ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ
просп. Науки, 5, м. Харків, 61022, телефон/факс (057)702 10 79, inbox@lg.arbitr.gov.ua
УХВАЛА
про відкриття провадження у справі
21 серпня 2023 року м.Харків Справа № 913/281/23
Суддя господарського суду Луганської області Злепко Н.І., розглянувши позовну заяву
Виконувача обов`язків керівника Сєвєродонецької окружної прокуратури в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах
Позивача 1 - Кремінської міської військової адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області, м. Кремінна, Сєвєродонецький район, Луганська область,
Позивача 2 - Північно-східного офісу Державної аудиторської служби України, м. Харків,
до відповідача 1 - Комунального некомерційного підприємства «Кремінська багатопрофільна лікарня Кремінської міської ради», м. Кремінна, Сєвєродонецький район, Луганська область,
відповідача 2 - Товариства з обмеженою відповідальністю «ВОЛЬТАР», смт. Зачепилівка, Зачепилівський район, Харківська область,
про визнання недійсними рішення тендерного комітету, договору про закупівлю за державні кошти, застосування наслідків відповідної недійсності та стягнення 564 690 грн 00 коп.
ВСТАНОВИВ:
15.08.2023 Виконувач обов`язків керівника Сєвєродонецької окружної прокуратури в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах - Кремінської міської військової адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області, Північно-східного офісу Державної аудиторської служби України звернувся до Господарського суду Луганської області з позовною заявою до Комунального некомерційного підприємства «Кремінська багатопрофільна лікарня Кремінської міської ради» та Товариства з обмеженою відповідальністю «ВОЛЬТАР», в якій просить визнати недійсними рішення тендерного комітету, договору про закупівлю за державні кошти, застосування наслідків відповідної недійсності та стягнення 564 690 грн 00 коп.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що Комунальною установою «Кремінське районне територіальне медичне об`єднання» 17.11.2016 в електронній системі закупівель опубліковано оголошення про проведення відкритих торгів із закупівлі медичного обладнання, ідентифікатор публічної закупівлі UA-2016-11-17-001009-а.
Очікувана вартість предмета закупівлі становила 566 000 грн 00 коп.
Тендерні пропозиції з метою участі у відкритих торгах подано двома суб`єктами господарювання: ТОВ «ВОЛЬТАР» та ТОВ «Аліус-Фарм».
Тендерна пропозиція ТОВ «ВОЛЬТАР» становила 564 690 грн 00 коп. і упродовж аукціону не змінювалася.
Враховуючи, що найбільш економічно вигідною виявилася тендерна пропозиція ТОВ «ВОЛЬТАР», електронною системою закупівель автоматично визначено цього учасника, цінова пропозиція якого є найбільш економічно вигідною, що підтверджується формою протоколу розкриття тендерних пропозицій.
Тендерним комітетом Комунальної установи «Кремінське районне територіальне медичне об`єднання», визнано переможцем і акцептовано пропозицію ТОВ «ВОЛЬТАР», яка відповідала вимогам тендерної документації замовника та мала ціну 564 690 грн 00 коп. Рішення оформлено протоколом від 06.12.2016.
У зв`язку з викладеним, в електронній системі закупівель опубліковано повідомлення про намір укласти договір.
Між Комунальною установою «Кремінське районне територіальне медичне об`єднання» як замовником та ТОВ «ВОЛЬТАР» як учасником укладено договір про закупівлю за державні кошти №604 від 19.12.2016, за яким учасник зобов`язаний у 2016 році поставити замовнику товар ДК 016:2010:26.60.1 - Устаткування радіологічне, електромедичне та електротерапевтичне устаткування, ДК 021-2015:33100000-1 - Медичне обладнання.
Згідно з п.п. 3.1 договору ціна договору становить 564 690 грн 00 коп., в т.ч. ПДВ 36 942 грн 33 коп., та складається з вартості всього товару, що поставляється за цим договором та зазначений в специфікації.
В електронній системі закупівель «Prozorro» опубліковано звіт про виконання вищезазначеного договору, відповідно до якого замовником сплачено 564 690 грн 00 коп.
Згідно з інформацією з Єдиного вебпорталу використання публічних коштів spending.gov.ua сума сплачених замовником коштів за договором №604 від 19.12.2016 становить 564 690 грн 00 коп., яку перераховано відповідно до платіжного доручення №1896 від 26.12.2016.
Також прокурор зазначає, що Рішенням Адміністративної колегії Східного міжобласного територіального відділення Антимонопольного комітету України від 11.08.2020 №70/76-р/к у справі № 3/01-83-19 визнано, що ТОВ «Аліус-Фарм» (ідентифікаційний код юридичної особи - 40308152) та ТОВ «ВОЛЬТАР» (ідентифікаційний код юридичної особи - 39777728) вчинили порушення, передбачене пунктом 1 статті 50 та пунктом 4 частини другої статті 6 Закону України «Про захист економічної конкуренції», у вигляді антиконкурентних узгоджених дій, які стосуються спотворення результатів торгів шляхом погодження своєї поведінки під час підготовки конкурсних пропозицій та участі у відкритих торгах з використанням електронної системи закупівель «Prozorro», проведених Комунальною установою «Кремінське районне територіальне медичне об`єднання» на закупівлю «ДК 016:2010:26.60.1 Устаткування радіологічне, електромедичне та електротерапевтичне устаткування (ДК 021-2015:33100000-1- Медичне обладнання), ідентифікатор закупівлі в системі «Prozorro» - UA-2016-11-17-001009-а.
Рішення обґрунтоване встановленням наявності наступних фактів при поданні тендерних пропозицій ТОВ «Аліус-Фарм» та ТОВ «ВОЛЬТАР»:
- використання одного електронного майданчика та спільного використання точки доступу до мережі Інтернет;
- спільне використання IP-адреси для входу до електронних поштових скриньок (e-mail);
- синхронність дій під час подання тендерних пропозицій;
- неподання ТОВ «Аліус-Фарм» повного пакету документів, передбачених тендерною документацією у торгах UA-2016-11-17-001009-а;
- незмінність цінових пропозицій;
- однакові властивості електронних файлів та наявність ідентичних дефектів на документах;
- пов`язаність Відповідачів через номер телефону;
- використання ТОВ «ВОЛЬТАР» під час виходу до електронного кабінету для здійснення операцій по банківським рахункам точки доступу до мережі Інтернет, розташованої за місцем знаходження ТОВ «Аліус-Фарм»;
- повна пов`язаність Відповідачів через Отморського Б.А. та Петрову С.В.
Враховуючи наведене, Адміністративна колегія Східного міжобласного територіального відділення Антимонопольного комітету України дійшла висновку, що узгодивши свою поведінку та свої тендерні пропозиції, ТОВ «Аліус-Фарм» та ТОВ «ВОЛЬТАР» тим самим усунули конкуренцію та змагальність між собою, а отже спотворили результат проведених торгів UА-2016-11-17-001009-а, порушивши право Замовника на отримання найбільш ефективного для нього результату, а отже, вчинили антиконкурентні узгоджені дії, заборонені Законом України «Про захист економічної конкуренції» та у зв`язку з чим прокурор звернувся до суду в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах до відповідачів з вимогами щодо визнання недійсним рішення тендерного комітету Комунальної установи «Кремінське районне територіальне медичне об`єднання», оформленого протоколом його засідання від 06.12.2016, визнання недійсним договору про закупівлю №604 від 19.12.2016 та застосувати наслідки недійсності правочину стягнути з другого відповідача - ТОВ «ВОЛЬТАР» на користь першого відповідача - Комунального некомерційного підприємства «Кремінська багатопрофільна лікарня Кремінської міської ради» 564 690 грн 00 коп.
Розглянувши матеріали позовної заяви, суд зазначає наступне.
Відповідно до ч.ч.3-4 ст.53 ГПК України у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, а також може вступити за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами.
Прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.
Невиконання цих вимог має наслідком застосування положень, передбачених статтею 174 цього Кодексу.
За змістом ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до п.3 ч.1 ст.131-1 Конституції України в Україні діє прокуратура, яка здійснює представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.
Положення п.3 ч.1 ст.131-1 Конституції України відсилає до спеціального закону, яким мають бути визначені виключні випадки та порядок представництва прокурором інтересів держави в суді. Таким законом є Закон України "Про прокуратуру".
Законом України "Про прокуратуру" визначено правові засади організації і діяльності прокуратури України, статус прокурорів, порядок здійснення прокурорського самоврядування, а також систему прокуратури України. Зокрема, за змістом статті 1 зазначеного Закону прокуратура України становить єдину систему, яка в порядку, передбаченому цим Законом, здійснює встановлені Конституцією України функції з метою захисту прав і свобод людини, загальних інтересів суспільства та держави.
Статтею 23 Закону України "Про прокуратуру" передбачено, що представництво прокурором інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадянина або держави, у випадках та порядку, встановлених законом.
Відповідно до ч.1, абз.1 ч.3 та абз.1 ч.4 ст.23 Закону України "Про прокуратуру" прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу. Наявність таких обставин обґрунтовується прокурором у порядку, передбаченому частиною 4 цієї статті. Наявність підстав для представництва має бути обґрунтована прокурором у суді.
Отже, прокурор має право звернутися до господарського суду з позовом в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, або в інтересах держави з позовом, в якому зазначено про відсутність органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, або з позовом в інтересах держави, зазначивши про відсутність у відповідного органу повноважень щодо звернення до господарського суду. При цьому у будь-якому разі наявність підстав для представництва інтересів держави має бути обґрунтована прокурором у позовній заяві відповідно до приписів наведених норм.
Аналіз положень ч.ч.3-4 ст.53 ГПК України у взаємозв`язку зі змістом ч.3 ст.23 Закону України "Про прокуратуру" дає підстави вважати, що прокурор може представляти інтереси держави в суді лише у двох випадках:
- якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесено відповідні повноваження;
- у разі відсутності такого органу.
Перший "виключний випадок" передбачає наявність органу, який може здійснювати захист інтересів держави самостійно, а другий - відсутність такого органу. Однак підстави представництва інтересів держави прокуратурою у цих двох випадках істотно відрізняються.
У першому випадку прокурор набуває право на представництво, якщо відповідний суб`єкт владних повноважень не здійснює захисту або здійснює неналежно.
Вирішуючи питання щодо наявності підстав для представництва Виконувачем обов`язків керівника Сєвєродонецької окружної прокуратури в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах - Кремінської міської військової адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області та Північно-східного офісу Державної аудиторської служби України, з наведеними позовними вимогами, господарський суд зазначає наступне.
Положеннями Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», зокрема п.п. 15, 22, ч. 1 ст. 26 визначено, що до виключної компетенції сільських, селищних, міських рад належить скасування актів виконавчих органів ради, які не відповідають Конституції чи законам України, іншим актам законодавства, рішенням відповідної ради, прийнятим у межах її повноважень; затвердження програм соціально-економічного розвитку відповідних адміністративно-територіальних одиниць, цільових програм з інших питань місцевого самоврядування; затвердження місцевого бюджету, внесення змін до нього; затвердження звіту про виконання відповідного бюджету.
Органи та посадові особи місцевого самоврядування мають право звертатися до суду щодо визнання незаконними актів місцевих органів виконавчої влади, інших органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, які обмежують права територіальних громад, повноваження органів та посадових осіб місцевого самоврядування (ч. 4 ст. 71 ЗУ «Про місцеве самоврядування в Україні»).
Відповідно до інформації, що міститься у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, засновником Комунальної установи «Кремінське районне територіальне медичне об`єднання» зазначено Кремінську районну раду.
30.10.2019 Кремінською районною радою прийнято рішення №51/1 «Про створення Комунального некомерційного підприємства «Кремінська багатопрофільна лікарня Кремінської районної ради», відповідно до якого створено Комунальне некомерційне підприємство «Кремінська багатопрофільна лікарня Кремінської районної ради» шляхом реорганізації (перетворення) Комунальної установи «Кремінське районне територіальне медичне об`єднання».
Постановою Верховної Ради України від 17.07.2020 року № 807-1Х «Про утворення та ліквідацію районів», утворено в Луганській області Сєвєродонецький район (з адміністративним центром у місті Сєвєродонецьк) у складі територій Гірської міської, Кремінської міської, Лисичанської міської, Попаснянської міської, Рубіжанської міської, Сєвєродонецької міської територіальних громад, затверджених Кабінетом Міністрів України (п.п.12 п.1 Постанови). Також відповідно п.п.12 п.З Постанови ліквідовано Кремінський район. До того ж унормовано, що повноваження депутатів районних рад у районах, ліквідованих відповідно до пункту 3 цієї Постанови, припиняються в день набуття повноважень депутатів районних рад, обраних на перших виборах до районних рад у районах, утворених відповідно до пункту 1 цієї Постанови (п.п. 2 п.4 Постанови).
Рішенням Сєвєродонецької районної ради Луганської області №8 від 11.12.2020 «Про початок реорганізації районних рад ліквідованих районів, території яких увійшли до складу Сєвєродонецького району» створено Сєвєродонецьку районну раду Луганської області шляхом виділу частини майна та зобов`язань Кремінської районної ради, та почато процедуру реорганізації Кремінської районної ради.
Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні», а саме п.п.1, 3 п. б2 Прикінцевих та перехідних положень передбачено, що до прийняття закону про адміністративно-територіальний устрій України припинення повноважень районних рад, а також припинення районних рад як юридичних осіб у зв`язку із змінами в адміністративно-територіальному устрої України здійснюються з урахуванням таких положень: 1) повноваження районних рад, які представляли спільні інтереси територіальних громад районів, ліквідованих Верховною Радою України (далі - ліквідовані райони), закінчуються в день набуття повноважень обраними на відповідних перших місцевих виборах районними радами районів, утворених Верховною Радою України (далі - новоутворені райони); 3) районна рада, яка представляє спільні інтереси територіальних громад новоутвореного району, з дня набуття нею повноважень є правонаступником всього майна, прав та обов`язків районних рад, які представляли спільні інтереси територіальних громад ліквідованих районів, території яких включені до складу новоутвореного району.
Майно, передане до комунальної власності областей і районів, а також набуте на інших законних підставах, є спільною власністю територіальних громад сіл, селищ, міст, управління яким відповідно до Конституції України здійснюють районні та обласні ради або уповноважені ними органи. Відчуження зазначеного майна здійснюється лише за рішенням власника або уповноваженого ним органу. Правонаступник районної ради району, ліквідованого Верховною Радою України, після припинення відповідних районних рад як юридичних осіб, але не пізніше 1 липня 2021 року, зобов`язаний передати у комунальну власність територіальних громад усі об`єкти спільної власності територіальних громад району, які знаходяться на території цих територіальних громад, відповідно до розмежування видатків між бюджетами, встановлених Бюджетним кодексом України (абз.2, 4 п.10 Прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»).
Рішенням Сєвєродонецької районної ради Луганської області від 26.01.2021 №22 «Про безоплатну передачу майна (майнових прав) зі спільної власності територіальних громад сіл, селища та міста Кремінського району Луганської області, ліквідованого постановою Верховної Ради України від 17.07.2020 року №807-ІХ «Про утворення та ліквідацію районів» у комунальну власність Кремінської міської територіальної громади Луганської області (в особі Кремінської міської ради Луганської області) КНП «Кремінська багатопрофільна лікарня Кремінської районної ради», все майно КНП «Кремінська багатопрофільна лікарня Кремінської районної ради» передано зі спільної власності територіальних громад сіл, селища та міста Кремінського району Луганської області, ліквідованого постановою Верховної Ради України від 17.07.2020 року № 807-1X «Про утворення та ліквідацію районів» у комунальну власність Кремінської міської територіальної громади в особі Кремінської міської ради Луганської області. Кремінську районну раду (код 21756601, Луганська область, Кремінський район, м. Кремінна, вул. Банкова, 1) виведено зі складу засновників, та передано права засновника Кремінській міській раді та майно Комунального некомерційного підприємства «Кремінська багатопрофільна лікарня Кремінської районної ради».
05.02.2021 Кремінською міською радою прийнято рішення №4/20 «Про прийняття КНП «Кремінська багатопрофільна лікарня Кремінської районної ради» зі спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Кремінського району Луганської області, ліквідованого постановою Верховної Ради України від 17.07.2020 № 807-ІХ «Про утворення та ліквідацію районів», у власність Кремінської територіальної громади Луганської області та забезпечення повноважень щодо управління майном КНП «Кремінська багатопрофільна лікарня Кремінської районної ради», відповідно до якого Кремінською міською радою прийнято права засновника (учасника) комунального некомерційного підприємства «Кремінська багатопрофільна лікарня Кремінської районної ради», перейменовано комунальне некомерційне підприємство «Кремінська багатопрофільна лікарня Кремінської районної ради» на комунальне некомерційне підприємство «Кремінська багатопрофільна лікарня Кремінської міської ради», а також визначено органом управління, до сфери якого належить комунальне некомерційне підприємство «Кремінська багатопрофільна лікарня Кремінської міської ради», апарат управління Кремінської міської ради.
Повноваження сільської, селищної, міської, районної в місті, районної, обласної ради можуть бути достроково припинені у випадках, передбачених законами України «Про військово-цивільні адміністрації», «Про правовий режим воєнного стану». Повноваження сільської, селищної, міської, районної у місті, районної, обласної ради за наявності підстав достроково припиняються з дня набрання чинності актом Президента України про утворення відповідної військово-цивільної, військової адміністрації (п. З ч. 1,ч.5 ст. 78 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»).
Відповідно до ст. 1 Закону України «Про військово-цивільні адміністрації» для виконання повноважень місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування можуть утворюватися військово-цивільні адміністрації, які є тимчасовими державними органами в містах і призначені для забезпечення дії Конституції та законів України. Повноваження військово-цивільних адміністрацій здійснюються ними в порядку, визначеному законами України для здійснення повноважень відповідних органів місцевого самоврядування, з урахуванням особливостей, встановлених цим Законом (ст. З Закону України «Про військово -цивільні адміністрації»)
Військово-цивільні адміністрації населених пунктів - це тимчасові державні органи, що здійснюють на територіях відповідних територіальних громад, затверджених Кабінетом Міністрів України, повноваження міських рад, виконавчих органів міських рад та їх голів. Військово-цивільні адміністрації є юридичними особами публічного права і наділяються цим та іншими законами повноваженнями, у межах яких діють самостійно і несуть відповідальність за свою діяльність відповідно до закону. Військово-цивільні адміністрації населених пунктів набувають прав та обов`язків з дня внесення запису про їх державну реєстрацію як юридичних осіб до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.
Відповідно до ст. 4 Закону України «Про правовий режим воєнного стану», на територіях, на яких введено воєнний стан, для забезпечення дії Конституції та законів України, забезпечення разом із військовим командуванням запровадження та здійснення заходів правового режиму воєнного стану, оборони, цивільного захисту, громадської безпеки і порядку, захисту критичної інфраструктури, охорони прав, свобод і законних інтересів громадян можуть утворюватися тимчасові державні органи - військові адміністрації.
Військові адміністрації населених пунктів, районні, обласні військові адміністрації здійснюють свої повноваження протягом дії воєнного стану та 30 днів після його припинення чи скасування.
Згідно з ч. 9 ст. 4 Закону України «Про правовий режим воєнного стану», у зв`язку з утворенням військових адміністрацій населених пунктів повноваження військово-цивільних адміністрацій цих населених пунктів припиняються з дня початку здійснення відповідною військовою адміністрацією свої повноважень.
Статтею 15 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» визначено, що військові адміністрації у своїй діяльності керуються Конституцією України, законами України «Про оборону України», «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію», «Про критичну інфраструктуру», цим Законом та іншими нормативно-правовими актами. Повноваження військових адміністрацій здійснюються ними в порядку, визначеному законами України для здійснення повноважень відповідних місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування, з урахуванням особливостей, встановлених цим Законом.
Військові адміністрації населених пунктів на відповідній території здійснюють повноваження зокрема із складання та затвердження місцевого бюджету, внесення змін до нього, забезпечення виконання відповідного бюджету; управління закладами освіти, установами освіти, закладами охорони здоров`я, культури, фізичної культури і спорту, надавачами соціальних послуг, які належать територіальним громадам або передані їм, молодіжними, підлітковими закладами за місцем проживання; організації їх матеріально-технічного та фінансового забезпечення; організації надання ними послуг, у тому числі соціальних.
Відповідно до п. 4 ч. 6 ст. 15 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» начальник військової адміністрації є розпорядником бюджетних коштів.
Начальник військової адміністрації представляє відповідну військову адміністрацію та територіальну громаду у відносинах із державними органами, органами місцевого самоврядування, громадськими об`єднаннями, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності, громадянами (п. 5 з ч. 6 ст. 15 Закону України «Про правовий режим воєнного стану»).
Пунктом 6 частини 6 статті 15 зазначеного Закону передбачено, що начальник військової адміністрації звертається до суду щодо визнання незаконними актів органів місцевого самоврядування, місцевих органів виконавчої влади, підприємств, установ та організацій, які обмежують права та інтереси територіальної громади.
Указом Президента України № 192/2022 від 31.03.2022 «Про утворення військових адміністрацій населених пунктів у Луганської області», на виконання Закону України «Про правовий режим воєнного стану» утворено Кремінську міську військову адміністрацію Сєвєродонецького району Луганської області.
Відповідно до постанови Верховної Ради України № 2333-1Х від 01.07.2022 «Про здійснення начальниками Кремінської і Рубіжанської міських військових адміністрацій Сєвєродонецького району Луганської області повноважень, передбачених частиною другою статті 10 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» (набула чинності 05.07.2022) у період дії воєнного стану в Україні та 30 днів після його припинення чи скасування, начальник, зокрема, Кремінської міської військової адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області крім повноважень, віднесених до його компетенції Законом України «Про правовий режим воєнного стану», здійснює повноваження відповідної міської ради, її виконавчого комітету, відповідного міського голови.
Відповідно до інформації, що міститься в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, 07.04.2022 проведена державна реєстрація юридичної особи - Кремінської міської військової адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області (код ЄДРПОУ 44789075). Прокурор зазначає, що це свідчить про те, що Кремінська міська військова адміністрація Сєвєродонецького району Луганської області є правонаступником Кремінської міської ради Сєвєродонецького району Луганської області.
Зазначеним обумовлено, що майно, права та обов`язки юридичної особи, повноваження якої призупинено - Кремінської міської ради Сєвєродонецького району Луганської області, перейшли до правонаступника - Кремінської міської військової адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області (код ЄДРПОУ 44789075, місцезнаходження юридичної особи: Україна, 92900, Луганська область, Сєвєродонецький район, місто Кремінна, проспект Дружби, 13).
Сєвєродонецька окружна прокуратура Луганської області листом від 25.07.2023 №52/1-996вих-23 повідомила Кремінську міську військову адміністрацію Сєвєродонецького району Луганської області про існування порушення інтересів держави від укладення договору про закупівлю №604 від 19.12.2016 за наслідками тендеру, результати якого спотворено антиконкурентними узгодженими діями його учасників, і про наявність підстав для визнання його недійсним як такого, що суперечить інтересам держави з умислу ТОВ «ВОЛЬТАР». Зазначеним листом також витребувано відомості щодо вжитих і запланованих заходів із захисту порушених інтересів держави.
Кремінською міською військовою адміністрацією Сєвєродонецького району Луганської області листом від 02.08.2023 № 01-21/1880 повідомлено, що заходи стосовно визнання недійсними рішення тендерного комітету щодо визначення переможця у відкритих торгах, визнання недійсним договору №604 від 19.12.2016, укладеного між КУ «Кремінське районне територіальне медичне об`єднання» не вживала та не планувала за відсутністю інформації.
До того ж Сєвєродонецькою окружною прокуратурою Луганської області надіслано повідомлення про намір звернення до суду з позовною заявою від 04.08.2023 на електронну пошту info@kremrada.gov.ua.
Прокурор зазначає, що зазначене свідчить про те, що з боку органу, уповноваженого державою на захист її інтересів (Кремінської міської військової адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області), допущено нездійснення відповідного захисту - не пред`явлено до суду позов про визнання недійсним рішення тендерного комітету та договору про закупівлю як таких, що суперечать інтересам держави з умислу ТОВ «ВОЛЬТАР» і застосування наслідків недійсності відповідного правочину.
Також щодо представництва інтересів Виконувачем обов`язків керівника Сєвєродонецької окружної прокуратури в інтересах держави в особі Північно-східного офісу Державної аудиторської служби України суд зазначає.
Частиною 4 статті 7 Закону України «Про публічні закупівлі» передбачено, що центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю, здійснює контроль у сфері публічних закупівель у межах своїх повноважень, визначених Конституцією та законами України.
Моніторинг закупівель здійснюють центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю, та його міжрегіональні територіальні органи (ч. 1 ст. 8 Закону України «Про публічні закупівлі»).
Згідно з ч. 1, 2 ст. 1 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» здійснення державного фінансового контролю забезпечує центральний орган виконавчої влади, уповноважений Кабінетом Міністрів України на реалізацію державної політики у сфері державного фінансового контролю. Орган державного фінансового контролю у своїй діяльності керується Конституцією України, Бюджетним кодексом України, цим Законом, іншими законодавчими актами, актами Президента України та Кабінету Міністрів України.
Відповідно до п. п. 8, 10 ч. 1 ст. 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» органу державного фінансового контролю надається право порушувати перед відповідними державними органами питання про визнання недійсними договорів, укладених із порушенням законодавства, у судовому порядку стягувати у дохід держави кошти, отримані підконтрольними установами за незаконними договорами, без установлених законом підстав та з порушенням законодавства; звертатися до суду в інтересах держави, якщо підконтрольною установою не забезпечено виконання вимог щодо усунення виявлених під час здійснення державного фінансового контролю порушень законодавства з питань збереження і використання активів.
Згідно з Положенням про Північно-східний офіс Держаудитслужби, затвердженим Наказом Держаудитслужби від 02.06.2016 № 23 (далі Положення), Північно-східний офіс Держаудитслужби підпорядковується Держаудитслужбі та є її міжрегіональним територіальним органом.
У складі Офісу утворюються як структурні підрозділи управління в Луганській, Полтавській, Сумській областях.
Управління здійснюють свої повноваження на території адміністративно - територіальної одиниці за їх місцезнаходженням відповідно.
Основним завданням офісу є реалізація повноважень Держаудитслужби на території Луганської, Полтавської, Сумської, Харківської областей (п. 3 Положення).
Згідно з п. 4 Положення офіс відповідно до покладених на нього завдань здійснює контроль за цільовим, ефективним використанням і збереженням державних фінансових ресурсів, необоротних та інших активів, досягненням економії бюджетних коштів і результативності в діяльності розпорядників бюджетних коштів, дотриманням законодавства про закупівлі.
Офіс вживає в установленому порядку заходів до усунення виявлених під час здійснення державного фінансового контролю порушень законодавства та притягнення до відповідальності винних осіб, а саме звертається до суду в інтересах держави у разі незабезпечення виконання вимог щодо усунення виявлених під час здійснення державного фінансового контролю порушень законодавства з питань збереження і використання активів.
Також офіс має право порушувати перед відповідними державними органами питання про визнання недійсними договорів, укладених з порушенням законодавства, у судовому порядку стягувати у дохід держави кошти, отримані підконтрольними установами за незаконними договорами, без установлених законом підстав та з порушенням законодавства (п.п. 18 п. 6 Положення).
Таким чином саме Північно-східний офіс Держаудитслужби наділений повноваженнями щодо здійснення заходів державного фінансового контролю з метою ефективного, законного, результативного використання державних фінансових ресурсів, досягнення економії бюджетних коштів, у тому числі у сфері здійснення публічних закупівель.
Верховний Суд у постанові об`єднаної палати Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 07.12.2018 у справі № 924/1256/17 та в постановах Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 13.02.2019 у справі № 906/296/18, від 20.02.2019 у справі № 912/894/18, від 10.04.2019 у справі № 909/569/18, від 15.05.2019 у справі № 911/1497/18, від 21.05.2019 у справі № 912/895/18, від 29.05.2019 у справі № 909/545/18, від 20,11.2019 у справі № 912/2887/18, від 29.07.2020 у справі № 924/316/18, від 30.07.2020 у справі № 904/5598/18, від 01.09.2020 у справі № 911/1534/19, від 06.10.2020 у справі № 905/121/19 неодноразово вказував на наявність у Державної аудиторської служби України права на звернення до суду з позовами про визнання недійсними договорів про закупівлю та сформував однозначний правовий висновок, згідно з яким ця служба є органом уповноваженим державою здійснювати відповідні функції у таких правовідносинах.
Отже, чинним законодавством України визначено орган, уповноважений державою здійснювати функції контролю у сфері публічних закупівель, а саме Державну аудиторську службу в Україні, зокрема в даних правовідносинах Північно-східний офіс Державної аудиторської служби України.
Сєвєродонецькою окружною прокуратуратурою Луганської області листом від 24.07.2023 №52/1-990 вих-23 повідомлено Північно-східний офіс Держаудитслужби про існування порушення інтересів держави від укладення договору про закупівлю № 604 від 19.12.2016 за наслідками тендеру, результати якого спотворено антиконкурентними узгодженими діями його учасників, і про наявність підстав для визнання їх недійсними як таких, що суперечить інтересам держави з умислу ТОВ «ВОЛЬТАР». Зазначеним листом також витребувано відомості щодо вжитих і запланованих заходів із захисту порушених інтересів держави.
Листом від 25.07.2023 № 201231 -17/755-2023 Управління Північно-східного офісу Держаудитслужби в Луганській області вказало, що у зв`язку із оприлюдненням в електронній системі публічних закупівель звіту про виконання оскаржуваного договору в нього немає можливості провести моніторинг процедури закупівлі, проведеної Комунальною установою «Кремінське районне територіальне медичне об`єднання». У листі зазначено, що Північно-східним офісом Держаудитслужби заходів фінансового контролю у Комунальній установі «Кремінське районне територіальне медичне об`єднання» стосовно процедури закупівлі за номером UA- 2016-11-17-001009-а не проводилось. Прокурор зазначає, що офіс не звернувся до суду з необхідним позовом, а також не проінформував прокурора про заплановані заходи задля усунення порушень указаних інтересів та про конкретні строки їх вжиття.
До того ж Сєвєродонецькою окружною прокуратурою Луганської області надіслано повідомлення про намір звернення до суду з позовною заявою від 04.08.2023 на електронну пошту 202000@dasu.gov.ua.
Також прокурор зазначає, що органом, уповноваженим державою на захист її інтересів у спірних правовідносинах (Північно-східним офісом Держаудитслужби), допущено нездійснення необхідного захисту - не пред`явлено до суду позов про визнання недійсними рішення тендерного комітету, договору про закупівлю як таких, що суперечать інтересам держави з умислу ТОВ «ВОЛЬТАР», застосування наслідків недійсності відповідного правочину.
У зв`язку із викладеним у прокурора виникло не тільки право, а й обов`язок відреагувати на їх порушення шляхом пред`явлення до суду цього позову.
Аналогічну правову позицію висловлено Верховним Судом у постановах від 04.04.2019 у справі № 924/349/18, від 16.04.2019 у справі № 910/3486/18 та від 26.05.2020 у справі № 912/2385/19.
Враховуючи наведене прокурором обґрунтування та норми законодавства, суд вважає за можливе підтвердити підстави представництва Виконувача обов`язків керівника Сєвєродонецької окружної прокуратури в інтересах держави в особі Кремінської міської військової адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області та Північно-східного офісу Державної аудиторської служби України до Комунального некомерційного підприємства «Кремінська багатопрофільна лікарня Кремінської міської ради» та Товариства з обмеженою відповідальністю «ВОЛЬТАР».
Згідно з ч. 2 п. 5 ст. 53 ГПК України, у разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача.
Отже, Кремінська міська військова адміністрація Сєвєродонецького району Луганської області та Північно-східний офісу Державної аудиторської служби України набувають статусу позивача у цій справі.
Згідно з частинами першою, третьою та п`ятою статті 12 ГПК України господарське судочинство здійснюється за правилами, передбаченими цим Кодексом, у порядку: 1) наказного провадження; 2) позовного провадження (загального або спрощеного). Загальне позовне провадження призначене для розгляду справ, які через складність або інші обставини недоцільно розглядати у спрощеному позовному провадженні.
Відповідно до ч. 3 ст. 247 ГПК України, при вирішенні питання про розгляд справи в порядку спрощеного або загального позовного провадження суд враховує: ціну позову; значення справи для сторін; обраний позивачем спосіб захисту; категорію та складність справи; обсяг та характер доказів у справі, в тому числі чи потрібно у справі призначити експертизу, викликати свідків тощо; кількість сторін та інших учасників справи; чи становить розгляд справи значний суспільний інтерес; думку сторін щодо необхідності розгляду справи за правилами спрощеного позовного провадження.
Прокурором зазначено вимоги визнання недійсними рішення тендерного комітету, договору про закупівлю за державні кошти, застосування наслідків відповідної недійсності та стягнення 564 690 грн 00 коп., отже зазначено справа не може вважатися малозначною у порядку положень п. 1. ч. 5 ст. 12 ГПК України.
З урахуванням викладеного та приписів ст. 176 ГПК України, позовні матеріали є достатніми для прийняття до розгляду та відкриття провадження у справі за правилами загального позовного провадження.
Керуючись ст. ст. 12, 50, 53, 120, 176, 234, ч. 3 ст. 247 Господарського процесуального кодексу України, ст. 23 Закону України "Про прокуратуру", господарський суд
ПОСТАНОВИВ:
1. Підтвердити підстави представництва Виконувачем обов`язків керівника Сєвєродонецької окружної прокуратури в інтересах держави в особі Кремінської міської військової адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області та Північно-східного офісу Державної аудиторської служби України.
2. Прийняти позовну заяву до розгляду та відкрити провадження у справі за правилами загального позовного провадження.
3. Призначити підготовче судове засідання на 26.09.2023 о 14 год. 15 хв., яке відбудеться у приміщенні господарського суду Луганської області за адресою: м. Харків, пр-т Науки, 5, 1-й поверх, зала судового засідання № 109.
4. Довести до відома відповідачів що у відповідності до ч.1 ст.251 ГПК України відзив подається протягом п`ятнадцяти днів з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі. У випадку подання відзиву відповідачу слід подати до суду докази його надіслання позивачу з усіма додатками.
5. Встановити позивачу строк для подання відповіді на відзив - протягом п`яти днів з дня отримання відзиву. У випадку подання позивачем відповіді на відзив подати суду докази надіслання (надання) її іншим учасникам справи.
6. Прокурору та позивачам у строк, не більше ніж п`ять днів з дня отримання відзиву, надати суду відповідь на відзиви із його документальним обґрунтуванням. Одночасно з надісланням (наданням) відповіді до суду направити її копію з доданими документами відповідачам, докази направлення/надання надати суду (додати до відповіді).
7. Встановити відповідачам строк для подання заперечень - протягом п`яти днів з дня отримання відповіді на відзив. У випадку подання відповідачем заперечень подати суду докази надіслання (надання) їх іншим учасникам справи.
Інформацію щодо справи, що розглядається можна отримати на сторінці суду на офіційному веб-порталі судової влади України в мережі Інтернет за веб-адресою: http://lg.arbitr.gov.ua/sud5014/.
Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання 21.08.2023 та не підлягає оскарженню окремо від рішення суду.
Суддя Назар ЗЛЕПКО
Суд | Господарський суд Луганської області |
Дата ухвалення рішення | 21.08.2023 |
Оприлюднено | 23.08.2023 |
Номер документу | 112937761 |
Судочинство | Господарське |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні