ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
22 серпня 2023 рокуЛьвівСправа № 380/3992/23 пров. № А/857/11289/23
Колегія суддів Восьмого апеляційного адміністративного суду в складі:
головуючого судді:Улицького В.З.
суддів:Гудима Л.Я., Довгополова О.М.
при секретарі судового засідання: Кардаш В.В.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Львові апеляційну скаргу громадської організації «За рівні права та можливості» на ухвалу Львівського окружного адміністративного суду від 07 червня 2023 року (ухвала постановлена у м. Львові судом у складі головуючого судді Потабенко В.А.) у справі №380/3992/23 за позовом громадської організації «За рівні права та можливості» до Львівської міської ради, виконавчого комітету Львівської міської ради, Департаменту «Секретаріат ради» Львівської міської ради, Управління земельних ресурсів Департаменту містобудування Львівської міської ради, юридичного департаменту Львівської міської ради, требі особи без самостійних вимог на предмет спору, Сихівська районна адміністрація Львівської міської ради, Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Ів. Франка 157-Б», Житлово-будівельний кооператив «ЖБК «Медик-4» про визнання протиправними та скасування ухвал,-
В С Т А Н О В И Л А:
В березні 2023 року позивач Громадської організації «За рівні права та можливості» звернувся до суду із позовом до Львівської міської ради, виконавчого комітету Львівської міської ради, Департаменту «Секретаріат ради» Львівської міської ради, Управління земельних ресурсів Департаменту містобудування Львівської міської ради, юридичного департаменту Львівської міської ради, в якому просила визнати протиправною та скасувати ухвалу Львівської міської ради № 1659 від 04.11.2021 «Про внесення змін до ухвали міської ради від 08.07.2010 року № 3722 та від 21.05.2009 № 2683»; визнати протиправною та скасувати ухвалу Львівської міської ради № 2712 «Про затвердження Сихівській районній адміністрації проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання земельної ділянки між вул. І. Франка, 157-6, 157-а, 157 та вул. Карманського, 4-а, 6, 6-а»
Позовні вимоги обгрунтовано тим, що 04.11.2021 Львівською міською радою прийнято ухвалу «Про внесення змін до ухвали міської ради від 08.07.2010 № 3722 та від 21.05.2009 № 2683», якою в перелік скверів Сихівського району включено сквер між вул. Франка, 157-б, 157-а, 157 та вул. Карманського, 4-а, 6, 6-а, орієнтовною площею 0,4173 га., та надано Сихівській районній адміністрації дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для збереження та використання скверів Сихівського району. Крім того, Львівською міською радою прийнято ухвалу № 2712 «Про затвердження Сихівській районній адміністрації проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання земельної ділянки між вул. І. Франка, 157-б, 157-а, 157 та вул. Карманського, 4-а, 6, 6-а», якою затверджено Сихівській районній адміністрації проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надано земельну ділянку площею 0,3053 га (кадастровий номер 4610136800:01:002:0052) між вул. І. Франка, 157-б, 157-а, 157 та вул. Карманського, 4-а, 6, 6-а у постійне користування для збереження скверу за рахунок земель житлової та громадської забудови, перевівши їх із земель, що не надані у власність або користування; встановлено Сихівській районній адміністрації обмеження відповідно до законодавства України на користування земельною ділянкою скверу між вул. І. Франка, 157-б, 157-а, 157 та вул. Карманського, 4-а, 6, 6-а, заборонивши зміну цільового призначення земельної ділянки; зобов`язано Сихівську районну адміністрацію здійснити державну реєстрацію речового права на земельну ділянку відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» та дотримуватися визначених цією ухвалою правил, не порушувати прав власників суміжних земельних ділянок та землекористувачів, використовувати земельну ділянку за цільовим призначенням, будівництво та реконструкцію здійснювати при умові дотримання вимог Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності»; контроль за виконанням цієї ухвали покладено на постійну комісію землекористування та агломерації. В той же ж час, 14.03.2018 громадська організація «За рівні права та можливості» звернулася до Львівської міської ради із заявою, в якій просила погодити вибір розташування земельної ділянки та дати дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 0,25 га на вул. І. Франка (між будинками №157 - №157-Б у постійне користування для будівництва медичного центру діагностики та реабілітації. За результатами розгляду заяви позивача Львівською міською радою надано відповідь від 04.04.2018 № 2403-1723. Заява по суті Львівською міською радою розглянута не була. Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 09.08.2018 у заві №813/1577/18 задоволено частково позов громадської організації «За рівні права та можливості», визнано протиправною бездіяльність Львівської міської ради щодо не розгляду клопотання громадської організації «За рівні права та можливості» від 14.03.2018 № 100 про погодження вибору розташування земельної ділянки та надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у постійне користування на вул. І. Франка між будинками 157 - 157-Б у м. Львові. Зобов`язано Львівську міську раду розглянути клопотання громадської організації «За рівні права та можливості» від 14.03.2018 №100 у відповідності до ч. 3 ст. 123 Земельного кодексу України. На виконання вказаного рішення Львівського окружного адміністративного суду Львівською міською радою прийнята ухвала №4649 від 14.02.2019 «Про відмову громадській організації «За рівні права та можливості» у наданні дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки на вул. І. Франка (між будинками №157 - №157-Б). Вказана відмова мотивована обов`язковістю продажу земельної ділянки на конкурсних засадах (земельних торгах) та тим, що частина земельної ділянки площею 0,25 га на вул. І. Франка (між будинками №157 - №157-Б) входить у межі земельної ділянки площею 0,0373 га на І. Франка 155 (кадастровий номер 4610136800:01:002:0032). Крім того, рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 06.05.2019 у справі № 1.380.2019.001556 за позовом громадської організації «За рівні права та можливості» до Львівської міської ради про визнання незаконною та скасування ухвали, зобов`язання до вчинення дій, позовну заяву громадської організації «За рівні права та можливості» задоволено частково. Визнано протиправною та скасовано ухвалу Львівської міської ради №4649 від 14.02.2019 «Про відмову громадській організації рівні права та можливості» у наданні дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки на вул. І. Франка (між будинками №157 - №157-Б). Зобов`язано Львівську міську раду повторно розглянути заяву громадської організації «За рівні права та можливості» про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 0,25 га на вул. І.Франка (між будинками №157 - №157-Б) у постійне користування для будівництва медичного центру діагностики та реабілітації з врахуванням правової оцінки наданої у даному рішенні суду. На виконання постанови про відкриття виконавчого провадження від 06.02.2020 ВП №61171399, Львівська міська рада прийняла ухвалу від 07.09.2020 № 6804, якою відмовлено громадській організації «За рівні права та можливості» у наданні дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 0,25 га на вул. І. Франка (між будинками №157 - №157-Б) у постійне користування для будівництва медичного центру діагностики та реабілітації у зв`язку з обов`язковістю продажу земельної ділянки на конкурентних засадах (земельних торгах); невідповідністю місця розташування земельної ділянки містобудівній документації «План зонування території м. Львова (зонінг) «Том 1 Частина 1. Базове зонування. Загальна пояснювальна записка; том 1 Частина 2. Зонування Сихівського району; Том 1. Частина 6. Зонування Личаківського району», затвердженій ухвалою міської ради від 25.01.2018 № 2914; відсутністю документів, передбачених ст. 123 Земельного кодексу України та рішенням виконавчого комітету від 14.09.2017 № 2372 «Про затвердження інформаційних та технологічних карток адміністративних послуг, які надає Львівська міська рада». Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 22.12.2021 у справі № 380/12437/20 визнано протиправною та скасовано ухвалу Львівської міської ради № 6804 від 07.09.2020 «Про відмову ГО «За рівні права та можливості» у наданні дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 0,25 га на вул. І. Франка (між будинками №157 - №157- Б) у постійне користування для будівництва медичного центру діагностики та реабілітації, а також зобов`язано Львівську міську раду повторно розглянути заяву громадської організації «За рівні права та можливості» №100 від 14.03.2018 про погодження вибору розташування земельної ділянки та надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у постійне користування на вулиці Івана Франка (між будинками №157 - №157-Б), орієнтовною площею 0,25 га, для будівництва медичного центру діагностики та реабілітації, з урахуванням висновків суду. Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 07.06.2022 у справі № 380/12437/20 зобов`язано Львівську міську раду надати громадській організації «За рівні права та можливості» дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у постійне користування на улиці Івана Франка (між будинками №157 - №157-Б), орієнтовною площею 0,25 га, для будівництва медичного центру діагностики та реабілітації. Проте, всупереч встановленим судовими рішеннями обставин, Управління земельних ресурсів та юридичний департамент повністю проігнорували рішення суду щодо наявності підстав для надання позивачу дозволу на розробку проекту землеустрою, оскільки у висловлених зауваженнях та пояснювальній записці вказали відомості, які суперечать судовим рішенням у справі №380/12437/20. 22.11.2022 постійна комісія землекористування та агломерації протоколом № 47 включає в порядок денний під номером 8 питання про надання громадській організації «За рівні права та можливості» дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки на вул. І. Франка, 157-157-Б. Під номером 7 в порядок денний сесії включається питання про затвердження Сихівській районній адміністрації проекту землеустрою щодо відведення про надання громадській організації «За рівні права та можливості» дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки на вул. І. Франка, 157 157-Б. Однак, постійною комісією землекористування та агломерації було підтримано проект ухвали про затвердження Сихівській районній адміністрації проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання земельної ділянки між вул. І. Франка, 157-Б, 157-А, 157 та вул. Карманського, 4а, 6, 6а, та не підтримано проект ухвали про надання громадській організації «За рівні права та можливості» дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки на вул. І. Франка, 157 157-Б. 30.11.2022 постійна комісія архітектури, містобудування та розвитку територій протоколом № 54 включила в порядок денний питання під № 119 - про затвердження Сихівській районній адміністрації проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання земельної ділянки між вул. І. Франка, 157-Б, 157-А, 157 та вул. Карманського, 4а, 6, 6а, яке погоджено комісією; № 120 - про відмову громадській організації «За рівні права та можливості» дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки на вул. І. Франка, 157 157-Б, за яким прийнято рішення «відмовити». Згідно порядку денного пленарного засідання Львівської міської ради, розміщеного на сайті Львівської міської ради за адресою: https://www.lvivrada.gov.Ua/zasidannia/poryadok-dennyy/item/l1221-poryadok-dennyy-plenarnogo-zasidannya-06-12-2022, в порядок денний 06.12.2022 включено наступні питання: № 149 - про затвердження Сихівській районній адміністрації проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання земельної ділянки між вул. І. Франка, 157-Б, 157-А, 157 та вул. Карманського, 4а, 6, 6а; № 150 - про надання громадській організації «За рівні права та можливості» дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки на вул. І. Франка, 157 157-Б. Внаслідок цього, в порядку черговості, визначеного порядком денним, першою голосується та приймається ухвала щодо Сихівської районної адміністрації (№ 149 порядку денного) та не приймається ухвала щодо громадської організації «За рівні права та можливості» (№ 150 порядку денного). З 14.03.2018 громадська організація «За рівні права та можливості» намагається у встановленому законом порядку, що підтверджено рядом судових рішень, отримати від Львівської міської ради дозвіл на розробку проекту землеустрою відведення земельної ділянки на вулиці Івана Франка (між будинками №157 - №157-Б) у м. Львові, орієнтовною площею 0,25 та, для будівництва медичного центру діагностики та реабілітації, однак, внаслідок постійних та численних порушень вимог закону Львівська міська рада такого дозволу не надала та не виконала рішення судів, які набрали законної сили. Позивач зазначає, що ухвала Львівської міської ради від 04.11.2021 не відповідає вимогам ч. 2. ст. 2 КАС України, оскільки прийнята з порушенням вимог ст. 122 Земельного кодексу України, прийнята з метою недопущення надання позивачу дозволу на розробку проекту землеустрою, право на що на момент прийняття оскаржуваної ухвали вже було встановлене та підтверджене судовими рішеннями, що набрали законної сили, прийнята в період існування третього судового спору, прийнята упереджено у відношенні до позивача, якому дозвіл на розробку землеустрою умисне наданий не був; ухвала не відповідає вимогам пропорційності, оскільки ставить позивача, який з 2018 року вчиняє законні дії на отримання дозволу на розробку проекту землеустрою, у невигідне становище у порівнянні з Сихівською районною адміністрацією, якій такий дозвіл безпідставно надано у 2021 році.
Ухвалою Львівського окружного адміністративного суду від 07.06.2023 задоволено клопотання представника Львівської міської ради, виконавчого комітету Львівської міської ради, Департаменту «Секретаріат ради» Львівської міської ради, Управління земельних ресурсів Департаменту містобудування Львівської міської ради, юридичного департаменту Львівської міської ради про закриття провадження у справі за позовом громадської організації «За рівні права та можливості» до Львівської міської ради, виконавчого комітету Львівської міської ради, Департаменту «Секретаріат ради» Львівської міської ради, Управління земельних ресурсів Департаменту містобудування Львівської міської ради, юридичного департаменту Львівської міської ради про закриття провадження у справі задоволено; провадження в адміністративній справі №380/3992/23 за позовом громадської організації «За рівні права та можливості» Львівської міської ради, виконавчого комітету Львівської міської ради, Департаменту «Секретаріат ради» Львівської міської ради, Управління земельних ресурсів Департаменту містобудування Львівської міської ради, юридичного департаменту Львівської міської ради, за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача Сихівської районної адміністрації Львівської міської ради, Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Ів. Франка 157-Б», Житлово-будівельного кооперативу «ЖБК «Медик-4», про визнання протиправними та скасування ухвал закрито.
Не погоджуючись з ухвалою суду першої інстанції, позивач подав апеляційну скаргу, в якій покликаючись на порушення норм процесуального права, незаконність та необгрунтованість прийнятої ухвали, просить скасувати оскаржувану ухвалу та направити справу для продовження розгляду до суду першої інстанції.
Відповідачем Львівською міською радою скеровано до апеляційного суду відзив на апеляційну скаргу, в якому вважає її необґрунтованою і такою, що не підлягає до задоволення. Наголошує на тому, що суд першої інстанції правильно застосував норми діючого законодавства та постановив законну ухвалу.
Інші учасники справи не подали до суду апеляційної інстанції відзиви на апеляційну скаргу в письмовій формі протягом строку, визначеного в ухвалі про відкриття апеляційного провадження, що не перешкоджає апеляційному розгляду справи.
Згідно ч.4 ст.229 КАС України, фіксування процесу не здійснювалося оскільки всі учасники справи в судове засідання не з`явилися.
Заслухавши доповідача, перевіривши матеріали справи, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційну скаргу апелянта слід залишити без задоволення з наступних підстав.
Згідно ч.1 ст.2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Пунктом 1 ч.1 ст.4 КАС України встановлено, що адміністративна справа - це переданий на вирішення адміністративного суду публічно-правовий спір.
За змістом п.2 ч.1 ст.4 КАС публічно-правовий спір - це спір, у якому хоча б одна сторона здійснює публічно-владні управлінські функції, в тому числі на виконання делегованих повноважень, і спір виник у зв`язку із виконанням або невиконанням такою стороною зазначених функцій.
Відповідно до п.1 ч.1 ст.19 КАС юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема спорах фізичних чи юридичних осіб із суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, крім випадків, коли для розгляду таких спорів законом встановлено інший порядок судового провадження.
Ужитий у цій процесуальній нормі термін «суб`єкт владних повноважень» означає орган державної влади, орган місцевого самоврядування, їх посадову чи службову особу, інший суб`єкт при здійсненні ними владних управлінських функцій на підставі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, або наданні адміністративних послуг (п.7 ч.1 ст.4 КАС України).
Публічно-правовий спір має особливий суб`єктний склад. Участь суб`єкта владних повноважень є обов`язковою ознакою для того, щоб класифікувати спір як публічно-правовий. Однак сама по собі участь у спорі суб`єкта владних повноважень не дає підстав ототожнювати спір із публічно-правовим та відносити його до справ адміністративної юрисдикції. Необхідно з`ясовувати, у зв`язку з чим виник спір та за захистом яких прав особа звернулася до суду.
Отже, під час визначення предметної юрисдикції справ суди повинні брати за основу суть права та/або інтересу, за захистом якого звернулася особа, заявлених вимог, характеру спірних правовідносин, змісту та юридичної природи обставин у справі.
Аналогічна позиція висвітлена Великою Палатою Верховного Суду у постанові від 13.06.2018 у справі № 819/362/16.
Згідно правової позиції Великої Палати Верховного Суду, викладеної у постанові від 03.07.2018 у справі № 826/27224/15, під час визначення предметної юрисдикції справ суди повинні виходити із суті права та/або інтересу, за захистом якого звернулася особа, заявлених вимог, характеру спірних правовідносин, змісту та юридичної природи обставин у справі. Визначальною ознакою справи адміністративної юрисдикції є суть (зміст, характер) спору. Публічно-правовий спір, на який поширюється юрисдикція адміністративних судів, є спором між учасниками публічно-правових відносин і стосується саме цих відносин.
Під час визначення предметної юрисдикції справ суди повинні виходити із суті права та/або інтересу, за захистом якого звернулася особа, заявлених вимог, характеру спірних правовідносин, змісту та юридичної природи обставин у справі.
Визначальною ознакою справи адміністративної юрисдикції є суть (зміст, характер) спору. Публічно-правовий спір, на який поширюється юрисдикція адміністративних судів, є спором між учасниками публічно-правових відносин і стосується саме цих відносин.
Разом з тим, приватноправові відносини вирізняються наявністю майнового чи немайнового інтересу учасника. Спір має приватноправовий характер, якщо він обумовлений порушенням або загрозою порушення приватного права чи інтересу (як правило майнового) конкретного суб`єкта, що підлягає захисту в спосіб, передбачений законодавством для сфери приватноправових відносин, навіть якщо до порушення приватного права чи інтересу призвели управлінські дії суб`єктів владних повноважень.
Також визначальними ознаками приватноправових відносин є юридична рівність та майнова самостійність їх учасників.
Якщо порушення своїх прав особа вбачає у наслідках, спричинених неправомірними, на думку особи, рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень, і ці наслідки призвели до виникнення, зміни чи припинення цивільних правовідносин, мають майновий характер або пов`язаний з реалізацією її майнових або особистих немайнових інтересів, то визнання незаконними (протиправними) таких рішень є способом захисту цивільних прав та інтересів.
Зі змісту позовної заяви слідує, що предметом спору у даній справі є визнання протиправною та скасування ухвали Львівської міської ради № 1659 від 04.11.2021 «Про внесення змін до ухвали міської ради від 08.07.2010 року № 3722 та від 21.05.2009 року № 2683»; визнання протиправною та скасування ухвали Львівської міської ради № 2712 «Про затвердження Сихівській районній адміністрації проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання земельної ділянки між вул. І. Франка, 157-б, 157-а, 157 та вул. Карманського, 4-а, 6, 6-а».
Під час судового розгляду встановлено, що ухвалою Львівської міської ради від 04.11.2021 №1659 «Про внесення змін до ухвал міської ради від 08.07.2010 №3722 та від 21.05.2009 №2683 Львівською міською радою внесено зміни у додаток до ухвали міської ради від 08.07.2010 №3722 «Про затвердження переліку та меж скверів Сихівського району м. Львова» доповнивши його пунктом з відповідним порядковим номером у такій редакції: «Назва скверу: сквер між вул. І. Франка, 157-б, 157-а, 157 та вул. П. Карманського, 4-а, 6, 6-а. Орієнтовна площа земельної ділянки: 0,4173 га (у тому числі земельна ділянка площею 0,0373 га з кадастровим номером 4610136800:01:002:0032».
Згідно п. 2 вказаної ухвали, визначено надати Сихівській районній адміністрації дозвіл на виготовлення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок для збереження та використання скверів Сихівського району м. Львова.
Разом з тим, Львівською міською радою прийнято ухвалу «Про затвердження Сихівській районній адміністрації проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання земельної ділянки між вул. І. Франка, 157-б, 157-а, 157 та вул. П. Карманського, 4-а, 6-а» від 06.12.2022 №2712, п. 2 якої затверджено Сихівській районній адміністрації (код ЄДРПОУ 25258931) проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надано земельну ділянку площею 0,3053 га (кадастровий номер 4610136800:01:002:0052) між вул. І. Франка, 157-б, 157-а, 157 та вул. П. Карманського, 4-а, 6, 6-а у постійне користування для збереження та використання скверу (код КВЦПЗ 02.12 земельні ділянки загального користування, які використовуються як внутрішньоквартальні проїзди, пішохідні зони) за рахунок земель житлової та громадської забудови, перевівши їх із земель, що не надані у власність або користування.
Також судом встановлено, що згідно витягу з Реєстру речових прав на нерухоме майно земельна ділянка з кадастровим номером 4610136800:01:002:0052, площею 0,3053 га, перебуває у власності Львівської міської ради. Номер відомостей про речове майно 50005362. Право власності на вказану земельну ділянку зареєстроване 18.04.2023.
Відповідно до Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна стосовно земельної ділянки з кадастровим номером 4610136800:01:002:0052 право постійного користування земельною ділянкою загальною площею 0,3053 га згідно рішення Львівської міської ради від 06.12.2022 №2712 зареєстровано за Сихівською районною адміністрацією Львівською міською радою 18.04.2023.
З огляну на викладене, колегія суддів зазначає, що земельна ділянка, на яку претендує позивач, вже перебуває у власності Львівської міської ради та у подальшому була передана у постійне користування Сихівській районній адміністрації Львівської міської ради.
Аналіз заявлених позовних вимог вказує на те, що позивач не погоджується із правомірністю набуття Сихівською районною адміністрацією права постійного користування земельною ділянкою та бажанням отримати таку ділянку у власність з метою будівництва медичного центру діагностики та реабілітації.
За таких обставин предметом спору в цій справі є законність набуття Сихівською районною адміністрацією права постійного користування земельною ділянкою, що свідчить про приватноправовий характер спірних правовідносин.
При цьому, колегія суддів враховує, що Львівська міська рада, приймаючи оспорюване рішення «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання земельної ділянки між вул. І. Франка, 157-б, 157-а, 157 та вул. П. Карманського, 4-а, 6-а» від 06.12.2022 №2712, яким затвердила проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання земельної ділянки між вул. І. Франка, 157-б, 157-а, 157 та вул. П. Карманського, 4-а, 6-а Сихівській районній адміністрації, не мала публічно-правових відносин саме з позивачем.
Право власності на земельну ділянку між вул. І. Франка, 157-б, 157-а, 157 та вул. П. Карманського, 4-а, 6-а вже оформлено за Львівською територіальною громадою, а право постійного користування за Сихівською районною адміністрацією Львівської міської ради.
Згідно зі ст. 2 Земельного кодексу України земельні відносини - це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею.
Стаття 152 Земельного кодексу України визначає такі шляхи захисту прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки: визнання прав; відновлення стану земельної ділянки, який існував до порушення прав, і запобігання вчиненню дій, що порушують права або створюють небезпеку порушення прав; визнання угоди недійсною; визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування; відшкодування заподіяних збитків; застосування інших, передбачених законом, способів.
Відповідно до ч. ч. 1, 3, 5 ст. 158 Земельного кодексу України земельні спори вирішуються судами, органами місцевого самоврядування та центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин. Органи місцевого самоврядування вирішують земельні спори у межах населених пунктів щодо меж земельних ділянок, що перебувають у власності і користуванні громадян, та додержання громадянами правил добросусідства, а також спори щодо розмежування меж районів у містах. У разі незгоди власників землі або землекористувачів з рішенням органів місцевого самоврядування, центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, спір вирішується судом.
Згідно з ч.2 ст.4 ГПК України юридичні особи та фізичні особи - підприємці, фізичні особи, які не є підприємцями, державні органи, органи місцевого самоврядування мають право на звернення до господарського суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав та законних інтересів у справах, віднесених законом до юрисдикції господарського суду, а також для вжиття передбачених законом заходів, спрямованих на запобігання правопорушенням.
Відповідно до ч.1 ст.20 ГПК України господарські суди розглядають справи у спорах, що виникають у зв`язку із здійсненням господарської діяльності (крім справ, передбачених частиною другою цієї статті), та інші справи у визначених законом випадках, зокрема справи у спорах, що виникають при укладанні, зміні, розірванні і виконанні правочинів у господарській діяльності, крім правочинів, стороною яких є фізична особа, яка не є підприємцем, а також у спорах щодо правочинів, укладених для забезпечення виконання зобов`язання, сторонами якого є юридичні особи та (або) фізичні особи підприємці (пп.1); справи у спорах щодо права власності чи іншого речового права на майно (рухоме та нерухоме, в тому числі землю), реєстрації або обліку прав на майно, яке (права на яке) є предметом спору, визнання недійсними актів, що порушують такі права, крім спорів, стороною яких є фізична особа, яка не є підприємцем, та спорів щодо вилучення майна для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності, а також справи у спорах щодо майна, що є предметом забезпечення виконання зобов`язання, сторонами якого є юридичні особи та (або) фізичні особи підприємці (пп.6).
Згідно з п. 1 ч. 1 ст. 238 КАС України суд закриває провадження у справі, якщо справу не належить розглядати за правилами адміністративного судочинства.
З огляду на викладене, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про приватноправовий характер заявленого спору та про наявність підстав для закриття провадження у справі у зв`язку з тим, що спір не підлягає розгляду в порядку адміністративного судочинства та має вирішуватися в порядку господарського судочинства.
За практикою Європейського суду з прав людини (наприклад рішення у справі «Сокуренко і Стригун проти України») суд, який розглянув справу, не віднесену до його юрисдикції, не може вважатися «судом, встановленим законом» у розумінні частини першої статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, яка гарантує право кожного на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом.
Доводи апелянта в іншій частині, які викладені в апеляційній скарзі, на правомірність прийнятої ухвали не впливають.
Право на вмотивованість судового рішення є складовою права на справедливий суд, гарантованого ст.6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.
Як неодноразово вказував Європейський суд з прав людини, право на вмотивованість судового рішення сягає своїм корінням більш загального принципу, втіленого у Конвенції, який захищає особу від сваволі; рішення національного суду повинно містити мотиви, які достатні для того, щоб відповісти на істотні аспекти доводів сторони (рішення у справі «Руїз Торія проти Іспанії», параграфи 29 - 30). Це право не вимагає детальної відповіді на кожен аргумент, використаний стороною; більше того, воно дозволяє судам вищих інстанцій просто підтримати мотиви, наведені судами нижчих інстанцій, без того, щоб повторювати їх.
У рішенні «Петриченко проти України» (параграф 13) Європейський суд з прав людини вказував на те, що національні суди не надали достатнього обґрунтування своїх рішень, та не розглянули відповідні доводи заявника, навіть коли ці доводи були конкретними, доречними та важливими.
Наведене дає підстави для висновку, що доводи скаржника у кожній справі мають оцінюватись судами на предмет їх відповідності критеріям конкретності, доречності та важливості у рамках відповідних правовідносин з метою належного обґрунтування позиції суду.
Інші зазначені позивачем в апеляційній скарзі обставини, окрім вищеописаних обставин, ґрунтуються на довільному трактуванні фактичних обставин і норм права, а тому такі не вимагають детальної відповіді або спростування.
Враховуючи наведене, суд апеляційної інстанції не встановив неправильного застосування норм матеріального права, порушень норм процесуального права при ухваленні судового рішення і погоджується з висновками суду першої інстанції у справі.
Оцінюючи в сукупності вищезазначене, в суду першої інстанції були достатні і належні підстави для закриття провадження в адміністративній справі на підставі п.1 ч.1 ст.238 КАС України, а тому оскаржувана ухвала суду відповідає вимогам закону.
З огляду на викладене, суд першої інстанції правильно і повно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків судового рішення, а тому підстави для скасування ухвали колегія суддів не вбачає і вважає, що апеляційну скаргу на неї слід залишити без задоволення.
Враховуючи результат апеляційного розгляду, та керуючись приписами ст.139 КАС України, понесені судові витрати по сплаті судового збору за подання апеляційної скарги належить покласти на апелянта громадську організацію «За рівні права та можливості».
Керуючись ст. ст. 229, 243 ч. 3, 308, 310, 312, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, колегія суддів,-
П О С Т А Н О В И Л А:
Апеляційну скаргу громадської організації «За рівні права та можливості» залишити без задоволення, а ухвалу Львівського окружного адміністративного суду від 07.06.2023 про закриття провадження у справі №380/3992/23 без змін.
Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дати її прийняття, але може бути оскаржена у касаційному порядку шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до суду касаційної інстанції протягом тридцяти днів з дня проголошення судового рішення.
Головуючий суддя В. З. Улицький судді Л. Я. Гудим О. М. Довгополов Повне судове рішення складено 22.08.2023
Суд | Восьмий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 22.08.2023 |
Оприлюднено | 25.08.2023 |
Номер документу | 112998268 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Улицький Василь Зіновійович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Улицький Василь Зіновійович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Улицький Василь Зіновійович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Улицький Василь Зіновійович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Потабенко Варвара Анатоліївна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Потабенко Варвара Анатоліївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні