верховного Суду від 26.05.2020 у справі № 912/2385/18 прокурору достатньо дотриматися порядку, передбаченогостаттею 23 Закону України Про прокуратуру, і якщо компетентний орган протягом розумного строку після отримання повідомлення самостійно не звернувся до суду з позовом в інтересах держави, то це є достатнім аргументом для підтвердження судом підстав для представництва. Якщо прокурору відомі причини такого незвернення, він обов`язково повинен зазначити їх в обґрунтуванні підстав для представництва, яке міститься в лозові. Але якщо з відповіді зазначеного органу на звернення прокурора такі причини з`ясувати неможливо чи такої відповіді взагалі не отримано, то це не є підставою вважати звернення прокурора необгрунтованим.
У відповідності дост. 141 ЦПК Українисуд стягує з відповідачів на користь позивача витрати по сплаті судового збору в розмірі 5675 грн., по 1891,67 грн. з кожного.
На підставі ст. 3, 81, 118, 134. 136 ЗК України, керуючись ст. 4, 10, 12, 13, 77-83, 89, 141, 258-259, 263-265 ЦПК України, суд
вирішив:
Позов задовольнити.
Визнати незаконним наказ Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 12.12.2019 №22-11537-СГ, яким затверджено проект землеустрою та надано у власність ОСОБА_5 земельну ділянку для ведення особистого селянського господарства площею 2 га з кадастровим номером 6825886000:02:032:0051, що знаходиться за межами населених пунктів с. Савинці Ярмолинецької селищної ради Хмельницького району Хмельницької області.
Витребувати у ОСОБА_6 (РНОКПП НОМЕР_1 ) на користь держави в особі Ярмолинецької селищної ради земельну ділянку площею 2 га з кадастровим номером 6825886000:02:032:0051, що була передана наказом Головного управлінняДержгеокадастру вХмельницькій області від 12.12.2019 №22-11537-СГ у власність ОСОБА_5 для ведення особистого селянського господарства із земель сільськогосподарського призначення державної власності, що розташована за межами населених пунктів с. Савинці Ярмолинецької селищної ради Хмельницького району Хмельницької області.
Стягнути зГоловного управлінняДержгеокадастру вХмельницькій області(кодЄДРПОУ 39767479), ОСОБА_5 (РНОКПП НОМЕР_2 ), ОСОБА_6 (РНОКПП НОМЕР_1 ) на користь Хмельницької обласної прокуратури (код ЄДРПОУ 02911102, ДКСУ, м. Київ, МФО 820172, р/р UA188201720343120002000002814) судовий збір у розмірі 5675 гривень, по 1891,67 грн. з кожного.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку для подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
На рішення може бути подано апеляційну скаргу до Хмельницького апеляційного суду протягом 30 днів з дня складання повного судового рішення.
Суддя М. М. Баськов
Суд | Ярмолинецький районний суд Хмельницької області |
Дата ухвалення рішення | 11.08.2023 |
Оприлюднено | 14.08.2023 |
Номер документу | 112763214 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них: визнання незаконним акта, що порушує право власності на земельну ділянку |
Цивільне
Ярмолинецький районний суд Хмельницької області
Баськов М. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні