ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
04 жовтня 2024 року
м. Київ
справа № 380/3992/23
адміністративне провадження № К/990/32288/23
Верховний Суд у складі Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Стрелець Т.Г.,
суддів: Стеценка С.Г., Тацій Л.В.,
розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу № 380/3992/23
за позовом Громадської організації «За рівні права та можливості» до Львівської міської ради, виконавчого комітету Львівської міської ради, Департаменту «Секретаріат ради» Львівської міської ради, Управління земельних ресурсів Департаменту містобудування Львівської міської ради, юридичного департаменту Львівської міської ради, требі особи без самостійних вимог на предмет спору - Сихівська районна адміністрація Львівської міської ради, Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Ів. Франка 157-Б», Житлово-будівельний кооператив «ЖБК «Медик-4» про визнання протиправними та скасування ухвал, провадження по якій відкрито
за касаційною скаргою Громадської організації «За рівні права та можливості» на ухвалу Львівського окружного адміністративного суду від 07 червня 2023 року (суд у складі головуючого судді Потабенко В.А.) та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 22 серпня 2023 року (колегія суддів у складі головуючого судді Улицького В.З., суддів Гудима Л.Я., Довгополова О.М.) у справі № 380/3992/23
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. У березні 2023 року Громадська організація «За рівні права та можливості» (далі по тексту - позивач, ГО «За рівні права та можливості») звернулася до Львівського окружного адміністративного суду із позовом до Львівської міської ради, виконавчого комітету Львівської міської ради, Департаменту «Секретаріат ради» Львівської міської ради, Управління земельних ресурсів Департаменту містобудування Львівської міської ради, юридичного департаменту Львівської міської ради, в якому просила:
- визнати протиправною та скасувати ухвалу Львівської міської ради № 1659 від 04 листопада 2021 року «Про внесення змін до ухвали міської ради від 08 липня 2010 року № 3722 та від 21 травня 2009 року № 2683»;
- визнати протиправною та скасувати ухвалу Львівської міської ради від 06 грудня 2022 року № 2712 «Про затвердження Сихівській районній адміністрації проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання земельної ділянки між вул. І. Франка, 157-6, 157-а, 157 та вул. Карманського, 4-а, 6, 6-а».
На обгрунтування позовних вимог позивач зазначає, що з 14 березня 2018 року ГО «За рівні права та можливості» намагається, у встановленому законом порядку, отримати від Львівської міської ради дозвіл на розробку проекту землеустрою відведення земельної ділянки для будівництва медичного центру діагностики та реабілітації, однак, внаслідок постійних та численних порушень вимог закону відповідач такого дозволу не надав та не виконав рішення судів, які набрали законної сили.
Оскаржувані ухвали Львівської міської ради не відповідають вимогам статті 2 КАС України, оскільки прийняті з порушенням статті 122 Земельного кодексу України та з метою недопущення надання позивачу дозволу на розробку проекту землеустрою.
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
2. Ухвалою Львівського окружного адміністративного суду від 07 червня 2023 року, яку залишено без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 22 серпня 2023 року, задоволено клопотання представника Львівської міської ради, виконавчого комітету Львівської міської ради, Департаменту «Секретаріат ради» Львівської міської ради, Управління земельних ресурсів Департаменту містобудування Львівської міської ради, юридичного департаменту Львівської міської ради про закриття провадження у справі.
Закрито провадження в адміністративній справі №380/3992/23 на підставі пункту 1 частини першої статті 238 КАС України.
Оскаржувані рішення судів мотивовані тим, що виникнення спірних правовідносин фактично обумовлено незгодою позивача із правомірністю набуття Сихівською районною адміністрацією права постійного користування земельною ділянкою та бажанням отримати таку ділянку у власність з метою будівництва медичного центру діагностики та реабілітації.
Спір у цій справі не може вважатися спором між учасниками саме публічно-правових відносин, оскільки Львівська міська рада, приймаючи оспорюване рішення про затвердження проєкта землеустрою щодо відведення земельної ділянки Сихівській районній адміністрації, не мала публічно-правових відносин саме з позивачем.
Суди попередніх інстанцій дійшли висновку про приватноправовий характер цього спору. Тому такий спір не підлягає розгляду в порядку адміністративного судочинства та має вирішуватися в порядку господарського судочинства.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
Не погоджуючись із судовими рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, ГО «За рівні права та можливості» направила до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду касаційну скаргу, у якій просить скасувати ухвалу Львівського окружного адміністративного суду від 07 червня 2023 року та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 22 серпня 2023 року у справі № 380/3992/23 та направити справу для продовження розгляду до суду першої інстанції.
Обґрунтовуючи підстави звернення з даною касаційною скаргою скаржник зазначає, що оскаржувані рішення прийняті з порушенням норм матеріального та процесуального права.
Суди попередніх інстанцій неправильно застосували норми матеріального права стосовно зміни володільця земельною ділянкою, щодо якої позивач звертався за отриманням дозволу на розробку проекту землеустрою, а саме статті 19 Конституції України, частини третьої статті 10, статті 11 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», в частині формування висновку про виникнення приватноправового спору внаслідок перерозподілу суб`єктом владних повноважень - Львівською міською радою, спірної земельної ділянки між створеними нею ж виконавчими органами.
Правовідносини, пов`язані з прийняттям та реалізацією рішення про надання дозволу на розробку проекту землеустрою не підпадають під визначення приватноправових, оскільки не породжують особистих майнових прав та зобов`язань.
У спірних правовідносинах позивач здійснює захист свого права на отримання дозволу на розробку проекту землеустрою. При цьому, не захищає жодного приватноправового інтересу.
Посилаючись на висновки Великої Палати Верховного Суду, викладені у постановах від 21 березня 2018 року у справі №536/233/16-ц, від 30 травня 2018 року у справі №826/5737/16 та від 03 жовтня 2018 року у справі №820/4149/17 скаржник вказує, що при прийнятті рішення про надання дозволу на розробку проекту землеустрою, орган державної влади виконує дозвільну функцію, що притаманна йому у публічно-правових відносинах, тому спір щодо оскарження такого рішення є публічно-правовим.
Згідно з протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 25 вересня 2023 року, сформовано колегію суддів у складі: головуючого судді Стрелець Т.Г., суддів Стеценка С.Г., Тацій Л.В.
Ухвалою Верховного Суду від 04 жовтня 2023 року відкрито касаційне провадження за скаргою ГО «За рівні права та можливості» на ухвалу Львівського окружного адміністративного суду від 07 червня 2023 року та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 22 серпня 2023 року у справі № 380/3992/23.
Верховний Суд ухвалою від 03 жовтня 2024 року призначив до розгляду в письмовому провадженні з 24 жовтня 2024 року.
Від виконавчого комітету Львівської міської ради, Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Ів. Франка 157-Б» та Житлово-будівельний кооператив «ЖБК «Медик-4» надійшли відзиви на касаційну скаргу, у яких просять залишити її без задоволення, а рішення судів попередніх інстанцій без змін.
ОБСТАВИНИ СПРАВИ
Ухвалою Львівської міської ради від 04 листопада 2021 року №1659 «Про внесення змін до ухвал міської ради від 08 липня 2010 року №3722 та від 21 травня 2009 року №2683 Львівською міською радою внесено зміни у додаток до ухвали міської ради від 08 липня 2010 року №3722 «Про затвердження переліку та меж скверів Сихівського району м. Львова» доповнивши його пунктом з відповідним порядковим номером у такій редакції: «Назва скверу: сквер між вул. І. Франка, 157-б, 157-а , 157 та вул. П. Карманського, 4-а, 6, 6-а. Орієнтовна площа земельної ділянки: 0,4173 га (у тому числі земельна ділянка площею 0,0373 га з кадастровим номером 4610136800:01:002:0032».
Відповідно до пункту 2 вказаної ухвали, визначено надати Сихівській районній адміністрації дозвіл на виготовлення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок для збереження та використання скверів Сихівського району м. Львова.
06 грудня 2022 року Львівською міською радою прийнято ухвалу «Про затвердження Сихівській районній адміністрації проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання земельної ділянки між вул. І. Франка, 157-б, 157-а , 157 та вул. П. Карманського, 4-а, 6-а » №2712.
Згідно з пунктом 2 цієї ухвали, Сихівській районній адміністрації затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надано земельну ділянку площею 0,3053 га (кадастровий номер 4610136800:01:002:0052) між вул. І. Франка, 157-б, 157-а , 157 та вул. П. Карманського, 4-а , 6, 6-а у постійне користування для збереження та використання скверу (код КВЦПЗ 02.12 - земельні ділянки загального користування, які використовуються як внутрішньоквартальні проїзди, пішохідні зони) за рахунок земель житлової та громадської забудови, перевівши їх із земель, що не надані у власність або користування.
Згідно витягу з Реєстру речових прав на нерухоме майно земельна ділянка з кадастровим номером 4610136800:01:002:0052, площею 0,3053 га, перебуває у власності Львівської міської ради. Право власності на вказану земельну ділянку зареєстроване 18 квітня 2023 року.
Відповідно до Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна стосовно земельної ділянки з кадастровим номером 4610136800:01:002:0052 право постійного користування земельною ділянкою загальною площею 0,3053 га згідно рішення Львівської міської ради від 06 грудня 2022 року №2712 зареєстроване за Сихівською районною адміністрацією 18 квітня 2023 року.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
Суд касаційної інстанції наголошує на тому, що перевірка законності судових рішень судів першої та апеляційної інстанції, згідно зі статтею 341 КАС України, здійснюється виключно у частині застосування норм матеріального та процесуального права.
Відповідно до частини третьої статті 3 Кодексу адміністративного судочинства України (надалі також КАС України) провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.
Ключовим питанням у цій справі на стадії касаційного оскарження є питання про юрисдикцію спору.
Колегія суддів КАС ВС вважає, що предмет цього спору охоплюється господарською юрисдикцією, з наступних підстав.
Відповідно до частини першої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
За наведеним у пункті 7 частини першої статті 4 Кодексу адміністративного судочинства України визначенням суб`єктом владних повноважень є орган державної влади, орган місцевого самоврядування, їх посадова чи службова особа, інший суб`єкт при здійсненні ними публічно-владних управлінських функцій на підставі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, або наданні адміністративних послуг.
Статтею 19 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема спорах фізичних чи юридичних осіб із суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, крім випадків, коли для розгляду таких спорів законом установлено інший порядок судового провадження; спори між суб`єктами владних повноважень з приводу реалізації їхньої компетенції у сфері управління, у тому числі делегованих повноважень.
З вищенаведеного констатується, що до компетенції адміністративних судів належать спори фізичних чи юридичних осіб з органом державної влади, органом місцевого самоврядування, їхньою посадовою або службовою особою, предметом яких є перевірка законності рішень, дій чи бездіяльності цих органів (осіб), прийнятих або вчинених ними при здійсненні владних управлінських функцій, крім спорів, для яких законом установлений інший порядок судового вирішення.
Водночас помилковим є поширення юрисдикції адміністративних судів на всі спори, стороною яких є суб`єкт владних повноважень, оскільки при вирішенні питання про розмежування компетенції судів щодо розгляду адміністративних і господарських справ недостатньо застосування виключно формального критерію - визначення суб`єктного складу спірних правовідносин. Визначальною ознакою для правильного вирішення спору є характер правовідносин, з яких виник спір. Публічно-правовий спір, на який поширюється юрисдикція адміністративних судів, є спором між учасниками публічно-правових відносин і стосується саме цих відносин.
Публічно-правовим вважається, зокрема, спір, у якому сторони правовідносин виступають одна щодо іншої не як рівноправні і в якому одна зі сторін виконує публічно-владні управлінські функції та може вказувати або забороняти іншому учаснику правовідносин певну поведінку, давати дозвіл на передбачену законом діяльність тощо.
Необхідною ознакою суб`єкта владних повноважень є здійснення ним публічно-владних управлінських функцій. Ці функції суб`єкт повинен виконувати саме в тих правовідносинах, у яких виник спір.
Приватноправові відносини вирізняються наявністю майнового чи немайнового особистого інтересу учасника. Спір має приватноправовий характер, якщо він обумовлений порушенням або загрозою порушення, як правило майнового, приватного права чи інтересу.
У постанові від 13 листопада 2019 року у справі № 823/1984/16 Велика Палата Верховного Суду сформувала наступний правий висновок: «Адміністративні суди розглядають спори, що мають в основі публічно-правовий характер, тобто випливають із владно-розпорядчих функцій або виконавчо-розпорядчої діяльності публічних органів. Якщо в результаті прийняття рішення особа набуває речового права на земельну ділянку, то спір стосується приватноправових відносин і підлягає розгляду в порядку цивільного чи господарського судочинства залежно від суб`єктного складу сторін спору».
У справі яка переглядається, позивач оспорює рішення органу місцевого самоврядування на підставі яких у Сихівської районної адміністрації Львівської міської ради виникло речове право на земельну ділянку.
Як встановлено вище, 18 квітня 2023 року зареєстровано право власності на спірну земельну ділянку зареєстроване за Львівською міською радою та право постійного користування цією земельною ділянкою за Сихівською районною адміністрацією.
Таким чином, земельна ділянка, на яку претендує ГО «За рівні права та можливості», вже перебуває у власності Львівської міської ради та була передана у постійне користування Сихівській районній адміністрації Львівської міської ради.
Відповідно, з моменту реєстрації речового права за третіми особами, спірні правовідносини перестали існувати у площині публічно-правових відносин і перейшли у приватно-правовий спір.
Отже, зважаючи на завершення процедури формування земельної ділянки шляхом державної реєстрації на неї майнових прав, колегія суддів погоджується із висновками судів попередніх інстанцій, що виникнення спірних правовідносин фактично обумовлено незгодою позивача із правомірністю набуття Сихівською районною адміністрацією права постійного користування земельною ділянкою та бажанням отримати таку ділянку у власність з метою будівництва медичного центру діагностики та реабілітації.
Суди вірно констатували, що спір у цій справі не може вважатися спором між учасниками саме публічно-правових відносин, оскільки Львівська міська рада, приймаючи рішення про надання земельної ділянки між вул. І. Франка, 157-б, 157-а , 157 та вул. П. Карманського, 4-а, 6-а у постійне користування Сихівській районній адміністрації, не мала публічно-правових відносин саме з позивачем.
У цьому випадку метою пред`явлення позовних вимог про визнання рішень незаконними є оспорювання речового права (зокрема, права постійного користування землею), що виникло в результаті та після реалізації рішень суб`єкта владних повноважень.
Таким чином, з врахуванням суб`єктного складу учасників спору, предмету і підстави позову, а також характеру спірних правовідносин колегія суддів вважає, що суди попередніх інстанцій дійшли вірного висновку про приватноправовий характер цього спору. Такий спір має розглядатись за правилами господарського судочинства.
Правові висновки аналогічного змісту викладено у постанові Верховного Суду від 01 березня 2023 року у справі № 401/668/22.
Покликання позивача на висновки Великої Палати Верховного Суду, викладені у постановах від 21 серпня 2018 року у справі № 536/233/16, від 30 травня 2018 року у справі № 826/5737/16 та від 03 жовтня 2018 року у справі №820/4149/17 є необґрунтованими, оскільки такі висновки не є релевантними до даної справи та постановлені за інших фактичних обставин.
Так, предметом розгляду у наведених справах була відмова суб`єкта владних повноважень у наданні дозволу або затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та передачі її у власність.
У справі, яка переглядається КАС ВС, позивач не оскаржує відмову органу місцевого самоврядування у наданні йому дозволу або затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.
Інші доводи касаційної скарги не спростовують правильності висновків судів попередніх інстанцій.
Таким чином, рішення судів попередніх інстанцій є законними та обґрунтованими і не підлягають скасуванню.
Частиною першою статті 350 КАС України передбачено, що суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.
Зважаючи на результат касаційного розгляду, судові витрати розподілу не підлягають.
Керуючись статтями 341, 345, 349, 350, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України, Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду
п о с т а н о в и в :
Касаційну скаргу Громадської організації «За рівні права та можливості» залишити без задоволення.
Ухвалу Львівського окружного адміністративного суду від 07 червня 2023 року та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 22 серпня 2023 року в адміністративній справі № 380/3992/23 залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає.
Головуючий Стрелець Т.Г.
Судді Стеценко С.Г.
Тацій Л.В.
Суд | Касаційний адміністративний суд Верховного Суду |
Дата ухвалення рішення | 04.10.2024 |
Оприлюднено | 07.10.2024 |
Номер документу | 122098057 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них |
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Стрелець Т.Г.
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Улицький Василь Зіновійович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Улицький Василь Зіновійович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Улицький Василь Зіновійович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Улицький Василь Зіновійович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Потабенко Варвара Анатоліївна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Потабенко Варвара Анатоліївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні