ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
28 листопада 2023 року
м. Хмельницький
Справа № 689/2513/21
Провадження № 22-ц/4820/1917/23
Хмельницький апеляційний суд
в складі колегії суддів судової палати з розгляду цивільних справ:
Гринчука Р.С., Костенка А.М., Спірідонової Т.В.,
секретар судового засідання Дубова М.В.,
з участю прокурора, представника апелянта,
розглянув у відкритому судовому засіданні справу за апеляційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Ярмолинецького районного суду Хмельницької області від 11 серпня 2023 року, суддя Баськов М.М., у справі за позовом керівника Хмельницької окружної прокуратури в інтересах держави в особі Ярмолинецької селищної ради Хмельницького району Хмельницької області до Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, ОСОБА_2 , ОСОБА_1 , про визнання незаконним наказу та витребування земельної ділянки,
встановив:
У грудні 2021 року керівник Хмельницької окружної прокуратури в інтересах держави в особі Ярмолинецької селищної ради Хмельницького району Хмельницької області, звернувся в суд з позовом до Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, (далі ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області), ОСОБА_2 , ОСОБА_1 , в якому просив визнати недійсним наказ ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області від 12.12.2019 року №22-11537-СГ про затвердження проекту землеустрою та надання у власність ОСОБА_2 земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства площею 2 га, з кадастровим номером 6825886000:02:032:0051, яка знаходиться за межами населених пунктів с. Савинці Ярмолинецької селищної ради Хмельницького району Хмельницької області, витребувати у ОСОБА_1 на користь держави в особі Ярмолинецької селищної ради земельну ділянку площею 2 га з кадастровим номером 6825886000:02:032:0051, що була передана наказом ГУ Держгеокадастру в Хмельницькій області від 12.12.2019 року №22-11537-СГ у власність ОСОБА_2 для ведення особистого селянського господарства із земель сільськогосподарського призначення державної власності, яка розташована за межами населених пунктів с. Савинці Ярмолинецької селищної ради Хмельницького району Хмельницької області.
В обґрунтування заявлених вимог прокурор зазначив, що окружною прокуратурою за результатами вивчення питання законності надання земельних ділянок державної власності встановлено, що наказом ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області від 12.12.2019 року №22-11537-СГ затверджено проект землеустрою щодо відведення ОСОБА_2 земельної ділянки площею 2 га, (кадастровий номер 6825886000:02:032:0051), яка знаходиться за межами населених пунктів Савинецької сільської ради Ярмолинецького району Хмельницької області та передано її у власність для ведення особистого селянського господарства. Відповідний проект розроблено на підставі наказу від 20.09.2019 року №22-6922СГ, зі змінами згідно з наказом ГУ Держгеокадастру в Хмельницькій області від 21.11.2019 року №22-10093-СГ, відповідно до якого надано дозвіл ОСОБА_2 на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність зі зміною виду цільового призначення в межах категорії земель за основним цільовим призначенням - землі сільськогосподарського призначення, місце розташування об`єкта землеустрою: із земельної ділянки, (кадастровий номер 6825886000:02:032:0250), розташованої за межами населених пунктів Савинецької сільської ради Ярмолинецького району Хмельницької області, орієнованою площею 2 га.
На підставі вказаного наказу, 19.12.2019 року державним реєстратором Шарівської сільської ради Ярмолинецького району Хмельницької області Бачинською О.В. зареєстровано право власності ОСОБА_2 на вказану земельну ділянку. В подальшому, на підставі договору купівлі-продажу земельної ділянки №12, від 15.01.2020 року, зареєстрованого приватним нотаріусом Ярмолинецького районного нотаріального округу Хмельницької області Стожик Н.В., дану земельну ділянку ОСОБА_2 продав ОСОБА_1 .
Згідно з інформацією, наданою ГУ Держгеокадастру в Хмельницькій області, земельна ділянка з кадастровим номером 6825886000:02:032:0051 була виділена із земельної ділянки з кадастровим номером 6825886000:02:032:0250, площею 2,0128 га, яка на підставі наказу ГУ Держгеокадастру в Хмельницькій області від 08.11.2019 року, №22-9531-СГ «Про включення земельних ділянок в перелік на торги», була включена до переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, право оренди на які пропонуються до продажу на земельних торгах у формі аукціону.
Наказом ГУ Держгеокадастру в Хмельницькій області від 16.11.2020 року, №103-т вищевказану земельну ділянку виключено з переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, право оренди на які пропонується до продажу на земельних торгах, в тому числі в зв`язку з формуванням нової земельної ділянки з кадастровим номером 6825886000:02:032:0051 та переходом права власності на вказану земельну ділянку до фізичної особи.
З огляду на те, що земельна ділянка, площею 2,0128 га, з кадастровим номером 6825886000:02:032:0250, була включена до переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, право оренди на які пропонуються до продажу на земельних торгах у формі аукціону, вона не могла бути відчужена, передана в заставу, надана у користування до завершення торгів.
Рішенням Ярмолинецького районного суду Хмельницької області від 11.08.2023 року позов задоволено. Визнано незаконним наказ ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області від 12.12.2019 року №22-11537-СГ, яким затверджено проект землеустрою та надано у власність ОСОБА_2 земельну ділянку для ведення особистого селянського господарства площею 2 га, з кадастровим номером 6825886000:02:032:0051, що знаходиться за межами населених пунктів с. Савинці Ярмолинецької селищної ради Хмельницького району Хмельницької області. Витребувано у ОСОБА_1 на користь держави в особі Ярмолинецької селищної ради земельну ділянку площею 2 га, з кадастровим номером 6825886000:02:032:0051, що була передана наказом ГУ Держгеокадастру в Хмельницькій області від 12.12.2019 року №22-11537-СГ у власність ОСОБА_2 для ведення особистого селянського господарства із земель сільськогосподарського призначення державної власності, яка розташована за межами населених пунктів с. Савинці Ярмолинецької селищної ради Хмельницького району Хмельницької області. Вирішено питання судових витрат.
Задовольняючи позов суд зазначив, що земельна ділянка, яка була надана у власність ОСОБА_2 , є частиною іншої земельної ділянки з кадастровим номером 6825886000:02:032:0250, площею 2,0128 га, та яка на підставі наказу ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області від 08.11.2019 року, №22-9531-СГ, включена до переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності для продажу прав оренди на них, та яка не могла бути відчужена, передана в заставу, надана у користування до завершення торгів.
В апеляційній скарзі ОСОБА_1 просила рішення суду скасувати та ухвалити нове судове рішення про відмову в задоволенні позову.
На обґрунтування скарги апелянт зазначила, що спірна земельна ділянка площею 2,0 га, з кадастровим номером 6825886000:02:032:0051, яка передана у власність ОСОБА_2 , не була включена до переліку земельних ділянок, права на які можуть бути продані на земельних торгах, не була виставлена на земельні торги. Натомість, інша земельна ділянка з кадастровим номером 6825886000:02:032:0250, площею 2,0128 га, лише тимчасово перебувала у переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення, права на які можуть бути продані на земельних торгах, однак дана земельна ділянка також ніколи не виставлялась на земельні торги.
В матеріалах справи відсутня копія рішення організаторів торгів про проведення земельних торгів, в якому було б зазначено перелік земельних ділянок або прав на них, які виставляються на торги окремими лотами, стартову ціну лота, особу, уповноважену організатором земельних торгів на укладення договору купівлі-продажу, дату і місце проведення таких земельних торгів, тому дана земельна ділянка не підпадає під правове регулювання ст. 136 ЗК України в частині обмеження можливості відчуження такої земельної ділянки.
Суд при ухваленні рішення також не врахував, що наказом ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області від 16.11.2020 року, №103-Т «Про виключення земельних ділянок із переліку на торги» з Додатком, земельну ділянку площею 2,0128 га, з кадастровим номером 6825886000:02:032:0250, яка розташована за межами населених пунктів Савинецької сільської ради Ярмолинецького району Хмельницької області, було виключено з переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, право оренди на які пропонуються до продажу на земельних торгах, в тому числі у зв`язку із формуванням нової земельної ділянки з кадастровим номером 6825886000:02:032:0051, та переходом права власності на дану ділянку до фізичної особи.
Таким чином, на думку апелянта, земельна ділянка площею 2,0 га, яка була передана у власність ОСОБА_2 на підставі наказу ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області від 12.12.2019 року, ще до прийняття цього наказу була виключена із переліку на торги згідно з іншим наказом від 16.11.2020 року.
Суд також не врахував, що станом на 20.09.2019 року, тобто на дату надання ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області дозволу на розробку проекту землеустрою відповідачу ОСОБА_2 , на відведення земельної ділянки з кадастровим номером 6825886000:02:032:0250, дану земельну ділянку ще не було включено до переліку земельних ділянок, права на які виставляються на земельні торги, тому безпідставним та необґрунтованим є посилання суду та застосування до спірних правовідносин положень ст. 136 ЗК України.
В суді представник апелянта підтримав доводи апеляційної скарги.
Прокурор в судовому засіданні проти апеляційної скарги заперечив, підтримав рішення суду першої інстанції.
Заслухавши пояснення учасників справи, перевіривши матеріали справи, колегія суддів дійшла висновку про необхідність задоволення апеляційної скарги з огляду на наступне.
Згідно з ч. 1 ст. 367 ЦПК України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними в ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Відповідно до п.п. 1, 4 ч. 1 ст. 376 ЦПК України підставами для скасування судового рішення повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині є неповне з`ясування обставин, що мають значення для справи; порушення норм процесуального або неправильне застосування норм матеріального права.
Встановлено, що 13.09.2019 року ОСОБА_2 звернувся із заявою до ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності з метою подальшої безоплатної передачі у власність для ведення особистого селянського господарства, орієнтованою площею 2 га, за межами населених пунктів Савинецької сільської ради Хмельницького, (раніше Ярмолинецького), району Хмельницької області (а.с. 27).
Наказом ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області від 20.09.2019 року №22-69224-СГ «Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою», надано дозвіл ОСОБА_2 на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність із земель сільськогосподарського призначення державної власності, орієнтовною площею 2 га, для ведення особистого селянського господарства, місце розташування об`єкта землеустрою: за межами населених пунктів Савинецької сільської ради Ярмолинецького району Хмельницької області (а.с. 26).
Відповідно до наказу ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області від 08.11.2019 року №22-9531-СГ «Про включення земельних ділянок в перелік на торги», в перелік земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, права оренди на які пропонуються до продажу на земельних торгах згідно з додатком 1 було включено відповідні земельні ділянки. Надано дозвіл на розробку проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, права оренди на які пропонуються до продажу на земельних торгах у формі аукціону, зі зміною цільового призначення: до зміни - землі запасу (земельні ділянки кожної категорії земель, які не надані у власність або користування громадян чи юридичним особам (код цільового призначення 16.00) та землі резервного фонду (код цільового призначення 17.00), після зміни - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (код цільового призначення 01.01), згідно з додатком 2 (а.с. 18).
Згідно з додатком 1 до вказаного наказу, земельну ділянку сільськогосподарського призначення з кадастровим номером 6825886000:02:032:0250, площею 2,0128 га, із земель запасу на території Ярмолинецького району Хмельницької області, включено до земельних ділянок, право оренди на які пропонуються до продажу на земельних торгах (а.с. 19).
За заявою ОСОБА_2 від 06.11.2019 року, на підставі наказу ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області від 21.11.2019 року №22-10093-СГ «Про внесення змін до наказу», внесено зміни до наказу ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області від 20.09.2019 року №22-6922-СГ «Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою», а саме, надано дозвіл ОСОБА_2 на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність зі зміною виду цільового призначення в межах категорії земель за основним цільовим призначенням - землі сільськогосподарського призначення: місце розташування об`єкта землеустрою із земельної ділянки, (кадастровий номер 6825886000:02:032:0250), яка розташована за межами населених пунктів Савинецької сільської ради Ярмолинецького району, орієнтовний розмір земельної ділянки 2,0 га. Цільове призначення земельної ділянки до його зміни - землі запасу (16.00), цільове призначення земельної ділянки після його зміни - для ведення особистого селянського господарства (01.03) (а.с. 29).
Наказом ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області від 12.12.2019 року №22-11537-СГ «Про надання у власність земельної ділянки», затверджено проект землеустрою та надано у власність ОСОБА_2 земельну ділянку площею 2,0 га з кадастровим номером 6825886000:02:032:0051, для ведення особистого селянського господарства (01.03) із земель сільськогосподарського призначення державної власності, розташовану за межами населених пунктів Савинецької сільської ради Ярмолинецького району Хмельницької області (а.с. 32).
Згідно з інформацією, отриманою з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна №285087672 від 17.11.2021 року, на підставі наказу ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області від 12.12.2019 року №22-11537-СГ, 19.12.2019 року державним реєстратором Шарівської сільської ради Ярмолинецького району Хмельницької області Бачинською О.В. зареєстровано за ОСОБА_2 право власності на земельну ділянку з кадастровим номером 6825886000:02:032:0051. В подальшому, на підставі договору купівлі-продажу земельної ділянки від 15.01.2020 року, ОСОБА_2 вказану земельну ділянку продав ОСОБА_1 . Цього ж дня, приватним нотаріусом Хмельницького районного нотаріального округу Стожик Н. В. зареєстровано право власності ОСОБА_1 на вказану земельну ділянку в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно за №50655478 (а.с. 16).
Відповідно до інформаційного листа ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області від 01.11.2021 року, земельна ділянка з кадастровим номером 6825886000:02:032:0051, яка надана у власність ОСОБА_2 для ведення особистого селянського господарства, утворена в результаті поділу земельної ділянки з кадастровим номером 6825886000:02:032:0250, площею 2,0128 га (а.с. 53).
На виконання доручення першого заступника голови Держгеокадастру №22-28-0221-11348/2-20 від 02.11.2020 року та доповідної записки в.о. начальника відділу ринку та оцінки земель №4162/3-20-0.10 від 12.11.2020 року, прийнято рішення про виключення із переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, право оренди на які пропонується до продажу на земельних торгах, земельної ділянки площею 2,0128 га, кадастровий номер 6825886000:02:032:0250, яка розміщена за межами населених пунктів Савинецької сільської ради Ярмолинецького району Хмельницької області (а.с. 170).
Земельну ділянку з кадастровим номером 6825886000:02:032:0250, площею 2,0128 га, виключено з переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, право оренди на яку пропонується до продажу на земельних торгах, згідно з наказом ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області від 16.11.2020 року №103-Т «Про виключення земельних ділянок із переліку на торги».
Відповідно до ст.ст. 13, 14 Конституції України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.
Ч. 1 ст. 116 ЗК України, в редакції на час виникнення спірних правовідносин, передбачено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.
Відповідно до ч. 6 ст. 118 ЗК України, громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства).
Згідно із ч. 7 вказаної статті відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
П. «б» ч. 1 ст. 121 ЗК України передбачено, що громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності для ведення особистого селянського господарства не більше 2,0 га.
Ч. 4 ст. 122 ЗК України визначено, що центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.
Відповідно до ч. 1 ст. 134 ЗК України земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них (оренда, суперфіцій, емфітевзис), у тому числі з розташованими на них об`єктами нерухомого майна державної або комунальної власності, підлягають продажу окремими лотами на конкурентних засадах (земельних торгах), крім випадків, встановлених частиною другою цієї статті.
Частиною другою вказаної статті передбачено земельні ділянки, які не підлягають продажу на конкурентних засадах (земельних торгах).
Ст. 136 ЗК України визначено порядок добору земельних ділянок державної чи комунальної власності та підготовка лотів для продажу на земельних торгах.
Організатор земельних торгів визначає перелік земельних ділянок державної чи комунальної власності та/або прав на них, які виставляються на земельні торги окремими лотами. Забороняється вносити до зазначеного переліку призначені під забудову земельні ділянки без урахування у випадках, передбачених законом, результатів громадського обговорення.
У переліку зазначаються місце розташування (адреса) земельної ділянки, її цільове призначення (функціональне використання), площа, кадастровий номер, умови продажу.
Добір земельних ділянок державної чи комунальної власності, у тому числі разом з розташованими на них об`єктами нерухомого майна (будівлями, спорудами) державної чи комунальної власності, які або права на які виставляються на земельні торги, здійснюється з урахуванням затверджених містобудівної документації та документації із землеустрою, а також маркетингових досліджень, інвестиційної привабливості, звернень громадян та юридичних осіб щодо намірів забудови.
Земельні ділянки, включені до переліку земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них, які виставлені на земельні торги, не можуть відчужуватися, передаватися в заставу, надаватися у користування до завершення торгів (частина третя статті 136 ЗК України).
У даній справі встановлено, що спірна земельна ділянка площею 2,0 га, (кадастровий номер 6825886000:02:032:0051), була частиною земельної ділянки площею 2,0128 га, з кадастровим номером 6825886000:02:032:0250. Вказана земельна ділянка наказом ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області від 08.11.2019 року №22-9531-СГ була включена до переліку земельних ділянок державної чи комунальної власності право оренди на яку виставлено на торги.
Разом з тим, як вбачається з матеріалів справи, станом на час звернення прокурора з даним позовом до суду, земельна ділянка з кадастровим номером 6825886000:02:032:0250, площею 2,0128 га, на підставі наказу ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області від 16.11.2020 року №103-Т була виключена із переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, право оренди на яку пропонується до продажу на земельних торгах, в тому числі у зв`язку із формуванням нової земельної ділянки, яка у даній справі є спірною, з кадастровим номером 6825886000:02:032:0051, та переходом права власності на неї до фізичної особи.
Відповідно до ч. 1 ст. 15 ЦК України кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. захисту підлягають.
Звертаючись до суду з цим позовом, прокурором, зважаючи на зазначені ним обставини щодо виключення станом на день пред`явлення позову ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області спірної земельної ділянки із переліку земельних ділянок, право на які пропонується до продажу на земельних торгах, не обґрунтовано суті та змісту порушення відповідачем прав та інтересів держави.
В той же час, задоволення позову прокурора матиме негативні наслідки для ОСОБА_1 , власника спірної земельної ділянки, оскільки фактично позбавить її права власності на землю, заборона на перечу якої у власність на дату звернення прокурора з даним позовом до суду перестала існувати у зв`язку із прийняттям відповідного рішення уповноваженого державного органу, яке на даний час є чинним та правомірність якого прокурором не оспорюється.
При цьому, колегія суддів зазначає, що кожна фізична або юридична особа має право мирно володіти своїм майном. Ніхто не може бути позбавлений своєї власності інакше як в інтересах суспільства і на умовах, передбачених законом і загальними принципами міжнародного права. Проте, попередні положення жодним чином не обмежують право держави вводити в дію такі закони, які вона вважає за необхідне, щоб здійснювати контроль за користуванням майном відповідно до загальних інтересів або для забезпечення сплати податків чи інших зборів або штрафів (ст. 1 Першого протоколу до Конвенції).
Відповідно до усталеної практики ЄСПЛ, ст. 1 Першого протоколу до Конвенції застосовується з огляду на такі принципи: 1) у першому реченні першого абзацу закладається принцип мирного володіння майном, який має загальний характер; 2) принцип, викладений у другому реченні того ж абзацу, охоплює питання позбавлення права власності й обумовлює його певними критеріями; 3) закріплений у другому абзаці принцип визнає право договірних держав, серед іншого, контролювати використання майна у загальних інтересах. Другу та третю норми, які стосуються конкретних випадків втручання у право мирного володіння майном, треба тлумачити у світлі загального принципу, закладеного першою нормою (див. mutatis mutandis рішення ЄСПЛ у справі «East/West Alliance Limited проти України» від 23.01.2014 року (East/West Alliance Limited v. Ukraine, заява №19336/04), §166-168).
У постанові Великої Палати Верховного Суду від 14.12.2022 року у справі №461/12525/15-ц (провадження №14-190цс20), викладено наступне: «критеріями пропорційності заходу втручання у право на мирне володіння майном із гарантіями статті 1 Першого протоколу до Конвенції є те, чи ґрунтувалося таке втручання на національному законі, чи переслідувало легітимну мету, що випливає зі змісту вказаної статті, а також, чи є відповідний захід пропорційним легітимній меті втручання у право. Втручання держави у право власності повинне мати нормативну основу в національному законодавстві, яке є доступним для заінтересованих осіб, чітким, а наслідки його застосування - передбачуваними. Якщо можливість втручання у право власності передбачена законом, Конвенція надає державам свободу розсуду щодо визначення легітимної мети такого втручання: або з метою контролю за користуванням майном відповідно до загальних інтересів, або для забезпечення сплати податків, інших зборів або штрафів.
Втручання у право власності, навіть якщо воно здійснюється згідно із законом і з легітимною метою, буде розглядатися як порушення ст. 1 Першого протоколу до Конвенції, якщо не буде встановлений справедливий баланс між інтересами суспільства, пов`язаними з цим втручанням, й інтересами особи, яка зазнає втручання в її право власності. Отже, має існувати розумне співвідношення (пропорційність) між метою, досягнення якої передбачається, та засобами, які використовуються для її досягнення. Справедливий баланс не буде дотриманий, якщо особа - добросовісний набувач - внаслідок втручання в її право власності понесе індивідуальний і надмірний тягар, зокрема, якщо їй не буде надана обґрунтована компенсація чи інший вид належного відшкодування у зв`язку з позбавленням права на майно (рішення ЄСПЛ у справах «Рисовський проти України» від 20.10.2011 року (Rysovskyy v. Ukraine, заява №29979/04), «Кривенький проти України» від 16.02.2017 року (Kryvenkyy v. Ukraine, заява №43768/07))».
Порушення ст. 1 Першого протоколу до Конвенції ЄСПЛ констатує, якщо хоча б один із зазначених критеріїв не буде дотриманий. і, навпаки, встановлює відсутність такого порушення, якщо дотримані всі три критерії.
Будь-які приписи, зокрема і приписи Конвенції, слід застосовувати з урахуванням обставин кожної конкретної справи, оцінюючи поведінку обох сторін спору, а не лише органів державної влади та місцевого самоврядування (постанова Великої Палати Верховного Суду від 14.11.2018 року у справі №183/1617/16 (провадження №14-208цс18, пункт 100)).
Право власності вважається набутим правомірно, якщо інше прямо не випливає із закону або незаконність набуття права власності чи необґрунтованість активів, які перебувають у власності, не встановлені судом (ч. 2 ст. 328 ЦК України).
Розглядаючи справи щодо застосування положень ст. 388 ЦК України у поєднанні з положеннями ст. 1 Першого Протоколу до Конвенції, суди повинні самостійно, з урахуванням усіх встановлених обставин справи дійти висновку про наявність підстав для втручання у мирне володіння майном особи, що набула це майно за відплатним договором, виходячи з принципів мирного володіння майном (постанова Великої Палати Верховного Суду від 07.11.2018 року у справі №488/6211/14-ц), а також надати оцінку тягаря, покладеного на цю особу таким втручанням. Такими обставинами можуть бути, зокрема, підстави та процедури набуття майна добросовісним набувачем, порівняльна вартість цього майна з майновим станом особи, спрямованість волевиявлення учасників правовідносин та їх фактичні наміри щодо цього майна тощо».
ОСОБА_1 набула у власність спірну земельну ділянку за відплатним договором, є її добросовісним набувачем, не могла за встановлених обставин справи припускати, що ОСОБА_2 отримав її у власність за відсутності волі власника, держави, на час звернення прокурора до суду із указаним позовом і до цього часу жодних законних обмежень щодо передачі спірної земельної ділянки у власність фізичним особам не існує, тому витребування майна не може бути визнано законним та пропорційним заходом, не є виправданим і таким, що переслідує легітимну мету у демократичному суспільстві.
Судом першої інстанції було неправильно встановлені обставини справи та характер правовідносин, які виникли між сторонами, не застосовано правові норми, які підлягали застосуванню при вирішенні даного спору, у зв`язку з чим оскаржуване рішення підлягає скасуванню з ухваленням нового судового рішення про відмову в задоволенні позову.
Керуючись ст.ст. 374, 376, 382, 384, 389, 390 ЦПК України, суд,
постановив:
Апеляційну скаргу ОСОБА_1 задовольнити.
Рішення Ярмолинецького районного суду Хмельницької області від 11 серпня 2023 року скасувати та ухвалити нове судове рішення.
В задоволенні позову керівника Хмельницької окружної прокуратури в інтересах держави в особі Ярмолинецької селищної ради Хмельницького району Хмельницької області до Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, ОСОБА_2 , ОСОБА_1 , про визнання незаконним наказу та витребування земельної ділянки, відмовити.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повний текст постанови складено 29 листопада 2023 року.
Судді: Р.С. Гринчук
А.М. Костенко
Т.В. Спірідонова
Суд | Хмельницький апеляційний суд |
Дата ухвалення рішення | 28.11.2023 |
Оприлюднено | 01.12.2023 |
Номер документу | 115269479 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них: визнання незаконним акта, що порушує право власності на земельну ділянку |
Цивільне
Хмельницький апеляційний суд
Гринчук Р. С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні