ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
У Х В А Л А
про повернення позовної заяви
"16" серпня 2023 р. Справа № 300/5061/23
м. Івано-Франківськ
Суддя Івано-Франківського окружного адміністративного суду Главач І.А., розглянувши матеріали адміністративного позову селянсько-фермерського господарства "Лен-пром" до виконавчого комітету Рогатинської міської ради Івано-Франківської області про визнання протиправними та скасування рішень,
В С Т А Н О В И В:
селянсько-фермерське господарство "Лен-пром" (надалі, також позивач, господарство, СФГ "Лен-пром"), в інтересах якого діє адвокат Романків Ігор Михайлович, 31.07.2023 звернулося в суд з позовною заявою до виконавчого комітету Рогатинської міської ради Івано-Франківської області (надалі, також відповідач), в якому просить:
- визнати протиправним та скасувати рішення виконавчого комітету Рогатинської міської ради Івано-Франківської області за № 62 "Про присвоєння поштової адреси об`єктам нерухомого майна гідротехнічним спорудам в селі Васючин" від 22.02.2022, а також визнати протиправним та скасувати рішення виконавчого комітету Рогатинської міської ради Івано-Франківської області" за № 63 "Про присвоєння поштової адреси об`єктам нерухомого майна гідротехніним спорудам в селі Воскресинці" від 22.02.2022.
Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 07.08.2023 позовну заяву Селянсько-ферммерського господарства "Лен-пром" до виконавчого комітету Рогатинської міської ради Івано-Франківської області про визнання протиправними та скасування рішень залишено без руху та надано позивачу (представнику позивача) п`ятиденний строк з дня вручення (отримання) копії цієї ухвали для усунення недоліку шляхом подання до суду заяви про поновлення строку звернення до суду з цим позовом, у якій чітко вказати підстави для поновлення строку, додати докази поважності причин його пропуску.
Представник позивача 08.08.2023 на виконання вимог ухвали суду від 07.08.2023 направив заяву про поновлення строку звернення до адміністративного суду. Обґрунтовуючи причини пропуску строку звернення до суду представник позивача просив врахувати, що про порушення прав та законних інтересів в результаті прийнятя виконавчим комітетом Рогатинської міської ради Івано-Франківської області рішень за № 62 "Про присвоєння поштової адреси об`єктам нерухомого майна - гідротехнічним спорудам в селі Васючин", за №63 "Про присвоєння поштової адреси об`єктам нерухомого майна - гідротехнічним спорудам в селі Воскресинці" від 22 лютого 2022 року СФГ "Лен-пром" в особі голови фермерського господарства Бирича М.В. дізналось лише 10 квітня 2023 року. Так, СФГ "Лен-пром" зверталось із заявою про вчинення кримінального правопорушення до відділення поліції №4 (м. Рогатин) Івано-Франківського районного управління поліції Головного управління Національної поліції в Івано-Франківській області. На підставі вказаної заяви дізнавачем було відкрито кримінальне провадження за № 12023096210000031 від 07 квітня 2023 року за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ст. 356 КК України. 10 квітня 2023 року голова СФГ "Лен-пром" Бирич М.В. з`явився за викликом до відділення поліції №4 (м. Рогатин) Івано-Франківського районного управління поліції Головного управління Національної поліції в Івано-Франківській області для участі в допиті. В ході проведення слідчої дії від працівників поліції йому вперше стало відомо про прийняття виконавчим комітетом оспорюваних рішень. До цього моменту про прийняття виконавчим комітетом рішень за № 62 "Про присвоєння поштової адреси об`єктам нерухомого майна - гідротехнічним спорудам в селі Васючин" та за № 63 "Про присвоєння поштової адреси об`єктам нерухомого майна - гідротехнічним спорудам в селі Воскресинці" від 22 лютого 2022 року СФГ "Лен-пром" не було відомо. Жодних повідомлень на адресу Позивача про прийняття виконавчим комітетом оспорюваних рішень за № 62 "Про присвоєння поштової адреси об`єктам нерухомого майна - гідротехнічним спорудам в селі Васючин", за № 63 "Про присвоєння поштової адреси об`єктам нерухомого майна - гідротехнічним спорудам в селі Воскресинці" від 22 лютого 2022 рокуне надходило. До участі в розгляді звернення ДП "Укрриба" про присвоєння адреси об`єктам нерухомого майна - гідротехнічним спорудам СФГ "Лен-пром" не запрошувалось.
Додатково звернув увагу, що в адміністративному позові представником позивача було зазначено, що "згідно відповіді Рогатинської міської ради Івано-Франківської області від 25.04.2023 за № 02-28/1244 на адвокатський запит представника позивача від 21.04.2022 установлено, що земельні ділянки з кадастровими номерами 2624481400:02:003:0045, 2624481400:02:003:0046, 2624481400:02:004:0360 (на яких знаходяться ставки) відповідно до підпункту г пункту 24 Перехідних положень Земельного кодексу України належать до державної власності". Таким чином, посилання суду в ухвалі про залишення позовної заяви без руху на те, що начебто "представник позивача зазначає, що згідно відповіді відповідача від 25.04.2022 за № 02-08/1244 на адвокатський запит представника позивача" є помилковим, оскільки представником позивача у адміністративному позові було вказано, що відповідь відповідача датована не "25.04.2022", а саме "25.04.2023". Стосовно зазначеної в адміністративному позові дати адвокатського запиту "21.04.2022", на яку позивачем було отримано відповідь від 25.04.2023 за №0 2-08/1244, то слід звернути увагу на те, що в даному випадку представником позивача дійсно було допущено описку. Вказане підтверджується тим, що згідно доданої до адміністративного позову належним чином завіреної світлокопії адвокатського запиту такий адвокатський запит датований саме 21 квітня 2023 року, однак в нижній його частині, а саме в реквізиті "дата документа" наявна описка "20231 року". З аналізу вказаної описки можна зробити однозначний висновок про те, що вказаний запит представником Позивача в дійсності було підготовлено саме 21 квітня 2023 року, а не 21 квітня 2022 року, як про це помилково було зазначено представником Позивача в описовій частині адміністративного позову, оскільки в кінці помилкового позначення року підготовки запиту "20231 року" узагалі відсутня цифра 2, яка могла б вказувати на підготовку адвокатського запиту саме 21 квітня 2022 року. Більш того, на долученій до адміністративного позову належним чином завіреній світлокопії адвокатського запиту від 21 квітня 2023 року наявний підпис представника Відповідача Мандрони З.С. про отримання вказаного адвокатського запиту саме 21.04.2023. Поряд з вказаним, договір про надання правничої договору за №75/23 з адвокатом Романківим І.М. позивачем було укладено 21 квітня 2023 року. Саме на підставі вказаного договору адвокатом було сформовано ордер на надання правничої допомоги № 1041051 та подано відповідний адвокатський запит до відповідача. Подання адвокатського запиту від 21 квітня 2023 року до Рогатинської міської ради Івано-Франківської області було зумовлене не прийняттям виконавчим комітетом оспорюваних рішень за № 62 "Про присвоєння поштової адреси об`єктам нерухомого майна - гідротехнічним спорудам в селі Васючин" та за № 63 "Про присвоєння поштової адреси об`єктам нерухомого майна - гідротехнічним спорудам в селі Воскресинці" від 22 лютого 2022 року, а необхідністю поновлення СФГ "Лен-пром" паспортів водних об`єктів.
Договори оренди земельних ділянок з кадастровими номерами 2624481400:02:003:0045, 2624481400:02:003:0046, 2624481400:02:004:0360 (на яких знаходяться ставки) від 17.12.2015 СФГ "Лен-пром" укладало із Рогатинською районною державною адміністрацією, яка і була розпорядником земельних ділянок під водою. Після проведеної реформи децентралізації Рогатинська районна державна адміністрація припинила здійснювати свої повноваження. За таких обставин, представник СФГ "Лен-пром" з метою встановлення дійсного розпорядника земельних ділянок під водою і був вимушений звернутись із відповідним адвокатським запитом до відповідача для того, щоб встановити до кого саме перейшли повноваження розпорядника орендованими земельними ділянками під водою.
З огляду на викладене, а також враховуючи те, що позивачем було пропущено шестимісячний строк звернення до суду з незалежних від нього об`єктивних причин, оскільки про порушення свого права він дізнався лише 10 квітня 2023 року, а з урахуванням ч. 2 ст. 122 КАС України перебіг строку звернення до адміністративного суду розпочинається з моменту, коли особа дізналася або могла дізнатись про порушення своїх прав, свобод чи інтересів, вважаю, що пропущений строк є поважним та підлягає поновленню.
Досліджуючи обставини виконання позивачем вимог ухвали від 07.08.2023 щодо зазначення поважних причин пропуску строку звернення до суду, суд зазначає наступне.
Стаття 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (надалі Конвенція) гарантує кожному право на справедливий суд, що включає, крім іншого, право на розгляд справи. Відповідні положення Конвенції знайшли своє втілення також у статті 55 Конституція України, згідно з якою права і свободи людини і громадянина захищає суд; кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.
Разом з тим, право на доступ до правосуддя в Україні, як і в більшості держав світу, не є абсолютним і обмежене передусім встановленим строком звернення до суду. Такий підхід обумовлений необхідністю дотримання принципу - верховенства права, а точніше, одного з його елементів - принципу правової визначеності.
Відповідно до частини першої та другої статті 122 Кодексу адміністративного судочинства України (надалі КАС України) позов може бути подано в межах строку звернення до адміністративного суду, встановленого вказаним Кодексом або іншими законами. Для звернення до адміністративного суду за захистом прав, свобод та інтересів особи встановлюється шестимісячний строк, який, якщо не встановлено інше, обчислюється з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів.
Згідно з частиною третьою статті 122 КАС України для захисту прав, свобод та інтересів особи вказаним Кодексом та іншими законами можуть встановлюватися інші строки для звернення до адміністративного суду, які, якщо не встановлено інше, обчислюються з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів.
Таким чином, строк звернення до адміністративного суду - це проміжок часу після виникнення спору у публічно-правових відносинах, протягом якого особа має право звернутися до адміністративного суду із заявою за вирішенням цього спору і захистом своїх прав, свобод чи інтересів. При цьому перебіг такого строку починається з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів.
Європейський суд з прав людини, юрисдикція якого поширюється на всі питання тлумачення і застосування Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року (пункт 1 статті 32 зазначеної Конвенції), наголошує, що позовна давність - це законне право правопорушника уникнути переслідування або притягнення до суду після закінчення певного періоду після скоєння правопорушення. Застосування строків позовної давності має кілька важливих цілей, а саме: забезпечувати юридичну визначеність і остаточність, захищати потенційних відповідачів від прострочених позовів, та запобігати несправедливості, яка може статися в разі, якщо суди будуть змушені вирішувати справи про події, що мали місце у далекому минулому, спираючись на докази, які вже, можливо, втратили достовірність і повноту із плином часу (пункт 51 рішення від 22.10.1996 за заявами №№ 22083/93, 22095/93 у справі "Стаббінгс та інші проти Сполученого Королівства", пункт 570 рішення від 20.09.2011 за заявою у справі "ВАТ «Нафтова компанія "Юкос" проти росії").
Суд звертає увагу на те, що встановлення строків звернення до суду з відповідними позовними заявами законом передбачено з метою дисциплінування учасників адміністративного судочинства та своєчасного виконання ними, передбачених КАС України, певних процесуальних дій. Інститут строків в адміністративному процесі сприяє досягненню юридичної визначеності у публічно-правових відносинах, а також стимулює учасників адміністративного процесу добросовісно ставитися до виконання своїх обов`язків.
Рішенням Конституційного Суду України від 13.12.2011 № 17-рп/2011 визначено, що держава може встановленням відповідних процесуальних строків обмежувати строк звернення до суду, що не впливає на зміст та обсяг конституційного права на судовий захист і доступ до правосуддя.
Поважними причинами визнаються лише ті обставини, які були чи об`єктивно є непереборними, тобто не залежать від волевиявлення особи, що звернулась з позовом, пов`язані з дійсно істотними обставинами, перешкодами чи труднощами, що унеможливили своєчасне звернення до суду. Такі обставини мають бути підтверджені відповідними та належними доказами.
Крім цього, при вирішенні питання щодо дотримання строку звернення до адміністративного суду необхідно чітко диференціювати поняття "дізнався" та "повинен був дізнатись".
Під поняттям "дізнався" необхідно розуміти конкретний час, момент, факт настання обізнаності особи щодо порушених її прав, свобод та інтересів.
Поняття "повинен був дізнатися" необхідно розуміти як неможливість незнання, високу вірогідність, можливість дізнатися про порушення своїх прав. Зокрема, особа має можливість дізнатися про порушення своїх прав, якщо їй відомо про обставини прийняття рішення чи вчинення дій і у неї відсутні перешкоди для того, щоб дізнатися про те, яке рішення прийняте або які дії вчинені (постанова Верховного Суду від 21.02.2020 № 340/1019/19).
Суд встановив, що оскаржувані рішення прийнято виконавчим комітетом Рогатинської міської ради 22.02.2022 та опубліковано 09.03.2022 на офіційному веб-сайті Рогатинської міської ради (https://rmtg.gov.ua/ua/rishennya-vykonavchoho-komitetu/95/537), а позивач звернувся до суду лише 31.07.2023, тобто з порушенням шестимісячного строку звернення.
При цьому, безпосереднє ознайомлення позивача з оскаржуваним рішенням 10.04.2023, укладання договору про надання правої допомоги 21.04.2023 та направлення адвокатських запитів не змінює момент, з якого він дізнався (повинен був дізнатись) про такі рішення та про порушення своїх прав, а свідчить лише про час, коли він почав вчиняти дії щодо реалізації свого права і ця дата не пов`язується з початком перебігу строку звернення до суду.
Щодо покликання представника позивача на проведення реформи децентралізації та як наслідок припинення Рогатинської районної державної адміністрації, яка була розпорядником земельних ділянок під водою, варто зазначити таке.
Суд звертає увагу на те, що Постановою Верховної Ради України від 17 липня 2020 року № 807-IX "Про утворення та ліквідацію районів" вирішено утворити в Івано-Франківській області Івано-Франківський район (з адміністративним центром у місті Івано-Франківськ) у складі територій Більшівцівської селищної, Богородчанської селищної, Букачівської селищної, Бурштинської міської, Галицької міської, Дзвиняцької сільської, Дубовецької сільської, Єзупільської селищної, Загвіздянської сільської, Івано-Франківської міської, Лисецької селищної, Обертинської селищної, Олешанської сільської, Рогатинської міської, Солотвинської селищної, Старобогородчанської сільської, Тисменицької міської, Тлумацької міської, Угринівської сільської, Ямницької сільської територіальних громад, затверджених Кабінетом Міністрів України
Цією ж постановою ліквідовано в Івано-Франківській області, серед інших, Рогатинський район.
Розпорядженням Кабінету Міністрів України №1635-р від 16.12.2020 "Про реорганізацію та утворення районних державних адміністрацій": здійснено реорганізацію районних державних адміністрацій районів, ліквідованих зазначеною постановою, шляхом їх приєднання до районних державних адміністрацій, утворених згідно з абзацом третім цього пункту, згідно з додатком 3. Згідно з вказаним додатком, Рогатинську районну державну адміністрацію реорганізовано шляхом приєднання до новоутвореної Івано-Франківської районної державної адміністрації.
Пунктом 3 розпорядження Кабінету Міністрів України № 1635-р від 16.12.2020 установлено, що юрисдикція районних державних адміністрацій, розташованих в адміністративних центрах районів, утворених постановою Верховної Ради України від 17 липня 2020 р. № 807-IX, поширюється на всю територію відповідних новоутворених районів.
Відповідно до пункту 7 Порядку здійснення заходів щодо утворення та реорганізації районних державних адміністрацій, а також правонаступництва щодо майна, прав та обов`язків районних державних адміністрацій, що припиняються, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.12.2020 № 1321, перехід повноважень, прав та обов`язків (публічно-владне правонаступництво) райдержадміністрацій, що припиняються, до райдержадміністрацій новоутворених районів здійснюється: у разі існування райдержадміністрації в адміністративному центрі новоутвореного району та приєднання до неї райдержадміністрацій, що припиняються, ліквідованих районів з моменту утворення комісії з реорганізації райдержадміністрації, що припиняється (далі комісія з реорганізації); у разі утворення на території новоутвореного району райдержадміністрації, в адміністративному центрі якого була відсутня така райдержадміністрація, з моменту державної реєстрації райдержадміністрації як юридичної особи публічного права та утворення комісії з реорганізації.
Згідно відомостей, які містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, Івано-Франківська районна державна адміністрація Івано-Франківської області зареєстроване як юридична особа 05.03.2021.
Воднораз, Рогатинська районна державна адміністрація в стані припинення з 16.03.2021.
Відтак, ще з 17.03.2021 позивач та /або його представник, з метою встановлення дійсного розпорядника земельних ділянок під водою, міг (могли) звертатись до відповідача з відповідними зверненнями та /або адвокатськими запитами щодо встановлення переходу повноважень розпорядника орендованими земельними ділянками під водою.
Доказів відсутності можливості звернення позивача до суду у вказаний строк позивач (представник позивача) суду не подав.
Суд зазначає, що встановлення строків звернення до суду з відповідними позовними заявами законом передбачено з метою дисциплінування учасників адміністративного судочинства та своєчасного виконання ними, передбачених КАС України, певних процесуальних дій. Інститут строків в адміністративному процесі сприяє досягненню юридичної визначеності у публічно-правових відносинах, а також стимулює учасників адміністративного процесу добросовісно ставитися до виконання своїх обов`язків. Строки звернення до адміністративного суду із адміністративним позовом обмежують час, протягом якого такі правовідносини вважаються спірними; після їх завершення, якщо ніхто не звернувся до суду за вирішенням спору, відносини стають стабільними.
При цьому практика Європейського суду з прав людини свідчить про те, що право на звернення до суду не є абсолютним і може бути обмеженим, в тому числі і встановленням строків на звернення до суду за захистом порушених прав (справа "Стаббігс та інші проти Великобританії", справа "Девеер проти Бельгії").
Європейський суд з прав людини у рішенні від 28.03.2006 (справа "Мельник проти України") погодився з тим, що правила регулювання строків для подання скарги, безумовно, мають на меті забезпечення належного відправлення правосуддя і дотримання принципу юридичної визначеності. А також вказав, що зацікавлені особи повинні розраховувати на те, що ці правила будуть застосовані.
Питання поважності причин пропуску строку звернення до суду є оціночним та залежить від доказів, якими підтверджуються обставини та підстави такого пропуску.
Причина пропуску строку звернення до суду може вважатися поважною, якщо вона відповідає одночасно усім таким умовам: 1) це обставина або кілька обставин, яка безпосередньо унеможливлює або ускладнює можливість вчинення процесуальних дій у визначений законом строк; 2) це обставина, яка виникла об`єктивно, незалежно від волі особи, яка пропустила строк; 3) ця причина виникла протягом строку, який пропущено; 4) ця обставина підтверджується належними і допустимими засобами доказування.
Зі змісту заяви про поновлення строку не вбачається, що позивач не мав реальної, об`єктивної можливості виявити належну зацікавленість та вчинити активні дії щодо звернення до суду за захистом своїх прав у встановлений кодексом строк.
Суд не встановив переконливих фактичних обставин, які б свідчили про дійсні істотні перешкоди чи труднощі для своєчасного звернення позивача до суду за захистом своїх прав, тому не визнає поважними вказані позивачем причини пропуску строку звернення до суду з поданим позовом.
За встановлених обставин, суд доходить висновку про неповажність причин пропуску позивачем строку звернення до суду, вказаних у заяві про поновлення пропущеного строку звернення до суду, оскільки такі жодним чином не вплинули на право позивача щодо звернення до суду за захистом порушеного права.
За наведених обставин даний позов подано із пропущенням строків звернення до адміністративного суду, встановлених частиною 2 статті 122 КАС України, а підстав для поновлення зазначеного процесуального строку немає.
Згідно з частиною 2 статті 123 КАС України, у разі, якщо вказані у заяві про поновлення пропущеного строку звернення до суду підстави для поновлення строку звернення до адміністративного суду будуть визнані неповажними, суд повертає позовну заяву.
Відповідно до вимог пункту 1 частини 4 статті 169 КАС України, позовна заява повертається позивачеві у випадку, якщо позивач не усунув недоліки позовної заяви, яку залишено без руху, у встановлений судом строк.
Роз`яснити позивачу, що у відповідності частини 8 статті 169 КАС України повернення позовної заяви не позбавляє права повторного звернення до адміністративного суду в порядку, встановленому законом.
Керуючись статями 122, 123, 169, 243, 248, 256, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ПОСТАНОВИВ:
1. Визнати неповажними зазначені у заяві про поновлення строку звернення до адміністративного суду причини пропуску селянського-фермерського господарства "Лен-пром", в інтересах якого діє адвокат Романків Ігор Михайлович.
2. Позовну заяву селянсько-фермерського господарства "Лен-пром" до виконавчого комітету Рогатинської міської ради Івано-Франківської області про визнання протиправними та скасування рішень - повернути позивачу з усіма доданими до неї матеріалами.
Повернення позовної заяви не позбавляє права повторного звернення до адміністративного суду в порядку, встановленому законом.
Ухвала може бути оскаржена в апеляційному порядку.
Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Івано-Франківський окружний адміністративний суд протягом п`ятнадцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому ухвала суду не була вручена у день її складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження якщо апеляційна скарга подана протягом п`ятнадцяти днів з дня вручення йому відповідної ухвали суду.
Ухвала суду набирає законної сили з моменту її підписання суддею.
Суддя Главач І.А.
Суд | Івано-Франківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 16.08.2023 |
Оприлюднено | 18.08.2023 |
Номер документу | 112847399 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо забезпечення права особи на звернення до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів |
Адміністративне
Івано-Франківський окружний адміністративний суд
Главач І.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні