ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01054, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 284-18-98, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.uaРІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Київ
10.07.2023Справа № 910/4817/23
Господарський суд міста Києва у складі судді Ковтуна С.А., секретар судового засідання Мамонтова О.О., розглянувши справу
за позовом Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю
до Всеукраїнської спілки громадських організацій «Конфедерація громадських організацій інвалідів України»
треті особи на стороні позивача, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору,
Київське міське відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю
Головне управління Державного казначейства України у м. Києві
про зобов`язання вчинити дії,
Представники:
від позивача Кирилов О.В.
від відповідача не прибув
від Київського міського відділення Фонду
соціального захисту осіб з інвалідністю Павлов В.О.
від Головного управління Державного
казначейства України у м. Києві не прибув
ОБСТАВИНИ СПРАВИ:
Фонд соціального захисту осіб з інвалідністю звернувся до суду з позовом до Всеукраїнської спілки громадських організацій «Конфедерація громадських організацій інвалідів України» про зобов`язання повернути до Державного бюджету України кошти фінансової підтримки у розмірі 45296,97 грн.
Позовні вимоги мотивовані тим, що відповідач неналежними чином виконав свої зобов`язання за договором № 106 про виконання (реалізацію) програми (проекту, заходу) від 28.07.2021 (порушив умови договору в частині співфінансування проекту в розмірі, що становить не менше 15% від загального обсягу фінансування, та не підтвердив використання бюджетних асигнувань на адміністративні витрати).
Суд своєю ухвалою від 29.03.2023 залишив без руху позовну заяву.
Позивач у строк, встановлений судом, усунув недоліки позовної заяви.
Суд своєю ухвалою від 12.04.2023 відкрив провадження у справі, постановив розглядати справу у порядку загального позовного провадження.
Позивач звернувся з клопотанням про залучення до участі у справі третіми особами, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача, Київського міського відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю та Головного управління Державного казначейства України у м. Києві.
Клопотання про залучення Київського міського відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю обґрунтовано тим, що останнє є стороною за договором, в рамках якого виникли зобов`язання у відповідача та невиконання умов якого зумовило подачу позову. Необхідність залучення Головного управління Державного казначейства України у м. Києві, за твердженням позивача, пов`язана з тим, що воно є фактичним одержувачем коштів фінансової підтримки.
Суд своєю ухвалою від 15.05.2033 залучив до участі у справі цих осіб, оскільки рішення з цього господарського спору може вплинути на права Київського міського відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю та Головного управління Державного казначейства України у м. Києві щодо відповідача.
Київське міське відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю підтримало позовні вимоги.
Головне управління Державної казначейської служби України у м. Києві у своїх поясненнях до позову послалось на таке.
Механізм використання коштів, передбачених у державному бюджеті за програмою «Фінансова підтримка громадських об`єднань осіб з інвалідністю» визначений Порядком використання коштів, передбачених у державному бюджеті на фінансову підтримку громадських об`єднань осіб з інвалідністю, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 03.03.2020 № 166 (надалі - Порядок).
Відповідно вимог Порядку, відповідальним виконавцем бюджетної програми та розпорядником бюджетних коштів нижчого рівня є позивач.
Одержувачами бюджетних коштів є громадські об`єднання осіб з інвалідністю, які внесені до Реєстру громадських об`єднань, утворені з метою, визначеною статтею 12 Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні».
Бюджетні кошти спрямовуються на фінансову підтримку громадських об`єднань для виконання (реалізації) загальнодержавних програм (проектів, заходів) за результатами конкурсу, що проводиться відповідно до вимог Порядку проведення конкурсу з визначення програм (проектів, заходів), розроблених інститутами громадянського суспільства, для виконання (реалізації) яких надається фінансова підтримка, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2011 № 1049 (п. 3 Порядку).
З метою забезпечення виконання у 2021 році бюджетної програми «Фінансова підтримка громадських об`єднань осіб з інвалідністю» КПКВК 2507020 позивач наказом від 27.07.2021 № 66 визначив у 2021 році територіальні відділення позивача, у тому числі Київське міське відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю, розпорядниками бюджетних коштів нижчого рівня за КПКВК 2507020 для надання фінансової підтримки одержувачам бюджетних коштів.
Київське міське відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю (ЄДРПОУ 22869098) знаходиться на розрахунково - касовому обслуговуванні в Головному управлінні Казначейства, має статус розпорядника бюджетних коштів та включено до мережі головного розпорядника коштів державного бюджету - Фонд соціального захисту осіб з інвалідністю (ЄДРПОУ 00034163).
Київське міське відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю у 2021 році відкрило відповідачу бюджетні асигнування за КПКВ 2507020 КЕКВ 2610 у сумі 458739,00 грн.
Пунктами 10 та 11 Порядку встановлено, що закупівля товарів, робіт і послуг за рахунок бюджетних коштів та операції, пов`язані з використанням бюджетних коштів, здійснюється в установленому законом порядку.
Перевірка відповідності напрямів використання коштів з затвердженими в кошторисі витрат для виконання (реалізації) загальнодержавних програм (проектів, заходів) за результатами конкурсу не належить до компетенції органів Казначейства.
При цьому постійний моніторинг виконання (реалізації) всіх програм (проектів, заходів) громадських об`єднань, які отримують фінансову підтримку за рахунок бюджетних коштів проводить позивач (п. 8 Порядку).
Відповідно до пункту 31 Порядку, організатор конкурсу на підставі рішення конкурсної комісії щодо невиконання (не реалізації) програми (проекту, заходу) переможцем конкурсу, який отримав фінансову підтримку за рахунок бюджетних коштів, або на підставі встановлення факту фінансування статей витрат кошторису за рахунок бюджетних коштів двома та більше організаторами конкурсу приймає рішення про повернення бюджетних коштів, яке у триденний строк надсилається відповідному переможцю конкурсу.
Після надходження рішення організатора конкурсу про повернення бюджетних коштів переможець конкурсу повертає у тижневий строк кошти до відповідного бюджету та протягом п`яти календарних днів інформує про це організатора конкурсу.
З урахуванням технічної можливості програмного забезпечення та інформації наявної в матеріалах справи, у Головному управлінні Казначейства відсутня інформація щодо перерахування коштів Всеукраїнською спілкою громадських організацій «Конфедерація громадських організацій інвалідів України» (ЄДРПОУ 33104559) в розмірі 45296,97 грн до державного бюджету.
Розглянувши надані документи і матеріали, заслухавши пояснення представників позивача та третьої особи, всебічно та повно з`ясувавши обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши в сукупності докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив:
Фонд соціального захисту осіб з інвалідністю організовує та проводить конкурс з визначення програм (проектів, заходів), розроблених інститутами громадянського суспільства, для виконання (реалізації) яких надається фінансова підтримка.
Станом на 2021 рік процедура організації та проведення конкурсу з визначення програм (проектів, заходів), розроблених інститутами громадянського суспільства, для виконання (реалізації) яких надається фінансова підтримка (далі - конкурс) за рахунок коштів державного і місцевих бюджетів (далі - бюджетні кошти), та проведення моніторингу стану виконання (реалізації) програм (проектів, заходів), визнаних переможцями конкурсу визначена Порядком проведення конкурсу з визначення програм (проектів, заходів), розроблених інститутами громадянського суспільства, для виконання (реалізації) яких надається фінансова підтримка, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2011 р. № 1049 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 16 березня 2016 р. № 194) (далі - Порядок).
Відповідно до Порядку з громадською організацією - переможцем конкурсу укладається договір про виконання (реалізацію) програми (проекту, заходу), який повинен містити опис та план виконання (реалізації) програми (проекту, заходу) із зазначенням строків та відповідальних виконавців на кожному етапі; обов`язки організатора конкурсу щодо фінансування програми проекту, заходу) із зазначенням строків такого фінансування; обов`язки інституту громадянського суспільства щодо оприлюднення та подання організаторові конкурсу інформації про час і місце проведення заходів, передбачених у рамках виконання (реалізації) програми (проекту, заходу), матеріалів, підготовлених у рамках виконання (реалізації) програми (проекту, заходу), проміжних та підсумкових звітів; права, обов`язки і відповідальність сторін у разі дострокового припинення виконання (реалізації) програми (проекту, заходу) чи їх фінансування; умови, передбачені законодавством, та умови, щодо яких досягнуто взаємної згоди (п. 22, 23).
Пунктом 24 Порядку визначено, що переможець конкурсу, який отримав фінансову підтримку за рахунок бюджетних коштів, бере участь у співфінансуванні програми (проекту, заходу) в розмірі не менше 15 відсотків загальної суми коштів, необхідних для виконання (реалізації) програми (проекту, заходу).
Згідно із рішенням конкурсної комісії для розгляду конкурсних пропозицій громадських об`єднань осіб з інвалідністю, для надання фінансової підтримки за рахунок коштів державного бюджету у 2021 році, а також результатів моніторингу стану виконання (реалізації) програм проектів, заходів) від 08.06.2021 № 2 Всеукраїнська спілка громадських організацій Конфедерація громадських організацій інвалідів України» визнана переможцем конкурсу, проект: Всеукраїнський круглий стіл «Безпека осіб з інвалідністю в ситуаціях зв`язаних з ризиком для життя».
28 липня 2021 року Фонд соціального захисту інвалідів, правонаступником якого є Фонд соціального захисту осіб з інвалідністю, (сторона 1/Фонд) та Всеукраїнська спілка громадських організацій «Конфедерація громадських організацій інвалідів України» (сторона 2/відповідач) та Київське міське відділення Фонду соціального захисту інвалідів (сторона 3) уклали договір № 106 про виконання (реалізацію) програми (проекту, заходу) (даті - Договір).
Згідно з п. 1.1 Договору Фонд у порядку та на умовах, визначених чинним законодавством та цим Договором, забезпечує надання стороні 2 фінансової підтримки для виконання реалізації) проекту Всеукраїнський круглий стіл «Безпека осіб з інвалідністю в ситуаціях зв`язаних з ризиком для життя» (далі - проект), в тому числі на здійснення витрат на організаційне та матеріально-технічне забезпечення діяльності, організаційний розвиток громадського об`єднання.
У рамках своїх зобов`язань за цим договором сторона 2 здійснює реалізацію проекту відповідно до затвердженого кошторису витрат, складеного за формою, затвердженою наказом № 111 від 10.12.2020 (п. 1.5 Договору).
Відповідно до п. 2.2. Договору фінансова підтримка проекту та організаційних витрат із загального фонду Державного бюджету за бюджетною програмою КПКВК 2507020 «Фінансова підтримка громадських об`єднань осіб з інвалідністю» становить 458739,00 грн.
За п. 2.5 Договору співфінансування проекту відповідачем становить 82400,00 грн, але не менше 15% від загального обсягу фінансування за цим проектом.
Фінансування проекту проводиться відповідно до графіка надання фінансової підтримки (п. 3.1 Договору).
Згідно з п. 4.1.3 договору сторона 1 має право вимагати повернення виділених коштів фінансової підтримки у разі недотримання вимог щодо співфінансування проекту у розмірі не менше 15% від загального обсягу фінансування проекту.
Сторона 2 зобов`язана забезпечити співфінансування проекту у розмірі не менше 15% від загального обсягу фінансування проекту з документальним підтвердженням зазначених витрат (внесків) (п. 4.4.2 Договору).
Відповідно до п. 4.4.5 договору після реалізації проекту, не пізніше п`ятнадцятого числа місяця, наступного за цим в якому відбувався захід, а у разі проведення заходу наприкінці року відповідач зобов`язаний не пізніше 30 січня року, наступного за звітним, надати стороні 1 фінансовий звіт про обсяг використаних бюджетних коштів, за формою, затвердженою наказом № 111 від 10.12.2020 та підсумковий звіт про виконання договору за формою затвердженою наказом № 111 від 10.12.2020.
Згідно з п. 7.1 Договору він набуває чинності з дати його підписання та діє до 31.12.2021, але в будь-якому випадку до повного виконання сторонами своїх зобов`язань за цим договором.
На виконання п. 2.2 Договору та, враховуючи особливості казначейського обслуговування бюджетних установ, позивач через Київське міське відділення Фонду соціального захисту інвалідів перерахував відповідачеві 458739,00 грн.
Відповідач надав фінансовий звіт про використання бюджетних коштів.
Позивач перевірив вказаний звіт та встановив таке.
Відповідач планував залучити ресурси з позабюджетних джерел на реалізацію програми (проекту, заходу) у розмірі 82400,00 грн, а використав ресурсів з позабюджетних джерел на реалізацію програми (проекту, заходу) в еквіваленті 89119,13 грн.
Водночас у розділі 2 звіту «Звіт про використання бюджетних асигнувань на адміністративні витрати» відповідач вказав «Проїзд Київ - Залізний порт та в зворотному напрямку», «Оплата харчування працівників громадського об`єднання (Добові) та «Оплата вартості проживання працівників громадського об`єднання») та надав авансові звіти № 0000001 від 02.09.2021 на суму 6300,34 грн та № 0000002 від 02.09.2021 на суму 6465,31 грн, а у розділі 3 звіту «Звіт про використання ресурсів з позабюджетних джерел на реалізацію програми (проекту, заходу) вказав «Оплата витрат на проїзд учасників програм проектів, заходів) (які залучені до проведення або участі у програмі (проекті, заході), та працівників громадського об`єднання (які залучені до виконання програми (проекту, заходу)» та надав реєстр квитків учасників Всеукраїнського круглого столу «Безпека осіб з інвалідністю в ситуаціях зв`язаних з ризиком для життя» Херсонська обл. с. Залізний Порт вул. Морська 1 б/в «Маяк» 21.08- 30.08.2021 на суму 13919,13 грн.
Однак відповідач не підтвердив вказані витрати первинними документами.
Так, згідно із ч. 1 ст. 9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи. Для контролю та впорядкування оброблення даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи.
З огляду на викладене відповідач документально (первинними документами) не підтвердив співфінансування проекту на суму 13919,13 грн, тому сума власного внеску складає 75200,00 грн (89119,13 - 13919,13).
Враховуючи документальне підтвердження відповідачем суми власного внеску у розмірі 75200,00 грн загальна вартість проекту склала 533864,53 грн, в тому числі: 458664,53 грн - сума витрат з Держбюджету, + 75200,00 грн - сума співфінансування проекту (14,1 % від загальної вартості проекту (75200,00*100%/533864,53).
При такому розмірі власного внеску відповідача та дотримання нормативно встановленого розміру співфінансування - 15% (згідно із п. 24 Порядку), максимальна сума фінансування проекту становить - 501333,33 грн (75200,00* 100%/15%).
За таких обставин відповідач мав право отримати з Державного бюджету України 426133,33 грн (501333,33 - 75200,00), а отримав 458664,53 грн.
Згідно з умовами Договору відповідач зобов`язаний повернути до Державного бюджету України надлишково профінансовані кошти у сумі 32531,32 грн (458664,53 грн - 426133,33 грн).
Також відповідач повинен повернути до Державного бюджету України 12765,65 грн понесення яких належним чином не підтверджене.
27 липня 2022 року позивач надіслав на адресу відповідача вимогу про повернення виділених коштів фінансової підтримки.
Станом на день розгляду справи в суді відповідач кошти не повернув.
Відповідно до ст. 525 Цивільного кодексу України одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.
Статтею 526 Цивільного кодексу України передбачено, що зобов`язання має виконуватись належним чином відповідно до умов договору та вимог Цивільного кодексу України, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.
Факт наявності у відповідача перед позивачем 45296,97 грн (32531,32 + 12765,65) боргу належним чином доведений, документально підтверджений та відповідачем не спростований.
Вирішуючи питання щодо способу захисту, який слід застосувати, суд виходить з критерію ефективності, який полягає в реальній спроможності наявності механізмів у виконані рішення суду. Оскільки матеріально-правовий інтерес, який переслідує цей позов, пов`язаний з поверненням коштів відповідачем, механізмом, що забезпечує реальність рішення суду як остаточного правозахисного акту, пов`язаний з виконання рішення шляхом примусового стягнення коштів. А тому суд, керуючись ч. 2 ст. 5 ГПК України, вважає за необхідне захистити права позивача шляхом прийняття рішення про стягнення коштів. Такий спосіб захисту є ефективним, на відміну від вимоги про покладення на відповідача зобов`язання повернути кошти, оскільки забезпечує реальне примусове виконання.
Відповідно до ст. 73 Господарського процесуального кодексу України, доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд встановлює наявність чи відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставини, які мають значення для вирішення справи.
Згідно зі ст. 74 Господарського процесуального кодексу України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
Приймаючи рішення, суд зобов`язаний керуватись наданими сторонами доказами.
Позивач належним чином довів порушення його прав зі сторони відповідача.
Обставини, на які посилається позивач як на підставу своїх вимог, належним чином доведені і відповідачем не спростовані, а тому позовні вимоги позивача до останнього підлягають задоволенню.
Відповідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України судовий збір покладається на відповідача.
На підставі викладеного, керуючись статтями 129, 232, 233, 236, 237, 238, 240, 248 Господарського процесуального кодексу України, суд
УХВАЛИВ:
Стягнути з Всеукраїнської спілки громадських організацій «Конфедерація громадських організацій інвалідів України» (вул. Хорива, 6, м. Київ, 04071, код 33104559) до Державного бюджету України 45296,97 грн.
Стягнути з Всеукраїнської спілки громадських організацій «Конфедерація громадських організацій інвалідів України» (вул. Хорива, 6, м. Київ, 04071, код 33104559) на користь Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю (вул. Фролівська, 6/8, корпус 15А, м. Київ, 04070, код 00034163) 2684,00 грн судового збору.
Відповідно до ст. 241 Господарського процесуального кодексу України, рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закритті апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Згідно з ч. 1 ст. 256 Господарського процесуального кодексу України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Апеляційна скарга може бути подана до Північного апеляційного господарського суду.
Повний текст рішення складено 11.08.2023.
Суддя С. А. Ковтун
Суд | Господарський суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 10.07.2023 |
Оприлюднено | 14.08.2023 |
Номер документу | 112774072 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань надання послуг |
Господарське
Господарський суд міста Києва
Ковтун С.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні